Úterý 27. května 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
54.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 968/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2
Já tedy upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Martin Kupka a já ho prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, jedná se také o implementaci nařízení Evropské unie. Ta se týká zejména leteckých paliv a ten návrh ukotvuje a přesně rozděluje kompetence pro Úřad pro civilní letectví, který bude mít na starosti dohled nad právě letišti v oblasti kontroly leteckých paliv a nakládání s nimi a také se tu přesně určuje působnost Státní energetické inspekce, kde právě ta kontrola moderních leteckých paliv směřuje k výrobcům. Zároveň se tam ukotvují i příslušné sankce a vše, co s právě tím novým nařízením o moderních palivech souvisí. To je velmi stručné představení toho návrhu a znovu si dovoluji jen zopakovat, že zároveň si vás dovoluji požádat, abyste vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Karel Sládeček.
Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, jediným cílem předkládaného návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu do České republiky ve vztahu k nařízení Evropského parlamentu a Rady. Nařízení ukládá povinnosti za A provozovatelům letadel, za B řídícím orgánům letišť a za C dodavatelům leteckého paliva a požaduje, aby každý členský stát Evropské unie určil příslušný orgán nebo orgány odpovědné za vymáhání povinností uložených uvedeným subjektům a za ukládání pokut za jejich nesplnění. Provozovatelé letadel mají podle nařízení především za a povinnost čerpat každoročně letecké palivo v předepsaném minimálním rozsahu na vybraných letištích Evropské unie a za b vykazovací povinnost vůči příslušnému orgánu a agentuře Evropské unie pro bezpečnost letectví. Řídící orgány letiště, v případě České republiky jen letiště Praha Ruzyně, mají podle tohoto nařízení především povinnost usnadnit provozovatelům letadel přístup k udržitelným leteckým palivům, dodavatelé leteckých paliv pak mají především povinnost zajistit, aby jimi dodávané palivo na každém letišti v Evropské unii obsahovalo předepsaný minimální podíl udržitelných leteckých paliv včetně paliv syntetických a za B vykazovací povinnost vůči příslušnému orgánu a agentuře Evropské unie pro bezpečnost letectví prostřednictvím zvláštní unijní databáze.
V podrobné rozpravě ještě načtu maličkou legislativně technickou úpravu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec, prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý večer, děkuju za slovo. Respektuji nebo vím o politické dohodě, kde nechceme ty zákony zdržovat, takže nebudu taky zdržovat a budu tedy i proto velmi stručný. Potvrzuji to, že jsme se dohodli na schválení té devadesátky, že ji není důvod blokovat, přesto pana ministra poprosím asi jenom o jednou rychlou odpověď. Když jsem ten materiál procházel, tak je tam zmiňován kompetenční spor mezi rezorty. Bylo to asi v tom mezirezortním připomínkovém řízení, kde Ministerstvo dopravy odmítalo nebo jeho stanovisko bylo, že nechce tuto oblast převzít a navrhuje ji, tu kontrolu, dát pod Státní energetickou inspekci pod Ministerstvem průmyslu. Tak prosím, jestli tohle je vyřešeno, a kde to nakonec bude. Nic víc. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Hlásí se pan ministr.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Ano, ten spor jsme vyřešili, protože přirozeně kontrola výrobců opravdu přísluší spíše rezortu MPO a Státní energetické inspekci. Naopak pod Úřadem pro civilní letectví zůstává ta kontrola. To, jakým způsobem se s těmi palivy nakládá na letišti a na letištní ploše.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Nikdo další se do obecné rozpravy nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Nikoho takového nevidím, obecnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Zájem o závěrečná slova neeviduji.
Nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu vám návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 968 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko, zdvihne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 51 bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 124, proti nebyl nikdo. Konstatuji, že jsme tedy vyslovili souhlas s tím, abychom mohli pokračovat podle § 90 odst. 5.
Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu, do které se hlásí pan zpravodaj. Prosím.
Poslanec Karel Sládeček: Já chci upozornit, že v části první čl. 2 bodu 2 se slovo "stanovenou" nahrazuje slovem "stanovené", protože se jedná o opravu chyby v psaní. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je zájem nyní o závěrečná slova? Není tomu tak.
Nyní bychom tedy měli hlasovat o té načtené legislativně technické změně.
Zahájím hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Tak jak to přednesl pan zpravodaj. Kdo je proti?
Hlasování číslo 52, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 118, proti nebyl nikdo. Tato legislativně technická úprava byla přijata.
Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu vám návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 968."
Zahajuju hlasování. Ptám se, kdo je pro návrh takového usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 53, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 120, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme tedy se zákonem vyslovili souhlas, a končím projednávání tohoto bodu.
Děkuju navrhovateli i zpravodaji za spolupráci.
Protože je 20.00 hodin, přesně nám to vyšlo, tak přerušuji 139. schůzi Poslanecké sněmovny s tím, že pokračovat v ní budeme pět minut po skončení nebo přerušení 134. schůze Poslanecké sněmovny, která bude zahájena zítra, to je ve středu 28. května, v 9 hodin. Do té doby vám přeji hezký večer.
(Schůze přerušena v 20.00 hodin.)
Aktualizováno 31. 5. 2025 v 22:51.