Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.00 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Když Národní rozpočtová rada hovoří o tom, že se jí nezdá nárůst výdajů na dopravě ze 150 milionů na 20 miliard, které mají spadat pod výjimku v rámci obrany - teďka neřeším obsah, teďka řeším ten skokový nárůst a komentáře ekonomů a Národní rozpočtové rady - tak to vám taky říkají oni a tohleto také necitujete. To je prostě úplně normální, asi přirozená věc, že každý politik si z argumentů nezávislých ekonomů nebo Národní rozpočtové rady, České národní banky, vezme to, co mu pasuje. To je ale přece přirozené, ale já najdu tu sílu to tady přiznat na mikrofon. Vy nám to vyčtete, ale děláte přece úplně to samé. Národní rozpočtová rada i řada ekonomů vám řekla, že ta čísla prostě nekorespondují. Nekorespondují, nezlobte se na mě.

No a teďka ještě poslední k tomu procesu. Ono to vypadá, že to logiku nemá. Ale když se nad tím zamyslíte, tak on ten postup - samozřejmě z vašeho úhlu pohledu ne, ale z našeho - nějakou elementární logiku má. My jsme chtěli, abyste sem poslali rozpočet. Proč? Protože jste vláda a vláda, která řídí ty rezorty, tak my se k tomu rozpočtu nedostaneme. Dokonce tady použiju to, co říkal Miroslav Kalousek, který řekl: Chcete-li, abychom my sestavili rozpočet, musíte nás pustit na ten úřad, fyzicky tam pustit. To napsal Miroslav Kalousek. To samozřejmě víme, že to nejde. To nejde.

Takže my ten rozpočet po vás chceme. Přijde ten rozpočet sem, tady jsou potom detaily kapitolních sešitů a my se tam dozvíme nějaké další detaily, které se týkají toho, že nakonec ta čísla, jak jsme mysleli, že to neodpovídá, tak že to je horší, než jsme si mysleli původně. To vychází často z kapitolních sešitů přímo těch rezortů. Jeden příklad za všechny. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, na straně 3. V regionálním školství nejsou pokryty neinvestiční výdaje ve výši celé cca 5,14 miliardy a více než 6 000 úvazků. To si tam píšete vy. To jsme tady nesepsali my na chodbě někde teďka. To tam máte vy a my logicky po vás nechceme nic jiného, než aby ten rozpočet byl realistický a pravdivý. Toť vše. Ať je to realistické a pravdivé a pak my víme, na čem jsme. To se prostě nedá zhojit ve druhém čtení, když už teďka dopředu - když je to v průběhu, tak tomu rozumím - ale vy už dopředu víte, že tam něco chybí. Někde to dokonce neodpovídá. No, tak je potřeba udělat opravu. K tomu vede to usnesení. To přece logiku, nezlobte se, má.

Já si pamatuju, když tady Alena Schillerová ještě jako ministryně financí měla součástí rozpočtu dvoumiliardovou položku, která se týkala něčeho, co jsme ještě potřebovali ve třetím čtení schválit. Tenkrát si pamatuju, jak jste se rozčilovali, nejvíc Zbyněk Stanjura. Vy jste potom převzali vládu a schválili jsme tady rozpočet, kde jsme potřebovali změnit jiný zákon k tomu, který byl mezi prvním a druhým čtením. Týkalo se to odvodů do zdravotních pojišťoven za státní pojištěnce. 14 miliard tuším, že to bylo. To bylo mezi prvním a druhým čtením, vy jste ani nemrkli. Takhle se tady tvořily rozpočty. To je pro ty nové poslance. Takže zase vy nevěříte nám, říkáte, a my zas nevěříme vám a té ekvilibristice, pokud jde o tvorbu rozpočtu.

Takže suma sumárum prostě jde o to, aby ta čísla byla pravdivá a realistická. Pak se najednou zjistí, že ten schodek může být vyšší nebo že je třeba někde jinde více škrtat. To neříkám. Ale teprve nad pravdivými čísly se můžeme potom tady pohádat do bezvědomí, věcně, odborně, ale do té doby je to chiméra. Tolik tedy na vysvětlení toho postupu, který mně z mého úhlu pohledu přijde logický. Vám ne. Přeju si, aby se dneska i nadále ta debata vedla věcně. Děkuju vám za pozornost.

 

Předseda PSP Tomio Okamura: Nyní jedna faktická poznámka, pan ministr Hladík.

Do té doby, než přijde k mikrofonu, přečtu omluvy: Králíček Robert od 21 hodin z osobních důvodů, Malá Taťána od 21 hodin - zdravotní důvody, Bek Mikuláš od 10 do 14 hodin a od 16.50 - pracovní důvody.

Máte slovo, dvě minuty, prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Pan poslanec Nacher, prostřednictvím pana předsedajícího, řekne na začátku, že mluvíme dlouho o rozpočtu a pak z těch 14 minut, co mluví, mluví o rozpočtu jenom minutu. Já si myslím, že je podstatné, že tady celou dobu hovoříme o souvislostech, které s tím rozpočtem prostě souvisí. Jak se chovala naše vláda? Já jsem tenkrát nebyl ministr. Přišli jsme, byl nachystaný rozpočet. My jsme řekli, je moc velký. Tak až byla jmenovaná vláda, tak ho přepracovala a poslala ho ke schválení. Tohle máte udělat, jestli nesouhlasíte s rozpočtem, který jsme předložili, a nedělat tuhletu komedii. Tak až bude jmenovaná vláda, ať přepracuje rozpočet a pošle ji sem zpátky do Sněmovny.

Proč dělat tuhletu ekvilibristiku? No, vy ji děláte proto, že zakrýváte problémy, které ta vznikající koalice má. Zakrýváte problémy střetu zájmů Andreje Babiše. Zakrýváte to, že tady nechcete vydat Andreje Babiše a další prostě k tomu, aby je mohl řešit nezávislý soud, jejich problémy. To je ten problém.

K tomu rozpočtu. Vláda Andreje Babiše sem rozpočet poslala 4. 11. Vláda Petra Fialy ho poslala 6. 11. Úplně ve stejném termínu. Vy prostě jenom vytváříte kolem státního rozpočtu mlhu, protože se vám to hodí, a zakrýváte jiné problémy.

Jinak ten rozpočet je od 30. 9. na webu. Je tam kompletní a úplný. Mohli jste si ho přečíst, nastudovat, připravit. Mirek Kalousek asi říkal, že je potřeba na ty baráky chodit, na ta ministerstva, protože za jeho doby se tam chodilo. Já jenom chci připomenout, že už máme také jinou formu komunikace dneska, běžně i s úředníky jednáme a komunikujeme on-line formou.

 

Místopředseda PSP Jiří Barták: Děkuji. Máme tady další faktickou poznámku, pan Lukáš Vlček.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Děkuju za slovo. Kolega Nacher někam odešel? Nevadí. Tak já mu to pak řeknu ještě osobně.

Budu krátký. No ne, já si myslím, že toto absurdní divadlo je opravdu absurdní. Protože pokud si uvědomíme ty úplně základní mantinely, o kterých tady není stále hovořeno, které jsou dány stavem hospodářství, které generuje nějaké příjmy státního rozpočtu podle rozpočtového určení daní a tak dále... Vedle toho jsou dány přece zákonem jasně mandatorní výdaje, které jsou v tomto našem návrhu rozpočtu, o nichž řekla Národní rozpočtová rada, že jsou v pořádku. Můžeme vést samozřejmě debatu, že tam možná třeba někomu nemusí něco sedět. Budiž, ale opírám se o vyjádření Národní rozpočtové rady.

Já ty veřejné rozpočty sestavuji dvacet let a dvacet let je to pořád stejná písnička. Je jedno, jestli to je úroveň komunální, krajská anebo národní, ale vždycky ty požadavky samozřejmě logicky převyšují reálné možnosti. Ale my si tady pořád vážně neuvědomujeme, že ty základní mantinely, které jsou dány výkonem hospodářství, které jsou dány kvazi mandatorními výdaji, tak ten politický manévrovací prostor prostě není velký.

Chápejte, se vším respektem k výsledku voleb, k nastupující vládní většině, že pokud návrh programového prohlášení obsahuje nové sliby, které jasně a prokazatelně, nezpochybnitelně, generují nové výdaje v situaci, kdy hovoříte o snižování příjmů a zároveň nehovoříte o tom, že budou nějakým způsobem prováděny konkrétní škrty, tak to logicky nikdy nemůže vyjít. Tedy celé toto absurdní divadlo je vlastně jenom o tom, že je potřeba si udělat určité předpolí a není zde prostě jasně, možná férově řečeno, že prostě bude potřeba posunout ten schodek. Tohle je potřeba si uvědomit. Tohle férově prostě řekněte. Pokud generujete další výdaje, škrtáte příjmy a chcete zachovat současný rozsah, tak to nemá řešení. Nemá to řešení. (Předsedající: Čas.)

 

Místopředseda PSP Jiří Barták: Děkuji. Pane ministře, prosím ještě strpení. Máme tady faktickou poznámku, pan Petr Hladík. ***


Související odkazy


Videoarchiv18:00


Přihlásit/registrovat se do ISP