Pátek 13. května 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
75.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 58/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr dopravy Martin Kupka a zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 58/3, který byl doručen dne 28. dubna 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 58/4.
Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemá? Má, nakonec má. Tak prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velmi stručný úvod k materiálu, se kterým jste měli možnost se seznámit jak v prvním, tak ve druhém čtení. Předkládáme k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994, o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je zajistit na zákonné úrovni implementaci celé řady předpisů Evropské unie. Především jde o předpisy, které tvoří součást takzvaného balíčku mobility. Návrh zákona řeší několik okruhů právní úpravy. Za prvé je to provozování mezinárodní silniční dopravy a kabotáže vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti od 2,5 do 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí, kdy návrh zákona zejména mění definici velkého vozidla a předmět koncesované živnosti spjaté se silniční motorovou dopravou nákladní. Dále je to vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných státech. Návrh zákona dále upravuje výkon kontroly a státního odborného dozoru nad dodržováním požadavků na týdenní pracovní dobu. Dále jde o zakotvení možnosti dočasných výjimek z požadavků na dobu řízení vozidla a bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku. Zabývá se také přeshraniční spoluprací v oblasti kontroly usazení dopravců. Nově stanovuje také postih objednatelů přepravy v případě, že věděli nebo mohli vědět, že by provedením přepravy dopravce porušil některý z vybraných požadavků. Návrh zákona cílí i na snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy tím, že například umožní podnikatelům, aby nemuseli hlásit permanentně změny údajů o jimi provozovaných vozidlech. V poslední řadě se do návrhu zákona zapracovávají další požadavky z aplikační praxe.
Hospodářský výbor přijal k návrhu zákona šest pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Jiné pozměňovací návrhy nebyly uplatněny. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o schválení vládního návrhu zákona, a to ve znění uplatnění pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní má zájem vystoupit paní zpravodajka. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi shrnutí obsahu tohoto tisku. Byť se jedná o implementační tisk a lhůty pro implementaci jsme nestihli, je dobré znát obsah, neboť se jedná o problematiku významně zasahující do silniční nákladní dopravy. (V sále je hluk.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní zpravodajko, moc se omlouvám, že vás přerušuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím o klid. Děkuji.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Cílem návrhu zákona je vedle implementace předpisů Evropské unie do vnitrostátního právního řádu také zpracování unijně relevantních cílů, které spočívají zejména v efektivnějším výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, ve snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy a v zohlednění dalších dílčích požadavků vyplývajících z aplikační praxe. Musím podotknout, že Ministerstvo dopravy mi vyšlo vstříc a rozklíčovalo změny, které se týkají výhradně implementace a ostatních změn. Veškeré změny netýkající se implementace jsou skutečně změnami kosmetickými v rozsahu, který je deklarován v důvodové zprávě. Tedy dovolím si konstatovat, že opravdu důvodová zpráva souhlasí s obsahem.
Hlavními oblastmi úpravy návrhu zákona jsou provozování mezinárodní silniční dopravy vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny a nepřesahující 3,5 tuny, určenými k přepravě zvířat nebo věcí; vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných členských státech Evropské unie a ve třetích zemích; kontrola dodržování požadavků na týdenní pracovní dobu, délky směny při práci v noci a přestávky na jídlo a oddech řidičů, pomocníků řidiče a průvodčích; dočasné výjimky z požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a z požadavku na vedení záznamů o těchto skutečnostech; přeshraniční spolupráce v oblasti kontroly usazení dopravců a v oblasti dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech. Návrh se také týká postihu objednatelů přepravy.
Nyní k dalším dílčím zpracovaným požadavkům vyplývajícím z předpisů Evropské unie: nahrazení dosavadní lhůty jednoho měsíce pro dodatečné prokázání trvání finanční způsobilosti pro podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly lhůtou až šesti měsíců podle výzvy dopravního úřadu; upřesnění nebo doplnění ustanovení jiných zákonů - na ochranu zvířat proti týrání, zákona o pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - upravujících zasílání pravomocných rozhodnutí o vybraných přestupcích, které mohou vést ke ztrátě dobré pověsti dopravce či jeho odpovědného zástupce dopravním úřadům a upřesnění souvisejících ustanovení v zákoně o silniční dopravě; rozšíření výčtu údajů vedených v rejstříku podnikatelů v silniční dopravě o údaje týkající se počtu zaměstnanců podnikatele v silniční dopravě a hodnocení rizika podnikatele podle přímo udržitelného předpisu Evropské unie, údaje o počtu zaměstnanců Ministerstvo dopravy získá od České správy sociálního zabezpečení z jí spravovaných informačních systémů; zmocnění pro opatřování plomb tachografů jedinečnou zvláštní značkou v případě odstranění či porušení původních plomb orgány Policie České republiky nebo osobami vykonávajícími státní odborný dozor. Změny se také dotýkají výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, rozšíření věcné působnosti k výkonu státního odborného dozoru Ministerstva dopravy, a to na všechny věci s výjimkou taxislužby. Ministerstvo dopravy využije odborníky zařazené do již existujících mobilních expertních jednotek, zaměstnance centra služeb pro silniční dopravu, jimž vydá příslušná pověření k výkonu státního odborného dozoru. Vypustí se veškeré kompetence přiznané celním úřadům.
Návrh zpracovává snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy, což je velmi významné pro další činnost. Podnikatel v silniční dopravě nebude muset nahlašovat dopravnímu úřadu údaje týkající se jím provozovaných vozidel, pokud bude současně provozovatelem vozidla a podle zápisu v registru silničních vozidel bude vozidlo určeno k provozování silniční dopravy pro cizí potřeby tímto podnikatelem; zrušení povinnosti podnikatelů v silniční dopravě provádět opravy velkých vozidel na plochách k tomu určených a uchovávat doklad o provádění údržby mimo vlastní prostory po dobu dvou let; v případě vozidel používaných pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo průkaz profesní způsobilosti řidiče nebude povinností užívat tachograf, byť jím bude vozidlo vybaveno; řidič taxislužby bude odevzdávat průkaz řidiče taxislužby u stejného správního orgánu, u něhož podal žádost o odnětí oprávnění řidiče taxislužby.
Dílčí požadavky z aplikační praxe: odstranění duplicitního posuzování bezúhonnosti u podnikatelů v silniční dopravě a odpovědných zástupců živnostenskými úřady a dopravními úřady, výslovné stanovení důsledku ztráty dobré pověsti dopravce-fyzické osoby, který je současně ustanoven odpovědným zástupcem, rozhodnutí o nezpůsobilosti takové osoby k řízení dopravní činnosti; oprávnění orgánu Policie České republiky a osoby pověřené výkonem státního odborného dozoru zabránit řidiči v jízdě použitím technického prostředku nebo zakázat pokračovat v jízdě a zadržet řidiči vybrané doklady, pokud neuhradil náklady na provedení kontroly tachografu v autorizovaném metrologickém středisku; zpoplatnění vydávání osvědčení o školení řidičů vozidel přepravujících nebezpečné věci a osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí částkou 200 korun. (Hluk v sále.)
Nyní bych přešla k tomu nejdůležitějšímu, co se týká třetího čtení, a to k pozměňovacím návrhům hospodářského výboru, neboť ve druhém čtení nebyly načteny žádné pozměňovací návrhy. Jelikož je navrženo...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, přesuňte své rozhovory do předsálí. Děkuji.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Jelikož je navrženo hlasování... (Poslankyně se otáčí k předsedající.) Vážená paní předsedající...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, ano, vnímám hluk. Prosím všechny, kteří ruší vystoupení paní poslankyně, především v pravé části, aby odešli do předsálí. (V prostoru poblíž pultíku postávají poslanci.) Pánové, nechci jmenovat, prosím. Děkuji.
Můžete pokračovat.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Jelikož je navrženo hlasování o všech pozměňovacích návrzích hospodářského výboru jedním hlasováním, považuji za vhodné vás krátce - a já zdůrazňuji, že opravdu krátce - s obsahem pozměňovacích návrhů seznámit pro případ, že by měl někdo zájem o oddělené hlasování všech nebo jenom některých bodů. Nicméně dovolím si upozornit, že body A3, A4 spolu souvisí, a také spolu souvisí body A1, A2, A5, A9, A10 a A11. Jenom si dovolím podotknout, na těchto pozměňovacích návrzích spolupracovalo Ministerstvo dopravy a jedná se opravdu o upřesnění, a domnívám se, že je vhodné o nich hlasovat jedním hlasováním, což rozhodneme u procedury. Ale právě proto, abyste se mohli rozhodnout, zda skutečně podpoříte hlasování o všech návrzích jedním hlasováním, krátce je uvedu.
Pozměňovací návrh A1 se týká umožnění podávat žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou, aniž by se s žadatelem museli obvykle dostavit úřad se svými fotografiemi, a to tím, že dopravní úřady budou fotografie získávat z řady informačních systémů veřejné správy, k nimž mají přístup.
Pozměňovací návrh A2 se týká úpravy vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úprava se zabývá způsobem opatřování digitalizovaných fotografií žadatelů z informačních systémů.
Pozměňovací návrh A3 - jedná se o doplnění kompetence Ministerstva dopravy v oblasti mezinárodní linkové osobní přepravy v souvislosti s kontrolou tuzemských či zahraničních dopravců, kdy v uvedené oblasti bude Ministerstvo dopravy, nikoliv dopravní úřady, jak vládní návrh zákona nepřesně uvádí, provádět kontroly tuzemských dopravců a požadovat vybrané doklady od cizích dopravců.
Nyní s tím související pozměňovací návrh A4. Na předchozí bod navazuje tento bod, kde v § 33i se doplňuje věta: "Kontrolu tuzemského dopravce provozujícího mezinárodní linkovou osobní dopravu provede Ministerstvo dopravy."
Nyní k pozměňovacímu návrhu A5 - úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. V § 34b odst. 6 písm. a) se za slovo "narození" vkládají slova "digitalizované fotografie", tedy opět tento bod souvisí s digitalizací žádosti.
Pozměňovací návrh A6 přiznává kompetence úřadu městských částí v hlavním městě Praze k zápisu vybraných údajů do Rejstříku podnikatelů v silniční dopravě.
Pozměňovací návrh A7 vypouští kompetence Ministerstva dopravy zajišťovat tisk a distribuci formulářů potvrzení o převzetí kauce. Jenom bych chtěla podotknout, že tyto formuláře nejsou opatřeny žádnými znaky, že s prominutím stačí si je kdekoli vytisknout v tiskárně nebo s prominutím na kopírce a opravdu není nutné, aby ministerstvo takovéto formuláře distribuovalo. Takto ministerstvo postupovalo například u formulářů týkajících se registrace vozidel už v minulých letech, protože je nákladný jenom tento hromadný tisk, ale také samozřejmě doprava všech těchto vytištěných dokumentů po celé České republice.
To já jenom předcházím, protože i další pozměňovací návrh se týká obdobné problematiky, a to je pozměňovací návrh A8, kde se vypouští kompetence Ministerstva dopravy zajišťovat tisk a distribuci formulářů náhradních vstupních povolení pro cizí dopravce. Domnívám se, že jsem to podobně rozvedla už od předchozího bodu a není třeba to dále rozvádět.
Pozměňovací návrh A9 je opět úprava vztahující se k podávání žádosti o vydání průkazů řidiče taxislužby elektronickou cestou. V § 40c se slovo "a" nahrazuje čárkou a za slovo "působnosti" se vkládají slova "a úřadu městských částí". Víte, ono lépe nejde tento pozměňovací návrh popsat, protože opravdu má vztah k A1.
Pozměňovací návrh A10. Úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydávání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úpravy se týkají § 38a, doplňuje se tam sousloví "a průkazu řidiče taxislužby".
Pozměňovací návrh A11 je opět úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úprava se týká účinnosti. Body - pozměňovací návrhy A1, A2, A5, A10 nabudou účinnosti prvním dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, tedy očekává se odložená účinnost od toho vydávání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Je to pravděpodobně proto, aby se na to Ministerstvo dopravy mohlo řádně připravit a vše mohlo fungovat již od prvního dne.
Pozměňovací návrh A12, posunutí data účinnosti zákona, publikování ve Sbírce zákonů, je k 21. květnu 2022 opravdu nereálné, byť by bylo vhodné, aby toto bylo přijato co nejdřív, implementační lhůty totiž už pominuly.
Nicméně, dámy a pánové, já jsem představila pozměňovací návrhy i proto, abyste věděli, že jsou tak provázány, že skutečně budu navrhovat, abychom o nich hlasovali jedním hlasováním, a nikoliv po bodech. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko. Nyní otevírám rozpravu a do ní se přihlásil s přednostním právem pan místopředseda Karel Havlíček. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, k tomu bodu vystupuji poprvé jako člověk, který byl odpovědný za resort, a budu opravdu velmi stručný. Dopředu předesílám, že všechny pozměňovací návrhy podpoříme.
Chtěl jsem poděkovat Ministerstvu dopravy, bývalým kolegům a samozřejmě panu ministrovi za to, že vše, co jsme potřebovali rozklíčovat, obratem udělali, to znamená jak to, co bylo součástí té implementace, tak všechny ostatní body. Já jsem o tom ještě diskutoval s odborníky z ČESMADu a tak dále. I když se jedná o implementační směrnici, tak se nejedná o věc banální, docela zásadním způsobem to změní silniční nákladní dopravu, a netvrdíme, že vše, co dnes podpoříme, je ideální. Je tam celá řada věcí, u kterých je velký otazník, ať už se to týká pracovní doby a povolání podnikatele. Na druhou stranu je pravda, že vysílání řidičů České republiky musí dostat určitý řád, a proti tomu není žádná diskuse. Horší je to takzvané dodržování pracovní doby, to docela dopadne na silniční nákladní dopravu. Je třeba si uvědomit, že to nebude úplně jednoduché kontrolovat - jak jsme si dělali různé analýzy, různí řidiči z ciziny mají různé pracovní doby, mají různé typy zákoníku práce, kolektivní vyjednávání a tak dále a ne vždy se ta pravidla dají dobře odhadnout. V každém případě ale nic jiného nám v dané chvíli ani nezbývá, takže já to nebudu protahovat.
Chtěl jsem poděkovat panu ministrovi, chtěl jsem poděkovat všem, kteří na tom participovali, a vše podpoříme. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane místopředsedo. Rozhlížím se, zda má ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě? Prosím, pan kolega Adamec.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já jsem chtěl poděkovat panu poslanci Havlíčkovi za jeho příspěvek ke třetímu čtení návrhu tohoto zákona.
A jen jsem měl takovou drobnou připomínku. Opravdu nechápu, proč zpravodajka tady se chová jako v prvním a v druhém čtení. Jsme ve třetím čtení. První čtení nás seznámilo s návrhem zákona, probrali jsme to ve výboru odborně, pozměňující návrhy jsme tady probírali na druhém čtení podrobně. Chápu, že třeba chce, abychom si tady osvěžili paměť, ale myslím si, že třetí čtení už je vyvrcholení celého procesu, a docela bych byl rád, abychom rozlišovali příspěvky zpravodajů, ve svých zpravodajských zprávách aby dokumentovali, jak probíhal legislativní proces, a nevysvětlovali nám tady znovu, o co se jedná. Mám takové podezření, že to je zdržovací taktika, nechci nikoho napadat, ale prosil bych, ať se opravdu chováme jako ve třetím čtení, a ne jako ve čtení prvním nebo druhém. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní s faktickou vystoupí paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Jenom chci říct, že pozměňovací návrhy tady nebyly předneseny ani v prvním, ani v druhém čtení, byly podány až na hospodářský výbor, a tedy Sněmovna skutečně s nimi nebyla seznámena. A já jsem jenom chtěla - prosím vás, chceme o nich hlasovat jedním hlasováním, a vždycky je obvyklé, aby zpravodaj uvedl, o čem to je. A když jste se podívali, ty dva řádky k jednomu jedinému pozměňovacímu návrhu... Jestli se to zdá moc, tak podle mě to fakt moc není. Abychom nemuseli hlasovat o každém zvlášť, proto to bylo předneseno tímto způsobem, a domnívám se, že je to naopak pro urychlení. Hlasování o každém pozměňovacím návrhu by nás podle mě zpomalilo.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou pan poslanec Ivo Vondrák a připraví se pan poslanec Blaha a poté pan poslanec Bureš. Prosím.
Poslanec Ivo Vondrák: Já děkuji za slovo, budu velmi krátký. Vážený pane kolego, všichni to víme, všichni víme, že třetí čtení by mělo být skutečně jen o těch faktech a zkrátit to, ale vždyť jste dělali úplně to samé. Řekněme si to, nalijme si čistého vína, je to tak, takže to teď nevyčítejte zase nám. Já jsem první, který bude pro to, ať se tyto věci projednávají rychle, ale tak to nedělejme nikdo navzájem, anebo se na to aspoň neupozorňujme. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí s faktickou pan poslanec Blaha. Máte slovo.
Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já jenom zase na adresu paní zpravodajky, která se tady rozčilovala nad tím, že pozměňováky byly podány přes hospodářský výbor. Vážená paní kolegyně prostřednictvím paní místopředsedkyně, to je přece ten nejsprávnější postup, aby Sněmovna při debatě na plénu měla k dispozici stanovisko garančního výboru. Tak by měly postupovat pozměňovací návrhy, že se nejdříve projednají na výboru a potom následně teprve na plénu. Takže já si myslím, že každý z poslanců, který o tu problematiku měl zájem, naopak měl k tomu stanovisko naprosto kompletní a mohl si to nastudovat. Děkuji. Bylo to celé jenom zdržování.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Bureš a připraví se pan poslanec Nacher.
A ještě než mu udělím slovo, přečtu omluvu. Omlouvá se dnes pan poslanec Radek Vondráček od 10.30 z pracovních důvodů do konce dnešního jednání. Prosím, máte slovo, vaše dvě minuty.
Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Já to trošku naředím, ale mám dotaz jenom. Protože naše jednání je také sledováno veřejností, tak mně píše vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Karlovarského kraje, jestli ten pozměňovací návrh, který tady byl přednesen, znamená automaticky, že pokud dopravce provozuje i mezinárodní osobní dopravu, tak u něj smí kontrolu provést jenom Ministerstvo dopravy České republiky, a nikoliv dopravní úřad kraje? Stačí, kdyby mi to někdo vysvětlil i v lavici, nemusí být na mikrofon. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já už jsem chtěl vystoupit v reakci na slova Markéty Pekarové, ale nemám přednostní právo, ale teď už to říct musím na svého ctěného kolegu Ivana Adamce. Opravdu nechápu tu vaši nervozitu a tu hysterii. Bod programu probíhá 23 minut a už jsme dostali vynadáno, že to zdržujeme. Změnu programu tady navrhli tři. První bod tady zpravodajka četla - kolik tady byla - na mikrofon deset minut? (Poznámky poslanců koalice: To není faktická poznámka.) Tady na mě někdo pokřikuje mimo to, kolegové... Deset minut, a vy zase nám vyčítáte, že to zdržujeme. Když tady byl váš zpravodaj, vůbec neměl zpravodajskou zprávu minulý týden, mluvil nějaký svůj osobní názor a to vám nevadilo. A teď nás tady moje kolegyně normálně provedla a trvalo to deset minut. Ježíšmarjá, kdybychom obstruovali jako vy, tak jsme úplně někde jinde. Tak prosím pěkně, fakt se chovejme střídmě, pokorně navzájem, ale vyčítat nám v první hodině dvakrát, že buď zpravodaj něco zdržuje, anebo my, že tři poslanci si dovolili navrhnout něco do programu... (Poznámky poslanců koalice.) A vidíte, vy když mluvíte, na vás nikdo nepokřikuje. My když tady mluvíme, tak na nás soustavně pokřikujete, a paní předsedající na to neřekne vůbec nic. Tak já se omlouvám jako... (Výrazný potlesk z opozičních lavic.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pan poslanec má pravdu v jednom - poprosím kolegy, aby nepokřikovali na řečníka a popřípadě se přihlásili s faktickou poznámkou. Nyní se hlásí ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Adamec. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já bych chtěl upozornit, vaším prostřednictvím, pana kolegu Nachera, že vůbec nejsem nervózní, že mi je jedno, když tady budete mluvit hodinu, ale k věci. Já jsem jenom upozorňoval na proceduru zpravodajství, protože si myslím, že znovu vysvětlovat věci, které tady byly vysvětleny, a speciálně odborné věci, které nejsou pro všechny členy Sněmovny úplně stejně řekl bych stravitelné, že je to zbytečné, že zpravodaj by měl jednat efektivně. A jestli k tomu chcete mluvit a kolikrát budete chtít mluvit, je mi úplně jedno.
A ještě bych měl tady připomínku k paní předsedající. Paní předsedající, nezlobte se na mě, ale faktická připomínka má být k věci, a to si myslím, že ta předchozí připomínka nebyla. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane poslanče, ráda bych vás upozornila, že pan poslanec Nacher vystupoval v reakci na vaše vystoupení.
Hlásí se ještě někdo s faktickou poznámkou? Mám tady paní poslankyni Ožanovou a poté opět pana poslance Nachera. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Ano, já jsem možná byla neobjektivní. V tom, co jsem uváděla, jsem pochválila Ministerstvo dopravy nad rámec. Ano, nedržela jsem se čistě materie, ale domnívala jsem se, že je to vhodné.
Jinak vše, co jsem řekla, se vztahovalo čistě k tisku a k ničemu jinému, k žádným politickým názorům, protože sama ten tisk podporuji, myslím si, že je správný. A uvedení opravdu dvouvětového sousloví k pozměňovacím návrhům - promiňte mi, vždyť se to od zpravodaje i očekává.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Patrik Nacher.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji vám, paní předsedající, že jste to řekla. Já bych to chtěl tedy opravdu vysvětlit tady od matadorů, jak to tedy je. Takže kolega Ivan Adamec vystoupí s faktickou, která vůbec nesouvisí s tím, co tady projednáváme, a popisuje, co tady dělá zpravodajka. Já vystoupím s faktickou, kde reaguji přímo na něj, přímo na něj, protože si myslím, že v tomhletom pravdu nemá, a ve výsledku to je tak, že nakonec on na faktickou poznámku právo má a já ne? Tak to bych potřeboval vysvětlit. To za prvé.
A za druhé. Poprosím opravdu, kolegové, my, co tady mluvíme na mikrofon, abyste tady na nás nepokřikovali. My to neděláme taky. (Reakce z první řady.) Neděláme, nikdo to tady nedělá. Nevšiml jsem si, že když vy mluvíte, tak tady někdo pokřikuje tímhletím způsobem. A i kdyby ano, když mě na to upozorníte, tak svoje kolegy umravním, tak i kdyby ano, tak v té chvíli vlastně děláte totéž. Tak to je ta změna, že děláte totéž. V čem je ten posun k lepšímu? Tak kolegové, pojďme to trochu kultivovat. Buď platí faktické, že můžeme navzájem na sebe reagovat - a já bych na to nereagoval, kdyby nevystoupil Ivan Adamec. On říkal, že paní zpravodajka to zdržuje. A teď už fakticky tady to držíme o dalších deset minut. (Hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Čas, pane poslanče. Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Ondřej Lochman. Prosím, máte slovo. Kolegyně, kolegové, prosím o klid.
Poslanec Ondřej Lochman: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, jako předseda podvýboru a člen hospodářského výboru bych chtěl požádat všechny kolegy, jestli by si ty věci, které mají navzájem, nemohli vyřídit společně. My jsme se na tom tisku shodli všichni ve výboru, vidím, že většina z nás to chce podpořit. Pojďme se nyní soustředit na obsah a ten proces si prosím vyřiďte navzájem. Já o to žádám jako nováček. Slyšel jsem tady, prostřednictvím paní předsedající, přes pana Vondráka, že to je nějaká taktika zdržování. Já bych se navzájem nechtěl osočovat. Prostě pojďme probrat ten bod, pojďme k dalšímu. A jestliže máme problémy s procesem, tak si je pojďme vyříkat v kuloárech. Už se tady tři dny zdržujeme a tohleto je věc, kterou potřebujeme schválit. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. To byla poslední faktická. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Do rozpravy se hlásí pan ministr Kupka. Prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Jenom pro odpověď panu poslanci Burešovi ohledně výkonu. Na straně Ministerstva dopravy už ve stávající právní úpravě v případě mezinárodní osobní dopravy přísluší výkon státního dozoru a projednávání přestupků Ministerstvu dopravy. Nechtěli jsme přinášet nové povinnosti krajům, protože je v tuto chvíli podle stávající právní úpravy nemají. Z výkonu zákona o silniční dopravě vypadává nově kompetence celnímu úřadu, ale v tomto ohledu se kompetence nemění.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Není tomu tak. Rozpravu tedy končím.
A ptám se, zda si přeje pan ministr vystoupit se závěrečným slovem? Už ne. A paní zpravodajka? Také ne.
Prosím tedy paní zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Hospodářský výbor doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení v následujícím pořadí: za prvé návrhy legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, přednesené ve třetím čtení, budou-li v rozpravě ve třetím čtení předneseny - dovoluji si konstatovat, že nebyly, za druhé pozměňovací návrhy A1 až A12 jedním hlasováním, za třetí návrh zákona jako celek. Tolik k proceduře, procedura je tedy jednoduchá. Legislativně technické úpravy nebyly předneseny, takže pozměňovací návrhy A1 až A12 jedním hlasováním a návrh zákona jako celek.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko. Přivolám kolegy z předsálí, všechny vás odhlásím. Poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Chvíli počkáme, než se ustálí počet přihlášených.
A poprosila bych vás, abyste nás provedla hlasováním.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrhy A1 až A12 - hospodářský výbor doporučuje.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 104, přihlášeno 148 poslanců a poslankyň, pro 148, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Návrh zákona jako celek - hospodářský výbor doporučuje.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.) Děkuji. (Smích v sále.) Překvapivé. Omlouvám se za tuto poznámku.
Přednesu tedy návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 58, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 105, přihlášeno 151 poslanců a poslankyň, pro 151. Návrh byl přijat a konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Končím projednávání tohoto bodu.
Nyní bychom přistoupili k bodu číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.