Úterý 17. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 757/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona měl uvést místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka, kterého zastoupí pan ministr Marek Výborný. Prosím, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. V zastoupení pana ministra předkládám tedy ve druhém čtení tento sněmovní tisk 757. Obsah návrhu zákona a okolnosti jeho přípravy byly již představeny v rámci prvního čtení na 112. schůzi. Proto zde jen k jeho stěžejním bodům připomenu, o co se jedná: jednak posílení pravomoci koordinátora na staveništi a zvýšení podílu zadavatele stavby, dále povinnost zadavatele vytvořit podmínky pro činnost koordinátora, právo koordinátora stanovit opatření k zajištění BOZP a povinnost zhotovitele tato opatření plnit a dále povinnost koordinátora dát pokyn k přerušení prací, pokud jsou fyzické osoby vystaveny bezprostřednímu ohrožení.
Dále dochází k úpravě podmínek činnosti akreditovaných osob zajišťujících kvalifikaci odborníků v oblasti BOZP včetně povinnosti žadatele o udělení akreditace předložit etický kodex zkušební komise a upravení důvodů pro zrušení akreditace.
Dále se snižuje administrativní zátěž odborně způsobilých osob, dochází k odstranění povinnosti opatřovat seznam smluv a zpracované dokumenty vlastnoručním podpisem, což znemožňovalo jejich vedení v digitální podobě v rámci softwaru firem.
Dále dochází k zavedení definice kontrolovaného pásma, a to na základě připomínky Ministerstva zdravotnictví pro sjednocení postupu v aplikační praxi.
Dále dojde k novelizaci dalších dvou právních předpisů, a to zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení. Tam rozšiřujeme působnost Technické inspekce České republiky jakožto pověřené organizace o provádění vzdělávací činnosti a vydávání dokladů o absolvování tohoto vzdělávání a dále možnost zpoplatnit prováděné vzdělávací činnosti a stejně tak i vydávání opisu dokladu o absolvování vzdělávání za současného stanovení horní hranice, zdůrazňuji horní hranice sazby poplatků.
Dále novela zákona (č.) 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve kterém se navrhuje upravit skutkové podstaty přestupků na úseku bezpečnosti práce tak, aby byly v souladu se zákonem stanovenými povinnostmi zadavatele nebo zhotovitele stavby, popřípadě koordinátora BOZP. Úprava nemá negativní dopad na rozpočet Ministerstva práce a sociálních věcí, respektive na státní rozpočet. Poplatek za dobrovolnou vzdělávací činnost je výnosem státní příspěvkové organizace, tedy Technické inspekce.
Účinnost je navržena od 1. ledna 2025. Předpokládám, že potom ve třetím čtení bude upravena v závislosti právě na termínu projednávání. Garanční výbor pro sociální politiku 9. října 2024 doporučil vyslovit souhlas s tímto návrhem zákona a taktéž hospodářský výbor 10. října 2024 doporučil tento návrh vládního zákona schválit. Tolik tedy krátký úvod. S tou účinností se zcela jistě vypořádá předkladatel ve třetím čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 757/1 až 757/3. Nyní prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro sociální politiku, poslankyně Vladimíra Lesenská, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy aby odůvodnila. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Zákon jako takový tady představil pan ministr. Já mohu konstatovat, že v rámci sociálního výboru byl návrh projednáván dvakrát. Poprvé byl přerušen, a to na 53. schůzi dne 25. září 2024, a doprojednán byl na 54. schůzi dne 9. října 2024, kdy "Sociální výbor svým 201. usnesením
(I.) doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony;
II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny, případně ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy."
Já mohu dále konstatovat, že - předpokládám - usnesení hospodářského výboru přednese paní kolegyně Ožanová a dnešním dnem 17. 12. ve 13.22 byl do systému vložen pozměňovací návrh. Předkladatelem je pan ministr Marian Jurečka a zdůvodní ho a přihlásí se k němu pan kolega Navrátil.
Jak už bylo řečeno, tak sněmovní tisk 757 novelizuje zákon o inspekci práce, zákon, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, to je zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Jako třetí se novelizuje zákon o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů. Pozměňovací návrh mění pak dál zákoník práce a upřesňuje jeho účinnost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní zpravodajko. Prosím, aby se nyní ujala slova zpravodajka hospodářského výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová, a aby i ona nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já budu stručnější, jelikož hospodářský výbor není garančním výborem. Hospodářský výbor se tiskem zabýval 10. října 2024. Přijal k němu velmi jednoduché usnesení, že
(I.) doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit tento tisk;
(II.) zmocnil mě k tomu, abych zde přednesla, o čem byl na výboru jednáno;
(III.) pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny.
Na hospodářském výboru nebyl předložen žádný pozměňovací návrh. Tím by moje zpráva mohla skončit. Jenom já jsem se dívala už do systému. Vím, že se budeme zabývat návrhem poslanců Jurečky a Navrátila, protože to podali společně, bude to zákoník práce, takže samozřejmě tím se potom budeme zabývat také. Nad rámec si jenom dovolím říct, že jsem konstatovala na hospodářském výboru za mě velmi pozitivní zprávu, že došlo ke spolupráci Ministerstva práce a sociální věci s Hospodářskou komorou a dalšími aktéry zúčastněnými na tomto tisku, což jsem kvitovala s povděkem. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí paní poslankyně Andrea Babišová, připraví se pan poslanec Jiří Navrátil. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Andrea Babišová: Děkuji za slovo, pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěla bych zde vystoupit s... (Odmlka.) Promiňte. Chtěla bych zde vystoupit s názorem poslaneckého klubu hnutí ANO. Hnutí ANO tento návrh nebo implementaci této směrnice velice, velice kvituje. Vzhledem k tomu, že v oblasti bezpečnosti práce se během posledních let mnoho nezměnilo, naopak bych chtěla říct, že co se týče bezpečnosti práce, tak v tomto oboru máme velké nedostatky. A během tohoto volebního období se nám bohužel podařilo za poslední tři roky přijmout poměrně negativní opatření s negativními důsledky právě v této oblasti. Především bych chtěla jmenovat zrušení povinných vstupních a periodických lékařských prohlídek, dále zrušení povinných zdravotních průkazů v potravinářství a v neposlední řadě zrušení možnosti dřívějšího odchodu do důchodu u rizikových profesí. V minulém volebním období na sociální výbor, ve kterém jsem byla členkou, byl vyvíjen poměrně velký tlak, a snažili jsme se nějakým způsobem tuto oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nějakým způsobem řešit, a bohužel se nám podařilo jenom to, že vlastně bolesti zad byly zařazeny vlastně do kategorie nemocí z povolání.
V letošním volebním období, tak jak už jsem řekla, spíš bych naznačila, nebo respektive jsem říkala, že jsme přijali opatření spíše s negativními důsledky. A přes tlak a opakované projednávání v sociálním výboru nám stále chybí právní úprava koordinace rehabilitace osob se zdravotním postižením, a to se samozřejmě negativně promítá do oblasti osob po pracovním úrazu a nemocí z povolání.
Problémem také je, že systém úrazového pojištění je stále pod zákonnou právní normou, tedy řešen pouze vyhláškou, a to již dlouhých třicet let. Z posledních aktuálních informací máme problém s tím, že na Ministerstvu práce a sociálních věcí došlo k negativnímu sloučení dvou výzkumných ústavů, které se právě zabývají oblastí bezpečnosti práce, pardon, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. A potom samozřejmě, co nás nejvíce bolí a trápí, je naprosto nedostatečné financování celé oblasti prevence a rehabilitace, poškození zdraví při práci. Věřím, že v příštím volebním období se tomuto tématu a této oblasti budeme věnovat s daleko větší intenzitou než v tomto volebním období. Chtěla bych říct, že za klub hnutí ANO, sněmovní tisk 757, který je vlastně implementací směrnice Evropské unie a opravuje, nebo respektive upravuje nám zákon (č.) 309/2006 Sb., plně podpoříme. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Jiří Navrátil do obecné rozpravy, prosím.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám ve zkratce představil pozměňovací návrh, který podávám společně s Marianem Jurečkou k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb. kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích.
Tak jak již tady v předešlé řeči hovořil pan ministr, je třeba upravit v podstatě účinnost zákona s tím, že nejsme schopni jej schválit tak, aby nabyl účinnosti od 1. 1. 2025. Proto se navrhuje upravit účinnost tak, aby návrh zákona nabyl primární účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce po vyhlášení. A to z důvodu nutnosti zajistit vyšší úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci co nejdříve, avšak při ponechání dostatečné legislativní lhůty pro seznámení se s obsahem návrhu adresáty.
Zároveň se ale také navrhuje odložit účinnost novely zákoníku práce, část třetí, která obsahuje zmocnění k vydání nařízení vlády tak, aby nabyla účinnost současně s nově připravovaným nařízením vlády, tedy k 1. lednu 2026. Tato účinnost vychází z časového rámce nutného pro zajištění technického řešení portálu Státního úřadu inspekce práce.
V návaznosti na to je ještě jedna úprava v bodě 1 s ohledem na aktuální přípravu zavedení právě i zmiňovaného portálu Státního úřadu inspekce práce, prostřednictvím kterého se budou hlásit pracovní úrazy a zasílat záznamy o úrazech, se navrhuje provést změny v § 105 zákona (č.) 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Navrhovanou změnou je hlavně formulace zmocnění pro vládu k vydání nařízení tak, aby reagovala v přípravě digitalizačního hlášení pracovních úrazů a zasílání záznamu v úrazech. To znamená, že v § číslo 105 pod bodem 7 by se vypustila dnešní vládou stanovená nařízení a nově by se stanovovala vládní nařízení pod bodem a), kdy bude pouze členění pracovních úrazů pod bodem b), způsob evidence úrazů a jejich náležitosti, bod c), způsob ohlášení pracovních úrazů a jeho náležitosti, bod d), způsob zasílání záznamů o úrazech a jeho náležitosti, a poslední bod e), okruh orgánů a instituci, které se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu.
Děkuji za pozornost. Poté se přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí? Prosím, paní zpravodajka v obecné rozpravě, máte slovo.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, vážené kolegyně, kolegové. Návrh zákona si klade za cíl modernizovat a zpřesnit právní úpravu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Reaguje na nedostatky a nejasnosti stávajícího zákona a usiluje o prohloubení digitalizace a zvýšení bezpečnosti na staveništích.
Mezi klíčové oblasti úprav patří precizace povinností a pravomocí koordinátora BOZP, úprava podmínek pro akreditaci subjektů provádějících zkoušky z odborné způsobilosti a rozšíření působnosti Technické inspekce České republiky o možnost provádět vzdělávání odborníků v oblasti vyhrazených technických zařízení. Všechny další důležité věci tady byly řečeny.
Já jsem vlastně v rámci nebo během projednávání tohoto zákona, tak jsem hledala nějakou zprávu nebo zápis z rady vlády pro BOZP, která vlastně tuto problematiku pro vládu a pro ministerstvo odborně řeší. Protože ministerský server nebo ministerský web byl nějakým způsobem napaden a nebyla jsem schopná se žádného zápisu, který by se týkal této problematiky, dohledat, odpověděla mi z pověření pana ministra vrchní ředitelka sekce legislativy, paní magistra Dana Roučková následujícím způsobem.
Konstatovala, že rada vlády je zřízená samozřejmě podle zákona a součástí nebo dalším výborem, stálým výborem této rady, je stálý výbor pro legislativu. Takže jsem se dozvěděla, že výbor pro legislativu legislativně na vládní návrh změny tohoto zákona projednával, a tím pádem, že vlastně z toho vyplývá, projednával nebo seznamoval s průběhem legislativního procesu taktéž členy rady vlády a ti, že měli pravidelné informace z tohoto legislativního procesu.
Nicméně jsem se nikde nedozvěděla, jakým způsobem se rada vlády pro BOZP odborně k projednávané novele zákona postavila. Ale předpokládám - protože ten zákon opravdu není kontroverzní - že pokud ho vůbec rada vlády jako takový odborně projednala, nejenom legislativně, že by její závěr byl souhlasný. Ale je to jen můj dohad. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, končím obecnou rozpravu.
Ptám se na závěrečná slova, pan ministr? (Ministr: Ne.) Paní zpravodajka? (Zpravodajka: Ne.) Není tomu tak.
V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy zdůvodněny. Jako první se hlásí pan poslanec Navrátil, prosím.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu poslance Mariana Jurečky a Jiřího Navrátila k sněmovnímu tisku číslo 757, který jsem nahrál do systému pod sněmovním dokumentem 5736, který jsem podrobně v podrobné rozpravě taktéž zde načetl. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda se někdo další ještě hlásíte do podrobné rozpravy? Žádný takový zájem nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu.
Ptám se na závěrečná slova pana ministra? (Ministr: Ne.) Paní zpravodajky? (Zpravodajka: Ne.) Není tomu tak.
Vzhledem k tomu, že jsme hlasovali a projednali všechno, co mělo zaznít, tak končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji vám.
Otevírám další návrh vládního zákona, a tím je
Aktualizováno 15. 1. 2025 v 12:21.