Pátek 17. června 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Věra Kovářová)

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči
a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 72/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele ministr zemědělství Zdeněk Nekula. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych opětovně uvedl vládní návrh novely zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je reagovat na nařízení Evropského parlamentu... (V sále je značný hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Já se omlouvám, pane ministře. Kolegové, kolegyně, prosím o klid. Opakuji ještě jednou - prosím o klid. Pokud máte nějaké vážné rozhovory, prosím, přesuňte je do předsálí - i nevážné, samozřejmě. Děkuji moc. Prosím pokračujte, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula ... a Rady 2016/429 ze dne 9. března roku 2016 o nákazách zvířat a o změně a zrušení některých aktů v oblasti zdraví zvířat, které je účinné od 21. dubna 2021. Toto nařízení navazuje na již existující evropskou právní úpravu v oblasti zdraví zvířat a představuje obecný právní rámec, který bude postupně vyplněn přijetím prováděcích nařízení.

Dalším cílem návrhu zákona je dokončit implementaci nařízení o úředních kontrolách, která byla předmětem poslední novely veterinárního zákona. Návrh zákona rovněž nad rámec adaptace uvedených nařízení naplňuje právní úpravu Centrální evidence psů a stanoví související povinnosti chovatelů psů a soukromých veterinárních lékařů, ruší povinnost chovatele, který chová včelstva, neprodleně po zjištění úhynu včelstev na stanovišti včelstev hlásit úhyn nad stanovený limit Krajské veterinární správě, a povinnost vyžádat si veterinární osvědčení k přemisťování včelstev mimo území kraje, což přispěje ke snížení administrativní náročnosti.

Součástí návrhu zákona je dále například novela plemenářského zákona, která zohledňuje požadavky unijních nařízení. Návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 8. schůzi dne 5. května 2022 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Přijaté pozměňovací návrhy byly vypracovány v součinnosti s Ministerstvem zemědělství a jsou v souladu s koncepcí překladatele, přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona, a proto s nimi souhlasím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 72/1 a 2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj zemědělského výboru, poslanec Pavel Bělobrádek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

Ještě než vám předám slovo, pane poslanče, dovolím si přečíst omluvy. Omlouvá se pan poslanec Ondřej Benešík, a to dnes od 9.30 do 10.30 z pracovních důvodů, a dále zde máme omluvu pana ministra Víta Rakušana z dnešního jednání od 9 do 11.30 z pracovních důvodů.

A nyní máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás informoval jako zpravodaj zemědělského výboru o novele zákona o veterinární péči. Navážu na pana ministra. V rámci projednávání zemědělského výboru byly i projednány některé pozměňovací návrhy, s kterými vyslovil souhlas výbor, s tím, že se jedná zejména o technické záležitosti, které doplňovaly již připravené znění, které prošlo vládou.

Dovolil bych si vás na tomto místě informovat o tom, že přišly i další pozměňovací návrhy, předpokládám, které odůvodní a přihlásí se k nim kolegové, kteří je navrhli, které přišly až po projednání na zemědělském výboru. Jedním z nich, dovolím si tedy, jestli můžu, předběhnout... (Otáčí se k předsedající.) ... jsem přihlášen potom v obecné rozpravě, takže bych využil toho, že již jsem tady, a rovnou bych vás informoval, že jsem vložil do systému pod číslem 956 novelu, která se týká Centrální evidence psů.

Tento pozměňovací návrh byl vypracován v souvislosti s některými otázkami, které se v registru psů nebo Centrální evidence psů objevily. Já jsem si dovolil po jednání zemědělského výboru udělat takovou neformální schůzku, kde byli zástupci Komory veterinárních lékařů, protože komora povede tento systém centrální evidence, byli tam zástupci Ministerstva zemědělství, Státní veterinární správy, Ministerstva vnitra i neziskových organizací, z útulků, kde jsme se nakonec dohodli, že požadavek, aby do registru psů mohly vstupovat i obce - protože když najdete psa v rámci své obce, tak je potřeba ho identifikovat - tak byl tento pozměňovací návrh vypracován, byla na tom shoda a přihlásím se potom k němu v rámci podrobné rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci, prvním je pan poslanec Pražák a připraví se pan zpravodaj, pan poslanec Bělobrádek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Pražák: Dobré dopoledne, pane ministře, dámy a pánové, nebudu dlouho zdržovat. Já bych se chtěl jenom vyjádřit k návrhu novely veterinárního zákona. To, co říkal pan zpravodaj Bělobrádek, prostřednictvím paní předsedající, je pravda, já bych mu chtěl asi i férově poděkovat, že vyvolal tu schůzku, která byla na začátku tohoto týdne, protože na zemědělskému výboru jsme otevřeli otázku, která se týkala Centrální evidence psů, a to v tom duchu, zda budou samosprávy moci vstupovat do systému, aby mohly reálně v praxi zjistit majitele psa, který bude přečten čtečkou.

Na výboru nám bylo řečeno, že to možné nebude, protože by ten systém byl dražší, stál o hromadu více peněz a toto bude spravovat Veterinární komora, ale po dohodě na té pracovní skupině, která byla v úterý, si dovolím tvrdit, že Ministerstvo vnitra nás ubezpečilo, že to půjde bez nějakých dalších nákladů a půjde to přes integrační systém sdílené služby, případně přes webové rozhraní a přes systémy, které tam už teď jsou, akorát se tam udělá drobná úprava, což jsem rád.

Jediné, co ještě k tomu mám - malinko mě zaráží, že tam bude se v tom systému evidovat i očkování psů, protože jak jsem už řekl na výboru i jinde, tak si myslím, že to bude trošku časově náročné pro ty veterináře, a ten veterinář si za to nechá samozřejmě zaplatit, on to nebude dělat zadarmo, tak bych byl rád, aby tady zaznělo, že náklady, které s tím vzniknou navíc při evidenci, při tom vstupu do systému, bude platit chovatel. Aby si někdo nemyslel, že to bude jiným způsobem hrazeno.

Ještě tam byla jedna věc, kterou je potřeba podle mě zmínit, že to překlopení toho systému stávajícího, do toho nového, protože ten se bude tvořit nový, jak nám řekla Komora veterinárních lékařů, bude trošku komplikované - ne že se neuskuteční, uskuteční, ale bude trošku komplikované a bude to asi chvilku trvat, nebude to ze dne na den, aby se překlopil systém a vše běželo, takže si myslím, že tam bude určitá míra tolerance potřeba k tomu, aby to všechno naběhlo, aby se tam vymazaly některé duplicitní věci a aby se to spárovalo i s trvalým bydlištěm chovatele. To asi k tomuto.

Pak si jenom dovolím říci, že jsme ještě otevřeli otázku regulace počtu kusů při domácí porážce - k tomu se vyjádří kolega Kott - a podali jsme pozměňovací návrh, který jsme sice už podali na zemědělském výboru. Bohužel jsme se dopracovali k tomu, že Státní veterinární správa nezná pojem dobytčí jednotky, takže jsme to ještě poupravili a je to podle mě po dohodě s Ministerstvem zemědělství vykomunikováno, že by s tím neměl být žádný problém, a v systému ho načte kolega a představí. Takže já děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní je přihlášen pan poslanec Bělobrádek a připraví se pan poslanec Kott. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, paní předsedající. Já jen doplním předřečníka v tom, že v tom pozměňovacím návrhu, ke kterému se přihlásím, je dáno, že informační systém centrální evidence není veřejně přístupný, ale má do něj přístup orgán veřejné moci za účelem nahlížení do něj v souvislosti s výkonem své působností. To znamená, že i obce budou moci do něj vstupovat, jak řekl, a děkuji mu za to, že to doplnil. Tím se vlastně dostanou i obce potom při té identifikaci k datům, která tam budou.

Co se týká toho překlápění a naočkování, ono to souvisí i s takzvanými pet pasy, které už Komora veterinárních lékařů, respektive soukromí veterinární lékaři, mají na starosti, takže potom budeme samozřejmě muset se připravit na určitou míru nutnosti trpělivosti při tom překlápění a samozřejmě i připravit chovatele na to, že tato centrální evidence z velké části bude financována jimi samými.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Kott, připraví se paní poslankyně Margita Balaštíková. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, já jsem si dovolil po konzultaci se Státní veterinární správou společně s kolegou Pražákem nachystat pozměňovací návrh týkající se domácích porážek. Pozměňovací návrh je velice jednoduchý, dovolím si ho zde odůvodnit.

Jedná se v podstatě o to, že pokud se jedná o domácí porážku skotu mladšího 72 měsíců, může chovatel porazit nejvýše tři kusy ročně. Odůvodnění je také velice jednoduché. Návrh si klade za cíl zajištění lepší manipulace a kontroly s vedlejšími živočišnými produkty vznikajícími při domácích porážkách. Dále se návrh snaží o zvýšení bezpečnosti potravin vyrobených v České republice. V posledních letech dochází k výraznému nárůstu domácích porážek, které nestačí fyzicky kontrolovat úřední veterinář. Výrobky z těchto porážek jsou čím dál více prodávány do tržní sítě. Zpracovatelé masa mají přitom dostatečnou kapacitu porážek, aby mohli zajistit chovatelům porážky v podstatě ze sta procent zdravotní bezpečnost získaného masa s oficiální veterinární kontrolou. Stávající nastavení domácích porážek v České republice má za následek výrazné navýšení nezákonného prodeje masa.

A teď si dovolím svůj drobný komentář. Ve veterinárním zákoně v podstatě do této chvíle při porážce skotu mladšího 72 měsíců stáří nebyla žádná omezující část, to znamená, že sami veterináři říkají, jak jsem řekl v odůvodnění, že oni nejsou schopni kapacitně obsáhnout veškeré domácí porážky, že dochází k tomu, že nekontrolovatelně u některých chovatelů dochází k výraznému navýšení porážených kusů skotu mladšího 72 měsíců. A vzhledem k tomu, že podporu tohoto pozměňovacího návrhu vyslovili i samotní, nechci říkat malí farmáři, ale i farmáři, kteří nemají až tak rozsáhlá stáda, tak se domnívám, že tento pozměňovací návrh je krok správným směrem a že díky tomu bychom měli v podstatě dostat pod kontrolu kvalitu i počet porážených kusů u všech zemědělských subjektů s tím, že kontrola, která bude prováděna, myslím i v návaznosti na to, že byl příslib, že veterinární zákon bude i v následujícím období znovu otevřen pro to, abychom mohli rozšířit osoby, které budou schopny a budou moci kvalifikovaně provádět kontrolu, o další školy. Nebude to pouze veterinární fakulta, ale vzhledem k tomu, že víme, že na České zemědělské univerzitě bude otevřen akreditovaný obor se zaměřením právě na veterinu jako takovou, tak že i zde budou do budoucna odcházet kvalifikovaní pracovníci, kteří budou schopni v rámci kontrol zabezpečit kvalitu masa a výrobků následně dodávaných na český trh.

To je ve stručnosti odůvodnění pozměňovacího návrhu mého a kolegy Pražáka a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášena paní poslankyně Margita Balaštíková. Připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, kolegyně, kolegové. Za prvé bych chtěl poděkovat kolegovi Bělobrádkovi, prostřednictvím paní předsedající, i kolegovi Kottovi za pozměňovací návrhy, protože ty opravdu doplňují, co v tom veterinárním zákonu chybí. A chtěla bych jenom pro upřesnění říct těm, kteří mají pocit, že Ministerstvo zemědělství bude potom investovat docela velké prostředky do systému, který bude dělat evidenci psů, že skutečně na tom už pracovala velká skupina lidí, a musím říct, že většina kolegů, kteří toto zpracovávali, byla pracovní skupina nad tady tímto zákonem, byla z řad ODS, z řad KDU, takže je to vlastně jejich práce. A tam jsme se skutečně shodli na tom, že systém bude stát docela dost finančních prostředků. V žádném případě nebylo možné, aby ho samozřejmě financovali chovatelé, protože nákladovost na vedení takové evidence není úplně malou záležitostí. Nicméně nakonec byla shoda na tom, že ten systém uděláme alespoň tak robustní, aby vyhovoval potřebám trhu - jak chovatelům, tak policii, potažmo i obcím - a nabízel možnosti evidence právě s tím, že se opravdu množí ty množírny, pobíhající psi a vlastně není možné identifikovat skutečného majitele. Samozřejmě že stát bude nadále přispívat nějakou částkou na ten systém, nicméně provozování takového serveru je samozřejmě náročné. Takže já i varuji před nějakými pozměňovacími návrhy, které by toto upravovaly a snažily se třeba snížit systematičnost toho provozu nebo tu robustnost, protože opravdu byly k tomu velké diskuse. Kolegové na tom pracovali téměř pět let.

Byla bych ráda, aby se konečně těm chovatelům, kteří opravdu mají všechno v pořádku, své chovy, mají třeba i chovy s průkazem původu, tak aby se konečně dostálo tomu, že právě tady ta nekalá chovatelská část byla postihnutelná, lépe dohledatelná a abychom tu evidenci dostali pod kontrolu. Takže jenom to na vysvětlenou jsem chtěla říct, že ten systém je teď v pořádku. Na té skupině jsme se vlastně domluvili společně i s Ministerstvem zemědělství a Státní veterinární správou, aby ten systém ubral na robustnosti, protože první částky, které Státní veterinární správa oznámila, že tento systém bude stát, byly panem ministrem naprosto neakceptovatelné, nicméně teď je to v systému, kdy si myslím, že to bude naplňovat i budoucí potřeby na evidenci psů. Takže to je prosím jenom na dovysvětlenou. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je přihlášen pan poslanec Petr Bendl a připraví se pan poslanec Karel Tureček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Hezký dobrý den, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Já jsem tedy předně rád, že jsme se konečně dostali k pracovním věcem a že ta živá atmosféra kolem politiky trošku poklesla, že konečně děláme něco, co je opravdu užitečné.

Velkou ambicí tohoto návrhu zákona bylo postihnout nedostatky předešlé novely, která dostatečně neřešila právě registr nebo Centrální evidenci psů. Těch registrů vznikalo hodně. Umožňovalo to lumpům obcházet princip a umožňovalo to dále pokračovat v nekalé činnosti, co se týká chovu psů v množírnách. To tento návrh vlastně tuhle cestu uzavírá.

Chci velmi poděkovat panu zpravodaji i Ministerstvu zemědělství, ale také Ministerstvu vnitra, že se nakonec našel způsob, jak jednoduše umožnit obcím získávat informace z Centrálního registru, nebo ten návrh pana zpravodaje k tomu vede. My to velmi podporujeme, protože zůstáváme u nízkonákladových potřeb Centrální evidence a zároveň naplňujeme to, co jsme tam příliš původně neviděli, a to bylo to umožnění zejména obcím, které nesou odpovědnost za věci související s evidencí psů, aby mohly vstupovat do Centrální evidence, což umožní lépe hledat vlastníky - jak ty, kteří nic neporušují, pouze se jim pes někam zaběhl a oni ho nejsou schopni najít, stejně tak jednotlivým útulkům, aby skrze obce lépe spolupracovaly, a mohli jsme dohledat jak vlastníka, tak případně řešit věci dál, co se toho ztraceného pejska týkají. Opravdu velké poděkování.

Pak jsem chtěl zmínit jednu věc, která se objevila až v závěru pár dní před projednáváním druhého čtení, a to je čipování laboratorních psů, protože jsme byli konfrontováni s částí veřejnosti, která nás upozornila na to, že kdesi ve Španělsku došlo k nějakému zneužívání systému a že mají obavu, když se zruší povinné čipování laboratorních psů, že by mohlo docházet k obcházení zákona a mohly by se dít věci, které nejsou úplně v pořádku. My už jsme na to měli strašně málo času. Já tady chci veřejně na mikrofon slíbit, že využijeme čas, než přijde nějaký další návrh zákona, který bude otevírat zákon o ochraně proti týrání zvířat, abychom se více soustředili na tuhle problematiku. A já si v tuhle chvíli nemyslím, že by v České republice v laboratořích k něčemu takovému docházelo, ale pro lepší ujištění nás, ale i veřejnosti bychom tomu nějakou debatu věnovat měli a diskutovat o tom s odborníky ze strany veřejnosti a zároveň případně i s těmi laboratořemi, abychom našli co možná nejcitlivější způsob práce s těmi, jichž se to týká, s laboratorními psy. Takže my jsme sice nestihli udělat pozměňovací návrh, ale slibuji, že se téhle problematice věnovat chceme a budeme a při nejbližší příležitosti, protože budeme mít čas se věnovat diskusi s odborníky, popřípadě opravíme tak, aby se opravdu jistojistě nemohlo nic stát a zároveň abychom se chovali vůči zvířatům v maximální možné míře citlivosti.

Pan kolega Kott tady zmiňoval porážku. Já jsem v prvním čtení upozorňoval na to, že bych hrozně rád, abychom zákonnou normou umožnili porážku na farmách. Ve spolupráci s vedením Státní veterinární správy jsme udělali pracovní seminář, jestli to tak můžu nazvat, v terénu se sedláky tak, abychom hledali způsob, jak umožnit chovatelům dobytka, kteří nevlastní porážku a využívají, aby nemuseli vozit zejména skot někam daleko. To převážení je komplikované, nebezpečné a zároveň stojí poměrně významné prostředky. Našli jsme se Státní veterinární správou způsob, jak toto učinit, aniž bychom museli zasahovat do hlavní legislativy veterinárního zákona. Půjde to vyřešit podzákonnou normou s tím, že pravidla Státní veterinární správa už zveřejnila, jakým způsobem toto činit, aby bylo možné umožnit porážku na farmách, což myslím pomůže nejenom snížit náklady jednotlivých chovatelů, kteří nemají dostatek finančních prostředků, aby si mohli zřizovat vlastní porážku, ale využívaly se tak kapacity porážek, které existují, za dodržování všech hygienických a ostatních norem, což také chci poděkovat, takže nemusíme zasahovat do tohoto návrhu zákona.

A já ještě krátce - pak už se pouze přihlásím v podrobné rozpravě ke svým pozměňovacím návrhům, které podávám. Jeden ten pozměňovací návrh se týká kupírování ocasu ovcí. Vy, kteří jste tady byli v minulém volebním období, víte, že jsme do veterinárního zákona dali zákaz možnosti kupírování ovcí gumičkou, tím nekrvavým způsobem, a praxe ukázala, že to je pro život těch zvířat velmi komplikované, neboť zejména u více chlupatých ovcí dochází k tomu, že se hygiena zadních partií výrazně zhoršuje, mouchy do toho kladou vajíčka a ta zvířata často končí tragickým způsobem, velmi trpící, a to právě proto, že není možné hygienu u takto chovaných zvířat udržet. Můj pozměňovací návrh vede k umožnění do sedmi dnů od narození dát tu gumičku na ocásek a touto nekrvavou metodou ocásek odstranit tak, aby bylo možné život ovcí do budoucna zlepšit.

Stejně tak navrhuji - víceméně je to jakési zpřísnění, ale zároveň myslím si, že jde správným směrem, má už to řada evropských zemí na západ od nás - vypustit možnost kastrace samců mladších osmi týdnů u skotu, ovcí, koz nebo králíků bez znecitlivění. V rámci navrhované právní úpravy nedochází k omezení možnosti kastrovat samce, pokud je to z chovatelského nebo jiného hlediska potřebné, ale k omezení možnosti provádět tyto metody u starších zvířat bez znecitlivění. Možnost kastrovat mláďata u samců bez anestezie v raném věku zůstává zachována, nebrání však tomu, aby se tak, jak se to praktikuje dlouhodobě v mnoha jiných státech Evropy, použilo místní znecitlivění. Bolestivé zákroky nebo zákroky, u nichž lze bolestivost reálně předpokládat, se mají provádět po navozené anestezii. To je můj druhý pozměňovací návrh.

A třetí - i když jsem si vědomý toho, že už se hodně v tomto udělalo, tak je otázkou, jak se o tom pobavíme před třetím čtením na jednání zemědělského výboru - ten návrh se týká doplnění do definice útulku pro zvířata také to, že se jedná o zařízení, které poskytují péči týraným zvířatům, neboť útulky tuto činnost běžně vykonávají. Je otázka, jestli to rozšířit nebo jestli už to v těch pozměňovacích návrzích, které přichází z Ministerstva zemědělství, je zakomponováno.

To je všechno z mé strany. Ještě jednou děkuji všem, kteří se aktivně podíleli na práci kolem veterinárního zákona. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Josef Kott. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já velice v krátkosti na kolegu Petra Bendla. Já jsem rád, že se podařilo v podstatě vyřešit záležitost, která se zabývá porážkami na farmách. Vzhledem k tomu, co on tady řekl, podporuji skutečnost, že samozřejmě zvíře, které je poraženo bez stresového faktoru, že to maso je samozřejmě kvalitnější, a na druhou stranu, jak tady dobře připomněl, volné kapacity na porážkách umožňují, aby toto zvíře bylo kvalitně zpracováno. A důležité je tam to, o čem jsem hovořil, že se tato zvířata dostanou pod veterinární kontrolu. Takže jsem rád za to, že ten seminář i s praktickým pohledem tady proběhl a že věci, které asi nebyly úplně zřejmé, se podařilo jak mezi chovateli, tak mezi veterinární správou dát do souladu. Takže díky za to.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní je přihlášen řádně pan poslanec Karel Tureček a připraví se paní poslankyně Monika Oborná. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegové a kolegyně, já bych se chtěl jenom obecně zamyslet nad tímto předkládaným veterinárním zákonem. Samozřejmě z hlediska národní legislativy jsou asi nejdůležitější čtyři takové základní okruhy, co daná novela zákona přináší. Je to samozřejmě péče o zdraví zvířat, předcházení vzniku a šíření nákaz a jiných onemocnění zvířat a jejich tlumení, dále důležitou podstatou je ochrana zdraví lidí před nemocemi přenosnými ze zvířat na člověka a v neposlední řadě i ochrana území České republiky před zavlečením nákaz a nemocí přenosných ze zvířat na člověka a před dovozem zdravotně závadných živočišných produktů a krmiv.

Samozřejmě vstupem České republiky do Evropské unie se veterinární zákon rozšířil o takové dva základní okruhy, a to je sice oblast obchodu, obchodování zvířat, jejich přemisťování, ať už v rámci členských států, či nečlenských států, samozřejmě zahrnuje i obchodování živočišných produktů a dalšího veterinárního zboží v rámci členských států Evropské unie. A v neposlední řadě dovoz a tranzit uvedených komodit ze třetích zemí na území Evropské unie.

Dále samozřejmě, co se týče veterinárního zákona - to přinesla nová doba - veterinární zákon se rozšířil i o ten základní okruh, který je většinou i veřejností nejvíc vnímán, a to je chov domácích mazlíčků, zvířat. Prostě to je doba, která rozšířila obsah toho veterinárního zákona. Chci jenom zdůraznit, a to samozřejmě zejména, co se týče pozměňovacího návrhy kolegy Kotta, že je dobře, že se snažíme v rámci této novely zařadit a rozšířit problematiku domácích porážek, a byl bych rád, aby se Ministerstvo zemědělství s pozměňovacím návrhem kolegy Kotta ztotožnilo.

Chci zdůraznit, že aniž bychom si to dneska uvědomili, samozřejmě růst cen potravin je v tuhle chvíli zcela zásadní téma pro všechny obyvatele České republiky, ať už jde o rostlinné komodity, které samozřejmě z logiky věci reagovaly na ten tlak cenový, na poptávkové spekulace mnohem rychleji, tak také ale samozřejmě na živočišné produkty a samozřejmě to už ošetřuje samotný veterinární zákon. Chci říct, že samozřejmě vzhledem k tomu, že vláda nereaguje, aby pomohla nějak obyvatelům s potravinovou drahotou, která tady nastala po nástupu vlády pana Petra Fialy, tak část obyvatelstva se samozřejmě uchýlí a vrátí se zpět k chovu, k zvýšení chovu drobných hospodářských zvířat i hospodářských zvířat, a v té chvíli samozřejmě dojde i ke zvýšení procenta domácích porážek všech druhů hospodářských zvířat. Takže v tomhle si myslím, že to bude reakce obyvatel na dnešní dobu, kdy se ceny potravin zvětšují, a samozřejmě opět tady vzroste význam pěstitelství a chovatelství v rámci jednotlivých rodin.

Takže to je asi k tomuhle. Já bych byl rád, kdyby ten pozměňovací návrh byl podpořen jak na jednání zemědělského výboru v úterý 21. června, tak nakonec při třetím čtení, a v tomto ohledu my se pak postavíme celkově k podpoře či podpoře novely veterinárního zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, nyní vystoupí paní poslankyně Monika Oborná a pak tu mám přihlášku pana poslance Kučery. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegové a kolegyně, dovolte mi, abych se i já vyjádřila k veterinárnímu zákonu. Dovolím si zde navázat na kolegu Turečka. My jsme tady dnes proto, abychom projednali veterinární zákon ve druhém čtení. Tento návrh souvisí s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU o nákazách zvířat v oblasti zdraví zvířat. V návrhu se také řeší upřesnění kompetencí orgánů v oblasti předcházení a tlumení nákaz, ukládání opatření, pravidel pro dozor, statuty území nákazy a povolování výjimek. Upřesnění se také týká přemisťování zvířat, živočišných produktů a dalšího veterinárního zboží mezi členskými státy EU včetně povolování výjimek.

Já bych se tady ráda zastavila u toho, co je vlastně hlavním účelem veterinárního zákona. Hlavním účelem bezesporu je péče o zdraví zvířat, předcházení vzniku a šíření nákaz a jiných onemocnění zvířat a jejich tlumení, ochrana zdraví lidí před onemocněním přenosným ze zvířat na člověka.

Proč tady vystupuji? Mám dojem, že v rámci diskusí, které se tady vedou ohledně veterinárního zákona, nám hlavní smysl této právní normy trošičku uniká. Pokud je tento zákon v legislativním procesu, měli bychom diskutovat, zda jsou opatření proti šíření nákaz vhodná a zda je ochrana zvířat, a hlavně lidí v tomto ohledu dostatečná. Nebezpečné nákazy zvířat se bohužel v České republice nevyhýbají a situace není tak dokonalá, jak by se na první pohled mohlo zdát. V roce 2021 došlo v České republice k výraznému nárůstu počtu ohnisek vysoce patogenní ptačí chřipky, a to jak v chovech drůbeže, tak u volně žijících ptáků. Celkem bylo potvrzeno 48 ohnisek. Po více než deseti letech byla v roce 2021 potvrzena u drůbeže také nízce patogenní ptačí chřipka.

Dobrou zprávou je, že v minulém roce se přes zhoršující situaci v okolních zemích nevyskytl africký mor prasat, a to ani v chovech prasat domácích, ani v populaci prasat divokých. I nadále tak platí, že poslední tuzemský případ této nákazy byl zaznamenán v roce 2018 u uhynulého prasete divokého. Nadále je však nezbytný monitoring afrického moru prasat u uhynulých a ulovených prasat divokých.

Pozornost je nutné věnovat také onemocněním, která mohou být přenášena hmyzem. V chovech skotu, ovcí a koz jsou občasně indikovány případy Q horečky, u koní se provádí plošné sledování výskytu protilátek proti západonilské horečce, které se ojediněle v České republice vyskytuje i u lidí. V loňském roce byl z celkového počtu 844 vyšetřených koní pozitivní výsledek zjištěn u 21 koní.

U zajíců probíhá také pasivní monitoring na tularémii, v roce 2021 z celkového počtu 34 zajíců byla tularemie potvrzena u čtyř. Nebezpečným parazitem pro člověka je trichinella, rizikové může být zejména maso prasat divokých, proto je v České republice prováděno povinné vyšetřování všech ulovených prasat divokých na přítomnost vývojových stadií trichinell. Za rok 2021 byly zjištěny pouze dva pozitivní případy u prasat divokých, ale jednalo se o zvířata dovezená z Polska.

Já doufám, že z mého vystoupení je zřejmé, že rizika nákazy zvířat není dobré podceňovat a že je nutné je brát nanejvýše vážně. V návaznosti na to bych chtěla vyzdvihnout nezbytnosti nákazového fondu, který má jako náplň podporu vybraných činností zaměřených na ozdravení chovu hospodářských zvířat a opatření a kompenzace za újmy vzniklé chovatelům a zpracovatelům v souvislosti s nákazami v chovech prasat a drůbeže. Jedná se o dotační program, který má pro tento rok k dispozici prostředky 1,4 miliard korun. Pro tento rok byl po zkušenostech z předchozích let navýšen a já bych chtěla apelovat tady na tomto místě na pana ministra, aby i v následujících letech přikládal v boji proti nákazám, ale i nákazovému fondu patřičnou důležitost.

Děkuji za pozornost, považovala jsem za vhodné dát k diskusi k veterinárnímu zákonu i tento rozměr. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně.

A ještě než dám slovo panu poslanci Kučerovi, přečtu omluvy. Omlouvá se z pracovních důvodů dnes mezi 9.30 a 23.59 pan poslanec Jan Kuchař z pracovních důvodů, dále pan poslanec Kolovratník mezi 11. a 12. dnes z pracovních důvodů, a dále paní místopředsedkyně Jana Mračková Vildumetzová se omlouvá dnes mezi 10.30, pardon, tady je to trošku komplikovanější, čili dnes se omlouvá mezi 10.30 a 12, a to z pracovních důvodů. Snad jsem to správně pochopila z této omluvy.

A nyní vystoupí pan poslanec Michal Kučera. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michal Kučera: Ještě jednou dobrý den, dámy a pánové. Děkuji, paní předsedající, za slovo. Já už jenom velmi krátce, protože ta diskuse byla velmi bohatá. Já bych chtěl velmi ocenit práci členů zemědělského výboru, kteří přispěli významně k rozšíření a vylepšení té novely, která původně byla pouze technickou novelou, respektive transakcí Evropské směrnice, takže toto je velmi pozitivní. Zmínil bych dvě věci, které považuji za velmi důležité, respektive tři.

Jedna z nich je to, že se podařilo do Centrální evidence psů zajistit přístup samospráv, to je jednoznačně pozitivní záležitost a bylo to odpracováno členy zemědělského výboru, že se podařilo vyřešit, respektive že tady se objevil návrh na porážku na farmě. Myslím si, že to je věc, která je dlouhodobě diskutována. Nicméně já už dlouho nebudu zdržovat, protože debata už byla poměrně dlouhá. Nicméně chtěl bych zmínit jednu věc, kterou považuji za zásadní a která nebyla vyřešena, a to je právě zodpovězení otázky čipování pokusných psů.

My jsme slibovali, respektive byli osloveni, že se to pokusíme vyřešit už v této novele. Nicméně tam ten pozměňovací návrh se nepodařilo kvalifikovaně připravit, respektive nebyly zodpovězeny všechny otázky právě z té sféry čipování pokusných psů. Jak už tady říkal můj předřečník, pan poslanec Bendl, my se tímto tématem budeme zabývat v následujícím období a při nejbližší možné příležitosti, novele zákona, kde bude příhodné tohleto vyřešit, už předložíme kvalifikovaný pozměňovací návrh, který bude právě čipování pokusných psů řešit, respektive se k tomuto nějak postaví. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné dopoledne. To byl poslední přihlášený v obecné rozpravě a ptám se, zda někdo další se hlásíte do obecné rozpravy. Prosím, pan zpravodaj. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane předsedající. Já jsem chtěl jen požádat, já chápu, že v některých klubech musíte vystoupit všichni členové výboru a vyjadřovat se, ale nemyslím si, že je to úplně nutné, a číst tady nějaké statistiky. Nicméně věcně k problematice, která se týká nákaz, můžu říct, že nákazami se Státní veterinární správa a její předchůdkyně věnovaly už desítky let. Díky eradikačním programům se podařilo vymýtit choroby, které jinak v Evropě ještě jsou. Monitoring je skutečně nastaven. Nevidím žádný důvod, proč by jakýmkoliv způsobem mělo docházet k jakýmkoliv změnám. Například u ptačí chřipky tomu se dá zabránit jen velmi obtížně, protože ty nákazy přicházejí od volně žijících ptáků. To znamená, vystřílet je úplně nemůžeme, a tak bych mohl pokračovat. Nicméně k čemu bych se chtěl vyjádřit, je problematika laboratorních zvířat, popřípadě pokusných zvířat, v tomhle případě pokusných psů. My jsme o tom diskutovali i na schůzce, která se týkala primární Centrální evidence psů. Je to tak, že každý pokus musí být schválen. Máme tady ústřední komisi na ochranu zvířat. Všechny pokusy jsou přísně sledovány, jsou zaznamenávány a ta zvířata jsou označena, proto i v tom pozměňovacím návrhu je, že jsou buď čipovány, nebo tetovány. To znamená, u těch psů konkrétně je to tetování, to označení tam je.

To, že by došlo k nějakým excesům, je velmi málo pravděpodobné. Státní veterinární vzor je prováděn. To znamená, i u těch zvířat, u kterých se jednalo, to znamená, proč by neměla být čipována zvířata, která jsou třeba v zařízeních Ministerstva vnitra nebo obrany, dává smysl. Ona označována jsou, jenom nebudou čipována, protože by tam zase musel chodit soukromý veterinární lékař, což je v zásadě vyloučeno. Třeba u specifických zvířat, která jsou bez patogenů, jak bych to řekl laicky, která nemají fyziologický mikrobiální profil, tam prostě vstoupit běžný soukromý veterinární lékař ani nemůže z důvodů technických a nákazových, a že by zrušili vlastně tyhle věci.

Takže já myslím, že se tím zabývat jistě můžeme, ale jsem přesvědčen, že současná úprava je dostatečná a že k tomu dochází. Jistě můžeme dát nějakou větu, která uklidní veřejnost, ale i u těch zvířat pokusných to označení je, a že by došlo k takovým excesům na území České republiky, si myslím, ta pravděpodobnost limitně blíží nule. A to říkám jako člověk, který se ochranou zvířat v rámci Státní veterinární správy zabývá.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, jestli je tomu tak, tak končím obecnou rozpravu.

A ptám se, zda pan navrhovatel nebo pan zpravodaj v této chvíli, chcete závěrečná slova? Není tomu tak.

V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňující a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Jako první v podrobné rozpravě vystoupí pan poslanec Karel Smetana a připraví se pan poslanec David Pražák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Smetana: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 831. Je to pozměňovací návrh, který reaguje na současnou situaci na pracovním trhu a vychází z obecného nedostatku úředních veterinárních lékařů. Navrhuje, aby výkon státního veterinárního dozoru byl nově umožněn i osobám, které nejsou úředními veterinárními lékaři, respektive veterinárními inspektory, a to za předpokladu, že tyto osoby budou mít vysokoškolské vzdělání získané studiem v magisterském programu v oboru oblasti ochrany zvířat a pohody zvířat.

A budou mít specializační vzdělávání a budou pověřeni výkonem dozoru podle zákona na ochranu zvířat proti týrání a tato osoba získá osvědčení o způsobilosti po úspěšném složení zkoušek dle § 26 odst. 1 zákona na ochranu zvířat proti týrání.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec David Pražák, připraví se pan poslanec Pavel Bělobrádek. Tak, budeme postupovat dál. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Pavel Bělobrádek a připraví se pan poslanec Josef Kott.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 956 v systému. Jedná se o Centrální evidenci psů, jak jsem o tom hovořil, s tím, že přístup má i orgán veřejné moci, to znamená, to se týká veřejné správy jako takové.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Josef Kott, připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo. Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je veden jako sněmovní dokument 777. Odůvodnil jsem ho podrobně v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Petr Bendl. Prosím.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, pane ministře, já se přihlašuji ke sněmovnímu dokumentu 366, 837 a 836, kde je podrobné zdůvodnění. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu.

Chci se zeptat, zda pan navrhovatel nebo pan zpravodaj chce závěrečné slovo v tento moment? Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že jsme se vypořádali se všemi návrhy a přihláškami do rozpravy, končím druhé čtení tohoto návrhu. Já vám děkuji.

 

Otevírám další bod. Tím je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP