Čtvrtek 3. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
27.
Návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci
v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony
/sněmovní tisk 3/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 3/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Lucie Šafránková.
Vidím tady přihlášení k faktické poznámce pana poslance Berkovce, nicméně nejsme v rozpravě, proto vás odmažu. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás jako zástupkyně navrhovatelů, což jsou poslankyně a poslanci hnutí SPD a rovněž i paní poslankyně Jana Pastuchová a pan poslanec Marek Novák z hnutí ANO, seznámila s naším návrhem na změnu zákona o pomoci v hmotné nouzi, zákona o státní sociální podpoře a zákona o životním a existenčním minimu, pro který se již v minulém volebním období, kdy zde byl projednáván poprvé a dostal se až do třetího čtení, vžilo neformální označení návrh na ukončení zneužívání sociálních dávek nepřizpůsobivými.
Je nepopiratelné, že současné legislativní nastavení čerpání sociálních dávek a fungování tohoto systému v praxi umožňuje v mnoha ohledech účelové chování a jednání jejich příjemců a žadatelů o ně. Chování a jednání, které je na hraně zákona, či dokonce za ní, chování a jednání, které vede k tomu, že jsou tyto dávky vypláceny mnohdy zcela mimo jejich zákonný účel.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Paní poslankyně, já se omlouvám, ale chci poprosit kolegy a kolegyně, aby se ztišili, aby vám dopřáli dostatečně důstojné prostředí pro přednesení návrhu. Prosím opravdu o klid zejména v pravé části sálu! Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji. Panuje na tom shoda napříč odbornou veřejností i napříč úřady práce, které tyto dávky administrují, i napříč sociálními odbory úřadů místní veřejné správy, se kterými jsme jednali v rámci přípravy tohoto návrhu. Potvrzují to i výsledky kontrol těchto orgánů. Úřad práce například v roce 2019 uvedl, že na základě rozsáhlé kontroly osob v jeho evidenci čerpajících sociální dávky, které uváděly, že nemohou plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci či úrazu, zhruba 30 % z nich porušovalo příslušná opatření anebo nepokrytě podvádělo.
Tyto dávky jsou tedy v mnoha případech zneužívány jednak v důsledku podvodného jednání žadatelů o ně a taktéž i z důvodu mnoha mezer v příslušných zákonech. Proto je třeba v těchto zákonech, zejména v zákoně o pomoci v hmotné nouzi, provést takové změny, které tuto praxi ukončí anebo ji alespoň minimalizují. Změny, které by mimo jiné zaměstnancům úřadů práce také umožnily efektivnější kontrolu oprávněnosti čerpání sociálních dávek. Změny, které by současně vedly k významné úspoře veřejných prostředků. Obdobně je nutné provést podstatné změny v zákoně o státní sociální podpoře, zejména co se týče pravidel pro čerpání příspěvku na bydlení, a taktéž i v zákoně o životním a existenčním minimu, který definuje, jaké typy příjmů se zohledňují v posuzování žádostí o příslušné sociální dávky.
Hlavními cíli našeho návrhu jsou zvýšení adresnosti a oprávněnosti vyplácení příslušných sociálních dávek, minimalizace objemu neoprávněně vyplácených sociálních dávek, omezení okruhu příjemců těchto dávek pouze na osoby, které se dočasně ocitly v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat, anebo na osoby, které objektivně nemohou mít příjmy z vlastní práce, což jsou především naši senioři a zdravotně postižení spoluobčané.
Cílem návrhu je rovněž vnést do systému nepojistných sociálních dávek pravidla, řád a spravedlnost a omezit na naprosté minimum možnost jeho zneužívání, které je zejména zneužíváním veřejných prostředků, peněz daňových poplatníků. Paní předsedkyně, já vás poprosím... (V sále je velký hluk.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano. Já poprosím kolegyně a kolegy opravdu - hlavně pravá část spektra, prosím, přesuňte své diskuse do předsálí. Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Já vám děkuji. Dále je také snaha o ukončení nemravné praxe takzvaného obchodu s chudobou a boj proti rozšiřování stávajících a vzniku nových takzvaných vyloučených lokalit, které jsou ostudou našeho státu a v podstatě ostudou nás všech, kteří máme kompetenci ovlivňovat podobu našeho sociálního systému, a v neposlední řadě i snaha skrze navázání možnosti pobírat určité sociální dávky pro rodiny na povinné předškolní a školní vzdělávání, dát dětem, vyrůstajícím v těchto lokalitách a v tomto prostředí obecně, alespoň potenciální šanci na vzdělání a na budoucí plnohodnotné životní uplatnění.
Ještě k těm vyloučeným lokalitám. Vedení města Bílina na Teplicku nedávno poslalo české vládě a zákonodárcům otevřený dopis, ve kterém upozorňuje na dlouholeté a postupné sestěhovávání problémových obyvatel z jiných míst v republice, kteří ztěžují život ostatním obyvatelům města. "Situace s nepřizpůsobivými občany v našem městě už je neúnosná," píše vedení města. "Situace v sociálně vyloučených lokalitách v našem městě, kterých pomalu přibývá, je dlouhodobě neutěšená. Proto vyzýváme vládu a zákonodárce, aby tuto situaci začali co nejrychleji koncepčně řešit," sdělila starostka Bíliny.
Kvůli vypjaté situaci ve vyloučených lokalitách vznikla už loni v létě v Bílině petice za odvolání vedení města. Její autoři si stěžovali, že radnice odmítá řešit problémy s nepřizpůsobivými občany a že se bezpečnostní situace ve městě neustále zhoršuje. Místní v souvislosti s tím zmiňovali obrovský nepořádek, hlasitou hudbu, ničení cizího majetku nebo třeba prodej drog za bílého dne přímo z oken. Podle paní starostky však město nemá k řešení problémů dostatek pravomocí: "Odmítáme nést výhradně odpovědnost za něco, co zákonnými nástroji nemůžeme ovlivnit. Naše možnosti jsou velmi omezené a velmi těžce vymahatelné. Je velmi obtížné lidem vysvětlit, že pro řešení takto složitých situací nemají obce v rukou téměř žádné kompetence," podotýká dále paní starostka. Pravomoci k adekvátním zásahům a obraně obyvatel podle ní nemá ani městská či státní policie. Vedení města se proto rozhodlo oslovit zákonodárce otevřeným dopisem a přeposláním zmíněné petice. "Jsme přesvědčeni, že odpovědnost za situaci nesou hlavně ti, kteří vytvářejí pravidla pro sociální dávky a také legislativní prostor pro takzvaný obchod s chudobou. Oni jsou také těmi, kteří špatně nastavená pravidla mohou ovlivnit a změnit," dodala také paní starostka.
Mějme to prosím na paměti. Námi navrhované právní úpravy příslušných tří zákonů nezakládají naprosto žádné negativní dopady na státní rozpočet ve smyslu zvýšení veřejných výdajů nebo snížení veřejných příjmů, naopak jejich přijetím by došlo ke snížení veřejných výdajů zhruba v řádu půl až jedné miliardy korun ročně. Navrhované změny rovněž mohou být a budou pro mnoho osob nevyhnutelnou motivací k hledání si zaměstnání a obstarávání si příjmů zejména vlastní prací, což povede i ke zvýšení příjmů státu z příslušných daní a povinných pojistných odvodů.
Dalším pozitivním efektem našeho návrhu je i snaha nevytvářet prostřednictvím systému sociálních dávek u určitých osob prakticky trvalou závislost na nich a ztrátu pracovních návyků, což ve svých důsledcích vede pouze k prohlubování sociálního vyloučení příjemců sociálních dávek, které brání jejich sociální integraci. Není možné nekonečně dlouho tolerovat stav, kdy mnoho osob čerpá sociální dávky neoprávněně a kdy jsou nedobrovolně z peněz poctivě pracujících daňových poplatníků sponzorováni občané vyhýbající se práci a obcházející zákony.
Zkrátka, sociální dávky musí sloužit hlavně jako přechodná finanční pomoc občanům v krátkodobé existenční tísni, občanům a rodinám s nízkými pracovními příjmy a občanům, kteří z objektivních důvodů již pracovat nemohou, což jsou například naše senioři a zdravotně postižení spoluobčané, nikoliv už jako výpalné pro ty, kdo se celý život vyhýbají práci, anebo jako zdroj příjmů pro takzvané obchodníky s chudobou či pro některé neziskové organizace napojené na veřejné penězovody v sociální oblasti.
Na tomto návrhu jsem spolu s některými svými kolegy pracovala téměř tři roky a obsahuje více než sedmdesát konkrétních opatření, která stav v oblasti nepojistných sociálních dávek jednoznačně zpřehlední a zlepší. Tento návrh by tak vůbec poprvé v naší novodobé historii vnesl řád a pevná pravidla do systému vyplácení dávek na bydlení, příspěvků a doplatků na bydlení, kde nastavuje přehledné podmínky definující minimální hygienické a technické standardy bytů, na které lze tyto dávky vyplácet a čerpat. To znamená funkční dveře a okna, alespoň jedna obytná místnost splňující požadavky stavebního zákona, provozuschopná toaleta a koupelna, prostor vyčleněný na přípravu jídla, napojení bytu na pitnou vodu nebo neomezený přístup ke zdroji pitné vody, zajištění větrání venkovním vzduchem, vytápění bytu v souladu s normovými hodnotami a možností regulace vnitřní teploty. Byt, na který se čerpají dávky, současně nesmí mít žádné závady ohrožující životy a zdraví osob, což všechny dosavadní české vlády hrubě zanedbaly a což rovněž vedlo k tomu, že jsou stovky milionů korun z veřejných peněz ročně neakceptovatelně vypláceny majitelům nemovitostí v katastrofálním stavu, kterým se v žádném případě nedá říkat byty.
Co se týče konkrétních změn, uvedu příklady. Jedná se o podmínění výplaty sociálních dávek rodičům předškolních dětí povinnou docházkou těchto dětí do posledního ročníku mateřské školy, který je důležitý z hlediska jejich socializace. Dále se jedná o snížení částky životního minima pro domácnosti pobírající sociální dávky v případech, kdy některý z jejich dospělých práceschopných členů nemá žádný příjem z práce ani z podnikání.
Dále je to zavedení povinnosti prokazovat se dokladem o neschopnosti plnit povinnosti, například chodit na pracovní pohovory, účastnit se rekvalifikace nebo veřejně prospěšných prací a tak dále, u osoby v evidenci úřadu práce z důvodu nemoci či úrazu, a to i s možností kontrol a sankcí. Tedy o zavedení obdoby takzvané neschopenky, jako mají zaměstnanci.
Dále se jedná o posílení kompetencí zaměstnanců úřadů práce v oblasti kontrol nemovitostí, na které jsou vypláceny sociální dávky na bydlení. Dále možnost v případě porušení zákona dávku odebrat ihned na úrovni okresní pobočky úřadu práce, například v případě, když příjemce dávky odmítne oprávněným osobám, kontrolorům z úřadu práce, vstup do bytu za účelem provedení úřední kontroly na místě, například v tom směru, kolik žije v bytě osob, zda skutečný stav odpovídá údajům v žádosti o dávku a podobně. Dále se jedná o prodloužení maximální doby odebrání dávky ze současných tří měsíců na šest měsíců.
Pracující lidé přece nesmí být oproti těm ostatním donekonečna diskriminováni. Je třeba také znovu jasně říci, že tento náš návrh neohrozí žádného slušného a poctivého člověka, který prokazatelně potřebuje od státu sociální pomoc, naopak, mnohým z těch lidí pomůže buď přímo, například v případě seniorů s nízkými důchody, kterým přístup k finanční sociální pomoci usnadňuje, či v případě pracujících studentů z nízkopříjmových rodin, kterým sociální podporu zvyšuje, anebo nepřímo tím, že na finanční pomoc pro tyto skupiny občanů zbyde více prostředků odebraných podvodníkům, kteří sociální dávky čerpají neoprávněně.
Chci z tohoto místa také poděkovat všem kolegům, kteří se mnou na tomto návrhu spolupracovali, a to i z konkurenčních politických subjektů. Byl to například pan poslanec Marek Novák, paní poslankyně Jana Pastuchová, v minulém volebním období to byl i pan poslanec Jan Bauer. Děkuji také zástupcům z Ministerstva práce a sociálních věcí, kteří na tomto návrhu v minulém volebním období také spolupracovali. Především pak také děkuji skutečným odborníkům a praktikům z úřadu práce, odborů sociální péče v jednotlivých regionech. Oni určitě vědí, o kom hovořím, a velmi jim za to děkuji.
Náš předkládaný návrh je v souladu s Ústavou České republiky, respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a není ani v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky. Navrhovaná právní úprava tak i dle vyjádření Parlamentního institutu není v rozporu s právními předpisy Evropské unie ani s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a s obecnými právními zásadami práva Evropské unie. Navrhovaná právní úprava je v souladu se všemi příslušnými mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Návrh nebude mít žádné negativní dopady na národnostní menšiny, protože zcela respektuje ústavní požadavek na rovnost občanů na základě jejich národnosti.
Kolegyně a kolegové, ve jménu všech slušných a pracujících občanů, ve jménu všech poctivých zaměstnanců úřadu práce, státní správy a samospráv, kteří v nelehké pozici hájí zájmy státu a veřejnosti, vás prosím o podporu tohoto našeho návrhu a o jeho propuštění do dalšího čtení, abychom případné další diskuse vedli například na půdě sociálního výboru. Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za přednesení tisku a prosím, abyste zaujala místo u stolku zpravodajů a předkladatelů.
Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Pavla Golasowská. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych přednesla stručnou zpravodajskou zprávu ke změně zákona o pomoci v hmotné nouzi. Paní předkladatelka ji tady již náležitě široce okomentovala, takže já svoji zpravodajskou zprávu zestručním.
Návrh změny zákona o pomoci v hmotné nouzi se týká efektivnější kontroly v oblasti možného zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi, která by současně vedla k významné úspoře veřejných prostředků. Jak už tady bylo zmíněno, hlavními cíli předkládané novely jsou zvýšení adresnosti a oprávněnosti vyplácení příslušných sociálních dávek, minimalizace neoprávněně vyplácených sociálních dávek, omezení okruhu příjemců těchto dávek pouze na osoby, které se dočasně ocitly v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat, nebo na osoby, které objektivně nemohou mít vlastní příjmy z práce, seniory a zdravotně postižené.
Dalšími cíli návrhu zákona jsou vnést do systému nepojistných sociálních dávek pořádek, pravidla, řád a spravedlnost, omezit na minimum jeho zneužívání nebo taky snaha o ukončení nemravné praxe takzvaného obchodu s chudobou a boj proti rozšiřování stávajících a vzniku nových takzvaně vyloučených lokalit. Tolik moje zpravodajská zpráva a já se pak ještě přihlásím v rozpravě za sebe. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko.
A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedající. Já se k tomuto návrhu zákona hlásím jako spolupředkladatelka a uvedu trošku, nebo vrátím vás trošku do historie pro ty, kteří jste tady neseděli v minulém volebním období. Tento zákon jsme opravdu poctivě společně s kolegy nyní opozičních, ale i některými kolegy nynější koalice zpracovávali opravdu velmi dlouho, a řeknu vám proč. I když jsme byli jako hnutí ANO v koalici se sociální demokracií, bývalá paní ministryně Maláčová nás ujišťovala o tom, že zákon o hmotné nouzi a zpřísnění dávek předloží. My jsme upozorňovali všichni v sociálním výboru, že pokud tak neučiní, že začneme, i když samozřejmě vládní zákony mají přednost, ale pokud nic neudělá, že začneme tyto návrhy předkládat sami poslaneckou iniciativou nebo poslaneckými návrhy.
Opravdu se tak nestalo. Paní ministryně nám žádný zákon nepředložila - kdo tu byl, to ví - tedy jsme začali konat a tento zákon o pomoci v hmotné nouzi jsme začali připravovat sami napříč politickým spektrem. Sama jsem dosáhla v minulých obdobích, že tam bylo zpřísnění toho, že některé dávky a jejich část se nyní vyplácí v poukázkách, to byla jedna věc. Sklidila jsem za to mnoho negativních e-mailů, esemesek, ale teď už to běží a myslím si, že s tím není problém.
Proto jsem ráda, že se tento návrh pomoci v hmotné nouzi předkládá znovu, protože opravdu to bylo prodiskutováno, jak říkala paní předkladatelka, i s Ministerstvem práce a sociálních věcí a spousta věcí se tam i zmírnila. Paní předkladatelko, je tomu tak? Zmírnila, protože to nebylo v souladu s nějakými zákony.
Takže tento předkládaný návrh si myslím, že - moc bych vás chtěla poprosit, abyste ho teď v prvním čtení hned nezabili a pustili jste ho aspoň do druhého čtení. Pojďme dát k tomu pozměňovací návrhy a už ho konečně pustit, protože i když Ministerstvo práce a sociálních věcí nám třeba předloží, jak pan ministr Jurečka, vaším prostřednictvím, slíbil, protože jsou i snížené dávky, že se bude snažit - já tomu věřím, jsem i ráda, ale tady máme něco, na čem jsme odpracovali opravdu mnoho hodin i s Ministerstvem práce a sociálních věcí, a říkám: Není to opoziční zákon teď náš, poslanců, ale spolupracovali s námi na tom i nynější koaliční poslanci.
Já bych jenom jednu věc, kterou mám z minulého týdne z úřadu práce a je to jako námět i k dalšímu možnému zlepšení ohledně byrokracie a snížení práce zaměstnancům úřadů práce, protože i tak jí teď mají hodně - myslím si, že jsme v minulém období kvůli covidu na ně hrnuli opravdu hodně, hodně práce - tak vlastně jedna věc, která mě tam zarazila hodně, je, že příjemci dávek, kteří si nezřídí účet - protože víme proč, protože na účet spadají exekuce - tak si nechávají tyto dávky vyplácet složenkou. Každá ta složenka stojí zhruba 17 až 20 korun, což platí náš stát, potažmo Úřad práce. A ta složenka není jedna, protože náš systém ještě neumí sdílet výplatu dávek pro jedno rodné číslo, to znamená, že pro každou dávku je jedna složenka. To znamená, že příspěvek na mobilitu, 550 korun tuším to je, to jedna složenka, pak tam je další složenka a je to, já jsem se ptala, nevím, nechám si od Ministerstva práce a sociálních věcí určitě vytáhnout statistiku, kolik klientů využívá to, že se mu posílají tyto dávky na složenkách na poštu, kolik za to náš stát utratí.
Česká správa sociálního zabezpečení při výplatě důchodů složenkou, a ne na účet, toto strhává klientovi z důchodu, asi 17 nebo 20 korun, ale to je jeden důchod, jedna složenka. Dávky hmotné nouze se vyplácejí v několika složenkách. Takže pojďme udělat nějaké sběrné místo rodného čísla, které nám dá výplaty dávek do jedné, bude to tedy jedna složenka, už tím je úspora, anebo pojďme přemýšlet i o tom, že když si někdo nechce zřídit účet z jakéhokoli důvodu, tak proč to nemůžeme udělat tak, že se mu těch 20 korun strhne z výplaty hmotné nouze také. To je jedna věc.
A druhá věc s tím spojená je, že mnoho těchto klientů nemá schránky na svých domech, a tudíž poštovní doručovatelka nebo doručovatel nemá kam tu složenku hodit. A když ji tam hodí, tak oni si ji třeba ani nevezmou nebo je schránka rozbitá. A pak to dopadne tak, že pošta či ten klient volá na úřad práce těm zaměstnancům a chce vědět číslo složenky, aby pošta mu tu dávku vyplatila. Takže my tím hrneme další práci s tím - kdo má složenku, ztratí ji, nemá schránku nebo je tam pět schránek stejného jména, tak ji doručovatelka hodí někam jinam, takže oni pak volají na úřady práce, ptají se a zdržují tím opět naše úředníky na úřadech práce, aby řekli číslo složenky a výplaty dávek, protože když to nevědí, tak jim to pošta nevyplatí.
Takže já bych se moc přimlouvala za to, abychom i toto se nějak snažili udělat. Vím, že to není jednoduché, ten IT systém, víme, že na Ministerstvu práce a sociálních věcí je opravdu složitý, potýkáme se s tím opravdu dlouho, ale i tohle je jedna z věcí, jak náš státní rozpočet může ušetřit na tom, že nebudeme posílat čtyři složenky, ale když už, tak výjimečně jednu složenku. A úředníkům, kteří mají teď opravdu hodně práce a práce mít budou na úřadech práce, to všichni víme - byla vlna covidu, teď bude vlna uprchlická.
Takže pojďme se i nad tím, pane ministře, moc vás prosím, se nad tím zamyslet, abychom ten systém IT sjednotili tak, abychom měli nějaké sběrné místo na jedno rodné číslo pod jednou výplatou, a ne aby chodili na poštu se čtyřmi složenkami nebo volali na úřad práce o čtyři čísla různých složenek a tím blokovali práci našich úředníků. Je to podnět opravdu z Úřadu práce, který vám předkládám.
Takže já vás moc prosím, když už ten návrh byl puštěn až do třetího čtení minulou Poslaneckou sněmovnou, abyste ho pustili znovu do druhého čtení, klidně s prodlouženou dobou, ale pusťte ho do druhého čtení, abychom o tom mohli diskutovat. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně. A nyní mám přihlášenou paní poslankyni Renatu Oulehlovou s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo a dvě minuty.
Poslankyně Renata Oulehlová: Takže dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych vás také velice chtěla poprosit o to, abyste pustili tento návrh zákona do druhého čtení.
Sama jsem starostkou města Sokolova, které řekla bych už úpí pod tím, že máme sociálně vyloučené lokality. Pracující lidé opravdu trpí, snižuje se hodnota jejich majetku. Opravdu máme, každý den nám na úřad přicházejí lidé, kteří jsou zoufalí, kteří chtějí pomoc. A stejně tak, jako říkala navrhovatelka, obrací se na město a strašně se diví, že s tím nemůžeme nic dělat. My máme opravdu prázdné ruce, opravdu je tady zneužívání dávek lidmi, kteří - máme už tři generace, které nepracují. Máme děti, které ze základní školy jdou rovnou do evidence Úřadu práce. Máme obchodníky s chudobou, kteří zneužívají tohoto systému. Prosím, začněme chránit lidi, kteří pracují, vychovávají děti, posílají je do školy, platí daně, a přestaňme chránit lidi, kteří mají několik pokut za rušení pořádku, ale jenom se nám vysmívají do obličeje, protože ví, že prostě my nic nezmůžeme. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně. A táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Ano, paní poslankyně Golasowská, prosím, máte slovo.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo. Tentokrát vystupuji ne jako zpravodaj, ale sama za sebe.
Takže já jsem si vyslechla debatu k návrhu zákona a musím říct, že ve spoustě věcí souhlasím. Máte pravdu, ale nedá mi to, abych neřekla, že tento návrh má i svá úskalí, jakkoliv jeho záměr je bohulibý. Tak bych jmenovala aspoň některé.
Že podmínkou k získání hmotné nouze by byly byty vhodné k bydlení. Víme, že ne všechny byty by splňovaly podmínky dle návrhu tohoto zákona, byť je tam dán termín dopadu nesplnění standardů bydlení do dávkové pomoci k 1. 7. 2025. Myslím si, že návrhy by měly jít ruku v ruce s návrhem zákona o dostupném či sociálním bydlení, který zatím nemáme, a nemyslím si, že je vhodné schvalovat nejdříve zákon o hmotné nouzi a pak řešit dostupné bydlení. Ještě lepší variantou by bylo nejdřív řešit zákon o sociálním bydlení a pak zákon o hmotné nouzi, anebo oba zákony ruku v ruce.
Dále že šetření mají provádět například orgány pomoci v hmotné nouzi, orgán ochrany veřejného zdraví, stavební úřad, OSPOD. A tady je na místě otázka dostatku osob, které budou šetření provádět, protože víme, že už teď jsou úřady zahlceny úkoly, které jen tak tak stíhají řešit. Tento navrhovaný systém kontrol by přinášel pro zmíněné instituce jen větší zátěž a já si nejsem jistá, že by tohleto fungovalo.
Myslím si, že tento návrh není návrhem, který by řešil problém vyloučených lokalit, protože ten problém je daleko širší. A musím taky na závěr zmínit, že v legislativním plánu vlády je taky návrh zákona o hmotné nouzi, a proto podávám návrh na zamítnutí tohoto zákona. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně, a eviduji tedy váš návrh na zamítnutí tohoto návrhu.
Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně a místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené kolegyně, kolegové, budu velice stručná, protože jsme to tu obšírně rozebírali v minulém období. Já bych chtěla jenom opravdu pár větami shrnout, že bohužel ty cíle, které přednášela paní navrhovatelka, nejsou pravdivé.
Já bych ráda zdůraznila, že se jich nedá dosáhnout tím návrhem tak, jak je předložen. Všichni bychom si přáli, abychom vyřešili sociální vyloučení a další související problémy, ale to, čeho bohužel by ta norma dosáhla, je zcela odlišné, a já to jenom stručně shrnu.
Již dnes je ten systém hmotné nouze nastaven velice přesně tak, aby byl dostupný jenom právě pro lidi, kteří se snaží z tíživé situace aktivně dostat, a pro ty, kteří aktivně pracovat nemohou. To chci říct, že je ta zákonná definice, jak to nyní v hmotné nouzi je, a tento návrh to samozřejmě nijak nemění, proto s tím všichni souhlasíme. Zatím, co tady zaznělo, zatím, co tady nebylo, že dneska, když někdo práci hledá a odmítne, je samozřejmě na šest měsíců vyřazen z evidence úřadu práce, sám si šest měsíců hradí zdravotní pojištění. Samozřejmě že v hmotné nouzi je zhruba 60 000 domácností, zatímco v šedé ekonomice se odhaduje, že načerno pracuje zhruba 670 000 osob. Jenom cituji odhady pro srovnání toho rozměru problému.
Takže v čem máme problém? Ne v tom, že by bylo málo šetření v místě bydliště, která provádí úřad práce. V roce 2019 jich provedl 178 000, kdy na těch 60 000 domácností to máte zhruba třikrát šetření v jedné domácnosti. V některé domácnosti se protočí, tak třeba dvaapůlkrát. Ale máme problém v tom, že prakticky neuplatňujeme některé možnosti, které úřady práce mají.
Dám příklad, že zkrátka ta pravidla, která už dnes jsou, třeba nejsou uplatňována, že by v rámci kraje pracovníci z jiné pobočky šli na některá šetření v okamžiku, kdy jim dá konkrétní paní pracovnice tip, že ona tam jít nechce, aby potom nemusela s těmi klienty osobně jednat, když třeba bydlí ve stejném městě. Dávám praktický příklad těch podnětů, které také dostávám z terénu.
Takže když to shrnu, vystupuji tady s tím, že řada lidí, kteří nás, různé strany, volí, si přeje, aby naše společnost byla soudržná a dobře fungovala. Akorát k tomu fungování bohužel nepřispěje zákon, který z ubytoven udělá větší byznys. A to je potřeba si říct, to za prvé, protože ty závady, jaké jsou tam popsány, tam nejsou popsány pro ubytovny. Je tam čistě specifikace toho, co by ztížilo ubytovávání v bytech. Za druhé, ten návrh by vedl k dalšímu odsouvání lidí, třeba s duševním onemocněním, více do ústavů. A za třetí je to zákon, který by opravdu dokázal připravit lidi o bydlení čistě kvůli plísni na zdi. Opravdu je důležité si uvědomit, že to má takové nedokonalosti, jako že když tam je napsáno "čistě", že musí být zajištěno dostatečné větrání obytných místností, tak by pak ti úředníci na úřadu práce museli posuzovat, co je dostatečné větrání.
Já se chci tím připojit ke slovům paní zpravodajky k návrhu na zamítnutí. Chci zdůraznit, že již dnes je systém hmotné nouze legislativně tím, co můžeme my tady udělat, co se týče na papíře, nastaven pro ty, co se snaží. Nefunguje to vždy ideálně v praxi, proto jsem dala ty konkrétní příklady, co by se dalo v praxi dělat, v praxi upravovat, a věřím, že se tyhle věci posouvat budou. Ale současně jsem proto také říkala, že probíhalo těch 178 000 šetření v místě bydliště. Číslo, kdy se konstatovala nepotřebnost dávky, čili že třeba neměla být v té vyplácené výši vyplácena, tak to bylo v 1,3 % případů, čili o něco víc než v jednom procentu případů. Takže probíhají tu kontroly. Ty problémy, které úřad práce konstatuje, jsou v 1,3 % případů. A ve skutečnosti už dnes, když někdo práci hledá a odmítne, tak to znamená jasné sankční vyřazení na šest měsíců z evidence.
To jsou věci, které jsem chtěla připomenout, a říct, že skutečným řešením sociálního vyloučení a problémů kolem sociálně vyloučených lokalit jsou ty dlouhodobé pracné věci, které zmiňovala třeba paní zpravodajka, ať už trpělivá sociální práce, provázanost akčních věcí na obcích s bydlením a samozřejmě také masivní podpora škol v těchto lokalitách.
Závěrem: jsem si vědoma problémů v těchto lokalitách, nijak je nesnižuji, ale tento zákon bohužel není řešení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. A nyní zde mám přihlášené tři faktické poznámky. Poprosím paní poslankyni Janu Pastuchovou. Máte slovo, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedající. Už jsem se lekla, že paní poslankyně, vaším prostřednictvím, Richterová nevystoupí, protože známe její projevy z minulého volebního období. A vzpomeňte si, poslanci ODS, na zákon třikrát a dost. Všichni jsme pro něj zvedli ruku, jediní Piráti pro něj ruku nezvedli, protože se v těch vesnicích můžou dělat neplechy, všichni je můžou dělat. Ale interpretace paní poslankyně si můžete přečíst, takže Piráti byli vždy proti zrušení, protože nikdo nemusí chodit do školy, tak mu dáme ty dávky a je to všechno v pořádku.
Já chci říct k tomu šetření, paní poslankyně. Nevím, s kým mluvíte vy, já jsem si šla sednout na úřad práce, seděla jsem tam a dívala jsem se, kdo si pro ty dávky chodí. To jsou lidé, kteří se čtyři období své rodiny neučí pracovat, ale učí se, jaká dávka nám od toho státu zase přijde a jak ji nejlépe dostat. Týká se to teď i energií. Mluvila jsem o tom s úřady práce. Na úřady práce si teď pro energie přijdou lidé, kteří znají, jak to na tom úřadu práce chodí, znají ty dokumenty. Ale střední třída, která by se tím měla zabývat, se na to vyprdne, protože to je moc byrokracie. Chodí tam opravdu jen tito. Máme na to 3 miliardy, ale zeptejte se, kolik bylo vyplaceno. Takže postoji Pirátů se opravdu nedivím. My jsme zvedli ruku pro návrh ODS třikrát a dost. Všechny tady mrzelo, že se zrušila bezdoplatková zóna, a teď, když tady navrhujeme nějaké zpřísnění dávek v hmotné nouzi, tak lidi, kteří tu v minulém období seděli v koalici a spolupracovali s námi na tom, teď zvednou ruku a zabijou to v prvním čtení? Tak to udělejte.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. A nyní s faktickou paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji, paní předsedající. Já si dovolím reagovat na pár podnětů, které tady řekly moje předřečnice. Jednak jsem tady řekla standardy bytu, co to má obsahovat - jsou to funkční dveře, je to jedna obytná místnost a tak dále. Jsou to opravdu jednoduché parametry, ale nikoliv takovéhle věci, kde potom vyrůstají naše děti - naše budoucnost. Z toho potom vyroste jenom další generace lidí, kteří budou na sociálních dávkách, protože bohužel, tak to je, a na tom se shodují i pedagogové nejenom z vyloučených lokalit.
Co se týká vyřazení z evidence úřadu práce, to tady říkala paní místopředsedkyně Richterová. Ano, může dojít k vyřazení z úřadu práce za nedodržování určitých povinností, to však ale neznamená, že ten člověk nezůstává dál v systému dávek hmotné nouze a dál nepobírá sociální dávky.
Co se týká standardů pro ubytovny, to jsme řešili s Ministerstvem práce a sociálních věcí již v minulém volebním období a bylo nám jasně sděleno, že standardy pro ubytovny už dávno jsou a jsou funkční. Ale co chybí, jsou právě standardy na byt, které jsem tady řekla a byly velice jednoduché. Není na tom nic složitého a myslím, že si skutečně nikdo z nás nepřeje, aby v tomhle vyrůstaly další generace - naše budoucnost. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, paní poslankyně. nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Radek Koten a připraví se paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji, paní předsedající. Já bych velmi rád zareagoval na předřečnici, paní místopředsedkyni Richterovou. Ti z vás, kteří zde byli v minulém období, jistě víte, že Pirátská strana tady ten zákon zabila několikrát, protože byl několikrát ve třetím čtení, ale nikdy se to nepodařilo doprojednat, protože nebyla politická vůle, hlavně tedy ze stran Pirátů, Protože Piráti mají pravděpodobně rádi nepořádek a velice rádi budou dávat stále více prostředků na tyto výplaty. Když se podíváme do historie a podíváme se do nějaké statistiky, tak zjistíme, že každých třináct let se tato částka zdvojnásobí. Já si myslím, že je potřebné, aby děti z těchto rodin měly šanci, měly životní šanci chodit do školy, něco se vyučit nebo získat nějaké vzdělání na střední nebo vyšší škole, popřípadě vysoké škole, ale tím to tady vlastně úmyslně blokujeme. Takže Piráti jsou v podstatě pro to, aby děti z těchto rodin neměly šanci, protože my jiným způsobem ty rodiny nemůžeme motivovat k tomu, aby je posílaly do školy. To si myslím, že je důležité, aby tady zaznělo. Takže, prosím, už to tady znovu neblokujte a pusťte to do dalšího čtení. Dívají se na vás občané. Taky ta volitelnost, ti čtyři poslanci, to je přesně ten výsledek.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Jenom skutečně dvě faktické opravy paní navrhovatelky. Samozřejmě že ten, kdo je vyřazen na šest měsíců z evidence nezaměstnaných, protože byť jen jednou odmítl nabízené zaměstnání, a nesmí odmítnout ani práci na poloviční úvazek, jenom konstatuji, tak samozřejmě že tento člověk, pokud je osobou v hmotné nouzi, přijde zároveň na tři měsíce o statut osoby v hmotné nouzi. Tak to je tedy faktická oprava toho, co bylo řečeno.
A stejně tak k těm sankcím. Pro ty, kdo neposílají děti do škol, tak těch už máme šestero. Tento zákon k nim, pokud vím, už vlastně nic nového nepřidává, protože navrhuje tutéž sankci, která už je jinde. Ale co je důležité, máme už šestero sankcí za neposílání dětí do škol.
A poslední věc, my vůbec nikdo nevedeme spor o to, že pomoc v hmotné nouzi má být jenom pro potřebné, pro ty, kdo si práci hledají, proto znovu odkazuji na to, jak se odnímá ten status, ta podpora v okamžiku, kdy člověk, byť i poloviční úvazek, cokoliv odmítne, ale chci zdůraznit, že bohužel tohle opravdu napomáhá spíše obchodníkům s chudobou, nedopadne to primárně na ty ubytovny a bude to spíše lidi udržovat v šedé ekonomice. Nezafunguje to tak, jak tady říkáte. Děkuju za vyslechnutí této faktické poznámky.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji a vidím zde další faktické poznámky: paní poslankyně Barbora Urbanová, připraví se paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Barbora Urbanová: Já budu velmi stručná. Jenom se za hnutí STAN přihlásím ke stanovisku paní kolegyně Richterové. Tedy já jsem velmi citlivá na to, že se tady napadáme, kdo má jakou volitelnost, jestli jsou to 4 poslanci, nebo 33. Já bych to sečetla, je to 37, pane kolego. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. A nyní s faktickou paní poslankyně Jana Pastuchová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Já taky jen krátce, prostřednictvím vašim, ke starostům. Kolik vás tu sedí starostů? Vy ty problémy na těch obcích nemáte? Já teď nemluvím o politice, co jste tady diskutoval, kolik vás je, to mi je jedno. Ale starostové, kteří tu sedí, vadilo jim, že se zrušily bezdoplatkové zóny, zvedli jsme všichni ruku mimo Pirátů pro třikrát a dost, takže vy nechcete, abychom trošku ztížili ty podmínky pro výplatu dávek?
A ohledně těch šetření, paní místopředsedkyně Richterová, vaším prostřednictvím, jděte na ten úřad práce a zeptejte se, kolik ta úřednice měla před pěti lety svých klientů na kontrolu, kdy jim vyplácela, znala každého, jak bydlí, kde bydlí, jestli nepracuje načerno. A dneska jich má dvě stě padesát, takže nemá šanci na ty kontroly ani chodit.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní se s faktickou přihlásil pan předseda Jakub Michálek.
Ještě, než mu dám slovo, přečtu omluvu: od 19.30 do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Patrik Nacher z pracovních důvodů. Pane předsedo, máte slovo. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, jenom velmi krátká reakce, vaším prostřednictvím, na pana Kotena. Naši koalici, tedy koalici Pirátů a Starostů, volilo 840 000 lidí. To je daleko víc než SPD. Vy z SPD jste tady lhali, že bude covidová diktatura. Vy jste tady lhali, že Česko vyvolává válku na Ukrajině. No, to je už úplně zrada na občanech. A teď tady lžete, že prosazujeme nepořádek na vesnicích? No, nezlobte se na mě, ale já už nevím, kdo těm vašim výmyslům věří.
Opravdu, není to tak, je to pouze snaha populisticky parazitovat na nenávisti k lidem. Pojďme ty problémy řešit, ano, ty problémy tady jsou, sedněte si s panem ministrem, určitě s vámi se o tom bude rád bavit, a připravme společně něco, co má hlavu a patu. Ale jak tady zaznělo, tento návrh k žádnému řešení nepřispěje, a proto ho taky zamítneme. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, pane předsedo. Nyní s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Marek Novák. Prosím, pane poslanče. A dále se pak připraví paní poslankyně Urbanová, Koten a paní poslankyně Eva Fialová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Hezký večer, já jenom velmi krátce k paní Golasowské, prostřednictvím paní předsedající. To bydlení a termín 2025, respektive standardy bydlení a vaše připomínka k tomu, že potřebujeme zákon o bydlení a podobně. My máme přece jasně stanovené podmínky v tom zákoně, respektive návrhu zákona, kde říkáme, jaké jsou standardy bytů. Nemyslím si, že je to něco, co by odporovalo tomu, aby se slušně bydlelo. Právě dnes se bydlí špatně. Vezměte si, budete bydlet bez oken s dětmi, budete bydlet bez topení s dětmi, budete bydlet bez vody s dětmi? Do takovýchto domů jdou dávky, a to my nechceme. A myslím si, že to nechcete ani vy. Právě i proto je tam odložena účinnost v tomto případě, aby byl čas na to přejít, a my můžeme následně i diskutovat o tom, aby se ta účinnost odložila ještě dále, protože my si uvědomujeme, že je nějaký čas na projednávání toho zákona.
Úřady že budou zahlceny kontrolou? No, to nevím, slyšeli jsme to číslo, kolik těch kontrol bylo, dokonce jsme slyšeli, že 1,3 % našla závady. No, dobře, protože nemají v ruce nástroj, aby těch závad mohli prokázat víc.
Že to neřeší vyloučené lokality, neřešíme možná vyloučené lokality, ale dokonce neřešíme ani šedou ekonomiku? Ti lidé si vydělávají prodejem drog, chápete to? Nevydělávají si tím, že jdou někde k lopatě dělat načerno, takhle to prostě není a nefunguje.
A že vláda připraví nový návrh zákona? Asi připraví, ale já jsem se dočetl... (Předsedající: Čas, pane poslanče.) že do července, ale to přece není důvod k tomu... (Předsedající: Váš čas vypršel.) ... abychom aktuálně... (Otáčí se k předsedající.) Můžete mě nechat domluvit větu?
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ne, nemůžu, protože uplynuly již dvě minuty. (Poslanec Novák: Tak se přihlásím znovu.) Můžete se přihlásit k další faktické a pak vás ráda nechám mluvit.
A nyní s faktickou poznámkou se dále přihlásila paní poslankyně Barbora Urbanová a připraví se pan poslanec Radek Koten. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Barbora Urbanová: Já opravdu jenom fakticky. Já se tady nechci hádat, stanoviska byla přednesena, nicméně Starostové a nezávislí nepodpořili "třikrát a dost". Nebyli to jenom Piráti, my jsme to nepodpořili společně, takže aby to tady padlo tak, jak to doopravdy bylo. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou pan poslanec Radek Koten a připraví se paní poslankyně Eva Fialová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já bych velice rád reagoval, vaším prostřednictvím, na pana poslance Michálka. Ano, tyto problémy tady jsou dlouhodobé, řeší to tady již několik vlád, řeší se to více jak dvacet let, možná ještě déle. Řeší se to i pomocí neziskových organizací, ale očividně tyto neziskové organizace, které jsou napojeny na penězovody, vám dávají podklady. To je zcela evidentní. Takže vy to budete bránit v podstatě do roztrhání těla a do té doby, než dojdou peníze pro ty neziskové organizace.
Já si myslím, že skutečně není řešení to nechávat v tomto stavu a jenom ten problém prohlubovat, protože myslím si, že každý skutečně má právo žít důstojný život, a hlavně pro něj musí dostat šanci, protože pokud tady budeme vychovávat další a další generace, které nebudou mít šanci uplatnit se v životě a budou závislé jenom na sociálních dávkách, tak to je přesně ten váš přístup. Ale není to skutečně hledisko obyčejných občanů, kteří v těch vyloučených lokalitách žijí, anebo kteří tam žijí delší dobu a ty vyloučené lokality se z tohoto staly. A to i díky tomu, že v podstatě přidělujete byty lidem na sociálních dávkách, kteří zneužívají systém a neposílají děti do školy. Potom se z toho skutečně ty vyloučené lokality stávají i z běžných čtvrtí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou paní poslankyně Eva Fialová a připraví se pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo. Já jsem pak přihlášena ještě do obecné rozpravy k některým věcem, co tu zazněly, ale ze židle mě zvedlo opravdu vyjádření pana Michálka, a tímto bych, vaším prostřednictvím, k němu ráda hovořila. Mluvil tady o rozdělování společnosti a nenávisti, tak já mu dám jeden příklad, a měli byste si pak jako koalice PirSTAN sáhnout do svých vlastních řad a podívat se, kdo za vás bude kandidovat jak do krajských voleb, tak do komunálních.
U nás je jeden případ, kdy starostka jednoho hnutí, já ji mám možná i osobně docela ráda, ale vyvolala opravdu nenávist, kde hnutí ANO prosazuje sociální bydlení a projekt výstavby sociálních bytů. A tento člověk za vás podněcuje petice, nenávist, rozvracování, tupé protiakce, kde neví definici, co je sociální bydlení. Takže udělejte si pořádek nejdřív ve svých vlastních řadách, jak kdo to vnímá, jak k tomu starostové přistupují, a nedávejte etnické problémy mezi jednotlivé lidi. A mě tady opravdu nikdo nemůže nařknout, že nejsem zastánce lidí, že i v těchto lokalitách si pozornost spousta lidí zaslouží a spousta z nich je potřeba vytáhnout a nabídnout jim tu pomoc.
Ale my jsme se tu bavili o tom, že budeme skládat střípky dohromady, a tohle je jeden z těch střípků, ta problematika je širší. Ale vy to nechcete slyšet, protože to není vládní návrh, ale minulé období se na tomto opravdu pracovalo přes dva roky intenzivní práce společně i s Ministerstvem práce a sociálních věcí, je tam spousta pozitivních věcí a vy to tu zabijete. A vzkaz pro PirSTAN - podívejte se do vlastních řad, jak kdo co hájí, jak kdo co říká.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí s faktickou pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Aleš Juchelka: Moc děkuji, paní předsedající. Já jenom řeknu pár faktů. Naopak, já si myslím, že sociální práce v některých vyloučených lokalitách funguje velmi dobře přes různé charity, u nás například v Moravskoslezském kraji je výborná Slezská diakonie, která pracuje ve vyloučených lokalitách přímo v rámci sociální práce. Ale nějakým způsobem se tady toto míjí právě s těmi lidmi, kteří tam bydlí, poněvadž i statisticky nám stoupá rok od roku počet vyloučených lokalit, a u nás ti lidé skutečně v jednom vchodu bydlí s dírami na sociálních zařízeních ve zdi za šílené peníze u byznysmenů s chudobou na hromadě vedle rodin s dětmi, tak jsou tam senioři, kteří jsou vyloučeni sociálně, plus samozřejmě třeba lehce mentálně postižení lidé.
My jsme tady v minulém volebním období měli přece připraven zákon o dostupném bydlení, dokonce si myslím, že vznikl i zákon o sociálním bydlení. Myslím si, že bychom se mohli o to naopak opřít, o to minulé volební období, a přijít s nějakým refreshem těchto zákonů, ale zabíjet právě to, co v minulém volebním období prošlo až do třetího čtení, tady v tomto volebním období ve čtení prvním, se mi zdá zbytečné, protože naopak můžeme se opřít o tento zákon, bavit se o něm na výborech, bavit se o něm do hloubky.
Ten problém je samozřejmě širší. Obce se zbavovaly svých bytových fondů, nemohou nabídnout de facto lidem u sociálního vyloučení žádné další ubytování. A já si pamatuji, že my jsme nachystali na MMR, Klára Dostálová, zákon o dostupném bydlení, který tady naopak zase současnou koalicí přijat nebyl. Takže já nerozumím naopak de facto, co současná koalice chce, jakou má vizi.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Váš čas vypršel, děkuji za dodržení času.
Nyní jsme vyčerpali všechny faktické poznámky a do rozpravy se řádně přihlásila paní poslankyně Renata Oulehlová a připraví se paní poslankyně Eva Fialová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji, paní předsedající. Chtěla bych ozřejmit některé věci, které tady padly. My se tady bavíme, nebo ten zákon je hlavně na osoby, které pracovat nechtějí. To je to důležité říct. Máme prostě lidi, kteří žijí tak, jak žijí. Ničí byty, to je důležité říct, že ty byty ničí. Ty byty se nevybydlely samy, ty někdo zničil. Asi znáte všichni sídliště v mnohých městech, jak to vypadá. Máme obchodníky s chudobou, kteří parazitují na těch nejchudších, to se shodneme. My jsme již několikrát poslali všechny kontroly, hygienu, hasiče... Prostě není šance nějak to bydlení jim zlepšit. My všichni platíme horentní sumy lidem, kteří na těchto lidech parazitují.
Chtěla bych říct paní místopředsedkyni, prostřednictvím paní předsedající, že ubytovny už dávno nemáme. A my rádi vzpomínáme na dobu, kdy jsme ubytovny měli a ti lidé byli aspoň koncentrovaní na jednom místě, protože se stalo to, co nám doporučovali různí odborníci, že tím, že se vytvořila ghetta, jsou takovéhle situace. Nám se v Sokolově stalo to nejhorší, co se stát mohlo, že ti lidé se opravdu rozmístili v celém městě, kde obchodníci s chudobou skupují byty. Podotýkám, že město Sokolov má poměrně velký bytový fond, že my jsme všechno neprodali, všechny byty, ale firmy, které vlastnily kdysi byty, své byty prodávaly. Proto se toto stalo. Stačí, když v jednom slušném vchodě je jedna rodina takovýchto výtečníků. Během měsíce oni dokážou tak znepříjemnit život lidem, kteří ráno vstávají, kteří jdou do práce nevyspalí, protože tihle výtečníci jsou schopni, a možná je to i po dohodě s člověkem, který jim ten byt pronajímá, třikrát za noc přejet vařečkou topení, aby se jo nevyspali, takže těm lidem se jde výborně do práce, jejich dětem do školy s vědomím, že z jejich daní se platí tito lidé. A to, co jsem říkala - zavoláte policii, ale nic nevymůžete, prostě nic se neděje. Takže musím říct, že to, že jsou rozptýleni, bylo to nejhorší, co se nám mohlo stát. A opravdu chci ujistit paní místopředsedkyni, že ubytovny už jsou dávno passé.
Paní místopředsedkyně, prostřednictvím paní předsedající, hovořila o masivní podpoře ve školách. My se tak mnoho zaměřujeme na ty školy, my se tak snažíme, aby to fungovalo, ale co uděláte, když vám tam ty děti prostě nepošlou? Mluvila jste o kontrolách, že máme šest kontrol, ale jak to máte udělat, když oni jim rodiče tu omluvenku napíšou? Dneska už nemusí být od lékaře, takže dítě má úplně v pohodě 200, 300 hodin zameškaných, ale omluvených. Tak kde chcete vzít?
Pak jsem si tady poznamenala: starostové. Potom, co se zrušily bezdoplatkové zóny, tak došlo k tomu... Nebo takhle, možná ještě kdyby vlastně... Ústavní soud - pochopil vůbec princip bezdoplatkových zón? Nám se stalo to, že nám se hrnulo velké množství lidí do našeho města vůbec bez vazby na město, na kraj, ale prostě šli za bytem, za lidmi, kteří jim ty byty draze pronajímali. Když se toto zjistilo, naštěstí jsme měli nástroj, bezdoplatkové zóny. Město Sokolov bylo úplně první v republice, které bezdoplatkové zóny zavedlo. Určitě nebyly všespásné, to vůbec, ale stalo se to, že ti lidé nepřicházeli v tak masivním množství. Dále se stalo to, že i ti vykukové, kteří na nich parazitují, se snažili aspoň o jakýsi standard bytu, aby jim ti lidé necirkulovali po městě. Ty rodiny se nám stěhovaly třeba po měsíci a my jsme nebyli schopni zahájit vůbec žádnou sociální práci, ale vůbec žádnou, protože jsme nevěděli, kde jsou. Bezdoplatková zóna tohle vyřešila a situace se začala aspoň trošku zlepšovat. Ale bohužel, pak přišlo to rozhodnutí, které to zase zvrátilo. (Hluk v pravé části sálu, kde se tvoří hloučky diskutujících poslanců.)
Musím říct, že je třeba - nevím, jestli to víte - ale je taky zajímavé, že my třeba v Sokolově toho nejaktivnějšího obchodníka s chudobou, který má dneska už cirka 150 bytů, odhadem si přijde měsíčně minimálně na 400 000, a to jsme asi hodně při zdi, tak sám je v evidenci úřadu práce, protože zákonodárce prostě má mezeru... (Řečnice se kvůli hluku obrací na předsedající.) Mohla bych prosím poprosit?
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Samozřejmě, paní poslankyně. (Poslankyně Oulehlová: Omlouvám se.) Vážení kolegové v pravé části, prosím, abyste dali možnost, aby paní poslankyně mohla dokončit svůj projev v důstojné atmosféře. Děkuji.
Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji mnohokrát. Tak tento člověk, který parazituje na těch nejchudších, je sám v evidenci úřadu práce. Je to tak, že se přihlásí poslední den v měsíci, odhlásí se první den měsíce následujícího a my se o něj všichni dva měsíce pěkně postaráme. On se nám směje do očí. Řešila jsem to ještě s paní Sadílkovou, s paní generální ředitelkou Úřadu práce (ČR), prostě ta díra je tam pořád. Dřív jsme měli jenom toho jednoho, dnes už jich máme patnáct.
Další problém je příbuzenská pěstounská péče. Máme 207 pěstounů, z toho 197 je příbuzenská pěstounská péče. Chodí nám na OSPOD už těhotné ženy se svými matkami, kterým kdysi tu těhotnou matku té budoucí babičce odebral OSPOD, protože se o ni nestarala, ale my jim dneska dáme dítě, vlastně vnuka, a velice dobře je za to odměníme. Ty děti jsou v převážné většině stejně u matky, ale prostě tak to je a tak nám to zřejmě vyhovuje. (Hluk v levé části, kde se taktéž utvořily hloučky.)
Kdybych mohla ještě k těm starostům. Je nás tady mnoho starostů a v momentě, kdy...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní poslankyně, omlouvám se, přeruším vás. Tentokrát prosím kolegy a kolegyně z levé části. Prosím o klid. Děkuji. Můžete pokračovat.
Poslankyně Renata Oulehlová: V momentě, kdy se zrušily bezdoplatkové zóny, tak jsme se i prostřednictvím Svazu měst a obcí spojili a bylo pro mě opravdu nepříjemným překvapením, kolik měst už tímto problémem trpí. Třeba starosta Hodonína, kde bych vůbec neřekla, že to je, ale jsou to už i malé vesničky, kde za socialismu se vybudovaly panelové domy, a je to opravdu pro ty představitele měst, ale hlavně pro ty občany, kteří tam žijí, velice těžké.
Proto bych prosím apelovala na všechny starosty, je nás opravdu mnoho, a jestli s tím nezačneme něco dělat, opravdu se to bude rozšiřovat čím dál tím víc do více měst a obcí naší krásné země. Tak prosím, pusťme to do dalšího čtení a snažme se třeba na tom lépe zapracovat. Ale prosím, my vlastně... nebo každá země... nebo vždy budou lidé, kteří prostě budou na dávkách, s tím se asi musíme smířit, to tak je, ale jestliže ty dávky dostávají a pak nás ještě terorizují, vždyť my nechceme... (V sále je silný hluk.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, paní poslankyně, kolegové, kolegyně, prosím o ztišení. Děkuji. Pokračujte, prosím.
Poslankyně Renata Oulehlová: Vždyť my opravdu nechceme nic jiného, ať nás nechají v klidu vyspat, ať není v těch městech a obcích snížený pocit bezpečí, protože ten bohužel je, a odráží se to ve všech odvětvích života takto postižených měst a obcí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pan předseda Benda s přednostním právem. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já se chci omluvit v tuto chvíli zejména levé části sálu, opozici, ale bohužel je svolána mimořádná vláda díky situaci toho, co se děje, ministři musí odjet.
Tento bod se protáhl, já jsem trochu doufal, že ho doděláme, vím, že je to od nás lehce nefér, ale asi jsme v situaci, kdy 2,5 hodiny na opoziční okénko musí stačit vzhledem k tomu, že tady není žádný člen vlády. Myslím, že musíme dnešní jednání ukončit. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, na návrh pana předsedy Bendy musím ukončit tuto schůzi, přerušit tuto schůzi, s tím, že zde nemáme žádného ministra ani ministryni, přerušuji schůzi do zítřka do 9 hodin a přeji vám hezký večer.
(Jednání skončilo ve 20.22 hodin.)
Aktualizováno 26. 1. 2024 v 15:19.