Úterý 27. května 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

59.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu v souvislosti se zřízením a fungováním jednotného evropského přístupového místa /sněmovní tisk 976/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura, kterému dávám tímto slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Dnešní první bod, který jsme již schválili, byl první fázi implementace evropských předpisů. Toto je druhá fáze implementace. Jedná se o zřízení ESAP. To je to evropské přístupové místo, jak jsem říkal před chvílí. Budu jenom připomínat, že tam budou na jednom veřejně dostupném místě soustředěny finanční informace a informace související s udržitelností. Cílem je přispět k rozvoji a integraci kapitálového trhu v EU. Stejně jako u předchozích dvou tisků prosím Poslaneckou sněmovnu, aby tuto čistou implementaci schválila podle § 90 odst. 2. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní by se slova měl ujmout zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Michael Kohajda, ale protože je omluven, tak je navrženo, aby roli zpravodaje v tuto chvíli převzal pan poslanec Munzar.

 

Nicméně jsme v prvém čtení, tak musíme o této změně hlasovat.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, aby pan kolega Vojtěch Munzar byl zpravodajem pro tento tisk? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

V hlasování číslo 44 bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 128, proti byli 2. Návrh byl přijat.

 

Pan poslanec Munzar nám může přednést zprávu zpravodaje. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuji. Navážu na pana ministra. Souvisí to i s dvěma předchozími tisky. Cílem tohoto návrhu je implementace evropských předpisů v souvislosti se zřízením a fungováním jednotného evropského přístupového místa. Celkem zasahuje tato implementace do sedmnácti zákonů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu poslanci a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Štolpa David. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes máme na pořadu návrh zákona, který do našeho právního řádu zavádí pravidla pro fungování jednotného evropského přístupového místa, známého pod zkratkou ESAP. Dovolte mi k tomu vystoupit se stanoviskem našeho poslaneckého klubu a tento návrh podpořit.

Evropská unie v posledních letech velmi intenzivně pracuje na hlubší integraci kapitálových trhů. Jedním z klíčových nástrojů této strategie je právě ESAP, databáze, která má sloužit jako centrální, snadno přístupný a digitálně přívětivý prostor pro veřejně dostupné informace o finančních službách, kapitálových trzích, ale také udržitelnosti podnikání. V současné době jsou tyto informace rozptýlené. Najdeme je na webech jednotlivých firem, v národních registrech, na různých platformách, často v odlišných formátech, různých jazycích a s různou úrovní kvality. To není ideální situace ani pro investory, ani pro firmy samotné. Zejména menší podniky se potýkají s tím, že je složité se zviditelnit nebo přilákat zahraniční investory právě kvůli této roztříštěnosti a nepřehlednosti informací.

Na druhé straně investoři, zejména ti drobní, čelí vysokým nákladům a časové náročnosti při vyhledávání klíčových údajů. ESAP tento problém řeší. Nejde o žádný nový a byrokratický moloch. Naopak, ESAP nebude vytvářet nové povinnosti, ale pouze zpřehlední a zcentralizuje data, která už dnes firmy musí podle zákona zveřejňovat. Vše bude přístupné on-line bezplatně v jednotném formátu a s možností vyhledávání podle klíčových parametrů. To považuji za obrovský posun kupředu.

Pro Českou republiku je to důležitý krok nejen proto, že návrh vychází z evropské legislativy, kterou jsme se zavázali implementovat, ale i proto, že z něj může dlouhodobě těžit naše ekonomika. Pokud chceme, aby české firmy byly konkurenceschopné na evropském trhu a měly přístup k financování, pak je nutné zvyšovat transparentnost a digitální dostupnost.

Konkrétně tento návrh zákona přináší změny v celé řadě zákonů. Cílem je jedno. Sladit naše národní předpisy s evropskými pravidly a umožnit České republice být plnohodnotným a aktivním hráčem v rámci ESAP. Co je důležité říci? Sběr informací pro ESAP budou v Česku zajišťovat Česká národní banka a Komora auditorů. Co víc, podle předpokladů návrh nijak administrativně nezatíží firmy. Firmy budou předávat informace, které už dnes zveřejňují. Novinkou bude pouze jejich forma a technická specifikace.

Naopak, z dlouhodobého hlediska může být ESAP pro firmy výhodou, protože zlepší jejich viditelnost, důvěryhodnost na evropském trhu. Z ekonomického hlediska lze očekávat pozitivní dopady. ESAP přispěje k lepší alokaci kapitálu, sníží náklady investorům, podpoří zviditelnění menších firem a dlouhodobě i posílí transparentnost finančního trhu. Právě v době, kdy čelíme ekonomickým výzvám, je každý krok směrem k vyšší efektivitě a důvěře ve finančním prostředí velmi vítaný.

Dovolte mi ještě jeden důležitý aspekt - digitální přístupnost. ESAP má být příkladem dobře nastavené digitalizace veřejného sektoru, bez zbytečného papírování, bez bariér a především s důrazem na otevřený přístup a dostupnost. Informace v ESAP budou bezplatné a pouze v případě extrémní zátěže systému, jako je opakované stahování velkého objemu dat, můžou být vybírány poplatky. Toto je podle mého názoru velmi rozumné a férové nastavení.

Vážené kolegyně a kolegové, zákon, který dnes projednáváme, není mediálně přitažlivý, ale je z mého pohledu důležitý. Navíc se jedná o transpoziční povinnost, kterou musíme jako členský stát EU splnit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Jsme v obecné rozpravě. Nikdo další přihlášený není. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, tak končím obecnou rozpravu.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.) Není tomu tak.

 

Tak se posuneme k tomu, že rozhodneme podle § 90 odst. 2 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu vám návrh usnesení, který zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 976 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

V hlasování číslo 45 bylo přihlášeno 156 poslanců, pro hlasovalo 144, proti nebyl nikdo. Návrh jsme odsouhlasili.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a ptám se, zda se někdo do podrobné rozpravy hlásí? Nikoho takového neeviduji, čili podrobnou rozpravu končím.

Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečná slova.

 

Proto přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu vám návrh usnesení, který zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu v souvislosti se zřízením a fungováním jednotného evropského přístupového místa, podle sněmovního tisku 976."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takové usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

V hlasování číslo 46 bylo přihlášeno 156 poslanců, pro hlasovalo 148, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas, a končím projednávání tohoto bodu.

Budeme pokračovat dalším bodem našeho jednání, kterým je

Aktualizováno 31. 5. 2025 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP