Středa 16. dubna 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Věra Kovářová)

5.
Vládní návrh zákona o regulaci lobbování
/sněmovní tisk 649/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr spravedlnosti Pavel Blažek a zpravodaj garančního výboru, což je ústavně-právní výbor, poslanec Radek Vondráček.

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 649/5, který byl doručen dne 30. října 2024. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 649/6.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemá. Otevírám tedy rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Milan Brázdil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Já děkuji za slovo. Máme před sebou zákon, který se vlastně jmenuje podle předsálí amerického Kongresu. A já jsem v jednom svém pozměňovacím návrhu navrhnul - a nemá to nic s obsahem, jenom ten název, aby tomu rozuměli Moraváci i Češi, aby slovo lobbování bylo nahrazeno a vždy to bylo tedy označeno - lobbování by bylo nahrazeno prosazováním zájmů, tedy český výraz, lobbista by byl člověk, který je osoba prosazující něco, a lobbovaný je osoba ovlivňovaná. Všichni bychom tomu rozuměli a ten amerikanismus nebo jak to nazvat... Prostě bylo by to české. Tak to je jeden můj pozměňovací návrh.

A ten druhý. Já jsem v té rozpravě už minule se vám snažil vysvětlit, že stát si zřídil komory. Je 14 komor. Stát řekl - vy jste ti, kteří máte hájit profesní zájmy těch lidí, kteří jsou organizovaní v komorách. A vlastně proč bychom je měli takhle hanlivě nazývat, jako že něco prosazují, když jsme takhle vytvořili? A tudíž jsem vás požádal v tom svém pozměňovacím návrhu, aby těchto 14 komor, které chceme, aby lobbovaly nebo aby tedy dávaly své podněty, tak aby byly z tohoto zákona vyjmuty. Není to snad nic složitého. Vím, že i na výboru ústavně-právním, říkám to dobře, to neprošlo, tedy nebylo k tomu zaujato stanovisko. Čili i tam se vyskytují lidé, kteří ví, že asi je to špatně, aby komory byly takhle nazvané jako lobbistické, tedy prosazující zájmy, když vlastně my jsme je k tomu zřídili.

Tak jsem vás chtěl poprosit o zamyšlení, až budete hlasovat. Český název, to je jeden pozměňovák, a komory jakožto takové, které jsou zřízené státem, aby nebyly vzaty do tohoto hanlivého lobbování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Paní poslankyně, hlásíte se... (Poslankyně Peštová: Z místa.) Z místa, ale máme tady ještě přednostní právo pan... (Poslanec Benda.) Tak se rozhodněte, kdo chce tedy vystoupit. (Poslanec Benda dává přednost.) Dáma má přednost. Ano, pan předseda vám dává přednost. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuji za slovo. Já rozumím tomu, proč v současné době tento zákon je prosazován, ale čemu nerozumím, tak proč jsme papežštější než papež, když největší lobbování, jak je to tak nazváno, se děje v Bruselu? Tam se nejvíc lobbuje.

A my už tady pouze se snažíme eliminovat a přibrzdit to, co tam bylo prolobbováno. Takže jestliže někde někdo běhá a ovlivňuje, tak je to tam, a když se podíváte do toho Bruselu, jak to tam mají ošetřeno, tak to mají jednoduchým způsobem, prostě mají seznam, kdo lobbuje a vždycky za ten rok řeknou, kolik finančních prostředků vlastně bylo vynaloženo k tomu, aby bylo lobbováno, je tam jednoznačně řečeno, za koho lobbují nebo respektive za jaký obor lobbují, tudíž je to zřejmé, že když tam bude lobbovat někdo z ČEZu, tak lobbuje za energetiku. Taky jsou v tom seznamu a my jsme zase papežštější než papež a budeme to květnatit a košatit a budeme hledat ten zákon takový, aby odpovídal té naší platformě.

Já nevidím jediný, rozumný důvod, proč prostě nevezmeme to, co je v tom Bruselu, neuděláme Ctrl V, Ctrl C a dáme to do toho našeho zákona nebo respektive právního řádu. Proč vymýšlíme něco, co už je někde vymyšleno? Já osobně si nedovedu představit, že bych se nestřetávala s těmi komorami, protože osm let jsem se s nimi střetávala v rámci mezirezortního připomínkového řízení. Jestliže se zákon dá do mezirezortního připomínkového řízení, tak samozřejmě potom musí docházet k tomu vypořádání. A vypořádání dochází tím, že se samozřejmě střetávají i ty ministerstva, tudíž jsou taky ve své podstatě lobbisticky ovlivněny. Ne? Není to tak? My jsme taky ovlivněni, no, samozřejmě bodejť bychom nebyli ovlivněni, protože musíme vědět, jaké ty zákony budou mít dopad na ty jednotlivé sektory, protože nemůžeme přece přijímat nesmyslné zákony, které ty sektory potom ovlivní tak, že to, co my tady přijmeme, tak ony nebudou v praxi schopny ani naplnit, protože to je přece nesmyslný. Ony jsou tím majákem nebo tím zrcadlem, které nám říká, jestli to, co přijímáme, má smysl nebo smysl nemá, jestli to vůbec lze v praxi aplikovat.

Takže já rozumím tomu, že tam na to jsou navázány peníze, rozumím tomu, že se to musí přijmout, ale čemu nerozumím, proč si to dělat složitější a komplikovanější, než to v tom Bruselu už dávno před námi vymysleli? Jo, protože tam se to všechno odehrává, tam se tvoří směrnice, tam se tvoří nařízení Evropské unie, které ve své podstatě vejdou v platnost v momentě, jakmile jsou vyhlášeny ve věstníku. A my už tady říkám, jenom brzdíme to, co je tam přijato a že se to tam chrlí, to vidíme všichni. My nestačíme ani transponovat do českého práva tu směrnici, na kterou máme třeba dva roky, a ona už je vymyšlená nová, protože mezitím ta směrnice zase prošla revizemi, takže my neděláme nic jiného, než rveme do našeho právního řádu, to, co vymyslí v Bruselu, takže zamysleme se nad tím, co přijímáme, jestli opravdu není v té jednoduchosti krása. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Benda. Poté pan předseda Michálek a poté pan zpravodaj. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já budu velmi stručný a chci jenom vzít zpět svůj návrh pod písmenem D, abych ulehčil projednání tohoto návrhu zákona, pokládám ho doteď za správný, ale myslím, že by to vyvolávalo příliš velké komplikace, proto beru návrh pod písmenem D zpět.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní pan předseda Jakub Michálek, poté pan zpravodaj Vondráček, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem chtěl upozornit na to, že řada těch návrhů, které tady budeme projednávat, tak skutečně zanášejí do zákona o lobbování díry a že ten zákon v praxi pak nebude úplně dobře fungovat a bude to zákon polovičatý a bude za námi chodit celá řada těch firem a lobbistů a budou si stěžovat, jak to, že oni musí být v registru a musí všechno vykazovat a jak to, že jsme dali výjimku těm a těm? Takže já jsem chtěl jenom upozornit na několik souvislostí, abychom se netvářili, že veškerý lobbing, který probíhá prostřednictvím třeba těch zájmových komor, takže je něco, co by mělo mít automatickou výjimku, tak to je k tomu pozměňovacímu návrhu B1 pana kolegy Brázdila, který navrhuje plošnou výjimku pro profesní komory, tak vzpomeňme si na to, že to byla třeba v roce 2010 Agrární komora, která prosadila velmi výhodné podmínky pro povinné přimíchávání biopaliv, kdy se svolávala mimořádná schůze den před volbami. To byla Agrární komora. Vzpomeňme si na to, že Hospodářská komora lobbovala za to, aby každý podnikatel musel platit zvláštní poplatek za využívání jejího systému PES, ve kterém bude mít seznam povinností pro podnikatele.

Vzpomeňme si na to, že Česká advokátní komora na zasedání svého představenstva jako na jedno z posledních zasedání svého představenstva schválila doporučení, aby byla schválena nějaká podoba toho takzvaného náhubkového zákona pro trestně stíhané osoby, takže to je samozřejmě lobbing jako každý jiný a je logické, aby tyto organizace, které zastupují a které přímo ze zákona mají povinnost lobbovat za zájmy svých členů, tak aby byly v nějaké podobě veřejné kontroly, tak jako všechny ostatní ekonomické subjekty, na které ten zákon bude dopadat.

Potom tam máme další pozměňovací návrh A2. Dobře, ten znamená, že tedy politici, kteří jsou starostové, tak si sami pro sebe schválí výjimku z působnosti toho zákona, to snad do nějaké míry je pochopitelné, když ten člověk je současně členem zákonodárného sboru, že asi nemůže lobbovat sám u sebe nebo když se baví s kolegy, tak v návaznosti na to asi, aby byly stejné podmínky ostatních politiků. Taky to vyvolává určité otázky, ale chápu ty důvody, které u toho jsou.

A pak tam máme pozměňovací návrh C, který se týká výjimky pro městské firmy. Ono se řekne, že občas to je nějaká maličkatá firmička, která tam třeba sváží odpad na území té obce, ale ono se to bude týkat i velkých firem typu Dopravní podnik hlavního města Prahy, to jsou mnohamiliardové firmy, které navíc často nakládají s penězi poněkud nehospodárně. Měli jsme tady kauzu Dozimetr. Bude se to týkat firem jako plynárenská firma, energetická firma, Pražská energetika a tak dále, takže ten potenciální dopad zase toho pozměňovacího návrhu C by byl velmi razantní. A já jsem velmi rád, že i ústavně-právní výbor ten pozměňovací návrh nedoporučil.

No a jsem velmi rád, že došlo ke stažení nebo bylo navrženo stažení pozměňovacího návrhu pod písmenem D, protože ten pozměňovací návrh pod písmenem D opravdu měl velké riziko, že ve spojení s jiným pozměňovacím návrhem A18 ústavně-právního výboru by znamenalo, že každý, kdo napíše obecným způsobem do připomínkového řízení a bude to moct napsat každý lobbista a následně to bude v té dané záležitosti lobbovat, tak to bude mimo jakoukoliv kontrolu a vypadne to z působnosti toho zákona, takže to by určitě nebyla správná cesta.

Pokud jde o vystoupení mojí kolegyně Peštové, která říkala, pojďme okopírovat nebo převzít to, co už mají v Bruselu, ať se uvádí, kolik peněz se vynaložilo na lobbování, tak mám pro ni dobrou zprávu, že to je podstatou mého pozměňovacího návrhu E1, který může podpořit na rozdíl od svých kolegů na výboru, kteří tento návrh nepodpořili, takže je šance napravit to, co se na výboru úplně nepodařilo dotáhnout.

No, a patrně, patrně bych řekl, nejdrastičtější návrh budeme projednávat v doprovodném zákonu, kde v pozměňovacím návrhu A paní kolegyně Decroix se navrhuje, aby se výrazně osekala legislativní stopa, která má doprovázet veškeré návrhy zákonů a pozměňovací návrhy, to byla jedna z klíčových věcí, proč ten zákon byl vůbec připravován a proč má protikorupční efekt.

Takže tam určitě doporučuji tento návrh nepodpořit, mimo jiné i proto, že byl připraven přímo těmi zájmovými skupinami, které mají - a psali na tom na serveru Irozhlas, že to připravovala tedy skupina PPF, právníci. Tak to si myslím, že už je trošku síla a určitě by to vedlo k tomu, že ten zákon by fungoval výrazně polovičatě.

Ještě poprosím k proceduře. Vznáším návrh, aby se tedy hlasoval bod A18 samostatně, až tedy bude navržena procedura. To z toho důvodu, že v tom návrhu A18 je návrh nového odst. 6 nevhodně formulovaný a představuje potenciální riziko, protože výslovně nestanovuje, že připomínku v mezirezortním připomínkovém řízení uplatnil přímo lobbista.

Takže opravdu jsem chtěl vystoupit jenom velmi stručně, abych neprodlužoval projednávání návrhu zákona, abychom ho mohli dneska doprojednat ve třetím čtení. Ale chtěl jsem tady apelovat, abychom neschvalovali další díry do zákona o lobbingu, aby ten zákon o lobbování nakonec nebyl děravý jako cedník a aby fungoval v praxi. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěla zareagovat na pana poslance Michálka. Pane poslanče, jistě víte, jste právník, že Hospodářská a Agrární komora byly zřízeny podle zákona. Slučují nějakých 16 000, možná ještě víc, živnostníků, a je zcela logické, že za ty živnostníky vystupují a bojují. Od toho byly zřízeny. Takže to nejsou jejich zájmy, ale zájmy právě těch subjektů, které zastupují.

Zmiňoval jste tady snižování CO2, nebo respektive přimíchávání biopaliv. Já už bych vám doporučila, abyste si ten zákon vzal, vzal si tu směrnici, která byla v tom Bruselu, tam byla schválená, a my jsme se přihlásili k tomu, že budeme přimíchávat biopaliva. O ničem jiném už to potom není. Transpozice směrnice, a pak už je to jenom v praxi aplikovatelné. Tečka. Prostě máme cíle, které musíme splnit, je to snižování CO2. Vy furt říkáte, jak jste zelení, tak je to snižování CO2 v dopravě. My jsme se přihlásili k tomu, že budeme snižovat přimícháváním biopaliv, tak přimícháváme biopaliva. Tak to je. Teď už máme pokročilá biopaliva a další a postupně se to navaluje a jede to dál a dál. Tak to prostě je. Naučte se s tím už konečně žít.

Když už tedy chcete něco říkat o tom lobbování, co byste řekl o vašem panu ministrovi životního prostředí, který se tady snažil protlačit zákon o obalech, kde tlačil tvrdě na zálohování? Komu tím pomáhal? No, těm nápojářům, kteří mají v roce 2025 dát 25 % R-PET do výroby a v roce 2030 30 % R-PET. Vůbec ho nezajímalo, že obce jsou proti, svazy jsou proti, vysvětlují, argumentují, říkají, že to je nesmysl, že je to k ničemu, že to vůbec nepomůže tomu cíli. Takže začněte koukat na sebe. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Milan Brázdil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Velmi krátce jenom zareaguji na pana kolegu Michálka. Ten zákon, když šel do vlády, tak tam bylo řečeno, že ty komory tam nebudou. Takhle to bylo explicitně povězeno a teprve na vládě nějaký váš pirátský ministr něco prosadil. Nevím proč, co to bylo zač. To taky nevím. Nicméně do té doby to tam nebylo. Teprve poté se to tam objevilo. Takže spíš asi ta dohoda by se měla plnit a bylo vysvětlené, že když se komory zřizují zákonem, mají svoje stavovské předpisy, tak ten řád je tam zachovaný, a nazývat je, nebo zákon o prosazování zájmů říkat, že jsou to lobbisté, jak už bylo vysvětleno, je prostě špatně.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo další faktickou poznámku, ke které se přihlásil pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Nechci to už zdržovat, pardon. Děkuji, paní předsedkyně. Jenom opravdu velmi krátce. Komory byly do toho návrhu doplněny na základě Protikorupční rady vlády, ve které je zastoupení protikorupčních organizací a celé řady různých subjektů ve fungování státu. Takže nebyl to nějaký pirátský ministr. Je to výsledek projednávání Protikorupční rady vlády. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní s faktickou vystoupí paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Pane poslanče Michálku, já jsem vám řekla, že ty komory vznikly na základě zákona, jo? Co ta komora tedy podle vás má dělat? Má tam svoje subjekty, které zastává, za které vystupuje, je řádným připomínkovým místem a oni jsou vlastně lobbisté tedy jako, jo? Oni lobbují? No, logicky oni se snaží prosadit zájmy těch svých subjektů, které zastávají. Vždyť přece od toho ta komora je zřízena. K čemu by ta komora tedy jako měla být? Rozumím tomu, že to vzniklo u vás někde na vládě, ale já tam ani nechci být mouchou, jak jste se tam navzájem asi museli tlačit ke stěně, aby, jestliže vy nezvednete ruku pro to, tak my pro tohleto zase nezvedneme ruku. Asi zřejmě z toho to takhle nějak vyplynulo. Alespoň takhle mi to dává logiku.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec Vondráček se přihlásil k faktické poznámce. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Já jsem opravdu nechtěl vystupovat, ale alespoň stručně v rámci faktické poznámky jako zpravodaj v návaznosti na to, co se tu říká. My jsme ten zákon opravdu debatovali. Já už s lobbingem žiji asi 9, 10 let. To už jsem zažil opravdu v té debatě všechno možné a jsem rád, že došlo k nějaké širší dohodě v rámci ústavně-právního výboru. Měl jsem pocit, že už utichly i emoce a že už snad budeme dneska opravdu hlasovat. Protože znovu připomínám, že na přijetí tohoto zákona je navázáno čerpání tří miliard korun v rámci Národního plánu obnovy. Vymysleli jsme si to na sebe my sami, protože jsme to označili jako milník, a já bych byl rád, kdybychom to opravdu v rámci toho dnešního času odhlasovali.

Jenom konec toho příběhu, který teď tady proběhl. Já tady mám záznam z kulatého stolu, který jsem pořádal 3. září 2024 a tam bylo opravdu potvrzeno, že ty komory a Svaz měst a obcí zkrátka neměly vůbec být zahrnuty - tady to uvádí přímo paní Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí - a tím pádem se už o ten proces dále nestaraly. Jinak by samozřejmě namítaly. Ale protože byli ujištěni a v tom původním návrhu nebyli zahrnuti jako lobbisté, tak nebyli aktivní a pak ke svému překvapení zjistili, že v tom návrhu se jich to týká. Ale ten návrh, který je označený pod různými čísly jako A, jako výborový, nějakým způsobem zjednodušuje pravidla i pro Svaz měst a obcí, vychází jim vstříc a my jsme snad nějaké kompromisní řešení našli. Jak vidíte, my jsme demokratický klub. Já tady možná vystupuji trochu jinak než Berenika, protože jsem opravdu nad tím zákonem strávil spoustu času a byl bych rád, kdybychom ho dneska stihli odhlasovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji, za dodržení času. Nyní jste na řadě s přednostním právem. Stahujete, děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Pokud se již nikdo nehlásí, končím rozpravu. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan navrhovatel? (Ne.) Pan zpravodaj? (Ne.) Oba zájem nemají.

Přikročíme tedy k hlasování. Prosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Ústavně-právní výbor projednal jako garanční výbor tento tisk 7. listopadu 2024 a přijal usnesení, na základě kterého tedy budu navrhovat proceduru s tím, že v rámci rozpravy ve třetím čtení zaznělo zpětvzetí návrhu pana poslance Bendy. Ten návrh je označený pod písmenem D. Takže předpokládám, že první bychom hlasovali toto zpětvzetí, následovalo by hlasování o případných legislativně technických úpravách. Nejsem si vědom jako zpravodaj, že by nějaké byly načteny.

Dále budou hlasovány návrhy A1 až A6, A9 až A11 a A14 až A21. Všechny tyto body jedním hlasováním. Budou-li návrhy schváleny, hlasovat dále body 3 až 12 s výjimkou bodu 7. Nebudou-li návrhy schváleny, bude se dále hlasovat podle procedury 3 až 12 s výjimkou bodu 8 a 9.

Pan poslanec Michálek tady měl protinávrh - já doufám, že jsem si to dobře poznačil - že se navrhuje, aby se A18 hlasovalo samostatně. Tak já jenom doufám, že to bude legislativně správně, když to budeme, no, napřed schválíme si proceduru a uvidíme, jak to dopadne. Až pak to budeme řešit, dobře.

Dále by se hlasoval návrh E2 pana poslance Michálka, poté návrhy A7, A8, A12 a A13. Pozměňovací návrh A8 modifikuje pozměňovací návrh E2 a je hlasovatelný bez ohledu na výsledky hlasování o E2. Pozměňovací návrhy A12 a A13 reagují na změny v A8. A7 představuje obsahově logickou změnu reagující na změny obsažené v návrhu A8.

Poté by se hlasoval návrh pana poslance Brázdila B1, poté návrh pana Brázdila pod označením B2. Poté návrh paní poslankyně Olšákové pod označením C1. Ten je ale nehlasovatelný, pokud budou schváleny návrhy A1 až A6, A9 až A11,a A14 až A21, protože obsahově konkuruje ustanovení, které je obsaženo jako pozměňovací návrh A2.

Pak se bude hlasovat návrh paní poslankyně Olšákové C2, ale C2 je nehlasovatelný, pokud nebude schválen pozměňovací návrh A1 až A6, A9 až A11 a A14 až A21, neboť opět modifikuje A2.

Poté tedy oproti původní proceduře se nebude zřejmě hlasovat návrh D pana poslance Bendy. Poté by se hlasoval pozměňovací návrh pana poslance Michálka pod označením E1 a následovalo by už hlasování o zákonu jako celku. A pozor, budeme ještě následně hlasovat i doprovodné usnesení tak, jak jej doporučil garanční výbor, které vám mohu přečíst:

"Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby poskytla Ministerstvu spravedlnosti dostatečné rozpočtové prostředky a dostatečné personální kapacity v rámci systemizace služebních míst na zajištění plné vymahatelnosti zákona o regulaci lobbování." Tolik doprovodné usnesení, tolik procedura tak, jak je navržena garančním výborem.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To znamená, včetně toho zahrnutí návrhu pana předsedy Michálka hlasovat A18?

 

Poslanec Radek Vondráček: Já navrhuji, abychom nejprve tedy hlasovali proceduru ve znění protinávrhu pana poslance Michálka. To znamená, že A18, říkám to dobře?

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. A18.

 

Poslanec Radek Vondráček: A18 by se hlasovalo samostatně, takže to je protinávrh procedury. Takže nejprve bychom hlasovali protinávrh, poté můj návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. Já přivolám, děkuji vám, přivolám kolegy z předsálí a budeme tedy nejprve hlasovat o protinávrhu, který zahrnuje návrh pana předsedy Michálka, s tím, že pozměňovací návrh A18 se bude hlasovat samostatně. Je to tak, pane zpravodaji? (Zpravodaj: Ano.) Přivolala jsem kolegy.

 

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh procedury? Kdo je proti?

Hlasování číslo 91, přihlášeno 178 poslanců a poslankyň, pro 12, proti 59. Návrh byl zamítnut.

 

A nyní budeme tedy hlasovat o návrhu procedury tak, jak ji přednesl pan zpravodaj.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 92, přihlášeno 179 poslanců a poslankyň, pro 171, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Nyní bychom tedy hlasovali o zpětvzetí návrhu pana poslance Bendy označeného pod písmenem D.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 93, přihlášeno 180 poslanců a poslankyň, pro 175, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Nyní bychom tedy hlasovali návrhy A tak, jak si je přisvojil ústavně-právní výbor. Hlasujeme návrhy A1 až A6, A9 až A11 a A14 až A21, všechny jedním hlasováním. Budou-li návrhy schváleny, nebudeme hlasovat bod 7, což je poslanecký návrh C1. Pro vaši informaci, jedná se o zjednodušení reportovací povinnosti, výjimka pro předběžné konzultace ministerstev a lobbing týkající se požadavků v eKLEP, výjimka z regulace pro obce a kraje, výjimka pro lobbing zahrnující citlivé informace, zpřesnění regulace pro státní podniky, ochrana osob z nikoliv bezpečných zemí. To je obsahem tohoto pozměňovacího návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.) Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Doporučující.)

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 94, přihlášeno 181 poslanců a poslankyň, pro 158, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Nyní bychom hlasovali návrh E2 pana poslance Michálka, který se týká zúžení okruhu asistentů lobbovaných.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Nesouhlas.) Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Výbor nedoporučuje.)

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 95, přihlášeno 181 poslanců a poslankyň, pro 4, proti 125. Návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Nyní budeme hlasovat návrhy A7, A8, A12 a A13. Jsou to opět návrhy ústavně-právního výboru, týkají se výjimek pro asistenty a poradní orgány vlády mimo Legislativní radu vlády.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. (Ministr: Souhlas.) Stanovisko? (Zpravodaj: Výbor doporučuje.) Děkuji.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 96, přihlášeno 181 poslanců a poslankyň, pro 173, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Dále budeme hlasovat návrh B1 pana poslance Brázdila, který se týká výjimek pro profesní komory.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko? (Ministr: Nesouhlas.) Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Garanční výbor bez stanoviska.)

Děkuji a zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 97, přihlášeno 181 poslanců a poslankyň, pro 75, proti 69. Návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Nyní budeme hlasovat návrh B2 pana poslance Brázdila týkající se nahrazení pojmu lobbing ve všech jeho permutacích pojmem prosazování zájmů.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Nesouhlas.) Garančního výboru stanovisko? (Zpravodaj: Garanční výbor nedoporučuje.)

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 98, přihlášeno 181 poslanců a poslankyň, pro 57, proti 95. Návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Tak, dále by následoval návrh C1 paní poslankyně Olšákové, který je však nehlasovatelný, a návrh C2, který je také nehlasovatelný, neboť byly schváleny A1 až A6, A9. Říkám to dobře? (Předsedající: Ano.) (Upozornění mimo mikrofon.) Tak pardon, C2 by měl být právě hlasovatelný, protože byly schváleny. (Předsedající: Ano, máte pravdu.) Pozměňovací návrh C2 se týká rozšíření výjimky pro obce a kraje na právnické osoby jimi vlastněné nebo kontrolované.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Nesouhlas.) Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Nedoporučující.)

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 99, přihlášeno 181 poslanců a poslankyň, pro 2, proti 167. Návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji a vzhledem k tomu, že návrh pana poslance Bendy byl schválen a byl vzat zpět, budeme poslední pozměňovací návrh hlasovat pod označením E1. Je to pozměňovací návrh pana poslance Michálka a týká se povinnosti uvádět náklady na lobbing ve výročních zprávách. (Ministr: Nesouhlas).

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko výboru? (Zpravodaj: Nedoporučující.)

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 100, přihlášeno 180 poslanců a poslankyň, pro 4, proti 122. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Tím jsme se vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy a můžeme hlasovat návrh jako celek.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, pane zpravodaji, tedy o všech návrzích bylo hlasováno.

 

Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o regulaci lobbování podle sněmovního tisku 649, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 101, přihlášeno 180 poslanců a poslankyň, pro 156, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

Žádám ještě zpravodaje, aby uvedl návrh doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec Radek Vondráček: Já jenom ještě... Doprovodné usnesení musíme hlasovat.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, přesně tak.

 

Poslanec Radek Vondráček: Nemusím ho číst znovu? Četl jsem ho v úvodu procedury.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, pokud s tím souhlasíme, není potřeba znovu předčítat.

 

Budeme tedy hlasovat nyní o doprovodném usnesení tak, jak je zde zmínil pan zpravodaj v předchozí řeči.

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 102, přihlášeno 180 poslanců a poslankyň, pro 26, proti 8. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Radek Vondráček: Tak, teď je to všechno.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Poděkuji panu zpravodaji, poděkuji panu ministrovi a konstatuji, že návrh zákona jsme schválili. Končím projednávání tohoto tisku.

Nyní otevírám bod 6, což je

Aktualizováno 19. 4. 2025 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP