Aktuality
Seminář předsedy podvýboru pro média a svobodu slova Mgr. Stanislava Berkovce s názvem Role médií ve vytváření copycat efektu masových střeleb (2. 4. 2025)Dne 1. dubna 2025 se konal seminář předsedy podvýboru pro média a svobodu slova Mgr. Stanislava Berkovce s názvem Role médií ve vytváření copycat efektu masových střeleb
Dané téma uvedly zástupkyně Volného sdružení rodičů paní Jaroslava Trávníčková a Veronika Leštáchová. Virtuálně se k diskusi připojil také Michael Jetter, Ph.D., expert na copycat efekt z University of Western Australia, uznávaný výzkumník, který jako první statisticky prokázal příčinou souvislost mezi počtem publikací a nárůstem počtu incidentů po prvním masovém útoku.
Dále vystoupili doc. PhDr. Barbora Vegrichtová, Ph.D., MBA, pedagožka na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT, PhDr. Jana Zapletalová, předsedkyně Asociace školní psychologie ČR, doc. Mgr. Petr Žantovský, Ph.D., novinář a pedagog, Ing. Petr Buchta, člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, Mgr. Petr Mrzena, ředitel divize Zpravodajství a publicistika v České televizi, Ondřej Suchan, ředitel zpravodajství v Českém rozhlase, Mgr. Vladimír Rosol, šéfredaktor a zástupce ředitele zpravodajství a publicistiky TV Nova, Mgr. Václav Janata, vedoucí Krimi zpráv a reportér CNN Prima NEWS, Jakub Kvasnička, vedoucí publicistiky CNN Prima NEWS, PhDr. Libuše Šmuclerová, členka správní rady České unie vydavatelů, z.s., předsedkyně dozorčí rady CZECH NEWS CENTER a.s. a MUDr. Jiří Mašek, místopředseda výboru pro bezpečnost PS PČR, místopředseda vyšetřovací komise ke střelbě na FF UK dne 21. 12. 2023.
Na závěr vystoupily další zástupkyně Volného sdružení rodičů, paní Barbora Mejzlíková a Karolína Hronová, které představily deklaraci k dané tematice.
Copycat efekt označuje jev, kdy četnost a způsob medializace násilných činů může inspirovat další potencionální pachatele k obdobným útokům. Výzkumy ukazují, že opakované a detailní zpravodajství o útočnících zvyšuje riziko dalších násilných činů.
Cílem semináře bylo otevřít diskusi a nastartovat změny v mediální kultuře, které povedou k minimalizaci copycat efektu a odpovědnějšímu zpravodajství.