Středa 2. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb.,
o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 70/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, a z pověření vlády předložený návrh uvede - už vidím, že je zde - pan ministr dopravy Martin Kupka. Prosím tedy, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vláda předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici směrnice Rady Evropské unie z roku 2019, o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí, kterou se mění také směrnice 2010/65 a zrušuje směrnice 2000/59. Jde také o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z roku 2019, kterou se mění směrnice 2008/106, o minimální úrovni výcviku námořníků, a zrušuje směrnice 2005/45, o vzájemném uznávání průkazů způsobilosti námořníků vydaných členskými státy.

Možná se ptáte, proč přicházíme s touto novelou zákona v tomto pohnutém čase, ale ono to je opravdu nezbytně nutné s ohledem na to, že proběhly už všechny implementační lhůty. Tu novelu projednali i v předchozím období naši předchůdci ve vládě a zároveň byl ten návrh předložen i do Poslanecké sněmovny. Teď se ocitáme opravdu v situaci, kdy pokud rychle neschválíme tento zákon, tuto novelu, tak bychom byli vystaveni zbytečně finančním sankcím. Já se pokusím jenom velmi stručně představit základní parametry té novely.

V souladu s požadavky směrnice dochází v prvé řadě k doplnění povinnosti velitele námořního plavidla, to znamená námořní obchodní lodi, ale i námořní jachty, zajistit předání odpadu nacházejícího se na jeho palubě přístavnímu zařízení pro příjem odpadu nacházejícímu se v přístavu členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor. Z uvedené povinnosti jsou zároveň v souladu s unijním právem umožněny výjimky. V návaznosti na požadavky směrnice 2019/1159 dochází předně ke změně přístupu ve věci uznávání průkazů způsobilosti a osvědčení o zdravotní způsobilosti členů posádky vydaných jiným členským státem Evropské unie nebo státem tvořícím Evropský hospodářský prostor. Zatímco stávající právní úprava je založena na tom, že musí být uznání každého průkazu způsobilosti aprobováno Ministerstvem dopravy coby námořním úřadem, nově bude zvláštního uznávacího aktu ze strany námořního úřadu třeba již pouze v případě průkazů způsobilosti vydaných pro člena posádky na velitelské nebo provozní důstojnické úrovni, zatímco ostatní průkazy způsobilosti vydané uvedenými státy pro členy posádky na pomocné úrovni, jakož i jimi vydaná osvědčení o zdravotní způsobilosti budou nadále uznána ex lege, tedy přímo ze zákona.

Návrhem zákona se dále doplňuje povinnost provozovatele námořního plavidla zajistit, aby při provozování námořní plavby byla na plavidle příslušná potvrzení o uznání cizího průkazu způsobilosti. Rovněž dochází k opuštění dosavadního institutu prozatímního dokladu o uznání průkazu způsobilosti.

Jak jsem zmiňoval, návrh zákona již byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období, nicméně k projednání této legislativní předlohy nedošlo. Navrhujeme projednat předložený návrh zákona a vyslovit s ním souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. S ohledem na to, že transpoziční lhůty u výše zmíněných směrnic již uplynuly, zahájila Evropská komise ve vztahu k oběma směrnicím řízení o porušení unijního práva, přičemž nebude-li transpozice těchto směrnic v brzké době dokončena, hrozí České republice uložení finančních sankcí. Vzhledem k těmto skutečnostem je třeba urychlit proces projednávání návrhu zákona v následujícím legislativním procesu.

Navíc se jedná o zcela neproblematickou a stručnou legislativní předlohu, která je opravdu čistě implementačního charakteru a která nebyla zpochybněna v rámci jejího projednání s odbornou veřejností ani v rámci meziresortního připomínkového řízení. Transpozice je opravdu jedna ku jedné, není tam žádný známý gold-plating, je to opravdu striktně to, co nám naše povinnosti člena Evropské unie ukládají. Zároveň se jedná o právní úpravy, u nichž je dán velmi omezený okruh jejich adresátů. Na základě všech těch skutečností a stručného představení si vás dovoluji požádat o schválení předloženého návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Lochman. Máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji vám, pane předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, jak již bylo řečeno, jedná se o zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, který by měl projít změnou, a návazné vyhlášky. Pan předkladatel, pan ministr již řekl většinu těch podstatných věcí. Já bych chtěl jenom připomenout, že jde opravdu o opětovný proces schvalování zákona. Tento zákon zde byl již projednáván, ale neprošel celým legislativním procesem. Námořní plavba samozřejmě není ten nejdůležitější zákon, který bychom zde projednávali, tak jako zpravodaj, když jsem se zabýval těmi jednotlivými částmi, tak je vidět, že je zde zaměřen především na úpravu toho zákona z hlediska bezpečí, z hlediska nakládání s odpady, z hlediska lékařského vybavení na tom plavidle. Jiné věci podstatné, které by opravdu byly pro to, abychom je zde museli předčítat, nenacházím. Souhlasím s tím, co řekl můj předřečník, a chtěl bych vás požádat, abyste podpořili tuto normu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu zpravodaji a otevírám tímto obecnou rozpravu. Vidím, že nikdo není přihlášen, takže ještě jednou se ptám, jestli někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Pokud nikoliv, tak tímto končím obecnou rozpravu.

A nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu, přičemž si dovolím zagongovat, protože budeme za chvíli hlasovat.

Vidím, že je zájem o odhlášení, teď jsem odhlásil všechny, poprosím, abyste se opět všichni přihlásili, děkuji.

 

Já si mezitím dovolím přečíst návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 70, tak aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Ukončuji hlasování.

Konstatuji, že přítomných bylo přihlášeno 136, pro bylo 135, proti nikdo. Výsledek hlasování - bylo přijato. A bylo to hlasování číslo 125. Návrh usnesení byl schválen.

 

Z tohoto důvodu tedy si dovoluji zahájit podrobnou rozpravu. Dívám se, do podrobné rozpravy nikdo není přihlášen. Táži se tedy, jestli někdo chce vystoupit v podrobné rozpravě: Není tomu tak. Potom tedy končím tímto podrobnou rozpravu.

A vzhledem k tomu, že jsme ukončili podrobnou rozpravu, můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. Dovolím si opět zagongovat, ale vidím, že zde asi většina již je.

 

Přednesu tedy návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavě, a to ve znění pozdějších předpisů podle sněmovního tisku 70, ve znění schválených úprav."

Dovoluji si zahájit hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Hlasování bylo ukončeno.

Konstatuji, že hlasování číslo 126, přihlášeno bylo 141, pro bylo 138, proti 0. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a tím projednávání končím. Děkuji panu navrhovateli a děkuji panu zpravodaji. A ukončuji tedy tímto ještě jednou bod.

Dovolte, abych zahájil další bod, a tím je projednání

Aktualizováno 26. 1. 2024 v 15:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP