Úterý 22. října 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
4.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 669/4/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 669/5 a informace k pozměňovacím návrhům vám byla rozeslána elektronickou poštou. Vítám mezi námi pana senátora Romana Krause a prosím, aby za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům se vyjádřil místopředseda vlády, ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Tak ještě jednou hezký den, nebo tedy začínající večer, dámy a pánové. Já jsem si nachystal poměrně podrobný materiál, nicméně zkusím ho zkrátit, protože ten zákon tady byl diskutován.
Tedy dovolte mi stručně připomenout návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění, jímž se do právního řádu České republiky implementuje evropské nařízení, dominantně to bylo o tom evropském nařízení o hodnocení zdravotnických technologií HTA. Pak tady poslaneckým návrhem k tomu přibyl systém vlastně změny hrazení léků, který já se domnívám, že je pro pacienty, pro občany České republiky velmi zajímavý, a to ten, že automaticky se budou odčítat doplatky a ve chvíli, kdy ten doplatek bude vyčerpán, tak nebude muset pacient, pokud projde ten poslanecký návrh, nebude muset platit doplatek.
Nicméně v Senátu k tomu přibylo několik pozměňovacích návrhů, z nichž ten jeden byl načten na plénu, a já tedy s tím posledním, který byl načten na plénu a který nebyl konzultován s Ministerstvem zdravotnictví, nemohu souhlasit. Z textu navržené úpravy týkající se přerozdělení pojistného, a to je to, o čem já mluvím, na veřejné zdravotní pojištění především plyne, že součástí přerozdělení není příjem z pojistného za vojáky v činné službě a žáky vojenských škol. K tomu absolutně není důvod. Na tuto úpravu však již nenavazují další ustanovení ohledně přerozdělení pojistného. Zmíněná skupina pojištěnců, kteří jsou normální pojištěnci, je pak nutně stále součástí přerozdělení společného příjmu a společné příjmy budou určené zdravotní pojišťovně přerozděleny i na tuto skupinu pojištěnců.
Když to přeložím do jazyka, který je snad pochopitelný, tak zjednodušeně řečeno Vojenská zdravotní pojišťovna si nejdříve ponechá vybrané pojistné a následně dostane na stejnou skupinu pojištěnců přerozdělení pojistného ještě jednou. To je to, co se tam objevilo, a s tím nemohu jako ministr zdravotnictví souhlasit. Proto prosím o podporu toho zákona v tom znění, jak byl přijatý Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane vicepremiére, a nyní poprosím, aby se slova ujal pan senátor Roman Kraus.
Senátor Roman Kraus: Dobrý večer, pane předsedající, dámy a pánové, já k vám předstupuji s odůvodněním vrácení návrhu výše jmenovaného zákona Senátem a s pozměňovacími návrhy, které byly schváleny během legislativního procesu. A jenom krátce k tomu legislativnímu procesu. Pozměňovací návrhy byly schváleny dva ve výboru pro zdravotnictví a následně potom třetí na plénu, který bohužel, tak jak bylo řečeno panem ministrem, protože to bylo velmi rychlé jednání, nebyl konzultován s Ministerstvem zdravotnictví. Přesto bylo hlasováno u návrhu vrátit návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy a z 54 přítomných senátorek a senátorů hlasovalo 51 pro.
Nebudu opakovat, proč ty pozměňovací návrhy byly uplatněny, protože jenom v krátkosti lze říci, že současná právní úprava slučování zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven je v praxi téměř neaplikovatelná. Vyžaduje podle § 6 odst. 5 zákona číslo 280/1992 Sb., že by po dobu šesti měsíců neplnily závazky jak vůči poskytovatelům zdravotních služeb, tak vůči pojištěncům a o sloučení by mohly požádat až tehdy, kdyby šest měsíců byly závazky po splatnosti a zároveň po stejnou dobu nebyly schopny zajistit dostupnost zdravotní péče. Takže jinými slovy, tato právní úprava je prakticky neaplikovatelná, a proto jsme chtěli, aby byly přijaty úpravy, které umožní zaměstnaneckým pojišťovnám rozhodnout o sloučení bez restriktivních podmínek. A je to v gesci správních rad pojišťoven.
Co se týče změny přerozdělení, tak z toho měli být vyjmuti jen vojáci z povolání a studenti vysokých škol vojenských, což je asi 38 000 pojištěnců. Vojenská zdravotní pojišťovna má pojištěnců 720 000 dohromady a tam by vlastně výběr pojistného za tyto pojištěnce nebyl součástí přerozdělení, všechno ostatní ano.
Co se týče toho pozměňovacího návrhu k očkování, to už pan ministr zmínil, a v podstatě chceme, aby při hodnocení očkovacích látek a monoklonálních protilátek, které jsou určeny k profylaxi, procházeli stejným způsobem schvalování jako u léků, to znamená Státním ústavem pro kontrolu léčiv ve správním řízení s určitými výjimkami, protože tyto látky se liší.
Takže to je asi vše k tomu zdůvodnění pozměňovacích návrhů. A samozřejmě já ze své pozice, protože jsem ten návrh ke schválení také schválil, tak doporučuji schválit návrh zákona ve znění pozměňovacích návrhů ze Senátu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane senátore, a ptám se, zda se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru, kterým je pan poslanec Petr Fifka? Ano, je tomu tak. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Fifka: Děkuji, pane předsedající. Já jenom velmi technicky. My jsme tento zákon schválili, na 108. schůzi dne 26. 6., Senátu byl postoupen 23. 7. 2024, který jej projednal na své 28. schůzi a návrh zákona vrátil zpět s již zmíněnými pozměňovacími návrhy. Já se dál nebudu vyjadřovat k tomu meritu, protože to udělal pan ministr zdravotnictví. Tak tudíž tímto moje stručná zpravodajská zpráva.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně a otevírám rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Farhan.
Poslanec Kamal Farhan: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Dovolte mi, abych se vyjádřil krátce k předloženému zákonu a k senátní vratce. My jsme tady schválili předtím úpravu, sněmovní verzi, o které hovořil pan ministr. A abych začal mile, tak já jsem s ním ve shodě, protože ten zákon byl nekonfliktní. Ten jeden pozměňovací návrh, který schválila Sněmovna, myslím si, že byl propacientský a pro lidi, proto jsme ho také podpořili a myslím si, že je to správně. Já věřím, že my většinově potom podpoříme sněmovní verzi znova.
Co se týká té senátní vratky, tak dovolte mi říci, to, co tady předložil pan senátor Kraus, prostřednictvím pana předsedajícího, já za sebe si umím představit, když hovořil o slučování pojišťoven a zjednodušení systému, takže to jenom do budoucna si takovou věc umím představit. Co si však neumím představit, je zvýhodnění, jednostranné zvýhodnění vojenské pojišťovny. Já tady můžu jenom spekulovat, že je to jedna ze dvou pojišťoven, o kterých psalo ministerstvo ve své důvodové zprávě, že se letos dostanou do finančních potíží. Už mezi lékaři se hovoří, a já nevím, kteří to jsou, nebo ani nechci říkat, která to je, a ani to číslo tady nebudu říkat, ale je větší než 1 miliarda nebo může být větší než 1 miliarda, že se tam platby pro zdravotnická zařízení a lékaře se zpožďují. Rozumím tomu, proč to tam bylo předložené. To znamená to, co tady předloženo je, že o řády miliard korun se zvýhodňuje jedna pojišťovna, to znamená vojenská pojišťovna. To by rozkolísalo znovu ten systém, který už je takto rozkolísaný touto vládou, úhradovou vyhláškou, dostává se systém do deficitu a ty peníze jsou vysávány z pojišťoven. Kdyby bývalá vláda Andreje Babiše nezajistila dostatek peněz pro zdravotnictví, kdyby nezajistila polštář ve zdravotních pojišťovnách, tak v žádném případě tato vláda nemohla takto chaoticky rozhazovat peníze, řídit deficitní rozpočet a vysávat pojišťovny.
Tento pozměňovací návrh, který přichází ze Senátu, je jen dalším důkazem toho, že tato vláda další flignou chce nalít peníze do, řekněme, pojišťovny. A já předpokládám, že je to z důvodu toho, aby tato pojišťovna získala na úkor jiných více peněz. Určitě my toto nepodpoříme, protože to je další destabilizace už takhle destabilizovaného systému zdravotního pojištění vládou Petra Fialy. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji a hlásím změnu předsedajícího. V tuto chvíli se nacházíme pořád v obecné rozpravě, tak já se ptám, zdali se ještě někdo nehlásí do obecné rozpravy? Vidím, že ne, tím pádem končím obecnou rozpravu a přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Já přednesu návrh usnesení: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 378/2007 Sb. o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 669/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 669/5.
Takže v tuto chvíli víme návrh usnesení. Já v tuto chvíli zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 57, přihlášeno bylo 185 poslanců a poslankyň, pro bylo 0, proti 74, zdrželo se 111.
Tento návrh byl zamítnut a nebyl přijat. Konstatuji, že jsme tedy návrh ve znění schválené Senátem nepřijali.
Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance.
Já vidím, že už kvorum bylo nastaveno, proto přednesu usnesení: Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997. Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 378/2007. Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 669/4.
Já v tuto chvíli zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 58, přihlášeno bylo 185 poslanců, pro 175, proti žádný. V tuto chvíli konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Já končím tedy projednávání tohoto bodu a otevírám následující bod.
Aktualizováno 31. 10. 2024 v 13:06.