Úterý 5. března 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
15.
Návrh poslance Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 605/ - druhé čtení
Předložený návrh uvede za navrhovatele poslanec Marian Jurečka. Prosím vás, pane ministře, ujměte se slova. (Hluk v jednacím sále.)
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dobrý večer. Jsem rád, že se dostáváme k tomuto bodu, k novele zákona o sociálních službách předloženou skupinou poslanců. Nechci dlouze tady zdržovat čas určený pro druhé čtení, chci jen stručně okomentovat ty podstatné změny, které...
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane ministře, ale kolegyně, kolegové, a to jak z pravé, tak i z levé části sálu, požádám o ztišení. Prosím, pokračujte.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dovolím si tedy zmínit jenom ty nejpodstatnější změny, které tato novela zákona o sociálních službách přináší, s tím, že jde především o to, abychom v této legislativní úpravě více podpořili především neformální péči v přirozeném prostředí klienta tak, aby to zákon v té obecné rovině jasně explicitně zmiňoval. Takže to je jedna z podstatných změn. Dále upravujeme legislativně pojem pečujících osob, který dosud v zákoně o sociálních službách není. Dále se zaměřujeme na větší podporu poskytování sociálních služeb v přirozeném sociálním prostředí klienta, a to například rozšířením služeb základního sociálního poradenství právě pro neformálně pečující osoby, ať již v podobě slovního poradenství, tak i možnosti nácviku praktických dovedností pro zvládání péče.
Navrhovaná úprava se také zabývá problematikou nadregionální sítě poskytovatelů sociálních služeb, takzvané béčkové sítě, protože k mému překvapení tato nadregionální síť poskytovatelů sociálních služeb má sice dlouhou historii z hlediska definované finanční podpory v rámci dotačního titulu, ale vlastně vůbec ji nemáme definovanou v zákoně, tudíž tato úprava, abychom tuto síť vlastně měli jasně zakotvenou a k ní samozřejmě logicky navázané financování přes dotační titul. Naším cílem je také i reagovat na auditní zjištění v této oblasti tak, abychom opravdu ty věci uvedli do souladu i v oblasti legislativní.
Naším cílem není služby rušit, ale naším cílem je dohodnout se jasně také i na tom, že služby, které mají nadregionální charakter, aby jasně byly podporovány s béčkovou sítí nadregionální. Zároveň naší ambicí je, aby ta nadregionální síť třeba do budoucna mohla ještě lépe pokrývat potřeby, které dnes třeba nemáme adekvátně v rámci území České republiky dostatečně řešeny, aby tady ta béčková síť mohla být nástrojem, který opravdu systematicky nabízí budování těchto služeb, které logicky třeba slouží klientům z vícero krajů, a zároveň v některých výjimečných případech tam, kde je dnes zřejmé, že ten poskytovatel by správně měl být z regionální krajské sítě, tedy tou, která je podporovaná přes finanční prostředky v rámci toho dotačního titulu, a tak abychom postupně umožnili přechod tady těchto poskytovatelů do krajských sítí, o čemž se také jedná. Proto také i ten návrh počítá s tím, že tento proces nebude ad hoc ze dne na den, ale musí mít nějakou svoji logickou časovou dotaci.
Zároveň také součástí pozměňovacích návrhů, které projednával sociální výbor, je otázka zvýšení příspěvku na péči. O tom samozřejmě, předpokládám, povedeme debatu. Považuju za důležité to, že vlastně nakonec jsme celý legislativní proces urychlili tím, že tato novela bude obsahovat tento pozměňovací návrh tak, abychom zvýšili příspěvek na péči. Za sebe jako za ministra práce a sociálních věcí chci říct, že je pro mě důležité to, že tím pozměňovacím návrhem ze sociálního výboru výrazně zvyšujeme podporu především u klientů vyšší náročnosti péče v tom stupni, především potom III a IV, ještě s velkým akcentem a důrazem právě na ty klienty, kteří jsou v IV. stupni a jsou v domácím prostředí. Vlastně se snažíme tím podpořit jednak to, aby tito lidé si byli schopni dokoupit větší rozsah služeb, které potřebují, a zároveň aby případně ti neformální pečující, kteří o ně pečují, měli možnost vlastně díky navýšené částce společně s klientem zajistit případně adekvátní větší rozsah i cestou podpory neformálních pečujících. Takže tady věřím tomu, že tento krok, já tomu říkám pracovně IV. stupeň plus, opravdu výrazně dokáže pomoci těmto lidem, u kterých víme, že dlouhé roky tady chybí opravdu nějaký ucelený systém osobní asistence.
A k tomu si dovolím poznámku. My jsme v loňském roce nastartovali dotační titul, který pomáhá zafinancovat právě osobní asistenci u lidí, u kterých ten dočasný příspěvek na péči v dosavadní částce není schopen pokrýt vyšší nároky potřeby osobní asistence. Ten dotační titul - počítáme s tím, že bude fungovat i v letošním roce i v roce příštím s tím, že parametricky se snažíme letos vyjít postřehům, připomínkám praxe, abychom administrativu zjednodušili, a zároveň pracujeme také přímo i potom na zákoně o osobní asistenci, u kterého bych byl rád, abychom ho dokončili ještě v této Poslanecké sněmovně, aby ten systém opravdu dobré podpory, která může výrazně pomoci naplňovat plnohodnotnější aktivní život pro lidi, kteří potřebují velký rozsah osobní asistence, abychom ho dokázali zabezpečit.
Tolik ještě několik poznámek k této novele i k některým souvisejícím věcem. Děkuji za pozornost a budu se těšit na obecnou i podrobnou rozpravu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Pouze pro pořádek - faktickou poznámku má nahlášenou pan poslanec Tomáš Kohoutek, ale já vás, pane poslanče, odmažu, protože neprobíhá rozprava.
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu a usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 605/2 a já prosím, aby se ujala slova - za omluveného zpravodaje pana poslance Navrátila se zpravodajování tohoto tisku v druhém čtení ujme paní poslankyně Marie Jílková. Prosím vás, abyste nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy abyste odůvodnila. Prosím.
Poslankyně Marie Jílková: Děkuji, pane předsedající. Výbor pro sociální politiku projednal tento poslanecký návrh 14. února. Debata probíhala za velké účasti odborné veřejnosti, debatovalo se především o síti B a debatovalo se o příspěvku na péči.
Tento garanční výbor přijal usnesení, které už jste načítal, 605/2. Tímto doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem poslance Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108 a navrhuje určité úpravy. Já bych je nečetla úplně přesně, protože ten dokument máte ve sněmovním systému. Nicméně zde se mění především výše příspěvku na péči ve stupni II až IV, mění se některé terminologické úpravy v poskytování sociálních služeb, doplňuje se základní sociální poradenství také, které může být poskytováno pečujícím osobám, mění se lehce definice bezúhonnosti. Pak jsou tam některá přechodná ustanovení a tímto usnesením je zmocněn zpravodaj výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Tolik asi za mě, věcně to představil celé pan ministr včetně pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní zpravodajko, a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji 6 přihlášek. Jako první vystoupí paní poslankyně Jana Pastuchová, připraví se pan poslanec Igor Hendrych a další. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Dovolte mi vyjádřit se k jedné části tohoto poslaneckého návrhu, a to příspěvku na péči. K té druhé části, co se týká sociálních služeb a poskytovatelů, se určitě rád vyjádří můj kolega Aleš Juchelka, vaším prostřednictvím.
Asi co mě na tom nejvíc mrzí - vím, že je to legitimní podávat poslanecké návrhy, ale co mě zarazilo, je, že jste to chtěli projednávat v § 90. Zaplaťpánbůh, že se to nestalo, protože při prvním sociálním výboru, kde se tento tisk projednával, jsme místo určené jedné hodiny tomuto tisku věnovali čtyři hodiny s tím, že byl svolán ještě druhý výbor, a tam jsme to projednávali také asi hodinu a půl. Poslanecký návrh, kde je podepsán pan ministr práce a sociálních věcí, je to legitimní, říkám, ale k tomuto poslaneckému návrhu je ještě pozměňovací návrh také pana ministra, Ministerstva práce a sociálních věcí, který upravuje příspěvek na péči. Já si myslím, že když si vzpomeneme, tak na Ministerstvu práce a sociálních věcí se zákon o sociálních službách připravoval dlouho, ale v připomínkovém řízení bylo tolik připomínek, že se to radši tady neprojednávalo, a budu se opravdu bavit dnes o tom příspěvku na péči a dám vám tady několik případů, co příspěvek na péči vlastně obsahuje, protože si myslím, že mnoho poslanců to ani neví, a budu se vás snažit přesvědčit, abyste se zamysleli nad tím, o co jsme žádali na výboru pro sociální politiku - abyste podpořili naše pozměňovací návrhy u navýšení, protože od vás ten návrh i přes naše opakované žádosti s tím, že jsem opravdu uváděla jasné příklady toho, kdo příspěvek na péči pobírá, tak jste to vůbec neakceptovali, a z médií se dozvídám, a dozvěděla jsem se to i dneska v rozhovoru s mojí kolegyní Pivoňka Vaňkovou, vaším prostřednictvím, na Českém rozhlasu Plus, že vlastně nejsou peníze. A já se pořád zamýšlím nad tím, co tato vláda už udělala. Vy se pořád opíráte a berete těm nejzranitelnějším. Já vím, že ne, když tady řeknu, že jste vzali důchody - nevzali, vy jste je podle zákona museli přidat, ale udělali jste tam takových změn, až to není hezké, a to samé teď děláte - bez jakékoliv diskuse odborné veřejnosti, která přišla na výbor pro sociální politiku, aby se vyjádřila, protože s nimi nikdo nediskutoval, tak jste prostě hodili poslanecký návrh. Říkám znovu a budu to opakovat, je to legitimní, ale k poslaneckému návrhu jste hodili příspěvky na péči, a nezlobte se na mě, tady budu trochu politikařit, ale tím, že preference KDU jsou takové, jaké jsou, pan ministr si musí udělat asi nějaké píár, aby to rychle zvládl.
Budu se věnovat příspěvku na péči u I. stupně, který jste v návrhu vůbec nenavýšili, a teď vás, milí kolegové, seznámím s tím, jak se příspěvek na péči vlastně posuzuje, a zkuste si pak představit někoho ze svých příbuzných doma třeba a vy o ten příspěvek na péči budete žádat. Takže u příspěvku na péči budu mluvit o dětech, kde se posuzuje devět základních životních potřeb, protože jedna se neposuzuje, a to je péče o domácnost - u klientů nad 18 let posuzujeme deset základních životních potřeb. Ta první je mobilita, pod tím jsou další podstupně, které se hodnotí. Druhá je orientace, třetí je komunikace, pak je to stravování, další je oblékání a obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity a péče o domácnost. Když si někdo zažádá, tak to přijde na Lékařskou posudkovou službu, nebo jde na Úřad práce, tam si zažádá, Úřad práce to pošle na Lékařskou posudkovou službu a Lékařská posudková služba si vyžádá odbornou dokumentaci od lékařů, u kterých je ten klient evidován nebo kde se léčí. Když přijdou odborné zprávy, mezitím Úřad práce udělá sociální šetření, kdy navštíví toho klienta doma sociální pracovnice a de facto se podívá na to, co a jak ten klient z těch deseti, u dětí devíti základních životních potřeb zvládne. V těch sociálních šetřeních jsou lidé, kteří buď nechtějí přiznat, že něco nezvládnou, takže všechno zvládnou, anebo naopak se i stává, že vlastně i když od lékařů máme, že tam není žádná funkční porucha, tak to doma nezvládnou, nebo aspoň říkají. A ta jednička, která není navýšena, a je to 880 korun měsíčně, 880 korun měsíčně, I. stupeň, tak v tomto I. stupni, aby klient měl na těch 880 korun nárok, mu musí být uznány, že nesplní tři až čtyři základní životní potřeby. A já jsem i na výboru pro sociální politiku uvedla jeden příklad. Vezměte si, že to bude senior, kterému uznáme, že nezvládá mobilitu, při mobilitě většinou má problém i s tělesnou hygienou, tak to máme dvě základní životní potřeby, a protože má problém s mobilitou a nějakým způsobem nezvládá péči o domácnost, tak tam ještě dáme péči o domácnost a osobní aktivity. Osobní aktivity jsou takové, kdy ten člověk by měl být schopen vzhledem ke svému věku - neříkám, teď se nechci nikoho dotknout, že někdo bude lézt po skalách v pětadevadesáti letech, když to dělal mladý, to ne, ale do osobních aktivit patří třeba dojít si do lékárny pro léky, a ten senior si pro ně nedojde. On si s tou špatnou mobilitou neuvaří, on si ohřeje, ale neuvaří oběd, takže chce využívat donáškovou službu obědů a ty obědy také něco stojí. Donášková služba je v tom, ale také něco stojí. Jednou za týden, když ten klient nemá nikoho z rodiny, kdo by ho třeba vykoupal, tak si objedná pečovatelskou službu, a to také něco stojí. Měsíc má čtyři týdny většinou, takže i kdyby se jednou za týden s pečovatelskou službou vykoupal, třeba bychom počítali hodinu, a myslím, že ta cena je kolem 150 korun na hodinu, tak to máme jenom za osobní hygienu dvě třetiny z 880 korun pryč. Nemluvím o obědech, nemluvím o tom, že si nedojde na nákup, takže si musí nákup objednávat třeba, a tenhle člověk, protože splňuje těch šest, tak bude mít I. stupeň, 880 korun. Vystačil by s tím někdo tady? Asi ne.
Další věc, kterou bych chtěla zmínit, je, že v současné době - koukala jsem se na statistiky - máme u dospělých, teď budu mluvit tedy od 18 let - v I. stupni 86 100 lidí, v II. stupni 103 300 lidí. Je to můj pocit - já jsem se na to ptala na výboru pro sociální politiku a bylo mi sděleno, že se to všechno zvládne, ale teď se zvýší příspěvek ve II. stupni. Je to mnohdy jedna jediná základní životní potřeba, která chybí tomu klientovi k tomu, aby měl dvojku. Takže co se stane? Všichni si požádají o přeposouzení, lékařská posudková služba bude zahlcena. Ti lidé, kteří tam mají žádost o příspěvek na péči poprvé, budou čekat, a to mluvím o I. stupni, II. stupeň, kde mezi II. a III. stupněm bude teď rozdíl 10 000, tak to také zkusí, protože to je zase jenom jedna základní životní potřeba. Takže já se trošku bojím i toho, co se stane. Na první výbor pro sociální politiku ani nebyl nikdo pozván z dnešního Institutu pro posuzování zdravotního stavu - já tomu budu stejně říkat pořád Lékařská posudková služba - aby nám někdo řekl, jestli je to opravdu nebezpečné. Nebo nebezpečné - zase budou čekat klienti, kteří tam mají nějakou žádost. Jsou termíny pro splnění, ale oni nejsou lékaři. Sestřiček s vysokoškolským vzděláním sice přibylo, zaplaťpánbůh, ale také jich není, si myslím, dost na to, aby, i kdyby jenom 10 % z té jedničky a dvojky si požádalo o přehodnocení, tak to bude, jestli dobře počítám, 18 až 20 000 žádostí na přehodnocení. Takže to je další věc.
Velice mě mrzí, když paní náměstkyně Ministerstva práce a sociálních věcí nám na výboru vlastně sdělila, že ty jedničky nejsou až tak moc nemocní, oni jsou relativně v pohodě. No, tak když jsou v pohodě, tak tu jedničku zrušte. Já jsem vám tady řekla jasný příklad toho, že to může být senior, který má omezenou mobilitu, tím pádem má potřebu, aby ho někdo vykoupal, nedojde si do obchodu, nedojde si pro léky, nedojde si k lékaři, musí využívat senior taxi nebo někoho, když nikoho nemá. On také nikoho nemusí mít, protože vyšetření v nemocnicích dneska, když ho někdo objedná, tak si ten pacient moc nemůže vybírat čas, takže i kdyby měl rodinu, tak třeba pracují. Prostě pojďme počítat s tou nejhorší variantou, že je sám anebo nemůže, takže si zaplatí taxi, v lepším případě v některých městech senior taxi, a na tohle mu bude stačit 880 korun. Co mě mrzí: hrozně dlouhou dobu tady má můj kolega, vaším prostřednictvím, poslanec Aleš Juchelka, a myslím si, že i kolegyně z SPD, pozměňovací návrh na zvýšení příspěvku na péči. Je to normální sněmovní tisk v systému. Několikrát jsme ho chtěli zařadit na program schůze, co udělala koalice? No, nepodpořila to, protože to je z ANO, že jo? Teď najednou pan ministr s velkou slávou nám tady bude vyprávět, jak chce, aby to bylo strašně rychle schválené, od 1. července. To je takové pokrytectví, až to hezké není, ještě navíc tím, že tam dáte jedničce nula, pro děti v jedničce nula.
Já tomu rozumím a jsem ráda, že příspěvek na péči bude IV+. On to měl být V. stupeň, ale možná že jsme to měli v programu, tak jste dali IV+, abychom nemuseli říkat, že to byl náš programový bod. Takže IV+, OK, ale nepřestanu se tady divit tomu, co jste provedli s tou jedničkou. Říkám, pokud si myslíte - a mně to tak přišlo - že jedničky jsou vlastně v pohodě a nic nepotřebují, že jim těch 880 korun na všechno stačí, tak jo. Ale říkat ještě do médií nebo se omlouvat v debatách, že ti či oni to chtěli - ale jste prostě koalice, tak musíte držet basu, to je fakt nehezké a nelíbí se mi to, protože může to být za chvilku váš rodič. Věřte mi, že to posuzování je opravdu hodně těžké.
Takže budu ráda, když se opravdu ještě jednou zamyslíte nad tím, že tu byl nebo je pozměňovací návrh, byl nebo je v systému mého kolegy Aleše Juchelky, vaším prostřednictvím, tuším půl roku, na zvýšení příspěvku o péči. Tak to jste přece nepotřebovali nám to schválit. Vy totiž nemyslíte na ty klienty, vy myslíte jenom na své politické body. To je to, co mi vadí, hrozně mi to vadí. Najednou tady je poslanecký návrh, ještě k tomu pana ministra práce a sociálních věcí, a k tomu pozměňovací návrh ministra práce a sociálních věcí na příspěvek na péči. No, skvělý. Že se nestydíte, už to tady mohlo být dávno.
Takže tohle je můj komentář k příspěvku na péči. Prosím, vzpomeňte si vždycky, až se zdržíte nebo budete hlasovat proti, na toho klienta, o kterém jsem vám tady říkala, že má první stupeň a 880 korun. My navrhujeme zvýšení příspěvku na péči u I. stupně. Já opravdu, ale opravdu - a říkám to tady nahlas - to vaše hlasování si vytisknu, a když za mnou do kanceláře někdo přijde se mě na to zeptat, tak mu ho ukážu. Nebudu to dávat veřejně, to si každý může najít. Ale hodně zapřemýšlejte nad tím, jak se k těm lidem, kteří v té jedničce jsou, postavíte. Myslím, že na to máte ještě hodně času do třetího čtení, protože vy jste tam ten pozměňovák nedali, dáváme ho tam my a já vás žádám za všechny jedničkáře, abyste při tom hlasování si opravdu pod tím představili člověka, a ne čísla. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, paní poslankyně. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Hendrych. Jenom upozorňuji pana poslance, že budu muset přerušit projednávání tohoto bodu v 18.45 hodin kvůli pevně zařazenému bodu k volbám. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, možná že to stihnu. Hodně podstatného tady řekla z toho, co jsem měl já v úmyslu říci, moje ctěná kolegyně Jana Pastuchová. Zároveň chci nechat prostor i pro našeho stínového ministra práce a sociálních věcí Aleše Juchelku.
Já bych možná doplnil pár věcí. Poslanecký návrh ministra Jurečky, v podstatě dublovaný poslaneckým návrhem ministra Jurečky, to už tady bylo řečeno, ale v tom systému visí ještě dalších pár v podstatě jakýchsi malých novel zákona č. 108/2006, které nevím tedy, do jaké míry jsou myšleny panem ministrem nebo ministerstvem vážně, a kromě toho tam visí relativně nedávno, tuším že z prosince, vládní návrh, který také mění zákon 108, který taky obsahuje změnu příspěvku na péči a který nedávno, někdy začátkem ledna, prošel řádným mezirezortním připomínkovým řízením, ale dosud to připomínkové řízení nebylo vypořádáno. A na to bych se v téhleté souvislosti chtěl pana ministra zeptat, jak je to myšleno dál vážně tady s tímhletím vládním návrhem, jestli to spadne pod stůl, jestli se s těmi připomínkovými místy už vůbec nebudeme bavit, jestli prostě s nimi hrajeme jenom nějakou hru? Nerozumím tomu.
Mimochodem, i od vašich vládních kolegů, respektive z ministerstev dalších, vybral jsem si Ministerstvo financí, Ministerstvo zdravotnictví, anebo Úřad vlády, zazněly poměrně kritické připomínky k téhleté konkrétní novele, a ty tedy nevím, jak budou vypořádány nebo nebudou vypořádány. Já to obecně vidím jako jakousi salámovou metodu, kterou postupujete, navíc jsem zaznamenal, že ještě chystáte v tomhle volebním období nějakou velkou novelu zákona o sociálních službách. Takže já si troufnu říct, že to je velmi příhodný název - salámová metoda. A jak říkala moje ctěná kolegyně paní poslankyně Pastuchová, já v tom bohužel vidím opravdu snahu o jakési vaše píár, že v podstatě pořád jako že něco děláte, pořád je jako že něco vidět, a nerozumím tomu, proč to prostě nejde udělat všechno najednou a komplexně.
Potom bych se rád ještě dotkl příspěvku na péči v I. stupni. Bylo to tady už rozebráno, jenom bych chtěl připomenout, že on mezi lety 2007 a 2010 byl na úrovni 2 000 korun. Potom někdy, tuším někdy v rámci jakési reformy tehdejší Nečasovy vlády, byl snížen na 800 korun, potom byl v roce 2016 valorizován na 880 korun a od té doby se s tím nepohnulo. Mezitím kumulovaná inflace mezi lety 2016 až do roku 2024 se přiblížila tuším k nějakým 40 %, a tudíž si myslím, že skutečně nedůstojné, aby tenhleten příspěvek v téhleté výši zůstal. Na to reaguje koneckonců i náš pozměňovací návrh, který bude načítat pan kolega Juchelka. A opravdu byste se měli zamyslet nad tím, jestli ho nezvýšíte, protože je to opravdu velice málo a člověk v I. stupni si za to nenakoupí v dnešních cenách v podstatě vůbec nic. Paní kolegyně Pastuchová tady vyjmenovala několik příkladů, ona se téhleté problematice věnuje, jakým způsobem konkrétní člověk má ztížený život tím, že nezvládá některé základní životní potřeby, a 880 korun je opravdu částka směšná.
Ještě stručně, než mi uběhne čas, bych se chtěl ještě dotknout jedné záležitosti, a to je to, že mám takovou hypotézu - možná mi ji vyvrátíte - že tím, že navrhujete zvýšení pouze ve III. a ve IV., chvála bohu za to, že bude ta IV+, ta nová kategorie, to je v pořádku, ale zároveň nenavyšujete jedničkářům a dvojkařům, tak si z toho trošku vyvozuji hypotézu, že to děláte proto, abyste de facto mohli ušetřit z kapitoly 313, kterými v podstatě dotujete sociální služby prostřednictvím jednotlivých krajů, protože pak řeknete: Vy jste dostali, nebo respektive jednotlivá zařízení pobytových služeb dostala, peníze jinou cestou, a my tím pádem můžeme dát méně. Ale problém je právě u těch jedničkářů a dvojkařů, kteří jsou většinou doma, a tak to má být podle zákona, že jsou doma, to je tak v pořádku, tak ti právě si za ty částky, které mají a které v téměř nezměněné podobě v podstatě troufnu si říct i u té dvojky - protože o 500 korun, to je opravdu velice nízká částka, a ten člověk, který má II. stupeň, už opravdu potřebuje výraznou pomoc, tak si toho moc nenakoupí - kdežto u těch trojkařů a čtyřkařů, kteří jsou v pobytových zařízeních, v podstatě to ze zákona zůstává té samotné službě a ta služba v podstatě může ušetřit v uvozovkách státu peníze v kapitole 313.
Budu rád, když na to zareagujete, těším se na tu debatu, a vzhledem k tomu, že se blíží čas, děkuju všem za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane poslanče. Je 18.44. Zeptám se - paní poslankyně nechce, tak já s dovolením přeruším na jednu minutku schůzi, protože v 18.45 máme pevně zařazený bod, který začne právě teď, to znamená v 18.45.
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.