Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.00 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Ale jak jsme tady slyšeli od mých předřečníků, vlády, koalice, to přece není žádný problém, vždyť můžeme přesouvat ta čísla. Ke konci roku se to všechno naplní. No, tak super, tak to je přece dobrá zpráva. Proto my vám, páni ministři a pane premiére, ten rozpočet vracíme, abyste ho mohli do konce roku dát do pořádku a aby ta čísla byla pravdivá a odpovídala.
Ale byli tady zástupci jednotlivých ministerstev, vrchní ředitelé, ředitelky, ti, co mají na starosti ekonomiku jednotlivých ministerstev. Ti, co jste sem pustili, ti ostatní nepřišli, ale ti, co přišli, tak řekli, že to tak není, že ty peníze prostě nejsou a nebudou v těch kapitolách. Tak já se vás ptám, z čeho to máme zaplatit? Vy jste tam prostě udělali díru do těch kapitol. Je potřeba to nějakým způsobem řešit.
Ještě je úplně neuvěřitelná věc, kdy se nás ptáte vy a ptají se nás novináři, jestli dodržíme zákon o rozpočtové odpovědnosti? Tak vy nám připravíte nějaký součet, přesný součet nepřesných čísel, kde chybí peníze, a ptáte se nás, jestli dodržíme zákon o rozpočtové odpovědnosti? No tak nám ukažte, páni ministři a pane premiére, jak dodržíte vy ten zákon o rozpočtové odpovědnosti? A dejte to dohromady, napište tam ta správná a relevantní čísla, která tam mají být. A já se těším, že pokud vám dnes ten návrh rozpočtu vrátíme k přepracování, že nám ho pošlete co nejdříve se správnými čísly. Děkuji. (Slabý potlesk zleva.)
Místopředseda PSP Patrik Nacher: Tak děkuji panu předsedu Fialovi. Poprosím pana ministra v demisi Mariana Jurečku, připraví se pan ministr Martin Kupka. Zatím nemám další přihlášky. Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Alena Schillerová tady předtím mluvila, v závěru říkala, že pokud na něco zapomněla, že se sem určitě ještě vrátí a doodpoví to. Tak já se na vás, paní poslankyně, prostřednictvím pana předsedajícího, obracím, vy jste neodpověděla na to, co jsem se ptal v úvodu, kdo z těch tří lhal? Tak když to řeknete, bude to skvělé, tak jestli ten rozpočet položkový je v tom šuplíku, nebo není. Takže na to odpovíte, já budu hrozně spokojen a už se na to dneska ptát nebudu. Když neodpovíte, budu chodit dál potom po otevření normálně schůze ptát se, jestli je to tak, či onak.
Ale ještě jedna věc. Mě mrzí, že poslankyně, která tady už byla v minulém období, neví, kdy, které zákony byly přijaty. Tak k tomu navýšení příjmů pro příští rok je tady několik efektů několika zákonů.
První velká změna, která nastala, byla schválena letos, je, že od 1. 10. tohoto roku je povinnost evidovat zahraničního zaměstnance předem. Ejhle, jenom za říjen máme 20 000 nových pracovníků zahraniční evidováno, skokový nárůst. Jenom z těch 20 000 lidí, pokud budou celý rok, vezmu to hodně hrubo přes palec, nebudu tam dopočítávat žádné DPH, spotřební daně a podobné věci, tak jenom z toho pro odvodů do veřejných rozpočtů je zhruba přes 4 miliardy korun. To znamená, tato povinnost registrovat jednoznačně se už teď projevuje jako pozitivní. První věc, která byla schválena letos, letos nabyla účinnosti.
S tím jsme také spojili to, co platí od letošního 1. ledna, daleko přísnější postup inspektorátu práce z pohledu dokazování, z pohledu správního řízení, z pohledu sankcí, včetně toho, že dneska ta sankce je uplatnitelná i na toho konečného beneficienta, to znamená tedy nejenom na tu agenturu, ale i na tu konečnou firmu, která ví, že má nějak moc podezřele levně zaměstnance. Ale to není všechno.
Zákon o zaměstnanosti. Změna, která přichází od 1. ledna příštího roku, opět schváleno letos. Ta změna je až od 1. ledna příštího roku, přináší výraznou změnu ve struktuře vyplácení podpory v nezaměstnanosti. A ta je o tom, že jsme přeskupili, tam jsou vždycky tři různé úrovně, první dva až tři měsíce je nejvyšší podpora, pak je ta podpora rozložená, pátý, šestý měsíc klesá, a pak klesá nejrychleji. My jsme snížili tu druhou a třetí část, to znamená, bude to výrazný tlak na lidi, aby nebyli dlouhodobě na Úřadu práce, kdy víme, nebo tušíme, že nemalá část těchto lidí v zásadě někde načerno pracuje. Takže to je další opatření, které se do toho pozitivně bude promítat.
To třetí nejklíčovější opatření, které podpoří to, že ti lidé opravdu budou daleko více legálně pracovat, je opatření vyplývající ze superdávky. Protože tam nastoupí od 1. dubna příštího roku jeden klíčový efekt, a to je, jsem-li práce schopný občan a nemám-li práci déle jak šest měsíců, tak kromě toho, že nemám nárok na pracovní bonus, tak nebudu v situaci, kdy bych mohl dostávat nadále podporu, pokud nepřijmu veřejnou službu. Takže proto my říkáme, tato všechna opatření, já bych ještě mohl rozdebatovat do větší podrobnosti, říkám to tady v rychlosti, tato opatření povedou opravdu k tomu, že budeme mít daleko větší objem lidí, kteří pracují, pracují legálně a odvádějí do veřejných rozpočtů odvody, které odvádět mají. Významná část těch lidí, kteří dneska jsou těmi, kteří produktivně (nesrozumitelné) nepracují, nejsou, že by nepracovali vůbec, ale nepracují legálně. Takže to jsou opatření, která se teď v krátké době, zhruba příštích 8, 9 měsíců, promítnou do praxe.
Poslední opatření, které tady je, že od 1. 7. povinnost evidovat bude nejenom na zahraniční pracovníky, ale i na všechny české občany. To znamená, od 1. 7., když přijde kontrola Státního inspektorátu práce, tak už nebude taková ta hra: on je tady zaměstnán první den a my ho teprve budeme dohlašovat, to skončí. Buďto ten člověk tam bude evidován a budeme schopni deklarovat, že pracuje, nebo nepracuje. Hotovo. V ten okamžik z toho plynou potom příslušné sankce.
Takže to jsou změny, který výrazným způsobem podpoří vyšší příjem do veřejných rozpočtů, to znamená, socka, zdrávka, daně, nemocenské. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Patrik Nacher: Tak děkuju panu ministrovi. Poprosím, pan ministr v demisi Martin Kupka. Dále už nikoho přihlášeného nemám, takže začnu pomalu gongovat, pak budeme hlasovat. Pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, děkuju za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Mě, předpokládám, ani nikoho z vás nemůže nechat v klidu to, že pravděpodobná budoucí ministryně financí, která tady káže o pravdách a lžích, tak klidně ve svém projevu zmíní, že jsme zaškrtili ekonomický růst. Jaká je realita? Třetí čtvrtletí letošního roku - ekonomický růst České republiky 2,7 procenta meziroční a jasné vyhodnocení Eurostatu, že jsme třetí nejrychleji rostoucí ekonomikou v Evropské unii. Jasně, mohlo by to být ještě víc a přáli bychom si to, ale hovořit o zaškrcení ekonomického růstu je totální ekonomický nesmysl, zcela prokazatelný a ve všech vyjádřeních ekonomů jasně doložitelný.
Další lež, která zazněla, že jsme způsobili bezprecedentní zvyšování daní. Co říkají ekonomické ukazatele? Rok 2020 složená daňová kvóta podle Ministerstva financí 35 procent, loni 33,1 procenta. Co říká ten posun takzvaného dne daňové svobody? V roce 2020 24. června, v letošním roce 1. června. Takže další prokazatelná ekonomická lež. A vedle toho, co jsme reálně dělali z odpovědné hospodářské politiky a fiskální politiky: konsolidace veřejných rozpočtů, jasné vyjádření předsedy národní rozpočtové rady, bylo to jasné úsilí, které snižovalo deficity, a zároveň jsme spolu s tím dokázali rekordně investovat. Dokázali jsme splácet historické infrastrukturní dluhy a dokázali jsme v tomto směru připravit Českou republiku na to, aby mohla dál pracovat ve prospěch občanů a ve prospěch toho, aby i podnikatelé měli lepší podmínky a ekonomika dál rostla.
Samozřejmě že to provázely mimořádně náročné kroky. Důchodová reforma, změna valorizace penzí. Co jsme tady slyšeli? Jak dramaticky špatný krok děláme. Kdybychom tohle neudělali, tak dneska pracuje Česká republika se ztrátami a schodky ještě minimálně o 100 miliard většími. To je prokazatelná pravda. A přitom jsme slyšeli jednu kritiku za druhou.
Poslední podstatná věc z toho, v jaké kondici je v současné době Česká republika, byť se to snažíte nepravdivě popřít, jsou vyjádření ratingových agentur, jsou vyjádření zahraničních ekonomů, kteří říkají, že České republice se daří a že ta aktuální data vypovídají o dobré kondici jak fiskální, tak dobré kondici ekonomické. No a co vlastně dostáváme od nastupující koalice, od nastupující vlády? Zatím jenom náznaky a projevy totálního chaosu. 17. 10. 2025 říká Andrej Babiš, že má rozpočet dokonce po položkách. Je to s tím rozpočtem přesně takové, jako to bylo s důchodovou reformou. ***

