Úterý 27. února 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2003 Sb.,
o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže
a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 540/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Plně odkazuji na svoji řeč z prvního čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 540/1. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavně-právního výboru, pan poslanec Michal Kohajda, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michael Kohajda: Dobrý podvečer, dámy a pánové. K projednání v garančním výboru mohu sdělit, že garanční ústavně-právní výbor projednal návrh zákona a přijal dne 10. ledna 2024 usnesení, doručené poslancům jako tisk 540/1. Dovolte mi, abych vás jen krátce seznámil s tímto usnesením ze 30. schůze tohoto ústavně-právního výboru.

Ústavně-právní výbor se usnesl, že

"(I.) doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila;

(II.) doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tuto změnu a doplněk: v části první se za novelizační bod 3 vkládá nový novelizační bod 4, který zní: ,4. V § 17 odst. 1 se věta druhá nahrazuje větou: Ministerstvo spravedlnosti vede seznam probačních programů, do kterého zapisuje probační programy poskytované Probační a mediační službou a po schválení ministrem spravedlnosti i jiné probační programy‘, následující novelizační body se přečíslují;

III. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny;

IV. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru;

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy."

Krátce bych seznámil vážené kolegy s odůvodněním tohoto pozměňovacího návrhu, který do ústavně-právního výboru předložila paní kolegyně poslankyně Taťána Malá a který si ústavně-právní výbor osvojil. Ustanovení § 13 odst. 1 zákona o soudnictví ve věcech mládeže vymezuje probační programy jako programy sloužící k rozvíjení sociálních dovedností a osobnosti mladistvého, které směřují k tomu, aby se mladistvý vyhnul chování, které by bylo v rozporu se zákonem, k podpoře jeho vhodného sociálního zázemí a k urovnání vztahů mezi ním a poškozeným. Zejména se jedná o programy sociálního výcviku, psychologického poradenství, terapeutické programy, programy vzdělávací, rekvalifikační a podobné. Toto ustanovení nicméně uvádí jako procesní podmínku, aby mohl být probační program uložen mladistvému jako výchovné opatření i zapsání do seznamu probačních programů vedeného Ministerstvem spravedlnosti, a to po schválení ministrem spravedlnosti. Schválení ministrem předchází, byť nejde o zákonný požadavek, akreditační řízení na Ministerstvu spravedlnosti, kde se ověřuje kvalita probačních programů, což je nezbytné pro udělení dotace na probační program.

Uvedené ustanovení tak míří na probační programy poskytované neziskovým sektorem, kdy schválení ministrem má za cíl garantovat kvalitu zapsaného probačního programu, kterou soudce nebo v přípravném řízení státní zástupce ukládající výchovné opatření spočívající v povinnosti podrobit se probačnímu programu nemusí zkoumat. Vedle probačních programů poskytovaných neziskovým sektorem ale existují také probační programy poskytované Probační a mediační službou, kdy zabezpečování a poskytování probačních programů je jedním ze základních okruhů činnosti Probační a mediační služby, které vykonává na základě zákona. Tyto programy přitom musí vycházet z pravidel pro tvorbu probačních programů a ze standardů probační a mediační činnosti, jejichž standard je tudíž zaručen a jejichž kvalita nemusí být stvrzována souhlasem ministra spravedlnosti. S ohledem na stávající znění § 17 zákona o soudnictví ve věcech mládeže proto tyto programy do seznamu probačních programů zapisovány nejsou. Navrhované doplnění § 17 zákona o soudnictví ve věcech mládeže staví najisto, že mladistvému je možné uložit jako výchovné opatření i probační program realizovaný Probační a mediační službou a odstraňuje tak určitý rozpor mezi zněním zákona o soudnictví ve věcech mládeže a zněním zákona o Probační a mediační službě. Zároveň zajišťuje, že soudce a v přípravném řízení státní zástupce bude mít k dispozici kompletní a aktuální seznam těchto programů na rozdíl od dnešního stavu, kdy centrální seznam probačních programů zahrnuje pouze programy realizované neziskovým sektorem, a ne programy realizované Probační a mediační službou.

Toto ke krátkému odůvodnění pozměňovacího návrhu, který si osvojil ústavně-právní výbor. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím nikdo nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím.

Zájem o závěrečná slova evidentně není. (Ministr Blažek odchází ze sálu.)

Ještě otevírám podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se do podrobné rozpravy nehlásí také žádný poslanec, a končím tedy i podrobnou rozpravu.

Žádný návrh na vrácení zákona či zkrácení lhůt nebyl podán, čili končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji panu ministrovi i zpravodaji za spolupráci. Končím tedy projednávání sněmovního tisku 540, respektive jeho druhého čtení.

 

Dalším bodem našeho programu je

Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP