Středa 2. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech
a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 73/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství pan Zdeněk Nekula. Jenom připomínám, že ve 13 hodin máme pevně zařazený bod. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. Současně prosím zpravodaje pana Kotta, aby přišel na své místo.

 

Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je adaptace dvou přímo použitelných předpisů Evropské unie, a sice nařízení o veterinárních léčivých přípravcích a dále nařízení o výrobě, uvádění na trh a používání medikovaných krmiv. Obě nařízení nabývají účinnosti shodně dne 28. ledna 2022. K zajištění řádné adaptace je tedy nezbytné, aby vnitrostátní právní úprava nabyla účinnosti co nejdříve.

Nařízení o veterinárních léčivých přípravcích převzalo strukturu a velkou část obsahu regulace veterinárních léčivých přípravků a stávající právní úpravy obsažené ve směrnici 2001/82/ES. Velká část právní úpravy se tedy obsahově nemění, mění se pouze forma, to je místo ve směrnici, právní úprava je nyní obsažena přímo v uplatněném nařízení.

Návrh zákona tedy ruší některá ustanovení týkající se veterinárních léčivých přípravků a medikovaných krmiv, která byla duplicitní. Dále bylo nezbytné na řadě míst přistoupit k důslednému rozdělení právní úpravy humánních a veterinárních léčivých přípravků. Vedle zákona o léčivech se k zajištění řádné adaptace dále novelizuje zákon o regulaci reklamy, zákon o krmivech a zákon o správních poplatcích. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane ministře, děkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Josef Kott.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, pane ministře, kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím ve stručnosti doplnit některé informace, které zde říkal pan ministr zemědělství.

Hlavním cílem tohoto návrhu je adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady 2019/6 z 11. prosince 2018 o veterinárních léčivých přípravcích a o zrušení směrnice 2001/82/ES a dále nařízení Evropského parlamentu a Rady 2019/4 o výrobě, uvádění na trh a používání medikovaných krmiv, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 183/2005 a o zjednodušení směrnice 90/167/EHS. Deklarovanými cíli tohoto nařízení je snížit administrativní zátěž pro veterinární farmaceutický průmysl, posílit vnitřní trh, zvýšit dostupnost veterinárních léčivých přípravků a současně zajistit nejvyšší úroveň veřejného zdraví včetně řešení problematiky antimikrobní rezistence zvířat a ochrany životního prostředí.

Jak zde řekl pan ministr, nařízení vstupuje v účinnost dnem 28. ledna 2022. Návrh zákona tedy ruší ustanovení týkající se veterinárních léčivých přípravků, která jsou přímo upravena v nařízení o veterinárních léčivých přípravcích, a nově ustanovuje působnost právních orgánů při výkonu státní správy v oblasti veterinárních léčivých přípravků. Dále se doplňují pravidla stanovená nařízením o veterinárních léčivých přípravcích tam, kde to nařízení vyžaduje nebo umožňuje, nebo tam, kde je to nezbytně nutné pro úplnost právní úpravy s ohledem na potřeby veterinární praxe.

Rovněž se stanovují skutkové podstaty přestupků spočívajících v porušení povinností stanovených nařízení o veterinárních léčivých přípravcích a povinností stanovených tímto zákonem o léčivech. Adaptace právního řádu České republiky ve vztahu k oběma uvedeným nařízením vyžaduje změny i v dalších právních předpisech, návrh předkládaného zákona obsahuje proto dále novelu zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, novelu zákona č. 91/1996 Sb., o krmivech, a novelu zákona č. 634/2004 Sb., o státních poplatcích.

Dovolím si navrhnout jako garanční výbor zemědělský výbor a dovolím si vás požádat o propuštění do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu zpravodaji a současně prosím o zrušení omluvenky pana ministra Beka z dnešního jednání Sněmovny od 12.45.

Tímto současně otevírám obecnou rozpravu. Vidím zde jednoho přihlášeného, prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Tureček: Dobrý den. Pane předsedající, kolegyně a kolegové, chtěl bych tomuto zákonu vyjádřit podporu našeho klubu, protože se samozřejmě jedná o novelu zákona, který byl připraven již minulou vládou za ministrování Miroslava Tomana coby ministra zemědělství. Tento zákon prakticky přebírá příslušné směrnice Evropské komise, které budou v tomto zákoně nově implementovány, umožní jejich aplikaci v českém právním řádu. Ministerstvo zemědělství tento zákon již předložilo v loňském roce v průběhu ledna 2021. Tento zákon prošel kompletně celým legislativním procesem včetně kladného stanoviska Legislativní rady vlády, a byl tedy do Poslanecké sněmovny znovu předložen po volbách novou vládnou.

Čili jak jsem zdůraznil, jedná se prakticky o normu, která implementuje právo Evropské unie do českého právního řádu, a tento zákon má naši jednoznačnou podporu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji poslanci Turečkovi. Jsme stále v obecné rozpravě. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Pokud nikoliv, končím tímto obecnou rozpravu.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Opět si dovolím zagongovat. Nejprve přitom rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jakožto výboru garančnímu. Táži se, jestli někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím nikoho. Proto můžeme přistoupit k hlasování.

 

Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 132, přihlášeni 163, pro 146, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán zemědělskému výboru jakožto garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, táži se tedy, jestli má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Ano, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Pražák: Dobré poledne. Vzhledem k tomu, že se jedná o léčiva a bude to mít i vliv na životní prostředí, tak bych nechal hlasovat o navržení do výboru pro životní prostředí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Budeme tedy hlasovat ještě jednou, a to o tom, jestli bude návrh přikázán výboru pro životní prostředí.

 

Víme, o čem všichni hlasujeme, jedná se o přikázání výboru pro životní prostředí.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 133, přihlášeni 164, pro 69, proti 50. Výsledek: zamítnuto.

 

Děkuji a tímto ukončuji tento bod. Děkuji panu navrhovateli, děkuji panu zpravodaji.

A protože máme přesně dvě minuty do pevně zařazeného bodu, tímto přerušuji na dvě minuty jednání. Za chviličku budeme pokračovat. Děkuji.

 

(Jednání přerušeno ve 12.59 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 13.00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o klid. Ještě jednou prosím o klid.

 

Dovolte, abych zahájil projednávání nového bodu, kterým je

Aktualizováno 26. 1. 2024 v 15:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP