Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.00 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

Všechna čísla sedí, všechna čísla jsou doložitelná, všechna čísla jsou přehledná. Samozřejmě s rozpočtem je potřeba v průběhu roku pracovat. A to, když jste vy vládli, tak jste neuměli. Ale je to naprosto standardně. A s rozpočtem se musí v průběhu roku pracovat. Ne všechny kapitoly vyčerpají plánované výdaje na sto procent. Je možné ty prostředky, a je to i potřebné, mezi nimi přesouvat. Příjmy jsou vždycky jenom odhadem a je potřeba s nimi prostě pracovat podle toho, jak se vyvíjejí.

K jednání rozpočtového výboru a tomu, co zaznívá v médiích, tak já jsem ještě nikdy v historii od žádného ministra - omlouvám se, třeba to někdo někdy udělal - ale já jsem od žádného ministra neslyšel, že má peněz dost a že nechce další. A už vůbec jsem - a už přece jenom nějaké zkušenosti mám - už vůbec jsem neslyšel od úředníka daného rezortu, jakéhokoliv, který je zodpovědný za rozpočet, že v jejich rezortu je dost peněz. A vždycky nás budou přesvědčovat, že tam je potřeba přidat - a na toto a na toto a tady k tomu jsme se zavázali, a když to tam nedáme, tak náš úřad vůbec nebude moci fungovat, bude to hrozná katastrofa. Vždyť je to tak vždycky. Je to pořád dokola. Copak to nevíte? Toho jste si nevšimli ve vládě? Tak jak vás může někdo překvapit na rozpočtovém výboru, když řekne, ale v naší kapitole by to mělo být ještě lepší a větší a dalších 10 miliard a 15, jinak to neufinancujeme?

Prosím pěkně, toto je normální. A je správné, že to ti úředníci tak dělají. Ale proto tu máme politiku a proto tu máme vládu, protože vláda má stanovit priority a vláda má říct na tohle máme, na tohle nemáme a musíme to sladit, abychom prostě investovali, abychom zaplatili všechny mandatorní a kvazimandatorní výdaje, ale současně abychom dodrželi zákonné limity a nezadlužili se úplně nesmyslným způsobem do budoucna.

Tak zkusme si to tedy shrnout. Vznikající koalice nemá žádný vlastní návrh. To se úplně jasně ukázalo. Zároveň nemohou vládnout ani SPD, ani Motoristé, a už vůbec ne hnutí ANO podle našeho rozpočtu, protože by tím dokázali, že v něm žádných 60, 80, 100 miliard ve skutečnosti nechybí a že je připraven dobře.

Proč tedy jsme svědky tohoto rozpočtového zmatku ze strany hnutí ANO a dalších jeho koaličních partnerů? Nejprve kritika rozpočtu, pak to je úplně nerealistické, vlastní návrh, pak není vlastní návrh, pošlete nám váš návrh, ten váš návrh dodržíme, pak nemůžeme ho dodržet, a tak dál, a tak dál. Proč tohle všechno vlastně sledujeme?

Je to účelově řízený zmatek. Oni vědí, co dělají. A to je potřeba, aby to věděla i veřejnost. Je to účelově řízený zmatek, který má za cíl vytvořit dojem, že stát nemá na nic dost peněz, že se nedá hospodařit odpovědně, aby si nová vláda následně mohla odůvodnit další a další dluhy. A proto paní poslankyně Schillerová dnes požaduje, aby vznikl zcela nový rozpočtový rámec. A proto říkala na rozpočtovém výboru, že prý je nutné rozpočet teprve přizpůsobit realitě. Ale jaké realitě? Realitě hnutí ANO, které dnes přemýšlí, jak splnit své bláznivé předvolební sliby, které by znamenaly astronomický nárůst výdajů, odhadem 100 až 200 miliard korun v každém dalším roce. To je naprosto zhoubný vývoj pro naše veřejné finance.

Dámy a pánové, to není jenom nemorální a neodpovědné a špatné. To je taky nelegální. A je to nelegální vzhledem k platným pravidlům rozpočtové odpovědnosti, které platí jak pro tuto vládu, tak pro každou budoucí vládu. Navýšení výdajů, které po nás hnutí ANO požaduje, by bylo v rozporu se zákonem, protože zákon o rozpočtové odpovědnosti stanovuje jasný a nepřekročitelný limit deficitu.

Stejně tak je protichůdný požadavek navýšit odhadované příjmy s tvrzením, že v rozpočtu je 14 miliard nafouklých příjmů, jak to donedávna prohlašoval Andrej Babiš i Alena Schillerová. A nyní chtějí ty nafouklé příjmy ještě nadále navyšovat. Ano, to všechno smysl nedává. Ať se podíváte na ekonomický, právní, politický rozměr celé této kauzy, tak je jedna věc jistá: je to jen další dějství střetu mezi naší vizí, jak rozvíjet Českou republiku, a jejich vizí, jak Českou republiku využít ve vlastní prospěch.

Všechno to strašení, vytváření chaosu má jediný důvod: odklonit pozornost od vlastních problémů, ospravedlnit už dopředu další zadlužování země a navázat tak na nechvalně proslulou politiku minulé vlády. ANO se tak chce vrátit k nezodpovědnému zadlužování na úkor naší budoucnosti, tak jak si to pamatujeme z jejich vládnutí před rokem 2022. Vzpomínáte si, jak to tehdy bylo? Já si na to vzpomínám. Připomenu to.

Andrej Babiš s Alenou Schillerovou tehdy dokola lidem vyprávěli pohádku, že rozpočet se připravuje tak, že jednotliví státní úředníci chodí na Ministerstvo financí, přednesou nějakou svoji žádost, paní ministryně se zamyslí, shledá tu žádost oprávněnou a najde někde nějakou tu miliardu nebo desítky miliard korun. Tuto pohádku nám Andrej Babiš s Alenou Schillerovou vykládali donekonečna. Ale takhle to nefunguje. Nikdy to tak nefungovalo. Nemůže to tak fungovat. A nikde to tak nefunguje. Všechny ty zázračně objevené miliardy, které Alena Schillerová někde našla, byly ve skutečnosti půjčené na dluh - na dluh, který dosud splácíme. Stát nikde nemá žádné peníze, o kterých by nevěděl. Může je vzít jedině někomu jinému, anebo si je může půjčit a pak léta to občané draze splácí. Tak jednoduché to je.

Kvůli tomuto nezodpovědnému přístupu k fiskální politice, kvůli tomuto stylu vládnutí založenému na krátkozrakém zadlužování, kvůli neschopnosti využít ekonomické přebytky a extrémnímu nárůstu státních výdajů v minulém období, tak kvůli tomu všemu dnes platíme každý rok na úrocích, na obsluze státního dluhu přes 100 miliard korun. To je výsledek politiky předcházející vlády. A proto nám také Babišova vláda předala v roce 2021 rekordní deficit ve výši 419,7 miliardy korun. 419,7 miliardy korun. A vymlouvala se přitom na covid.

V tomto ohledu bychom jí mohli přiznat, že se potýkala s něčím, co šlo objektivně těžko předpovědět a na co bylo i složité reagovat, ale připomeňme si, že Nejvyšší kontrolní úřad následně spočítal, že na hrozivém nárůstu výdajů státního rozpočtu za rok 2021 se opatření proti koronaviru podílela pouze z 10 procent. Z jedné desetiny. Devět desetin těchto výdajů šlo na vrub neodpovědné a nekompetentní politiky. Navíc Babišova vláda už dávno před pandemií vesele utrácela zisky z ekonomické konjunktury, zvyšovala výdaje nejvíc za posledních dvacet let. A namísto strukturálních reforem - k těm jsme přistoupili až my: důchodová reforma, modernizace armády, stavba dopravní sítě a další strategické položky - tak místo toho Babišova vláda utrácela za věci, za které si utrácet v žádném případě nemohla dovolit. A proto taky státní dluh za dobu vlády Andreje Babiše vzrostl o 10 procentních bodů, o 10 procentních bodů, z 29,6 procenta HDP na 39,1 procenta HDP v roce 2021. Z 10 procentních bodů. My jsme se za naší vlády posunuli pouze o 3 procentní body ze 41,1 procenta na 44,2 procenta HDP na příští rok. ***


Související odkazy


Videoarchiv11:00


Přihlásit/registrovat se do ISP