Středa 18. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Věra Kovářová)

59.
Vládní návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 776/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místo ministra průmyslu a obchodu pan ministr Martin Dvořák. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, i podruhé mám to potěšení a čest zaskočit za kolegu Síkelu. Předkládám vám k projednání sněmovní tisk číslo 776, kterým je návrh zákona o digitální ekonomice a změně některých souvisejících zákonů. Návrh novely zákona je předkládán z důvodu adaptace nařízení 2000-022/2065, o jednotném trhu digitálních služeb, a částečné adaptace nařízení 2000-022/868, o evropské správě dat. Účelem tohoto návrhu je zajistit efektivní fungování vnitřního trhu v digitální a datové sféře prostřednictvím zavedení jasného a stabilního právního rámce pro vymáhání povinností vyplývajících z evropských právních předpisů. Návrh určuje příslušné orgány k dozoru, jimiž jsou Český telekomunikační úřad jako takzvaný koordinátor digitálních služeb a Úřad pro ochranu osobních údajů.

Dále návrh vymezuje přestupky za porušení evropských předpisů, jejichž výše je stanovena již na evropské úrovni. Návrh zákona rovněž reviduje platnou právní úpravu v oblasti zprostředkovatelských služeb a ruší zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Cílem je vytvořit komplexní právní rámec pro digitální a datový sektor v Česku. Jak již bylo uvedeno, návrh zákona má adaptační charakter a představuje minimalistickou implementaci práva Evropské unie, neboť obsahuje jen takovou právní úpravu, kterou je nutné přijmout k řádné adaptaci českého právního řádu na předmětná nařízení Evropské unie.

Pokud jde o zrušení zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, který implementoval směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES, o elektronickém obchodu, a nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/11-50, o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele on-line, takzvané P2B. Nařízení návrh zákona tuto implementaci přebírá a upravuje pouze tam, kde je to nezbytné.

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi požádat vás o podporu předloženého návrhu zákona již v prvním čtení, a to z důvodu jeho časové naléhavosti. Současný stav by mohl mít negativní dopady na Česko, neboť se již nacházíme v prodlení s adaptací našeho právního řádu na příslušná nařízení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, vládní návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů, respektive transpozice nařízení DSA - cílem předloženého návrhu je zajištění správného fungování vnitřního trhu v oblasti digitální, a hlavně datové ekonomiky vytvořením právního rámce pro vymáhání povinností plynoucích ze souvisejících právních řádů Evropské unie. Jak už jsem říkal, návrh zákona je adaptačním předpisem k nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2022/2065 ze dne 19. října 2022, které pojednává o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31 ES, dále též nařízení o digitálních službách. A taky částečně se toho dotýká adaptační předpis k nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2022/868, ten je z května 2022 a pojednává o evropské správě dat a o změně nařízení Evropské unie 2018/1724, dále jen nařízení o správě dat.

Nařízení o digitálních službách aktualizuje a harmonizuje pravidla pro digitální služby na vnitřním trhu a stanovuje povinnosti a odpovědnosti poskytovatelů zprostředkovatelských služeb, zejména se jedná o on-line platformy, a zároveň usiluje o vyšší bezpečnost uživatelů on-line a posílení jejich základních práv. Povinnosti poskytovatelů jsou stanoveny asymetricky právě podle velikosti poskytovatele a typu služby s výjimkou některých povinností pro mikro a malé podniky.

Účelem nařízení o správě dat je usnadnit, respektive zvýšit sdílení osobních i neosobních dat v rámci Evropské unie prostřednictvím vytvoření horizontálního rámce pro poskytovatele služeb zprostředkovatelů dat a rámce pro dobrovolné poskytnutí osobních dat právě pro altruistické účely. S ohledem na to návrh zahrnuje jednak určení příslušných orgánů, které odpovídají za vymáhání nařízení o správě dat a nařízení o digitálních službách, tam máme Český telekomunikační úřad a Úřad na ochranu osobních údajů, ale jednak také stanovení pravidel týkajících se sankcí za porušení nařízení o správě dat a nařízení o digitálních službách. Cílem návrhu je rovněž revize platné právní úpravy v oblasti zprostředkovatelských služeb, a proto se jím zrušuje současný právní rámec, který je upraven zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, například zákon o některých službách informační společnosti.

Součástí návrhu zákona jsou s výše uvedenými cíli, které jsou jasně definované v nařízení, tak jsou to právě návrhy související s návrhy novel trestního řádu, zákona o správních poplatcích, občanského zákoníku, kde máme nové ustanovení o elektronickém obchodu, zákona o zvláštních řízeních soudních a novel některých dalších zákonů zpracovaných právě z důvodu nezbytného zajištění souvisejících změn v právním řádu, a to se konkrétně týká návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele, novely autorského zákona, novely zákona o audiovizuálních mediálních službách a na vyžádání také novely zákona o kybernetické bezpečnosti. O tom jsme se tady bavili včera.

Navrhovatel navrhl Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu. Navržená je účinnost patnáctým dnem po dni vyhlášení s některými výjimkami a termíny stanovené pro implementaci již uplynuly. Ale to není asi ani první, ani poslední transpozice, kde nám v uvozovkách ujel vlak. Toliko k mé zpravodajské zprávě. A po kolegovi Králíčkovi se hlásím do obecné rozpravy. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Já si poznamenám vaši přihlášku do rozpravy. Otevírám nyní obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášena s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Asi chápete, proč sem teď přicházím. Návrh je předkládán v takzvané devadesátce. A já jménem dvou klubů - poslaneckého klubu hnutí ANO a poslaneckého klubu hnutí SPD - podávám veto na projednání zákona ve zkráceném řízení podle § 90 jednacího řádu. Dovolte, abych to stručně odůvodnila.

 

 

Poslankyně Alena Schillerová: Vzhledem k tomu, že navržená novela zároveň upravuje řadu dalších právních předpisů, jako je trestní řád, zákon o správních poplatcích, občanský zákoník, zákon o zvláštních řízeních soudních, zákon o ochraně spotřebitele, autorský zákon a další, je nutno jej podle našeho názoru řádně projednat. Již nyní nás subjekty, kterých se novela přímo dotýká, upozorňují na sporné body, kterým se chceme věnovat ve výborech tak, aby byly všechny sporné body vyjasněny. Samo Ministerstvo průmyslu a obchodu na zhruba před týdnem konané konferenci sdělilo, že k tomuto zákonu připravuje již nyní novelu, která by transponovala další nařízení Evropské unie vztahující se k digitální ekonomice. A to jsou právě ty důvody, proč jsem vznesla veto. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Zaznamenala jsem tedy vaši námitku, respektive námitku dvou poslaneckých klubů hnutí ANO a SPD. Budeme tedy nadále postupovat podle § 90 odst. 7. Nyní je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Robert Králíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych dnes vystoupil s projevem k návrhu zákona o digitální ekonomice, který dnes projednáváme. Tento návrh známý pod číslem sněmovního tisku 776 přináší zásadní změny, které se týkají pokut a regulací v oblasti digitální ekonomiky. Já mám vážné pochybnosti o jeho dopadech na české firmy a celou naši ekonomiku.

Předně bych chtěl poukázat na to, že v rámci tohoto návrhu se objevuje skokové navýšení sankcí za porušení pravidel v oblasti obchodních sdělení a nařízení P2B, takzvané platform-to-business. Maximální výše sankcí se má navýšit až na 4 % celosvětového obratu nebo 20  milionů eur, což je za mě obrovský rozdíl oproti stávající výši pokut, která je v současnosti stanovena na 10 milionů korun. U nařízení P2B pak hrozí zvýšení až na 6 % celosvětového obratu. Dovolte mi zde zdůraznit, že toto navýšení pokut je podle odborníků a sdružení, například Sdružení pro internetový rozvoj, zcela nepodložené empirickými daty. Naše dozorové orgány, jako jsou ČTÚ a Úřad na ochranu osobních údajů, které mají s vymáháním těchto pravidel praktické zkušenosti, v připomínkovém řízení nepožadovaly tak drastické navýšení pokut. Přesto však bylo toto navýšení iniciováno Úřadem vlády bez dostatečného odůvodnění nebo analýzy dopadů.

Zarážející je také skutečnost, že tato změna je ve skutečnosti nad rámec požadavků evropské legislativy. Zákony, které implementujeme, jako je digitální dekáda, sice stanovují určité standardy, ale nepožadují provedení tak drastických změn, jaké se zde navrhují. Tím pádem zde dochází k jevu, který bychom mohli také nazvat gold-plating, tedy přehánění legislativních požadavků bez jasné potřeby.

Jaké budou dopady na české podnikatele? Musíme si uvědomit, že tento návrh zákona může mít katastrofální důsledky pro malé a střední podniky, zatímco nadnárodní korporace mohou absorbovat vysoké pokuty, pro naše malé a střední podniky by mohly být takto nastavené sankce zcela likvidační. Navíc hrozí, že v praxi bude docházet k diskriminaci českých podniků vůči jejich zahraniční konkurenci, která má jiné podmínky v domovských zemích.

Závěrem bych chtěl vyzvat všechny své kolegy v této Sněmovně, aby zvážili skutečné důsledky tohoto návrhu. Legislativa by měla být vždy empiricky podložená, vycházet z potřeb praxe a měla by reflektovat reálné dopady na ekonomiku. Tento návrh v jeho současné podobě žádnou z těchto podmínek nesplňuje.

Z tohoto důvodu se přidávám k tomu, co říkala předsedkyně našeho klubu, abychom projednali tento zákon ve standardním legislativním procesu. Měli jsme to tu včera v zákoně o kybernetické bezpečnosti, máme to tu znovu. Pojďme se na to podívat ve standardním procesu. Věřím, že ve druhém čtení najdeme nějakou společnou řeč. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Marek Novák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo. Nebudu agresivní, budu dál hodný, protože se bavíme o technických novelách. Za jednu věc musím pochválit Ministerstvo průmyslu a obchodu, a to za to, že připravilo tuhle nádhernou brožuru (ukazuje), která na pár stránkách vysvětluje, o co jde.

A teď proč to veto? Paní předsedkyně jasně řekla, čeho všeho se to dotýká, kolik právních norem nám tam padá. Ale já vám z toho letáku přečtu větu na úvodní straně: "Nová pravidla, která DSA zavádí, budou mít zásadní vliv na to, jak bude v dalších letech vypadat on-line prostředí." Už to je důvod k tomu, abychom se tomu skutečně věnovali tak, jak máme, a nehnali tady nějaký rozjetý vlak. Takže děkuju a s tím vetem samozřejmě souhlasím.

Další věc. Opět a znovu papežštější než papež, a je to furt, pořád dokola, zákon o kybernetické bezpečnosti, papežštější než papež, zákon o elektronických komunikacích, papežštější než papež. A teď nám přichází zákon o digitální ekonomice, který zásadně změní on-line prostředí - jsme zase papežštější než papež. My si tady na jednu stranu stěžujeme, jak ta Evropská unie na nás hrne a my nejsme schopni mnohdy zastavit. Před chvílí jsme se tady bavili o zastoupení žen, za chvilku se tady budeme bavit o zastoupení lidí, kteří se cítí jako kytička nebo pejsek, a stejně přes to všechno, na co si tady stěžujeme, že nám sem unie hrne, tak dostaneme z unie technickou novelu. A i tu technickou novelu my jsme schopni prostě ještě vytunit. Dát tam ty pokuty větší, protože ta Evropská unie ty pokuty navrhla malé. A udělal to Úřad vlády. Proč? Až vlastně připomínka Úřadu vlády tady tohle způsobila, ministerstvo to nechtělo, ale Úřad vlády se rozhodl to takzvaně zharmonizovat. No, tak jako sorry, ale jestli tady budeme harmonizovat tím způsobem, že budeme naše podnikatele ještě více sekat, no tak to jsme fakt dopadli.

Takže, přátelé, prosím vás, znovu, přestaňme být papežštější než papež, dělejme tu svoji práci pořádně, všímejme si těch červíčků, které se nám tam do těch zákonů dostávají, a hlavně zbavme se jich a vyndejme je. A rozhodně z tohoto zákona je potřeba tohoto červa vyndat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr? Nemá zájem. Pan zpravodaj také nemá zájem. V obecné rozpravě nezazněl návrh na vrácení ani na zamítnutí předloženého návrhu.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Přistoupíme tedy k hlasování. Já zagonguji a přivolám kolegy z předsálí.

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu? Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 142, přihlášeno 107 poslanců a poslankyň, pro 88, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nikoho nevidím. Další návrhy, které bychom měli hlasovat v obecné rozpravě, nezazněly, já končím projednávání tohoto tisku. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

Než zahájíme další bod, přečtu omluvu, která dorazila. Omlouvá se paní ministryně Černochová od 15 hodin z pracovních důvodů.

 

Nyní budeme projednávat bod

Aktualizováno 26. 9. 2024 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP