Pátek 25. října 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

158.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 706/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a zpravodajka garančního výboru, poslankyně Lenka Dražilová. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 706/2, který byl doručen dne 12. září 2024. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 706/3.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Pan ministr zájem má, prosím tedy, aby se ujal slova.

A vás, kolegyně, kolegové, (Zvyšuje hlas.) žádám o ztišení v sále. Případně se přesuňte do předsálí.

Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, já budu velmi stručný. Jenom připomenu, že tato novela zákona o nemocenském pojištění řeší několik klíčových věcí. To znamená, zavádíme elektronizaci postupu dávek nemocenského pojištění, upravujeme ošetřovné tak, aby bylo možné jej využívat jak pro osoby samostatně výdělečně činné, zaměstnance, kteří fungují na základě dohod o provedení práce či dohod o provedení pracovní činnosti.

Tam, kde je odváděno pojistné, také nově tedy (?) upravujeme stanovit místní příslušnost územní správy zabezpečení, některé další věci, které se týkají lepších procesů v rámci digitalizace, to znamená, myslím si, že to jako velmi pro klientská novelizace tak, abychom mohli jako Česká správa sociálního zabezpečení fungovat operativněji v rámci digitálu a nabízet lepší služby našim klientům. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Otevírám rozpravu, do níž je přihlášená paní poslankyně Jana Hanzlíková, proto ji prosím, aby se i ona ujala slova.

Ještě jednou, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Já také velmi stručně, už jsem o tom mluvila tady v prvním čtení. Za hnutí ANO určitě tuto změnu podporujeme, a to z toho důvodu, že nejenom že elektronizuje část dávek, u kterých k tomu zatím nedošlo, a jak vidíme, tak vždycky je dobré nabízet klientům obě dvě možnosti. A jak víme, tak spousty mladých opravdu tuto možnost velmi vítají. Určitě za pozitivní považuji zavedení ošetřovného pro další skupiny lidí, jako je OSVČ, nebo lidí, kteří pracují na dohody, protože dojde k tomu vyvážení a srovnání podmínek pro maminky, které pracují v různých pracovních formách.

V tom prvním čtení jsem trochu upozorňovala na to, že ta změna, která se týká zakotvení komplexního informačního celku na MPSV, je opravdu velmi složitá. Zažila jsem určité přípravy v době, kdy jsem tam pracovala, takže jenom bych si přála, aby se tomu opravdu věnovala velká pozornost, což snad bude. A určitě za pozitivní považují také to, že se zavádí nárok na peněžitou pomoc v mateřství i pro doktorandy. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Pokud se již nikdo nehlásí do rozpravy, tak rozpravu končím.

Závěrečná slova? Ano? (Někdo z pléna: Do podrobné se hlásím.) Do podrobné, ta není v třetím čtení. My se nacházíme...

Tak zájem o závěrečné slovo má pan ministr, nebo to nechce pojímat jako závěrečné slovo? To byste otevřel rozpravu znovu.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Ne, já potřebuju načíst podle § 95 úpravu účinnosti některých ustanovení.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobře. Prosím tedy, abyste tak učinil.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Tak děkuji. Jestli tedy mohu, tak já právě v souladu s jednacím řádem paragraf 95 odstavec 2 zákona číslo 90/1995 Sb., o jednacím řádu, chci navrhnout úpravu tohoto sněmovního tisku, opravu data účinnosti části třetí, článku 5, novelizačních bodů 17, 18 a 19 a čl. 6, a to tak, že uvedené novelizační body v článku 5 a článek 6 nabydou účinnosti dnem 1. ledna. 2026. Uvedené novelizační body a na ně navazující přechodná ustanovení se týkají nahrazení institutu promlčení pojistného na sociální zabezpečení nově zaváděnou prekluzí pojistného. Návrh zákona by měl u ustanovení týkající se prekluze pojistného nabýt účinnosti 1. ledna. 2025. Bohužel se však již nyní ukazuje, že jde o velmi krátkou legisvakanční lhůtu, neboť návrh zákona je stále v legislativním procesu a přechod z promlčení na prekluzi pojistného je zásadní změnou právní úpravy, kterou je potřeba implementovat do aplikačního programového vybavení České správy sociálního zabezpečení, což je do 1. ledna 2025 nereálné. Nejde přitom jen o nastavení programového vybavení do budoucna, je nezbytné také příslušnými úpravami zajistit u už existujících pohledávek, že u nich budou správně nastavena pravidla pro běh prekluzivní lhůty. V technických možnostech České správy sociální zabezpečení není se na tak zásadní změnu v tak krátké době připravit a řádně ji podmínkách ČSS implementovat.

Navrhovanou opravou účinnosti se tak vytvoří pro Českou správu sociálního zabezpečení dostatečný prostor pro implementaci nové právní úpravy do aplikačního vybavení včetně kontroly běhu prekluzivní lhůty a pro odpovídající informační kampaň vůči veřejnosti. Rovněž by se tak vytvořil prostor pro další podrobné posouzení navrhovaného textu právní úpravy prekluze pojistného a případné zpřesňující a formulační úpravy.

S ohledem na uvedené tedy navrhuji tuto opravu. V části šesté, článku 10 (účinnost) se na konci textu doplňuji slova "a s výjimkou článku 5 bodů 17, 18 a 19 a článku 6, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2026." Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Pan ministr tímto vystoupením znovu otevřel rozpravu, protože je potřeba tady toto načíst v rozpravě, nikoliv tedy, že by to bylo cokoliv špatného, jenom to konstatuji, a ptám se zase tedy, ještě někdo chce přihlásit do rozpravy? Pokud tomu tak není, tak znovu otevřenou rozpravu opravdu znovu končím.

Zájem o závěrečné slovo máte, pane ministře? Ani paní zpravodajka nemá, tak proto přikročíme k hlasování o návrzích. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

Prosím tedy zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurálními návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo. Takže já řeknu, že výbor pro sociální politiku jako garanční výbor navrhuje následující hlasovací proceduru. Za prvé návrhy legislativně technických úprav, které byly ve třetím čtení načteny, za druhé pozměňovací návrh A1, za třetí pozměňovací návrh A2, za čtvrté pozměňovací návrh A3, za páté pozměňovací návrh A4, za šesté pozměňovací návrh B a za sedmé hlasování o návrhu jako celku.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, já vám děkuji a nyní se táži, zda je zájem navrhnout alternativní návrh procedury? Nikoho nevidím, a jelikož se jedná o proceduru poměrně jednoduchou, tak myslím, že nemusíme hlasovat o této proceduře, tak jak byla paní zpravodajkou načtena. Proto přistupme prosím k jednotlivým návrhům a hlasujme je. Prosím paní zpravodajku o první návrh.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Jak jsem řekla, za prvé bychom hlasovali návrhy legislativně technických úprav, jedná se o úpravu účinnosti tak, jak ji před chvilkou pan ministr načetl.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. K tomu tedy není zaujato stanovisko, takže se na stanoviska netáži.

 

Rovnou zahajuji hlasování o legislativně technických návrzích. Ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?

Ve 100. hlasování je přihlášeno 167 přítomných, pro 152, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Prosím.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Za druhé, pozměňovací návrh označený jako A1 pana poslance Kaňkovského. Týká se cíle podřadit všechny informační systémy, jejichž správci jsou aktuálně jak Česká správa sociálního zabezpečení, tak Ministerstvo práce a sociálních věcí, pod jeden integrovaný informační systém MPSV. Stanovisko: doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko navrhovatele? (Navrhovatel: Souhlas.)

 

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Ve 101. hlasování je přihlášeno 167 přítomných, pro 155, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Prosím.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Za třetí pozměňovací návrh A2 poslankyně Pivoňka Vaňkové. Jeho cílem je odstranění znevýhodnění studentek, které se aktivně připravují na budoucí povolání, a tato doba jim není započítávána do povinné doby účasti na nemocenském pojištění. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko navrhovatele? (Navrhovatel: Souhlas.)

 

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 102 je přihlášeno 167 přítomných, pro 154, proti nikdo. Návrh byl taktéž přijat.

 

Prosím.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Za čtvrté pozměňovací pozměňovací návrh A3 pana poslance Navrátila, který se týká vybudování pilotního systému evidence měsíčních hlášení zaměstnavatele, který by měl umožnit efektivní výkon státní správy bez nutnosti opakovaného sběru stejných údajů. Správcem evidence bude Ministerstvo práce a sociálních věcí. A stanovisko výboru je doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko navrhovatele? (Navrhovatel: Souhlas.)

 

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 103, je přihlášeno 167 přítomných, pro 154, proti nikdo. Návrh byl taktéž přijat.

 

Prosím.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Za páté pozměňovací návrh A4 paní poslankyně Pivoňka Vaňkové, jehož obsahem jsou legislativně technické úpravy, jimiž se upřesňuje text původního návrhu a stanovisko výboru je taktéž doporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko navrhovatele? (Navrhovatel: Souhlas.)

 

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Ve 104. hlasování je přihlášeno 167 přítomných, pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

 

Poslankyně Lenka Dražilová: A za šesté pozměňovací návrh pod písmenem B poslankyně Dražilové, který odstraňuje z návrhu zákona navržená ustanovení § 110, kterými mělo být zavedeno přerušení výplaty ošetřovného. Stanovisko výboru: nedoporučující.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Stanovisko navrhovatele? (Navrhovatel: Nesouhlas.)

 

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 105 je přihlášeno 167 přítomných, pro 6, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

Vypořádali jsme se všemi návrhy, o všech bylo hlasováno, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona, a proto přednesu návrh usnesení:

 

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 706, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 106 přihlášeno 168 přítomných, pro 162, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji paní zpravodajce i panu navrhovateli a končím projednávání tohoto bodu.

 

Přikročíme k bodu číslo

Aktualizováno 31. 10. 2024 v 13:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP