Středa 18. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Aleš Juchelka)
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 697/ - druhé čtení
Vládní návrh zákona byl projednáván, nebo tohoto bodu, jsme přerušili dne 13. září 2024 v obecné rozpravě. Připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 697/1 až 3.
Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali ministr životního prostředí pan Petr Hladík a zpravodaj výboru pro životní prostředí, poslanec David Šimek. Připomínám, že zpravodajkou hospodářského výboru je poslankyně Berenika Peštová.
Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které se přihlásili poslanci... A v tuto chvíli vidím pana poslance Romana Kubíčka, který přerušil - (byl) právě přihlášen v tuto chvíli s faktickou poznámkou, ruší faktickou poznámku, a přihlásí se tedy dál do obecné rozpravy.
V tuto chvíli tedy poprosím paní poslankyni Bereniku Peštovou, která je přihlášena do obecné rozpravy. Paní poslankyně, máte slovo.
Jenom než vám ho udělím, konstatuji, že pan poslanec Marek Výborný, pan ministr Marek Výborný, bude hlasovat s náhradní kartou číslo 48.
Prosím, máte slovo.
A taktéž poprosím poslankyně a poslance o klid. Děkuji.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. (Silný hluk v sále.) Já tedy doufám, že své ctěné kolegy nějak upoutám, aby ztlumili své hlasy, nebo zvednu svůj hlas. Děkuji.
V prvním části svého vystoupení jsem zhodnotila celou tu směrnici, která se transponuje, a není to jenom jedna směrnice do českého práva. V té druhé části bych se ráda zaměřila na to, jakým způsobem tato legislativa byla přijímána. Neustále tady apeluji na to, aby byla dodržována legislativní pravidla prací, to znamená vnitřní připomínkové řízení, mezirezortní připomínkové řízení. Samozřejmě jde to na Legislativní radu vlády, kde to projde přes všechny patřičné komise podle toho, jaké si to zaslouží. Pak samozřejmě z těchto komisí vychází stanoviska komisí, pak to jde na plénum Legislativní rady vlády a stanoviskem zpravodaje to jde na vládu. Poslední dobou se nám tady stává, že tyto postupy se nedodržují, a to velice často. Proto apeluji na našeho ministra pro legislativu, aby mi zdůvodnil, jak je možné, že všechno jde stanoviskem předsedy Legislativní rady vlády. I tento zákon šel tímto směrem.
Když jsem si přečetla jednotlivá stanoviska, respektive jenom jedno stanovisko, a to bylo stanovisko komise kompatibility, která je tedy hodně důležitá, protože se zde mění několik směrnic, je zde několik nařízení, tak ta komise kompatibility k tomuto zákonu vydala skoro 17 stran svých zásadních připomínek. Ale jestli to mám shrnout, tak v té preambuli ze začátku je napsáno: "Předkladatel splnil pouze částečně formální náležitosti týkající se vykazování slučitelnosti s právem Evropské unie, jak vyplývá zejména z legislativních pravidel vlády v platném znění, a z přílohy usnesení vlády ze dne 12. října 2005 č. 1304, o metodických pokynech pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii, v platném znění." (Silný hluk v sále.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já vás jenom přeruším, paní poslankyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já vás žádám, aby tady opravdu byl klid, aby paní poslankyně Peštová měla klid na to, co nám tady všem chce v Poslanecké sněmovně sdělit. Děkuji moc. Můžete pokračovat, prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji. Pak dále v obecné části tato komise konstatuje: "V rámci mezirezortního připomínkového řízení zkráceného na 15 pracovních dní nebylo možné předloženou materii, na kterou navazuje několik velmi složitých právních úprav Evropské unie, posoudit podrobně. Přezkum slučitelnosti byl tudíž proveden pouze rámcově."
Následuje krásných 17 stránek zásadních připomínek. V závěru tato komise říká: "Vzhledem k rozsahu nedostatků a nejasností nemohlo být odborem kompatibility hodnocení slučitelnosti provedeno." Takže komise kompatibility nám říká, že vlastně po 17 stránkách zásadních připomínek nemůže zhodnotit tuto materii a tento zákon.
No, a jak se nám s tím popasoval pan ministr legislativy? Pan ministr legislativy v obecné části dal své sdělení pro vládu: " Návrh zákona byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení již v červnu 2023 a připomínkové řízení skončilo dne 27. června 2023. Nicméně vládě bylo jeho znění upravené podle vypořádání připomínek uplatněných v připomínkovém řízení předloženo až dne 8. prosince 2023, a to v poměrně významně upraveném znění. Vzhledem k rozsahu, charakteru a významu materie předloženého návrhu zákona a současně s ohledem na časovou naléhavost jeho přijetí bylo navrženo jeho projednání alespoň v pracovních komisích Legislativní rady vlády.
Návrh byl následně projednán pracovní komisí Legislativní rady vlády pro správní právo a pro finanční právo. Nicméně s ohledem na rozhodnutí vlády ze dne 20. prosince 2023 zařadit návrh zákona již na program její schůze dne 3. ledna 2024 nemohlo již proběhnout plánované projednávání návrhu zákona v pracovních komisích Legislativní rady vlády pro evropské právo a pro hodnocení dopadů regulace RIA" - to jsou ty studie dopadů - "a velmi omezený termín pouhých několika pracovních dní pro zpracování tohoto stanoviska v období kolem vánočních a novoročních svátků neumožnil ani komplexní legislativně technické posouzení textu návrhu zákona."
Dále nám pan ministr sděluje: "Vzhledem k velmi omezenému časovému prostoru pro projednání návrhu zákona v legislativních orgánech vlády, s ohledem na rozsah návrhu zákona a rozsah jím prováděné implementace předpisů práva Evropské unie, nebylo též možné provést odpovědné a komplexní posouzení návrhu zákona z hlediska jeho slučitelnosti s právem Evropské unie." Například jen transponovaná směrnice 2023/959 Evropské unie má 100 stran. "Nelze proto garantovat úplnost a řádnost provedené transpozice, s čímž souvisí zvýšené riziko možnosti, že Evropská komise shledá provedenou implementaci v některé její části jako nedostatečnou, chybnou nebo rozpornou s právem a případně zahájí s Českou republikou řízení o porušení smlouvy." Takto pan ministr pokračuje dál.
No a jaký je závěr jeho stanoviska? Závěr stanoviska pana předsedy Legislativní rady vlády je pro vládu. "Nepřihlédne-li vláda k obecným připomínkám uvedených v části IV." - kterou jsem vám četla - "tohoto stanoviska, doporučuje předseda Legislativní rady vlády vládě schválit návrh zákona." A je to tam! Takže všichni říkají, jaký je to paskvil, ale návrh zákona schválíme. Vy si z nás už všichni děláte srandu? Pan ministr tady jasně říká, že se s námi s největší pravděpodobností blížící se skoro 100 % zahájí infringementové řízení, pak odůvodněné stanovisko, pak budou následovat sankce, ale návrh je schválit!
Takže doufám, že se mi k tomu pan ministr vyjádří, protože bych docela ráda věděla, k čemu tedy máme komise Legislativní rady vlády, když nestíhají ani v těch zkrácených lhůtách nám říct, jestli je to v souladu, nebo to není v souladu s evropským právem. K čemu máme komisi RIA, která by nám měla říct dopady, jaké budou na občany? Kde jsou vlastně ta stanoviska? Já mám jenom jedno stanovisko komise kompatibility. Ostatní nejsou. Takže jak se teda vláda rozhoduje? Děkuji předem za to, že mi to vysvětlíte.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji paní poslankyni Peštové. (O slovo se hlásí poslanec Kubíček.)
Nicméně v tuto chvíli se dříve než vy hlásil pan ministr Michal Šalomoun, poté z místa pan poslanec Roman Kubíček. Předpokládám, že se hlásíte, pane poslanče, do obecné rozpravy? (Poslanec Kubíček: Ano.)
Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ještě než vám ho udělím, tak jsem si všiml, že ke stolku zpravodajů se posadil pan poslanec Karel Smetana, a ne David Šimek. Takže v tuto chvíli tam došlo k zastoupení? (Poslanec Smetana: Ano.) Ano, dobře.
Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, paní poslankyně Peštová tady přečetla moje sdělení pro vládu. Tak to prostě bylo. Bylo na to poměrně málo času a tohleto byla reflexe, která tam je. To sdělení není tak, jak to interpretuje paní poslankyně, že rozhodně tady bude nějaký infringement a podobně. Ale v té době, kdy se to posuzovalo, na to dostatek času nebylo a bylo fair vládu na to upozornit, aby tohle zvážila při svém zasedání. Vláda to zvážila a v tomhle znění tak, jak to vyslala do Poslanecké sněmovny, o tom máte debatovat.
Samozřejmě že za transpozici neodpovídá Legislativní rada vlády, ale odpovídá za to předkladatel, což je Ministerstvo životního prostředí. Legislativní rada vlády je vlastně poradní orgán vlády a ta jí nějakým způsobem radí. Pracovní komise jsou potom už pracovní komise Legislativní rady vlády. Některé pracovní komise to viděly, takže určitá oponentura i tímto tiskem samozřejmě proběhla. Takže v této míře posouzení tam oponentura proběhla. Mohla proběhnout širší, ale nebyl na to dostatek času.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Než dám slovo panu poslanci Kubíčkovi, s faktickou poznámkou se přihlásila paní kolegyně Berenika Peštová. Prosím. Vážená paní poslankyně, vaše dvě minuty.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, vaše stanovisko je z 29. prosince 2023, napsal jste toto sdělení pro vládu, kde konstatujete to, co jsem četla. Tak já nevím, co mi tady říkáte, že v té době, když to vznikalo jako ne. Vy jste psal to stanovisko 29. prosince pro vládu. To znamená, že jste zkonstatoval to, co jsem tady přečetla, a na tom si stojíte snad, doufám. A tam jasně říkáte, že tady hrozí ten, ale on tam hrozí, to je reálný jako ta transpozice nebyla provedena, my to víme všichni.
Prostě tady pan ministr se rozhodl to, jak on to říkal, bude to sledovat, nebo promlčet, nebo já nevím, nějaký výraz jste, pane ministře, zvolil, nevím, jak jste to tam u toho pana Moravce říkal, jako že budeme sledovat nebo bych se musela kouknout. Takže jako vy jste se to, vy jste se to vlastně rozhodli promlčet, protože jste se zalekli toho, co jste udělali, a teď vlastně čekáme, co přijde.
Ta diskuse už tady proběhla s panem kolegou Adamcem, prostřednictvím pana předsedajícího, na to máme stejný názor. Já taky nechci zatížit naše domácnosti ničím. Ale bohužel to, co jste si schválili, to jste si schválili. No, tohletoho se nezbavíte, tak to je, tak to prostě je. Vy jste to odmávali, vy jste to schválili, vy jste to měli transponovat. Vy jste to neudělali, protože jste se lekli, no a teď to budeme promlčovat. No, to promlčování nás něco taky bude stát, že jo. Ale bylo by fajn, kdybychom aspoň věděli, kolik to bude.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji paní poslankyni. S faktickou poznámkou se hlásí paní kolegyně Zuzana Ožanová. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, paní ministryně, páni ministři. Já se musím vrátit k jedné věci a to bylo k vystoupení pana ministra Šalomouna.
Víte, vzniklo tady Ministerstvo pro legislativu, které dříve neexistovalo. Máme tady, máte v programovém prohlášení o tom, jak se budete snažit o dobrou legislativu, a vlastně to, co tady uváděla kolegyně Berenika Peštová, vaším prostřednictvím, pane předsedající, nesvědčí tomu, že by to ministerstvo chtělo pracovat tak, jak máte v programovém prohlášení vlády. Protože tato legislativa podle toho, kolik je tam těch připomínek... No, málo času, tak máte se tomu věnovat ještě víc. Kdy to projednáváme? Ještě teď jste k tomu mohli vydat stanovisko, ještě teď jste to mohli upravit.
Prosím vás, k čemu máme ministerstvo pro legislativu, když 17 stránek připomínek se řekne, že je všechno v pořádku? Promiňte, to není to, proč jste si zřídili ministerstvo pro legislativu. Potom tohle ministerstvo nemusí existovat, konsolidujte veřejné finance, finance použijte na něco jiného.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji paní poslankyni. S faktickou poznámkou ještě paní poslankyně Berenika Peštová. Paní poslankyně, vaše dvě minuty, prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Já ještě bych ráda doplnila to, co jsem tady říkala k panu ministrovi Šalomounovi. Já vám rozumím, že potom tam vznikla určitá půlroční nějaká prodleva, protože mezitím vznikly nebo byly schváleny ty další směrnice a už se to nedalo do toho mezirezortu.
Ale chtěla bych připomenout, že těch půl roku Ministerstvo životního prostředí prodrbalo tím, že se hádalo, kdo ty peníze bude mít z těch povolenek. Jestli to bude Ministerstvo financí, anebo jestli to bude Ministerstvo životního prostředí, jo, anebo Ministerstvo průmyslu? Takže ve své podstatě půl roku se tři ministerstva hádala, kde skončí peníze z emisních povolenek. Jestli tam, nebo tam, nebo tam, takže to bylo celý, proto tam je ta prodleva.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji paní poslankyni. Tím pádem jsme vyčerpali všechny faktické poznámky a do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Roman Kubíček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jako trošku emocí tady zavládlo. No, v každém případě já bych se opravdu ještě vrátil k tomu tématu těch emisních povolenek. Všichni jsme sledovali vývoj v uplynulých letech s tím, že když se začali obchodovat emisní povolenky, ta jejich cena se pohybovala maximálně na úrovni 5 eur za tunu. Potom začal strmý růst její ceny, který úplně v první fázi byl zapříčiněn obchodováním na sekundárním trhu, to znamená, že se z toho vlastně stalo finanční aktivum a ty emisní povolenky nakupovali právníci, důchodové fondy z Kanady, důchodové fondy z Ameriky. Vidíte, odkud jsou, jo? Ne z Evropy, takhle to je.
Potom jsme vymysleli další mechanismus, který říká budeme ubírat počet emisních povolenek, ať to akcelerujeme, ať všichni prostě zavřou ty kotle a budeme se tady mít úplně jako bozi a nahradíme to fotovoltaikou.
Asi všichni víte, že fotovoltaika cca funguje 1 200 hodin za rok, dokonce na stránkách jednoho obchodníka s fotovoltaikou jsem našel, že fungují 1 200 dnů v roce, tam napsal - opravdu to napsal. To je vynikající zpráva. V každém případě i ta fotovoltaika, která je, je nějaký řekněme vedlejší zdroj, nějaký pomocník - já to nezatracuju, rozumím tomu pro rodinné domy, ale nedokážu si představit zase další výstavbu na zelené louce různých panelů - a v té době byla informace, že do roku 2030, kdy se vlastně dojde k odklonu od fosilních paliv, kde teda významně bylo vlastně fosilním palivem označeno uhlí a nebyl označen plyn, což je pro mě záhada, protože plyn taky je nějakým způsobem fosilní palivo. Řeklo se, že v roce 2030, pokud se nepletu, bude maximální cena emisní povolenky 35 eur. S tím všichni ve svých plánech elektrárny, teplárny počítali, protože oni nepracují tak, že si to vypočítávají ad hoc na jeden rok, ale opravdu při financování svých aktivit musí pracovat s dlouhodobými plány.
A co se nestalo? Emisní povolenka raketově vzrostla, do toho přišla, řekněme, válka s Ukrajinou a krize plynu a všeho, který tady byl, takže ta náhrada se nekonala. Dneska ani v Německu nestaví náhradní plynové elektrárny. A víte proč? No protože se jim to nevyplatí, pokud nedostanou podporu, nevyplatí, tak to je daný. My ani nestavíme, ani neprojektujeme kromě pár plynových motorů na špičkování výkonu. Nechci tady zabíhat do detailu. No a tvrdíme lidem, že až zavedeme EU ETS 2, že maximální cena emisní povolenky bude 45 euro za tunu. Tak a ten paradox. Dneska je cena emisní povolenky 63,30, to se obchoduje dneska, před rokem to bylo 100 eur.
Vy si fakt myslíte, že ta cena 45 eur se bude řídit tím, jaké budou mít lidi baráky? Oni budou dvě ceny emisní povolenky? Ona bude jedna pro uhlí, bude pro plyn, a pak bude ta druhá pro ty baráky?
Nebo díky tomu, že zavedeme EU ETS 2 se zlevní cena emisní povolenky? No, nebuďte blázni, takhle to přece nefunguje. No, máme novou eurokomisařku Tereza Ribera. To bude sranda pro Českou republiku. Odpůrkyně fosilních paliv, odpůrkyně jádra, odpůrkyně všeho, a ukazuje nám cestu Španělska, kde je sluneční svit dvaapůlkrát vyšší než v České republice. A také používají plyn, také ho vozí a také ho nějakým způsobem implementují, a když jim to nevychází, odkud si dovezou elektrickou energii? No, z jaderek z Francie jako všichni. Takhle to je. Na co si to tady hrajeme? A mluvíte tady o impeachmentu za to, že neuděláme EU ETS 2? No, nepřijmeme tenhle zákon vůbec, ten impeachment bude úplně stejný.
Takže, milí občané, tady se hraje hra, kterou nelze vyhrát. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji panu poslanci Romanu Kubíčkovi. Vidím, že do obecné rozpravy se z místa hlásí také pan poslanec Richard Brabec.
Než se dostaví k pultíku, přečtu omluvy. Markéta Pekarová Adamová se omlouvá do 10 hodin ze zdravotních důvodů, Jiří Hájek od 14 hodin z pracovních důvodů, z pracovních důvodů taktéž pan poslanec Jiří Horák od 12 hodin, celý jednací den z pracovních důvodů Marie Jílková a pan Michal Ratiborský celý jednací den z rodinných důvodů. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, vážení členové vlády, členky a členové vlády, abych byl přesný. Dovolte mi dvě poznámky. Já se... členko, ano, členko (Se smíchem.). Neviděl jsem vás dvakrát, paní ministryně, z toho mě nepodezírejte, takže omlouvám se, členko a členové vlády.
Já bych si dovolil dvě poznámky.
Jednu tu, kterou, a tady bych navázal na kolegyni Peštovou. Když si vzpomenu, za co jsme byli tepáni, když jsme byli ve vládě, a speciálně by to bylo od Pirátů, on tady teď si myslím, že není pan předseda Michálek, ale kdybychom my si dovolili něco, jako teď vlastně vláda dělá, to znamená, dává tam novelu, která zjevně nemůže vyhovět té transpozici, a zároveň to osekává, respektive otesává pozměňovacími návrhy z jedné i z druhé strany, tak to by byla podle mě snad - Milion chvilek - plná i Letná. Teď se neděje nic, Piráti mlčí. Vždycky byli právní puristé, takže tohle to je prostě úplně jasné, ale já to řeknu na placato, tak jako jsem to řekl při svém minulém vystoupení. Fialova vláda skutečně prošvihla unikátní příležitost, hodit to Evropské komisi na hlavu při našem předsednictví a říct - podívejte se, neudělali jste své domácí úkoly, neudělali jste dopadové studie, takže tady to máte, tady si to sbalte. Odjezd, konec hlášení. To se nestalo, my jsme naopak se nechali hladit po srsti, rádi, že nás pochválí pan Timmermans, paní von Der Leyen a další. A takhle to dopadlo.
Teď, když se projevily ty pravděpodobné dopady, tak samozřejmě nastala panika, protože je jasné, že se to nikomu líbit nebude, protože ty dopady můžou být skutečně obrovské, ať už na cenu pohonných hmot, tak na cenu tepla a další.
Takže teď jsme v situaci, když se dívám na návrhy nové Evropské komise, tak to ve mně teda rozhodně optimismus nebudí. O nové eurokomisařce pro životní prostředí tady byla řeč. To si myslím, že asi bude možná ještě složitější, než s Franzem Timmermansem do jisté míry, protože pokud tady je skutečně někdo, kdo je zjevným odpůrcem i jaderné energie, tak je to pro zemi, jako je Česká republika, opravdu špatná zpráva. Teď se tady nebavím vůbec o portfoliu pro pana Síkelu jako specialistu na spolupráci s Čínou, s Afrikou a mimozemskými civilizacemi, ale to ani není podstatné, V této věci je podstatné to, že Evropský parlament a Evropská komise zjevně si nevzaly poučení z toho, co se tady děje, a pokračuje tedy mílovými kroky do zatracení, zapomnění a nekonkurenceschopnosti. A my bychom v tomto opravdu při tom statovali.
Takže my jsme teď momentálně v situaci, kdy máme implementovat nějakou směrnici, která zjevně naplňuje jenom část transpozice. Já říkám, že bych skutečně jako eskymácký pes do posledního dechu bojoval za to, tak jako Slováci a další, teď, v této chvíli, aby nebyla naplněna. Protože já věřím, že se tady najdou nějaké síly, nebude to jenom Česká republika, nebo neměla by to být Česká republika, Vidíme, jak se teď k tomu staví Slovensko a další, a prostě tvrdě teď tam bojovat za to, aby EU ETS 2, tak jak je navrženo, tak prostě neprošlo, protože jak už jsem říkal minule, a trvám na tom, Green Deal opravdu je mrtev v té stávající podobě, je mrtev, musí být opraven, musí být zásadně opraven, a ta věc se mění. A ve chvíli, kdy se mění pro okrajové podmínky, tak se prostě nemůžeme tvářit, že se nic neděje.
Takže já jsem to své minulé vystoupení tady uzavřel jakousi řečnickou otázkou, na kterou jsem nedostal odpověď. Asi jsem měl říct, že to nebyla jenom řečnická otázka, protože na řečnické otázky se obvykle neodpovídá, tak je to opravdu otázka. A je to otázka na pana ministra, je to otázka na další. Co s tím tedy vlastně chceme dělat? Protože je tady nějaká novela, která zjevně neplní úplně to zadání, rozděluje to na teď a potom, tedy teď monitoring a potom možná vyřazování povolenek, ale zároveň jsou tady pozměňovací návrhy z jedné či z druhé strany, ať už od pana kolegy Smetany, tak od pana kolegy Krále, kde jeden říkal - tak udělejme jenom část a druhý říká udělejme celé. Takže mě by fakt zajímalo, jak ta chytrá horákyně nakonec dopadne. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. V tuto chvíli máme pořadí faktických poznámek. Pan Miloslav Janulík, po něm pan Václav Krása. Z místa se přihlásila paní kolegyně Oulehlová do obecné rozpravy. Pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Miloslav Janulík: Děkuju za slovo. No, já bych se vrátil k tomu meritu, pro koho to vlastně všecko děláme? Děláme to pro lidi, pro naše občany, a z toho všeho vyplývá, že to, co ten Brusel chce, je pro nás, pro Českou republiku nepřijatelné. Máme 150 000 nevyměněných kotlů. Ty lidi - prostě za chvilku začíná topná sezóna, chcete je pokutovat? Na co tam jezdíte, do toho Bruselu? Tak tam jeďte a řekněte jim, že to prostě nejde, že Česká republika na to nemá peníze, že na to nemá síly ani prostředky, a nemůže to přece být tak, že "my vás zachráníme, kdybyste u toho měli pojít". My tady přece chceme normálně žít a existovat, a jak to říkal kolega, Green Deal je mrtvý a váš úkol, když jste vláda České republiky, je, aby tedy ten premiér šel do Bruselu a řekl - takhle ne, toto prostě nejde. To je pro nás nepřijatelné a my to nedokážeme prostě implementovat, protože bychom u toho vlastně nemohli vůbec žít. A mladí, ti, kteří do vás skládali ty naděje, tak dneska vidí, že když si vyřizují - když konečně vyřídí stavební povolení, tak se jim rekonstrukce nebo stavby baráků prodražují o statisíce kvůli tepelným čerpadlům a nějakým nesmyslným předpisům. Takže najednou zjišťují, že je to pro ně ještě míň dosažitelné, než to bylo. A a to je celý smysl tady toho, aby se tady nedalo žít? Tak jako ta ekologie má nějaké svoje hranice a na druhou stranu si pak všichni dopočítají, že ta Evropa se podílí na znečištění sedmi procenty a zbytek planety na to kašle. Ale já nevím, čí jste tedy vláda. Koho? Bbruselu, nebo České republiky, našich lidí? Tak prostě tam jeďte a řekněte, že tohle nejde, a zastupujte zájmy České republiky tak, jak to dělají ty okolní státy. To je to primární, nejde to a hotovo! Ať si s námi tedy nějak oni poradí, nebo jim řekněte - bude to trvat dalších 50 let, nemáme na to peníze ani chuť. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. S faktickou poznámkou - než vystoupí Václav Krása, tak ty mladé samozřejmě zdravíme na galerii, a Václav Krása má jako pan poslanec dvě minuty.
Poslanec Václav Král: Děkuji panu předsedajícímu. (Předsedající: Král.) Král. Mám to brát jako jakési vyznání? Nebo?
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Samozřejmě, pan exposlanec Krása.
Poslanec Václav Král: Tak já jsem myslel, že už k tomu nebudu vystupovat, už jsem k tomu řekl a napsal všechno, co jsem měl na srdci, ale ono už to bylo v té pohádce. Nedají si říct a nedají. Tak když jsme tady slyšeli o těch eskymáckých psech, tak se tady jakoby můžu zeptat: Kde jste teda byl, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího, v tom roce 2017, 2018, 2019, kdy se postupně přijímaly ty jednotlivé akty, které potom vyústily vlastně v tu dnešní situaci?
Odpovím kolegovi Janulíkovi, prostřednictvím pana předsedajícího. No, samozřejmě, že to děláme pro ty lidi, akorát že to děláme prostřednictvím jaksi záchrany toho klimatu, chceme bojovat s tou změnou toho klimatu, takže to děláme takhle jako pro lidi. A když se vrátím ještě k tomu prapůvodu, který skutečně vznikal v tom roce 2017, 2018, 2019, tak doteď to nikomu svým způsobem nevadilo, že máme dražší elektřinu, máme dražší teplo, ne že bude dražší teplo. Ono už je dražší to teplo teď, díky nebo kvůli prostě emisní povolence, takže to není nic nového. A také jste se mohli pokusit o to, nezavádět a nastavit ten systém obchodování s emisní povolenkou tak, aby nedocházelo k těm finančním spekulacím.
Bohužel, nebo pro někoho bohudík, někdo je za to rád, za vysoké ceny elektřiny a tepla, se to prostě nestalo. Já myslím, že tahle debata jako veřejnost nezajímá, abychom si tady vyčítali, co kdo v minulosti udělal. Myslím, že kolega Stanjura, a myslím, že i pan ministr, ale nechci za něj mluvit, deklarovali, a už jsme se o tom tady bavili minule, že prostě ten oddechový čas, kdy jaksi nedochází k plné implementaci směrnice, odložilo se projednávání strategických dokumentů jako Státní energetická koncepce, klimatický plán a další, že prostě využijí k tomu, aby v Evropské komisi se pokusili vyjednat nějaké výjimky a případně revizi systému obchodování s emisní povolenkou. Tak jim nechme na to prostor a za pár týdnů se na to zeptáme a zúčtujeme, ale v tuhle chvíli myslím, že ta debata je relevantní.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. Vaše vystoupení, pane poslanče, vyvolalo několik faktických poznámek, jako první paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se Richard Brabec a paní poslankyně Hanzlíková. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Ale dáme si říct, dáme si říct - na svého ctěného předřečníka. Když chceme začínat, tak začneme v roce 2005, tam ty emisní povolenky vznikaly. 2005. Pak se dělal monitoring. 2007 se zaváděly. Takže koukněme se ještě hlouběji do historie. Nebudeme koukat na nějaké 2017, 2018. Když už se chceme koukat na 2017, 2018, tak já jsem to tady řekla na mikrofon. My jsme říkali, že o tom se mluvilo, že se uvede v život EU ETS 2. Ale jasně jsme řekli, že bez dopadových studií neexistuje. To jsme řekli, to je zaznamenané. Opravdu, bez dopadových studií neexistuje. Kde jsou ty dopadové studie? Kde jsou? (Reakce z lavic ODS: V Německu.) A řekli jsme jednoznačně, že každý členský stát bude mít svoji dopadovou studii, protože má jiný energetický mix, má úplně jinak nastavenou ekonomiku. A kde jsou ty dopadové studie? Vždyť jsem to četla v tom stanovisku, ani do komise RIA to nešlo, protože bylo málo času.
Pan ministr už mi utekl, protože se bojí, že to ještě tady znovu do něj našiju, ale já si ho najdu. (Pobavení v sále.) Opravdu, po tom, co jsem domluvila, tak pan ministr se najednou vypařil. Ale je to jedno, aspoň tady mám pana ministra Hladíka. Možná že mi odpoví on. Ještě nějaké si tady zavolám. Takže v každém případě my jsme žádali studie dopadů.
A co se týče těch emisních povolenek, tak ty emisní povolenky nestouply v důsledku toho, že byla krize nebo že byla válka na Ukrajině. Ty stouply ještě dávno před tou energetickou krizí. Moc dobře to víme. Takže nebudeme slučovat věci, které jsou neslučitelné. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Pan poslanec Brabec je na řadě, poté paní poslankyni Hanzlíková a s obecnou rozpravou poté, pokud budeme pokračovat, je přihlášen s přednostním právem pan místopředseda Havlíček. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Richard Brabec: Děkuju. Tak kdyby mi kolegyně Peštová řekla, že to do mě našije, tak bych taky utekl, respektive asi už preventivně, kdybych ji viděl přihlášenou.
Ale jenom k tomu, co řekl pan poslanec Král. Jasně, že jsme tam byli. Ale kdybychom tam nebyli a nebojovali, tak třeba dneska nemáme Modernizační fond s mnoha sty miliardami korun, nemáme fond spravedlivé transformace a další věci.
Protože ďábel se skrývá v detailu, tak v těch letech předchozích, a to pan poslanec Král ví velmi dobře, protože on je v té věci velmi orientován, což je dobře, ty debaty pak mají smysl, byly dvě klíčové podmínky. Je ta, že Evropa nebude ztrácet konkurenceschopnost. Druhá je ta, že to nebude mít žádné sociální dopady. A to, že to nebude mít žádné sociální dopady, to já nepovažuju za řešení, že někdo vymyslel sociální klimatický fond, ze kterého samozřejmě půjde podporovat jenom menší část lidí, samozřejmě. To znamená, že zdaleka to nebude tak, že všichni ti, kteří dneska za to tvrdě zaplatí v ceně navýšení ceny pohonných hmot, uhlí, plynu, dalších paliv, že to nějak dostanou zpátky plně kompenzováno. To samozřejmě neznamená. Plně to kompenzováno, nebo částečně to kompenzováno pravděpodobně by dostali lidé, řekněme, s nějakými nižšími příjmy, ohrožené skupiny. A asi ani to by nepokrylo zdaleka vše.
Takže tohle to byly ty podmínky. Ale protože Evropa většinou funguje nebo Evropská komise většinou funguje klasicky salámovou metodou, to znamená jezinky, bezinky, prstíček, pak celá ruka, pak další údy, tak takhle to prostě pak končí, že potom, když to takhle na začátku je nějak... Ale to právě bylo to rozhodující v tom předsednictví, kdy se opravdu dala využít ta situace a unikátní pozice, kterou Česká republika měla, a přímo se nabízelo, abychom řekli, že tam nebylo splněno to, co se slibovalo, protože zjevně ty sociální dopady to bude mít obrovské a zjevně Evropa ztrácí konkurenceschopnost. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Hanzlíková, připraví se pan poslanec Roman Kubíček. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím na začátku říct, že nejsem žádný expert na emisní povolenky a na energetiku, ale tím, že se zabývám sociální politikou, tak ty sociální dopady na lidi mě opravdu jako velmi zajímají. A pro mě je úplně nepřijatelné, že tady se tak jako krčí rameny, vláda se k tomu příliš nevyjadřuje, prostě tak nějak to přijala, jako nějak se to prostě jako bude vyvíjet, oni to lidi nakonec nějak rozdýchají.
Ale já chci jenom připomenout, jak je na tom Česká republika. Nejenom že se za poslední tři roky o jednou tolik zvětšil počet lidí, kteří jsou buďto pod hranicí chudoby, anebo těsně nad tou hranicí, takže teď už se to týká 3 milionů lidí. To je pro mě tedy opravdu hodně. A taky nesmíme zapomínat na to, že Česká republika vždycky byla a je velmi specifická, co se týká způsobu bydlení. Tady je 80 % vlastnického bydlení. Spousta lidí, právě těch, o kterých mluvím, kteří jsou sociálně slabí nebo jsou na tom špatně finančně, bydlí právě v domech na vesnicích. Takže těch se to teda dotkne jako velmi. Nechápu, jak může prostě vláda k tomu přistupovat tímhle způsobem.
Vláda je tady pro lidi. A lidi čekají, že s tím něco uděláte. Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. S poslední faktickou prozatím je přihlášen pan poslanec Roman Kubíček. Prosím.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, pane předsedající. Já nepůjdu ani do pana poslance Krále krásy. Tak ne, nepůjdu.
Jenom taková informace. Tady pořád se mluví o fondech, o fondech transformace, o spravedlnosti a tak dále. Vážení občané, kdo ty fondy plní? Z vašich peněženek se plní. Ony jsou promítnuty v cenách tepla, v ceně elektriky, v ceně plynu, v ceně všeho. Vám se zvedá ta cena. Vy to vložíte zpátky a naplníte ten fond. Takže tady máme opět nějaký jako dotační mechanismus, který se bude dotýkat někoho jiného. A tímto vyváděním těchto prostředků budeme snižovat konkurenceschopnost střední třídy. A střední třída, to nás učili v ekonomii, je motorem ekonomiky státu. Pokud zanikne, nebude motor, nebude od koho vybírat ty peníze a můžeme si zatopit v jeskyních větvemi. Zase. Díky. (Potlesk z lavic ANO.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy, do níž je přihlášen s přednostním právem pan místopředseda Karel Havlíček, připraví se paní poslankyně Renata Oulehlová. Pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Přeji všem hezký dobrý den. Vážený pane místopředsedo, vážení kolegové, kolegyně, já do diskuse vstupuji poprvé teď a poslouchal jsem to velmi pozorně, co jste říkali minule i co se říkalo dnes. Já nevím, jestli si všichni uvědomujeme vůbec závažnost toho, o čem tady diskutujeme. A jestli nás někdo sleduje, tak si prosím všichni, co tady sedíme, uvědomme jednu věc. Ty lidi vůbec nezajímá, co bylo v roce 2005, co bylo v roce 2017, 2018. Popravdě řečeno, je ani nezajímá, co bylo v roce 2022. Můžeme se teď tady krásně přetahovat a říkat si, co kde kdo byl. Samozřejmě že někdy v roce 2017, 2018, když se dávaly dohromady prostě smělé plány Evropy, byla nějaká situace. Ta situace byla úplně jiná. A já ani principiálně nevyčítám někomu, že někdo chtěl ozeleňovat Evropu.
Ale jsme v úplně jiné době. Jsme v situaci, kdy máme totální energetickou krizi. A stále ji máme, ne že ji nemáme, protože nemáme zdroje v Evropské unii. Máme tady válku. A situace se změnila. Takže ano, teď bych tady mohl krásně vytáhnout to, jakým způsobem jste to řídili v době předsednictví Evropské unie, kdy podle mého názoru ještě byla poslední šance, kdy se dalo zatáhnout za ruční brzdu. Objektivně řečeno, asi byste to úplně nevyhráli, kdybyste hlasovali jinak. V Evropské unii by vás převálcovali ti šílenci zelení. Ale aspoň by tam byla nějaká snaha, aspoň by tam byla odvaha s tím něco dělat. Nicméně to už se nezvládlo, uzavřeno.
A jsme v kritické situaci nejenom my, ale v celé Evropě. Vždyť přece musíme vědět, pane ministře, vy jste to tam obhajovali nejvíc, že Evropa jde do úplných kytek. To nevidíte to, že EU ETS 1 znamená katastrofu pro průmyslové firmy Evropy? A kdo tady bude tu Evropu živit, prosím vás, za pár let? To myslíme, že tady budeme pořád fungovat na bázi služeb, na bázi bank, na bázi toho, že budeme překupovat zboží? Největší komparativní výhoda Evropy vždycky byla v tom, že jsme tady měli vlastní výrobu. Souhlasím s tím, že ta výroba se bude překlápět do nových technologií, to je v pořádku, a že se postupně bude i ozeleňovat, to je taky asi v pořádku. Ale způsobem, jakým se to dělá v rámci EU ETS 1, je to nepřijatelné.
Já jsem byl u toho, když se v roce 2020 v Evropě hovořilo o cenách emisní povolenky, že bude v téhleté době někde okolo 30, 40 eur, a víme, jak se vyvíjí, dneska jsme na 70 až 80 eurech a byli jsme už přes 100 euro. Jak se na to mají ty firmy připravit? To je nemyslitelné. Já rozumím, že emisní povolenka je nástroj. Je to brutální a popravdě řečeno funkční nástroj. S tím souhlasím. Ale nesouhlasím s tím, jakým způsobem se napredikovala cena emisní povolenky, jak se to začalo obchodovat. Stal se z toho spekulativní nástroj místo toho, aby to byl nástroj těch, kterých se to bezprostředně dotýká. A to byl cíl Evropské unie. A ten, kdo se všechno podepsal pod to, že tohle to funguje dál, tak nese odpovědnost za to, že Evropa ztrácí konkurenceschopnost zásadním způsobem.
A jestli to nechceme vidět, tak strkáme hlavu do písku, protože tohle je opravdu vážný problém. To, že firmy odchází do Spojených států, to, že vlajková loď Volkswagen má katastrofální problémy a hraje o přežití, je důsledkem všech těchhletěch kroků, které se tady v posledních měsících, možná i jednotkách let dělají. To, že se gigafactory bude financovat a stavět v Americe místo v Evropě, když je to zelená investice, to hlava normálního člověka prostě nebere.
Takže jsme situaci, kdy začínáme lapat po dechu. Číňani nás nepředhání proto, že mají levnou pracovní sílu, ale proto, že jsou dneska rychlejší v nových technologiích, a mimo jiné proto, že samozřejmě neřeší tenhleten šílený problém, který my jsme si tady vytvořili. Exportujeme CO2 a tváříme se, že se nic neděje. A do toho všeho vstupujeme s EU ETS 2, což ve finále bude znamenat to, že se rozevřou ještě více sociální nůžky. Oni už se dneska rozevírají ty sociální nůžky díky těm opatřením. A ty ceny energií, které tady máme, čtyř až sedminásobně vyšší než ve Spojených státech - a přečtěte si všichni tu Draghiho zprávu - tak jsou pochopitelně v důsledku téhleté zelené politiky. Nevymlouvejme se na to, že to je v důsledku Ruska, války a tak dále, to je politická rétorika. Ale energie je o logistice, o ekonomice a je pochopitelně o fyzice. A jestliže si tady zakážeme frakování, jestliže se tady staneme závislými na dovozu jiných energií nebo energií z dalších zemí, tak pak už můžeme jenom politicky vyhodnocovat, jestli je lepší to vozit ze Spojených států, z Ruska nebo z Kataru. Tomu rozumím pak té politické diskuzi, ale v každém případě už jsme na někom závislí. A to je v důsledku toho, jak se tady chováme.
A teď do toho vstupujeme tak, že to ještě rozevřeme. Přece všichni velmi dobře víme to, že není nejpodstatnější rok 2035 ve smyslu konce aut na spalovací motory. Na co si tu hrajeme? Vždyť už je nikdo nebude vyrábět, pokud se tady zdraží ten provoz. Cíl Evropské komise je to, aby to nastalo dřív než v roce 2035. Proto nastává to, že zvyšují provoz aut na spalovací motory, mimo jiné i díky tomuhle. Místo toho, abychom šli rozumným způsobem a neztratili jsme největší konkurenční výhodu Evropy, která byla v automobilovém průmyslu, a ta byla založená na tom, že vyrábíme auta emisní, myslím tím auta na spalovací motory, ale s nízkými emisemi, to je ta cesta - bavme se o tom, jestli pětka, šestka, sedmička euro a tak dále, tam se dají přitahovat kohouty - tak my přijdeme o tu největší konkurenční výhodu, abychom se stali závislými na dovozu čínských aut a závislými logicky na čínské ekonomice. To nemůže jinak dopadnout. To ten Volkswagen se ještě může chvíli klepat jako ryba, ale stejně to dopadne tak, že ta malá auta ho začnou postupně vytlačovat. A ještě se můžeme bavit, jak bude fungovat Musk a Tesla. A tohleto je začátek konce Evropy a Evropské unie. A jestli se dneska budeme bavit o tom, že EU ETS tady bude od roku 2027, tak tomu dáváme finální ránu.
Čili dneska to není o zmírnění a další diskusi, dneska je to o tom, že se musíme kategoricky vymezit. Jednoznačně. A je mně úplně jedno, pane ministře, co si o tom budete myslet, vy tady nebudete za rok. Ale tihle lidi, kteří tohle budou platit, tady budou. A možná ani já tady nebudu, pane ministře, možná tady většina z nás nebude v nějaké době, ale bude tady nekonkurenceschopná Evropa, extrémně drahá a lidi na to nebudou mít. Takže dneska je poslední šance v té Evropské unii ještě zatáhnout za ruční brzdu ne tím, že budeme někde se pokoušet jednat, ale že se musíme kategoricky vymezit. Já vím, že můžete o nás říkat to, že jsme něco udělali dobře, něco lépe, ale víte, že jsme se nebáli. Nebáli jsme se vytáhnout vysoké karty, nebáli jsme se hrát a nebáli jsme se tu situaci vyhrotit. A já tvrdím jednu věc. Pokud my budeme u té vlády, my to nedopustíme. Postavíme se na zadní a my to prostě platit nenecháme ty lidi! Není jiná šance. (Potlesk poslanců ANO.)
A pokud nebude ta Evropa vědět to, že někdo tohleto udělá, tak s nimi nikdy nic nedomluvíme. Dělají to šikovně. Vzpomeňte si, jak to udělal Timmermans. Vždyť si z vás udělal dobrý ráno, pane ministře. Nasliboval hory, doly, konec aut na spalovací motory, že to nevymění za Euro sedmičku, potopil vás úplně ve všem. Euro sedmička dopadla, jak dopadla, a pak naštěstí se to ještě dávalo nějakým způsobem dohromady. Jejich cílem je to zavést, jejich cílem je jít tímhletím směrem. A kdo jim u tohohle bude svítit? Já teda u toho rozhodně nebudu.
Takže kategoricky se vymezit, že to nebude, a řešme to, jaké z toho budou důsledky. Ano, možná z toho budou důsledky, ale to je věc druhá. Vy tvrdíte - budeme jednat. To jsem zvědavý, co tam vyjednáme v tuhletu chvíli teda. To jaksi nevím, když máte svázané ruce - a vy máte ty ruce dvojnásob svázané, protože jste v situaci, kdy jste u toho byli, pro boha svatýho, vy jste u toho byli dokonce pochválení, vy jste byli v předsednictví Evropské unie. Čili tady zase na druhou stranu chápu, pane ministře, tady moc prostoru nemáme, protože vám to samozřejmě okamžitě všichni vrátí. Ale i přesto bych to udělal. No tak co? Tak jste u toho byli, je třeba si to jenom přiznat, říct, že jste to neudělali dobře, že to byla chyba a že se ta chyba musí napravit. Podle mě je lepší tohleto přiznat a pustit se do toho boje, být nekompromisní, než strkat hlavu do písku a říkat - ono se to nějak udělá, my to přehodíme na tu příští vládu. Přece o to vůbec nejde, pane ministře. Vždyť je to jedno, jestli tahle, nebo příští, nebo přespříští vláda. To je politická záležitost, to lidi nezajímá, která vláda. Lidi zajímá to, jestli to v roce 2027 bude, nebo nebude. A máme relativně málo času, protože rok 2027 se rychle blíží.
A já nevěřím tomu, jak to bude o koruny. Tohle už jsem zažil mnohokrát. Stejně jako se říkalo, že cena emisní povolenky bude 30 - 40 euro. Nebude to o koruny, protože těch 45 euro za tu tunu tam nedopadne nakonec. A garantuju vám, že to bude 100 - 150 - 200 euro. A pak bude cena toho benzínu ne o 3 koruny - 4, ale bude o 10 - 12. A politicky můžete říkat cokoliv. Vždycky v tomhle budou vítězit tihleti zelení šílenci, kteří to k tomu tlačí a prosadí si to tam. A je jasné, proč to prosazují. No prosazují to proto, protože oni nechtějí ta auta na ty spalovací motory. To je tím cílem. Vždyť jsem s tím Timmermansem mluvil několikrát, on to nechce, tahleta skupina tam pořád má silný vliv a oni udělají všechno pro to, aby to skončilo. A budou se smát roku 2035, jak se naivní vlády napříč Evropou hádají o tom, jestli se to v roce 2026 prodlouží na rok 2036 nebo 2037. O to se tady vůbec nehraje. Tady se hraje o to, že to skončí ještě daleko, daleko dříve. A vy jim u tohohle svítíte.
Takže prosím vás, přestaňme řešit rok 2017, 2018, ale popravdě řečeno už i rok 2022, a pojďme řešit, co s tím v tuhletu chvíli uděláme. Máme poslední možnost být nekompromisní, být tvrdí a pokusit se ještě něco uhrát. A když to neuděláte vy, pane ministře, my to uděláme. A já to říkám tady přede všemi, my prostě nedopustíme to, že se tohle bude u nás platit. Díky. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji panu místopředsedovi. Jeho vystoupení vyvolalo čtyři faktické poznámky. Připraví se na faktickou paní kolegyně Berenika Peštová. V dalším pořadí jsou tito poslanci: Vojtěch Munzar, Martin Kupka a Václav Král. Vážená paní poslankyně, vaše dvě minuty. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěla zareagovat na své předřečníky. No, ono jak dopadly volby do Evropského parlamentu? Vždyť ve své podstatě to byl jasný signál, že chtějí občané změny. Chtějí změny. A jak to dopadlo v Evropském parlamentu? No, stejně jako tady u nás, zase se spojili, udělaly se slepence a ve své podstatě ti, co chtěli ty změny, tak jsou v té menšině a ještě jsou dehonestováni.
V každém případě to, co tady říkal můj předřečník, ohledně těch emisních povolenek EU ETS 2, že nebudou 45 euro... Ale vždyť i ta komise s tím počítá v té směrnici, ona to ví, že to nebude 45 euro. Proto je tam ten mechanismus, který se spouští. Oni počítají s tím, že bude 45, dokonce počítají s tím, že bude 90, a dokonce počítají s tím, že bude 135. Proto tam mají ty spouštěcí mechanismy, které vypustí ty emisní povolenky na trh, aby uchladily trh. Oni o tom ví, že to bude vysoká cena, to je známé.
Další věc. Evropská unie. My se podílíme 7 procenty v emisích, 7 procenty oproti všem ostatním. Díky svým opatřením dopouštíme to, že náš průmysl už není konkurenceschopný, protože my se tady honíme za každým půl procentem a ostatní se nehoní, jak tady řekl můj předřečník pan exministr Brabec. Jak se k tomu postavila Austrálie? Počká si do roku 2055 na nové technologie. Proč by zakazovala uhlí, že jo? Ne. Ale když se podíváte na složení v Bruselu, těch komisí, co očekáváte, že vyjednáte? Co očekáváte, že se změní? Vy musíte říct rezolutní ne, protože tam se nic nezmění. Vždyť Ursula von der Leyen řekla, 90 % v roce 2035 - snížení emisí. A jestli tohle nastane, tak je konec všeho, konec průmyslu a domácnosti se můžou jít pást. Díky.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji paní poslankyni. V tuto chvíli je na řadě se svou faktickou pan poslanec Munzar. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Chci zareagovat, vaším prostřednictvím, jak na pana místopředsedu Havlíčka, kterého teď nevidím, tak na pana kolegu Brabce.
Jsem rád, že se všichni shodneme, a už jsem to říkali v minulém volebním období, že emisní povolenky jsou jenom umělý finanční derivát, který zvyšuje náklady firem, zvyšuje náklady občanů, a ve svém důsledku, a nejenom trh emisních povolenek, podvazuje konkurenceschopnost Evropy.
Ale když tady vidím to svaté nadšení - my to lidi platit nenecháme, jak říkal pan místopředseda Havlíček - a já si dovolím připomenout rok 2017. V tomto roce totiž - nebo předtím - byly emisní povolenky levné a Evropa přemýšlela, jak je zdražit. A byla to Česká republika, která nejenom hlasovala, ale přišla aktivně s návrhem pod vaším vedením, že se budou stahovat rychleji volné emisní povolenky, aby došlo k zdražení.
Takže důsledek tohohle rozhodnutí dneska my vidíme na fakturách, dneska my vidíme v ceně emisních povolenek. Takže prosím, jsem rád, že dneska se shodneme na tom, že je s tím potřeba něco udělat. Já jsem rád, že (?) rychle nezavádíme EU ETS 2, doufám, že v Evropě zavládne zdravý rozum, ale prosím, zameťte si taky před vlastním prahem, jak vy jste hlasovali, jakým způsobem konkrétně vaše kroky a vaše konkrétní návrhy, nejenom, že jste pro něco hlasovali, vaše konkrétní návrhy na Evropské radě vedly k tomu, že dneska je cena emisních povolenek takto vysoká. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji za dodržení času. Nyní je na řadě pan ministr Martin Kupka, připraví se pan poslanec Václav Král, Ondřej Lochman, Ivan Adamec, Berenika Peštová a Richard Brabec. Pane ministře, máte slovo. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Miluju kazatele s totální ztrátou paměti. Tady slyšíme: buďme nekompromisní, buďme tvrdí! No jo, ale kde byl pan místopředseda Havlíček před nějakými čtyřmi, pěti lety? Jak byl nekompromisní? Jak byl tvrdý při svých jednáních v Evropské radě? Nebyl, máme celou řadu vyjádření, kdy říkal, že pro dekarbonizaci udělá první poslední - taková vyjádření tehdy dával. Tak prosím, pojďme se vrátit zpátky, vyhodnocujme věci racionálně, vzpomeňme si na to, jakým způsobem Česká republika v předchozích případech vystupovala, a máme šanci se sjednotit na tom, aby Česká republika byla hlasem zdravého rozumu a aby tak jako v případě změny normy Euro 7 ukazovala, jakým způsobem zachovat konkurenceschopnost evropského průmyslu a evropské ekonomiky.
Ale rozhodně to nenapravíte plamennými projevy a svatým rozhořčením u mikrofonu v Poslanecké sněmovně. Hovořili jste o tom, jak jste vynášeli velké karty a jak jste plamenně vzývali v Bruselu hlas rozumu. No, nevzývali, je to naprosto jasné: je to jenom předvolební rétorika, ale ta tedy fakt nic nezachrání. Na to je potřeba mnohem víc, na to je potřeba jednat v Bruselu a třeba podniknout podobné věci, jaké se podařily naší vládě v případě Euro 7. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. Na řadě je pan poslanec Václav Král. Prosím.
Poslanec Václav Král: Vždyť jsem několikrát varoval před politikařením, před jaksi ideologickým zneužitím tady toho tématu. A já skutečně nechápu tady ty emoce, které tady už několik desítek minut slyšíme, ale dobře - všichni tady koukáte do minulosti, výzvy k tomu, abychom se společně dívali do budoucnosti, evidentně nezafungovaly. Tak já se teď pokusím neumětelsky trumfnout kolegu Kupku. Nedívejme se do minulosti a do budoucnosti, pojďme se podívat do současnosti. Jestli se nepletu, tak ještě několik dní bude v Evropské komisi a v Evropském parlamentu držet několik významných funkcí hnutí ANO. A já se tady chci skutečně zeptat a myslím, že pilný divák a čtenář si dohledá, kdo jakoby drží dneska posty stále ještě komisaře Evropského - a případně místopředsedkyně - parlamentu.
Ale pojďme si tady říct jednu věc - a skutečně bych byl za to vděčný - možná otázka na kolegu Havlíčka, prostřednictvím pana předsedajícího: kdy naposled jste takhle emotivně o tomto problému bez ideologie, bez nějakých příkras se bavili naposledy v rámci vašich stranických sezení, například s paní komisařkou nebo s paní místopředsedkyní Poslanecké sněmovny? Vždyť ještě několik dnů - prostě budou uvedeni (do) Evropské komise, odsud vzešly ty návrhy.
Anebo mi neodpovídejte a pojďte se dívat do budoucnosti a říct a využít toho, že jsme tady ve shodě, a nastavit ten systém tak, aby fungoval ku prospěchu občanů České republiky a českého průmyslu. To, že to bude těžké, vím moc dobře, co to je boj s větrnými mlýny, ale měli bychom se o to pokusit.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji za dodržení času panu poslanci. Na řadě je pan poslanec Ondřej Lochman se svou faktickou poznámkou. Pane poslanče, máte dvě minuty. Prosím.
Poslanec Ondřej Lochman: Velmi děkuji, pane předsedo. Pěkné dopoledne, vážení kolegové. Já bych se chtěl připojit k tomu, že se tu bavíme krásně populisticky, politikařením. Ale, pane kolego Havlíčku, vy jste říkal, že se budete stavět na zadní. Tak mě by zajímalo, jestli to bude v těch zelených ponožkách? Vy jste říkal, že když jste se vrátil z Bruselu v roce 2021, jestli se nepletu, to bylo, co jste říkal, že máte i zelené ponožky. Tak jestli se budete stavět na zadní i v těch zelených ponožkách? Protože jak to tady bylo řečeno: v roce 2019, 2020 a další, když se přijímala ta legislativa, vy jste mohli vystavit takzvané ty žluté a červené karty, mohli jste říct: ne, my to takhle nechceme. Vy jste to neudělali. A my dneska si s tím musíme nějakým způsobem vyrovnat. A je všem nám jasné, že spalovací motory tady budou další desítky let. Prostě musí se to změnit, protože tak, jak je to nastavené, je (to) nesmysl. Musíme revidovat ten čas. To samé u Green Dealu, musí se to prostě revidovat. Ale vy jste nás do toho hodili, protože pan Havlíček se vrátil v zelených položkách z Bruselu. Tak to je.
A teď tedy pojďme se bavit racionálně, pojďme se dohodnout při konkrétních jednáních, jakým způsobem to změnit, aby to neponičilo náš průmysl, aby z emisních povolenek se dál nestával ještě větší a větší finanční derivát a zatěžovalo to domácnosti. To je přece náš úkol. Tak pojďme to tady řešit (neřešit?) takovými plamennými projevy, pojďme to řešit na výborech a hledat společný kompromis. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Na řadě je náš ctěný kolega Ivan Adamec, poté Berenika Peštová, Richard Brabec, Jiří Mašek a pan ministr Hladík. Máte dvě minuty, pane poslanče.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, snad to stihnu. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, milá vládo, já už jsem tady k tomu mluvil a doufal jsem, že ta debata už skončila, protože bych připomenul takové lidové rčení - vraťme se zpátky na zem, jsme ve druhém čtení. Je to místo, kde se podávají pozměňovací návrhy, pokud vím, tak z pléna nikdo žádný pozměňovací návrh podávat nebude, ty dva tam - o nich rozhodneme hlasováním a můžeme si tady ušetřit spoustu řečí o tom, kdo, co, co kdyby a jak kdyby.
Jinak pro kolegu Lochmana: mám požky černé většinou, ne zelené - a je to normální. Přestaňme si cokoliv vyčítat, pojďme to dodělat, získejme čas, bojujme, nevím, jak to dopadne. Mimochodem, když tady se mluvilo o Volkswagenu, Volkswagen byl přece lídr zelené politiky a teď se mu to vrátilo! Teď prostě - takhle to dopadne se vším, jak to takhle bude fungovat.
A chtěl jsem říct ještě jednu věc. Já vám to řeknu úplně otevřeně. My furt tady povídáme si o dotacích. Já už neznám jediného starostu, neznám nikoho, kdo by něco dělal bez dotací. (Důrazně.) My jsme úplně rezignovali na trh, který prostě (je?) jediným zdravým ukazatelem toho, jak to funguje, ta ekonomika! My jsme se fakt úplně zbláznili! A nikomu to nevadí! Když jde o jeho dotace, tak zapomene na to, jak to funguje! Tak si nalijme čistého vína, bavme se o tom, jak vrátit do této země, do Evropy kapitalismus! Prostě tak to je! My tady děláme socialismus, vždyť se podívejte, ty návrhy! Něco zdražíme, kdo na to nebude mít, tak ho budeme podporovat! (Zvýšeným hlasem.) Co to je? To je klasický socialismus! Prosím vás, pojďme k těm pozměňovákům, pojďme ukončit to druhé čtení a zkusme opravdu hledat cesty, jak se dohodneme na těchto základních ekonomických ukazatelích, protože pokud to neuděláme, tak brzo skončíme všichni! Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. A paní poslankyně Berenika Peštová je další na řadě. Prosím.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Samozřejmě souhlasím se svým předřečníkem, ale musím zareagovat. Musím zareagovat na pana poslance Munzara o backloadingu, jak jste tady říkal, to stahování emisních povolenek. Takže bylo celkem staženo 900 milionů emisních povolenek, z toho 400 milionů v roce 2014, 300 milionů v roce 2015 a 200 milionů v roce 2016.
Na pana ministra Kupku, prostřednictvím - nemusím vlastně prostřednictvím vás, můžu rovnou - ohledně Euro 7, jak jste to tam krásně vyjednali. Proč jste to vyjednávali, to Euro 7, pane ministře? Vyjednání by to bylo, kdybyste řekli, že jste vyjednali to, že bude Euro 6 do doby, než se zakážou spalovací motory, a že nebudete automobilový průmysl zatěžovat Euro 7! To je nějaké vyjednání! Ale Euro 7? Viděl jste, co to je za hrůzu, to Euro 7? Takže to vůbec nebylo žádné vyjednání.
A co se týče pana poslance Krále - já jsem tady ten bod zařazovala (Předsedající: Mým prostřednictvím, prosím.) za našeho předsednictví - prostřednictvím pana předsedajícího. Já jsem ho - tady ten bod - zařazovala. Já jsem chtěla vědět, jaká je pozice vlády k EU ETS 2, když jsme měli předsednictví. Já jsem ho tady zařazovala, akorát, že jste mi ho neodmávali, jo? Takže teď tady si vyčítat, kdo co udělal a neudělal, to je zbytečné, ptotože já jsem se snažila z naší vlády dostat tu pozici, kterou jsem nedostala.
A k panu poslanci Lochmanovi, prostřednictvím pana předsedajícího: pane poslanče, vy jste úplně mimo mísu. Vy jste úplně mimo mísu vždycky, když tady vystoupíte. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. V tuto chvíli je na řadě pan poslanec Mašek, poté pan ministr Hladík, dále s faktickou poznámkou paní poslankyně Bláhová a poté pan ministr Kupka. Pane Mašku, prosím, máte dvě minuty.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, páni ministři, kolegyně, kolegové, slyšeli jsme tady od kolegy Munzara a Kupky, vaším prostřednictvím, výčitky na minulost. Přitom jsme předtím už několikrát si tady řekli, že bychom si neměli vyčítat a měli bychom se se koukat do budoucna a něco s tím udělat.
Všichni se dneska shodneme, shodneme se na tom, že je to špatně, že je těžké s tím něco udělat. A projednáváme tady tisk, který v podstatě vše jenom odsouvá, nic úplně neřeší, a všichni se budeme modlit, abychom v průběhu dokázali nějakým vyjednáváním, které se ale jeví jako velmi nereálné, dosáhnout nějakých výsledků. Je to jenom odsunutí problému a to odsunutí problému je navrhovaným zákonem, který nebyl řádně projednán, nebyly vzány v potaz připomínky a tak, jak už to koalice řeší i u jiných tisků, tak je to přikryto ministrem pro legislativu, ministrem, který v podstatě umožňuje to, co v minulých volebních obdobích možné nebylo, protože se nemohly předkládat takhle neprojednané věci do Sněmovny.
Pojďme tedy do toho společně, tento zákon opravdu z mého pohledu nic neřeší, a jestli opravdu koalice chce projevit vůli s tím něco dělat, pojďme se dohodnout na tom, že tento zákon nebudeme dál projednávat. A proto navrhuji zamítnutí tohoto zákona ve druhém čtení. A pokud to je legislativně možné, a pojďme do toho opravdu čelem a v dohodě koalice i opozice a pokusme se to změnit.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. Tento návrh jsem zaznamenal a budeme jej hlasovat ve třetím čtení. V tuto chvíli má své dvě minuty pan ministr Hladík s faktickou poznámkou. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, krásné dobré dopoledne. Já jsem na to vůbec nechtěl reagovat. Shrnu to potom v závěrečné zprávě. Jenom jednu důležitou věc: Nám jde o konkurenceschopnost české ekonomiky, nám jde o budoucnost, a to, jakým způsobem tady bude průmysl a energetika do budoucna postavena. Jednoznačně, jednoznačně se ukazuje, že to, že jsme tady nevěděli deset let, jakou cestou půjdeme, tak kdyby tady dál pokračovala vláda hnutí ANO, tak tady máme zřejmě rozestavené ruské jádro, někde teďka zastavené, možná bychom tady dál pokračovali s fosilním skanzenem. A, a to je důležité, tak bychom se začali někde kolem roku 2030 dostávat na naprosto nekonkurenční ceny. Většina energie by se do České republiky dovážela.
Nám jde přece o to, aby ta energie se vyráběla na území České republiky. My dovážíme dneska ropu, dovážíme plyn, z ní vyrábíme velmi často tu energii, kterou potřebujeme. Vyrobit si to na území České republiky, je přece naším cílem, proto ta kombinace jádra a obnovitelných zdrojů. Na tom principu se shodneme.
A teď krátce k tomu vyjednávání v té Evropě.
Já se moc omlouvám, my tam jezdíme jako suverénní stát, vyjednáváme ty věci a umíme se dohodnout. Ale když budete říkat pořád ne, ne, ne, tak, jak to dělala bývalá vláda, tak stejně ničeho nedosáhnete. A jak to končí? Končí to jako, bohužel pan místopředseda Havlíček, prostřednictvím pana předsedajícího, tady není. (Cituje z mobilního telefonu.) Květen 2021. Česká republika otočila kormidlem. Já mám zelené i ponožky. Odjíždím z Bruselu jako podporovatel obnovitelných zdrojů. Na Evropské komisi byli překvapeni, jak velký krok jsme udělali v oblasti dekarbonizace. Děláme ústupky, které od České republiky nikdo nečekal, prohlásil Karel Havlíček před novináři. Tak já nevím, (Předsedající: Čas!) kdo se v tom Bruselu bojí. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. S faktickou poznámkou je v tuto chvíli na řadě paní poslankyně Bláhová, poté pan ministr Kupka a poté pan poslanec Králíček. Paní poslankyně, prosím.
Poslankyně Kamila Bláhová: Krásné dopoledne, pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně, kolegové, já jsem vůbec nechtěla dnes vystupovat, ale to se opravdu nedá poslouchat. Některé ty reakce, především ze stran koalice, tedy jsou neuvěřitelné. Nicméně bych chtěla reagovat na paní svojí kolegyni poslankyni Hanzlíkovou, prostřednictvím samozřejmě pana předsedajícího, která tady zmiňovala sociální dopady. Ani já nejsem expert na energetiku, ale samozřejmě že nás z Ústeckého kraje tato problematika velmi zajímá. Bojíme se o to, kolik lidé budou platit navíc, a samozřejmě, že když se zdraží doprava, tak to bude mít důsledky i do dalších komodit. Mohla bych tady zmiňovat potraviny, stavebnictví a tak dále.
Jenomže tím, že vláda takto šalamounsky transponuje směrnici pouze jenom v jedné části, tak z toho připomínkového řízení vypadly obce a města. A my dneska nevíme, jaký to bude mít dopad do rozpočtu obcí a měst, protože my jsme významnými staviteli, samozřejmě provozujeme veřejnou dopravu a tak dále, a tak dále. Takže samozřejmě souhlasím s tím, co tady bylo už řečeno z úst mých kolegů z našeho hnutí ANO, a to tak, že bychom se neměli tímto návrhem nyní zabývat, udělat nějakou analýzu toho, jaké to bude mít dopady, řádně projednat, prodiskutovat. A úplně nejlepší, tak, jak už tady zaznělo, by bylo, kdyby se to vůbec nemuselo projednávat. Takže určitě v této fázi zamítnout a zatáhnout za záchrannou brzdu, protože pokud se tak nestane, tak budeme mít všichni velký problém. (Předsedající: Čas!), nejen občané, ale i města a obce. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Pan ministr Kupka je na řadě. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Krátká poznámka k paní poslankyni Berenice Peštové. Když o něčem mnoho nevím, tak o tom pokud možno příliš nemluvím. A k představení Eura 7 je potřeba přece jenom nastudovat jednou podstatnou věc. Po našem zásahu se právě s emisními limity pro osobní auta nestalo v té normě vůbec nic. Zůstávají parametry Eura 6. Jenom pro doplnění informace. A všechna ostatní pravidla se vztahují bez rozdílu i na elektroauta i na auta na jakýkoliv pohon. Takže v tomto směru se v žádném případě nestalo, že by si norma Euro 7 nějakým způsobem postavila proti spalovákům. To bych byl taky jako jasně proti. Tak děkuju. A příště, když toho nastudujete víc, budu jenom rád.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Na řadě je pan poslanec Robert Králíček. (Poslankyně Peštová přichází s reakcí k mikrofonu před poslancem Králíčkem.) Paní poslankyně Peštová bude až s faktickou poznámkou po panu poslanci Adamcovi. Pane Králíčku, máte slovo. Prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, páni ministři, já souhlasím s panem ministrem Kupkou, opravdu tu vystupuje mnoho lidí, kteří o těch věcech moc neví. No, ale pokud bysme se drželi toho pravidla, tak možná půlka vlády by nemohla mluvit vůbec. (Potlesk z lavic opozice.)
Nicméně k panu ministru Hladíkovi. Ono je to takové, když vám dojdou argumenty, tak pan ministr začne strašit Ruskem, co kdyby, kdyby náhodou, a hnutí ANO by určitě stavělo ruské jaderné bloky. Pane ministře, pan Havlíček byl ten ministr, který vyřadil Rosatom z tendru. A když už tady operujete tím vaším tendrem, (Ministr Hladík z lavice: Přečtěte si ty noviny!) Já chápu, (Předsedající: Já poprosím, abychom nepokřikovali, prosím. ) že nemáte slušné vychování a skáčete do řeči, ale to hovoří spíš o vašem charakteru, ne o tom, že něco víte o tom, o čem mluvíte.
Ale víte, já být vámi, tak se tady nevytahuji, protože ten váš slavný tendr, který jste sice vyhlásili, je otázkou ještě, jak dopadne, a já pevně věřím, že minimálně na hospodářském výboru se o tom, co se teď děje a jaký to bude mít vývoj, bude jednat. Takže o tom, kdo, co, kdyby, tu moc nemluvte.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc za faktickou poznámku a dodržení času. Pan poslanec Adamec mezi na řadě, poté se připraví paní poslankyně Peštová.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já už budu stručný. Kdyby všechno mělo mít na hospodářský výbor, a tady se toho nezříkám vůbec, až to bude ten správný čas, tak bych asi měl permanentní zasedání hospodářského výboru a s některými kolegy bych se tady vůbec nepotkal.
Takže já jenom chci říct jednu věc. Padaly tady návrhy na zamítnutí tohohle návrhu zákona. Prosím vás, tenhle zákon není vůbec o EU ETS 2, protože tady je to vlastně o přerozdělení výnosů z emisních povolenek, z těch takzvaných jedniček. To, že brousíme do těch dvojek, to až tam způsobují ty pozměňovací návrhy jak kolegy Smetany, tak kolegy Krále, a o nich rozhodneme hlasováním, jak kdo to myslí. Ale ten původní zákon, který byl předložen tady přes pana ministra, ten o tom vůbec nehovoří, tak nevím, proč bychom ho tady měli zamítat. Ten je naopak potřebný, protože se musíme nějak vypořádat s tím problémem rozdělení toho výnosu. To přece chceme rozdělit, rozdělit ten výnos, chceme ty peníze. Tak zkusme se nad tím zamyslet opravdu - tahle debata mi připadá, že jsou volby v pátek a v sobotu a že prostě tady se předháníme, kdo jak bojuje proti Green Dealu a proti zeleným šílenstvím. Já to dělám permanentně a je mi úplně jedno, jestli jsou nějaké volby, nebo nejsou, ale pojďme to řešit racionálně. Fakt se cyklíme v kruhu. Nic nového už tady nevymyslíme a přestaňme si tady něco vyčítat a urážet se, protože to je naprosto zbytečné a neřeší to meritum věci, kterou je potřeba dneska udělat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Na řadě je poslední faktická poznámka paní poslankyně Peštové a v tuto chvíli se přihlásil pan Bělor. Vydržte ještě, paní poslankyně, prosím a poté bude v obecné rozpravě paní poslankyně Renata Oulehlová. Prosím, máte slovo. Dvě minuty.
Poslankyně Berenika Peštová: Dvě minuty. Děkuji za slovo, pane předsedající. Musím potvrdit slova pana poslance Adamce, prostřednictvím vás. Ano, řeší pouze EU ETS 1, EU ETS 2 tam není a dostalo se to tam pouze těmi pozměňovacími návrhy - jednou plná transpozice, podruhé částečná transpozice s tím, že tam jsou jenom ta měření.
Na pana ministra Kupku, prostřednictvím vás, já už to dopovím. Pane ministře, co se týče Euro 5, 6, 7 i ty před tím, to ve své podstatě mi spadalo do gesce. Takže já si myslím, že o tom vím docela dost. Když jsem to ta tady zmiňovala, tak jsem říkala, že pro mě by bylo vyjednání to, že by žádný Euro 7. Žádné. A já jsem se o to, když jsem na tom ministerstvu byla, tak jsme se o to snažili, aby to Euro 7 vůbec nebylo, aby nespatřilo světlo světa. Ale v každém případě v tom Euru 7 máte ta nesmyslná kontinuální měření, co se týče brzd, protože při brzdění samozřejmě vznikají emise, že ano, kontinuální měření pneumatik, protože když jedete, tak samozřejmě vytváříte emise tím, jak ta pneumatika jede. A takhle bych mohla pokračovat. Já vás tady z toho nechci zkoušet, ani učit. Vůbec to nemám ani v úmyslu. Mě akorát urazilo to, že mi řeknete, že si to mám jít nastudovat. Já už nevím, co bych měla lépe studovat, pane ministře! Nevím, co bych měla lépe studovat.
Říkám, za mě měli nechat Euro 6 a Euro 7 vůbec neměla spatřit světlo světla, když už jste tam odmávali ten konec v roce 2035 spalovacích aut! Tečka.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji paní poslankyni za držení času. V tuto chvíli je na řadě s poslední faktickou pan poslanec Roman Bělor. Ano, vaše dvě minuty. Prosím.
Poslanec Roman Bělor: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, moje poznámka bude vskutku faktická. Tady se vlastně mluví o Evropské unii jako o nějakém ostrově bláznovství, zatímco zbytek světa je zcela racionální. Není tomu tak. Chci pouze říci, že třeba Velká Británie i po vystoupení z Evropské unie má poměrně velmi ambiciózní vlastní Green Deal, v mnoha směrech ambicióznější, než jsou ty plány Evropské unie. A nezapomeňme také na to, že ve Spojených státech po covidu se spustily akcelerační programy, které se snaží stabilizovat inflaci a urychlit rozvoj hospodářství, a ty také v sobě mají některé prvky Green Dealu velmi podobné tomu, co má Evropská unie. Takže to je moje faktická poznámka. Nejsme nějakým ostrovem bláznovství, i ve světě se tím mnohé státy, rozhodně ne naivní, což Američané a Britové určitě nejsou, zabývají poměrně důsledně. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. My se vracíme tímto do obecné rozpravy, do které je přihlášena paní kolegyně Renata Oulehlová. Prosím.
Poslankyně Renata Oulehlová: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Jsem z Karlovarského kraje, konkrétně ze Sokolova a ráda bych vám řekla ten svůj úhel pohledu, to, jak to, jak to vidím já.
První zmínka o těžbě uhlí v našem regionu je z roku 1760. Za ty dlouhé roky jsme v našem regionu vytěžili mnoho tun uhlí - vlastně tun, prostě mnoho uhlí a zásobovali jsme teplem, elektrickou energií převážnou část nejen našeho regionu, ale České republiky. Jsme bohužel regionem, který je nyní docela těžce zkoušen, protože se propadáme společně s Ústeckým krajem nejvíc z regionů České republiky. Jsou to fakta, která dohledáte úplně všude, jak na tom jsme.
A proč vám tohle všechno říkám? Já vám to říkám proto, že na nás je nejlépe vidět, jaké to je, když se Green Deal uplatňuje vlastně v praxi. Všichni chceme žít ve zdravém prostředí, to je určitě jasné. Já si pamatuju jako malá holka, jak jsme měli spálené stromy, jak to bylo všechno těžké, jak když napadl sníh, tak byl do hodiny černý. Ale po roce 1989 se to začalo měnit. Jsme regionem zeleným, ten sníh černý není. Udělalo se mnoho ekologických opatření a naše příroda i život v ní se začal lepšit. Pak však přišla Unie s tím zeleným údělem, s Green Dealem a my jsme se zase začali propadat.
Já jsem jako tehdejší starostka zažila mnoho věcí, kdy přijela i Evropská komise, přijelo mnoho zástupců, přijeli se podívat. Naslibovali hory doly a zatím tedy kromě Just Transition fondu, který se k nám dostal, a musím říct, že abychom se jako Karlovarský kraj vůbec dostali do těch strukturálně postižených regionů, tak jsme museli vynaložit obrovské úsilí, a to úsilí jsme vynakládali i s těžaři.
Já jsem bohužel i zažila jako starostka to, kdy se muselo propouštět prvních 700 lidí. Tehdejší šéf Sokolovské uhelné, který - nebo Sokolovská uhelná vždycky se snažila vracet všechno regionu. Podporovali všemožné projekty, starali se o zdravotnictví, o sociální věci a Sokolovská uhelná také neměla problém s tím, aby ekologizovala. Ale jak víme všichni, musí to být řízený proces. Nemůžeme najednou všechno vypnout, když nemáme náhradu. Občasné zdroje, tak já jim říkám, protože u nás opravdu svítí sluníčko minimálně, a vzhledem k tomu, že jsme v chráněné - nebo většina části je chráněná krajinná oblast, tak nemáme ani moc ty vrtule, které, je to můj subjektivní názor, ale které hyzdí krajinu. Říkám, je to můj subjektivní názor.
Ale chtěla bych vám říct, že jsem byla i u toho, když se propouštělo prvních 700 lidí, a byl to velký otřes pro náš region. A v tu dobu tragicky zahynul pan František Štěpánek, protože hrůza z toho, že musí propustit lidi, a strach o ten region byl obrovský. A já jsem v ten den, kdy odešel, napsala k jeho nekrologu, že Evropa si kope vlastní hrob a ještě chce, abychom tleskali. A po čtyřech letech tato věta je pro mě čím dál tím silnější a chci vám jenom v dobrém říct, že ta zkušenost Karlovarského a Ústeckého kraje je opravdu těžká, a chci, abychom se vyvarovali dalšího propadu naší krásné země. Braňme prosím to, aby se lidem kvůli nějaké ideologii neprodražoval život, aby se tady dalo opravdu hezky žít. O to vás moc prosím a děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dě a všechny vás zdravím. Vyměnili jsme si nyní řízení schůze a dívám se, nikoho zde v tuhle chvíli již nevidím, kdo by se hlásil do rozpravy, ani s faktickou.
Takže ještě jednou se tedy táži: Nikdo už nemá zájem vystoupit? Děkuji. V tom případě tedy končím rozpravu. Pane ministře, máte zájem vystoupit? Nemá. Pane zpravodaji, máte zájem vystoupit? Taky ne. Dobře, děkuji.
A protože zde v tuto chvíli máme návrh od pana poslance Maška na zamítnutí, jenom si upřesňuji, že tomu tak skutečně je, protože jsem převzal před chvílí řízení schůze, je... (Domlouvá se mimo mikrofon s poslanci z pléna. K řečnickému pultíku mezitím přistupuje poslanec Mašek.) Ano, pane poslanče?
Poslanec Jiří Mašek: Ten návrh by se ale řešil ve třetím čtení, jestli tomu rozumím dobře?
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. To znamená, v tuto chvíli nebudeme hlasovat tento návrh. Já doufám, že procedurálně je to správně. Když tak ještě malinký moment. (Mimo mikrofon se domlouvá se zpravodajem.) Tak potvrdili jsme si to tady s kolegy. To znamená, v tuto chvíli hlasovat nemůžeme, protože to jde až do třetího čtení.
Takže já tímto zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám jako vždy, že pozměňovací i jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nevidím nikoho, kdo by se hlásil do podrobné rozpravy, v tom případě končím. A opět se ptám pana ministra, jestli má zájem vystoupit? Nikoliv, pan zpravodaj? Nemá zájem. Tak v tuto chvíli můžeme ukončit druhé čtení tohoto návrhu a děkuji všem za spolupráci.
A jsme u dalšího bodu číslo
Aktualizováno 23. 11. 2024 v 22:51.