Pátek 11. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

2.
Vládní návrh zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti v oblasti
sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem
na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
/sněmovní tisk 171/ - zkrácené jednání

Před projednáváním bychom podle § 99 odst. 5 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Takže k tomuto nyní otevírám rozpravu. Táži se - není do ní nikdo přihlášen? Pokud se do rozpravy nikdo nehlásí, tak rozpravu končím. A zagonguji. Svolám kolegyně a kolegy do sálu, abychom mohli přikročit k hlasování.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 171, ve zkráceném jednání."

A nyní už tedy můžeme přistoupit k hlasování o tomto návrhu usnesení. Já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 6 bylo přihlášeno 143 poslanců a poslankyň, pro 133, proti 0. Konstatuji, tento návrh usnesení byl schválen.

Tímto tedy otevírám vládní návrh zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 171, je to náš dnešní bod 2 a je ve zkráceném jednání. Tento návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré skoro poledne, vážená paní předsedající, milé kolegyně, kolegové. Dovolím si také navázat na předchozí bod, který tady byl uváděn panem vicepremiérem Rakušanem, který se týkal především problematiky v gesci Ministerstva vnitra. Já tedy předkládám pracovně další část lex Ukrajina, který je v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí, v situaci, která je naprosto bezprecedentní, v situaci, kdy tady za 82 let od skončení druhé světové války tato situace v Evropě, a troufnu si říct, vlastně ani ve světě v takovém rozsahu nebyla, kdy tady dochází k napadení Ukrajiny, napadení civilního obyvatelstva, žen, dětí. Vidíme bohužel v živém přenosu bombardování zdravotnických zařízení, domovů, sídlišť a podobně, a musíme se tedy potýkat i s tím, abychom dokázali jako lidé těmto lidem pomoci.

Dovolím si také říci, že jsme v situaci, kdy jsme součástí války, která se dotýká celé Evropy, protože tito muži tam bojují a bojovat budou za obranu své země před agresorem, před putinovskou armádou, a je potřeba, abychom se jako Česká republika i ostatní země dokázali postarat o jejich manželky, o jejich děti, o jejich rodiče, o ty, kteří utíkají z obavy o svůj život do bezpečí a potřebují alespoň zvládnout pokrytí základních životních potřeb v těchto dnech a ve dnech budoucích a také mít prostor sami sebe, své děti, své rodiny důstojně živit v rámci možností. Proto předkládáme tuto zákonnou úpravu, která teď akutně reaguje pro tuto situaci a pro ty příští týdny v několika oblastech na konkrétní potřeby, které tady jsou. Navazujeme na to, že pokud těm lidem bude udělena dočasná ochrana anebo uděleno speciální vízum za účelem strpění, tak jak tady o tom hovořil ten předchozí materiál, tak v těch případech budeme reagovat tak, abychom těm lidem mohli zpřístupnit trh práce, aby tito lidé poté, co získají přístřeší, ubytování v rodinách, ubytování v zařízeních, ubytování u organizací, zvládnou nějakým způsobem ty první dny nebo první týdny se zastabilizovat, tak aby dokázali také se rozhlédnout kolem sebe a hledali možnosti, kde pracovat.

Přístup na trh práce je nastaven tak, že k těm lidem budeme přistupovat v okamžiku, kdy budou mít to vízum, jako k občanům České republiky. Nebudou v situaci, že by museli chodit a žádat o nějaké další speciální pracovní povolení. Firmy, zaměstnavatelé nebudou muset prokazovat, jestli na tu pozici soutěžili nějaké občany České republiky, nějaké uchazeče o práci z České republiky. Prostě jim otevřeme legálně náš pracovní trh, aby tito lidé nemuseli být pod tlakem zprostředkovatelů, pod tlakem lidí, kteří je budou třeba držet v nějaké šedé ilegální zóně, pod tlakem lidí, kteří by je chtěli zneužívat i třeba v oblastech, jako je prostituce a podobně. Tady vysíláme jasný vzkaz, a je to velmi důležité pro lidi z Ukrajiny, kteří přicházejí, že prostě mají veškerou právní ochranu, aby na trhu mohli být legálně, za důstojných pracovních podmínek, aby byli odměňováni podle naší legislativy a aby je nikdo nemohl zneužívat a tlačit do nějaké tísně. Je to velmi důležité. My se to snažíme komunikovat, aby i oni věděli, že tuto ochranu jim poskytujeme. Není to jenom o tom, že můžou mít práci a výdělek, ale že kompletně jsou chráněni v rámci platné legislativy. Toto je součást této novely zákona.

Jenom podotknu, my se budeme i v příštích týdnech soustředit na to, že budeme dělat cílené kontroly. A tady jasně říkám a varuji, aby nezkoušeli někteří, nechci říct lidé, protože s lidskostí to nemá nic společného, ale prostě aby nezkoušely některé organizace a podobně zneužívat situace těchto lidí, aby je nezkoušeli dostat do nějaké šedé zóny a do nedůstojných pracovních podmínek. Budeme se na to zaměřovat. To tady avizuji.

Druhou oblastí, kde v této zákonné úpravě reagujeme, je problematika dětských skupin. My tady děláme logický krok, abychom dětem a maminkám, protože 80 % příchozích jsou maminky - většinou tam otcové nejsou, otcové jsou tam jenom v případě, že rodina měla více jak tři děti, tehdy Ukrajina umožňovala a umožňuje těmto lidem ještě opustit Ukrajinu, ti ostatní jsou voláni k branné a povolávací povinnosti - ale umožňujeme těmto dětem vstup do dětských skupin a umožňujeme zřizovatelům dětských skupin, aby je tam mohli mít. To znamená, upravujeme podmínky, že to nemusejí být děti zaměstnanců a podobně. Mají přístup do dětské skupiny a můžeme jim tam poskytnout tuto péči, aby právě maminky a rodiče mohli mít také prostor jít pracovat a o jejich děti bylo bezpečně postaráno. Děláme tam také úpravu, kdy umožňujeme potom ukrajinským obyvatelům, kteří budou na území České republiky a budou mít to vízum, aby mohli případně i v těch dětských skupinách pracovat. I toto tam je obsaženo. Myslím si, že i to je hodně důležité, protože budeme potřebovat posílit personální kapacity, protože i v této oblasti jsme se potýkali s nedostatkem vychovatelů, asistentů a podobně. Takže to je tato část.

Dále řešíme otázku ochrany dětí, to znamená nezbytná opatření na ochranu nezletilých ukrajinských dětí ze strany orgánů sociálně-právní ochrany dětí, abychom měli možnost nahrazení některých veřejných listin například čestným prohlášením vlády. I na to je potřeba pamatovat. I toto tam je vloženo.

Pak se také vypořádáváme s oblastí sociálních služeb, protože už dnes víme, že u starších lidí, především u těch starších, jsou situace, které budou vyžadovat podporu a péči sociálních služeb v České republice. Takže tam řešíme to, aby poskytovatelé sociálních služeb mohli tyto lidi vzít jako své klienty, aby o ně bylo postaráno. Máme tady i pozměňovací návrh, který bude načítat za některé i další poslance kolega Vít Kaňkovský, který řeší otázku toho, abychom i prověřovali majetkové a finanční poměry těch osob na území České republiky, zdali nemohou mít spoluúčast na péči, aby to nebylo automaticky bráno tak, že kdokoli přijde a poskytovatel řekne "mohu vás přijmout", tak že to bude stoprocentně hradit stát. Chceme pamatovat i na toto.

Samozřejmě máme dneska i nástroje, jakým způsobem garantovat, aby opravdu byla zajištěna i kvalitní péče pro občany České republiky. To znamená, tady platí smlouvy, které jsou uzavřené mezi klienty a poskytovateli. Ty nelze zrušit, nelze vypovědět, nelze udělat to, aby tady poskytovatelé třeba zkoušeli prioritizovat teď občany z Ukrajiny. To není možné. V případě například poskytovatelů, kteří nejsou dneska síti, ti privátní, tam budeme hledat cestu případně formou dotačního titulu, když se ukáže, že bude větší potřeba těch lidí, a my nebudeme stačit na to těmi stávajícími kapacitami, abychom tam případně vytvořili nějaký finanční prostor, abychom i těmto lidem, když jich bude opravdu hodně, tu péči dokázali poskytnout. Snažíme se k tomu přistupovat opravdu s jasným principem a důrazem. Nemůže se stát, že by nějaký občan České republiky se dostal do situace, že jemu by ta sociální služba nebyla poskytnuta a byla poskytnuta prioritně občanovi, který přichází z Ukrajiny. Toto tady chceme také jasně deklarovat a říci.

Pak je velmi důležitou oblastí ta tolik diskutovaná humanitární dávka v posledním řekněme týdnu. Chci tady jenom apelovat na jednu důležitou věc. Bylo to trošku i ne úplně dostatečně vysvětleno možná i z mé strany tento týden. Byť to vláda projednala, to neznamená, že se to tento týden dá vyplácet. Tady je potřeba dokončit legislativní proces, podpis pana prezidenta, vyjití ve Sbírce zákonů. Já reálně v praxi počítám s tím, že bychom mohli potom tuto humanitární dávku v praxi začít realizovat zhruba od 21. března, zhruba od pondělka. To si myslím, že by mohl být reálný stav, kdy do té doby bychom chtěli také dopracovat i ty technické věci.

Nám hodně záleží na tom a je to pro nás důležité z hlediska našich personálních kapacit, abychom to dokázali dělat v režimu on-line - jak náběr těch žádostí, tak i výplatu. Pracujeme na tom. Není jednoduché tyto věci tvořit v řádu dnů včetně i IT řešení a podobně, ale pro to, abychom to byli schopni zvládnout, tak to prostě musíme dokázat vymyslet, včetně i potom těch kapacit, kde bychom s těmi lidmi komunikovali, u těch, kteří to budou chtít řešit osobně, a kde bychom jim to dokázali vyplácet, protože stávající prostory úřadů práce jsou limitní a není možné prostě tam mít situaci, kdy tam budou dlouhé fronty, stovky osob, a připustit to, že by se zhoršila péče o občany České republiky. Takže i na tyto věci se snažíme teď i prakticky pamatovat.

Podstatou té humanitární dávky je to, že těm občanům, kteří přijdou, uprchlíkům, válečným uprchlíkům z Ukrajiny, jsme schopni nabídnout pomoc v té humanitární dávce ve výši 5 000 korun na osobu na měsíc. Platí to i pro celý měsíc březen. Musí mít ale to vízum, bez toho není možné jim vyhovět, a počítáme, že by tento institut trval nejdéle šest měsíců. Můžeme nařízením vlády ještě případně v budoucnu upravit výši této humanitární dávky. To je asi tolik k této oblasti.

Zmíním ještě pozměňovací návrhy, které tady také budou potom načteny a odůvodněny. Ten další pozměňovací návrh se ještě týká oblasti dětských skupin a týká se tady ještě jeden pozměňovací návrh oblasti toho solidárního příspěvku. Chci ho tady okomentovat. My jsme původně ten solidární příspěvek měli už i v návrhu toho zákona předtím, než jsme ho dávali na jednání vlády. Jelikož na jednání vlády byla debata i v návaznosti na nastavení té finanční podpory pro kraje, města, obce a pro ten sektor řekněme penzionů, hotelů, který také je dneska angažován, a vede se i intenzivní debata kolem financování této oblasti, zároveň s ohledem na to, že ještě také probíhá poměrně rozsáhlý průzkum, který monitoruje i přístup občanů České republiky, domácností z hlediska ochoty přijmout lidi pod své přístřeší a nabídnout jim i tu pomoc, to ubytování v rodinách, tak jsme se na konec rozhodli přistoupit k tomu tak i po debatě ještě během včerejška a dnešního rána, že podáme tedy pozměňovacím návrhem možnost zmocnění pro vládu, aby vláda připravila nejenom ty podmínky z hlediska výše tohoto solidárního příspěvku, ale i z hlediska například zastropování na počet lidí v té domácnosti a podobně. Takže toto bychom chtěli dopracovat během příštích dnů.

Je také hodně důležité to promyslet dobře, tak, aby se nevytvořil žádný další trh s chudobou, aby se předešlo zneužívání této dávky, protože primárně ta dávka nemá být o tom, že někdo v rodině poskytne přístřeší a ubytování těmto uprchlíkům proto, že za to má zaplaceno, ale má to být o tom, že ten člověk to poskytuje především proto, že chce pomoci, a my mu touto formou budeme chtít hledat cestu, jak ho podpořit s úhradou těch nákladů, které vzniknou z hlediska třeba topení, spotřeby plynu, teplé vody a podobně. Považuji za hodně důležité, abychom domácnosti v České republice podpořili.

Já si myslím, že každý, kdo to udělal do dnešních dnů, tak mu patří obrovské poděkování. Myslím si, že naprostá většina lidí to udělala ne proto, že za to něco čeká, ale proto, že se rozhodli tak jasně reagovat, ale pokud by ta situace měla být trvající delší čas, třeba několik týdnů nebo měsíců, tak vím ze svého okolí, blízkého okolí a od lidí, kteří takovéto kroky udělali, že to prostě nebudou schopni utáhnout. Často do toho šly i třeba mladé rodiny, které mají dneska řekněme ten rozpočet už tak napjatý, nebo do toho šli i lidé, kteří jsou už třeba sami, vdovy, vdovci, a prostě říkají, my to třeba měsíc dva vydržíme, ale budeme potřebovat tu pomoc. Takže tímto smyslem je motivována tato zvažovaná pomoc, kterou bychom mohli poskytnout. Rozhodně to není motivováno tím, abychom tady vypláceli peníze a vytvářeli motivaci, kdy ti lidé ubytují někoho pod svojí střechou jenom proto, že za to dostanou od státu peníze. Ne, ta motivace hlavně má být pořád o tom, že pomáháme, protože jsme lidé. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A nyní mohu konstatovat, že výbor pro sociální politiku, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedkyně, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 171/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Vít Kaňkovský, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré poledne, vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové. Jak už avizovala paní místopředsedkyně, včera ve večerních hodinách se sešel výbor pro sociální politiku tak, aby projednal - tak jak bylo požadováno, kdy tento tisk je navržen projednat ve zkráceném řízení - stanovisko ke sněmovnímu tisku 171. Já bych chtěl na úvod říci, že si velmi vážím toho, že v rámci výboru včera, přestože jsme se tady možná trošku škorpili ohledně státního rozpočtu, tak že na sociálním výboru proběhla velmi věcná diskuse. Byla tam celá řada podnětů už i z praxe, tak jak v tuto chvíli pomoc uprchlíkům z Ukrajiny probíhá, a já na tomto místě chci poděkovat jak koaličním, tak i opozičním poslancům za to, že ta diskuse opravdu byla velmi věcná, velmi podnětná, a jako předseda výboru si toho vážím.

Teď bych vás chtěl seznámit s usnesením, které přijal výbor pro sociální politiku, z 8. schůze ze dne 10. března 2022 k vládnímu návrhu zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Je to sněmovní tisk 171.

Po úvodním slově náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Dany Roučkové, zpravodajské zprávě poslance Víta Kaňkovského a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

I. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Poslanecké sněmovně PČR, aby své jednání k tomuto návrhu zákona ukončila nejpozději do 19 hodin dne 11. března 2022;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně PČR, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, sněmovní tisk 171;

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Tolik znění usnesení výboru ze včerejšího večera. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Prosím, abyste zaujal své místo u stolku zpravodajů. A nyní budeme rozhodovat o tom, zda povedeme obecnou rozpravu. Já přivolám kolegy z předsálí. Také zde vidím a slyším žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila. Prosím, abyste se opět přihlásili svými kartami. Chvilku vyčkáme, až se nám ustálí počet přihlášených.

 

A já jen zopakuji, že nyní budeme rozhodovat o tom, zda povedeme obecnou rozpravu. Počet přihlášených se nám ustálil, a můžeme tedy hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 7 přihlášeno 102 poslanců a poslankyň, pro 101, proti nikdo. Návrh byl přijat a rozhodli jsme, že povedeme obecnou rozpravu.

Nyní tuto obecnou rozpravu otevírám. A ještě než dám slovo přihlášeným, tak si dovolím načíst omluvy. Omlouvá se pan poslanec Jaroslav Bžoch mezi 13.30 a 19. hodinou z důvodu jednání, dále se omlouvá pan poslanec Kolář od 11 hodin do 13.30 z pracovních důvodů, také paní poslankyně Pavla Golasowská se omlouvá dnes od 13.15 do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan poslanec Josef Kott mezi 12. a 18. hodinou z důvodu návštěvy lékaře.

Máme nyní otevřenou obecnou rozpravu, přihlášená je paní poslankyně Jana Pastuchová a připraví se pan poslanec Juchelka. Paní poslankyně, máte slovo, prosím.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se, snad ne dlouze, vyjádřila k tomuto sněmovnímu tisku 171. Já bych chtěla poděkovat Ministerstvu práce a sociálních věcí za tento předložený návrh, protože si myslím, že opravdu ta pomoc lidem z války je třeba a je třeba co nejrychleji. Já chci z tohoto místa i poděkovat všem zaměstnancům úřadu práce, protože ještě před nabytím účinnosti tohoto zákona už úředníci úřadu práce pracují ve dne v noci a dávky mimořádné okamžité pomoci vyplácejí dle daných předpisů, takže tohle bude další dávka pro tyto občany, kteří k nám teď přišli.

Pan ministr tady představil, myslím si, návrh zákona velmi podrobně. Nebudu tedy opakovat, o co tam jde. Nicméně mi dovolte, já jsem si dovolila a představím vám svůj pozměňující návrh, který jsem vložila do systému, který jsem konzultovala s Ministerstvem práce a sociálních věcí opravdu ve skvělé spolupráci až do večerních hodin. A dovolila jsem si upřesnit odstavec 3, kde vlastně se jedná o to, že děti, které přijdou nyní a budou zařazeny do dětských skupin, tak vlastně ti, kdo je tam zařazují, stačilo čestné prohlášení o tom, že je to teta, strýc. A pokud by do té dětské skupiny šla pracovat i žena, tak stačí čestným prohlášením prokázat, že má vzdělání, které naše právní... nebo která je uvedena.

Po konzultaci jsem přišla s návrhem, že samozřejmě víme, že někdo, kdo si sbalil tašky a utíkal pryč z války, tak neměl čas si sbalit někdy své vzdělání, a s tím souvisí očkovací průkazy a takové věci. Nicméně na druhou stranu je tady spousta rodin a část rodiny zůstala, zůstala na Ukrajině. Takže jsem dala pozměňovací návrh, aby pokud mohou do šesti měsíců, pokud mohou, aby nám do šesti měsíců doložili své vzdělání. Pokud nemohou a opravdu tam nikoho nemají a jejich úřad byl rozbombardovaný, tak bude stačit to čestné prohlášení, s tím, proč se jim nepodařilo vlastně toto vzdělání doložit. Takže to je můj pozměňující návrh, s kterým souhlasilo - děkuji panu ministrovi (Jurečkovi), doufám, že budu mít kladné stanovisko. Ale děkuji i zaměstnancům, nebo sekci Ministerstva práce a sociálních věcí, kteří mi s tím hodně pomohli. Takže to je k tomu odstavci 1 (?), k těm dětským skupinám. Já pak načtu pod číslem, kterým jsem dala tento pozměňovací návrh.

Humanitární dávka. Tam asi se nemáme o čem bavit. Je to správné. Já chci jenom upozornit na to, kdo se tomu tak moc nevěnuje, že opravdu uprchlíci, kteří mají status víza, můžou jít i dnes na úřad práce a už mimořádnou okamžitou pomoc můžou hned čerpat. Pokud vejde v platnost tento zákon a dostali už třeba tento měsíc, já nevím, 2 500 na osobu, u dětí je to méně, tak nabytím platnosti tohoto zákona si ještě mohou dojít pro těch dalších 5 000 následně dalších pět měsíců, pokud prokážou, že nemají příjmy nebo že opravdu na tom jsou špatně. Takže tady opravdu není o čem mluvit. Jediné, na co jsem se ptala včera na výboru pro sociální politiku, jestli po tu dobu šesti měsíců bude možné ještě si zažádat o dávky hmotné nouze současně, a bylo mi řečeno, že po dobu těchto šesti měsíců ne, až následně, pokud skončí tato šestiměsíční pomoc, tak budou, pokud na tom budou špatně, zařazeni do normálního systému dávek hmotné nouze v naší republice, tak jak platí. Takže to je bezva.

Další věc, jsou tam sociální služby. A já se vyjádřím krátce potom jenom k našemu, myslím si, že k našemu názoru k jednotlivým pozměňujícím návrhům za hnutí ANO.

Jednu věc, kterou si neodpustím a musím ji tu říct. Pan ministr Rakušan zde řekl v minulé debatě takovou jednu věc a mě se to docela dotklo. Že všichni, co k nám teď ti uprchlíci přicházejí, se chtějí vyspat a mít klid. A já s tím plně souhlasím. Já nechci být populistka, ale my jsme se přihlásili s manželem do krizového centra a před třemi dny nám přivezli na chalupu ukrajinskou rodinu. Takže to mám z první ruky. Jsou to lidé z Oděsy, kteří byli - maminka, babička, holčička desetiletá - kteří byli v Oděse. Holčička den večer předtím, je to nějaká sportovkyně, která leze po skalách, v halách. A maminka mi... já jsem tam ještě nebyla, má to na starosti manžel, mu ukázala fotku, kde ta holčina byla na stěně někde v hale, lezla tam, a druhý den se vzbudili do války. Byli osm dní v krytu, byla to hrůza. Přivezli je sem do Ústeckého kraje, odkud se nám ozvala tedy ta linka, a hasiči nám je přivezli na naši chalupu. A opravdu jako, myslím si, že lehli do postele a spali až... nevím dokdy, já jsem neměla ještě tu možnost je vidět, protože jsem tady.

Nicméně chci říct, že mě se dotklo velice to, že pan ministr Rakušan řekl, že lidé se chtějí vyspat. Proto jsem řekla svoji zkušenost. A včera v médiích jsme mohli zaznamenat - já to mám jenom z médií - že Jihomoravský kraj, který ubytoval uprchlíky v hotelech a v penzionech, nyní bude tyto uprchlíky stěhovat někam do tělocvičen nebo do nějakých hal, protože 180 korun, potažmo 90 pro děti, jim na to ubytování pro ty penziony a hotely nestačí. Takže já bych moc poprosila, moc poprosila vládu, aby tohle fakt rychle vyřešila, abychom je opravdu, ale opravdu nechali vyspat, odpočinout, a ne aby se z hotelu a z penzionu museli stěhovat znovu do těch tělocvičen. I když já si myslím, že oni jsou teď rádi opravdu za střechu nad hlavou a za to, že jim nelétají kolem hlavy bomby. Ale moc bych se zasadila o to, že když už jsme je tam ubytovali, abychom je tam nechali a poskytli těm městům, obcím prostředky na to, aby se nemuseli do těch tělocvičen stěhovat.

A teď se krátce se vyjádřím k pozměňujícím návrhům, které jsem neznala, protože včera na sociálním výboru - můj se nestačil připravit legislativně tak, aby byl správně, takže jsem ho načetla do systému včera večer. Je to o těch dětských skupinách a o tom potvrzení šesti měsíců, pokud budou moct, aby nám ho předložili.

Další pozměňovací návrh, který je tam uveden pod panem kolegou poslancem Kaňkovským, vaším prostřednictvím, je, aby dětské skupiny mohly být v systému. A s tím určitě nemáme problém. Já jsem moc ráda, že dětské skupiny budou vznikat, a myslím si, že budou hodně potřeba, takže s tím nemáme problém.

Druhý zákon (návrh) se týká sociálních služeb, který rozšiřuje § 5 odst. 1 o sociálních službách. Myslím si, že v tom původním návrhu bylo v tomto odstavci jedno slovo, že to bude zdarma. To se vyndalo a vlastně jste dali pozměňovací návrh, jak jste říkali, že sociální služby, pokud to bude klient, který na to nemá peníze, vy si to ověříte, tak mu stát tuto službu uhradí. Já jsem moc ráda, že nám pan ministr tady i vysvětlil - já jsem se na to ptala i pana předkladatele - že tam je "všechny sociální služby". Všechny, to znamená pobytové, terénní, vlastně i soukromé. Já jsem se ptala, a bála jsem se toho, aby - ptáme se, protože si myslím, že ty zákony vznikají rychle, a třeba i my jsme na některé v té pandemii nezareagovali nebo tam byly chybky, na které jste nás upozorňovali vy, takže jsem se zeptala na to, a bála jsem se, aby pobytové služby soukromého charakteru najednou nezahltili klienti z Ukrajiny s tím, že stát jim to bude hradit celé, s tím, že naši klienti na sociální služby čekají opravdu dlouho. Pan ministr ujistil, že budou kontroly. Samozřejmě, když to bude hradit stát, tak poskytovatelé si o to budou muset zažádat, o ty peníze, takže věřím, že kontrola tam bude. Takže s tím také nemáme problém, určitě to podpoříme.

Ale s čím máme problém, a to říkám na rovinu a myslím, že byste se chovali v našich opozičních lavicích úplně stejně, je solidární příspěvek na domácnost. Určitě ho podporujeme, ale nemůžete po nás chtít, abychom dali vládě bianko šek na to, aby si rozhodla o tom, kolik to bude peněz, na jak dlouhou dobu to bude, jaká bude maximální částka. My bychom to podpořili, kdybyste to tam měli. A přišlo to ráno, takže tam nebyla... já vím, že vy jste se nedohodli na vládě, jednotlivá ministerstva, to je všeobecně známo, vím, že to musí být opravdu legislativně dokonalé, aby nedošlo ke zneužívání těchto peněz, ale nemůžete po opozici chtít, abychom zvedli ruku pro něco, kde není jasná definice, kolik to je peněz, za kolik je to, nebo za kolik osob, jaká je maximální, protože v původním znění bylo, že to bude 1 000 korun na osobu, maximálně 5 000, to byl jeden návrh, s tím, že to bude za kalendářní měsíc, ale přitom tam bylo psáno, že to bude za 16 po sobě jdoucích dní. To se pak vymazalo, protože na tom nebyla shoda. Takže nemůžete se zlobit, a apeluji za náš klub hnutí ANO, že nemáme problém, nemáme problém a rádi bychom zvedli ruku pro tento solidární příspěvek, protože si opravdu vážím každého, kdo ubytování poskytne, a nemusejí být všichni v situaci mé jako poslankyně, která se svými financemi nemá problém, ale jsou i lidé, kteří nabízejí svoje ubytování, ale ty energie, vodu a všechno prostě hradit musí. Já jsem ráda, že něco takového bude, ale nemůžete po nás chtít, abychom zvedli ruku pro něco, kde opravdu není... a my vám dáváme hlas na to, že vy si můžete rozhodnout, jak chcete. My zvedneme ruku, když tam bude částka, počet dní, maximální částka, ale jako opoziční poslanci nemůžeme zvednout ruku pro tento pozměňující návrh, protože tam není vůbec nic konkrétního, o co bychom se mohli opřít.

To je asi za mě všechno. Musím to skončit takovou příhodou. Já věřím na náhody a tohle náhoda byla. Šla jsem z Nerudovy ulice do Sněmovny a předcházela jsem mladého tatínka s chlapečkem, mohly by mu být tak čtyři roky. Když jsem je předcházela, tak ten tatínek - byli v nějakém hovoru, on tam ukazoval na nějaké sochy - a já jsem procházela, když tatínek se ptal: A ty víš, co je to štěstí? A ten chlapeček něco zamumlal. A ten tatínek říkal: Já ti řeknu, co je štěstí. Štěstí je to, že já mám tebe a ty máš mě. Takže já bych chtěla všem ukrajinským rodinám popřát, aby si tohle mohly říct jednou zase všichni společně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je přihlášen pan poslanec Aleš Juchelka do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Já úplně na úvod, vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, bych chtěl velmi poděkovat, jak už naznačil pan poslanec Kaňkovský, vaším prostřednictvím, že jsme měli opravdu včera velmi věcnou debatu, ptali jsme se na otázky, dostali jsme nějaké odpovědi, a já moc děkuji úředníkům Ministerstva práce a sociálních věcí, kteří připravili tento materiál v řádu opravdu bych řekl něco málo dnů. Mám samozřejmě k tomu ještě nějakých pár doplňujících dotazů.

Z hlediska sociálních služeb bude moci každý válečný uprchlík, a je to tak správně, čerpat veškeré služby, které se ho týkají, pokud, já nevím, je imobilní, má hendikepované dítě, senioři a tak dále. Takže můj dotaz je, jakým způsobem se připravuje nějaká kompenzace právě pro poskytovatele sociálních služeb, to znamená pro obce, kraje, pro nadregionální poskytovatele sociálních služeb, jestli to bude formou nějakých dotací přímo na ty poskytovatele, nebo zdali se vypíše nějaký dotační titul na MPSV a každý z těch poskytovatelů se bude o ty finance ucházet sám. Už jenom z hlediska sociálního zabezpečení víme, že v tuto chvíli, pokud je to vypočítáno, tak na 200 000 válečných uprchlíků je to v rozpočtu zhruba jedna miliarda.

Pan ministr tady říkal, jakým způsobem jsou připraveni referenti úřadů práce a jakým způsobem komunikují například s bankami proto, aby mohli ten humanitární příspěvek vyplácet přímo na účet a nemuseli tam stát fronty a vyplácet to v hotovosti. Za to chci moc poděkovat, že se myslí i na ně. Jen prosím, a včera jsem to říkal i na výboru pro sociální politiku, abychom mysleli na finanční odměny a ohodnocení těch referentů, kteří jsou skutečně na chvostu žebříčku všech státních úředníků, abychom na ně mysleli i z hlediska této nadměrné práce, kterou dostali už díky zvýšeným cenám energií.

My v Ostravě jsme několik dnů tu závěrečnou - a v Bohumíně také - destinaci, kdy přijížděly vlaky s válečnými uprchlíky, a ta zkušenost je skutečně taková, že oni vystoupí, co první chtějí, je najíst se, napít, vzít si nějaké věci, které si s sebou vzít nemohli, v rámci té humanitární pomoci, která na těch nádražích a v okolí je, jdou se potom ubytovat do těch ubytovacích zařízení, která tady stát podporuje 180, respektive 90 korunami pro dítě, tam vydrží několik dnů, odpočinou si a potom na základě svých dalších kontaktů putují dál, třeba do velkých měst, jako je Praha nebo Brno, nebo dál třeba do západní Evropy, kde mají nějaké vztahy a kontakty a rodinné příslušníky.

Mě jenom zajímá, zdali ministerstvo, ale to je možná spíše otázka na ministra vnitra, připravuje nějakou appku v ukrajinštině, kde by všechny ty informace prostě skutečně byly pohromadě z hlediska právě těch úřadů, toho, na co mají váleční uprchlíci nárok, aby mohlo být všechno dohledatelné de facto on-line v jejich rodném jazyce. Zdali se něco takového připravuje, poněvadž by to opravdu ulehčilo všem těm organizacím, které pomáhají přímo v té první linii z hlediska komunikace, poněvadž nefungují někdy ani letáčky, a možná, že je to třeba záležitost i Asociace krajů, aby se dohromady dala nějaká jednání a pomohlo se konkrétně právě takovýmto způsobem.

To zmocňovací ustanovení, které vládě vlastně umožní vládním nařízením čerpat ten příspěvek na solidární domácnost, já si myslím, že třeba už jako přemýšlíte nad nějakou částkou, jestli jste schopni nám tady říct, kolik by to tedy bylo, poněvadž jsme v posledních třech dnech samozřejmě viděli v tom návrhu zákona tu tisícikorunu nejdříve na byt, potom na osobu v maximálním počtu pěti. Také mě zajímá, kde se vlastně vzala ta částka těch 180, respektive 90 korun, odkud to půjde, ty peníze, a zdali se uvažuje o navýšení, když teď víme, co se v Jihomoravském kraji děje, a zdali se myslí také právě na ty obce a municipality, které - i soukromníky, kteří mají větší počet bytů - ubytovávají tyto válečné uprchlíky.

My máme v Ostravě připraveno 90 bytů podle slov našich představitelů. Dalších 400 bytů má u nás připraveno největší majitel bytů v Moravskoslezském kraji. Ty se potřebují dovybavit. V tuto chvíli mě jenom zajímá, jakým způsobem to bude finančně kompenzováno, nebo jestli se chystá nějaký systém, nebo je třeba ještě moc brzy. Já sám nevím, ale do budoucna tady podle slov vlády máme čelit až půl milionu válečných uprchlíků, které musíme někde ubytovat, a musíme se nějakým způsobem s tím popasovat i z hlediska školství, zdravotnictví, nejen samozřejmě sociálu. Takže to jsou de facto mé otázky.

Samozřejmě že i my jako opozice podporujeme veškeré kroky vlády. Ohledně příspěvku na solidární domácnosti se už vyjádřila moje kolegyně Jana Pastuchová. Děkuji moc.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou se přihlásila paní poslankyně Helena Válková. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, milí kolegové, faktická poznámka strašně stručná. Dovolím si doporučit využít, pokud se tak již nestalo, právě proto, aby se zajistil celý komplex těch otázek v oblasti sociální, velmi dobře fungující Vládní výbor pro ochranu práv dětí, který máte k dispozici, který pracoval při řešení pandemické situace opravdu skvěle. Udělali jsme tam takové dětské desatero. Vím, že 50 % lidí, kteří přicházejí z Ukrajiny, jsou děti. Vede ho paní předsedkyně výboru Klára Šimáčková Laurenčíková, která je velmi akční. Myslím si, že by vám mohla v této oblasti velmi pomoci, protože ten komplex věcí, které budete řešit, se netýká jenom sociálních dávek, ale právě i kompenzace té újmy, ke které došlo v souvislosti s tím útěkem, úprkem, oddělením od jednoho rodiče.

Druhá věc. Doporučuji se také zaměřit v této souvislosti - samozřejmě to není v tom návrhu přímo explicitně obsažené, pozměňovací návrh jsme záměrně žádný nepřipravovali - na starší lidi, seniory. Je tam zase Vládní výbor pro práva starších lidí, který velmi dobře pracuje pod vedením docentky Bílkové z Právnické fakulty UK, kteří by vám také mohli pomoci. Myslím, že na tyto lidi - byť jsou ve výrazně menším počtu, ale jsou ve výrazně horší situaci z hlediska budoucnosti - kteří k nám přicházejí, také nesmíme zapomínat.

Takže to jsem chtěla jenom připomenout a říci, že podpoříme - i kdybych překročila ten čas, dovolte mi prosím dokončit tu větu - kolegyni paní poslankyni Pastuchovou, které velmi děkuji určitě nejenom za hnutí ANO, protože tímto příkladem dává, myslím, jednoznačněji než možná my tady schvalováním zákonných textů konkrétně najevo svoji podporu uprchlíkům z Ukrajiny. (Předsedající upozorňuje na čas.) Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Nyní se ptám, zda se ještě někdo hlásí. Ano, pan ministr, prosím. Než vám udělím slovo, načtu další omluvy. Andrej Babiš se po zbytek jednacího dne omlouvá z pracovních důvodů. Dále paní poslankyně Zuzana Ožanová mezi 13.20 a 23.59, do konce jednacího dne, z důvodů rodinných. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já se na ty věci, které tady zazněly v té rozpravě, pokusím zareagovat. Začnu tou otázkou personální, kapacitní, z pohledu úřadů práce. My jsme tady dnes ráno od osmi hodin měli dvaapůlhodinové jednání za účasti těch klíčových partnerů ze stran zaměstnavatelů, odborů, nevládních organizací i zástupců úřadu práce. Upřímně říkám, že jsme v tento okamžik už za hranou možného.

Kromě této agendy řešíme energie. Máme více než 30 000 nových žádostí o energie, přibývají další. Máme lidi v terénu, kteří do poloviny března musí obejít 6 000 lidí, kteří jsou u DPI jako odběratelé plynu. Do 14. dubna musíme obejít možná necelých 20 000 těch, kteří jsou u DPI i jako odběratelé elektřiny. Tuhle agendu řešíme ještě, řekněme, nad rámec běžných agend. Do toho přichází tato záležitost, kterou také musíme vyřešit.

My dneska poptáváme nové personální kapacity. Některé řešíme přesunem pracovníků v rámci našeho resortu. Už jsem avizoval na vládě, že budu asi prosit své resortní kolegy, aby i oni nám poskytli nějaké personální kapacity. Já upřímně neumím ani říct, na jak dlouho. Jestli je budu potřebovat na měsíc, na dva. Klíčové bude, kolik lidí se nám podaří dostat do online prostředí. Takže chystáme ty formuláře samozřejmě i s ukrajinštinou. Kolik těch lidí bude schopno tu žádost opravdu podat online, mít ten účet, mít tu výplatu, nevíme. My se snažíme dneska apelovat, ať si ten účet fakt zřídí maximum z nich, protože i potom, pokud půjdou do práce, tak pro toho zaměstnavatele to zase bude jednodušší.

Děkuji za obrovskou podporu i ze strany bankovního sektoru, který přichází a proaktivně také cítí, že se musí zapojit. Někteří už avizují, že ten účet zřídí zdarma, že do toho dají i nějaký základní vstupní benefit. To nám teď strašně moc pomáhá.

Takže počítám s tím, že ty personální kapacity musíme doplnit. Hledáme ty lidi dneska i formou externě i na dohody. Slíbil jsem a řekl jsem panu řediteli úřadu práce, ať všichni ti lidé na těch úřadech práce, kteří dělají tyto exponované věci a ty agendy, které jsem vyjmenoval, tak budou na cestě k tomu, aby už v dubnu dokázali pro ně najít nějakou mimořádnou odměnu v souvislosti s těmito agendami. Já jsem si toho vědom. Říkal jsem to i v lednu, kdy jsem jednal se zástupci odborů úřadu práce. Takže těmto lidem opravdu děkuji.

Ještě jsem zapomněl říci něco. Na těch kacpech 24/7 tito lidé, tak to je ještě další věc. Ale nechci říkat, že jenom u nás v resortu je to vypjaté. Vnímám i kolegy z vnitra, kteří jedou za hranou možností, pracovníky z OAMP u cizinecké policie, to vidím u hasičů, lidé z nevládek a podobně. Všichni teď dělají, co můžou, opravdu.

K těm dalším otázkám, k těm sociálním službám. My počítáme s tím, že bychom měli, a budeme muset na to reagovat s vysokou pravděpodobností s ohledem na ty počty lidí, potom speciálním dotačním titulem, který opravdu bude mít ty podmínky, které budou garantovat to, aby ti poskytovatelé neudělali nějaký ten šift, že by začali zvýhodňovat ty klienty z Ukrajiny. Myslím si, že asi ani většina poskytovatelů takhle neuvažuje. Ale my potřebujeme vyrovnat ty podmínky. Takže počítáme s tím, že ten krok uděláme. Připravujeme se na to už s kolegy z Ministerstva práce a sociálních věcí ve spolupráci s našimi sociálními partnery, poskytovateli, ať už těmi z veřejného sektoru, i mimo něj. Kolik to bude, jaký to bude finanční objem, nejsem schopen v tenhle okamžik na to odpovědět. Nevím, jaká bude situace za 14 dní.

Snažíme se dneska už dělat i monitoring těch lidí, kteří jsou, řekněme, osobami staršími, abychom věděli, v jakém stavu jsou. Snažíme se dneska monitorovat i lidi, kteří přicházejí. Evidentně jsou to lidé, kteří budou potřebovat nějakou formu pomoci, a nejenom v oblasti třeba pobytové nebo terénních sociálních služeb, ale i například psychologickou podporu, a tak dále. Už na to taky chceme vyčlenit kapacity ve spolupráci s nevládním sektorem, aby i tohle bylo možné poskytovat.

To podstatné, co tady zaznělo samozřejmě také, je také otázka toho solidárního příspěvku. Já jsem, a to v tom materiálu bylo, navrhoval původně základní částku 1 000 korun a stropovali bychom to pěti lidmi, kteří by maximálně v té domácnosti mohli být. To byl ten původní návrh, který tam byl. V tento okamžik, já jsem se o tom bavil i se zástupci nevládního sektoru, že bychom udělali i během víkendu vyhodnocení toho velkého průzkumu, který teď probíhá. My už z toho máme nějaké dílčí výstupy. Dělá to tým Daniela Prokopa. Takže i s nimi jsem v kontaktu, abychom i toto nějakým způsobem reflektovali. Takže já dneska neumím tady říct nějakou částku. Řekl jsem, co bylo v tom původním návrhu. Já za sebe říkám, že prostě má opravdu velký smysl maximálně podpořit různými formami, nejenom tou finanční, to, aby to ubytování bylo v těch rodinách, protože je tam předpoklad vyšší míry zrychleného odbourávání jazykové bariéry, předpoklad, že tito lidé budou schopni se velmi rychle adaptovat, a tak dále. Takže proto si myslím, že má být i zájmem státu, aby ty občany v tomto jejich odhodlání dokázal podpořit. Proto jsem se rozhodl tento krok udělat i tou formou pozměňovacího návrhu. Chápu vaše, řekněme, kriticky věcné poznámky k tomu, proč to nemůžete podpořit. Já tomu rozumím. Snažím se tady jenom vysvětlovat, že ta vůle, abychom to udělali, abychom pomohli, tady je, abychom ten signál vyslali poměrně brzy.

Pokud jde o tu otázku krajů a měst a obcí z hlediska objednávání teď toho ubytování. Já se snažím obecně za ty poslední dva dny říkat: dívejte se, my jsme řekli nějakou částku. Určitě budeme mít příští týden, už je ten termín stanoven, jednání vlády s Asociací krajů. Ale berme to také tak, že 180 korun je nějaká minimální částka na osobu na noc. K tomu bude mít ten člověk těch 5 000 korun, ze kterých by si měl pokrýt řekněme náklady na stravu.

Také předpokládám, když tady všichni solidárně napříč celou republikou včetně krajů, měst a obcí vyvěšují ukrajinské vlajky, tak že i oni alespoň na nějaké krátké období budou schopni pomoct finančně ze svých zdrojů překonat tuto situaci. Protože my také očekáváme zase v řádu dnů, že bychom měli mít informace ze strany i Evropy, Evropské komise, kolik třeba oni jsou také schopni vyčlenit finančních prostředků jak nám, nejenom České republice, ale těm dalším státům, jako je Polsko, Slovensko a další, pomoci tu situaci zvládnout i z hlediska těchto nákladů. A pak jsme schopni reagovat potom i s ohledem na to, kolik těch lidí bude a jaká situace bude na Ukrajině z hlediska těch měsíců, jako bude duben, květen a podobně, jak to dokážeme zvládnout.

Takže tolik výčet mých odpovědí, co v tento okamžik já mohu dát. Omlouvám se, že v některých věcech nejsem konkrétní, protože v tento okamžik ani tu konkrétní finální představu ještě nemáme hotovou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní se přihlásila do rozpravy paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, děkuji za to vysvětlení teď, jsem ráda, že jsem si ho vyslechla, protože mohu reagovat bezprostředně. Tak já myslím, že ze slov mých kolegů z vládních lavic za hnutí ANO je jasné, že podpoříme tento návrh. O tom není pochyb. My jsme nikdy ani jinak neuvažovali, než ho podpořit, samozřejmě po té debatě, která byla věcná a konstruktivní na výboru. Já jsem mluvila dnes ráno i včera s paní poslankyní Pastuchovou za klub hnutí ANO. Takže to bych řekla na úvod, podpoříme. A já jsem četla dneska ráno v monitoringu, že jste někde řekl, že vám píší lidé, že těch 5 000 je moc. Tak mně to nepíší, musím říct, zaplať pánbůh mi to nepíší, a rozhodně my bychom takové nálady ani neživili. Za náš klub to říkám otevřeně, protože my prostě podporujeme tuto politiku a musíme to udělat, je to otázka aktu humanity a na tom se nic nemění.

Jenom pár poznámek a neberte je prosím ode mě nijak ani jízlivě, budu opravdu mluvit velmi vstřícně. Já prostě chci říct, že vám rozumím. Já jsem to tady říkala i u toho minulého zákona, když mluvil pan vicepremiér a ministr vnitra Rakušan a mluvil o tom, jak potřebuje posílit kapacity a tak dále. A nedočkáte se ode mě vůbec žádných jízlivých slov typu "my jsme vám to říkali" nebo prostě kopání za to, že navyšujete počty úředníků. Nedočkáte, protože my to máme za sebou a my víme, co to obnášelo, ty dva roky covidové krize. Ta krize byla strašná a tato není o nic menší. Takže já přesně vím, co prožíváte. My jsme to prožívali, ty víkendy od rána do večera. Vůbec si nestěžuji. Já vnímám svoji práci, a vždycky jsem vnímala a věřím, že i vy, jako veřejnou službu, takže to není žádná stížnost ani prosba o nějaké litování, ani uznání, nic takového nečekám. Ale chci vám říct, že tomu rozumím.

To znamená, že vy budete muset navýšit kapacity. Znova říkám - a zase, neberte to jako jízlivost - ti lidé třeba na těch úřadech práce vlastně získali navýšení platu nula, to dobře víte, s inflací 11 % vlastně půjdou dolů. A protože já pocházím z veřejného sektoru, tak vím, že to je plus minus všude stejné, jsou to srdcaři, tak tu práci stejně budou dělat, i když půjdou takhle reálně se mzdou dolů. Je dobře, pokud jim prosadíte nějaké odměny, to samozřejmě bude dobře, ale prostě těch devět - a mluvil jste správně o hasičích, o policistech, všichni se zapojí, tak jak se zapojovali za naší krize. I tehdy ty úřady práce tam padaly na ústa, protože procesovaly Antivirus a procesovaly - samozřejmě i Česká správa sociálního zabezpečení a další úřady, které teď nechci, že jste tady vy, ministr práce, tak mluvím o nich, ale samozřejmě policisté, hasiči, Finanční správa, která procesovala kompenzační bonus, nakonec jsme se tady o něm spolu bavili mockrát, když jste byl v opozici. A ti lidé si to prostě zaslouží. Jednak to tam budete mít složité kapacitně, my jsme ty debaty s Janou Maláčovou vedly pravidelně, a včera mi tady říkal vedle vás sedící pan poslanec: vy jste se pořád handrkovaly. Měly jsme tady takovou přestřelku o sociálních službách, to teď nechci řešit. Jenomže víte co? Já když se na to dívám dneska zpětně, ano, handrkovaly, protože ona samozřejmě chtěla pro svůj resort co nejvíc peněz a já jsem zase je hájila, takže jsme se jakoby handrkovaly, ale dneska zpětně musím říct, že ona bojovala za ten resort. Dneska to vidím zpětně tak, že bojovala. Někdy vyhrála méně, někdy vyhrála více, já jsem také musela udělat kompromisy, ale prostě bojovala. Takže jenom moje rada: je potřeba bojovat za ten resort, je potřeba bojovat. Takže to je jenom moje rada. Teď zase z té druhé strany, abych zareagovala na to, co jsme si včera řekli, a to není nic ve zlém.

A teď k tomu, co chci říct především. Já mám velký problém - a řekla to už moje kolegyně paní poslankyně Pastuchová, my jsme o tom samozřejmě mluvily, ale ona to má více pod kůží. My máme velký problém s tím pozměňovacím návrhem pana poslance Kaňkovského, s tím bianko šekem. Nemáme problém s tím, aby se poskytl příspěvek, chraň pánbůh. Poskytnout se musí, a já jsem se dokonce snažila vás nějakým způsobem přivést - my jsme tehdy řešili, a prosím, neberte mě za slovo, ale my jsme měli za sebou celou řadu obrovských diskusí se svazy, s komorami, se zástupci různých segmentů ekonomiky a třeba jsme řešili, tady dávám takový návrh, COVID - Ubytování, kde jsme se prostě tehdy dohodli na nějakém příspěvku, protože ta situace není o moc odlišná. My jsme zavírali bohužel kvůli covidu, ne my, covid, a zavírali jsme a neumožňovali provozování těchto ubytovacích kapacit. Vy zase je potřebujete využít, nebo my všichni, ale vy jste teď u vlády, pro uprchlíky, takže ta situace není moc odlišná a dá se tam to vodítko najít. A my jsme nakonec udělali kompromis, jaký ten příspěvek poskytnout. Takže jenom vám dávám takový návod. A my jsme připraveni spolupracovat. Protože víte, odložme skutečně ty politické půtky. Mě třeba mrzí, že když tento pozměňovací návrh, já jsem si to ověřovala u paní kolegyně Pastuchové, když tento pozměňovací návrh, kterým vlastně - já to tedy beru tak, že jste se zatím nedohodli, což teda se musíte dohodnout, vy se musíte dohodnout, tady prostě není krok zpět a dohodnout jste se měli. Já bych jednala, jako když se volí papež, prostě tak dlouho, až bychom se dohodli. A tak jsme to dělali. Víte, kolikrát jsme se pohádali, kdy jsme se rozešli na hodinu, a pak nás zase premiér svolal, hádali jsme se tam, prostě někdy to bylo fakt opravdu šílené, ale dohodnout se musíte.

A já si myslím, že to není dobře, tato forma zmocnění není dobře. Tam vlastně nevíme žádné parametry, nevíme tam nic. A proto říkala Jana Pastuchová, že s tím máme problém. Já vím, že z hlediska ústavnosti se peníze neberou, ale dávají, to je určitě dobře, ale mělo by tam... Vzpomeňte si, jestli si pamatujete, tady jsme schvalovali mockrát, a my dva konkrétně jsme spolu vedli o tom několik debat, a teď to je v dobrém, vám nic nevyčítám, na ten kompenzační bonus. A já jsem sem chodila pořád s novým a novým kompenzačním bonusem, uhadovali jsme se, jestli pětistovka, nebo tak, nebo onak, a pak nakonec jsme řekli: no přece sem nebudu chodit prostě pořád dokola. Tak jsme tam dali nařízení vlády, nakonec Poslanecká sněmovna i vy jste to podpořili, dali jsme tam možnost prodlužovat nařízení vlády a dělali jsme to, naše vláda, vlastně kompenzační období vždycky o měsíc. Ale byly tam jasné mantinely. Byly tam podmínky a byla tam částka. Tu jsme měnit nemohli jako vláda. My jsme to pouze mohli prodloužit a i to bylo na hranici ústavnosti, jenomže samozřejmě, jak se říká lidově, není žalobce, není soudce. Kdo by toto šel napadat, když vlastně jsme lidem pomáhali?

Čili já si prostě myslím, že jste tam ty mantinely měli dát, a jestli je pravda to, co teď probíhá v médiích, to jsem teda z toho docela šokovaná, jestli byste na to třeba zareagoval, budu vám za to vděčná. To, co vlastně říkal náš jihomoravský hejtman a váš spolustraník pan Grolich, že vlastně už jim docházejí peníze, že je budou stěhovat do tělocvičen. No to snad ne! Tak se prostě sejděte a domluvte se. My nabízíme skutečně ty podklady z COVID - Ubytování. Zkuste se sejít se zástupci, my jsme vždycky jednali se zástupci, kteří zastřešují - teď mi vypadl ten svaz, samozřejmě obchodu a cestovního ruchu, ale pak je ještě jeden pod tím, kde zastřešují restaurace, teda restaurace - ubytovací kapacity, hotely, pardon, omlouvám se, hotely. Prostě s celou řadou z nich jsme jednali a vždycky jsme ten kompromis našli. Samozřejmě že ta jejich představa byla prostě někdy velikášská, tak jsme to museli nějak ukočírovat, ale našli jsme nakonec kompromis tak, aby oni nějak přežili a byli schopni fungovat a my jsme to byli schopni i za cenu toho schodku, který nám vyčítáte, ufinancovat. Ale zase to neberte ve zlém, vy (k ministru Jurečkovi) myslím patříte zrovna po panu Rakušanovi k těm členům vlády, kteří už to také řekli otevřeně, pokud se nemýlím, že prostě bude muset být novela, bude muset být. A věřte, že my budeme v té věci maximálně konstruktivní.

Já teď nabízím - nám se to nelíbí, to, co tady načítáte. Já vím, že si to prohlasujete, tu sílu máte. Není to dobře. Není to dobře, mrzí mě trošku, že třeba jste s námi o tom nemluvili, to je škoda, a znovu tady otevřeně nabízím, využijte naše know-how, my máme obrovské zkušenosti, a byť jste nás tady ostřelovali zleva zprava, nechme to teď stranou, já si nic neberu osobně, to bych nemohla být v politice, vy asi také ne, tak pojďme prostě to dát stranou a zkusit to využít. My jsme, i mí kolegové, Klára Dostálová tady dnes není, bývalá ministryně pro místní rozvoj, ona také strávila hodiny právě s těmito zástupci, když jsme to dávali dohromady, ale prosím, říkám to hlavně proto, abyste pochopili, proč my tento pozměňovací návrh nemůžeme podpořit, ale vyzýváme vás, prosím, abyste to urychleně, a nabízíme spolupráci, skutečně upřímně nabízíme spolupráci.

A jestli byste se ještě vyjádřil k té situaci, k těm krajům, když se pan hejtman Grolich vyjádřil v tom smyslu, já to mám jenom z médií, že prostě jim docházejí peníze a že už na to nebudou mít, tak kdy to vidíte vyřešit a kdy vidíte tu cestu, jak z toho ven. A znovu říkám, vím, o čem mluvím, takže není to ode mě nějaká plytká opoziční práce za každou cenu, ale ze znalostí a z podobných zkušeností, protože ty problémy sice mají jiný důvod, ale stejné řešení. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. A nyní se přihlásil do rozpravy pan zpravodaj Vít Kaňkovský. Prosím. Ano, domluvili se s panem ministrem, že pan ministr vystoupí nyní v rozpravě. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já zareaguji, byť už jsem na to reagoval i částečně předtím. Já jsem apeloval, když jsem mluvil za poslední tři čtyři dny nejenom s hejtmanem Grolichem, ale i s ostatními, tak jsem říkal: podívejte se, my jsme v situaci, kdy jsme zhruba dva týdny od vypuknutí války, my se snažíme na té vládní úrovni dělat ty kroky tak, jak je maximálně dělat můžeme. Apeloval jsem i na komunální politiky, kteří se na mě také hodně obracejí, představitelé měst a obcí, starostové, primátoři. Říkám: podívejte se, my jsme dali nějakou základní částku k tomu, ti lidé dostanou 5 000 korun, kteří si o to pořádají, já myslím, že většina to udělá. Zhruba 40 000 si požádalo už o mimořádnou mopku, zhruba 2,5 tisíce korun dostávají tito lidé už na těch řekněme prvních 14 dní března, s tím, že když se sečte částka 180 korun plus zhruba dalších 160 korun, teoreticky vychází, když to vezmu v průměru, podělím těch 5 000 korun na těch 30 dnů na jídlo, na náklady jídla, tak už je to nějaká částka i pro ty poskytovatele, pro ty, kteří mají hotely a penziony, se kterou se dá pracovat, pokud ji ještě nějakou částkou budou ochotni doplnit kraje, města, obce. Já si myslím, že tady je potřeba, aby i oni, aspoň teď na nějakých pár týdnů, třeba do konce března, i na tom se spolupodíleli.

My hledáme i cesty v rámci Evropy, jak si nastavit pravidla a říct, co můžeme očekávat v přepočtu nákladů například na to ubytování nebo na některé další věci, které budeme řešit, jako jazykové kurzy a tak dále. To budou také náklady, s kterými se budou muset všichni ostatní vypořádat, co můžeme očekávat, a pak k tomu stanovit nějaký rámec, co garantuje Evropa, co garantujeme my na státní úrovni, a potom, kolik případně má být pro zapojení měst a obcí. Ale nemůžeme teď v té operativě, ve které jsme, říkat a čekat, že teď všechno do puntíku zaplatí stát za ceny, které - někdo třeba řekne 600-700 korun za noc. To není realita. To v těch počtech, o kterých se budeme bavit a bavíme už dnes, není reálné. Tak já apeluji na to, aby prostě opravdu i tohle naši kolegové z celé úrovně krajské i komunální politiky vnímali. My se budeme snažit hledat cesty, jak to opravdu stanovit nějakým způsobem, i s tou dlouhodobou perspektivou, nejenom tou perspektivou několika, dvou tří týdnů, protože asi taková jednoduchá situace to nebude. Příští týden máme jednání se zástupci Asociace krajů, se všemi hejtmany, takže o tom určitě bude velká diskuse. Já věřím, že i oni, ti hejtmani i ti zástupci měst a obcí, k tomu budou přistupovat s nějakým rozumem, tak na to apelujeme a snažíme se to takto komunikovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní se ptám pana zpravodaje? Pan zpravodaj má zájem vystoupit. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě jednou, tentokrát už hezké odpoledne. Já bych ještě rád do obecné rozpravy představil již dva z těch avizovaných pozměňovacích návrhů, které jsme společně s dalšími kolegy přichystali. Chci říci, že jsme některé ty věci diskutovali i se zástupci opozice, a opět mohu říci, že si vážím toho, že po tom včerejším výboru, nebo i před tím včerejším výborem, se některé ty věci, které v tom připraveném sněmovním tisku 171 ještě bylo potřeba upravit - a zkusme si uvědomit, že se to skutečně chystalo v řádech dnů a hodin, řekl to tady kolega Juchelka, já si vážím toho, že to tak reflektuje. A také si všichni uvědomujeme, že zatímco na začátku minulého týdne jsme se bavili někde o 50 000 uprchlících z Ukrajiny, v polovině minulého týdne už jsme věděli, že to bude možná 150 000, dneska se už bavíme o tom, že tlak na to může být až někde k 500 000, a bavíme se také o tom, že strop pro teď připravenou Českou republiku je někde kolem 250 000 přijatých uprchlíků. To znamená, berme ten kontext v tom smyslu, že skutečně predikovat teď konečné částky, kolik nás ty jednotlivé kroky budou stát, je neskutečně obtížné.

Děkuji paní předsedkyni Schillerové za věcnou diskusi. My skutečně ty náměty bereme, já osobně také mám některé reakce z terénu od komunálních politiků i krajských politiků, a jsem rád za to, že to tady řekl pan ministr, že ta diskuse s kraji i s těmi poskytovateli ubytovacích služeb nekončí, ta skutečně bude dál pokračovat, a samozřejmě budou hledány cesty k tomu, jak to nastavit tak, aby to na jedné straně co nejvíc pomohlo a tu kapacitu jsme mohli využít co možná nejvíce a na druhé straně abychom zabránili i nějaké formě zneužívání, a to jak co se týká těch ubytovacích kapacit, tak toho humanitárního příspěvku, tak příspěvku na solidární domácnost.

Teď již představím dva z těch pozměňovacích návrhů. První pozměňovací návrh předkládáme s panem vicepremiérem a kolegou poslancem Marianem Jurečkou, kolegyní Pavlou Pivoňka Vaňkovou, s kolegyní Jílkovou, s kolegyní Richterovou a s kolegyní Bačíkovou a týká se dětských skupin. Už o tom tady také hovořila kolegyně Jana Pastuchová. Týká se to té záležitosti, že v tuto chvíli víme, že z té skupiny přicházejících Ukrajinců je 55 % dětí, samozřejmě část těch dětí je v té nejmenší věkové skupině, a současná kapacita našich předškolních zařízení je už tak dost naplněná. To znamená, bude potřeba stimulovat k tomu, abychom otevírali nové dětské skupiny, a my těm dětským skupinám musíme dát nejenom status, ale musíme jim také dát způsob financování. Ve stávající legislativě je podmínka, že nově vznikající dětské skupiny si musí požádat do 31. ledna každého kalendářního roku, aby měly šanci na to, dosáhnout na příspěvek. Tímto pozměňovacím návrhem ta pravidla dočasně rozvolňujeme tak, aby pokud vzniknou nové kapacity dětských skupin, se mohly dostat do systému a mohly se dostat k financím. Takže je to samozřejmě vázáno na působnost tohoto zákona, není to opatření trvalé, ale pokud chceme, abychom mohli těm ukrajinský rodinám zajistit péči o předškolní děti, tak je potřeba ty dětské skupiny podporovat.

Druhý pozměňovací návrh opět předkládáme s kolegy Marianem Jurečkou, Janou Bačíkovou, Olgou Richterovou a Pavlou Pivoňka Vaňkovou, ten se týká poskytování sociálních služeb. O tom už tady také v obecné rozpravě byla diskuse, ve svém úvodním slově to zmiňoval i pan ministr. My chceme zdravotně hendikepovaným a seniorům, kteří přicházejí z Ukrajiny, nabídnout možnost sociálních služeb, tak jak je budou potřebovat, ale zároveň je musíme zase dostat do toho systému a nesmí tam vzniknout nerovnost mezi těmi přicházejícími a českými občany. My musíme zajistit péči o obě skupiny a k tomu směřuje ten pozměňující návrh. Jsem rád, že tady zmínil i pan ministr, že ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí a dalších institucí bude kontrolováno, jakým způsobem bude naplňována právě i ta myšlenka a potřeba zajistit tu rovnost, to znamená, že nebude ohrožena péče o české občany, a zároveň k maximální potřebě těch ukrajinských příchozích jim ty potřebné sociální služby zajistíme.

Třetí pozměňovací návrh potom představí pan ministr a kolega poslanec Jurečka, ten se týká tolik diskutovaného příspěvku na solidární domácnost. Já jsem rád za tu diskusi, která tady proběhla, protože ono nám to vrtá hlavou všem. Chtěl bych, tak jak už tady zaznělo od kolegů, velmi ocenit všechny rodiny a všechny jednotlivce, kteří i na úkor vlastního pohodlí jsou ochotni přijmout ukrajinskou rodinu, nebo i neúplné rodiny, protože často to jsou neúplné rodiny, do svých prostor. Není to jednoduché. Také chci velmi poděkovat všem, kteří jim v tom pomáhají, všem neziskovým organizacím, krajům, obcím. Ale je potřeba skutečně se zamyslet nad tím, že možná minulý týden si mnozí mysleli, že to bude na týden, že to bude možná na 14 dní. Dneska bohužel všichni vidíme, že ta situace zřejmě bude mít mnohem delší trvání. A je úlohou státu ty rodiny podpořit nejenom morálně, nejenom tím, že to tady řekneme na mikrofon, ale být směrem k nim vstřícní.

Já chápu opozici, že tak jak je navrženo, že by to šlo skrze nařízení vlády, že je možná jakýsi bianko šek, ale jsme v mimořádné situaci. A i ve stávajícím právním řádu máme některé paralely, které nejsou vázané ani na pandemickou krizi, ani na uprchlickou krizi, kdy vláda svým nařízením stanovuje některé parametry například na jeden kalendářní rok. To znamená, není nějaký institut, kdy bychom vládě dávali nějaké bezbřehé možnosti nakládat se státním rozpočtem. Takže bych tady chtěl požádat o určitou míru vstřícnosti. Chápu, že opozice bude velmi ostřížím zrakem kontrolovat, jestli ty nastavené parametry pomoci těm rodinám budou odpovídající situaci, ale na druhé straně věřte, že nikdo z vlády ani z vládní koalice nemá jakýkoliv zájem ohrozit péči o české občany, ale že skutečně tím motivem je stimulovat ty rodiny, podpořit je nejenom morálně, ale i faktickou pomocí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. A nyní je s faktickou přihlášen pan poslanec Aleš Juchelka, poté paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová a dále paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já moc děkuji. Určitě budeme jakoby ostřížím zrakem kontrolovat, nicméně vždycky když se bavíme o nějakých zákonech, které jsou v legislativní nouzi, si vybavuji, že když to bylo u toho covidového období, že se ti poslanci dotýkali tak jako my teď různých oblastí a různých témat a vždycky ti gesční ministři byli připraveni na to odpovědět. Já třeba rozumím, že třeba pan ministr Bartoš z MMR by měl on jednat právě s těmi ubytovacími zařízeními a měl by nám on tady říkat, jak jsou de facto daleko a proč je 180 korun málo a proč je málo polovina.

Taky bych možná očekával, ale možná, že se to stalo a možná že vedení Sněmovny mi to potvrdí, ale já vyzývám vedení Sněmovny, aby i ono nabídlo své ubytovací kapacity v Harrachově a v Lipnici právě pro uprchlíky. A pokud to tak je, tak je to samozřejmě jakoby dobrá zpráva. A sami potom můžete vidět, jestli tady přímo v tomto provozu ty částky jsou na toho jednoho dospělého a na to jedno dítě adekvátní i s tou plnou penzí, s tím jídlem, anebo naopak nejsou. Protože já se domnívám, že naopak byste měli být vládou, která skutečně rozhodne, přijde s nějakou částkou, budeme se o ní bavit. Ale v tuto chvíli vypisovat opravdu jakoby bianko šek je dle mého názoru velmi nebezpečné, a tak jak říkala paní exministryně financí, i ústavně nekonformní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová a poté paní poslankyně Lesenská. Prosím, máte dvě minuty.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Teď paní Lesenská, nebo já? Po mně vystoupí. Děkuji, paní místopředsedkyně.

Já bych jenom chtěla navázat na to, co tady zaznělo, a potvrdit, že opravdu obě pobytová zařízení Ministerstva vnitra na základě paní předsedkyně Sněmovny, a protože jsem zrovna v sobotu měla jet do Harrachova, tak už zítra první uprchlíci z Ukrajiny budou ubytováni na objektu v Harrachově, protože Liberecký kraj má velký problém, nemá ubytovací kapacity, takže proto první se dá k dispozici Harrachov, a poté, až nebudou ubytovací kapacity, tak pak Lipnice. To jenom abych to uvedla na pravou míru.

A moje otázka na pana ministra ohledně těch ubytovacích kapacit a toho, co teď diskutujete s Asociací krajů a Svazem měst a obcí. Já vím, že už je teď k připomínkování nějaký dokument, který je tedy vypracovaný, a musím říct, že opravdu rezonuje docela z těch regionů, jaká ta finanční částka bude za to ubytování. V tom návrhu je těch 180 korun a pro děti mladší deseti let 100 korun. Ale vy jste tady říkal, že k tomu příští týden teprve budete mít jednání s hejtmany. Já si myslím, že by to mělo být daleko dříve. A chtěla jsem se zeptat, kdy tedy předpokládáte, že to schválíte na vládě, jestli byste byl tak moc hodný a odpověděl byste mi na to, protože se mě na to hodně ptají a mám na to řadu dotazů. Děkuju mnohokrát.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní místopředsedkyně. A nyní vystoupí s faktickou paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, mě trošku po včerejším jednání výboru zaskočilo, že vlastně ten solidární příspěvek dneska probíráme, protože se asi něco během noci změnilo. V pořádku. Ale chtěla jsem panu ministrovi trošku přidělat další vrásky, protože postupně řešit personální obsazenost sociálních služeb bude pro něj asi taky problém. Takže k těm personáliím, které jste zmiňoval, ty sociální služby jste nezmínil, tak jenom připomínám. A chtěla bych vás poprosit, zmiňoval jste úřad práce. Úřad práce je úžasná instituce, ale na tom úřadu práce nepracujou v současné době intenzivně jenom někteří, ale všichni, zapojují se všichni na úřadě. Tak jestli byste si vzpomněl v rámci mzdových a dalších možností odměňování na úplně všechny, ne jenom na některé. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně. A nyní se táži, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím. Končím tedy obecnou rozpravu. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuju. Já myslím, že těch vrásek budeme mít všichni ještě mnoho, nejenom já a mí resortní kolegové, ale i tady kolegové ve Sněmovně, protože těch věcí, které budeme muset řešit ještě následně v rámci operativy, bude mnoho. Uvidíme, jak se ta situace bude vyvíjet, to prostě dneska neumíme predikovat vůbec nikdo. Přáli bychom si, aby se to zastavilo, aby se ti lidé mohli vracet co nejrychleji domů, ale řekněme si na rovinu, zkušenosti z obdobných situací ve světě i v Evropě ukazují, že pokud ti lidé přijdou do jiné země, pokud tam opravdu jsou dlouho, tak potom klesá to procento těch, kteří se vracejí. Je ta přímá úměra, čím déle ti lidé jsou v té zemi v okamžiku, kdy tam nastoupí děti do škol a podobně, tak s tím delším časem klesá to procento těch, kteří se vracejí. Takže přejme si, aby i pro budoucnost Ukrajiny bylo důležité to, aby se ti lidé vrátili, aby ta Ukrajina neztratila celou tuhle jednu generaci, která v tento okamžik odešla, protože i pro ně je to důležité. Já občas slyším, když někdo říká: možná nám to pomůže na pracovním trhu, možná nám to pomůže jinde. Vůbec na to touhle optikou nepohlížím a pohlížet nechci. Chci pohlížet optikou, že máme těm lidem pomoct po dobu nezbytně nutnou. Pokud tady budou, dejme jim možnost, aby mohli sami sebe živit, aby jejich děti neztratily v oblasti vzdělávací zbytečně mnoho času, ale děláme to z těchto důvodů. Neděláme to z nějakých jiných důvodů. Takto k tomu nemáme přistupovat.

A k těm dotazům, které tady ještě padly. Já myslím, že tu asociaci a ten termín toho setkávání svolává pan premiér po dohodě s panem předsedou Asociace krajů. Myslím si, že všichni vnímáme to, že ta naléhavost a hledání řešení roste. Pan premiér, pokud se nepletu, je myslím stále ještě v Paříži. Jednání bylo asi dlouhé, noční, možná do rána. Nevím přesně, jak to teď probíhalo. Budeme se o tom bavit. Uvidíme, jestli případně uděláme ještě nějaký dřívější termín. Prostě jsou ty věci teď opravdu velmi živé a aktuální. A i já se budu snažit, abychom případně i v rámci naší debaty mezi resorty vyřešili i tu otázku podmínek a výše toho solidárního příspěvku, ale i v návaznosti právě ve vztahu k těm krajům a obcím, ve vztahu k těm poskytovatelům z řad firem, které mají penziony, hotely. A pak jsou tady ještě rodiny. A pak je tady ještě jeden sektor a to jsou třeba, řekněme, různé typy občanských sdružení, která to ubytování poskytují také. Na ně také nesmíme zapomenout. Já to vidím ve svém okolí. Obce daly k dispozici hasičárny. Různé spolky daly k dispozici své bytové kapacity, nebo v některých případech i nebytové, takže i na ně se nesmí zapomenout.

Takže to budeme chtít řešit opravdu co nejdříve, protože vnímáme s ohledem na ten vývoj a na ten tlak počtu přílivu válečných uprchlíků to, že bude potřeba opravdu každá kapacita. A jsme v situaci, kdy nám ty kapacity velmi rychle nebudou stačit a budeme opravdu už řešit čistě humanitární ubytování, jenom to, že ti lidé prostě už budou i v těch velkokapacitních prostorách, ale budou tam mít bezpečí, budou tam mít teplo, budou tam mít zajištěné základní potřeby. I na to asi s vysokou pravděpodobností dojde, protože ta vlna a ten příliv je tak velký, jaký je, a bohužel boje na Ukrajině se zatím nezastavily. Takže toto budeme muset řešit nějakým způsobem krok za krokem s ohledem na vývoj té situace. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A nyní se s přednostním právem hlásí paní předsedkyně klubu ANO, paní Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Už jenom velmi stručně. Určitě, možná, a asi na tom děláte, i resorty mají spoustu školicích zařízení, rekreačních zařízení, všechno je potřeba. Všechno je potřeba využít, ale to určitě děláte, kvůli tomu jsem se nepřihlásila. Já ještě jednu věc. Já vím, že už jste teď nereagoval i na dotaz paní místopředsedkyně Sněmovny Mračkové Vildumetzové, nicméně tím, že jsem to téma tady otevřela a nějak tady rezonuje, tak jsem teď dostala informaci, mám ji tady před sebou, informaci, která ze strany Jihomoravského kraje, protože je to samozřejmě můj rodný kraj, z Jihomoravského kraje šla zástupcům obcí, já přečtu ten bod z toho materiálu, jenom ten jeden bod.

Ubytování - samozřejmě myšleno pro uprchlíky - bude Jihomoravským krajem hrazeno nejdéle do středy, tedy 16. 3. 2022 do poledne, dopřesněno hejtmanem. Následně musí uprchlíci ubytovací zařízení hotelového typu opustit. Od pondělí podle zpracovaného harmonogramu budou uprchlíci převáženi do tělocvičen k nouzovému ubytování. Zde bude stravování zabezpečeno v rámci humanitárních organizací, potravinové banky a samozabezpečení. A teď je tady ještě takový dodatek. Výše uvedený bod nebude platit, pokud majitel ubytovacího zařízení bude akceptovat nabídku JMK, a to platba za jednoho ubytovaného dospělého uprchlíka za 10 000 korun za 30 dnů, nezletilého 7 000 a tak dále. Čili už šla tato konkrétní informace, aspoň tedy na úrovni Jihomoravského kraje, já nemůžu mluvit za žádný jiný kraj, toto mám čerstvě teď v ruce, vůči dalším obcím nebo zainteresovaným. Takže tady je už docela časový tlak na vyřešení toho problému, takže to už není třeba o tom, že by se o tom dalo debatovat, já nevím, týden, čtrnáct dní, ale už je to řádově dny.

Já nechci vám komplikovat život, vím, že to máte těžké, my jsme to taky měli těžké, dokážu se do toho vcítit. Znovu říkám, tak jak tady teď před chvílí někdo mluvil, myslím, že to byl pan poslanec Juchelka, mluvil o Ministerstvu pro místní rozvoj, toto třeba byla problematika, kterou kompletně zabezpečovala Klára Dostálová jako ministryně, samozřejmě, že spolupracovaly finance, spolupracovaly další resorty podle potřeby, my jsme byli u všeho, protože všechno bylo o penězích, ale toto prostě bylo téma a toto takhle musí fungovat, to musí být týmová práce.

Takže já jenom upozorňuji na to, že tady už jihomoravský hejtman dal konkrétní pokyn k opuštění těch zařízení hotelového typu, takže ten problém je akutní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Ano, pan ministr se hlásí s přednostním právem.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já moc děkuji i za to, co bylo přesně přečteno, i ten závěr, kde pan hejtman říká i tu částku. Já si myslím, že když si tu částku vydělíme na dny, tak ta částka už je taková, ze které si myslím, když tam dopočteme ty náklady na to stravování, které může pokrýt ten člověk z té humanitární dávky, tak je to částka, za kterou toho člověka lze ubytovat v tom zařízení. Ano, pokud to je hotel, který očekává jiné příjmy a je nastaven na to, že chce inkasovat patnáct set, osmnáct set za noc, tak to asi reálně se nepotká, ale já si myslím, že většina rozumných, normálně přistupujících majitelů těchto firem, které poskytují toto zázemí, chápe tuhle situaci, že nemá ambici na tom vydělávat, ambici si pokrýt veškeré náklady a mít tam třeba něco malinko nad to a s tím nějakým způsobem teď chvíli dokázat vydržet.

A myslím si, že takhle to vnímáme všichni nejenom u nás, ale i tady v tom středoevropském prostoru, abychom takhle se nějaký čas dokázali solidárně chovat. Když vidím dopravce, kteří jezdí dneska autobusy za naftu, nechtějí ani od těch, pro které jedou, třeba i plat toho řidiče, řeknou "uděláme to opravdu jenom za naftu" a jedou, myslím si, že teď nějaký čas potřebujeme i tuto míru solidarity. Od většiny těch lidí a firem je. Já chápu, že není možná nekonečně dlouho, že se dá s tímto přístupem vystačit nějaký čas. Chápu to, že tady přijde i turistická sezóna, tomu také rozumím, že ti lidé potom chtějí mít opravdu volné kapacity. Takže to všechno musíme a můžeme vyřešit, ale myslím, že to, co zaznělo, ta informace, že ta je poměrně korektní.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. A ještě se táži pana zpravodaje, zda má zájem o závěrečné slovo? Nemá, ukončili jsme tedy obecnou rozpravu a nyní otevírám rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásila paní poslankyně Jana Pastuchová a dále pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. A já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrh pod sněmovním číslem 609, který jsem předložila společně s poslanci Dražilovou a Juchelkou, a tento pozměňovací návrh jsem představila v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Jenom jsem zaznamenala v obecné rozpravě, že jste říkala, že pozměňovací návrh byl vložen do systému, má nějaké číslo? (Hlas mimo mikrofon.) Aha, tak se omlouvám. (Hlas mimo mikrofon: Šest set devět.) Ano, omlouvám se. (Poslankyně Pastuchová: Šest set devět.) Děkuji. A nyní pan poslanec Kaňkovský. Prosím.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Jak jsem už avizoval v obecné rozpravě, rád bych se přihlásil ke dvěma pozměňovacím návrhům, tak jak byly představeny i kolegy, kteří se na nich spolupodíleli, jsou to sněmovní dokumenty 614, ten se týká dětských skupin, a sněmovní dokument číslo 615, který se týká sociálních služeb, úhrad v sociálních službách pro příchozí z Ukrajiny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. A nyní pan ministr Jurečka. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já bych se tedy chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu pod číslem 616. Je to pozměňovací návrh, který se týká toho příspěvku pro solidární domácnost, v obecné rozpravě jsem ho tady odůvodňoval, mluvili jsme tady o něm, takže se k němu hlásím a hlásím se za skupinu dalších poslanců, nejenom za svoji osobu, ale za kolegu Víta Kaňkovského, Olgu Richterovou a další, kteří tam jsou pod tím uvedeni. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Také se ptám ještě pana ministra, zda má zájem o závěrečné slovo, či pan zpravodaj? (Nereagují.) Zřejmě nemají. Znova se ptám, jestli máte zájem o závěrečné slovo? Není zájem, děkuji a končím druhé čtení tohoto návrhu.

A ráda bych se zeptala pana zpravodaje vzhledem k tomu, že dle dohody budeme pokračovat následně v druhém čtení dalšího tisku, zda bude potřeba, aby byly poslancům rozdány na stůl pozměňovací návrhy? Ano, takže konstatuji, že budou rozdány na váš stůl, kolegové a kolegyně, všechny pozměňovací návrhy. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a přerušuji projednávání tohoto bodu.

Ještě než zahájíme další bod, přečtu omluvy. Paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová se omlouvá od 13 do 14 hodin z osobních důvodů, dále Jaroslav Faltýnek mezi 13. a 24. hodinou do konce jednacího dne z rodinných důvodů, dále se také omlouvá pan ministr Vlastimil Válek ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Urbanová od 12 do 13 hodin z pracovních důvodů. Tolik omluvy.

 

A já si dovolím zahájit následující bod.

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP