Úterý 17. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

44.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 743/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Martin Baxa. Já vás poprosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolím si tady v zastoupení pana ministra Mariana Jurečky předložit tento návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti a další.

Primárním důvodem předložení návrhu zákona je provedení změn v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením a postihu subjektů, kterým byla uložena pokuta za umožnění výkonu nelegální práce a zastřené zprostředkování zaměstnání. Navrhuje se například: zpřehlednění právní úpravy poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a systému uznávání dalších nákladů zaměstnavatele těchto osob; navrhuje se diferenciace odvodů prostředků do státního rozpočtu v případě neplnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením; navrhuje se upřesnění období, z něhož se vychází při stanovení výše podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci; navrhuje se možnost orgánů inspekce práce ukládat správní trest zveřejnění rozhodnutí o přestupku spočívající v umožnění nelegální práce a zastřeném zprostředkování zaměstnání na úřední desce Státního úřadu inspekce práce po dobu jednoho roku; navrhuje se právo orgánů inspekce práce v určitých případech pořizovat zvukové, obrazové a zvukově obrazové záznamy bez vědomí kontrolovaných osob; navrhuje se možnost inspekčních orgánů ve stanovených případech nezahájit přestupkové řízení, ačkoliv jsou naplněny formální znaky přestupku.

Návrh zákona nemá negativní dopady na státní rozpočet. Jsou ale možné pozitivní dopady na státní rozpočet, úspory veřejných výdajů na příspěvek pro zaměstnavatele na chráněném trhu práce v důsledku zavedení stropu částky provozní části příspěvku anebo zvýšení odvodů pro zaměstnavatele zaměstnávající méně než 1 procento osob ze zdravotním postižením.

Účinnost návrhu je navržena od 1. ledna 2025. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Jana Bačíková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, my máme před sebou tedy novelu zákona č.435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Předkladatel tu novelu podrobně představil, já to možná jen krátce doplním.

Jedná se tedy opravdu o úpravu, která má za cíl zlepšit efektivitu systému podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Zpřesňují se ty podmínky pro poskytování příspěvku zaměstnavatelům zaměstnávajících osoby zdravotně postižené, zavádí se také omezení příspěvku na určité náklady, jako jsou například mzdy pracovních asistentů. Pozitivním prvkem novely je také drobná debyrokratizace v podobě vyjmutí z povinnosti písemně ohlásit do 15. února plnění povinného podílu zaměstnávání osob ze zdravotním postižením, a to pro ty zaměstnavatele, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele právě na tom chráněném trhu práce. Zároveň je také cílem nové úpravy, aby byla účinnější kontrola pracovních podmínek a nelegální práce v podobě posílení pravomocí orgánů inspektorátu práce. Ale to už tady řekl i pan ministr. Jinak ta novela dále obsahuje řadu legislativních úprav. Primárně jde o odstranění nepřesností v důsledku minulých a častých rychlých úprav tady tohoto zákona.

Myslím, že ode mě to teď pro začátek určitě stačí a podrobnější debatu určitě budu čekat potom dál i na výborech. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní zpravodajko, a poprosím, abyste zaujala místo vedle pana ministra. Otevírám obecnou rozpravu. Tam je jedna přihláška paní poslankyně Jany Hanzlíkové. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, i já bych se ráda za hnutí ANO vyjádřila k tomuto tisku a hned na začátku musím říct, že velmi kvituji, že v tom návrhu, který máme zde k projednávání, již není ta pasáž, která rušila podporu osob se zdravotním znevýhodněním. Protože pokud by to tak bylo, tak s tím bychom měli opravdu velký problém a zásadně bychom s tím nesouhlasili, protože už se to jednou stalo a v praxi se potom ukázalo, že to byla opravdu významná chyba a velmi poškodila právě lidi s tím zdravotním znevýhodněním.

Jinak co se týká obecného cíle tohoto tisku, a to je smysluplné využití financí, které se dostávají k zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením, tak s tím samozřejmě souhlasíme.

Ty cíle, pokud je vezmu jeden po druhém, tak ten zásadní je eliminovat účelové postupy zaměstnavatelů při tom čerpání příspěvků. Tak zde musíme souhlasit, a je vidět i z praxe, že je opravdu velmi nutné zpřesnit ještě ty uznatelné náklady pro účely čerpání, protože v současnosti je ten prostor opravdu příliš velký a u některých zaměstnavatelů to opravdu je problém.

Co bych chtěla ještě vypíchnout, je záměr, který mě tam zaujal, a to je přesunout osoby se zdravotním postižením, kterým to - jak je tam uvedeno v důvodové zprávě - zbytkový pracovní potenciál umožňuje, na volný trh práce. Pokud to bude opravdu přání té samotné osoby se zdravotním postižením a také to umožní její zdravotní stav, tak s tím samozřejmě nemáme problém. Myslím si, že je to i snaha těch lidí samotných. Ale zde bych varovala před tím, aby to byly jiné prostředky než ty motivující, protože tady se skutečně musíme zaměřit jenom na tu motivaci.

Potom další cíl se týká už přímo příspěvku při těch nedoplatcích. To kvituji také, protože v praxi se ukázalo, že občas zaměstnavatel, který neměl nikdy žádné problémy, tak při dluhu několika korun vlastně nedosáhl na příspěvek na další období. Zažila jsem to, obracelo se na mě několik organizací, takže velmi kvituji, že toto bude odstraněno.

Pak co mě tam ještě zaujalo, jsou další pravomoci orgánů inspekce práce. Tam mám několik otazníků, protože jsou tam v podstatě metody, které používá Policie České republiky. Určitě se na to budu ptát na výboru.

Musím říct, že vzhledem k tomu, že tento tisk opravdu obsahuje velké množství změn, tak si určitě vyžádá ještě podrobnou rozpravu. Jinak obecně musím říct, že souhlasíme s tím, aby se tato oblast upravila. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Eviduji přihlášku pana poslance Kaňkovského a před ním ještě paní zpravodajka, prosím.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Děkuji za slovo. Já bych ještě ráda tu novelu okomentovala za sebe a za poslanecký klub ODS, a to především tu jeho část, která se právě dotýká zaměstnávání lidí se zdravotním handicapem na trhu práce. To vlastně především z těchto dvou důvodů.

Legislativním procesem již v tuto chvíli prochází také zákon o integračním sociálním podniku, který nově směřuje podporu státu nejen na zaměstnávání lidí zdravotně znevýhodněných, ale nově i na zaměstnávání lidí se sociálním znevýhodněním. Jak víte, debata o něm je velmi živá. Stáčí se i k otázkám, jak se nový typ podpory a vznik sociálních podniků podepíší na fungování a budoucnosti chráněného zaměstnávání lidí, kteří mají znevýhodnění zdravotní. Pokud existuje už dnes obava, že by zákon o sociálním podniku a s ním rozšíření cílové skupiny podporovaného zaměstnávání mohl do budoucna lidi se zdravotním postižením ohrozit nebo jim ztížit jejich situaci, považuji za nanejvýš důležité podrobit důkladné debatě i další zákonné úpravy, které takové obavy zvyšují. Obzvlášť proto, že tento předpokládaný návrh obsahuje pro chráněný trh práce především nová omezení. Přestože vím, že jak návrh zákona o sociálním podniku, tak i předkládaná novela zákona o zaměstnanosti, jsou vlastně vedeny dobrou vůlí, musíme si otevřeně a důkladně vyříkat, jak vedle sebe budou tyto dvě různé formy koexistovat.

Další důvod, proč je důležité tomuto návrhu věnovat pozornost, je mimo jiné i potřeba nastavit na chráněném trhu práce transparentní podmínky. S tím se samozřejmě dá souhlasit a stejně jako Ministerstvo práce a sociálních věcí chceme pravidla, která zamezí zneužívání nebo obcházení tohoto zákona. Ale řekněme si na rovinu, ať to neuděláme tak, že s vaničkou vylijeme i dítě. Už nyní se nám ozývají jednotliví zaměstnavatelé a upozorňují, že některé části předkládaného návrhu mohou být problematické. Upozorňují, že zneužívání nezamezí, zato mohou mít dopad na poctivě fungující chráněné firmy a ve výsledku uškodí lidem, kteří pracovní uplatnění kvůli svému handicapu nenajdou jinde, než právě v chráněné dílně. Abych byla konkrétní, upozorňují například na nový systém stropování příspěvku, který by mohl znevýhodnit ty nejvíce handicapované, kteří jsou samozřejmě pro každou firmu - a to i logicky - také nejdražší.

Jsem přesvědčena, že právě v této oblasti musíme každé opatření vážit na lékárenských vahách. Věřím, že povedeme otevřenou debatu, a to i s těmi, kterých se navrhované opatření bezprostředně týká. Současně věřím, že přesně v této oblasti bude možné hledat průřezovou shodu napříč Sněmovnou. Naší společnou prioritou musí být, aby každý člověk navzdory svému postižení mohl dostat šanci zařadit se do normálního - (Silný hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, paní zpravodajko, ale požádám tentokrát v pravé části sálu o ztišení. Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Navzdory svému postižení potřebujeme, aby se ti lidé dostali zpátky do pracovního života, a to i s tím omezením, které mají. No, a to bez stabilně fungujících chráněných dílen a firem, které pro ně pracovní místa vytvářejí, nepůjde. Za mě asi teď všechno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Kaňkovský, prosím.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, jenom velmi krátce navážu na paní kolegyni Janu Bačíkovou. Jsem přesvědčený o tom, že tato novela je potřebná, nicméně s tím, co ona zmínila, souhlasím. Bude potřeba i na výboru pro sociální politiku, případně v dalších výborech, prodiskutovat jak ty přínosy, tak možná rizika. Předpokládám, že na výboru pro sociální politiku na to budeme mít minimálně dvě jednání. Na přání pana ministra Mariana Jurečky si dovolím načíst nebo navrhnout zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dní. Jako předseda výboru rovnou říkám, že i tak na to budeme mít minimálně dvě jednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče, za váš návrh. Poznamenal jsem si ho. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do obecné rozpravy? Nevidím žádost, v tom případě končím obecnou rozpravu. Ptám se, zda pan ministr nebo paní zpravodajka chcete závěrečné slovo? (Ne. Ne.) Není tomu tak.

Než přistoupíme k hlasování, přečtu omluvy. Jednak se od 18 hodin z rodinných důvodů omlouvá paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová, dále od 17 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Skopeček.

Eviduji žádost o odhlášení. Já vás odhlásím a požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami.

Nejprve se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve tedy rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo jiný výbor jako garanční výbor? Není tomu tak.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto tisku výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 120, přihlášeno 93 poslankyň a poslanců, pro 92, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda je tedy nějaký další návrh na přikázání jinému výboru nebo výborům? Pan ministr, prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji. Já mám tu čest navrhnout, aby tento návrh zákona byl projednán v hospodářském výboru.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pan poslanec Adamec. (Poslanec Adamec říká, že se nehlásil.) Jsem rád, že souhlasíte.

 

Hlasovat budeme bezprostředně. Ptám se, zda je návrh ještě na nějaký jiný výbor? Není tomu tak. V tom případě dám hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto tisku ještě hospodářskému výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 121, přihlášeno je 100 poslankyň a poslanců, pro 97, proti 1. Konstatuji, že tento návrh jsme přikázali k projednání ještě hospodářskému výboru.

 

V průběhu obecné rozpravy padl návrh na zkrácení lhůty na projednání na 30 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty na projednání na 30 dnů, tedy zkrácení lhůty o 30 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 122, přihlášeno je 101 poslankyň a poslanců, pro 57, proti 37. Konstatuji, že s návrhem jsme vyslovili souhlas a lhůta na projednání byla zkrácena na 30 dnů.

Tím jsme odhlasovali všechny návrhy, které zazněly, a já vám děkuji a končím projednávání tohoto tisku.

 

Otevírám další bod dnešního jednání, tím je

Aktualizováno 21. 11. 2024 v 12:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP