Čtvrtek 19. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Aleš Juchelka)
4.
Návrh poslanců Ivana Adamce, Martina Kupky, Ondřeje Lochmana, Antonína Tesaříka, Jiřího Slavíka a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 376/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom tedy s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 376/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Ivan Adamec. Prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já se pokusím být stručný. Tento návrh zákona tady ve Sněmovně už leží řadu měsíců a v době, kdy vznikal, jsme vlastně řešili dodatečné příjmy fondu tak, abychom byli schopni pokrýt všechny stávající rozjeté investice i další investice, protože tady byla představa, kterou podle mě asi bychom mohli sdílet všichni, že je potřeba do deseti let vybudovat páteřní dopravní síť jak komunikací, tak železnic, případně vysokorychlostních tratí, a že je potřeba najít další zdroje do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Nicméně doba se posunula. Některé věci jsme zjistili, že úplně tak nejdou, jako vydávat dluhopisy a podobné věci. Když se podíváte na předkladatele, zjistíte, že někdo už tady ve Sněmovně vůbec není, a bude to ode mě znít velmi neobvykle - já bych prosil, abyste nehlasovali podle § 90, aby tento návrh zákona prošel v normálních třech čteních, protože máme představu, jak tam pozměňovacími návrhy doplnit ty nové problematické záležitosti, které je potřeba vyřešit v dopravě co nejdříve. Je to nezvyklé, aby předkladatel takto hovořil, ale já to říkám, jak to je.
Takže já bych velmi stručně řekl, o co jde. Jedná se o vytvoření dostatečných příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury na rozšíření účelu fondu, tedy výčtu opatření, na jejichž financování lze prostředky fondu vynaložit. Na potřebu vytvoření dodatečných příjmů reaguje návrh doplněním stávajících možností fondu přijímat úvěry a možnost přijímat zápůjčky a návrh dále zakotvuje ručení státu za dluhy vzniklé v souvislosti s fondem přijatými úvěry a zápůjčkami, od čehož si slibujeme získání výhodnějších smluvních podmínek a nižší výdaje fondu spojené se splácením těchto finančních nástrojů.
Vedle toho je potřeba vyřešit provádění výstavby dopravní infrastruktury na základě koncesionářských smluv, a to v rámci PPP projektů, a nově tady bude možné financovat úhrady týkající se nejenom zajišťování výstavby, modernizace, opravy, údržby nebo správy pozemních komunikací, ale i drážní infrastruktury a infrastruktury pro vodní dopravu ve vlastnictví státu, a to i na základě jiných než koncesionářských smluv.
O dluhopisech jsem mluvil, že ty dluhopisy je potřeba z toho vyndat, dluhopisy bude vydávat někdo jiný. A co se týká dalšího osudu v dalších čteních tohoto návrhu zákona, je potřeba dodat pozměňovací návrhy, kde bude doplněna podrobnější právní úprava financování výstavby dopravní infrastruktury prostřednictvím takzvaných PPP projektů, a to včetně otázky řešení daně z přidané hodnoty.
Dále by se mělo prostřednictvím pozměňovacího návrhu umožnit z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury financovat i dobíjecí stanice a čerpací stanice na alternativní paliva a opatření k zajištění interoperability na železnici, tedy technické a provozní propojenosti železničního systému v Evropské unii.
Pozměňovací návrh by měl řešit i některé další dílčí požadavky z aplikační praxe. Zároveň je potřeba posunout účinnost navrženého zákona od 1. července příštího roku, to znamená roku 2025.
Dámy a pánové, toť velmi ve zkratce úvodní zpráva a já bych si dovolil vás požádat o to, abychom neschválili podle § 90 a propustili návrh zákona do prvního čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: My se nacházíme v prvním čtení v tuto chvíli a já poprosím pana poslance Libora Turka, aby se ujal slova jako zpravodaj právě pro prvé čtení. Prosím.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já bych tedy jenom doplnil, že Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen v roce 2000 jako trvalý a stabilní zdroj financování dopravní infrastruktury v České republice a od svého vzniku zajistil financování již v celkovém objemu přes 1,5 bilionu korun.
O co v návrhu zákona jde, to si myslím, že popsal dostatečně zástupce předkladatelů návrhu zákona. Já bych jenom zmínil, že právě kvůli tomu, že potřeby jednotlivých příjemců finančních prostředků na dopravní infrastrukturu výrazně převyšují výdajové rámce stanovené pro fond zcela samostatně, což je uvedeno v důvodové zprávě, probíhá analýza financování, například výstavby vysokorychlostních tratí, které je při dosavadním přístupu stěží realizovatelné, a relevantní je i model zapojení soukromého sektoru v rámci takzvaných projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru. A logicky je tedy nutné legislativní změnou otevřít řekněme nový vějíř finančních instrumentů na straně příjmů fondu, který by reagoval na tyto nové strategické výzvy.
Vláda se na své schůzi dne 1. března 2023 návrh zákona projednala a zaujala k tomuto návrhu neutrální stanovisko. Jsou tam některé výhrady, které směřují právě například k již uvedené panem zástupcem předkladatelů možnosti emitovat vlastní dluhopisy, a některé jiné výhrady a z tohoto důvodu bych se přikláněl k tomu, aby byl návrh zákona projednáván standardní cestou, a ne podle § 90 jednacího řádu.
Také upozorňuji na to, že bude potřeba potom případně v dalším čtení provést legislativně technickou úpravu v čl. 2, která se týká účinnosti, protože původní účinnost už by se nestihla. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Já jsem zaznamenal tyto návrhy od pana předkladatele i od pana zpravodaje. V tuto chvíli je ale potřeba podpisu 50 poslanců, abychom zrušili právě návrh na projednávání v prvním čtení, anebo veto dvou klubů.
Ale v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý večer, děkuji za slovo. Já v úvodu vystoupím za hnutí ANO, náš opoziční postoj. Přiznám, že jsem měl připravený úderný opoziční projev, kritiku obsahu zákona a i vysvětlení, proč nebudeme souhlasit právě s tou devadesátkou, a přiznám a korektně také povím, že si vážím toho a oceňuji, že pan ministr Kupka nás včera oslovil, vysvětlil záměr i plánované změny, které teď opakoval pan předkladatel a pan zpravodaj, takže i tohle myslím, že tady mohu... a rád povím vzkaz voličům, občanům, že se tady ve Sněmovně nejenom hádáme, ale také dokážeme se věcně domluvit.
Co si přeci jen neodpustím a nemohu to neříct, je to, že tenhle zákon... Ono to je vidět podle čísla toho tisku - 376 - že tady ve Sněmovně máme skoro dva roky, je tady od ledna 2023 a zase ho tady máme dnes, ve čtvrtek, formou mimořádné schůze v momentě, kdy měly... nebo v den, kdy měly běžet interpelace, tak to vládní koalice na poslední chvíli takhle dohání. To prostě... To se nezlobte, ale musím tohle povědět, že zase je to ukázka stylu práce, stylu plánování, ale OK, nechme to stranou a pojďme k tomu obsahu.
To, co za chvíli přednese ctěná předsedkyně našeho klubu - důvod, proč opozice bude vetovat tu devadesátku. Teď se tedy po tom včerejším... té včerejší domluvě dostáváme do souladu. Opravdu je skutečnost, že my bychom nesouhlasili právě s těmi dluhopisy. To je věc, která je pro nás špatně a nepřípustná, a vidíte, že se v tom dokonce shodujeme se stanoviskem vlády, které... Tam je zmíněno, že ty dluhopisy, pokud je stát vydává, tak logicky na jednom místě z Ministerstva financí, co se týká slevy do objemu, co se týká vůbec jednotnosti práce s těmi dluhopisy, a že opravdu nedává smysl, aby s nimi pracovaly i fondy. Upřímně povím, že i za nás ta velká nedůvěra je způsobena také tím, co se právě v SFDI děje v loňském a letošním roce, to je ta takzvaná přepůjčka. Nikdy bychom s tímhle souhlasit nemohli, ale je teď tady dohoda, že i tohle si na hospodářském výboru odpracujeme. Věřím tedy slibu koaličních kolegů, že formou pozměňovacích návrhů tuhle věc vyndají z obsahu toho návrhu a že tam nebude. Proto avizuji, že jsme připraveni podpořit i zkrácení lhůt, aby to proběhlo v nějakém rozumném čase, a tak jak jsem v tom... v těch podkladech od pana ministra viděl, tak věci, které jsou nebo budou navrženy, podpoříme, ať je to zpřesnění nebo precizace práce s DPH ve vztahu k běžícím nebo do budoucna běžícím PPP projektům, ať je to možnost pro SFDI nově financovat třeba infrastrukturu pro elektromobilitu a podobně. To jsou věci, na kterých samozřejmě máme politickou shodu.
Povím... nebo zeptám se na jednu věc. Nechci vás, pane předsedo hospodářského výboru, zkoušet, takže buď to teď budete vědět a povíte, pokud ne, můžeme si to pak vzít na hospodářský výbor. Mě zaujala jediná věc: vy v tom zákonu... v tom návrhu popisujete a zavádíte ty takzvané zápůjčky, že si SFDI může zapůjčovat, chcete to uvést... popsat v legislativě, ale já tady vidím nějakou nejasnost v tom, že SFDI už to vlastně udělalo. Teď si nechci hrát na slovíčka - zápůjčka a přepůjčka - ale víme, že od... že Ministerstvo financí si tedy půjčilo od EIB, ty peníze převedlo na fond právě formou takzvané přepůjčky v loňském roce a v letošním. To, proč se to stalo, jak se to stalo, sem teď tahat nebudu, to byla debata, kterou jsme si odehráli u státního rozpočtu. Ale teď opravdu věcně, normálně, bez ironie se ptám, jestli to vlastně tedy potřebujeme, dávat tam to slovo zápůjčka, když už se to dvakrát stalo a zjistili jsme, že tu novelu vlastně dělat nemusíme, že už se to děje. Jestli to je tedy... jsou to nějaké formální důvody nebo nějaké jiné, které neznám. Ocením tohle vysvětlení, ale jinak k tomu nic nemáme a avizuji, že tady bude i na hospodářském výboru shoda. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji za pozornost a v tuto chvíli vidím, že se nikdo už do obecné rozpravy... (Poslankyně Schillerová se hlásí.) Tady, paní předsedkyně klubu Alena Schillerová, prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji... děkuji za slovo, pane místopředsedo. Navazuji na svého ctěného kolegu Martina Kolovratníka a dovolte, abych vetovala návrh tohoto zákona jménem dvou klubů - klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD - a stručně toto veto odůvodnila.
Poslanecký sněmovní tisk 376 tady leží od 31. ledna 2023, takže máme to skoro - počítám dobře - (Poznámka z pléna.) už budeme pomalu točit druhý rok. Přesně tak. A vy ho nyní tlačíte tedy v mimořádné schůzi, v devadesátce. Dnes měly být interpelace, ještě jsem to dnes nepřipomněla, protože mám vánoční... už trošku vánoční náladu, byť jsme připraveni tady být klidně do rána, ale připomínám to, že jsme měli teď tady mít interpelace. Přišla paní předsedkyně, tak to určitě slyší, prostřednictvím pana místopředsedy. Takže další ukázka toho, jak pracujete. My nemůžeme s tímto postupem souhlasit.
Navíc v tom tisku je primárně řešeno i to, že by SFDI mělo vydávat vlastní dluhopisy. S tím také nesouhlasíme. Tak, jak navazuji teď na svého ctěného kolegu Martina Kolovratníka, snad prý by Ministerstvo dopravy mělo ustoupit od tohoto návrhu, vyndat to formou pozměňovacího návrhu plus přidat nějaká drobná vylepšení, ale hlavně vítáme to, že pan ministr tedy skutečně tak, jak řekl tady Martin Kolovratník, přišel o této věci mluvit. O to spíš musíme vetovat tento tisk a musíme napravit všechny tyto věci, se kterými nesouhlasíme, a naopak přijmout ty, se kterými souhlasíme, v rámci klasického legislativního procesu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tom případě jsem zaznamenal veto dvou klubů, a tím pádem budeme pokračovat v klasickém projednávání tady tohoto tisku.
S přednostním právem se hlásí pan předkladatel Ivan Adamec, prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, vážený pane místopředsedo. Já bych chtěl poděkovat paní předsedkyni za podání veta. Já jsem to říkal ve své úvodní řeči, že si to také přeji, protože - je to nestandardní od předkladatele, od zástupce předkladatelů - nicméně musím říct, i jak vznikaly problémy ohledně těch dluhopisů, a také jsem říkal, že je tam už nemůžeme dávat, protože ty dluhopisy budou patřit někam jinam.
Je to celé o tom, že hledáme další zdroje mimo státní rozpočtu do SFDI. To všichni víme, všichni chceme investovat do dopravní infrastruktury, ale ty zdroje nám chybí. Hledali jsme možnosti, bavili jsme se o možnosti krátkých revolvingových půjček z různých důchodových fondů, ze zdravotních pojišťoven a podobné věci, ale ono se všechno ukazuje, že kromě PPP projektů se to všechno zapisuje do dluhu České republiky, což je velký problém, a nelze to takhle řešit touto formou, proto i ty dluhopisy tam vznikly, které v tuto chvíli samozřejmě budou někam jinam.
Co se týká plánování návrhu, kdy to máme projednat, tak samozřejmě dneska je čtvrtek, interpelace... Já jsem se taky myslel, že to bude ráno, když je to čtvrtý bod. Plánujte si něco ve Sněmovně! Tak jako když zasedá Sněmovna, tak člověk nikdy neví, co se stane, co bude za hodinu, za půl hodiny, za minutu! Takže je to tak, berme to, všichni to víme. Mimochodem - když říkáte, že je to styl naší práce - heleďte se, já tedy na to zareaguju s naprostou nadsázkou a humorem. Já jsem tady od roku 2013 a já si nepamatuju, že by to bylo někdy jinak. Bohužel. Taky si to (dovedu) představit, že by to mohlo být jinak, ale tak si sáhněme všichni do svědomí, nevyčítejme si to, je taková situace dneska tady. Holt někteří tu mluví hodně, dlouho, mají na to právo podle jednacího řádu, jsou zvolenými členy Poslanecké sněmovny. Já jim to nevyčítám, že nás zdržujou. Na druhé straně práce kvapná, málo platná, jak se říká, a špatně placená, což je samozřejmě známo obecně, a hledá se samozřejmě cesta, jak z toho ven v tuto chvíli.
Co se týká těch zápůjček, podle mě je potřeba tam tu formulaci přesně napsat - pro kolegu Kolovratníka, prostřednictvím pana místopředsedy - protože sám říkal, že to byly přepůjčky, a tady je vlastně umožnění fondu platit ty zápůjčky z peněžních zdrojů fondu. To je přesná definice toho, na co se můžou použít finance, na výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury. To je to, co jste zmiňoval. Je to potřeba v tom návrhu zákona upravit tak, aby to bylo v souladu s právním řádem České republiky. Toť vše.
Dámy a pánové, já se ještě omlouvám, my jsme teď u do prvního čtení. Já bych vás chtěl požádat, abychom to propustili do druhého čtení. Myslím si, že tam si doladíme formou pozměňovacích návrhů ta témata, o kterých jsem tady hovořil, a věřím tomu, že tento návrh zákona bude akceptován i opozicí, protože je to do budoucna velmi dobrá věc a ta doprava nás bude trápit vždycky, ať tu bude sedět Petr nebo Pavel. Děkuji vám za pozornost. (Pobavení v sále.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji a v tuto chvíli je přihlášen s přednostním právem pan předseda Michálek do obecné rozpravy. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych rád podpořil tento návrh zákona, ostatně jsem jeho spolupředkladatel.
Oceňuji i upřímnost za ten předchozí přednes, jak se ta situace má. Já si myslím obecně, že rozšíření působnosti Státního fondu dopravní infrastruktury i na problematiku například dobíjecích stanic je záslužná věc, ostatně i samosprávy včetně hlavního města Prahy se snaží rozšiřovat tu síť, protože síť pro nabíjení elektromobilů je základní předpoklad toho, abychom zvýšili atraktivitu tohoto novějšího způsobu mobility.
Pokud jde o ty PPP projekty, tak to je věc, která je taky využitelná, nicméně nestavěl bych ji úplně na tom, jestli se to započítává, nebo nezapočítává do deficitu veřejných financí. Spíš bych vycházel z toho, jaké jsou řekněme lepší schopnosti privátního sektoru zajistit určitý typ výstavby nebo projektu, a současně ale to musí být vždycky doprovázeno hlubokou expertizou na straně státního sektoru, abychom dokázali zajistit kvalitu těch dodávek, protože zažili jsme spoustu příkladů na celém světě, kdy i PPP projekty, které vypadaly slibně, skončily tím, že pak ten dodavatel si najde nějakou skulinku, na kterou se nepomyslelo v kontraktu, a tím se samozřejmě výrazně změní hodnota kontraktu v rámci celkové hodnoty projektu, která se počítá i s diskontováním do budoucna, takže jenom tady bych na toto apeloval. (Hluk v sále.)
Chci se zeptat na jednu věc, jak to tedy bylo s těmi dluhopisy, protože jsem zaznamenal spoustu různých útržkovitých zpráv. Chápu, že to tady v návrhu je navrženo, a jak jste říkal, bude to vypuštěno. Já jsem zaznamenal zprávy z veřejných zdrojů, že tedy dluhopisy nebudou vydávány, tak jestli to je skutečně tak, že žádné dluhopisy vydány nebyly. Ten původní důvod, proč i my jsme souhlasili s tím, že budou moci být vydávány dluhopisy, je, že nás pan ministr financí ujistil, že ty dluhopisy budou vydávány pouze za předpokladu, že úroky na dluhopisy budou výhodnější nebo stejně výhodné v SFDI, jako kdyby je vydávalo Ministerstvo financí za Českou republiku.
No a pokud jde o vaši myšlenku vyzkoušet ty důchodové fondy, já se domnívám, že to je věc, o které bychom měli vést debatu s Ministerstvem financí, protože jsme o tom jednali už asi před půlrokem s ministrem financí, že důchodové fondy v dnešní podobě jsou nastaveny tak, že umožňují využití těch prostředků pouze na velmi konzervativní investice typu státní dluhopisy a tak dále, a je potom otázka, jestli neumožnit v nějaké podobě právě využití toho, aby banky tedy nakupovaly vedle státních dluhopisů, aby investovaly do projektů, které vydávají právě státní fondy, ať už je to třeba Státní fond podpory investic, kde by z toho mohla být placena výstavba bytů - nájemních bytů - kde by se to potom zpátky vracelo do financování Státního fondu, nebo v tomto případě výstavby dálnic. Myslím si, že by to bylo... že to je určitá cesta, jak využít tyto prostředky v důchodových fondech, a měli bychom vést o tom diskusi, protože pak to bude ve výsledku poskytovat i výhodnější zhodnocení střadatelům a bude to postaveno na projektech, kde bude komerční účast, spíše než že by to celé dělal stát, takže si myslím, že to vlastně i docela zapadá do té myšlenky PPP. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli vidím, že se už nikdo nehlásí... Ano, pan předkladatel Ivan Adamec ještě, prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Já bych tady navrhl... nebo požádal bych Sněmovnu o zkrácení lhůty pro projednání uvedeného zákona v garančním výboru a případně i v dalších výborech na 30 dnů. To znamená zkrátit lhůtu z 60 na 30. Děkuju za pozornost.
Jinak k těm dluhopisům, dluhopisy budou spadat pod Ministerstvo financí a Národní rozvojovou banku, proto Státní fond dluhopisy vydávat nebude a nebyla na tom shoda řekl bych průřezově Sněmovnou. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Už se nikdo nehlásí, tím pádem končím obecnou rozpravu.
Případně požádám předkladatele o závěrečná slova? Pravděpodobně není zájem o závěrečná slova.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Já vás všechny odhlásím, zaznamenal jsem žádost o odhlášení. Zavolám kolegy a kolegyně z předsálí a budeme rozhodovat, až se počet přihlášených ustálí, o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje prosím někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? V tuto chvíli nikoho nevidím.
Proto přistoupíme k hlasování, které jsem zahájil. Táži se vás, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 12, přihlášeno 116 poslanců, pro 116, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo prosím návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Vidím, že nikoliv.
V tuto chvíli tedy končím projednávání tohoto tisku. (Připomínky z pléna.) Ano, promiňte, ještě ke zkrácení lhůty, to je pravda, takže beru zpět ukončení tohoto projednávání tisku.
Pan Adamec skutečně navrhl zkrácení lhůty na 30 dnů.
Takže v tuto chvíli jsem zahájil hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 13, přihlášeno 118 poslankyň a poslanců, pro 118, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.
V tuto chvíli ukončuji projednávání tohoto tisku.
Otevírám další bod, kterým je
Aktualizováno 22. 1. 2025 v 22:51.