Úterý 27. února 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,
o Státním fondu podpory investic, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 564/ - druhé čtení

Z pověření vlády nám návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona o Státním fondu podpory investic a pozměňovací návrhy podané k tomuto původnímu návrhu.

Cílem novely jsou tři zásadní tematické okruhy. První je odstranění nedostatku právní úpravy, zejména nahrazení nařízení vlády, kterým se Fondu stanovují podmínky, za nichž může být poskytnuta podpora, tedy jiným právním aktem. Druhá věc je zjednodušení a zpřehlednění oblastí, do kterých směřuje podpora, a třetí, vlastně pilíř toho návrhu původního, bylo využívání informačního systému Fondu při administraci programu podpory, tedy nasazení té digitální části.

Já bych si dovolil více přiblížit uvedené změny. Hlavním cílem je odstranění nevhodné formy stanovení podmínek podpory. Na to opakovaně upozorňovala Legislativní rada vlády. Nedostatek, který tomu byl vytýkán, spočíval v tom, že v § 9 odst. 1 stávající správní úpravy musely být podmínky, za nichž Fond poskytuje podporu, stanoveny vždy nařízením vlády, tedy právním předpisem, který je však určen toliko jedinému subjektu, tedy Fondu. Materiálně tedy nejde o obecně závazný právní předpis, ale spíše o jakýsi příkaz Fondu, za jakých podmínek má vyhlašovat výzvy k podání žádosti o poskytnutí podpory a uzavírat smlouvy s příjemcem takové podpory. Pro žadatele jsou podmínky, za nichž mohou získat podporu, stanoveny výzvou, kterou vyhlašuje Fond, přičemž závaznými se stanou až v okamžiku, kdy jejich splnění zavážou uzavřením smlouvy o poskytnutí podpory. Nově se tedy navrhuje, aby podmínky, za nichž může být podpora Fondem poskytována, byly schvalovány samotným výborem Fondu, kdy rozhodnutí Fondu bude následně ještě podléhat souhlasu vlády. Podmínky pro poskytnutí podpory bude nadále připravovat Ministerstvo pro místní rozvoj, výboru Fondu je bude ke schválení pak předkládat ministr a současně nové řešení umožní vyšší flexibilitu Fondu a operativnější řešení aktuálních potřeb.

Návrh dále opravuje oblasti, do nichž směřuje poskytování prostředků Fondu. Cílem nové úpravy je vymezit oblasti podpory obecně, nikoliv kauzaisticky, jako tomu bylo doposud. Oblasti podpory jsou tedy nově rozčleněny do osmi okruhů. U některých tematických okruhů jsou ještě vymezeny i specifické činnosti.

Třetím pilířem, o kterém jsem hovořil, a je to důležitou změnou, je úprava informačního systému Fondu, který Fond využívá k administraci programů včetně doručování písemností žadatelům o podporu a příjemcům podpory. Zapojení informačního systému do příjmů žádostí usnadní a zrychlí proces administrace žádostí a zároveň sníží administrativní náročnost nejen na straně Fondu jako toho, kdo poskytuje ty programy, ale především na straně žadatele. Navrhované změny právní úpravy převážně technického charakteru, jejichž cílem je zjednodušit a urychlit přípravu programu podpory a administraci žádosti o podporu a dále také umožnit širší zapojení Fondu v podobě nového zaměření podpory a možností financování.

Já bych si ještě dovolil ve svém úvodním slově se stručně vyjádřit k pozměňovacím návrhům, které schválil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. K materiálu byly na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj předloženy celkem tři pozměňovací návrhy, které výbor schválil a jejichž cílem je za prvé rozšíření příjmů Fondu o návratnou finanční výpomoc, aby mohl Fond realizovat podporu výstavby dostupného bydlení z Národního plánu obnovy, potom zakotvení pojmu dostupné nájemní bydlení v českém právním řádu včetně úprav, které se týkají výstavby domů pro dostupné nájemní bydlení, a za třetí aktualizace seznamu zrušovaných ustanovení a oprava zřejmých nejasností. Smyslem původně mnou podaného pozměňovacího návrhu, který jsme připravovali ve spolupráci s dalšími subjekty, je rozšíření příjmů Fondu o návratnou finanční výpomoc, aby Fond mohl realizovat programy, které se realizují v rámci Národního plánu obnovy. Současné znění zákona o Státním fondu podpory investic neobsahuje možnost přijmout a splácet návratnou finanční výpomoc, a bylo tedy nutné je doplnit.

Smyslem druhého pozměňovacího návrhu, který byl původně předložen i s panem poslancem Jiřím Havránkem, kterému jsem chtěl poděkovat za spolupráci na této věci, je ukotvení dostupného nájemního bydlení v právním řádu České republiky. V zákoně je upravena definice dostupného nájemního bydlení, specifikace cílových skupin dostupného nájemního bydlení a i stanovení výše dostupného nájemného. Jedná se o nájem bytu, který je ze své povahy užíván za účelem uspokojování bytové potřeby, přičemž dostupné nájemní bydlení se poskytuje za dostupné nájemné. Nájemné bydlení má poměrně široké spektrum cílových skupin, ať už jsou to mladí lidé, byty startovací nebo domácnosti v 8. a nižším příjmovém decilu, osoby vykonávající vymezené profese, což je zajímavou alternativou pro atrahování třeba nějakých profesí do našich měst a obcí, nebo ale i osoby, které čelí domácímu násilí. Poskytovateli dostupného nájemního bydlení mohou být jak veřejné, tak i soukromé subjekty. V návaznosti na zavedení pojmu dostupné nájemní bydlení je do stavebního zákona doplněna úprava vedoucí ke zrychlení a zlevnění výstavby bytů a domů pro dostupné nájemní bydlení.

A ten třetí návrh, který jsem zmiňoval, tedy legislativně technické úpravy.

Jinak za předkladatele s výborovými pozměňovacími návrhy souhlasíme a doporučujeme jejich přijetí.

Já bych si po diskusi dovolil podat pozměňovací návrh, ke kterému bych se ještě přihlásil potom v podrobné rozpravě, který je v systému veden jako sněmovní dokument 4004 a jedná se o upřesnění a zjednodušení podmínek systému dostupného nájemního bydlení. Já ho potom popíšu a zdůvodním v podobné rozpravě.

Druhým pozměňovacím návrhem, který bych uplatnil a je veden jako sněmovní dokument 4010, tak se týká rozšíření možnosti využití plánovacích smluv na územní plány, které jsou již ve vysoké fázi rozpracovanosti. Jedná se o návrh, který bude významný zejména pro hlavní město Prahu. Také tento pozměňovací návrh zdůvodním v podrobné rozpravě.

Možná bych závěrem rád navrhl také zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením podle § 95 jednacího řádu ze 14 na 7 dnů, a to i vzhledem k potřebě nabytí účinnosti v daném termínu 1. 7. a i s ohledem na rychlejší vyhlašování programů v rámci Národního plánu obnovy. Pokud budete podporovací k tomuto zkrácení, velmi vám za tuto podporu děkuji. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 564/1 a 564/2. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Jiří Carbol, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Carbol: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně a kolegové, vážený pane ministře, dovolte mi přednést ve druhém čtení sněmovního tisku 564 zpravodajskou zprávu z pověření výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj ze dne 1. února 2024. Výbor doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 564 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Obsah pozměňovacích návrhů přednesl před chvílí pan ministr, tak to již nebudu komentovat. Tolik stručně k usnesení výboru a obsahu pozměňovacích návrhů k novele zákona o Státním fondu podpory investic, kterou nyní projednáváme ve druhém čtení.

Výbor dále zmocnil zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, což jsem právě učinil. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan poslanec Havránek. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Krásný už večer, kolegyně a kolegové. Já bych se nejprve ve své řeči vrátil k tomu, co proběhlo na výboru pro veřejnou správu, kdy opravdu, jak zde zaznělo, jsme vydefinovali dostupné nájemní bydlení včetně dotčených skupin osob a zároveň jsme zavedli ještě drobná urychlení ve stavebním zákoně, a přidali tedy část druhou. Je to opravdu dotažení dvouleté práce a spolupráce Ministerstva financí a Ministerstva pro místní rozvoj. Velmi děkuji kolegům z výboru pro veřejnou správu napříč celou Sněmovnou, protože opravdu tyto pozměňovací návrhy byly schváleny jednomyslně.

Nyní bych se ještě v rychlosti vyjádřil ke dvěma svým pozměňovacím návrhům. Nejprve pozměňovací návrh, který naleznete jako sněmovní dokument 4016, který zavádí novou, další část tohoto návrhu, která se týká změny zákona u oceňování majetku, a to z toho důvodu, že zavádíme nový institut, který se týká cenové mapy nájemního bydlení. Je to zase logická provázanost. Pokud tady mluvíme o dostupném nájemním bydlení a snižování jeho úrovně oproti trhu, logicky musíte mít k čemu odkazovat, jak vypadá tržní nájem, a právě to bude zpracovávat Ministerstvo financí v rámci této cenové mapy nájemního bydlení.

Takto krátký úvod, děkuji za vaši pozornost a budu rád za podporu zkrácení lhůty navrženého panem ministrem.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy? Nikoho takového nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se, zda je v této fázi zájem o závěrečná slova? Není.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se hlásí pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych se jenom chtěl v rychlosti, jak jsem avizoval, přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, dokument 4004, upřesnění a zjednodušení podmínek systému dostupného nájemního bydlení. Hlavní body pozměňovacího návrhu jsou upřesnění, ke kterému okamžiku se vypočítává maximální stropní hodnota po ustanovení dostupného nájemného a také upřesnění pravidel o zvyšování dostupného nájemného. Z důvodu vysoké náročnosti zjišťovat, a to bylo v původním návrhu, na úrovni krajů, ustanovení o průměrném nájmu bylo vypuštěno - pardon - a s ohledem na základní konzultace s ČSÚ jsme právě toto kritérium zrušili.

K tomu druhému pozměňovacímu návrhu, je to 4010, bych rád uvedl, že se jedná o jednoduchý návrh, a týká se přechodu na nový stavební zákon. Bude možné využít plánovací (smlouvy?) i v územních plánech, které budou v této době ve vysokém stupni rozpracovanosti.

Zároveň bych chtěl znovu zopakovat, že navrhuji podle § 95 odst. 1 jednacího řádu zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením ze 14 na 7 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. nyní vystoupí v podrobné rozpravě pan poslanec Havránek.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo, já už se jen pro forma přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, který jsem zde odůvodnil, a vy ho naleznete pod číslem 4016, a také k pozměňovacímu návrhu, který naleznete pod číslem 4004, který předkládám s panem ministrem Bartošem. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, byl jste zatím poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Ptám se, zda se ještě někdo jiný hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Eviduji, že není.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu, který zazněl ze strany pana ministra, a sice zkrácení lhůty. Pan ministr navrhl, abychom lhůtu mezi druhým a třetím čtením na projednání ve výborech zkrátili ze 14 na 7 dnů. Já jsem zagongoval, víme, o čem budeme hlasovat - zkrácení lhůt.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 32, bylo přihlášeno 146 poslanců, pro hlasovalo 109, proti nebyl nikdo. Návrh jsme přijali, a zkrátili jsme tedy lhůty k projednání ve výborech ze 14 na 7 dnů.

 

Jiný návrh v rámci druhého čtení nezazněl, končím druhé čtení tohoto návrhu, a končím tedy projednávání sněmovního tisku 564.

Je 18.58 hodin. Podle mých informací bychom - je dohoda na tom, že se bude jednat do 19. hodiny. Zdá se mi zbytečné zahajovat a načítat tady na minutu další tisk, kterým je vládní návrh zákona č. 254/2001. Je 18.59 hodin, pokud je všeobecná shoda, tak si tento bod necháme na příště, ať ho neotevřeme na jednu minutu. Končím tedy dnešní jednání, přerušuji ho a sejdeme se zítra v 9 hodin. Do té doby vám přeji hezký zbytek večera a na shledanou.

 

(Jednání skončilo v 18.59 hodin.)

Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP