Úterý 3. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Karel Havlíček)
156.
Návrh rozpočtu Státního fondu životního prostředí ČR na rok 2025 a střednědobého výhledu SFŽP ČR na roky 2026-2027
/sněmovní tisk 821/
Materiál uvede ministr životního prostředí pan Petr Hladík a já ho prosím, aby se ujal slova.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásný dobrý večer. Chci vám představit návrh státního rozpočtu Státního fondu životního prostředí a také střednědobý výhled na roky 2026 a 2027. Rozpočet je koncipovaný jako vyrovnaný, částka příjmů a výdajů je 45,5 miliardy korun. Největší objem příjmů tvoří transfery z Evropské investiční banky, a to na takzvaný Modernizační fond, ve výši 36,3 miliardy korun. Dále se jedná o příjmy ze státního rozpočtu z kapitoly 315 Ministerstvo životního prostředí ve výši 6,3 miliardy, které se skládají z příjmů na podporu vodohospodářské infrastruktury ve výši 3 miliard a příjmů z Národního plánu obnovy ve výši 3 miliard a příjmů na projektová schémata OPŽP ve výši 200 milionů a také OPST 107 milionů. Součástí příjmů jsou také příjmy z národního fondu, které realizoval předfinancováním projektů mechanismu takzvaných norských projektů (?) ve výši necelých 300 milionů korun. V neposlední řadě jsou příjmem Státního fondu životního prostředí příjmy, které vyplývají z legislativy, a to ve výši 2,4 miliardy korun.
Státní fond životního prostředí dále administruje i projekty, které jsou určeny a vedeny v kapitole Ministerstvo životního prostředí, 315. Pro rok 2025 jsou plánované výdaje na financování Operačního programu Životního prostředí ve výši 7,5 miliardy, tedy podpora projektů řešení kanalizace, vodovodů, energetických úspor, projektu na protipovodňová opatření, projektu na zlepšení stavu přírody či zadržování vody v krajině a podobně.
Rovněž jsou plánovány i výdaje z Operačního programu Spravedlivé transformace ve výši 10,6 miliardy. Hlavní část výdajů by měla být směřována na podporu takzvaných strategických projektů.
Celkový plánovaný objem všech výdajů administrovaných Státním fondem životního prostředí, včetně výdajů vykázaných v kapitole 315, je pro rok 2025 predikovaných ve výši 62,7 miliardy korun.
Je vám také předkládán výhled, takzvaný střednědobý plán, na rok 2026, 2027. Nejvyšším objemem výdajů je předpoklad v rámci Modernizačního fondu, a to přibližně ve výši 42 miliard korun. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Předtím, než se ujme slova zpravodaj výboru pro životní prostředí pan poslanec Ondřej Babka, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny, tak jenom konstatuji, že sněmovní tisk projednal výbor pro životní prostředí, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 821/1. Prosím pana zpravodaje.
Poslanec Ondřej Babka: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já se odkáži na to, co zde bylo řečeno panem ministrem, který podrobně rozpočet Státního fondu životního prostředí představil, a pouze tedy přečtu usnesení výboru pro životní prostředí číslo 135 ze dne 6. listopadu 2024, kdy jsme tento tisk podrobně projednávali, stejně tak jako jsme projednávali návrh rozpočtu Státního fondu životního prostředí na rok 2025 a střednědobý výhled Státního fondu na roky 2026 a 2027.
Možná jenom si dovolím jednu zajímavost, a to, že střednědobý výhled ještě logicky nepočítá možná s plánovanou změnou tedy toho, že budou příjmy z emisních povolenek v budoucích letech spravovány právě Státním fondem životního prostředí.
Tedy již k přednesenému usnesení, usnesení (číslo) 135 ze dne 6. listopadu k návrhu rozpočtu Státního fondu životního prostředí na rok 2025 a střednědobého výhledu Státního fondu životního prostředí na roky 2026 a 2027, který je uveden pod sněmovním tiskem 821/1, kdy tedy výbor po odůvodnění ředitele Státního fondu životního prostředí inženýra Petra Valdmana a po mé zpravodajské zprávě a po rozpravě:
(I.) doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky tento tisk projednat a schválit, stejně jako návrh rozpočtu Státního (fondu) životního prostředí 2025, tak i střednědobý výhled Státního fondu životního prostředí na roky 2026 a 2027 v předloženém znění;
(II.) zmocňuje mě tedy, abych na této schůzi přednesl tuto zprávu. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. Zahajuji tímto všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Brabec.
Poslanec Richard Brabec: Děkuju za slovo, vážený pane předsedající. Já na rozdíl od těch, kteří tady slibovali, že budou struční - a nebyli, tak já budu tedy stručný.
Za prvé chci poznamenat, že navrhovaný limit příjmů a výdajů fondu je navrhován jako vyrovnaný, přestože bude potřeba vyřešit problém toho, že v minulých letech, 2021 až 2023, tady byly vysoké příjmy Modernizačního fondu, které bude třeba nějakým způsobem vypořádat. Takže ty výdaje budou velmi pravděpodobně vyšší než příjmy. Tohleto je něco, co ministerstvo standardně vždycky namítá, ale nebyla dohoda s Ministerstvem financí.
Druhá poznámka je - a ta se týkala i státního rozpočtu - obecně je samozřejmě k ceně emisní povolenky a je zřejmé, že pokud cena emisní povolenky bude nižší než plánovaná v těch příjmech, pak by to bylo také třeba zohlednit ve výdajích, a jsou tam rozjeté některé dotační programy, které samozřejmě s tímto musí počítat. Toť vše. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že nevidím nikoho dalšího, kdo by se hlásil do všeobecné rozpravy, tak jí končím.
Pane ministře, máte zájem o závěrečné slovo?
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Díky moc. Já možná... jenom krátká reakce. Asi před čtrnácti dny jsme schválili novelu zákona o emisním obchodování, to znamená, i obchodované emisní povolenky budou od rozpočtu 2026 příjmem Státního fondu životního prostředí. To znamená, tady tu debatu si ušetříme v letech následujících. Tak to je možná první věc.
Co týká druhé věci, já možná jenom chci uvést na pravou míru: Modernizační fond funguje takovým způsobem, že Státní fond životního prostředí alokuje na dotační výzvy a zasmluvňuje vůči partnerům až finanční prostředky načerpané. To znamená, tady nemůže dojít - samozřejmě v cash flow, to znamená, v čerpání finančních prostředků v čase, tady může dojít k tomu, že vlastně ti velcí investoři zrealizují ty projekty a načerpají, zvlášť v teplárenství nebo v průmyslu, ale z pohledu výdajového rámce my vlastně vydáváme finanční prostředky až poté, co je načerpáme. Takže vyemitujeme v Modernizačním fondu a načerpáme z Evropské investiční banky. Tak jenom v tomto chci ubezpečit, že k takovému problému dojít nemůže. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Protože se jednalo o závěrečné slovo, tak se ještě ptám pana zpravodaje, chce-li závěrečné slovo? Nechce.
V tom případě můžeme přistoupit k rozpravě podrobné. Nikoho nevidím, s výjimkou pana zpravodaje. Poprosím, aby se tedy přihlásil k usnesení.
Poslanec Ondřej Babka: Já se tedy hlásím k usnesení výboru pro životní prostředí, který máme pod sněmovním tiskem 821/1.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. Tímto končím podrobnou rozpravu.
Přivolal jsem mezitím kolegy a připomínám tedy, že budeme hlasovat o návrhu usnesení.
Ale předtím se ještě zeptám řádně pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Pane zpravodaji, máte zájem o závěrečné slovo? Také ne.
Ještě chviličku, než nám dorazí kolegyně, kolegové.
Zahajuji hlasování. Hlasujeme o návrhu usnesení. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování 264, přihlášeno 168, pro bylo 92, proti 3. Přijato.
Tímto konstatuji, že návrh usnesení byl schválen. Děkuji všem za spolupráci.
Můžeme přejít k dalšímu bodu
Aktualizováno 15. 1. 2025 v 15:51.