Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.20 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)
A konečně, vlajková loď těchto velkých projektů, rekonstrukce Nové scény a provozní budovy B Národního divadla - předpokládáme zahájení plnohodnotného provozu v roce 2028. Tam z původních 760 milionů korun jsme zajistili financování na částku 2,3 miliardy.
Nejedná se o to, že by se jednalo o nějaké finanční podcenění té původní realizace projektů, ale dramatické zvýšení nákladů, přepracování těch projektů, ambice, které byly tak, aby ty služby, které byly nabízeny, byly v nejvyšší kvalitě, způsobily to, že my jsme našli finanční prostředky, pro to, aby se tyto plány naplnily. Jsou to plány ne Ministerstva kultury, a ne těch příspěvkových organizací, nebo nejen jich, jsou to plány, které vlastně přinesou jejich naplnění, zásadní prospěch všem občanům České republiky a také znamenající velký přínos pro cestovní ruch.
Téměř 2 miliardy korun budou letos směřovat do oblasti audiovize, celková navrhovaná částka 1,92 miliardy korun zásadně podpoří skvělou úroveň české audiovize. A slovo česká audiovize v sobě obsahuje jak tu část ekonomickou, filmový průmysl, podnikání ve filmu, tak tu samotnou část podpory audiovize.
Jenom připomenu velké úspěchy české audiovize na mezinárodním poli.
Měli jsme film v hlavní soutěži v Cannes, vynikající Karavan, velké úspěchy, které zaznamenaly české dokumentární a animované filmy. A to je důležité právě proto, že máme kvalitní financování české audiovize. Zůstává 400 milionů korun na program státní podpory profesionálních divadel a symfonických orchestrů a pěveckých sborů, klíčový program pro regiony, téměř miliarda korun směřuje na kulturní památky a veřejné služby muzeí. A o filmových pobídkách už jsem hovořil.
Tak, a teď bych chtěl ještě vyvrátit jednu, nebo vysvětlit, jednu věc, která zaznívá ve veřejném prostoru, totiž o krácení rozpočtu ministerstva z letošních 21 miliard korun na těch 18,8 g miliardy. Pokles o 3,4 miliardy zdánlivě je v rozporu s tím, co jsem tady říkal, že ty základní věci jsou pokryty, že v některých oblastech dokonce se jedná o další rozvojový potenciál. Tak jenom považuji za důležité vysvětlit, pokud by se někdy v budoucnu, až dojde k samotné výměně vlády, toto téma objevovalo, o věc, která je postavená na tom nebo vychází z toho, že v letošním roce končí financování Národního plánu obnovy. Já jsem hrdý na to, že se nám podařilo vyčerpat finanční prostředky z národního plánu obnovy, protože když jsem se ujal vedení ministerstva, nebyl připravený k tomu implementační rámec. Kompletně jsme jej nastavili a úspěšně tyto peníze byly využity. Ty peníze už nadále v rozpočtu Ministerstva kultury nejsou. Jenom připomenu, že v letošním roce to bylo téměř 1,6 miliardy korun. Tak to jsou ty peníze, které jakoby byly tím škrtem, ve skutečnosti jsou to peníze, které měly speciální využití, a další speciální využití už mít nemohou, protože Národní plán obnovy končí.
Měli jsme také mimořádné příjmy související s prodejem nemovitostí Státního fondu kultury, což byl správný významný krok. Bude-li k němu v budoucnu diskuse, určitě budu připraven ji vysvětlovat a hájit, nebo hájit a vysvětlovat. A na tyto mimořádné příjmy byly také nastaveny mimořádné investiční výdaje, a to znamená, že se jednalo zhruba o 2 miliardy jednorázového příjmu, který se také v letošním roce opakovat nebude. Měli-li jsme tedy peníze z Národního plánu obnovy, který měl v předchozích letech mimořádný charakter a tyto mimořádné příjmy, tak mohu z toho důvodu tvrdit, že to absolutní číslo rozpočtu ministerstva se snížilo, ale ta věcná část, ten obsah, zůstává stále naplňován, bych řekl, způsobem, který je opravdu druhý nejvyšší v historii Ministerstva kultury.
Považuji to za věc, která může být někdy, bych řekl, veřejně interpretována v nesouladu s realitou, a chci to takto zmínit. Tím, jak rostly vládní výdaje z jednotlivých let v souvislosti s energetickou krizí, s dostavbou Dukovan, s válkou na Ukrajině, tak samozřejmě dochází také k tomu, že rostoucí výdaje státního rozpočtu se vzdalují od toho, aby bylo naplněno 1 procento výdajů státního rozpočtu na kulturu. Ale v tom svém předchozím vystoupení nebo v těch předchozích částech jsem považoval za podstatné objasnit, že reálně návrh rozpočtu Ministerstva kultury na rok 2026, druhý nejvyšší v historii ministerstva, připravený mým ministerstvem, projednaný a schválený vládou v čele s Petrem Fialou, naplňuje všechny základní potřeby Ministerstva kultury, podporuje financování všech klíčových oblastí české kultury a znamená další rozvojový impuls pro další fungování.
A tak jako v jiných částech státního rozpočtu samozřejmě platí, že i rozpočtová kapitola Ministerstva kultury, kapitolní sešit Ministerstva kultury, je veřejně přístupný dokument, a že kdokoliv může si verifikovat ta tvrzení, která jsem tady uvedl. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Patrik Nacher: Děkuji panu ministrovi a poprosím s přednostním právem pana ministra životního prostředí Petra Hladíka, aby nás seznámil se svou kapitolou. Pane ministře, máte slovo.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Děkuji moc za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, krátce představím kapitolu 315 rezortu Ministerstva životního prostředí. Nebudu příliš dlouhý, návrh rozpočtu je připraven a plně zobrazuje všechny priority v oblasti ochrany přírody a krajiny, ochrany klimatu, adaptace na klimatickou změnu. Počítá s celkovými příjmy 17 miliard, s celkovými výdaji necelých 21 miliard korun. U příjmů se to snižuje proti minulému roku, a to z důvodu, že výnosy z emisních povolenek jsou teď nově příjmem Státního fondu životního prostředí. Celkové výdaje se také snižují, protože některé výdaje, které byly hrazeny z rozpočtu, tak teď nově budou hrazeny právě z výnosů z emisních povolenek přes Státní fond životního prostředí.
Co je důležité, když se podíváme na ty jednotlivé oblasti, tak zhruba 2,5 miliardy jde do ochrany přírody a krajiny, 3 miliardy do technické ochrany, potom je tady ochrana klimatu. Ona je stejná jako loni, zhruba 3 miliardy, plus tady naskočilo navíc 5 miliard do operačního programu spravedlivé transformace, státnímu fondu na dotacích 1,1 miliardy a provozní nebo takzvané ostatní činnosti je 6 miliard. ***

