Středa 18. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti
/sněmovní tisk 694/ - druhé čtení

Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Budu velmi stručný. Měníme 18 zákonů a navážu na vystoupení pana poslance Nachera. My jsme už u toho vašeho tisku avizovali, že se to pokusíme vyřešit při implementaci MiCA a DORA. Proto jsme taky vedli tak dlouhou debatu s Českou národní bankou, která byla silným odpůrcem sněmovního tisku 631, a podle mě jsme našli kompromisní řešení, které je přijatelné i pro Českou národní banku jako regulátora trhu. To je všechno, co jsem v úvodním slově chtěl říct, nebylo to, že jsme nechtěli poslanecký návrh, (chtěli?) jsme vládní návrh, chtěli jsme využít téhleté implementace k tomu, abychom problém, který popsal pan poslanec Nacher, vyřešili. A myslím si, že pozměňovací návrhy, které přijal rozpočtový výbor, tuto problematiku řeší. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Poprosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Havránka. A jenom podotýkám, že usnesení tohoto výboru vám byla doručena jakožto sněmovní tisky 694/1 a 2. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Havránek: A přesto já vás, kolegyně, kolegové, rád s usnesením seznámím. Je to usnesení tedy ze 48. schůze ze dne 4. září, kdy "po rekapitulaci zpravodaje Jiřího Havránka, stanovisku Ministerstva financí a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny:

I. konstatuje, že pro účel projednávání ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně řadí pozměňovací návrhy do skupin podle věcného obsahu takto:

A) udělování licencí subjektům,

B) platební styk,

C) podnikání na kapitálovém trhu, doplňkové služby a

D) daň z příjmů;

II. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisu Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti, sněmovní tisk 694, vyslovila, souhlas ve znění pozměňovacích návrhů," kdy já se omlouvám, ale nebudu zde číst jednotlivé legislativní texty, pouze bych vám teď ve zkratce představil, o čem ty pozměňovací návrhy byly.

Nejprve pozměňovací návrh Jiřího Havránka, Michala Zuny a Michaela Kohajdy, kdy tedy dochází k omezení problému, který se týká 25 000 subjektů nelicencovaných, které byly schované pod volnou živností "nakládání s virtuálními aktivy". Tato volná živnost v tuto chvíli končí a opravdu směřujeme k plnému licencování. Budou zde licence podle MiCA, to je to, co projednáváme, a vznikají další licence, které budou vydávány Finančním analytickým úřadem.

Další pozměňovací návrh se týkal změny zákona o platebním styku, kdy dochází k otevření platebních systémů pro platební instituce a instituce elektronických peněz, adaptace nařízení o okamžitých platbách a upřesní transpozice směrnice PSD2.

Další pozměňovací návrh Jiřího Havránka se týká změny zákona o podnikání na kapitálovém trhu, kdy zde dochází k zavedení dalších podnikatelských činností obchodníků s cennými papíry. Je to reakce na rozsudek SDEU ve věci Fondee.

Co se týče dvou pozměňovacích návrhů posledních, ty jsou předkládány poslanci Havránkem, Novákem, Michálkem, Nacherem, Zunou, Králíčkem, Flekem, Sládečkem a Kohajdou - vidíte, že napříč politickým spektrem. V návrhu 4707 dochází ke změně § 255 zákona o platebním styku, kdy zavádíme právě to právo na bankovní účet pro licencované subjekty. Znovu opakuji, to je ten posun od tisku 631, kdy jsme to zaváděli pro všechny, to by bylo těch 25 000 subjektů, a to by byl ten problém - nyní je to čistě pro licencované subjekty pod MiCA a pod licencí (FAÚ?), kdy se bavíme o opravdu 30 subjektech - možná. Uvidíme, zde jich bude více nebo méně, ale opravdu to budou desítky, nikoli tisíce.

No a poslední pozměňovací návrh - znovu Havránek, Novák, Michálek, Nacher, Zuna, Králíček, Flek, Sládeček a Kohajda - kdy dochází ke změně zákona o daních z příjmu a je zaváděn takzvaný časový a hodnotový test u kryptoaktiv na stejné bázi, jako je tomu u cenných papírů.

Všechny tyto pozměňovací návrhy byly přijaty rozpočtovým výborem. To vše tedy k mé krátké - snad - zpravodajské zprávě a děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Levko. Jenom podotýkám, že za minutu budeme muset ukončit tento bod.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Vážení pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegové a kolegyně, zbyla nám tedy jedna minuta, takže já jsem v této obecné rozpravě chtěla odůvodnit svůj pozměňovací návrh, který byl nahrán do systému pod číslem 4931, ale protože nemáme čas, tak se odvolávám na písemné odůvodnění, které je v systému. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Končím obecnou rozpravu. Závěrečná slova? Není zájem, zahajuji podrobnou rozpravu. Poprosím přihlášenou paní poslankyni Levko.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo. Já se tímto hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 4931. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Končím podrobnou rozpravu. Je zájem o závěrečné slovo, pane ministře? Není. Pan zpravodaj rovněž ne, tím pádem končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji všem za spolupráci. Stihli jsme to akorát a ve 12 hodin máme zařazený pevně další bod, takže já předám řízení schůze. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné poledne, vystřídali jsme se v řízení schůze. A na 12. hodinu máme pevně zařazený bod, který nese název Zajištění voleb. A já prosím, aby se ujal slova navrhovatel tohoto bodu, pan poslanec Radek Vondráček. A chci se zeptat, bude-li souhlasit, že se stane i zpravodajem tohoto bodu. Souhlasí? Dobře. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji, pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, v vážení páni poslanci, dovolte mi na úvod krátkou poznámku. Padesát minut na toto téma považuji za hranici důstojnosti, že by si to opravdu zasloužilo větší prostor. Ale já se pokusím tedy maximálně sám sebe zestručnit, aby mohl reagovat pan ministr vnitra a abychom mohli debatovat.

Vláda se rozhodla nevyhlásit nouzový stav a následně nepřijmout zákon o odložení voleb. Převzala tak plnou odpovědnost za regulérnost voleb za situace, kdy celá řada měst a obcí postižených povodní musí pár dní poté, co opadla, a někde teprve opadne voda, zorganizovat volby, které nebudou moci být napadeny u soudu pro svoji neplatnost. My tedy chceme slyšet na parlamentní půdě, na základě jakých dat se vláda rozhodla. Malá poznámka; není třeba pravda, co říkal pan premiér, že mluvil a jednal se všemi dotčenými hejtmany. Nejvíce postiženým krajem je Moravskoslezský kraj a osobně mi pan hejtman Bělica potvrdil, že s ním rozhodně nikdo nemluvil.

Chtěl jsem se zeptat, jestli proběhla třeba aspoň nějaká rámcová jednání s Poslaneckou sněmovnou, Senátem, prezidentem, jestli se zvažoval ten nouzový stav a jestli bychom to všechno zvládli.

Podstatné je, že v tom nemůžeme ty primátory a starosty nechat. To oni mají podle zákona odpovědnost za řádný průběh voleb v místech, kde v tuto chvíli není elektrický proud, do obce v tuto chvíli třeba není ani přístup, někde není signál a volební místnosti, na které jsou voliči po léta zvyklí, tak jsou vytopené. A v pátek dopoledne má být vše připraveno a volební komise mají být nastoupeny, proškoleny, místnosti mají být vybaveny. Přitom jsou to často malé obce s úřadem o jednom, dvou lidech, kteří sami mohli být vyplaveni a mají jiné starosti.

To samé platí o členech volebních komisí. My máme informace z terénu, že někteří starostové mají chuť ty volby víceméně bojkotovat. Dávají přednost obnovení základních funkcí měst a obcí, ochraně zdraví a majetku občanů, čímž naprosto vyčerpávají veškeré své personální kapacity. Hlavně mají obavu, aby to nebyli nakonec právě oni, na koho se ukáže prstem, že ty volby nezvládli.

My bychom proto rádi v konstruktivní atmosféře slyšeli tady v Poslanecké sněmovně konkrétní informace. Především kolika volebních okrsků, kolika voličů, kolika poškozených volebních místností se vlastně nouzová situace týká. Má Ministerstvo vnitra přehled, má konkrétní seznam? My máme nějaké informace, že snad tato data budou kompletně k dispozici až ve čtvrtek. Jakým způsobem ministerstvo konkrétně obcím poskytne pomoc, kterou už přislíbili členové vlády prostřednictvím tiskových konferencí.

Především, a to je to nejdůležitější, personální zajištění, kdo fyzicky pomůže s distribucí a vybavením místností? Slyšeli jsme třeba, že se zvažuje využití sboru dobrovolných hasičů, takzvaných nezásahových osob.? Kdo třeba fyzicky pomůže s distribucí těch elektrocentrál? Kolik? Kde? Kam? To všechno zajímá ty starosty a hejtmany. Jak je zajištěn dostatečný počet volebních lístků, jak budou dodány? Kým? Kdy? Protože spousta z nich byla zničena během záplav samozřejmě. Jak budou doplněny volební komise, jak budou ti noví členové proškolení, kdy? Jak budou, a to je velice důležité pro regulérnost voleb, jak budou voliči informovaní. Jak bude ministerstvo třeba směřovat ty lidi, aby se zúčastnili voleb? Jak je bude motivovat, informovat, aby se za tak mimořádných okolností voleb zúčastnili? Oni jsou zvyklí, že ty informace mají na volebních lístcích, ale teď půjdou volit úplně někde jinde a těch volebních míst bude zřejmě méně, protože není fyzicky možné, aby se zajistil plný počet volebních místností. Jak je zajištěno materiální zajištění v těch nouzových volebních místnostech.

Počítá se například s větším nasazením těch přenosných uren, což by bylo řešení pro některé obce? Jak ministerstvo pomůže lidem, kteří přišli o své doklady? Jde jim ještě nějak narychlo pomoci s vystavením nových dokladů? Nemají rodné listy, nemají občanky, nemají pasy, opustili ty domovy narychlo a měli by zájem zúčastnit se voleb.

Jak tedy bude probíhat kompletně ta osvěta, nebo jak bych to nazval, při těchto volbách? Abychom se nedočkali toho, že ta účast bude opravdu v těch postižených oblastech mizivá a bude to opravdu na hraně možná ne platnosti, ale důstojnosti voleb. Vždycky si tady připomínáme, že ty volby jsou základní stavební kámen demokracie, a proto bychom se tak k nim měli chovat. To je z mé strany vše, snad jsem nebyl příliš dlouhý.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče, a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana ministra vnitra Víta Rakušana. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se pokusím na ty otázky, které tady padly, velmi podrobně a velmi konkrétně odpovědět a doufám, že vás to přesvědčí o tom, že ten argument pro nezrušení, neposun voleb je skutečně pádný.

Jenom mi na začátek dovolte říci, že my jsme opravdu v tom Olomouckém a Moravskoslezském kraji byli, byli jsme i v těch nejzapadlejších vesnicích, kam jsme se dostávali opravdu jenom těžko - to má pan poslanec určitě pravdu. Hovořili jsme se starosty, hovořili jsme s tajemníky, včera jsme měli i jednání s panem hejtmanem Bělicou a samozřejmě i jemu jsme na oficiálním jednání sdělili, že volby budou konány. Byl jsem na krizovém štábu města Bohumín, města, které je momentálně bez elektriky, je vyplaveno. Seděl jsem vedle pana starosty a samozřejmě jsem se s ním bavil krom jiných problémů, jak obnovit elektřinu a podobně, o tom, zda umí zajistit volby v Bohumíně, zda jsou na to připraveni a podobně. Třeba v Bohumíně z 19 volebních okrsků všech 19 bude v provozu a podobně.

Ale chápu, že jsou i jiné obce, chápu, že jsou obce ještě postiženější, kde ten problém je. Sám jsem starostou byl a sám chápu, že ty priority těch daných starostů v těch obcích a vesnicích jsou skutečně jiné. Zajistit základní lidské potřeby svým obyvatelům a chápu, že z tohoto úhlu pohledu ty volby, samozřejmě dlouhodobě plánované volby, nepřicházejí v úplně nejvhodnějším termínu Takže to pochopení tady určitě je, ale já vás chci hned na začátek ujistit, než přijdu k těm konkrétním, velmi konkrétním krokům, že nejenom vláda, Ministerstvo vnitra, Hasičský záchranný sbor a jednotlivé kraje samozřejmě, jejich součinnost je velmi potřebná, udělají všechno pro to, aby v téhle těžké situaci pomohly zajistit průběh voleb, zvládnout to tak, aby volby proběhly regulérně, aby volby proběhly tak, aby se každý občan mohl ke svému volebnímu právu dostat.

Krajské a senátní volby se v pátek a v sobotu uskuteční.

My jsme přesvědčeni, že dokážeme zajistit hlasování i v místech, která jsou zasažena povodní. Jak už řekl pan kolega Vondráček, nouzový stav by musel být vyhlášen, aby volby mohly být odloženy, stejně tak by paní předsedkyně Poslanecké sněmovny musela vyhlásit stav legislativní nouze, vyhlásit zkrácené lhůty pro projednání zákona.

Vyhlášení nouzového stavu je samozřejmě velmi intenzivním právním instrumentem a je potřeba objektivně v naší právní diskusi říci, že vyhlášení nouzového stavu, kdy objektivně podle informací samotných hejtmanů stačí stav nebezpečí v Olomouckém kraji i v Moravskoslezském kraji, oni nikdy aktivně nepožádali o vyhlášení vyššího stavu v rámci krizového řízení, tak samotné vyhlášení nouzového stavu by mohlo být později rozporováno, a pokud by vyhlášení nouzového stavu skutečně bylo uznáno za neopodstatněné v této chvíli, potom by byla narušena legitimita samotných voleb. Uvědomme si, že se bavíme i v této právní konstrukci, a to je důležité do té debaty říci.

My jsme skutečně nestáli před jednoduchým rozhodnutím. Vždycky nouzový stav, a víme to, víme, jaká byla diskuse o nouzovém stavu? Víme, jaká byla u vás za covidu? Víme, jak my v opozici jsme vystupovali, když jste ho vyhlašovat chtěli. Víme, jaká byla diskuse ve všech jiných typech krizí, když se vyhlašoval nouzový stav. A my prostě bychom museli dokázat, že nebyl vyhlášen v rozporu s naším ústavním pořádkem ve chvíli, když stav nebezpečí, který je v těch dvou krajích vyhlášen, je zcela dostačujícím krizovým instrumentem, a to i z pohledu samotných hejtmanů.

Když půjdu dál. Rozhodnutí o zachování termínu voleb bylo učiněno po konzultaci s Asociací krajů v rámci oficiálního zasedání ústředního krizového štábu. Samozřejmě, že jsme se Asociace krajů ptali, stejně tak jsme komunikovali se Sdružením místních samospráv, kde zástupce včera na krizovém štábu jednoznačně podpořil konání voleb. Zástupce Svazu měst a obcí kladl velmi konkrétní dotazy, které jsou na místě, které kladete i vy, prostřednictvím pana místopředsedy, pane poslanče, a je to určitě v pořádku. Ty odpovědi tady padnout musí.

Aktuální situace vyžaduje vysokou míru podpory obcí při organizaci voleb v Olomouckém kraji, zejména oblast Šumperku a Jeseníku a v Moravskoslezském kraji zejména oblast Krnova, Bohumína a Opavy. Také v dalších místech je potřeba sledovat vývoj a případně zaměřit cílenou pomoc. Situace se nicméně v Libereckém a Královéhradeckém kraji vyvíjí pozitivně. Tam byl dokonce stav nebezpečí už odvolán nebo brzy odvolán bude a tam se zajištěním nebude problém.

A teď už velmi konkrétně, jak tedy bude probíhat organizace voleb. Za účelem koordinace byla zřízena pracovní skupina Ministerstva vnitra, která sdružuje zástupce Ministerstva vnitra, Českého statistického úřadu, jednotlivých krajských úřadů, Sdružení tajemníků městských úřadů, Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv, Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru a energetických společností. Řešíme v ní výměnu operativních informací o potřebách volebních orgánů v území, kde chybí hlasovací lístky, kde nebude dostupná volební místnost, jaké jsou možnosti doplnění stavů v okrskových volebních komisích.

Od včerejška cíleně oslovujeme starosty a starostky všech zasažených obcí a řešíme s nimi, co potřebují pro zajištění řádného průběhu voleb. A my aktivně, a to je potřeba říci, my nečekáme, až oni zavolají, my aktivně do těchto obcí přivážíme konkrétní seznamy, co všechno jsme schopni zajistit z té centrální úrovně, aby volby mohly proběhnout: náhradní volební místnost, elektřinu, mobilní připojení, volební lístky, seznamy, členy volební komise náhradní, přebírací místa a podobně. Co ty obce nebudou moci zvládnout vlastními silami, s tím jim stát prostřednictvím Ministerstva vnitra a Hasičského záchranného sboru pomůže.

Ministerstvo vnitra zpracovalo metodiku pro volební orgány, která obsahuje doporučení, co dělat při nedostupnosti volební místnosti, při rezignaci členů okrskových volebních komisí, zničení sad hlasovacích lístků určených do volebních místností či nedostupném seznamu voličů. Manuál bude rozšiřován o odpovědi na ty nejčastější otázky. Metodika a manuál se do území, přímo do těch vesnic dostanou během dneška, nejdéle během zítřejšího dopoledne.

Ministerstvo vnitra zřídilo speciální telefonní linku určenou pro potřeby všech volebních orgánů zasažených povodní. Tato linka je k dispozici vedení obce, zástupcům obecního úřadu, je tam konzultace aktuálních problémů v této mimořádné situaci. Informační linka je dostupná úterý až čtvrtek od 9 do 19 hodin, v pátek od 8 do 22.30, v sobotu od 8 do 17 hodin. Telefonicky lze žádat o zajištění volebních místností, náhradní prostory, stan, dodávku agregátu, zajištění mobilního signálu, zajištění hlasovacích lístků do volebních místností. Ty už se v současné době v nadstandardním množství tisknou a dopravují se na jednotlivé krajské úřady. Doplnění členů okrskových volebních komisí, tvorba výpisu ze seznamu voličů pro okrskové volební komise. Na základě konkrétních požadavků obcí zajistíme ve spolupráci s hasiči, statistickým úřadem a krajskými úřady vše potřebné, aby volby řádně mohly proběhnout i v obcích a městech zasažených povodní.

Co nejčastěji trápí lidi v povodní zasažených oblastech a jak to budeme řešit? Průkaz totožnosti. Co dělat, když kvůli povodním přijde volič o doklady? Totožnost ve volební místnosti lze prokázat platným dokladem totožnosti, kterým je občanský průkaz nebo cestovní pas.

V těchto chvílích jsou všechny zastižené obce oslovovány s tím, aby byli vyzváni občané, kteří nemají platný doklad z důvodu ztráty v důsledku povodní, tak, aby o něj ještě dnes mohli zažádat. Tento občanský průkaz bude vyhotoven do pátku přednostně oproti všem žádostem o občanské průkazy v celé České republice a tento občanský průkaz bude lidem doručen ještě v pátek před začátkem voleb na konkrétní ORP všude v republice. Tahle služba běží. Tu jsme jako Ministerstvo vnitra zajistili a občané z postižených obcí tuto informaci dostávají ještě dneska. Je to nadstandardní služba, aby občané, kteří přišli o občanský průkaz, byť podle našich informací i informací starostů se jedná o malé počty lidí, kteří skutečně přišli o své doklady. Ty doklady si lidé na evakuaci berou celkem automaticky jako první, tak i přesto tito lidé mají možnost dnes zažádat a na jejich ORP ještě do pátku, do začátku voleb jim bude dodán nový občanský průkaz. Tedy zrychlené vydávání nových občanských průkazů je právě momentálně už v běhu.

Další věc, kterou bych tady chtěl říci, jsou hlasovací lístky. Co když nepřijdou domů? Bude dost hlasovacích lístků? Nezničily je povodně? Hlasovací lístky jsou teď ve velké míře v dotisku, obdrží je ve volební místnosti, kde budou k dispozici v dostatečném množství. Krajské úřady v případě potřeby budou přesouvat rezervy hlasovacích lístků, které jsou již u méně vytížených obecních úřadů, do míst s vyšší potřebou. A jak jsem říkal, dochází k dotisku pro tyto postižené kraje.

Volební místnosti. Co dělat, když je volební místnost zatopená, když nejde elektřina, když nefungují sítě? Bude možné zřídit volební místnost improvizovaně mimo zasažené budovy? Jak se voliči o změně volební místnosti dozví? Pokud je volební místnost zatopená, nelze najít alternativu, lze improvizovaně zajistit hlasování v náhradních prostorách včetně stanu s dodávkou elektřiny za pomoci agregátu a výpomoci od Hasičského záchranného sboru.

Teď krátké informace, zcela aktualizované od ředitele společnosti ČEZ, které mně přišly před chviličkou. Věnujeme se primárně obnovení dodávek energií v oblastech Krnov, Bohumín. V těchto oblastech během dneška začínáme obnovovat dodávky elektřiny. Cílem je maximum zprovoznit do pátku včetně dodávek koncovým uživatelům.

Krnov nebude problém, zapojili jsme město přes náhradní trasy mimo zatopenou rozvodnu, postupně dnes budeme obnovovat dodávku koncovým odběratelům. Bohumín, tam je větší problém, nelze napojit náhradní trasu. Tam jsem za panem starostou byl. Během dneška se pokusí zprovoznit zatopenou rozvodnu a pokusí se navázat poničené kabelové spojení tak, aby se dodávka do pátku dostala ke koncovým odběratelům. Zároveň umožníme všem občanům a firmám opravit a tak dále, to není teď důležité.

Volby. Do koordinační skupiny Ministerstva vnitra obdržíme seznam volebních místností tak, abychom je zapojili do pátku, a případně tam, kde to nebude možné, poskytneme skrze agregáty součinnost Hasičského záchranného sboru. Tedy v téhle chvíli můžeme říci, že situace s dodávkou elektrické energie do všech volebních místností vypadá velmi optimisticky.

Co se týká improvizovaných volebních stanovišť, je zkušenost i z covidu. Tam se zřizovaly dokonce i Drive Iny. Výpadek jedné volební místnosti v obci lze řešit i umístěním okrskové volební komise do jiné funkční volební místnosti. Sloučení volebních místností je možné. V jednom prostoru by tedy fungovaly dvě komise a každá by obsluhovala svůj okrsek. V případě lidí, kteří se nemohou dostavit do volební místnosti, budeme využívat mobilní urny ve větším rozsahu a nemobilní voliče navštívíme s podporou hasičů.

Co se informovaností týče, právě před chvilkou jsem se domluvil se všemi mobilními operátory. Mobilní operátoři v těch postižených oblastech budou v rámci výstražných SMS, které už teď umí rozesílat Hasičský záchranný sbor, posílat voličům na ty jednotlivé postižené buňky informace o tom, v jakém okrsku bude fungovat jejich volební místnost, jaké jsou informace pro tu jejich danou obec, kde může volba proběhnout. To znamená, i mobilní operátoři jsou připraveni nám s tím pomoci. Už včera jsme oslovili Českou televizi a Český rozhlas, oba dva ředitele našich veřejnoprávních médií, a dohodli jsme se s nimi, že pro občany z těch postižených regionů budeme poskytovat tyhle konkrétní informace, které se k nim i prostřednictvím veřejnoprávních médií budou dostávat. Tedy logicky informovanost skrze starosty a jejich systémy, informovanost skrze mobilní operátory, informovanost i skrze veřejnoprávní média. Ano, uvědomujeme si, že veřejnost je potřeba informovat v téhle chvíli maximální možným způsobem, proto jsme přišli i s těmi metodami, které jsou nad rámec běžné informovanosti.

Další otázka pana kolegy. Bude možné zajistit dostatečný počet komisařů, budou moci například dosadit komisaře z jiných obcí a tak dále? Úkolem okrskové volební komise je logicky dohlížet na hlasování. V komisích, kde poklesne počet členů pod zákonné minimum, musí starosta odpovídající počet členů dojmenovat. Obce dostanou informaci o možnostech zajištění náhradních členů komisí. Ta informace už se k nim dostává dnes prostřednictvím toho manuálu, který distribuuje Ministerstvo vnitra a dopraví do každé z postižených obcí. Podmínkou členství v okrskové komisi není trvalý pobyt na území volebního okrsku, kde komise zajišťuje hlasování, tedy možnost výpomoc z jiných obcí je samozřejmě možná. Už v téhle chvíli jsou připraveni včetně automobilů k přenosu s volební urnou zaměstnanci Katastrálního úřadu, Finančního úřadu, České správy sociálního zabezpečení a dalších úřadů, aby vykonávali funkci náhradních komisařů ve volebních komisích. Mají po dohodě, a děkuji za to, s gesčními ministry už teď nařízenou pohotovost tak, aby poskytli maximální součinnost.

Co se dobrovolných hasičů týče, které jste zmínil, netýká se to samozřejmě dobrovolných hasičů, kteří jsou v zásahových jednotkách, ale týká se to těch spolkových hasičů, které na obcích máme a s kterými má Hasičský záchranný sbor uzavřené smlouvy pro případ výpomoci. Takže to je jedna z těch možností, ale ne jediná. Primárně se budeme bavit o úřednících úřadů, které jsem zmínil, a ti už teď k dispozici jsou. Logicky by došlo k jejich proškolení ve chvíli, kdy dostaneme informaci od dané okrskové komise, že je potřeba nahradit nějakého z volebních komisařů. Nicméně v téhle chvíli, a zase říkám, je to jedno město. Ptal jsem se pana starosty v Bohumíně včera, a ten říkal, jediným problémem je elektřina. 19 volebních místností v 19 okrscích spustíme a jsme schopni zajistit i vlastními silami lidi do volebních komisí. Takže tohle se bude spíše týkat těch menších obcí, kde je ten problém větší, ten starosta je na to sám a těm pomáháme maximálně, jak můžeme. Nejenom že dodáváme informace, ale dodáváme i personální kapacity tím způsobem, jaký jsem zmínil.

Dobrovolníci, pokud jsou, se mohou samozřejmě také obrátit na obecní úřad. Oslovili jsme i studenty, pokud by měli zájem ve volební komisi jako náhradníci, jako záloha být evidováni a zasednout tam.

Úřední obálky. Bude dost úředních obálek, tady je odpověď velmi jednoduchá a jednoznačná. Ano, bude dostatek úředních obálek. Policie bude monitorovat bezpečnost ve volebních místnostech a budou učiněna taková opatření, aby nebyl žádným způsobem narušen průběh voleb.

Obecné postupy pro ochranu veřejného zdraví jsou konzultovány s Ministerstvem zdravotnictví, a i na to bude brán zřetel. Hlasování do přenosné volební schránky, kdo s ní může chodit. Je z hlediska zákona možné, aby mobilní urny rozvážely hasiči nebo vojáci. Hlasování do přenosné volební schránky zajišťují členové volební komise, jejich dopravu však může zajistit i další osoba, třeba zmíněné složky, které jsem tady řekl. Technicky vzato mohou být i členové HZS členy okrskových volebních komisí. Nicméně jak jsem řekl, tohle je ta varianta nouzová.

Snažím se vám tady, kolegyně a kolegové, říci, že ten souhrn všech opatření k tomu, aby volby mohly proběhnout regulérně, je v téhle chvíli v běhu. Vím, že tady byla jedna konkrétní otázka na postižené volební okrsky. No, ta se ještě sumarizuje, protože jsou postižená města, už jsem jedno uvedl, která nám uvádějí, že sice jsou postiženi povodní ale žádnou sekundární pomoc, kromě třeba elektrocentrály od nás nepotřebují, protože vlastními kapacitami volby zvládnou. Takže po dnešku, kdy jsou naši lidé v terénu, navštěvují se konkrétní obce, budeme mít přesný přehled, kterým obcím během zítřejšího dne musíme veškerou tuhle logistickou a organizační podporu poskytnout.

Doufám, že jsem vás alespoň částečně přesvědčil o tom, že jsme věnovali maximální pozornost informovanosti, logistice a tomu, aby volby i v těch nešťastně postižených lokalitách mohly proběhnout řádně a regulérně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Je zde jedna faktická poznámka, paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem vás bedlivě poslouchala, pane ministře, a jenom jsem chtěla ještě, jestli byste mi to blíž vysvětlil. Vy jste říkal, že budou tam nějací náhradníci v těch volebních komisích a tak dále. Když jsem se koukala, možná tam je změna v tom zákoně, ale členem volební komise mohou být jenom lidé, kteří jsou proškoleni, pokud vím, tak to ten zákon říká.

A samozřejmě v té volební komisi jsou zástupci jednotlivých parlamentních stran, nebo ne parlamentních, ale jednotlivých stran. Každá strana politická může mít zastoupení právě proto, je to ten demokratický přístup k tomu. Tak já jenom, jestli byste mi tohle to mohl vysvětlit, jak to chcete udělat, nebo jak to chcete legislativně ošetřit, protože v té legislativě nebo v tom zákoně je to napsané úplně jinak. Děkuji. (Ministr Rakušan mimo mikrofon ohledně odpovědi poznamenává: Ještě počkáme...)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Další faktická poznámka, pan zpravodaj. Prosím. Máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Já jsem právě nevěděl, jestli je otevřená tedy rozprava, jestli někdo vystoupil, ale beru to tedy faktické poznámky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane zpravodaji, je to tak, že vy jste přednesl zprávu, já jsem otevřel rozpravu a první vystoupil pan ministr. Prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Ano, děkuji. Já mám jenom několik doplňujících otázek. Nebylo mi odpovězeno na tu úplně první a základní otázku, jestli víte a chceme ta tvrdá data, toto není politická debata do jisté míry nebo stranická, ale kolika okrsků se to týká? Kolika občanů se to týká? Prostě jestli máte tedy přehledy a seznam tady v tomto směru.

Za druhé jsem se chtěl doplňujícím způsobem zeptat. Vy říkáte: zajistíme ve spolupráci s hasiči. Ale jste si tedy vědomi, že jsou to ti hasiči, kteří by normálně teda byli u těch čerpadel a pomáhali by zachraňovat majetek? Nebo máte zajištěny personálně jiné hasiče?

Za třetí jsem se chtěl zeptat, jestli pracujete s nějakými predikcemi, třeba nakolik to může ovlivnit tu volební účast, jestli už to nebude opravdu nějaké hraniční, jestli třeba i v tomto směru probíhá debata uvnitř Ministerstva vnitra?

A pak se chci zeptat, třeba já mám tady příklad. Pokud vím, tak je 59 okrsků nebo kolik v Opavě. Oni ví, že 13 je jich zatopených, 13 je jich mimo provoz, oni už ví teď. Potřebovali by třeba 15 mobilních nebo těch mobilních uren, to znamená 15 vozidel, 15 řidičů. Tak by mě jenom zajímalo, kde se vezmou ta vozidla. Jestli i v tomto jste schopni pomoci. To opravdu, pane ministře, jsou faktické otázky, na které tady na parlamentní půdě by bylo dobře odpovědět. Protože jenom připomínám, Poslanecká sněmovna je ten, kdo kontroluje vládu, takže my tady děláme tu svoji práci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ještě s přednostně... (ministr Rakušan jde k pultíku) pardon, s faktickou poznámkou paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom velmi krátce faktická. Protože vidím, že pan ministr se chystá odpovídat. Prosím, pane ministře, já mám velkou na vás prosbu. My máme konkrétní dotazy. Mluvili jsme s naším primátorem Navrátilem, mluvili jsme s naším hejtmanem panem Bělicou, mluvili jsme s dalšími, píší nám starostové, odpovězte na ty jednoduché otázky. Kdy a jak budou distribuovány volební lístky, jak jsou zajištěny volební komise, jakým způsobem prostě jsou zajištěny volební místnosti? Teď třeba jsem dostala zprávu od primátora Opavy, že tam mají asi 13, pokud si (na) to dobře vzpomínám, volebních komisí, které absolutně, není tam možnost, aby fungovaly, tyto konkrétní praktické dotazy. Neříkejte nám prosím, moc prosím, o metodice. Nikdo, kdo má holínky na nohách a dělá, uklízí tam prostě barák, tak určitě nebude číst žádnou metodiku. Konkrétní, praktické věci. My ne, my tady nenapadáme vaše rozhodnutí neodložit volby, to je prostě vaše odpovědnost a vaše rozhodnutí. My jsme to také respektovali. Ale prosím, chceme konkrétní odpovědi na konkrétní dotazy. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane ministře, ještě počkejte. Zde je ještě jedna faktická poznámka. Prosím pana poslance Patrika Nachera. Prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Já začnu tam, kde skončila předsedkyně Schillerová. My jsme rádi, že tady to téma je. A my chceme, my akceptujeme to, že vlastně vláda se rozhodla, že ty volby budou. My jenom chceme, abychom mohli dál šířit informace, aby vy jste mohli dál šířit informace, aby masmédia mohla šířit informace kolem těch voleb. Takže ty otázky mně chodí taky. To znamená, nevím, jestli pan ministr na to odpovídal, nebo ne, ale třeba to ti členové těch volebních komisí... Já jsem byl někde v televizi a tam vaše kolegyně paní Langšádlová řekla, že by tam měli být třeba hasiči, což já si právě neumím představit. O tom už mluvil tady můj kolega Vondráček. Tak jestli tam bude někdo jiný?

Ty občanky jste sdělili, jakým způsobem tyhle ty věci budete komunikovat s těmi lidmi. To znamená, tyhlety různé manuály a čísla. Jako jak to pojedete? Jako budete to říkat v televizi, na sociálních sítích, nebo jakým způsobem to dostanete k těm lidem? Prostě jsou to legitimní otázky. Tady v Praze volby nejsou. Tady ani ta povodeň nebyla taková. Ale v těch místech, kde ti lidé ztratili úplně všechno, tak je to prostě legitimní se na to ptát.

Potažmo pod čarou samozřejmě ti lidé mají úplně jiné starosti než řešit volby, než proaktivně, to je ono, než proaktivně získávat ty informace. Pojďme to otočit. Oni je musejí, oni pasivně, oni je musejí získat ty informace, protože mají teď úplně jiné starosti, než se proaktivně zajímat. Tady si zařídím občanku. Tady budu moct volit, protože ta škola je vytopená, tak bude nějaké jiné místo. Nic víc, nic méně, jo? My to akceptujeme, ale vy prosím, využijte ten čas a řekněte ty věci konkrétně, aby ti lidé věděli, jakým způsobem s tím naložit. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Faktická poznámka pana premiéra. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji, pane předsedající. Já myslím, že pan, nebo jsem si jistý, že pan ministr vnitra znovu odpoví na ty věci, na které se ptáte. Ale já jsem ho poslouchal na začátku té debaty. On mluvil velmi konkrétně a vlastně na většinu těch dotazů, které jste položili, už odpověděl v tom svém slově. A aby snad nevznikl dojem z těch vystoupení, že někomu vadí, že se tady o tom bavíme, my jsme rádi, že se o tom bavíme. My jsme ten bod podpořili a pokládáme za naprosto správné, že se bavíme o tom, jak zorganizujeme volby. Ono to není tak úplně rozhodnutí vlády. Já bych byl rád, kdybychom takové rozhodnutí mohli učinit, ale volby jsou vyhlášeny. A je velmi složité a vyžadovalo by to součinnost nás všech, abychom volby odložili. A myslím, že by to vyvolávalo otázky o legitimitě takového rozhodnutí v případě toho, jaká je situace na celém území České republiky.

My také neřešíme tu věc tady z Prahy. My jsme byli na místě, mluvili jsme se starosty těch postižených obcí. Mluvili jsme i s panem primátorem Opavy, odpovídali jsme na jeho naprosto konkrétní otázky, zapisovali si jeho požadavky. Mluvili jsme s panem hejtmanem Bělicou. Ale mluvili jsme také se starosty na místě v obcích, které jsou dnes prakticky odříznuty nebo donedávna byly a u všech jsme zjišťovali možnosti realizace těch voleb a hlavně, co potřebují pro to, abychom jim pomohli. Takže ty konkrétní odpovědi tady jsou.

Já bych se neusmíval ani nad tou metodikou, protože právě někteří starostové požadují určitý manuál pro to, jak mají postupovat v této těžké situaci. Takže i to patří k těm konkrétním opatřením, se kterými Ministerstvo vnitra přichází. Ale znovu říkám, ty otázky, které kladete, jsou naprosto legitimní, na většinu od vás pan ministr odpověděl a jistě ve zbývajícím čase odpoví i na ty, co ještě zůstaly.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní tedy pan ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju. My už jsme trochu navyklí na sebe reagovat jako nervózně a konfrontačně. Ale ještě jednou, já jsem fakt v tom konfrontaci vůbec neměl a nebudu jí tam dávat za celou dnešní dobu ani jednou. Já ty otázky považuju za rozumné a neřekl jsem o jediné otázce, která tady padla, že by padnout neměla. Tak to není tak, že mi bychom nechtěli říkat nějaké konkrétní věci. My se snažíme říkat ty úplně nejkonkrétnější věci a ty úplně nejkonkrétnější věci se snažíme říkat starostům. Proto ke každému z nich jedeme a říkáme mu, co potřebujete, kolik volebních místností tady máte funkčních, které jsou nefunkční? Kolik jich potřebujete nahradit? A říkáme jim, a to je ta možná trochu napadaná metodika, ale starostové to mnohdy nevědí, ty volební okrsky jdou i sloučit. Můžou dvě volební komise zasedat v jedné místnosti. Tohle všechno se dá udělat. Takže ano, samozřejmě, že starostové kromě té konkrétní pomoci, abychom jim tam dali elektrocentrálu, abychom jim případně zajistili nějaký stan a podobně, kde je to opravdu vytopené, potřebují znát i organizační věci. Lze sloučit komisi. Jakým způsobem mám donominovat nějaké člena ve chvíli, kdy to prostě není možné, aby ten člen přišel.

Samozřejmě primárně politické strany mají to právo jako první, a (na) to odpovídám, já budu postupně, abyste si nemyslel, že vynechávám vaše odpovědi, tohle byla paní kolegyně Peštová, mají právo nominovat své členy. Pokud politické strany o to mají zájem i v téhle chvíli a vědí, že nějaký jejich člověk není schopen v té komisi být, tak samozřejmě tohle výhradní právo jim nikdo neupírá ani v tuhle chvíli.

Co se týká proškolení, tak povinné proškolení dané zákonem je pro předsedu a místopředsedu zapisovatele. Ostatní povinné proškolení mít nemusí, budou potom na místě prakticky proškoleni samozřejmě těmi, kteří tam jsou.

Co se týká členů volebních komisí, tak ten zákon je také jasný, primárně mají právo nominovat politické strany do volebních komisí své lidi. Ve chvíli, kdy není možné, aby se některý takový člověk dostavil jako člen volební komise, tak je na starostovi obce, jakého náhradníka on vyhledá a zvolí. Takže i za normálních okolností se někdy stává, že starosta obce donominovává do té volební komise nějakého svého úředníka, paní účetní a podobně, pokud v té chvíli není dostatek personálních kapacit a hrozilo by za jakékoliv okolnosti, že počet členů volební komise poklesne pod zákonem stanovenou míru.

Co se týká těch dalších dotazů pro, od paní... Tohle nevím už, od koho bylo, omlouvám se, zapisoval jsem si na jeden papír, zda hasiči nebudou chybět hasičům. Máme v České republice 100 000 a jsou to lidé, kteří určitě nebudou chybět ve..., myslím i dobrovolné (hasiče) dohromady. Nebudou to ti lidé, kteří budou ve výkonu služby. Jsou samozřejmě aktivovány zálohy, které by v té službě v ten den třeba být neměly. A znovu říkám a opakuju a poslouchejme se, prosím. My primárně nechceme hasiče do volebních místností, my primárně chceme úředníky těch úřadů, které jsem tady zmínil.

Česká správa sociálního zajištění, finanční úřady, katastrální úřad. S těmi už je to předjednáno, že jsou připraveni tuto roli splnit a zároveň se poskytnou - a to je ta otázka, kdo bude jezdit a vozit -k dispozici služební automobily těchto úřadů tak, aby byla větší obslužnost skrze větší počet umístěných mobilních volebních uren pro občany, kteří se nemohou dostavit k volbám.

Jenom mně prosím neříkejte, že konkrétně neodpovídám na dotazy. Já se tady snažím odpovídat absolutně prakticky, pokud říkáme, že potřebujeme občany informovat. Ano, proto se bavíme se starostou a starostovi říkáme. Máte funkční mobilní rozhlas, můžete vyhlásit změny volebních komisí? Nebo budete zahrnuti do toho seznamu, o kterém jednáme s mobilními operátory, aby vám zcela nadstandardně přišla SMS zpráva o tom, jak je možné uskutečnit své ústavou garantované volební právo. Zároveň bude informovat Česká televize a Český rozhlas, s kterými tu dohodu jako takovou máme.

Kolika volebních okrsků? Taky jsem se na to pokoušel odpovědět, byť uznávám, neřekl jsem tady přímo to číslo, protože ono se to ještě upřesňuje. Tedy obecně. Týká se to 35 obcí v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, tedy dohromady hrubě odhadnuto 200 volebních okrsků. Nicméně v těchto volebních okrscích je teď zahrnuto třeba i těch 19 bohumínských, protože Bohumín patří do kategorie obcí, které byly postiženy, a ty z toho seznamu vyškrtneme, pokud pan starosta neřekne, že se má stát jinak. My tedy potřebujeme operativní informace z terénu, které shromažďujeme, a budeme zítra schopni říct, jaký konkrétní počet jednotlivých volebních okrsků to skutečně je.

Máme představu o tom, v kolika obcích byli zasaženi povodní tím způsobem, že to může ohrozit normální průběh voleb. Těm obcím se věnujeme, tam směřujeme veškerou aktivitu a veškeré nabídky, třeba i o tom potenciálním zajištění mobilní urny, anebo zajištění náhradního občanského průkazu pro občany, kteří o něj přišli. Ale znovu říkám, tohle nebude žádná masivní věc, to nebudou stovky nebo tisíce občanů, kteří teď nemají svůj doklad totožnosti, kteří nemají ani občanku, ani pas, aby mohli vykonat své volební právo. Troufám si říci, že to bude v řádech jednotek, možná nižších desítek, ale je to nějaký můj odhad situace. Těm jsme schopni občanský průkaz ještě do pátku na jejich obec s rozšířenou působností dopravit.

Takže velmi konkrétní odpovědi na velmi legitimní a konkrétní dotazy, které tady padaly. Já si myslím, že i v tom úvodním slově jsem tady těch věcí řekl docela dost, ale samozřejmě ptejte se.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jsou zde tři faktické poznámky. Jako první vystoupí paní poslankyně Kamila Bláhová, pan poslanec Radek Vondráček, paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kamila Bláhová: Krásné odpoledne, kolegyně, kolegové, vážený pane předsedající. Děkuji panu ministrovi za jeho úvod, ale já bych se ho chtěla zeptat ještě na konkrétnější otázku. Jak on tady říkal, že konkrétně odpovídá na konkrétní otázky, tak konkrétněji, pane ministře, prostřednictvím pana předsedajícího. Kdybyste mi mohl sdělit, v obcích, které jsou postiženy - hovořím jako starostka. Neumím se vžít do situace starostů, kteří budou zabezpečovat průběh voleb v pátek a v sobotu, takže prosím. Jsem starostka obce, která je postižena povodní, musím odstraňovat následky povodně, zajišťovat všechno možné, co je potřeba. Samozřejmě že personální kapacity jsou omezené, protože všichni v té obci dělají vše pro to, aby vše, co se odehrálo, bylo odstraněno. Takže bych měla tady teď ten konkrétní dotaz.

Když nemáte žádné lidi, kteří by mohli být delegováni do okrskové volební komise, nebo převážet volební urny občanům, kteří potřebují volit mimo volební místnost a musí volit mimo volební místnost, protože volební místnost je zatopena a právě se v ní odstraňují všechny naplaveniny a usazeniny, které tam během povodně doputovaly, kde ty lidi tedy ten starosta má vzít? Je tedy připraveno Ministerstvo vnitra k delegování nebo navržení těch lidí? Je to konkrétní otázka, když v tom místě, v tom území, už není nikdo, kdo by měl volné ruce a kapacitu na to, aby se těmi volbami zabýval. Tak vy tedy tam někoho dovezete, nebo jaká je odpověď na tuhle otázku? Tu jste mi ještě neřekl. (Předsedající: Čas.) Říkáte to opět jenom obecně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan zpravodaj s faktickou poznámkou, potom paní poslankyně Berenika Peštová, prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Já už nebudu mít dotaz, jenom bych chtěl reagovat na pana ministra. Pochopil jsem z jeho vystoupení, že 35 obcí, zhruba 200 okrsků, a že se to neví přesně, že pravdivá byla ta informace, že ministerstvo to bude vědět zítra. Bylo by možné potom tento seznam prostřednictvím vedení Sněmovny například rozeslat všem poslancům? Děkuji.

Stejně tak připravujete tedy nějaký manuál nebo máte seznam nejčastěji kladených dotazů. Také bychom ocenili jako volení zástupci, kdybyste nám to nějak distribuovali v elektronické podobě. I my máme nějaký zásah ve svých obvodech, jsme schopni šířit ty informace. Jde o to, že v tomhle jsme snad na stejné lodi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se pan ministr Vít Rakušan. Všechno faktické poznámky, prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Také mám dotaz. Třeba to bude v tom manuálu. Nevím, co je obsahem toho manuálu, ale v současné době je to tak, že když někdo nemůže k volbám, tak se dopředu nahlásí. Proto vznikají seznamy lidí, za kterými přijde mobilní komise s tou urnou. Jak teď získáte seznamy lidí, kteří se nebudou moci někam dostavit fyzicky a budou chtít, aby za nimi přišli? To někam zavolají, nebo... ? Říkám, možná je to v tom manuálu, nevím. Mám jenom opravdu konkrétní otázku. Jak je budete kontaktovat, jestli se mají někam přihlásit sami, nebo někam dojít? V dnešní době toho určitě mají dost, ale pokud tam třeba nefungují ty linky, nebo nevím, jestli už tam ty signály jsou, jestli se někde mají zaregistrovat, abyste si mohli vytvořit seznam lidí, ke kterým budete dojíždět? Říkám, to je jenom konkrétní dotaz. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan ministr s faktickou poznámkou. Mám tam další tři faktické poznámky. Jenom avizuji, že ve 12.50 bod přeruším, protože máme pevně zařazený další bod. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Určitě, pane kolego Vondráčku, prostřednictvím pana místopředsedy, v tomhle jsme na jedné lodi a já si myslím, že politizace povodňového neštěstí rozhodně ničemu neprospívá od nikoho a nikdy. Určitě máte dobrý nápad, říkám to tady na mikrofon. Máte dobrý nápad, ano, je to dobrý zásah. Pokud poslankyně a poslanci budou ochotni ve svých volebních okrscích šířit takové informace, my samozřejmě transparentně tohle, co distribuujeme jednotlivým starostkám a starostům, to znamená nejčastější kladené otázky, komunikační linky, tak nechám v řádu hodin rozeslat na adresu každé poslankyně, každého poslance. Není s tím vůbec žádný problém, naopak. Naopak to vítám a je to konstruktivní příspěvek do naší dnešní společné diskuse.

Ještě poznámka na to, co říkala paní kolegyně na začátku v první poznámce. Já jsem se to tady pokoušel vysvětlit. Ten starosta je osloven a řekne - nemám lidi, do komise nepřijdou. V té chvíli s touhle informací pracuje krajský úřad a prostřednictvím nás donominujeme lidi z jednotlivých úřadů, kteří jsou tady v záloze. Takže tahle situace je řešena, personální kapacity tady jsou. Ano, samozřejmě - a to je logické - potřebujeme informaci o tom, že obec toho člověka nemá a tu nám ten pan starosta určitě dá.

Co se týká požadavků o mobilní urnu. Stejně jako je to dneska - telefonicky, osobně, esemeskou a ze zákona jim přenosnou volební urnu zařídí.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuju, pane ministře. Vzhledem k tomu, že je 12.49, tak já už další faktické poznámky neudělím, protože to by nebylo ani na minutu, ten projev.

Ve zbývajícím čase přečtu omluvy. Od 11.25 z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Margita Balaštíková, na celý jednací den z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Josef Bělica, od 14 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Marcel Dlask, od 12.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Jaroslav Dvořák, dále bere zpět svou omluvu ze zdravotních důvodů paní poslankyně Věra Kovářová od 16.30 do 19 hodin z pracovních důvodů, tato omluvenka je brána zpět, od 14.30 do 17 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Lacina a od 16 hodin z pracovních důvodů pan poslanec Jiří Slavík.

Z členů vlády na celý jednací den z pracovních důvodů pan ministr Mikuláš Bek, do 10 hodin z pracovních důvodů pan ministr Pavel Blažek a od 11 do 15.15 z pracovních důvodů pan ministr Martin Dvořák.

Nyní přistoupíme k pevně zařazenému bodu a já přerušuji tento projednávaný bod. Nyní bude následovat série volebních bodů a jako první je

Aktualizováno 26. 9. 2024 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP