Středa 4. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
37.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 813/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr dopravy Martin Kupka a já ho žádám, aby se ujal slova. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jedná se o novelu zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, s tím, že zasahujeme zároveň do dalších zákonů. V rámci projednávání v mezirezortním připomínkovém řízení se vžilo pro celý ten návrh označení devítinovela. Pokud ji tedy budeme projednávat, tak je možné asi převzít i toto neformální označení.
Jádrem navržené právní úpravy je zřízení Inspekce silniční dopravy jakožto nového správního úřadu s celostátní působností. Zároveň ale zdůrazňuju, že tím nevzniká nová instituce, ale dochází k transformaci státní příspěvkové organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Nepřidáváme žádného úředníka. Vycházíme z toho, že současní zaměstnanci, technici právě Centra služeb pro silniční dopravu budou nově působit v tom samostatném orgánu.
Centrum služeb pro silniční dopravu teď provádělo činnost odborného dozoru výhradně za účasti Policie České republiky, což ale představovalo významný limit omezení v efektivitě té kontroly. Hlavní náplní činnosti je takzvané nízkorychlostní vážení. Je to tedy klíčová instituce, která má přispívat k tomu, aby českou silniční síť nepoškozovaly přetížené kamiony a obecně nákladní auta s maximální povolenou hmotností soupravy. A zároveň v případě nízkorychlostního vážení sledujeme i zatížení jednotlivých náprav.
V tomto směru tedy bude nově Inspekce silniční dopravy po vzoru jiných států realizovat kontroly sama s tím, že je to právě ten orgán, který už teď disponuje těmi příslušnými technickými možnostmi, technickými vybavením i vozidly. To zaměření, jak jsem zmínil, je především na výkon státního dozoru v oblasti silniční dopravy a kontroly technické silniční s tím, že cílem je v tomto směru zajistit efektivní kontrolu právě toho nešvaru, který v České republice je poměrně významně rozšířený, jak to ukazují i vysokorychlostní váhy. Nově inspektoři získají potřebná oprávnění, která umožní vykonávat tu činnost samostatně, zastavovat vozidla, požadovat předložení dokladů či vybírat kauce.
Dalším takovým klíčovým bodem devítinovely je předložení podmínek poptávkové dopravy. To je mód veřejné dopravy, který se začal uplatňovat v jednotlivých regionech, ale scházelo mu v tomto směru jasné legislativní ukotvení - i proto, aby ho jednotlivé regiony mohly dobře provozovat. Smysl poptávkové dopravy je zejména v menších sídlech organizovat dopravu tam, kde to například velký autobus v efektivní podobě neumožní, a zároveň prostřednictvím elektronické aplikace umožnit organizovat veřejnou dopravu na základě poptávky, kdy ti cestující prostřednictvím té aplikace poptávají cestu na konkrétní místo a aplikace poskládá v tomto směru tu speciální linku tak, aby dovezla cestující na to určené místo.
Zároveň na té trase nebude zastavovat jenom na těch známých kamenných zastávkách, ale na jiných vhodných místech. Znamená to, že s vynaložením menšího objemu veřejných prostředků je možné zajistit požadovanou dopravu. Nevozit vzduch ve velkých autobusech, ale v tomto směru ušít veřejnou dopravu na míru potřebám veřejnosti. I s ohledem na to, že některé kraje se tou cestou vydaly, a tady se ukazuje zcela jednoznačně, že tato nová podoba veřejné dopravy se těší zájmu cestujících, je efektivní, je potřeba to opravdu do české legislativy vložit tak, aby to bylo možné provozovat a financovat z veřejných rozpočtů s jednoznačným cílem ve výsledku ušetřit veřejné prostředky a zajistit co nejkvalitnější službu.
Dále ten návrh zahrnuje celkem šest opatření směřujících ke zrušení, zjednodušení nebo k přesunu některých agend v působnosti Ministerstva dopravy s tím, že nově například Ministerstvu zahraničních věcí připadne kompetence k registraci diplomatických vozidel.
Zároveň rušíme vydávání řidičských oprávnění členům diplomatických sborů zahraničních misí s tím, že uznáme jejich jízdní doklady z jejich domovské země. I to znamená jednoznačné zjednodušení pro fungování úřadů a pro fungování státní správy.
Dále navrhuje ten zákon, ta novela, několik konkrétních kroků k zefektivnění výkonu kontroly a vynucování povinností podle zákona o silniční dopravě či zákona o pozemních komunikacích či zákona o silniční provozu. Například dochází k revizi právní úpravy výběru kaucí, která se týká především zahraničních osob, a také zjednodušuje postup při doručování písemností do ciziny v rámci přestupkového řízení. I tohle je důležitý bod pro to, aby se měřilo domácím a zahraničním dopravcům stejným metrem.
Důležitá úprava se týká takzvaných tatraktorů, což je česká specialita, tatraktory jsou vozidla s povolenou hmotností nad 3,5 tuny a s konstrukční rychlostí 80 kilometrů nebo vyšší, která jsou ale schválená jako traktory. Nově by pro ně měla platit stejná pravidla, aby nedocházelo ke zneužívání institutu tatraktorů a vztahovalo se na ně povinnost platit mýto a řídit je s řidičským oprávněním pro skupinu C nebo C1. S tím, že celý ten návrh by zároveň měl umožnit v rezortu dopravy zjednodušení některých postupů, efektivnější výkon činnosti a v tomto směru také přináší inspiraci ze zahraničí, z Polska, z Německa, kde právě existence podobné inspekce znamená dosažení lepšího výkonu práva z hlediska těch, kteří pravidelně překračují některá pravidla, zejména hmotnostní limity.
Zároveň bych chtěl požádat pak o zkrácení lhůty - ale samozřejmě ten návrh přednesu - pro projednání v garančním výboru a v dalších výborech na 30 dnů. Děkuji mnohokrát za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, vyměnili jsme se v řízení schůze.
Budeme pokračovat projednávání bodu a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Stanislav Blaha. Prosím, máte slovo.
Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, ten sněmovní tisk, který právě začínáme projednávat, velmi podrobně představil pan ministr. Já si tedy dovolím zkrátit svoji zprávu rekapitulací toho, že tento zákon přináší do našeho právního systému dvě důležité změny. To jsou opravdu ty nejdůležitější změny, které tento zákon obsahuje. Za prvé je to tedy zavedení inspekce silniční dopravy, jejíž kompetence tady popsal podrobně pan ministr. A já jenom znovu zdůrazním, že se nejedná o vytvoření nového úřadu, ale o transformaci. Nejsou s tím tudíž spojeny žádné náklady ani nový úřednický aparát. Další významná změna je zavedení poptávkové dopravy. Je to určitě vhodný hodný doplněk té linkové dopravy, kterou dnes provozují kraje či města. Jak to celé funguje, tady také zaznělo z úst pana ministra. Nebudu zdržovat tím podrobným popisem. A v této chvíli bych asi tímto skončil svoji zpravodajskou zprávu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Eviduji faktickou poznámku pana poslance Jaromíra Dědečka, ale faktické poznámky v současné době není možné dávat, protože ty reagují na probíhající rozpravu, tak se omlouvám, ale faktickou poznámku smažu, a až začne probíhat rozprava, tak je možné se přihlásit s faktickou poznámkou.
Otevírám rozpravu. Jako první vystoupí pan poslanec Antonín Tesařík, jako další paní poslankyně Zuzana Ožanová a pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych chtěl jenom krátce se vyjádřit k předkládané novele zákona o silniční dopravě s tím, že bych velmi rád ocenil úsilí ministra i Ministerstva dopravy při přípravě tohoto vládního návrhu. My jsme se o tom velmi intenzivně bavili také na podvýboru dopravy a je to velmi důležitá materie. Já bych ocenil zejména novou formu veřejné dopravy, která tady již zazněla, to je otázka té poptávkové dopravy, čili dopravy, která bude na objednávku, bude flexibilní, umožní lépe přizpůsobit dopravcům kapacity své dopravy. Sám jsem to zažil jako kdysi ředitel nemocnice, kdy ta poptávka lidí existovala za tou dopravou, byli dopravci, kteří chtěli vlastně ten okruh projíždět a svážet je, ale nedařilo se to. Ta legislativa na to nebyla nastavená. A také zajistí ekonomickou udržitelnost dopravy v těch hůře dostupných regionech, které se demograficky vylidňují.
A vedle těch dalších opatření, která tady už zmínil pan ministr, tak bych skutečně vypíchnul otázku zavedení té inspekce silniční dopravy, protože vedle Drážní inspekce, která slouží pro drážní dopravu, vedle Úřadu pro civilní letectví, čili to je také výkon státního odborného dozoru v oblasti letectví, tak silniční doprava získává nový důležitý orgán, který tuto oblast bude sledovat, kontrolovat a také dohlížet.
Já jenom krátce ještě, abych nezdržoval pro informaci, jak se vyvíjí oblast nákladní dopravy, to jsem si vytáhl některá data a vidíme to každodenně, když jezdíme třeba i po té dálnici, tak nákladní silniční dopravou vozidly registrovanými v České republice, a to je bez tranzitní dopravy, bylo po silnicích přepraveno v roce 2023 celkem 379 milionů tun zboží a celkový přepravní výkon silniční nákladní dopravy včetně té tranzitní dosáhl 434 milionů tun zboží. Takže vedle přínosu pro hospodářský rozvoj země tady tato dynamika přináší řadu dílčích negativ, na které tato novela reaguje. A především jde o to porušování zmiňovaných hmotnostních limitů. A zase jenom krátce, několik dat. V prvním pololetí 2024, jak uváděla Policie České republiky, tak bylo na nízkorychlostních vahách zváženo 8 453 vozidel, přetíženo bylo 2 400. Toho vychází téměř každé čtvrté.
Takže tento návrh také znamená, že bude účelněji využita kapacita, která doposud při té součinnosti více složek narážela na řadu problémů. A já se těším na projednávání v dalším legislativním procesu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Jako další vystoupí paní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já budu mluvit k jedné drobné věci. V tomto zákoně mě zaujalo, a to velmi pozitivně, můžu říct, co se týče doručování, že je tam speciální úprava doručování, nelze-li doručit, takže se už nebude muset ustanovovat opatrovník a prostě bude se doručovat v přestupkovém řízení, což je velká novinka vlastně veřejnou vyhláškou. Což teda já děkuju, protože to opravdu pomůže vzhledem k tomu, že se často jedná o řidiče zahraničních kamionů a tak podobně.
Ale je tam jedna věc, pane ministře, já nechci odpověď dneska, já jenom bych požádala, zda byste se tím nemohli na ministerstvu zabývat. Já když samozřejmě jsem z regionu a je tam takové ORP Český Těšín, které má velké množství přestupků, které jsou v silniční dopravě. Dochází k vybírání kaucí. Oni nějak věc vyřeší, či nevyřeší, a buď kauce je celá v pořádku, anebo musí část kauce nebo celou kauci vracet.
No, ale ti řidiči to obvykle mají tak, že oni vozí kupu peněz ve své podstatě v autě, zaplatí to a oni, když jim to chtějí vracet, mají problém s vracením peněz, které byly vybrány na kauci. Je to složité - nepodaří se třeba přestupkové řízení vyřešit nebo je příliš velká kauce vybrána, může být cokoliv, může být problém, oni mají problém. A administrativní náročnost toho, když chci vrátit peníze - já neznám návrh řešení. Chápu, že si nemůžou obce nechávat cizí peníze. Ale zvážit, případně se obrátí přímo na Český Těšín, zda byste nenašli nějaké řešení. Říkám, nechci to řešit teď, já jenom proto, že jsem s kolegy byla a oni o tom výrazně hovořili. Oni to vnímají jako velký problém, protože ti, co váženě nemají tolik, tak asi to tak nepociťují. Ale oni jsou tím jako hraniční přechod docela zahlceni. A já si myslím, že kolegové o tom budou na ministerstvu vědět, kdyžtak stačí se obrátit na Městský úřad Český Těšín a odbor dopravy - a já bych vás o to poprosila. To je vše, co jsem k tomu chtěla uvést. A ještě jednou děkuji za změnu v doručování.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Je zde jedna faktická poznámka, pan poslanec Jaromír Dědeček. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jaromír Dědeček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych si, vaším prostřednictvím, dovolil mít dotaz na pana ministra.
Pane ministře, budeme řešit celkovou hmotnost souprav? V České republice máme celkovou hmotnost 48 tun a od nás, řeknu, v Polsku a na západě je celková hmotnost souprav 40 tun. A když si vezmeme, že jsme tady projednávali peníze pro SFDI a všechno a nejsou peníze na silnice II. a III. tříd, bylo by dobré, kdybychom tuto hmotnost souprav snížili. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec František Petrtýl. Prosím.
Poslanec František Petrtýl: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jak tady zmínil na začátku pan ministr, tak přetížené kamiony skutečně znamenají extrémní zatížení komunikací. Podle některých zdrojů se uvádí, že jeden přetížený kamion zhruba je ekvivalentem 20 000 osobních vozidel, někde se uvádí dokonce i větší číslo, 60 000, ale ono těžko to nějakým způsobem přesně změřit, ale každopádně devastace té komunikace tam je.
Ale my tady zapomínáme na jeden institut, který také by se dal uplatnit a měl by se uplatňovat, a to je institut, že vlastně za ten náklad, za hmotnost nákladu odpovídá ten, kdo to naložil, to vozidlo. A vím, že se to někde využívá, a abych nedělal některé firmě reklamu, ale vím o firmě, že - co vlastně proplatí - je to odběratelská firma - a proplatí dopravci tunokilometry podle samozřejmě najetých kilometrů, ale ty tuny pouze do výšky povolené hmotnosti vozidla. Tak to je jedna z takových možností dalších. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní faktická poznámka pana ministra Kupky. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já zkusím velmi stručně ve dvou minutách odpovědět na oba dotazy, totiž, jak to bude i v souvislosti s tou změnou zákona s nízkorychlostním vážením. My tím pádem budeme mít možnost zefektivnit stávající kontroly. Čelili jsme tomu, že policie v okamžiku, kdy byla přivolaná k jinému případu akutnímu, tak musela opustit stanoviště, ale s nimi v zásadě museli i technici to stanoviště opustit. Tohle je jednoduché a efektivní řešení.
Co se týče těch hmotností. My si to uvědomujeme a soudím, že první úkol je zajistit, aby tu současnou hodnotu 48 tun soupravy jsme byli schopni vymáhat. To je první úkol. K tomu na konci letošního roku budou v provozu nové vysokorychlostní váhy, celkově by jich mělo být v provozu, jak jsem již zmiňoval, 13, dokonce jich bude možná o něco víc.
Zároveň jsme zjednodušili režim tak, aby vysokorychlostní váhy, které sledujeme dálkově, aby sledovali jenom jednu hodnotu, totiž celkového přetížení soupravy - aby nemuseli detektivně pátrat po hodnotách jednotlivých dílčích náprav, protože se těch hodnot u zahraničních dopravců nedopátrají a pak měří pochopitelně každému jiným metrem. Ale u nízkorychlostního vážení, tam nadále zůstává sledování i té hodnoty přetížení jednotlivé nápravy, protože u zastaveného vozidla jsme schopni to identifikovat. Tedy odpověď je jednoznačná: první úkol České republiky je zajistit, aby se respektovala ta základní hodnota, další krok pak může být například snížení té hodnoty, není navíc vyloučeno, že v tomto směru nastane sjednocení v rámci Evropské unie.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Paní poslankyně Zuzana Ožanová s faktickou poznámkou, prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, krátký dotaz, služební zákon, Inspekce silniční dopravy. To místo vedoucího tohoto úřadu bude pod služebním zákonem? A ta další místa, jak to bude vypadat? Já bych se na toto chtěla zeptat. Děkuji. To je vše.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní nemám žádnou faktickou poznámku, v tom případě vystoupí pan poslanec Martin Kolovratník, řádně přihlášený. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobrý večer. Nejdřív budu reagovat na pana ministra Kupku a v tomhle rád pochválím nebo kvituji právě to zavádění vysokorychlostních vah. Já mám čerstvé informace od pana ředitele ŘSD Radka Mátla, že ten projekt opravdu poměrně rychle postupuje nebo že se je daří soutěžit a blíží se k instalaci - a jak jsem pochopil nebo seznal, budeme v tom jedni z prvních nebo velmi vepředu v rámci srovnání s Evropskou unií s okolními státy, takže myslím, že tady jako ministerstvo, jako země jdeme správným směrem. Víte, že jsme tranzitní země, víte, jak to často vypadá právě s tranzitními kamiony v jiných zemích - a tohle může být opravdu dobrý, efektivní nástroj.
Pan ministr zmínil, že může pak dojít i ke snížení toho limitu - pan kolega Dědeček to řekl velmi správně - my ho opravdu máme u těch největších, nejtěžších nastaven hodně vysoko. A nechci teď předjímat - ono budeme ve výboru v druhém čtení někdy v lednu, po svátcích, tak se na to v tom výboru můžeme podívat. Já, pokud by třeba byla shoda s opozicí, ať tohle není politické téma, kde se budeme přetlačovat, a cítili bychom to stejně, tak se tam můžeme i dohodnout třeba na pozměňovacím návrhu, kde bychom se na to snížení podívali - ono to historicky totiž bylo v nějaké nižší úrovni, ale musel bych si to dohledat, tady nejsem v úplném detailu a možná bychom se na tom mohli shodnout.
No, jinak postoj za nás tak, jak sem dával i doporučení kolegům z klubu hnutí ANO, je u tohoto zákona převážně pozitivní, takže panu ministrovi mohu avizovat, že nebudeme hledat žádné důvody pro nějaké obstrukce nebo zdržování. Toto hlavní, hlavní nosič nebo hlavní pilíř toho zákona, právě větší kontroly, vznik inspekce silniční dopravy, už to tady bylo zmíněno, kontroly, nízkorychlostní vážení, ale třeba také to, co teď v posledních měsících je hodně v médiích, stav technického stavu vozidel, emisí, i to by ta inspekce měla umět. To si myslím, že jsou kroky dobré, pozitivní, dobrým směrem, ale přece jenom je tam několik ale, několik věcí, na které jako opozice bych rád upozornil.
Za prvé, on pan zpravodaj říkal, že nedochází k žádnému navýšení - nevím, jak ta věta zněla přesně - není úplně přesná. Opravdu nedochází k navýšení co do počtu úředníků nebo zaměstnanců, protože to celé vznikne transformací Centra služeb pro silniční dopravu, tak jsme to měli i na našem podvýboru prezentované, ale zvyšují se celkové náklady. Pro vaši představu - odhad z toho materiálu je, že budou zhruba 146 milionů za rok, z toho 76 milionů náklady mzdové, pochopitelné, musíme ty odborníky a pracovníky umět zaplatit. Ale pokud si dáme srovnání se současnými náklady na Centrum služeb pro silniční dopravu, tak je to nějakých 85 milionů. Takže je tam 61 milionů korun nárůst, to je realita.
Ale rozumím tomu argumentu - a nemusí případně ani pan ministr reagovat, vlastně si odpovím sám - pokud se počítá s tím, že prostě se bude vybírat víc na pokutách, že představa, že tímhle se to minimálně zaplatí a že spíš možná budeme v plusu, tak pak je to pro mě argument, který beru a akceptuji.
To, co bych vás možná, pane ministře, požádal o reakci, pokud na ni teď v prvním čtení máte chuť, tak je právě to, co už jsem zmínil, to měření, tedy zaměření se nejenom na kamiony, ale i taky na osobní vozidla. Já tady jasně a nahlas říkám, že dlouhodobě se mi moc nelíbí - nebo nejsem spokojen se stavem u stanic měření emisí, které jsou absolutně deregulované, vlastně může se i otevřít jakýkoliv bazar - a teď snad nikoho neurazím - jakýkoliv garážista, kdokoliv chce, no a prostě si může libovolně emise měřit. A z toho, co vidíme v médiích, tak tam opravdu se občas na silnicích vyskytují problémy.
Je to ale velmi citlivé, protože bohužel realita je taková, jaká je, že máme průměrné stáří vozového parku velmi vysoké, jestli se nepletu, je to už něco přes 16 let, a to, co by bylo špatné, to, co by bylo opravdu velký problém, pokud byste jako stát řekli, že se zaměříte na majitele starých vozidel, protože si to nemůžou dovolit novější, modernější, jezdí s čím, co mají. Jsem přesvědčen o tom, že kontroly, potenciální postihy by měly mířit primárně na ty, kteří podvádějí, třeba právě na stanicích emisí neregulovaných, nekontrolovaných, ale ne na občany, kteří v tom třeba mohou být i nevinně.
Tady, pane ministře, budu rád, jestli máte představu nějakou nebo jste to diskutovali, tak kdyby i tohle tady z vaší strany zaznělo.
Poslední ještě dotaz, nechci z toho dělat žádnou interpelaci, ale to byla zajímavá debata teď s kolegy, jak to bude u poptávkové dopravy. Za prvé, jestli bude i v režimu nějakého veřejného závazku, jestli budou třeba kraje zajišťovat, nebo soukromá s těmi parametry, jaké má, to za prvé. To znamená, jak bude vlastně zajištěna, soutěžena cena u dopravy.
Druhý dotaz, ten už je opravdu provozní, pokud bude poptáno a vozidlo vyjede, jak se lidé, cestující, dozví, že zrovna jede? Jestli... Je to možná už velký detail, ale přiznám se, že opravdu nevím, tak moc děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan poslanec Feranec se hlásí do rozpravy s řádnou přihláškou, prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající, trošku navážu na kolegu Kolovratníka u poptávkové dopravy. Rozumím tomu principu, menší auta, nějaké tranzity někde v odlehlých oblastech je to na vyžádání, asi tam mají nějaký dispečink, ale mě... To je ten dotaz, předpokládám, že to bude v rámci dopravní obslužnosti jako závazku veřejné služby, že obyvatelé budou v zásadě kraje, obce, možná svazky obcí - to dává logiku - a role ministerstva je, předpokládám, vypracovat nějakou metodiku, vzory smluv a tak dále, ale to je zajímavé v tom - a musí se soutěžit, předpokládám, bude se muset soutěžit - ale to bude velmi zajímavá soutěž, protože ten, kdo se přihlásí, má jasné náklady, že ví, že musí mít tam deset aut nebo kolik, v pohotovosti řidiče, ale vůbec neví... Teoreticky nemusí mít žádné příjmy, kdyby se to nevyužívalo, takže předpokládám, že to nějak vymyslí, ale říkám, teď si to neumím úplně představit. Musí se to soutěžit - a co by se soutěžilo? U standardní obslužnosti je to jasné, musí zajistit tolikrát, tolikrát, vzoreček za kilometr a tak dále, a tak dále, ale u toho, kde není jasné, jestli bude vůbec nějaký příjem - může být, nemusí být, může se to měnit - takže jestli... Předpokládám, že to je role ministerstva, vymyslet nějakou metodiku, jestli se na tom pracuje, a myslím si, že to nebude úplně jednoduchý problém. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nikdo další se již do obecné rozpravy nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy.
Jenom, pane ministře, vy jste avizoval, že byste možná chtěl zkrátit lhůtu, tak poprosím, než uzavřu rozpravu, abyste ten návrh načetl.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já bych rád požádal o zkrácení lhůty o 30 dnů pro projednání ve výborech a zároveň bych v závěrečném slově rád odpověděl na několik dotazů velmi stručně, aby se dostalo ještě na jeden zákon.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Každopádně lhůta musela být načtena v rozpravě.
Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do rozpravy. Nikoho takového nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.
Pan ministr avizoval, že má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Telegraficky několik odpovědí k principu poptávkové dopravy, potřebujeme do zákona poptávkovou dopravu dostat, aby byl zákonný institut pro kraje ji reálně objednávat a provozovat v závazku. Úvaha je, že poptávková doprava, která by měla doplňovat ostatní objednávané módy dopravy, by právě měla doplnit celý vějíř, a ukazuje se, že je to z hlediska úspory velmi efektivní nástroj, protože skutečně ten dotyčný si v aplikaci objedná cestu a aplikace ho provádí. Já jsem si to vyzkoušel už v několika místech, protože ve Svitavách - nevím, jestli je tu pan starosta, on vlastně povýšil do Senátu - tak tam to zavedli, zavedli to v Říčanech a na dalších místech a reálně tím může cestující si objednat na konkrétní místo a přijde mu zpráva o tom, kdy tam asi ten autobus přijede. Pokud už je na cestě, tak dokonce je možné upravit trasu tak, aby dotyčného nabral. Je to možné si představit jako jakýsi pokročilejší Bolt nebo Uber, který v tomto směru postaví opravdu dopravu přesně podle měřítka.
Co se týče počtu lidí a odměn v INSIDu, tak důležité je říct, že z hlediska předpokládaného chování současné Centrum služeb pro silniční dopravu mělo i jiné činnosti, ze kterých finanční prostředky získávalo, tyhle činnosti převádíme dílem na CENDIS, ale z reálného rezortu dopravy se nevytratí. Samozřejmě že INSID nebude mít možnost provozovat výdělečnou činnost, znamená to zvýšení nákladů na straně nové instituce, ale celkově to žádný propad v tomto směru nemá.
Co se týče hmotnostních limitů, ty se určují vyhláškou, ale tady chci znovu upozornit na to, že i historické určení limitu (se) vázalo na to, že v zemi se musí nutně převézt nějaký objem dopravy. V okamžiku, kdy snížíte hmotnostní limity, tak to musí zároveň převézt víc vozidel. Za nás je důležité - a je to, řekl bych, opravdu první důležitá meta - zajistit, že se budou současné limity dodržovat. Pro to děláme konkrétní kroky a myslím, že po tom, co splníme tenhle úkol, tak už bude šance se třeba bavit i o změně limitů. Já bych pokládal v tomto směru - telegraficky - dotazy za zodpovězené.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo. Není tomu tak.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru? Žádný takový návrh nevidím.
V tom případě zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 317, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro návrh 116, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat jinému výboru nebo dalšímu výboru k projednání. Ptám se, zda je zde návrh na projednání jinému výboru k projednání. Takový návrh nevidím, v tom případě dám hlasovat o posledním návrhu.
V obecné rozpravě padl návrh na to, aby lhůta na projednání byla zkrácena o 30 dnů, tedy na 30 dnů.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 318, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro 122, proti nikdo. Konstatuji, že lhůtu na projednání jsme zkrátili o 30 dnů na 30 dnů.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, schválili jsme si jednání do 21 hodin, ale vzhledem k tomu, že máme pouhé dvě minuty do konce jednání, tak už další bod bych neotevíral, nebude-li vznesen rozpor s mým postupem.
Já tedy konstatuji, že přerušuji 119. schůzi do pátku 6. prosince do 9 hodin ráno.
Připomínám, že zítra bude v 9 hodin zahájena 120. schůze, 10 minut po jejím skončení nebo přerušení bude zahájena 121. schůze a 10 minut po jejím skončení nebo přerušení bude zahájena 122. schůze. Zítra tedy máme na programu tři schůze Poslanecké sněmovny.
Já vám děkuji a přeji pěkný zbytek dnešního večera.
(Schůze přerušena v 21.00 hodin.)
Aktualizováno 15. 1. 2025 v 15:36.