Úterý 17. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

49.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 757/ - prvé čtení

A z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě pan ministr Martin Baxa. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych v zastoupení pana ministra Mariana Jurečky předložil návrh novely zákona o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Poslední komplexní novelizace zákona č. 309/2006 Sb., proběhla již před sedmi lety. V průběhu těchto let byla tato právní úprava zkoumána a analyzována, na základě čehož byla identifikována ustanovení, která vyžadují úpravu, a to buď s ohledem na potřeby praxe, či s ohledem na poznatky vědy či techniky, vědy či techniky.

Návrh byl připravován v rámci pracovní skupiny se zastoupením sociálních partnerů, odborných expertů Rady vlády pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, zástupců ministerstva, Státního úřadu inspekce práce a také akademické sféry.

Cílem předkládaného návrhu je zejména zajištění vyšší úrovně BOZP, snížení administrativní zátěže zákonem dotčených subjektů, ulehčení práce odborně způsobilým osobám k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi. Mezi hlavní navrhované úpravy patří posílení pravomoci již zmiňovaného koordinátora na staveništi a zvýšení podílu zadavatele stavby na zajištění BOZP, kdy dojde zejména k zakotvení povinnosti zadavatele stavby vytvořit podmínky pro činnost koordinátora, práva koordinátora, stanovit opatření zajištění BOZP a povinnost zhotovitele plnit opatření stanovená koordinátorem, zadavatel má povinnost podepsat koordinátorem zpracovaný plán BOZP a zavázat všechny zhotovitele, popřípadě i jiné osoby, k součinnosti s koordinátorem po celou dobu přípravy a realizace stavby, povinnosti koordinátora dát bezodkladně pokyn zhotoviteli k přerušení práce, pokud jsou fyzické osoby vystaveny bezprostřednímu ohrožení, s čímž je spojena nově zakotvená povinnost zhotovitele na pokyn koordinátora přerušit práci, úprava podmínek činnosti akreditovaných osob zajišťujících kvalifikaci odborníků v oblasti BOZP, kdy se navrhuje zakotvit povinnost žadatele o udělení akreditace předložit jako součást žádosti i etický kodex zkušební komise. K tomu bude vydán ještě speciální prováděcí předpis.

Dále rozšíření používání prvků digitalizace, a to zejména možnost odborně způsobilých osob vést chronologický seznam smluv o výkonu jejich činnosti též v elektronické podobě, zrušení povinnosti odborně způsobilých osob podepisovat seznam smluv a všechny zpracované dokumenty vlastnoručním podpisem.

Návrhem dojde k novelizaci dalších dvou právních předpisů zákona 250/2021 o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení, ve kterém se navrhuje rozšíření působnosti Technické inspekce České republiky a zpoplatnění prováděné vzdělávací činnosti a stejně tak i vydávání opisu dokladu o absolvování vzdělávání. Bude stanovena ale horní hranice poplatků.

Dále se novelizuje zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve kterém se navrhuje úprava skutkových podstat přestupků na úseku bezpečnosti práce tak, aby bylo vše stanoveno v souladu se zákonem, povinnosti zadavatele a zhotovitele stavby. Úprava nemá negativní dopad na rozpočet MPSV, respektive na státní rozpočet. Poplatek za dobrovolnou vzdělávací činnost TIČR, tedy Technické inspekce České republiky, je výnosem státní příspěvkové organizace.

Účinnost návrhu zákona je navržena k 1. lednu 2025. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Zpravodajkou pro prvé čtení byla navržena paní poslankyně Vladimíra Lesenská, ale v prvním čtení ji zastoupí pan poslanec Vít Kaňkovský. Vzhledem k tomu, že jsme v prvním čtení, tak o změně zpravodaje budu muset dát hlasovat. Takže já jsem ještě přivolal kolegyně a kolegy z předsálí, aby se dostavili k hlasování.

 

A jenom zopakuji, o čem dám hlasovat. V prvém čtení budeme hlasovat změnu zpravodaje, místo paní poslankyně Vladimíry Lesenské se zpravodajem pro prvé čtení stane pan poslanec Vít Kaňkovský, když ho odhlasujeme.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 123, přihlášeno je 102 poslankyň a poslanců, pro 87, proti 1. Já konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.

 

A poprosím pana poslance Kaňkovského, aby se jako zpravodaj ujal přečtením zpravodajské zprávy. Prosím.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě jednou dobrý večer, vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, páni ministři, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych vás seznámil s velmi krátkou zpravodajskou zprávou ke sněmovnímu tisku 757. Pan ministr Martin Baxa, byť v zastoupení velmi podrobně, a řekl bych i s velkým nadšením, nás seznámil s materií tohoto tisku, takže já jenom pro shrnutí.

Jde o novelu zákona č. 309/2006 Sb., kterou se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Tento tisk předložila vláda Poslanecké sněmovně dne 22. 7. 2024 a je označený jako sněmovní tisk 757. Jak již bylo zmíněno, zpravodajkou měla být paní kolegyně Vladimíra Lesenská, která je dnes ale řádně omluvena.

Pokud mohu shrnout za sebe jako zpravodaj, jde o hlavně technickou a harmonizační novelu, která reaguje na nařízení Evropského parlamentu, konkrétně číslo 1272/2008 a 1907/2006. Upravuje terminologii, podporuje digitalizaci agend, což by mělo ve finále snižovat administrativní zátěž.

Všechny ta další opatření, o těch mluvil pan ministr, a tam je asi nejdůležitější řešení BOZP na staveništích. A tady už pan ministr shrnul ty konkrétní úpravy, kterých se to týká. Tolik tedy stručně k této harmonizační technické novele. A já si dovolím jako zpravodaj ji doporučit k projednání ve výborech. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji jednu přihlášku, a to je přihláška paní poslankyně Zuzany Ožanové. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, my se spolu setkáváme nejen u dopravy, ale i u těchto tisků. Já si myslím, že byste měl být jmenován superministrem, protože zvládnete úplně vše, ale my to máme v dobrém.

Takže k tomuto tisku já bych předestřela jednu věc. V minulém volebním období byl tady jeden tisk také, který dělalo MPSV, byla to vybraná technická zařízení. Došlo k tomu, že na půdě Sněmovny se stal garančním výborem hospodářský výbor, protože opravdu to byly velké technikálie a podobně.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Proč to říkám? Kolegové, kolegyně, já bych vás požádala stejně jako pan ministr u předchozího tisku, abyste posléze tento tisk přikázali, ne jako garančnímu, ale jako dalšímu výboru, výboru hospodářskému, protože se prostě dotýká podnikatelské sféry, BOZP a samozřejmě další věci, které se tam týkají především stavenštních věcí. Bylo by vhodné, abychom se tím zabývali. Jak už tady uvedl pan ministr, a je to obsaženo i v důvodové zprávě, bylo to širokým kolegiem probíráno, tento tisk. Vím, že byla přizvána i Hospodářská komora i Svaz průmyslu. Kolegyně, kolegové, zjevně vidíte, že to souvisí nějakým způsobem s činností hospodářského výboru. Proto vás prosím, abyste to přikázali posléze, až to navrhnu, i hospodářskému výboru. Tolik k této materii.

A teď k jedné věci, kterou jsem si tam dovolila najít. Pane ministře, já vím, že mi úplně neodpovíte, ale i pan zpravodaj zmiňoval digitalizaci. Pro mě akorát je problém, v čem tu digitalizaci spatřujete? Tu digitalizaci spatřujete v tom, že koordinátor BOZP a OZO v prevenci rizik jsou povinni vést chronologické seznamy smluv o výkonu svých činností a tyto nebudou muset jenom písemně, budou moci i digitálně a nebudou muset nic podepisovat. Tak já nevím, jak to je s tou debyrokratizací. To, že někdo podepíše nějaký dokument, mi přijde úplně normální. Nezapomeňte, že agenda BOZP se potom vztahuje taky k různým soudním procesům a k problémům, které vzniknou, když dojde k porušení BOZP.

A ta digitalizace... Víte, já jsem byla státní dozor v jedné agendě. A taky tam mohli vést v digitální podobě dokumenty. Ale měli podmínky, které byly stanovené vyhláškou. Některé ocituji: zapsané údaje jsou průkazné a vylučují možnost záměny, zápisy lze provádět průběžně, údaje je možno průběžně prohlížet, pořídit v tištěné podobě. Ale to nejdůležitější: zapsaná data jsou zabezpečena proti vymazání, přepisu a dalším neautorizovaným zásahům. Já si myslím, že digitalizace ano. Ale prosím vás, nestačí excelová tabulka nebo něco, když se mi někdo dostane do počítače, cokoliv vymaže.

Můžu říct, že jsem se podívala do navržených vyhlášek. Jsou samozřejmě teze vyhlášek k tomuto tisku. Tam není nic zmíněno. Prosím vás, digitalizace - opravdu jenom to, že to můžu napsat na počítači, nemusím nic podepsat, tak to opravdu není digitalizace, ale je to něco, co může kdokoliv změnit, falšovat a podobně. Domnívám se, že by bylo vhodné ne z hlediska poslanců, že by se tím mělo zabývat přímo to ministerstvo, zvážit, jestli opravdu chce jako, promiňte, debyrokratizace, že něco nepodepíšu, tak to opravdu mi nesníží tedy fakt náročnost. A jestli tohleto je opravdu digitalizace...

Já se bavím o tom opravdu z věcného hlediska. Co se potom stane, když budou nějaké soudní spory? Jak se to bude dokazovat? On řekne, já jsem to napsal, někdo jiný to přepsal. Domnívám se, že to není úplně vhodné. Ale chápu, že na toto mi neodpoví pan ministr. Já se domnívám, že to bychom měli probrat na těch výborech, a tedy třeba i na tom hospodářském výboru. Doufám, že mě podpoří i pan zpravodaj.

Myslím, že v této chvíli je to všechno. Samozřejmě četla jsem si celý ten zákon, většinou jsou to opravdu technikálie, nicméně má to dopad na podnikatelské prostředí. Proto prosím, abyste zvážili možnost přikázat tento tisk také hospodářskému výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Váš návrh jsem si poznamenal a potom o něm dám hlasovat. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí? Pan zpravodaj. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě velmi krátce k materii bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Teď nebudu mluvit přímo tady k tomuto tisku, ale v uplynulých letech jsme o tom mnohokrát hovořili na výboru pro sociální politiku a čas od času i na výboru pro zdravotnictví. A týká se to právě toho, co je materií toho zákona, a to je skutečně předcházení pracovních úrazů a chorob z povolání.

A já bych si tady dovolil apel směrem k Ministerstvu práce a sociálních věcí a Ministerstvu zdravotnictví, abychom v této oblasti postoupili více dopředu. Tam se v posledních letech toho mnoho nestalo a mohu říci, že jako ortoped a traumatolog se setkávám jak s následky pracovních úrazů a často velmi vážnými, tak možná ještě v mnohem větší míře s následky nevyhovujícího pracovního prostředí, přetížení pohybového aparátu, ať už se to týká chronických bolestí zad nebo bolestí a degenerativního postižení nosných kloubů. A samozřejmě to zasahuje i do spousty jiných medicínských oborů. Takže velký apel na obě ministerstva, aby se více zamýšlela nejenom nad těmi technikáliemi, ale nad tím, co by mělo být náplní tohoto zákona, to znamená ochrana zdraví před následky nevyhovujících pracovních podmínek. Takže tolik za mě.

A jinak si dovolím navrhnout zkrácení pro projednání ve výborech na 30 dní s tou samou poznámkou jako u toho minulého tisku, budeme mít minimálně dva výbory na projednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí v rámci obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo? Není tomu tak. Nejprve se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o garančním výboru. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Ptám se, zda máte návrh na jiný garanční výbor? Není tomu tak. V tom případě přistoupíme k hlasování.

 

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 124, přihlášeno je 110 poslankyň a poslanců, pro 98, proti nikdo.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.

 

Dále zazněl návrh na přikázání hospodářskému výboru. A ptám se, zda jsou zde návrhy na přikázání ještě dalším výborům? Pan poslanec Mašek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vzhledem k tomu, co tady řekl i zpravodaj nebo zastupující zpravodaj, navrhl bych výbor pro zdravotnictví.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jsou zde nějaké další návrhy, o kterých budeme hlasovat? Nevidím, v tom případě přistoupíme k hlasování.

 

Nejprve zahajuji hlasování, kdo souhlasí s tím, aby tento tisk byl přikázán k projednání hospodářskému výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 125, přihlášeno je 111 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 5.

Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Dále je zde návrh na přikázání výboru pro zdravotnictví.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání tomuto výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 126, přihlášeno je 111 poslankyň a poslanců, pro 49, proti 4.

Konstatuji, že s tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Ještě padl jeden návrh, a to je návrh na zkrácení lhůty.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty z 60 na 30 dnů, tedy zkrácení lhůty na projednání o 30 dnů? Kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 127, přihlášeno je 111 poslankyň a poslanců, pro 54, proti 36.

Konstatuji, že s tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Kontrola hlasování... Neproběhne? V tom případě vám děkuji a končím projednávání... Omlouvám se, omlouvám se. Ještě poprosím. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Lacina: Já se omlouvám, pane řídící. Hlasoval jsem zelené tlačítko pro, na sjetině mám neutrální. Děkuji. A zpochybňuji hlasování.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Zpochybňujete hlasování. Dobře tedy.

 

Takže je zde zpochybnění předchozího hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tuto námitku? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 128, přihlášeno je 112 poslankyň a poslanců, pro 99, proti nikdo. Já konstatuji, že námitka byla přijata.

 

Já tedy dám hlasovat opakovaně o zkrácení lhůty. Nejprve vás všechny odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili všichni svými kartami. Počet přihlášených se ustálil.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů k projednání? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 129, přihlášeno je 106 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 43. S návrhem byl vysloven souhlas a lhůta byla zkrácena na 30 dnů.

 

A já končím projednávání tohoto zákona.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

Aktualizováno 18. 9. 2024 v 18:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP