Pátek 28. ledna 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
57.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s přístupem České republiky Protokol o výsadách
a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace EUTELSAT
a Dohoda, kterou se mění Protokol o výsadách a imunitách
Evropské telekomunikační družicové organizace (EUTELSAT)
ve znění opravy č. 1 ze dne 16. ledna 2006 a s ratifikací Úmluva zakládající
Evropskou telekomunikační družicovou organizaci "EUTELSAT" z roku 1982,
její změny z roku 1983 a 1999
/sněmovní tisk 91/ - prvé čtení
Jsme v prvním čtení. Předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, Parlamentu České republiky byla opětovně předložena Úmluva zakládající Evropskou telekomunikační družicovou organizaci EUTELSAT k vyslovení souhlasu s její ratifikací, Protokol o výsadách a imunitách organizace EUTELSAT a Dohoda, kterou se mění tento Protokol ve znění opravy č. 1 ze dne 16. ledna 2006 k vyslovení souhlasu s přístupem České republiky k nim.
EUTELSAT byl založen v roce 1977 k provozování družicové soustavy poskytující telekomunikační služby pro přenos televizního a rádiového vysílání, telefonních hovorů a dat v rámci Evropy. Česká republika přistoupila k Úmluvě o založení EUTELSAT na základě usnesení vlády ze dne 25. srpna 1993 číslo 475, ke změnám Úmluvy pak usnesením vlády ze dne 14. června 2000 číslo 614 a v souladu s tehdejšími předpisy. Nepřistoupila k Protokolu o výsadách a imunitách z roku 1987 a k Dohodě o jeho změnách z roku 2002.
Výsady a imunity EUTELSAT odpovídají úkolům organizace a výsadám a imunitám jiných odborných mezinárodních vládních organizací. EUTELSAT má sídlo ve Francii, kde zejména dochází k uplatnění práv a imunit organizace. Za této situace přichází v úvahu uplatnění Protokolu v případě služební cesty zástupců smluvních stran a úředníků do České republiky. Dokumenty upravující výsady a imunity organizace patří k základním dokumentům organizace a předpokládá se, že smluvní strany EUTELSAT budou vázány rovněž úpravou o výsadách a imunitách. Proto se navrhuje, aby Česká republika přistoupila k Protokolu a k Dohodě o jeho změnách.
Zároveň bude Úmluva o založení EUTELSAT převedena z úrovně vládní na prezidentskou, aby odpovídala současným ústavněprávním požadavkům. Následně by měly být prezidentem republiky texty Úmluvy ratifikovány a listiny o přístupu k Protokolu a k Dohodě podepsány.
V EUTELSAT se neplatí žádné členské příspěvky, ani přístupem k Protokolu a k Dohodě nevzniknou České republice žádné finanční závazky. Bude tedy bez dopadu na státní rozpočet.
Předchozí vláda předkládaný materiál projednala dne 9. prosince 2019 a usnesením číslo 886 vyslovila souhlas s přístupem České republiky k Protokolu a k Dohodě. Vyslovila rovněž souhlas s ratifikací Úmluvy a její změny. Materiál byl následně předložen oběma komorám Parlamentu v roce 2020. Senát Parlamentu České republiky po projednání ve výborech dal souhlas k přístupu České republiky k Protokolu a k Dohodě a dále k ratifikaci Úmluvy zakládající Evropskou telekomunikační družicovou organizaci EUTELSAT svým usnesením číslo 372 na 21. schůzi konané dne 29. dubna 2020.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky návrh v minulém funkčním období neprojednala. Návrh je proto oběma komorám předkládán znovu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Lochman.
Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážení kolegové, pan ministr již detailně představil tento bod. Pouze zopakuji to základní, že vláda již v prosinci 2019 tento bod projednala, Senát také. Protože už většina byla řečena a finanční důsledky na náš stát to nemá, tak pouze potvrzuji, nebudu dále zdržovat a doporučuji dále k projednání a odsouhlasení.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu. Pan poslanec Kobza se hlásí. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, vážení pánové ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, dobré dopoledne. Já zde možná některé údaje zopakuji, ale ono to nikdy není od věci.
Systém EUTELSAT byl založen v roce 1977 na základě dohody mezi evropskými státy a následně na mezivládní konferenci v Paříži v roce 1982 byly přijaty úmluvy, které zakládají Evropskou telekomunikační družicovou organizaci právě pod názvem EUTELSAT, která vstoupila v platnost 1. září 1985. Přijata byla následně rovněž provozní dohoda o Evropské telekomunikační družicové organizaci EUTELSAT v roce 1987 a také Protokol o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizaci, který vstoupil v platnost 17. srpna 1988. Tyto organizace poskytovaly mezinárodní a národní pevné satelitní služby, především telefonické a datové přenosy, obchodní komunikaci, přenosy televizních a rozhlasových programů.
Změny původní Úmluvy z roku 1983 byly schváleny shromážděním stran EUTELSAT v květnu 1999. Byly uplatňovány od 2. července 2001 v souladu s rezolucí, kterou za tímto účelem přijalo shromáždění stran EUTELSAT v květnu 1999. Na základě zmíněné změny Úmluvy z roku 1999 pak došlo v roce 2001 k privatizaci organizace a k její transformaci na komerční společnost EUTELSAT, akciová společnost. Tyto změny vstoupily v platnost 28. listopadu 2002. Změnou Úmluvy a zrušením provozní dohody tak přešla všechna práva k využívání kosmického segmentu na privatizovanou společnost EUTELSAT, akciová společnost. Činnost EUTELSAT je ale i nadále upravena Úmluvou a Protokolem a jako mezivládní organizace je pověřena dohledem nad soukromou společností EUTELSAT, a. s.
Česká republika je stranou Úmluvy od 15. prosince 1993 na základě usnesení vlády číslo 475 ze dne 25. srpna 1993. Vláda České republiky úmluvu ve znění změn přijatých v květnu 1999 shromážděním stran EUTELSAT odsouhlasila usnesením ze dne 14. června 2000 číslo 614, nepřistoupila však k výše zmíněnému Protokolu a k Dohodě platné od 6. září 2002. Dokumenty upravující výsady a imunity organizace patří k základním dokumentům organizace a z těchto důvodů se nyní navrhuje, aby k nim Česká republika přistoupila.
Protokol a Dohoda upravují právní subjektivitu, výsady a imunity EUTELSAT. Archivy EUTELSAT jsou nedotknutelné. EUTELSAT jako právnická osoba je vyňata ze soudní jurisdikce smluvních stran. Zástupci smluvních stran požívají výsad a imunit při výkonu svých úředních funkcí a v průběhu cest na místo výkonu těchto funkcí mají imunitu vůči zatčení, zabavení zavazadel, nepodléhají pravomoci soudů. Úředníci organizace jsou osvobozeni spolu s členy rodin od národní služby včetně vojenské. Výsady a imunity EUTELSAT jsou finanční, jsou vázané na činnost EUTELSAT a výkon služby v rámci EUTELSATu. Odpovídají úkolům organizace a výsadám a imunitám jiných odborných mezinárodních vládních organizací.
Plnění závazků vyplývajících z Protokolu a z Dohody je zajištěno v rámci platných právních předpisů České republiky, zejména pak příslušnými ustanoveními finančně právních předpisů o vynětí ze zdanění. Z pohledu právního řádu České republiky je EUTELSAT samostatná mezinárodní organizace, na kterou se vztahuje zákon 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, upravující rovněž osvobození od daně z přidané hodnoty pro mezinárodní organizace a vrácení zaplacené daně. Obdobná úprava je obsažena v § 11 a 15 zákona č. 253/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Přístup České republiky k Protokolu a Dohodě je podle všech expertiz v souladu s ústavním pořádkem a ostatními součástmi právního řádu České republiky, se závazky vyplývajícími z členství České republiky v Evropské unii, jakož i se závazky převzatými v rámci jiných platných smluv s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva. Dlužno také podotknout, že v organizaci EUTELSAT se neplatí žádné členské příspěvky a přístupem k Protokolu a k Dohodě České republice ani žádné finanční závazky nevzniknou. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Ještě někdo se hlásí do rozpravy? Pan poslanec Bžoch. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Bžoch: Děkuji za slovo, pane předsedající. Budu o poznání kratší a stručnější. Já bych byl rád, pokud bychom podpořili tento návrh, pokud bychom ho přikázali zahraničnímu výboru k projednání, tak jak je u nás ve Sněmovně zvykem. Přísluší to tomu výboru, aby se tím zabýval.
Já jen v krátkosti, ono to tady zaznělo, nicméně proč chci ten zahraniční výbor, proč (nesrozumitelné): protože ten Protokol a ta Dohoda patří klasické prezidentské smlouvě v rámci našeho práva, to znamená, že vláda to správně předložila oběma komorám Parlamentu. Bohužel to, co se tady stávalo v minulém období, kdy jsme předkládali smlouvy, tak se na ně z různých důvodů nedostávalo, ať už to byly politické důvody, nebo jakékoli jiné. Já bych samozřejmě byl rád, pokud bychom v tomto období s těmi úmluvami nakládali jinak, protože i tato smlouva nebo tato Dohoda u nás leží podstatně delší dobu, než si zaslouží. Senát většinou k těm smlouvám přistupuje mnohem proaktivněji než naše Sněmovna a schvaluje je na svých nejbližších jednáních. My bohužel některé smlouvy před sebou tlačíme už několikáté volební období. Já bych například byl rád, kdybychom se dostali ke smlouvě, která se týká Kosova, a věřím tomu, že tentokrát k tomu politickou odvahu tato Sněmovna nalezne.
Děkuji za pozornost a ještě jednou bych rád poprosil o přikázání zahraničnímu výboru.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do rozpravy? Ano, pan poslanec Havlíček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Havlíček: Děkuji, ještě jednou dobrý den. Velmi krátce, a děkuji panu ministrovi, že ten zákon přišel teď na pořad dne. Připravovali jsme ho ještě v dobách minulých, je tam zpoždění, to je třeba uznat, a proto je důležité, aby se to dnes schválilo. Na první pohled to možná vypadá jako méně podstatné, ale EUTELSAT vůbec není nepodstatná záležitost, a je dobré, abychom měli vypořádány všechny účty i vůči našim partnerům tak, aby to bylo v pořádku. Tak že doporučuji všem, aby to bylo takto schváleno, a děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Ještě někdo se hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Pan předseda Fiala. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji vám, pane předsedající. Já si myslím, že je důležité si to rozebrat, protože Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dává souhlas s tímto zákonem, dává souhlas přístupu České republiky k Protokolu o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace EUTELSAT a k Dohodě, kterou se mění Protokol o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace, a za druhé, k ratifikaci Úmluvy zakládající Evropskou telekomunikační družicovou organizaci EUTELSAT z roku 1982 a její změny z roku 1983 a 1999.
Já si myslím, že je důležité si říct, co vlastně z té smlouvy plyne, z toho souhlasu plyne pro Českou republiku a na čem se Česká republika v budoucnu bude podílet. Ten materiál se jmenuje Přístup České republiky k Protokolu o výsadách a imunitách EUTELSAT, k Dohodě o jeho změnách a návrh na ratifikaci Úmluvy zakládající Evropskou telekomunikační družicovou organizaci EUTELSAT z roku 1982.
Systém EUTELSAT byl založen v roce 1977 na základě dohody mezi evropskými státy. Následně byly na mezivládní konferenci konané v roce 1982 v Paříži přijaty Úmluva zakládající Evropskou telekomunikační družicovou organizaci, dále jen Úmluva, která vstoupila v platnost 1. září 1985 včetně dodatku, a Provozní dohoda o Evropské telekomunikační družicové organizaci EUTELSAT. Dále byl v roce 1987 přijat Protokol o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace, který vstoupil v platnost dne 17. srpna v roce 1988.
Organizace poskytovala mezinárodní a národní pevné satelitní služby, především telefonické a datové přenosy, obchodní komunikaci, přenosy televizních a rozhlasových programů. Změny původní Úmluvy z roku 1983 byly schváleny shromážděním stran EUTELSAT v květnu 1999. Byly uplatňovány předběžně od 2. července 2001 v souladu s rezolucí, kterou za tím účelem přijato shromáždění stran EUTELSAT v květnu 1999.
Na základě změny úmluvy roku 1999 došlo v roce 2001 k privatizaci organizace a k transformaci na komerční EUTELSAT, akciová společnost. Změny Úmluvy z roku 1999 vstoupily v platnost 28. listopadu 2002. Změnou Úmluvy o zrušení provozní dohody přešla od 2. července 2001 na prozatímní bázi a od 28. listopadu 2002 na definitivní bázi všechna práva k využívání kosmického segmentu na privatizovanou společnost EUTELSAT, akciová společnost. Činnost EUTELSAT je i nadále upravena Úmluvou a Protokolem. Jako mezivládní organizace je pověřena dohledem nad soukromou společností EUTELSAT, akciová společnost. Mezivládní organizace v současné době sestává ze 49 členských států včetně České republiky. Potřebám členských států slouží několikačlenný sekretariát vedený výkonným tajemníkem. Mezivládní organizace EUTELSAT dohlíží, aby družicová soustava společnosti EUTELSAT, akciová společnost, byla provozována v souladu se základními zásadami, které musejí být respektovány v nové struktuře organizace a jimiž podle článku 3 Úmluvy ve znění z května jsou: za prvé je to poskytování veřejně prospěšných služeb, za druhé poskytování služeb bez diskriminace, za třetí dodržování rovných podmínek hospodářské soutěže a za čtvrté celoevropská působnost družicové soustavy EUTELSAT.
A teď se podívejme na to, proč je vlastně tento materiál Poslanecké sněmovně českého Parlamentu předkládán. Česká republika je stranou Úmluvy od 15. prosince 1993 na základě usnesení vlády ze srpna 1993. Listina o přístupu České republiky byla uložena u depozitáře Úmluvy v roce 1993. Vláda České republiky Úmluvu ve znění změn přijatých v květnu 1999 shromážděním stran EUTELSAT odsouhlasila usnesením ze dne 14. června 2000, nepřistoupila však k výše zmíněnému Protokolu a k Dohodě platné ze 6. září 2002. Uvedená skutečnost byla potvrzena při příležitosti konání shromáždění stran EUTELSAT ve dnech 22. až 23. dubna 2015 sekretariátem této mezivládní organizace. Sekretariát rovněž poskytl texty dokumentů, k nimž by Česká republika měla přistoupit. Jedná se o tyto dokumenty: a) Protokol, b) Dohoda, kterou se mění Protokol o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace ve znění opravy č. 1 z roku 2006. Dokumenty upravující výsady a imunity organizace patří k základním dokumentům organizace. Z těchto důvodů se navrhuje, aby Česká republika přistoupila k výše uvedeným dokumentům.
Přístup České republiky k Protokolu o Dohodě: Protokol a Dohoda patří z hlediska českého práva mezi smlouvy prezidentské kategorie, neboť se dotýkají práv a povinností osob a týkají se věcí, jejichž úprava je vyhrazena zákonu, čl. 49 odst. a) Ústavy České republiky. Z toho důvodu budou Protokol a Dohoda po svém schválení vládou předloženy Parlamentu České republiky. Po schválení přístupu k těmto mezinárodním smlouvám Parlamentem České republiky budou listiny o přístupu k Protokolu a k Dohodě podepsány prezidentem republiky. To znamená, že od českého Parlamentu potřebuje prezident souhlas, aby Dohodu a Protokol mohl podepsat. Pro Českou republiku se stane přístup České republiky k Protokolu a k Dohodě platným třicátým dnem ode dne uložení listin o přístupu u výkonného tajemníka EUTELSAT. Protokol a Dohoda upravují právní subjektivitu, výsady a imunity EUTELSAT. Archivy EUTELSAT jsou nedotknutelné. EUTELSAT jako právnická osoba je vyňata ze soudní jurisdikce smluvních stran. Majetek a příjem je osvobozen od přímých daní.
Zástupci smluvních stran požívají výsad a imunit při výkonu svých úředních funkcí a v průběhu cest na místo výkonu těchto funkcí. Úředníci organizace jsou osvobozeni spolu s členy rodiny od národní služby včetně vojenské. Mohou při prvním nástupu do funkce na území cizího státu bezcelně přivézt věci osobní potřeby a vyvézt je při ukončení výkonu dané funkce. Jsou osvobozeni od poplatků do systému sociálního zabezpečení a daně z příjmů. No, to je velmi zajímavé - řekl bych, že požívají tito úředníci daleko větších výhod než diplomaté, to nejenom při překračování hranic, ale například u toho sociálního pojištění a podobně. To tedy si nejsem úplně jistý, proč by úředníci této organizace neměli platit sociální pojištění a neměli si přispívat na svůj důchod.
Výsady a imunity EUTELSAT jsou funkční a jsou vázané na činnost EUTELSAT a na výkon služby v rámci EUTELSAT. Odpovídají úkolům organizace a výsadám a imunitám jiných odborných mezinárodních vládních organizací. EUTELSAT má sídlo ve Francii, kde zejména dochází k uplatnění práv a imunit organizace. Za této situace přichází v úvahu uplatnění Protokolu v případě služební cesty zástupců smluvních stran a úředníků do České republiky. Plnění závazků vyplývajících z Protokolu a Dohody je zajištěno v rámci platných právních předpisů České republiky, zejména pak příslušnými ustanovením finančně právních předpisů o vynětí ze zdanění. To je další problém. Myslím si, že všichni se tady bavíme o tom, že budeme rušit výjimky, které máme v různých systémech, a jejich víc než tři sta, možná skoro pět set, těch výjimek, hlavně co se týká různých finančních věcí. A tady máme další výjimku, že jsou zase vyjmuti z nějakého zdaňování a podobně. Nechápu, proč by úředník, byť z nějaké kosmické organizace, měl být vyjmutý, jeho peníze, ze zdanění.
Plnění závazků vyplývajících z Protokolu a Dohody je zajištěno v rámci platných právních předpisů České republiky, zejména pak příslušnými ustanoveními finančněprávních předpisů o vynětí ze zdanění. Z pohledu právního řádu České republiky je EUTELSAT samostatná mezinárodní organizace, na kterou se vztahuje zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, upravující rovněž osvobození od DPH pro mezinárodní organizace a vrácení zaplacené daně. Obdobná úprava je obsažena v § 11 a 15 zákona 353 o spotřebních daních ve znění pozdějších předpisů.
Přístup České republiky k Protokolu a k Dohodě je v souladu s ústavním pořádkem a ostatními součástmi právního řádu České republiky, se závazky vyplývajícími z členství České republiky v Evropské unii, jakož i se závazky převzatými v rámci jiných platných smluv a s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva. V EUTELSAT se neplatí žádné členské příspěvky, ani přístupem k protokolu a k dohodě České republiky žádné finanční závazky nevzniknou. Bude tedy bez dopadu na státní rozpočet České republiky.
Ratifikace úmluvy zakládající evropskou telekomunikační družicovou organizaci EUTELSAT ve znění z roku 1982 a její změny z roku 1983 a 1999: Úmluva z roku 1982 a její změna z roku 1983 již byly schváleny, a to usnesením vlády v roce 1993. Změna Úmluvy z roku 1999 byla schválena usnesením vlády z roku 2000. Ke sjednání Úmluvy Českou republikou došlo před novelizací Ústavy České republiky v roce 1993 ve znění pozdějších předpisů ústavním zákonem č. 395/2001 Sb. a byly sjednány jako smlouvy vládní. Uvedenou novelou byly jednoznačněji upraveny požadavky na sjednávání mezinárodních smluv z hlediska kritérií pro určení, u jakých mezinárodních smluv podléhá jejich ratifikace souhlasu Parlamentu České republiky. Podle uvedených kritérií tedy úmluva spadá do kategorie prezidentských smluv.
V zájmu formálně právního sladění procesu přístupu České republiky k základním dokumentům EUTELSAT a jejich změnám se současnými ústavněprávními požadavky se předkládá k vyjádření souhlasu s ratifikací text úmluvy z roku 1982 a její změny z roku 1983 a 1999. Dále se předkládají k vyjádření souhlasu s přístupem Protokol a Dohoda. Vláda předkládaný materiál projednala dne 9. prosince 2019 a svým usnesením vyslovila souhlas s přístupem České republiky k Protokolu a k Dohodě a s ratifikací úmluvy a její změny. Vláda České republiky návrh na vyslovení souhlasu materiál předložila oběma komorám Parlamentu v roce 2020. Senát Parlamentu České republiky po projednání ve výborech dal souhlas k přístupu České republiky k Protokolu o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace EUTELSAT, k Dohodě, kterou se mění Protokol o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace EUTELSAT a dále k ratifikaci Úmluvy zakládající Evropskou telekomunikační družicovou organizaci z roku 1982 a její změny z roku 1983 a 1999. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky i přes to, že byl tento bod několikrát zařazen na program jednání, návrh v minulém funkčním období neprojednala. Návrh je proto oběma komorám předkládán znovu.
Takže to jsme se podívali na to, jak vypadá a proč máme zařazený tento zákon. Hnutí SPD s tímto návrhem zákona o této organizaci, přístupu k Dohodě a Protokolu nemá problém. Budeme hlasovat samozřejmě pro přistoupení k této Dohodě a pro tuto ratifikaci a hnutí SPD s tím dává a bude svým hlasováním dávat souhlas. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane předsedo. Hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec Adamec. Já bych jenom chtěl říct, aby nebyly nějaké nepřesnosti: nejde o zákon, pane předsedo, ale o mezinárodní smlouvu. Tak jenom pro ujasnění. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych chtěl poděkovat pánům z SPD, speciálně panu předsedovi Fialovi, za edukaci toho materiálu, protože nám to výrazně usnadní práci v hospodářském výboru. Já už si ji pamatuji skoro nazpaměť a myslím si, že mě dneska bude asi strašit ještě ze spaní. Ale "opakování matka moudrosti" se říká. Já za to děkuji, protože opravdu mi to usnadní práci.
Chtěl jsem jenom reagovat na ty podmínky, které panují pro zaměstnance této společnosti. Tak to bylo nastaveno v té firmě a my nejsme ti, kteří bychom to mohli změnit. Můžeme samozřejmě některé věci kritizovat, ale musíme si uvědomit také, jaké postavení té organizace v té Evropě nebo ve světě je. Takže moc děkuji a těším se na projednání v hospodářském výboru, které bude dle mého soudu velmi krátké.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí? Pan zpravodaj. Tomu dám každopádně slovo, třeba při závěrečném slově. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy k tomuto tisku? Paní místopředsedkyně se hlásí. Paní místopředsedkyně, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Vážené poslankyně a poslanci, jenom reakci na pana poslance Adamce. Pokud se nepletu, tak byť je to zákon, tak je to i pod smlouvou, a předpokládám, že tento návrh půjde pouze do zahraničního výboru. Ale možná se pletu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. K tomu se dostaneme vzápětí, po ukončení obecné rozpravy samozřejmě budeme hlasovat o přikázání jednotlivým výborům. Já se zeptám, jestli je ještě někdo přihlášen do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.
Prosím o případná závěrečná slova. Zeptám se pana navrhovatele, pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? Nemá zájem, pan zpravodaj avizoval, že ano. Pane zpravodaji, prosím.
Poslanec Ondřej Lochman: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážení kolegové, děkuji všem za opakování všech podstatných faktů. Některá fakta jsme slyšeli třikrát nebo čtyřikrát, nicméně tím pádem věřím, že tu smlouvu detailně znáte. Nedostali jsme se bohužel i k dodatkům, ale věřím, že nechcete, abychom předčítali celou smlouvu a dodatky.
Každopádně chtěl bych jenom říct k té poznámce ohledně zaměstnanců - ta společnost, to znamená ta centrála, je situována ve Francii, vycházíme tedy z podmínek, které tam jsou dané, a přicházíme zde pouze k ratifikaci celkové smlouvy. Já vám děkuji za všechna vystoupení, děkuji za souhlasná stanoviska všech klubů.
Žádám tedy o přikázání do výborů a navazuji dnes na pana kolegu Bžocha a věřím, že tato smlouva bude tímto Parlamentem ratifikována tak, aby ji mohl pan prezident odsouhlasit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu zpravodaji. Já jsem v obecné rozpravě nezaznamenal žádné přednesené návrhy, o kterých byl se dalo hlasovat. Zeptám se pana zpravodaje, který sledoval diskusi, jestli to tak je? Žádné návrhy v obecné rozpravě nebyly formulovány.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh než určit zahraniční výbor jako výbor garanční?
Ano, eviduji žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím. Zároveň zagonguji, aby měli šanci přijít i kolegové z předsálí. Prosím, abyste se svými kartami zaregistrovali. Počet poslanců se ustálil.
Jenom zopakuji, o čem budeme hlasovat. Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru jako výboru garančnímu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 103 bylo přihlášeno 127 poslanců, pro hlasovalo 127, proti nikdo. Návrh byl přijat. Potvrdili jsme zahraniční výbor jako výbor garanční.
Ptám se kolegů a kolegyň, jestli je návrh na další výbor, který by předmětný tisk měl projednat? Pan předseda Fiala.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji. Já jsem vyzýval tady kontaktem pana předsedu hospodářského výboru, který sám avizoval, že se tím na hospodářském výboru budeme zabývat. Tak bych navrhl ještě hospodářský výbor, aby se tím zabýval, protože tam to vždycky bylo, a myslím, že ta smlouva tam patří.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Dám hlasovat o hospodářském výboru a zároveň se opravuji: u mezinárodních smluv nemáme garanční výbor, čili odhlasovali jsme zahraniční výbor jako jeden z výborů, který se tou smlouvou bude zabývat.
Dobrá, je tu návrh na další výbor, a sice výbor hospodářský.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby se tímto tiskem zabýval i hospodářský výbor? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 104 bylo přihlášeno 134 poslanců, pro hlasovalo 132, zdrželi se dva. Návrh byl přijat, tiskem 91 se bude zabývat i hospodářský výbor.
Je ještě další návrh na případný alternativní výbor, který by se předmětným tiskem měl zabývat? Neeviduji.
A tím jsme se vypořádali v rámci prvého čtení v rámci tohoto tisku se vším. Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu navrhovateli a končím projednávání bodu číslo 57.
Dalším bodem našeho dnešního programu je bod
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.