Úterý 17. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

61.
Vládní návrh zákona o volebních kampaních
/sněmovní tisk 778/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Dvořák. Prosím, ujměte se slova. Prosím.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuju. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, v zastoupení pana ministra Víta Rakušana, který právě teď pobývá někde na severní Moravě, si dovolím předložit uvedený návrh o volebních kampaních. Předložený návrh přináší modernizaci a sjednocení právní úpravy volebních kampaní, která je dosud upraven v zákonech upravujících jednotlivé typy voleb. Po vzoru nedávno přijatého zákona o správě voleb a navrhuje problematiku volebních kampaní rovněž upravit v jednom specializovaném zákoně, a to proto, že většina pravidel volebních kampaní bude shodná pro všechny typy voleb.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, přece jenom. Míra hluku v sále, míra hluku v sále je poměrně vysoká, a to jak v levé, tak v pravé části. Prosím, pokračujte.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Zopakuji, bude shodná pro všechny typy voleb s odůvodněnými výjimkami pro volby komunální. Zamýšlená úprava vychází z konzultací s Úřadem pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí i s některými neziskovými organizacemi, jako například Transparency International. Vymezuje se především, že volební kampaň začíná nejdříve 150 dní před uplynutím volebního období, tedy nebude moci být excesivně prodloužena brzkým vyhlášením voleb, jak tomu v minulosti už došlo. Navrhuje se také chránit poctivost volební kampaně zavedením postihu zveřejňování zjevně nepravdivých nebo hrubě urážlivých informací o kandidujících subjektech. Takové jednání bude nově přestupkem. Posiluje se také ochrana volebních kampaní před vměšování ze strany subjektů z cizích zemí, zejména z těch s nedemokratickými režimy.

Proto fyzické osoby, které nejsou občany Evropské unie, a právnické osoby sídlící mimo Evropskou unii nebudou moci vystupovat jako registrované třetí osoby ani nebudou moci poskytovat kandidujícím subjektům dary a další plnění.

Výše limitů pro výdaje ve volební kampani zůstávají zachovány s tou změnou, že pro volby do Senátu bude stanoven společný limit pro všechny volební obvody, zatímco dosud byl limit stanoven pro každý jednotlivý volební obvod. V zájmu snížení administrativní zátěže se navrhuje zjednodušení plnění informačních povinností včetně elektronizace souvisejících procesů.

Návrh zákona o volebních kampaních je provázen změnovým zákonem, který by měl být projednán jako následující bod této schůze. Účinnost zákona se navrhuje k 1. lednu 2026, kdy nabude účinnosti také zákon o správě voleb.

Děkuji vám za pozornost a za podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuju, pane ministře, a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Radek Vondráček. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. My jsme podpořili zařazení tohoto bodu a já si myslím, že je dobře, že volební kampaně probereme a prodiskutujeme my poslanci. Koho jiného se nejvíc týká než právě nás. Je možná škoda, že tady pan ministr Rakušan není dnes, bylo by lepší to probírat s ním. Ale já myslím, že pro nás stejně podstatné bude až to druhé čtení, že se sejdeme, každý máme nějakou svoji praktickou zkušenost z volebních kampaní, máme nějakou praktickou zkušenost i s fungováním Úřadu pro dohled nad financováním politických strana každý máme možná nějakou svoji připomínku, co by se v té rozhodovací praxi mohlo změnit.

Nic proti tomu, že vznikne další nový zákon. On ten zákon je argumentačně postaven na tom, že vlastně sjednocuje ty úpravy jednotlivých volebních systémů, volebních zákonů, na jednom místě. Je to součást trendu, s kterým v tomto volebním období přichází Ministerstvo vnitra, když jsme tady přijali tu, se říkalo triádu nových volebních zákonů. A jestliže sjednotíme nějakou úpravu, je to spíše technická záležitost.

Já si myslím, že není třeba, abych tady mluvil o jednotlivých novelizačních bodech. Já bych se přece jenom možná pozdržel nad tím jedním, který vás bude zajímat nejvíc, a to je, že se nově zavádí přestupek spočívající ve zveřejnění zjevně nepravdivé nebo hrubě urážlivé informace o kandidující volební straně nebo o jejím kandidátovi. Tento zákaz je formulován v § 3 odst. 2. Úřad nebude zkoumat, zda porušení pravidla bylo způsobilé ovlivnit výsledek voleb. Smyslem nově zaváděného přestupku je chránit čistotu volební kampaně, to jest stanovit určitou hranici, jejíž překročení už představuje nepřípustné jednání ve volební kampani. Neznamená to, že každá nepravdivá informace o kandidátech zveřejněná před volbami bude přestupkem. Primárně musí jít o informaci zveřejněnou v rámci volební kampaně, to jest informací, která obsahově i časově spadá do volební kampaně. V potaz bude třeba vzít kontext zveřejněné informace, načasování, intenzitu a specifika období volební kampaně, které je charakteristické vyostřenými střety mezi kandidujícími subjekty, které se snaží získat podporu pro svůj program a podlomit důvěru k volebnímu soupeři.

I přes zúžení přestupku na zveřejnění zjevně nepravdivé nebo hrubě urážlivé informace bude řízení o přestupku před úřadem vyžadovat širokou míru uvážení, a to nejen při rozhodování, zda byl naplněn formální i materiální znak přestupku, ale též při rozhodování o výši sankce. Inspirovat se lze i judikaturou volebních soudů k nečestné a nepoctivé volební kampani, případně kodexem čestné a poctivé kampaně, který vydal Institute for Democracy and Electoral Assistance, zkráceně idea. Pro řízení o přestupku bude platit standardní pořádková lhůta podle § 94 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich. Znamená to, že rozhodnutí o přestupku může takzvaně přetéct až do doby po volbách. Pro tento přestupek bude platit standardní promlčecí lhůta tři roky.

Sankcí za spáchání přestupku bude pokuta, kterou bude moci úřad uložit, až do výše 2 milionů korun. Sankce by měla působit především preventivně a výchovně. Horní hranice pokuty je inspirována horní hranicí některých přestupků podle zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Svěření řízení o přestupku do věcné působnosti úřadu bude pro tento úřad představovat enormní navýšení dosavadní agendy. To jenom tak k tomu samotnému přestupku.

No, kdybych to přeložil do nějaké srozumitelnější mluvy, že tam bude potřeba vysoká míra uvážení, no, je to velmi gumové ustanovení a bude záležet, kdo o něm bude rozhodovat a jak gumově o něm bude rozhodovat, a týká se to nás všech. Mohl bych si tady trošičku i rýpnout a říct, že dobře, že vládní koalice přichází s takovou sebereflexí. A poté, co byly zveřejněny billboardy, na kterých byl zveřejňován předseda hnutí ANO s prezidentem Ruské federace Putinem, nebo když o nás byla vedena na sítích antikampaň Rusko, pro tebe všecko, tak nyní tedy si kladu otázku: tak to je ta nepravdivá a nečestná kampaň? To teďka bude přestupkem a dostala by za to ODS pokutu?

 

 

 

Poslanec Radek Vondráček: Já doufám, že ano. Ale jenom upozorňuju na to, že skutečně ten úřad získá obrovskou novou kompetenci a jak je dobrým zvykem v České republice, když někomu dáte nějakou kompetenci, tak si to pojme po svém a bude si přisvojovat stále více a více těch kompetencí, a je to potom otázka narušení či nenarušení svobodné soutěže politických stran, tak, jak je vlastně nadefinována v našich ústavních předpisech.

Předpokládám, že k této části zákona bude největší debata. Každý to cítíme jinak, my všichni asi cítíme, že ty kampaně v poslední době jsou čím dál vyostřenější a hrubější a každý normální člověk má tendenci se tomu nějak postavit a něco s tím dělat. Jenom si nejsem jistý, že když tu kompetenci dáte úřadu a ten úřad potom dá nějakou pokutu, tak tam je potom možný i soudní přezkum a tak jestli se tady potom po několika letech dojde k závěru, že pokuta byla nebo nebyla udělena, jestli to nějak pomůže v té volební kampani, jestli bychom neměli jít spíš jinou cestou, že by existovala možnost a autorita, jak v reálném čase v rámci té volební kampaně takovýmto nečestným a nepravdivým a urážlivým volebním kampaním zabránit, třeba nějakou formou příkazu nepokračování v této činnosti. To je věc, o které teď budeme debatovat.

Já doufám, že ve druhém čtení, nebo i v tomto čtení od svých kolegů uslyším nějaké rozumné připomínky, protože když se nad tím zamyslíte, tak ono je to sice vysoce politické, jak jsem to už dneska říkal u těch voleb, ale v podstatě nadstranické. Může se to týkat nás všech, takže si hlavně neříkejme, že jedni jsou ti hodní a ti druzí jsou ti špatní. Ono se to potom může kdykoliv otočit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane zpravodaji, já si taky kladu otázku, co z toho byla zpravodajská zpráva a co už příspěvek do rozpravy.

Dobře, já otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem uděluji slovo panu předsedovi Radimu Fialovi. Prosím.

 

Poslanec Radim Fiala: Tak děkuji za slovo. Já, aniž bych věděl, že Radek Vondráček se s něčím takovým přihlásí, tak jsem se chtěl přihlásit taky. Považuju toto ustanovení za ještě gumovější než gumové a já to, co tady Radek Vondráček načal, tak já dopovím až do konce.

Samozřejmě úřad, ten, kdo to bude pokutovat a rozhodovat, když teda pominu pana Foltýna, který to rozhodovat naštěstí nebude, který má jednu jedinou pravdu, černobílý svět, tak to bude rozhodovat Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran. Tak se, milí kolegové a kolegyně, na ten úřad podívejme. Tento úřad vznikl proti Babišovi a Okamurovi, aby nemohli do těch kampaní dávat víc peněz než mají strany pětikoalice. To je za prvé. Za druhé, samozřejmě, když tento úřad vznikl, tak do jeho vedení se nanominovali bývalí poslanci pětikoalice. To znamená, že dnes ten úřad vede bývalý poslanec ODS a ve vedení toho úřadu jsou bývalí poslanci pětikoalice.

A já se tedy ptám, pane kolego Vondráčku, prostřednictvím předsedajícího, myslíte si, že tento úřad bude pokutovat někoho z pětikoalice za ty billboardy, které byly proti vašemu předsedovi, nebo za věci, které budou proti SPD? Já se prostě obávám, že ne. A proto souhlasím s tím, že toto ustanovení je gumovější než gumové a bude se využívat samozřejmě v rámci politického soupeření soubojů a bude se využívat tak, aby vedlo k tomu, že pětikoalice bude mít v něčem náskok. Možná si myslíte, že jenom tak fabuluju a říkám něco, co tak být nemusí, ale já vám řeknu, jak to na tomto úřadu chodí. Hnutí SPD podle § 106 se zeptalo tohoto úřadu, které politické strany byly v tomto volebním období kontrolovány. Víte, které nebyly kontrolovány? Nebyli to Piráti a hnutí STAN. Nebyly vůbec kontrolovány.

My platíme pokuty za to, když si někdo, koho neznáme, vyvěsí na plot nějakou alegorii, o které ani nevíme, která vede k SPD a my ji nemáme v seznamu nefinančního plnění, tak za to platíme pokuty a máme to hned na 100.  Ale hnutí STAN a Piráti vůbec nebyli kontrolováni.

Můžeme se domnívat, že možná proto, že by museli vysvětlovat ty peníze z Kypru, které používali na svou volební kampaň.

Tak takto funguje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran, a proto ta činnost mě nenaplňuje důvěrou v to, že toto ustanovení nebude, jak jsem již řekl, gumovější než gumové a nebude využíváno k politickému soupeření hlavně pěti koaličních stran vůči opozici.

Já vím, že tady můžu dávat návrhy na zamítnutí, na vrácení k dopracování, ale vím, že to k ničemu nepovede, protože stoosmička je stoosmička, politický souboj a soupeření je soupeření. A vládní koalice si to stejně prohlasuje.

Ale nicméně mám aspoň dobré svědomí v tom, že jsem tady vystoupil a řekl jsem, jak to v životě chodí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím. Pan zpravodaj, prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Já jenom tedy, abych stručně reagoval na kritiku, ano, to, co jsem četl, to byla zpravodajská zpráva, to, co jsem pak komentoval, už jsem si asi měl nechat do svého příspěvku do obecné rozpravy. Nechal jsem se unést. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuju, pane zpravodaji. Vzhledem k tomu, že nevidím žádnou další přihlášku do obecné rozpravy, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak. Pan zpravodaj, prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Tedy už velice stručně. Já budu rád, když tomuto zákonu opravdu budete věnovat zvýšenou pozornost. Ono se zdá, že to tady prošlošlo hladce, v podstatě bez jakékoliv diskuze, ale když se tomu nebudete věnovat a pak se vám tam něco nebude líbit, tak pocítíte dopady na svou vlastní kůži poměrně brzy.

Tak jenom bych chtěl apelovat na to, aby proběhla řádná diskuze a abychom využili toho, že tento zákon sem doputoval, bude otevřen, a abychom se snažili co nejlépe upravit ta pravidla volebních kampaní a zamysleli se nad tím postihováním. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu. Já se ptám, zda máte návrh na jiný garanční výbor. Není tomu tak.

V tom případě já zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 118, přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro 103, proti nikdo.

Já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru, organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda je zde návrh na přikázání dalšímu výboru. Žádný takový návrh nevidím, v tom případě není o čem hlasovat.

Já vám děkuji a končím projednávání tohoto tisku.

Já otevírám další bod dnešního jednání a tím je

Aktualizováno 18. 9. 2024 v 20:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP