Pátek 11. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
3.
Vládní návrh zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti
s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
/sněmovní tisk 172/ - zkrácené jednání
Ale ještě před jeho projednáním - sněmovní tisk... (Na tabuli zůstává stále původní bod.) Pardon, já jenom se dotáži... Ano, já jenom ověřuji, že na tabuli máme pořád, stále ještě... (Konzultace mimo mikrofon.) Ano, dobře, děkuji - bychom podle § 99 odstavce 5 měli posoudit, zda jsou podmínky k projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání.
Otevírám rozpravu. Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím a přikročíme k hlasování. Přivolám kolegy z předsálí a přednesu návrh usnesení. Ještě předtím mám zde zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila a prosím, přihlaste se svými kartami.
Nyní přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 172, ve zkráceném jednání."
Ještě jednou zagonguji. Počkáme, než se ustálí počet přihlášených... Zdá se, že se ustálil.
Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu usnesení.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 8, přihlášeno 116 poslanců a poslankyň, pro 115, proti nikdo. Návrh byl schválen.
Nyní tedy otevírám další bod, vládní návrh zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 172, zkrácené jednání. Předložený návrh uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové, vážená paní předsedající. Dovolte mi, abych za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy odůvodnil předložený návrh zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 172. Ze strany Ministerstva školství jde o rychlé řešení nejzávažnějších problémů v oblasti školství pro příchozí z Ukrajiny. Uvědomme si prosím, že jsme 14 dnů od začátku konfliktu, nicméně do mnoha českých škol už v minulém i tomto týdnu usedly děti z Ukrajiny a tento návrh zákona je to nejnutnější, co chceme udělat pro to, aby ředitelé nemuseli porušovat zákon jak z hlediska obsahu vzdělávání pro ukrajinské děti, aby mohli k situaci přistupovat racionálně, rychle a efektivně.
Ministerstvo školství umožnilo podat připomínky k návrhu. Ty relevantní byly zpracovány. Osloveny byly koaliční poslanecké kluby, ale i všichni členové školského výboru a všichni členové školského výboru Senátu. Dotyčný návrh jsme zkonzultovali se všemi školskými asociacemi a zkonzultovali jsme také věc přerozdělování jednotlivých žáků v případě nedostatečných kapacit s kraji a i kraje vyjádřily s tímto návrhem souhlas.
Hlavní teze návrhu jsou úprava přijímání příchozích osob k předškolnímu, základnímu, střednímu a vyššímu odbornému vzdělávání: v případě předškolního a základního vzdělávání pravidlo, jak postupovat tam, kde není uchazeče možné přijmout z důvodu plné rejstříkové kapacity, v případě středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol možnost účasti žáků z Ukrajiny v prvním kole přijímacího řízení, to jest prodloužení termínu pro podání přihlášek, prodloužení času pro přijímací zkoušku. V pozměňovacím návrhu je také možnost konat zkoušku v ukrajinském či anglickém jazyce z matematiky, možnost nahradit doklady potřebné pro přijetí čestným prohlášením, které není institutem pro žáky českých škol, dále možnost přijetí i do probíhajícího prvního ročníku střední či vyšší odborné školy. Další cíle návrhu jsou zvláštní pravidla pro obsah vzdělávání těchto osob. Toto ustanovení je zásadní, aby mohli ředitelé škol vzdělávat příchozí žáky mimo rámcové vzdělávací programy, respektive školní vzdělávací programy, a organizovat výuku v jiném režimu. Osvobození příchozích osob od poplatků za nostrifikace předchozího vzdělávání.
Ministerstvo školství a vláda situaci sleduje a vyhodnocuje. V budoucnu nevylučuje další legislativní úpravu, protože toto je skutečně to nejnutnější, co musíme udělat, aby se tady ukrajinské děti mohly vzdělávat do konce tohoto školního roku, to jest do června. Jak bude vypadat situace v červnu a jak by měla situace vypadat dál, to bude předmětem dalšího návrhu zákona v té době, který rádi budeme konzultovat se všemi členy školského výboru i s asociacemi a bude se odvíjet od té situace, která bude v červnu, a od počtu dětí, které bude naše školství schopno přijmout.
Děkuji za pozornost a velmi prosím o přijetí tohoto návrhu zákona. V případě, že bude přijat, velmi zjednoduší tu situaci a administrativní věci pro všechny ředitele škol a učitele a odborný prostor, na který ředitelé a učitelé čekají. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedkyně, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 172/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pan poslanec Pavel Klíma, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Děkuji. Prosím, máte slovo. Jen se táži - pokud se někdo hlásí s faktickou poznámkou, tak ještě nejsme, pane poslanče, v rozpravě. Ano? Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Klíma: Děkuji vám za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, dříve než přečtu usnesení včerejšího večerního zasedání školského výboru, tedy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, mi jenom dovolte říci, že opět jako předchozí zpravodajové konstatovali, že na výborech se vedla věcná konkrétní diskuse, tak to bylo i tady na výboru školském. A dovolím si jednu jedinou větu hned na začátek za sebe: abychom mohli co nejúčinněji pomoci dětem z Ukrajiny, musíme prostě v tuto chvíli pomoci ředitelům a zřizovatelům, aby tu situaci zvládali, aniž by porušovali svoje zákony.
Tedy mi dovolte, abych vás seznámil s usnesením 38 výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu z 8. schůze ze dne 10. března 2022 k vládnímu návrhu zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 172.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka, zpravodajské zprávě poslance Pavla Klímy a po rozpravě
I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;
II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
III. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby své jednání ukončila nejpozději do 11. března 2022;
IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 172, vyslovila souhlas v předloženém znění;
V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Tolik znění usnesení.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji, a prosím vás, abyste zaujal své místo u stolku zpravodajů. Nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu. Já zagonguji a přivolám kolegy z předsálí. Využiji tohoto času a jen připomenu, pan poslanec Kobza se přihlásil k faktické poznámce. Jenže faktická poznámka reaguje na průběh rozpravy, to znamená, že vy se můžete přihlásit teprve poté, až v rozpravě někdo vystoupí, a na něj reagovat. Ano? Děkuji.
Ještě jednou přivolám kolegy z předsálí a budeme nyní rozhodovat o tom, zda povedeme obecnou rozpravu u sněmovního tisku 172. Zdá se, že se počet přihlášených ustálil, mohu tedy... Ještě vidím dobíhající a odhlásím vás, slyšela jsem žádost. Odhlašuji vás a prosím vás, abyste se přihlásili všichni svými kartami.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, že povedeme obecnou rozpravu, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 9 přihlášeno 97 poslanců a poslankyň, pro 96, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Otevírám obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášeného pana předsedu Marka Výborného. Pana předsedu zde nevidím, budeme se tedy věnovat ostatním přihlášeným a prvním řádně přihlášeným je pan poslanec Jan Berki. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Berki: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jménem skupiny poslankyň Olgy Richterové, Renáty Zajíčkové a poslanců Jana Berkiho, Stanislava Fridricha, Pera Gazdíka, Pavla Klímy a Marka Výborného vám ve stručnosti představím pozměňovací návrh, který byl do systému vložen včera ve tři čtvrtě na deset jako sněmovní dokument číslo 610. Zároveň byl tedy předán panu zpravodaji a řídící. Ten pozměňovací návrh, resp. jeho principy byly i diskutovány na včerejším večerním výboru a v zásadě na nich, tedy aspoň dle mého názoru, panovala shoda.
První úpravou je rozdělení zápisů v podstatě jakoby do dvou kol, kdy první kolo je řekněme řádné, a to druhé kolo, které by mělo proběhnout v červnu nebo nejpozději v první polovině července, je určeno právě pro ukrajinské děti. Tam v zásadě umožňujeme řediteli to jednak rozdělit z důvodu snazší administrativy a druhý důvod je, aby měl možnost zjistit, jakou kapacitu bude případně potřeba navýšit.
Druhou úpravou je úprava § 3, do které se přidává mateřská škola, tedy ta individualizace nebo umožnění individualizace výuky podle řekněme zvláštního programu. Je tedy vztažena i na děti v mateřské škole.
Třetí změnou je potom, jak už avizoval pan ministr, možnost cizince, tentokrát se bavíme o přijímacím testu na střední školy, konat písemný test z matematiky buď v jazyce českém, ukrajinském, nebo anglickém.
Následně potom čtvrtou úpravou je výjimka z požadavku znalosti českého jazyka. Tam jenom upozorňuji v souvislosti s koncem toho pozměňovacího návrhu, že tato výjimka by byla do konce tohoto školního roku a v zásadě by umožňovala řediteli najmout pro homogenní skupinu, která je složena pouze z žáků - dětí ukrajinských, učitelku, učitele na dobu kratší než 12 měsíců v tomhle případě. Zároveň by nemuseli prokazovat znalost českého jazyka a mohli by vyučovat právě v této homogenní skupině. A znovu připomínám, v tuto chvíli ten navržený § 6 má navrženu platnost pouze do konce tohoto školního roku.
Další úpravou je potom výjimka z hygienických požadavků. V zásadě ve chvíli, kdy ředitel bude mít prostory, ve kterých může umožnit výuku, a rozhodne se tak a požádá tedy o navýšení kapacity, tak ten nový paragraf v zásadě umožňuje - jednak tedy je to do konce platnosti tohoto zákona nebo do doby kratší, pokud ředitel požádá o dobu kratší - zapsání zvýšení kapacity, zároveň ovšem nebude v tomto procesu vyžadováno vyjádření stavebního úřadu a Úřadu na ochranu veřejného zdraví a zároveň tedy na tyto prostory se dočasně nebudou vztahovat klasické požadavky na třídy.
Dále se tam vracejí zvláštní pravidla pro vysoké školy. Toto bylo v tom návrhu, který dostali členové a členky školského výboru původně. Drobnou úpravou je nostrifikace v zásadě v souladu se současnými pravidly v tom smyslu, že je bude provádět škola s institucionální akreditací. Pokud bude student přijímán na vysokou školu bez institucionální akreditace, tak je to možné právě po dohodě s tou vysokou školou s institucionální akreditací.
A na závěr bych chtěl jenom poděkovat ještě všem, kteří od zveřejnění toho záměru, který jsme vlastně dostali ještě před projednáním ve vládě, za sbírání podnětů, poskytování těch podnětů, za konstruktivní diskusi k tomu a zároveň také bych chtěl poděkovat týmu z MŠMT za to, že nám výrazně pomohl právě s přípravou tohoto pozměňovacího návrhu tak, abychom mohli reagovat na ty podněty z terénu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne. Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Nyní je přihlášen s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Kobza a připraví se pan poslanec Stanislav Fridrich. Vaše dvě minuty, pane poslanče. Prosím.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dobré odpoledne. Po ránu tady zazněly celkem závažné informace ohledně incidence nemocí jako tuberkulóza a podobně a nyní bohužel tady není pan ministr Válek, chtěl jsem se zeptat, jakým způsobem je zohledňováno to, že děti, které přicházejí do tříd, jestli mají zdravotní kontrolu, jestli procházejí nějakým screeningem, aby toto nebezpečí bylo eliminováno, jakým způsobem je zabezpečena jejich proočkovanost a vůbec bezinfekčnost jako taková. A to se ptám nejenom jako poslanec, ale i jako rodič dítěte školou povinného, protože se mě to, řekl bych, až osobně dotýká, protože vím, že moje dcera už dostala novou spolužačku z Ukrajiny do třídy, tak bych rád věděl, jakým způsobem vlastně je v té školské části zohledněna ta zdravotní, jestli to padá pod Ministerstvo školství, pod Ministerstvo zdravotnictví, kdo to má na starosti, jaká je zodpovědnost školy v tomto případě a vůbec jakým způsobem je tato otázka zohledňována. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane poslanče. Hlásí se pan ministr s odpovědí. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík Ta odpověď je velmi jednoduchá, pane poslanče. Pro příchozí ukrajinské děti platí naprosto stejná pravidla jako pro české děti. Pravidla o očkování pro mateřské školy, tam je přímo povinnost veškerých očkování pro přijetí do mateřské školy. U povinné školní docházky tomu tak není. Nicméně doporučení Ministerstva školství bude, aby tyto děti v nějakém čase prošly lékařskými prohlídkami. Za ideální vidíme a budeme to doporučovat školám, aby pozvaly pediatra přímo do té školy, aby se domluvili předem s rodiči, aby kdo má doklady o očkování, aby je předložil - protože Ukrajina vůbec nemá špatný očkovací systém, Ukrajina prostě není nějaká Středoafrická republika nebo něco takového -, a tímto způsobem to řešili. Samozřejmě budeme postupovat, a Ministerstvo zdravotnictví, byť nejsem ministr zdravotnictví, bude hlídat tady ty věci.
Upozorňuji, že jsme ve válečném stavu a řešíme skutečnou krizi. Snahou Ministerstva školství je také právě po dobu toho přechodného stavu, řekneme do konce tohoto školního roku, vytvářet takzvané ukrajinské jednotřídky a třídy, kde budou ukrajinské děti převažovat. To je naší snahou. Nicméně ano, budou samozřejmě případy, značná část případů, kdy půjdou do běžných škol, tomu skutečně nemůžeme zamezit a tady můžeme dávat jedině doporučení.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně, poté vy, pane poslanče. Z místa se hlásí s faktickou poznámkou paní poslankyně Romana Bělohlávková. Prosím.
Poslankyně Romana Bělohlávková: Dobrý den. Já si dovolím odpovědět jako pediatr, protože té vaší obavě rozumím, jsou to otázky, které poslední dobou slýchám poměrně často od rodičů svých pacientů. První, co vám řeknu, Ukrajina na rozdíl od České republiky nezrušila očkování proti tuberkulóze, takže opravdu děti ukrajinské mezi čtvrtým, pátým dnem po narození mají BCG vakcinaci. A ověřit, jestli ji mají, je strašně jednoduché, protože na levém rameni se dá odečíst jizva.
Co se týká dalšího očkování, buďme upřímní. Ta proočkovanost je tam různá, ale přesně jak řekl pan ministr, i české děti, které nejsou řádně očkovány, a bohužel i takové děti máme, do předškolní výchovy a do škol chodí úplně bez omezení. Takže nemáme žádná speciální pravidla, žádné speciální výjimky pro ukrajinské děti. Ale protože ta obava proti tuberkulóze zaznívá nejčastěji, tak tam opravdu ta proočkovanost je velmi, velmi vysoká, téměř stoprocentní. Každé dítě narozené na Ukrajině v porodnici bylo očkováno proti tuberkulóze.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Kobza s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji. A děkuji paní kolegyni za vysvětlení. Takže jestli jsem porozuměl dobře, to znamená, mezi vstupem do školy a případnou kontrolou zdravotního stavu může uběhnout libovolně dlouhý čas, tam není žádný limit.
A pak jsem se chtěl zeptat, pan ministr se zmínil, že jsme ve válce, tak to mně asi uniklo. Chtěl jsem se zeptat s kým, a kdo vyhlásil válečný stav. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Vzhledem k tomu, že žádnou další faktickou poznámku nevidím ani žádné přednostní právo, budeme pokračovat v řádně přihlášených do obecné rozpravy. Nyní tedy požádám pana poslance Stanislava Fridricha a připraví se pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych vás chtěl jenom v krátkosti seznámit se stanoviskem klubu ANO k tomuto návrhu zákona. Asi nemá cenu opakovat rámec, v jakém tento zákon vzniká, takže bych chtěl spíše poděkovat jak panu ministrovi, tak i Ministerstvu školství za to, že skutečně tento návrh zákona byl detailně konzultován a diskutován i s opozicí. Dostali jsme dokonce ten první draft někdy ještě před zasedáním vlády. Mohli jsme se k tomu vyjádřit a následně k tomu připravit své poznámky. Musím i konstatovat to, že byly všechny zapracovány. Svědčí o tom vlastně i jednotné hlasování na školském výboru a také to, že jsem měl možnost se stát spolupředkladatelem tohoto návrhu zákona. Takže hlasováno to bylo jednotně.
Asi nemá smysl zopakovat všechno, co tady řekl už pan ministr, a velmi podrobně to i komentoval kolega Berki, který prošel bod po bodu vlastně ten komplexní pozměňovací návrh. Takže já bych chtěl za naše hnutí ANO poděkovat za tu spolupráci, zdůraznit důležitost toho zákona, a říct, že budeme jak pro komplexní pozměňovací návrh, tak i pro zákon jako celek. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy požádám pana poslance Zdeňka Kettnera o jeho příspěvek v obecné rozpravě a připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji, pane předsedající. Já mám jenom takový věcný dotaz na pana ministra zdravotnictví, kterému se tímto omlouvám vzhledem k jeho zdravotnímu stavu, nevím, jestli pan ministr ho případně může zastoupit. My jsme se bavili, ten dotaz už jsem předestřel, na školském výboru zaznělo, že co se týká té bezinfekčnosti dětí, že na ty ukrajinské děti bude pohlíženo jako na naše děti a že je to v gesci ministra zdravotnictví, který na tom pracuje. Tak jenom věcný dotaz, jestli už je vypracována ta metodika a jestli už je to ze strany Ministerstva školství věcně ošetřeno.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní vystoupí pan ministr a poté s přednostním právem se hlásí pan Marek Výborný, předseda klubu KDU-ČSL. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík Já se omlouvám panu poslanci, ale mezi včerejším večerem a dnešním obědem jsem žádné nové informace nezaznamenal, takže vám odpovím to samé co včera. Na té metodice se pracuje. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní s přednostním právem pan předseda Marek Výborný. Prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážená vládo, pane ministře, kolegyně, kolegové, budu velmi stručný. Já bych chtěl tady na prvním místě poděkovat panu ministrovi, ale i celému týmu Ministerstva školství a nakonec i kolegům ze školského výboru včetně kolegů z opozice, protože takto nějak si představuji skutečně konsenzuální přípravu klíčových zákonů, v tomto případě tedy lex Ukrajina - školství.
K tomu, co tady zaznělo. Nebudu znovu opakovat, co zde už říkal pan ministr nebo pan kolega Berki. Nicméně je potřeba také vědět, že některé věci není třeba upravovat ani v této mimořádné době zákonem. Je potřeba vědět, že časté dotazy na to, proč lex Ukrajina - školství neřeší dostatečně například předškolní vzdělávání, tak jednak jsme tam zapracovali prostřednictvím pozměňovacího návrhu to, že je daná výjimka u rámcových vzdělávacích programů i u předškolního vzdělávání, čili i ředitelé mateřských a ředitelky mateřských škol budou v tomto smyslu kryti. Netýká se to tedy jenom dalších stupňů regionálního školství.
Ale co je důležité vědět - a zase, to klíčové, co nás vedlo k těm jednotlivým bodům pozměňovacího návrhu, je reflexe toho, co v tuto chvíli řeší zřizovatelé, ředitelé škol, krajská krizová centra, protože tam se teď potýkají s těmi problémy. A zcela upřímně si řekněme, prostě kapacitu mateřských škol v České republice nenafoukneme už nyní nejenom v Praze a v prstenci kolem Prahy, ale často i v těch venkovských regionech. Někde možná ještě nějaké jedno, dvě místa jsou, ale vše ostatní budeme nuceni řešit přes dětské skupiny. A to neupravuje tento zákon, ale ten předchozí, který zde předkládal pan vicepremiér Jurečka. Čili částečně to předškolní vzdělávání řešíme právě prostřednictvím i té možnosti zřizovat mimořádně i po 31. lednu dětské skupiny, je to zcela... a včetně financování, to zdůrazňuji. Je to zcela potom v kompetenci těch jednotlivých zřizovatelů.
To klíčové v tom zákoně, který tady teď projednáváme, a hlavně tedy pokud jde o ten pozměňovací návrh, který vznikl v rámci školského výboru, respektive tedy na Ministerstvu školství po té debatě a diskusi, je právě možnost přijímat nad kapacitu samotnou, a to jak jednotlivé třídy, tak i školy jako celku.
Potom si ale také připomeňme, že je možné vytvářet takzvané adaptační skupiny, které nejsou nikde v zákoně ukotveny, nemusí být ukotveny. To je ta praxe, která už je dnes některými městy, například pokud vím, tak v Pardubicích na to statutární město Pardubice už takto přistoupilo k tomu a pro ty ukrajinské děti vytváří ty takzvané adaptační skupiny. Je možné tam využít pracovně i maminky, které s těmi dětmi přišly, jsou zde výjimky z kvalifikace v případě školního asistenta. To není pedagogický pracovník. Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, školní asistent není pedagogický pracovník, čili lze tam bez problému využít i ty maminky, které si samozřejmě s sebou nenesou žádný diplom nebo nějaké prokázání kvalifikace. Čili vycházíme maximálně vstříc terénu, maximálně vstříc tomu, aby děti v průběhu nějakého času, v horizontu příštích dnů nebo týdnů, mohly nastoupit ať už do homogenních ukrajinských skupin, nebo pokud bude někde místo, tak i do těch českých tříd a školních skupin, případně dětských skupin.
Toto považuji za velmi důležité, a to oboustranně. Není nic horšího, než když to ukrajinské dítě, které ještě předevčírem bylo v Charkově a zažilo na vlastní kůži válku, bude zavřené někde na ubytovně a týden bude surfovat na mobilním telefonu a zjišťovat, co se děje doma. My ho potřebujeme skutečně z tohoto prostředí, z této v uvozovkách virtuální reality vytrhnout. A školství a vzdělávání je právě ten prostor, kde se to může úspěšně činit. Je to skutečně velmi důležité, a proto děkuji za podporu toho zákona ve znění toho samotného pozměňovacího návrhu.
Má to druhý efekt. Pokud se podaří takto třeba na pozicích těch školních asistentů zaměstnat ty ukrajinské maminky, ženy, které sem přicházejí, tak ony si dokážou přivydělat nad rámec toho, co tady bylo diskutováno v těch předchozích bodech, jestli humanitární příspěvek 5 000 je málo, nebo hodně, a podobně, čili my jim dáváme vlastně možnost dostat je do systému, budou zaměstnané, tudíž budou platit zdravotní pojištění a tak dále. Čili ono to má samozřejmě tu oboustrannou výhodu, a proto se snažíme umožnit využít i ty ženy a maminky tímto způsobem.
Tolik jenom ve stručnosti jsem chtěl připomenout některé věci, které ne všechny v tom zákoně najdete, protože něco bude pan ministr řešit nebo řeší v těchto chvílích už přípravou metodických pokynů, které budou směřovat k ředitelům nebo i zřizovatelům. Tolik asi velmi stručně za mě a děkuji za podporu toho zákona ve znění pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane předsedo. Nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Renátu Zajíčkovou v obecné rozpravě. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré odpoledne všem. Ono už vlastně bylo všechno řečeno. Já bych chtěla vlastně také poděkovat všem, kteří se podíleli jak na první verzi, tak vlastně na tom pozměňovacím návrhu. Jsem moc ráda, že jsme se dokázali odpolitizovat při projednávání tohoto bodu nebo tohoto tématu, protože jde především o děti, a to jak ukrajinské, tak naše české.
My si samozřejmě všichni uvědomujeme vážnost celé situace. Každým dnem přibývají stovky, tisíce dětí, které přicházejí do našich měst. Já za Prahu mohu konstatovat, že situace tady v Praze je velmi dramatická, protože, jak už tady bylo řečeno, Praha nemá dostatek mateřských školek ani pro své české děti. Zhruba 20 % tříletých českých pražských dětí nebylo přijato do mateřských škol, takže mateřské školy se potýkají s kapacitou. To samozřejmě platí i o některých základních školách. Tento zákon umožní zřizovatelům a ředitelům škol navýšit kapacity a zjednodušuje pravidla pro to, aby děti mohly být přijímány.
Jak už tady bylo řečeno, práci Ministerstva školství je potřeba ocenit, protože byli opravdu velmi rychlí a vyslyšeli naše požadavky, naše připomínky, které jsme jako poslanci k těm návrhům měli. Téměř všechny zapracovali, a to právě tak, aby se umožnilo vzdělávání ukrajinských dětí, ale nebylo to na úkor našich českých dětí. To je potřeba zdůraznit, protože naše české děti také prošly velmi složitým obdobím, dva roky covidu v podstatě zdecimovaly, jestli to takhle mohu říct, naše české školy. Jsou tam vyhořelí učitelé, dohání se výuka, takže je tam opravdu velmi složité prostředí. Do toho přišla tato situace. A je potřeba vždycky zvažovat to komplexně, a jak říkám, tento zákon by měl právě zjednodušit situaci pro zřizovatele, ředitele a zároveň vytvořit to, aby kvalita našich škol byla dál na velmi vysoké úrovni.
Zaznělo tady, že je připravována metodika. Myslím si, že bude hodně podrobná, že řekne ředitelům přesný návod, jak třeba postupovat v jednotlivých situacích. Mně je i sympatické to, že kromě metodiky ministerstvo připravuje popis ukrajinského školství, aby ti ředitelé a učitelé věděli, v jakých podmínkách se ukrajinské děti vzdělávají, jaké mají vzdělávací programy, jaké metody se tam třeba používají. Takže zase znovu opakuji opravdu velké poděkování celému Ministerstvu školství a všem poslancům, kteří se jak do toho původního návrhu, tak do pozměňovacího návrhu, zapojili. Děkuju moc.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. V současné době nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy. Táži se, zda tomu tak je? Nikdo se nehlásí a já končím obecnou rozpravu.
Přečtu omluvu. Dnes se od 12.00 do 13.45 z pracovních důvodů omlouvá pan ministr vnitra Vít Rakušan.
Než otevřu podrobnou rozpravu, táži se, zda si vezme slovo pan ministr, případně pan zpravodaj. Nebo můžu otevřít podrobnou rozpravu, pane ministře? V tom případě otevírám podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňující a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásil pan poslanec Jan Berki. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Berki: Děkuji, pane předsedající. Já se tímto jménem celé té skupiny, kterou jsem zmiňoval v obecné rozpravě, přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je ve sněmovním dokumentu číslo 610. Jeho součástí bylo zdůvodnění i jsem ho zdůvodňoval v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí ještě do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, končím podrobnou rozpravu. Táži se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chtějí závěrečné slovo? Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík Já bych chtěl na závěr pouze moc poděkovat všem napříč politickým spektrem, kteří se na tom návrhu podíleli. Myslím, že ze Sněmovny odejde velmi dobrý návrh, který odráží akutní praktickou situaci, kterou musí ředitelé a učitelé řešit. Moc si vážím toho, že jsme se dokázali sjednotit a výsledkem je zjednodušení té situace pro terén. Děkuji vám za to.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Pan zpravodaj? Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Pavel Klíma: Využívám svého práva, abych i já poděkoval týmu Ministerstva školství, týmu pana ministra i kolegům napříč politickým spektrem, jak jsme to dokázali během několika dnů dát do kupy tak, aby byla pomoc ve školách udržitelná. Co to znamená udržitelná? Musí se potkávat ubytování, možnost zaměstnání, místa ve školách. Patnáctý, šestnáctý den války prostě nemůžeme predikovat, jak to bude pokračovat. Věříme ředitelům a zřizovatelům, že oni posoudí nejlépe možnosti jejich území, a tento zákon jim pomůže pracovat přechodně s kapacitou přijímání ukrajinských dětí do školek, škol základních i středních, řeší zaměstnání ukrajinských pedagogů, asistentů, možnost neučit podle RVP a tak dále. Toto vše v běžných dnech jim definuje zákon. My jsme v přímém přenosu svědky toho, jak už to zvládají, a my je v tom nemůžeme nechat jako v době pandemie. Nesmějí se pohybovat mimo zákon a tato přechodná ustanovení jim v tom pomohou.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Tím končím druhé čtení tohoto návrhu. Nyní vás, vážené paní poslankyně a poslanci, seznámím s návrhem dalšího postupu. Táži se, zda je možné, abychom postupovali bezprostředně a přistoupili k hlasování ve třetím čtení u všech tří tisků bez toho, že by tento pozměňovací návrh byl rozdán na stoly vám jako poslancům? Nevidím z pléna žádný rozpor s tímto navrženým postupem. To znamená, na základě dohody předsedů všech poslaneckých klubů nyní vyhlašuji desetiminutovou hygienickou přestávku. Požádám předsedy klubů, aby shromáždili poslance a poslankyně do sálu, a přistoupíme k třetímu čtení všech tří zákonů dnešní schůze. Já vám děkuji.
(Jednání bylo přerušeno ve 13.59 hodin.)
(Jednání pokračovalo ve 14.09 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v projednávaném programu. Na začátek dovolte, abych načetl omluvenky. Dnes z pracovních důvodů od 14 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan ministr Ivan Bartoš. Dále, dnes od 14.02 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Věra Adámková.
Nyní přistoupíme k prvnímu bodu, který budeme projednávat ve třetím čtení.
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.