Středa 23. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
78.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 68/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodaj garančního výboru, kterým je rozpočtový výbor, pan poslanec Patrik Nacher. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny. Táži se navrhovatele, zda má zájem vystoupením rozpravy? Vidím, že ano. Poprosím pana ministra, aby tedy začal mluvit.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Řekl bych jen velmi krátce a připomenul, o čem je ten návrh zákona. Je to služba dynamické směny, to je služba, kterou mohou využívat naši občané v zahraničí nebo turisté v České republice. Problém tam je, že velmi často tam byl velmi nevýhodný kurz. Tento návrh zákona přináší řešení s tím, že na směnárny nebo na bankomaty by dohlédla Česká národní banka, na obchodníky Česká obchodní inspekce. Skutečně nezazněl žádný pozměňovací návrh, nicméně z důvodu souběžného projednávání dvou tisků bude potřeba jedna legislativně technická úprava, kterou potom v rozpravě přečte pan zpravodaj. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní otevírám rozpravu, do které je přihlášen pan zpravodaj. Ano, pan zpravodaj se hlásí. Dáme přednost panu zpravodaji a poté je do rozpravy přihlášen pan poslanec Jan Síla. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, jsem rád, že jsme doputovali s tiskem 68 do konečného hlasování. Nejprve vás stručně provedu tím, co se všechno odehrálo, pak bych popsal stručně, o co jde, a pak bych načetl ten pozměňovací návrh, který je skutečně legislativně technický, protože tady došlo k souběhu tisků 68 a 61 - to je ten zákon o panevropském penzijním produktu. My to tady udělat musíme, musíme to změnit, jinak by to nedávalo smysl, je to změna jenom jednoho písmenka. Na konci vás potěším, bude hlasování velmi jednoduché - jenom o tom pozměňovacím návrhu a pak o zákonu jako celku, protože jiné pozměňovací návrhy nebyly nahlášeny a podány.
Poprvé to rozpočtový výbor projednal 19. ledna, kdy jsme dali lhůtu do 2. února na podávání pozměňovacích návrhů. 2. února jsme se opět sešli, konstatovali jsme, že žádné pozměňovací návrhy podány nebyly. Pak proběhlo druhé čtení a 9. února jsme schválili jednomyslně v rozpočtovém výboru, kde já to tady teď formálně asi budu muset přečíst, že po úvodním slově náměstka ministra financí Dušana Hradila, zpravodajské zprávě mé a po rozpravě "rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, neboli sněmovní tisk 68, vyslovila souhlas." Zmocňuje zpravodaje, tedy mě, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, takže tak činím. Tolik tedy ve stručnosti, jak ten zákon probíhal v Poslanecké sněmovně.
Pokud jde o to, navážu na to, co říkal pan ministr financí - zákon se vlastně zejména týká služby, kterou známe pod zkratkou DCC - dynamická směna měny, kterou ten, kdo jezdí do zahraničí, nejčastěji zná a potkává se s tím u bankomatů, nicméně je možné to využít i u obchodníka. Problémem dynamické směny bylo, že i jak to vyznívá, jak to na lidi a klienty působí, že to je výhodnější pro lidi, když na to kliknou, odsouhlasí to, mají výhodnější kurz. Nicméně opak je pravdou, je to extrémně nevýhodné. Tam už pak není možnost se k tomu vrátit, nějakým způsobem to reklamovat a podobně.
Na tuto problematiku - upřímně třeba já - osobně jsem upozorňoval už před deseti lety. Krásně se to vyvíjí, má to určité zpoždění v rámci Evropské unie. Nicméně jsem rád, že se to dostalo sem a že my máme možnost na to nějakým způsobem reagovat.
Jak jsem slíbil v prvním čtení, měli bychom vedle toho řešit i osvětu ve vztahu ke spotřebitelům, aby i oni věděli, že ten zákon se tady mění. Takže jsem chtěl poprosit předsedu podvýboru pro bankovnictví, pana kolegu, abychom svolali nějaký kulatý stůl nebo seminář, abychom se o tom bavili opětovně a skutečně šířili mezi lidi to, že už nebudou tak snadno nachytáni a že mají možnost obrany. (Velký hluk v sále.)
Ten zákon teď, jenom abyste věděli, sice je to zákon o platebním styku, ale on si sahá i do zákona o České národní bance, i do zákona o finančním arbitrovi. Když jde o kontrolní mechanismy, tak to bude kontrolovat... (Řečník se odmlčel pro hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Kolegyně, kolegové, prosím o klid. Děkuji. Prosím, můžete pokračovat.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuju. Já se vám to jenom snažím stručně tady popsat, protože do zahraničí taky jezdíte, můžete na to narazit a bylo by dobré potom o tom i informovat svoje kamarády a sousedy, na co si mají dát pozor, na koho se mají případně obrátit. Regulatorní dohled má u bankomatů Česká národní banka, u obchodníků je to ČOI. To znamená, abychom věděli, na co a kdo kam si sahá.
Základní dva parametry bych stručně pojmenoval, které se kvalitativně mění: jednak že tam je nějaká regulace, nějaký dohled, což doposud u DCC nebyl, a druhá jsou nějaké penzum povinných informací, které klient musí na obrazovce vidět, to znamená, jaký je tam kurz, jak se ten kurz odlišuje od oficiálního kurzu, v tomhle tom případě vyhlášeného Českou národní bankou, jaký tam je rozdíl v tom, o kolik dostane klient méně. Já bych to připodobnil k určitým informačním povinnostem, které jsme tady schválili v minulém volebním období u směnáren, aby tam byla jasná informační povinnost pro klienty, že mohou do tří hodin stornovat, že ty základní informace tam visí, jak je to pro klienty výhodné, jak se to odlišuje od centrálního kurzu a podobně, protože informovanost je často lepší nástroj než něco regulovat a zakazovat. Takže tam je informovanost a dohledová činnost kolem tohohle toho. Tolik tedy k samotnému návrhu a poskytování této služby dynamické směny měny.
Pokud jde o pozměňovací návrh, jde o to, že v části - a já bych ho tudíž teď tady načetl - v části 4, čl. 5 v bodech 1 a 2 se původně doplňované písmeno k) doplňuje jako písmeno n). To je celá změna, proto je to legislativně technická věc. K čemu došlo? My tady teď řešíme tisk 68, ale mezitím proběhlo schválení tisku 61, což je zákon o panevropském penzijním produktu, který si také sahal do zákona o finančním arbitrovi, a tam on změnil, doplnil písmena k) až m) v § 1 v odstavci 1 a paragraf (?) odstavec 3, a tím to způsobilo, že my teď tam musíme dát písmeno n), aby to navazovalo na písmena, která už jsme schválili u finančního arbitra, u panevropského penzijního produktu, jak jsem řekl, kde se to doplnilo do k) až m) nově. Takže my to musíme jako m), abychom to dali do souladu, tudíž tímto já tady to načítám.
Hlasovací procedura, jak již jsem řekl, pak už bude jednoduchá. Nejdříve bychom měli hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu legislativně technického charakteru a poté o zákonu jako celku. Já vám děkuji za pozornost, zkrátil jsem to na maximum.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, my také děkujeme, pane zpravodaji. Nyní je přihlášen pan poslanec Jan Síla a poté vystoupí paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy a pánové. Já jsem si bohužel připravil takový nějaký komentář k tady tomuto sněmovnímu tisku 68, který bohužel můj předřečník všechny moje připomínky vlastně už vyjmenoval, takže já se zmíním jenom o výhodách a nevýhodách a o stanovisku SPD tady k tomuto sněmovnímu tisku a tady k tomuto návrhu.
Přínosy dynamické směny měn jsou jednoznačné. Je to za prvé odstranění netransparentnosti při poskytování služeb dynamické směny měn. Stabilita podnikatelského prostředí a dohled budou provádět orgány dohledu zaměřené na konkrétní typ subjektu, to znamená Česká národní banka, a jak už tady bylo zmíněno, Česká obchodní inspekce. (V sále je hluk.)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, já se omlouvám, že vás chvilku přeruším.
Krásné dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Je to z iniciativy v tuto chvíli pana zpravodaje, respektive Patrika Nachera, který mě požádal, abych požádala o klid v jednacím sále, že i on chce poslouchat pana poslance Sílu, takže bych vás chtěla o to moc požádat, a pokud si potřebujete něco vyřídit, abyste šli do předsálí. Děkuji mnohokrát a omlouvám se.
Poslanec Jan Síla: Děkuji. Negativa tady v této úpravě jsou nové povinnosti pro orgány dohledu.
Za druhé je to řešení sporu souvisejících se službou dynamické směny měn, dostává se to na starosti finančního arbitra, jeho lidem. Vzhledem ke skutečnosti, že se službou DCC se v České republice nejčastěji setkávají zahraniční turisté, kteří jsou v mnoha případech nespokojeni s využitím této služby, a stížnosti nedělají v České republice dobré jméno, jeví se jako žádoucí, aby byla rozšířena pravomoc finančního arbitra i na řešení sporu vzniklého při poskytování služeb dynamické směny měn. Já jsem se chtěl tady k tomuto bodu zmínit, to tady nebylo zmíněno, že je s podivem, že vládní návrh státního rozpočtu nerespektuje fakt, že na jedné straně ukládá finančnímu arbitrovi další úkoly, přičemž je v jeho kapitole snížena částka na tuto instituci. To znamená, bude mít více práce, budou dostávat za to méně peněz.
Další je licenční řízení a jeho délka. Navrhuje se odstranění některých licenčních požadavků kladených na poskytovatele platebních služeb malého rozsahu a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu a zároveň přidání některých nových. Když existuje požadavek, který není nutné splnit již při podání, žádost lze podat a splnit je v průběhu řízení. Za druhé, o povolení k činnosti může požádat i právnická osoba, která dosud nevznikla, je specifikován časový rámec od kdy od nabytí právní moci rozhodnutí o povolení musí vzniknout. Zavedení systému vyřizování stížností a reklamací uživatelů se již nebude muset prokazovat během řízení, ale až po udělení povolení k činnosti. To znamená zrychlení procesu. Přidává se požadavek na důvěryhodnost žadatele a udělení povolení k činnosti jeho vedoucí osoby a osob, které na něm mají kvalifikovanou účast. Přínosy tady této úpravy jsou: za prvé, větší ochrana před riziky souvisejícími s praním špinavých peněz a financováním terorismu, a za druhé, stabilita podnikatelského prostředí. Negativa to také přináší samozřejmě - a to je nutnost prokázat splnění nových licenčních požadavků.
Za čtvrté, úprava přístupu k platebním účtům vedených úvěrovými institucemi nebankovním poskytovatelům platebních služeb. Tato navrhovaná úprava má za cíl zlepšit přístup nebankovních poskytovatelů k platebním účtům, které jsou určeny k ochraně peněžních prostředků svěřených klienty. Daná úprava navíc stanoví, že úvěrové instituce budou moci vypovědět závazek ze smlouvy o platebním účtu nebo od smlouvy odstoupit pouze za předpokladu, že k tomu budou mít důvod, který je objektivní, nediskriminační a přiměřený, nebo je důvodem AML/CFT. Nebankovní poskytovatelé platebních služeb jsou totiž de facto závislí na tom, zda jim úvěrová instituce povede platební účet - jakmile totiž dojde k výpovědi, nebankovní poskytovatel platebních služeb nemusí být schopen nadále poskytnout své služby klientům. Přínosy tady této úpravy jsou odstranění nedostatků z aplikační praxe, zajištění konkurenčního podnikatelského prostředí, podpora nových platebních metod, které mohou vést k většímu množství nabízených služeb, a snížení cen nabízených služeb pro klienty. Negativa: rozšíření stávající povinnosti úvěrových institucí.
Je potřeba také vysvětlit několik termínů používaných v této legislativní úpravě DCC. Dynamická směna měn je služba, která může být nabízena při výběru hotovosti z bankomatu, jak tady řekl už můj předřečník, k platbě platební kartou u obchodníka, je-li částka platební transakce účtovaná v jiné měně, než v jaké je veden platební účet kupujícího. Čeští zákazníci se tedy s touto službou setkají nejčastěji v zahraničí, v České republice se s ní mohou naopak setkat zahraniční turisté. Fungování služby dynamické směny měn při platbě platební kartou se na platebním terminálu obchodníka zobrazí informace, zda si zákazník přeje platit v zahraniční měně, jak už tady bylo řečeno, to nebudu opakovat.
V bankomatu funguje služba dynamické směny měn obdobně. Uvedeme jako příklad českého turistu s platebním účtem vedeným v českých korunách, který platí u obchodníka v Německu. Na platebním terminálu si zákazník musí v případě nabídky služeb dynamické směny měn zvolit, zda si přeje platit v eurech, nebo v českých korunách. V případě volby první možnosti je částka uhrazena v měně státu daného obchodníka, to znamená v eurech, a při přepočtu na české koruny je využit směnný kurz, který určuje poskytovatel platebních služeb prodávajícího, tedy především banka, u které má prodávající veden platební účet. Jako nevýhoda se může jevit, že zákazník v dané chvíli nezná směnný kurz, který bude při platební transakci bankou použit. Částka transakce může být totiž z platebního účtu zákazníka stržena až za několik dní, tedy v době, kdy již může být směnný kurz úplně jiný. Pokud zvolí zákazník druhou možnost a využije tak stávající službu dynamické směny měn, ihned na platebním terminálu uvidí částku transakce v jeho domácí měně, to znamená v českých korunách, a na jeho platebním účtu bude blokována přesně tato částka. Zároveň je zákazníkovi zobrazen směnný kurz, který bude využit při směně měn.
Mám tady ještě shrnuto několik poznámek k definici, co je to důvěryhodná osoba a tak dále, ale to není podstatné.
Chtěl bych to jenom shrnout. Cílem daného právního předpisu je upravit zákon o platebním styku tak, aby byly odstraněny některé nedostatky, které se projevily v praxi. Jedná se hlavně o zefektivnění dohledu na poskytování služby dynamické směny měn a zároveň i rozšíření pravomoci finančního arbitra i na danou oblast, což bude mít za následek zlepšení postavení spotřebitelů. V druhém účinku to bude mít jako zvýšenou iniciativu, zvýšenou práci pro finančního arbitra, který bude mít za to méně peněz. Dále se jedná o zpružnění licenčního řízení a lepší vynutitelnost práva přístupu pro nebankovní poskytovatele platebních služeb k platebnímu účtu. Změnou prochází i oblast právního trestání. Dále bude zavedena nová kategorie licencovaného subjektu, což má souvislost s dohledem nad poskytováním služby dynamických změn.
Domníváme se, projednávali jsme tento problém jako tento tisk 68 na klubu, a shodli jsme se všichni z těchto důvodů, že tento návrh podpoříme. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane poslanče. Připomínám, že jsme v rozpravě k zákonu ve třetím čtení.
Já si dovolím v tuto chvíli přečíst zrušení omluvy pana Andreje Babiše, a to dnes od 12.30.
A v tuto chvíli je přihlášena s přednostním právem paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO, paní Alena Schillerová. Máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vědoma si toho, že jsme ve třetím čtení, jenom si dovolím pár slov. Samozřejmě za hnutí ANO říkám, že tuto novelu podpoříme. Je to sice novela technického charakteru, ale její přijetí je žádoucí, protože předcházející legislativní forma obsahovala některé drobné nejednoznačnosti, vady nebo nedokonalosti či aplikační problémy, které se potom projevily právě v průběhu vlastní aplikace zákona.
Zákon o platebním styku, který nabyl účinnosti 13. ledna 2018, si za svůj cíl klade upravit podmínky poskytování platebních služeb a vydávání elektronických peněz a upravuje současně i veřejnoprávní podmínky pro provozování těchto činností i soukromoprávní vztahy při těchto operacích vznikající. Je to jedna z oblastí, při které je bezpodmínečně nutná harmonizace procesu na nadnárodní úrovni, takže předložená novela zákona je v souladu s evropskými předpisy s ohledem na úpravy platebního styku a zpřesňuje transpozici směrnice o platebních účtech a směrnici PSD.
Mezi změny, které novela zavádí, můžu jmenovat především úpravu přístupu k platebním účtům vedeným úvěrovými institucemi takzvaným nebankovním poskytovatelům platebních služeb či navyšování transparentnosti při poskytování služeb dynamické směny měn a současně tato novela zprůchodňuje relativně komplikovaný průběh získávání licenčního řízení. Zavádí také novou licenční kategorii poskytovatele služeb okamžitého převodu účtované částky na měnu, ke které je veden její platební účet, takzvaná dynamická směna měn, což je něco, o co jsme dlouho usilovali a co je určitě velice ku prospěchu. Paralelně, a to je také pozitivní, přispívá k lepšímu výkonu dohledu nad institucemi, které zabezpečují platební služby, a zavádí dílčí změny v licenčních požadavcích pro vydavatele elektronických služeb.
Pozitivně hodnotím taktéž nově zavedenou povinnost žádosti, kdy poskytovatelé platebních služeb malého rozsahu budou muset prokazovat svoji důvěryhodnost a důvěryhodnost dalších zpřísněných osob. Proto si myslím, že je vzhledem k aktuálním globálně politickým a geopolitickým změnám větší ochrana před rizikem praní špinavých peněz či financování terorismu vítaná. My rozhodně tento návrh podpoříme. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji paní předsedkyni. Nyní se zeptám, jestli se někdo ještě hlásí do rozpravy? Nikoho nevidím, v tuto chvíli tedy rozpravu končím.
Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova? Nejdříve za navrhovatele pan ministr financí, zda má zájem? Nemá, děkuji. Zpravodaj garančního výboru má zájem o závěrečné slovo? (Ano.) Máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Ano, děkuji. No ne, tak já raději znova tedy načítám...
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: K tomu vás pak vyzvu.
Poslanec Patrik Nacher: Aha, dobře.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: V tuto chvíli jsem se ptala na závěrečné slovo. Takže pokud není zájem o závěrečná slova, poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování.
Poslanec Patrik Nacher: Dobře. Jak už jsem řekl ve své úvodní řeči, kdy jsem představil tu normu, obsah, kam směřuje, a načetl jsem tady legislativně technický pozměňovací návrh, tak bychom hlasovali dvakrát, to znamená, o tomto legislativně technickém návrhu a potom o návrhu zákona tak, jak byl předložen jako celek.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Ano, děkuji. My o této proceduře nejdříve budeme hlasovat. Já jsem zagongovala, počkáme ještě. Je tady návrh na odhlášení, takže dovolím si vás všechny odhlásit a požádám vás, abyste se přihlásili znovu svými hlasovacími kartami. Gongovala jsem již třikrát, zkusím ještě jednou. Počkáme jenom chviličku, až se nám počet poslanců a poslankyň ustálí.
Takže v tuto chvíli budeme hlasovat o navržené hlasovací proceduře.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti návrhu? A kdo se zdržel hlasování?
Děkuji za hlasování. V hlasování číslo 30 přihlášeno 164 poslanců, pro bylo 164, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Návrh byl přijat. Takže schválili jsme hlasovací proceduru.
Nyní poprosím pana zpravodaje garančního výboru, aby sdělil ten první návrh, o kterém budeme hlasovat.
Poslanec Patrik Nacher: Je to legislativně technický návrh, který jsem tady načetl, a znova, aby to bylo všem jasné v té části, která se týká změny zákona o finančním arbitrovi, se to, co se tam doplňovalo pod písmenem k) se bude doplňovat nově pod písmenem n), protože my jsme mezitím schválili něco jiného, kde tam ta další písmena byla doplněna.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Takže jsou to legislativně technické. Požádám pana ministra financí o stanovisko. (Souhlas.) Děkuji. Poprosím ještě i zpravodaje garančního výboru o stanovisko.
Poslanec Patrik Nacher: Ne, my jsme to neprobírali. To já jsem teď nahlásil tady.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Dobře, děkuji.
Zahajuji hlasování. Všichni víme, o čem budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? A kdo se zdržel hlasování?
V hlasování číslo 31 bylo přihlášeno 165 poslanců, pro bylo 165, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Návrh byl přijat.
A nyní tedy, pane zpravodaji garančního výboru, budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku. Já si to s vámi pouze potvrdím.
A nyní si dovolím přednést návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 68, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? A kdo se zdržel hlasování?
V hlasování číslo 32 bylo přihlášeno 165 poslanců, pro bylo 165, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. Návrh byl přijat a já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Poděkuji v tuto chvíli panu ministrovi. Končím projednávání tohoto bodu a poděkuji panu ministrovi financí panu Zbyňkovi Stanjurovi a panu zpravodaji garančního výboru panu poslanci Patriku Nacherovi. Tímto jsme se vypořádali s bodem 78.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji a doufám, že tímhle skončí dynamická směna měn jako cesta k okrádání klientů. Díky.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: A nyní dle schváleného programu se budeme zabývat bodem číslo
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.