Pátek 1. března 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 633/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Předkládám návrh novely zákona o cenách. Původní zákon byl přijat skoro před 35 lety a poslední významnou novelizací prošel před mnoha lety, a to v roce 2009.
Hlavní změny, které návrh zákona přináší: odstranění případů překrývající se působností jednotlivých cenových orgánů k výkonu cenových kontrol, sjednocení stávajícího nejednotného vymezení působnosti jednotlivých cenových orgánů, sjednocení pravidel pro vydávání cenových rozhodnutí jednotlivými cenovými orgány, změna právní formy cenových rozhodnutí na opatření obecné povahy, sjednocení terminologie napříč cenovými předpisy, odstranění rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. 2. 1998 o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli, úprava pravidel pro ukládání pokut v souvislosti s vybranými přestupky podle zákona o cenách. Navrhuje se sjednotit terminologii napříč právním řádem tak, že se pojmy, kde se dnes používají "cenové rozhodnutí", "rozhodnutí o ceně" nebo "cenový předpis", budou nahrazeny jednotným pojmem "cenový výměr". Současně již cenové rozhodnutí nebe mít formu zákonem blíže nepojmenovaného podzákonného právního předpisu, ale o opatření obecné povahy, což povede k tomu, že příslušní cenoví regulátoři budou muset cenovou regulaci v jednotlivých případech v mnohem širší míře odůvodňovat a rozhodnutí o cenové regulaci bude podléhat přímému soudnímu přezkumu ve správním soudnictví.
Navrhuje se též zrušení stávajícího zákona o působnostech orgánů České republiky v oblasti cen a včlenění tohoto takzvaného cenového kompetenčního zákona ve zpřehledněné podobě přímo do zákona o cenách. Dále se navrhuje zrušení stávající prováděcí vyhlášky, jejíž obsah je částečně převeden do návrhu zákona.
Ačkoliv se charakter navrhovaných změn zná velmi rozsáhlý, základní principy zákona o cenách zůstávají zachovány. Z velké části se jedná pouze o legislativně technické změny, kdy v zájmu vyšší přehlednosti zákona dochází k přesunům legislativního textu mezi jednotlivými ustanoveními. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Miroslav Zborovský.
Poslanec Miroslav Zborovský: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tisk číslo 633 je prvním čtením vládního návrhu novely zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. Jedná se o novelu zákona, kdy dochází k dílčím změnám ve vymezení působnosti vybraných cenových orgánů, spočívajícím zejména v odstranění duplicitních pravomocí k výkonu cenových kontrol. Navrhovaná právní úprava zvýší předvídatelnost výkonu kontrolní pravomoci a ve výsledku bude zabraňovat zbytečné administrativní zátěži kontrolovaných subjektů, které se budou moci snáze seznámit s kontrolní praxí příslušného kontrolního orgánu. Cílem navrhovaného zákona je minimalizace případů, kdy se překrývá působnost jednotlivých cenových orgánů k cenové kontrole určitého zboží.
Navrhovaná právní úprava je založena na následujících hlavních principech:
1. odstranění případů překrývající se působnosti jednotlivých cenových orgánů k výkonu cenových kontrol;
2. zpřesnění vymezení působnosti u jednotlivých cenových orgánů vyplývajících ze stávajícího zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen;
3. změna právní formy regulačního aktu a sjednocení pravidel pro jeho vydání;
4. úprava pravidel pro ukládání pokut za účelem zabránění nedůvodné diskriminace kvůli chybné textaci zákona;
5. navýšení horní hranice pokuty u přestupků spočívajícího v řádném nevedení cenové evidence u zboží podléhajícího cenové regulaci;
6. úprava stávajících pravidel pro označování nepotravinářských výrobků při jejich prodeji měrnou cenou;
7. úprava ve vymezení příslušnosti správních orgánů k vymáhání pokut uložených za přestupky podle zákona o cenách;
8. legislativní opravy nedostatků zákona o cenách, vytvořených předcházejícími neúplnými novelami.
Novela nemá finanční dopad na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, za zpravodajskou zprávu a za zprávu zpravodaje a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Kukla. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobré odpoledne, dámy a pánové, de facto tato novela prioritně řeší implementace, implementaci evropské směrnice, kdy de facto předkladatel říká, že ji zcela nedodržujeme. Jedná se hlavně o to, že nám chybí právě již zmíněná vyhláška nebo seznam zboží, nepotravinového zboží, kde neuvádíme měrné ceny, a (za) to nám de facto hrozí z Evropské unie sankce.
Předkladatel tu novelu rozšířil o to, že de facto zužuje kompetence obcím a krajům, kde de facto obce a kraje nevyužívají pravomoci kontroly zboží nebo ceny u regulovaného zboží. Další změna je v úpravě pravidel pro sankce a vymáhání, kde de facto narovnává pravidla při porušení tohoto zákona u přestupku do jednoho milionu korun. Další změna je, že cenová rozhodnutí budou vydávána v podobě opatření obecné povahy, a ne v podobě zákona jako doposud.
Plánovaná účinnost této novely se předpokládá na 1. ledna příštího roku. Samozřejmě já věřím, že to bude mít za cíl, jak tady bylo řečeno, že to sníží nějakou byrokratickou zátěž, ale to samozřejmě uvidíme až z praxe. Samozřejmě zde bude nově seznam nepotravinového zboží a prodejci budou muset z tohoto seznamu čerpat a zboží označovat, takže to z mého pohledu tu administrativní zátěž naopak zvýší. Ale vyplývá to, abych byl korektní, z evropské směrnice, kterou bychom měli dodržovat. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče. Ptám se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy? Pokud již nikdo, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není. Návrh na vrácení ani zamítnutí nezazněl.
A nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat tento tisk jinému výboru jako výboru garančnímu? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu?
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 64, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 90, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jinému výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Pan ministr, prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já nemám návrh na přikázání, ale vzhledem k charakteru toho předloženého textu bych chtěl navrhnout, abychom zkrátili lhůtu mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju, eviduji. Přesto se ptám, zda má ještě někdo jiný návrh na výbor, který by měl tisk projednávat? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty o 30 dní na 30 dní pro projednání výborů.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 65, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 55, proti nikdo. Návrh nebyl přijat, lhůty jsme tedy nezkrátili.
Tím jsme vyčerpali projednávání tisku 633, prvé čtení, a končím bod číslo 18.
Budeme pokračovat bodem
Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.