Čtvrtek 3. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

70.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
s ratifikací Úmluva o mezinárodních Pravidlech pro zabránění srážkám na moři,
1972 (COLREG), ve znění pozdějších rezolucí
/sněmovní tisk 93/ - prvé čtení

Opětovně poprosím pana ministra dopravy, aby předložený vládní návrh přednesl. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Úmluva o mezinárodních Pravidlech pro zabránění srážkám na moři z roku 1972 zvaná COLREG patří mezi vůbec nejvýznamnější mezinárodní úmluvy pro pohyb plavidel na moři. Je to v podstatě něco podobného, jako známe ze silničního provozu. Jsou to základní pravidla pro to, aby nedocházelo ke srážkám.

S ohledem na to, že v tuto chvíli lodní doprava na mořích přepravuje 80 až 90 % nákladů a stále roste, vytvoření takových jednotných pravidel představuje jednu z důležitých podmínek pro zajištění bezpečnosti. Přestože pod českou vlajkou se v tuto chvíli žádná námořní obchodní loď neplaví, České republiky se to týká, protože musí být součástí těch dohod, pod našimi vlajkami se plaví stovky jachet na světových mořích a samozřejmě že i je tato pravidla zavazují k tomu, aby se chovala správně.

Ratifikace úmluvy COLREG včetně příloh, ve znění pozměňovacích rezolucí, je nezbytná z důvodu zajištění právě obecné bezpečnosti námořní plavby a také z důvodu naplnění závazků České republiky, které jí plynou z členství v příslušné mezinárodní organizaci a zároveň z členství v Evropské unii v souvislosti s plněním požadavků jednotného prosazování práva v mezinárodní námořní dopravě. Prosím vás také o podporu souhlasu s touto mezinárodní úmluvou.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní poprosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Strýček. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Strýček: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych vás chtěl požádat tímto o schválení této mezinárodní smlouvy, protože už jsme ji tady měli v minulém volebním období a neschválili jsme ji těsně v prvním čtení před hlasováním.

Jak už tady bylo uvedeno panem ministrem, tato úmluva COLREG z roku 1972 představuje vlastně jakási pravidla silničního provozu na moři. Je platná od roku 1977 a ve stejném roce k ní přistoupila i tehdejší ČSSR, ale pouze jako k vládní smlouvě. V kombinaci s rozdělením federace a vznikem České republiky je nyní potřeba úmluvu spolu s dalšími asi zhruba sedmi novelizacemi dodatečně ratifikovat a následně vyhlásit ve Sbírce mezinárodních smluv. Přestože v současné době nevyužívá žádná námořní obchodní loď nebo nevyužíváme žádnou námořní obchodní loď možnost registrace nebo plavby pod vlajkou ČR, je ratifikace této úmluvy významná pro plavbu námořních jachet zapsaných v námořních rejstříku ČR a rekreačních plavidel plujících na moři pod vlajkou ČR.

Ratifikace úmluvy je dále nezbytná z důvodu zajištění obecné bezpečnosti námořní plavby, které se v současné době účastní stále rostoucí počty českých, převážně rekreačních plavidel různého druhu. Pro zajímavost bych rád uvedl, že na základě uvedené úmluvy ministerstvo vydalo již přibližně 10 000 průkazů způsobilosti k vedení námořní jachty. Plnohodnotně ratifikovaná úmluva je tak i v našem prostředí velmi významná. Dále je ratifikace nezbytná mimo jiné i z důvodu naplnění závazků České republiky z členství v Evropské unii a vyhovění požadavkům pravidelného auditu Mezinárodní námořní organizace.

V podstatě ještě pro doplnění. Každý český občan má právo dohledat mezinárodní úmluvu, kterou je Česká republika vázána, nejen v anglickém jazyce, ale také v jazyce českém. Ministerstvo dopravy, jak už jsem řekl, má v evidenci zhruba 10 000 osob, kterým bylo vydáno na základě prokázání odborné způsobilosti k vedení námořní jachty mezinárodní kvalifikační doklad, takzvaný průkaz způsobnosti k vedení námořní jachty. Seznámení s plnohodnotným platným textem úmluvy COLREG je při zkouškách, zejména pak pro následnou praxi na moři, naprosto významný.

Závěrem ještě uvádím pro zajímavost, že chorvatská strana uznala jednostranně průkazy vydávané Ministerstvem dopravy pro půjčování námořních rekreačních plavidel pro plavbu na moři v Chorvatsku a právě i z toho důvodu je velmi významné, aby jachtaři, kterým vydalo Ministerstvo dopravy mezinárodní kvalifikační doklady, měli možnost detailního seznámení se s textem v českém jazyce, zvlášť když je Česká republika smluvní stranou takovéto úmluvy.

Já vás tedy ještě jednou žádám touto cestou, abychom přistoupili k schválení této mezinárodní smlouvy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji, za vaše uvedení tisku.

Otvírám obecnou rozpravu. Ptám se, zda je někdo, kdo se do obecné rozpravy hlásí? Nikoho nevidím, neeviduji, končím tedy obecnou rozpravu.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele či zpravodaje? Není tomu tak.

Protože nezazněly žádné návrhy, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Má někdo jiný, alternativní či doplňující návrh? Není tomu tak.

 

Budeme tedy hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Aby stiskl tlačítko a zdvihl ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 147 bylo přihlášeno 164 poslanců, pro hlasovalo 131, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento vládní návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.

Tím končím projednávání bodu číslo 70, sněmovní tisk 93, a sice jeho prvé čtení.

Nyní přečtu omluvy. Z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Šalomoun, a to od 12 hodin do konce dnešního jednacího dne. Dále se omlouvá pan poslanec Fridrich od půl sedmé do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů a pan poslanec Jan Richter se omlouvá z jednacího dne mezi půl jednou a devatenáctou hodinou, respektive do konce jednacího dne, a to z pracovních důvodů. To byly omluvy.

 

Nyní budeme pokračovat bodem

Aktualizováno 26. 1. 2024 v 15:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP