Úterý 17. září 2024, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

Předcházející zahájení jednacího dne schůze

 

(Jednání zahájeno v 14.00 hodin.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji další jednací den 112. schůze. Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve jsem vás všechny odhlásila a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami, případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.

Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci:

Babišová Andrea z celého jednacího dne z osobních důvodů, Bauer Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bělica Josef z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bělobrádek Pavel z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bernard Josef z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Blaha Stanislav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Exner Martin do 16.00 hodin z pracovních důvodů, Fialová Eva od 15.00 do 18.00 hodin z pracovních důvodů, Foldyna Jaroslav od 14.00 hodin z pracovních důvodů, Fridrich Stanislav z celého jednacího dne z osobních důvodů, Golasowská Pavla z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Heller Šimon z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Hendrych Igor z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Horák Jiří z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Hrnčíř Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jílková Marie z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Kasal David z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kašník Pavel z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kobza Jiří z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Koten Radek z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Lacina Jan do 15.00 hodin z pracovních důvodů, Langšádlová Helena od 16.30 z pracovních důvodů, Liška Petr z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Lochman Ondřej z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Metnar Lubomír z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Nacher Patrik od 14.30 do 17.00 hodin z rodinných důvodů, Naiclerová Hana z celého jednacího dne bez udání důvodu, Navrátil Jiří z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Nováková Nina do 17.35 z pracovních důvodů, Pražák David z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Sládeček Karel z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Strýček Jiří z celého jednacího dne z osobních důvodů, Stržínek Robert z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Svoboda Bohuslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Svoboda Pavel z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Šafránková Lucie z celého jednacího dne z osobních důvodů, Šimek David z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Špičák Julius z celého pracovního dne ze zdravotních důvodů, Vích Radovan z celého jednacího dne bez udání důvodu, Vlček Lukáš do 14.30 z pracovních důvodů, Vondrák Ivo z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Vencl Milan z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Zlínský Vladimír z celého jednacího dne z pracovních důvodů a Žáček Pavel z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty.

Z členů vlády se pak omlouvají Fiala Petr z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bartoš Ivan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Černochová Jana z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Dvořák Martin do 16.00 hodin z pracovních důvodů, Hladík Petr z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jurečka Marian z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Rakušan Vít z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Síkela Jozef z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Stanjura Zbyněk z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Šalamoun Michal od 18.00 hodin z pracovních důvodů a Ženíšek Marek od 18.00 do 20.00 hodin z pracovních důvodů. Ještě Výborný Marek z celého jednacího dne z pracovních důvodů.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, než budeme pokračovat v našem jednání, chtěla bych vás požádat, abychom nyní minutou ticha uctili památku obětí povodní, které v uplynulých dnech zasáhly a bohužel stále ještě probíhají na území České republiky. (Poslanci vstávají a drží minutu ticha.)

Nyní mi dovolte, abych vás informovala o návrzích, na kterých se shodlo dnešní grémium. Navrhujeme následující postup jednání v tomto týdnu:

Dnes, tedy v úterý 17. září, navrhujeme projednávat následující body z bloku zákony první čtení: bod 104 sněmovní tisk 162 novela transplantačního zákona, bod 44 sněmovní tisk 743 novela zákona o zaměstnanosti, bod 49 sněmovní tisk 557 novela zákona o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, bod 45- řekla jsem něco špatně, pane předsedo? (Poslanec Benda odpovídá z místa.) 757, omlouvám se. Nyní jsem u bodu 45 sněmovní tisk 750 novela zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech. Bod 46 sněmovní tisk 751 novela zákona o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, bod 47 sněmovní tisk 752 vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti kapitálového trhu, bod 54 sněmovní tisk 768 novela zákona o pyrotechnice, bod 56 sněmovní tisk 773 novela knihovního zákona, bod 60 sněmovní tisk 777 novela soudního řádu správního, bod 64 sněmovní tisk 781 novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, bod 65 sněmovní tisk 782 vládní návrh cizineckého zákona, bod 66 sněmovní tisk 783 novela zákona o účetnictví, bod 67 sněmovní tisk 784 vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky.

Zítra, tedy ve středu 18. září, navrhujeme jako první bod projednat bod 200 sněmovní tisk 725 novela zákona o distribuci pojištění a zajištění, třetí čtení.

Dále navrhujeme projednávat následující body z bloku zákony druhé čtení: bod 33 sněmovní tisk 724 novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory, bod 40 sněmovní tisk 630 novela zákona o pojistném na sociální zabezpečení, bod 18 sněmovní tisk 692 vládní návrh zákona o digitalizaci finančního trhu, bod 19 sněmovní tisk 694 vládní návrh zákona o digitalizaci finančního trhu související, bod 29 sněmovní tisk 710 novela veterinárního zákona, bod 10 sněmovní tisk 660 novela zákona o vysokých školách, bod 36 sněmovní tisk 727 vládní návrh zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině.

Ve 12.50 hodin navrhujeme pevně zařadit volební body 207 až 210. Následně by byla vyhlášena polední pauza, a to do 14.30, s tím že ve 13.00 hodin by se sešel organizační výbor. Ve 14.30 navrhujeme pevně zařadit bod 55 sněmovní tisk 770 novela zákona o zajišťování obrany České republiky, první čtení. Poté bychom projednávali následující body z bloku zákony první čtení, nejdříve však v 15.30. Jedná se o body 57 sněmovní tisk 774 novela zákona o elektronických komunikacích, 59 sněmovní tisk 776 vládní návrh zákona o digitální ekonomice, 53 sněmovní tisk 767 vládní návrh zákona o obecné bezpečnosti výrobků.

Dále bychom případně pokračovali v projednávání nedoprojednaných bodů z bloku zákony druhé a první čtení. Dle dohody z grémia by byla 112. schůze Poslanecké sněmovny ve středu 18. září 2024 ukončena. To je z mé strany vše.

 

: Přehled zbývajících bodů k projednání vám byl rozeslán elektronickou poštou a nyní je tedy možnost vystoupit na změnu pořadu. Mám tady několik přihlášených. Nejdříve pan předseda Benda, paní předsedkyně Schillerová, pan předseda Okamura, pan předseda Radim Fiala, následují poslanci Karla Maříková, Marie Pošarová, Jan Síla a Radek Vondráček. Mám špatně pořadí, Radek Vondráček a Jan Síla, ať jsem přesná. Nyní tedy vystoupí se svými návrhy pan předseda Benda, a vás prosím, kolegyně a kolegové, o ztišení.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já přečtu ty návrhy, které jsme dnes přednášeli na grémiu a kde od některé z opozičních stran zaznělo, že nemají zaznít z grémia, takže zaznívají z mých úst.

Za prvé, abychom dnes za bod 104, to je návrh paní kolegyně Adámkové, zařadili body 50 a 51 sněmovní tisky 759 a 760, kybernetická bezpečnost a související. Pokud toto bude schváleno, tak abychom za ně zařadili body 61 a 62 sněmovní tisky 778 a 779 volební kampaně a související. Dále abychom za bod 47 tak, jak byl navržen z grémia, zařadili bod 48, sněmovní tisk 755, občanský zákoník. A poslední do bloku prvních čtení, abychom nakonec toho bloku prvních čtení za bod 67 zařadili bod 52, sněmovní tisk 761, o některých podmínkách podnikání a výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. To jsou změny do dnešního dne v případě těch navazujících.

Dále zítra ráno po projednání třetího čtení bodu 200, sněmovního tisku 725, abychom zařadili bod 22, podmínky obchodování s povolenkami a emise skleníkových plynů, sněmovní tisk 697, který jsme tady dělali v pátek, dále za tento bod bod 37, podnikání na kapitálovém trhu, sněmovní tisk 731.

 A poslední, ne, ještě předposlední změna, kterou navrhnu, abychom zítra za pevně zařazený bod ve 14.30, bod 55, zařadili bod 63 sněmovní tisk 780, ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu, první čtení, podle § 90 odst. 2 s tím, že tyto dva body by se doprojednaly a teprve pak by následovaly ty zařazené tisky 774, 776 a 767

A poslední návrh, abychom zítra na konec našeho jednání, nejpozději však v 19 hodin, zařadili bod 217 odvolání člena Rady České televize Luboše Xavera Veselého, sněmovní tisk dokument 4516. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji za přednesené návrhy. Nyní je tedy přihlášena paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně.

Vážené dámy, vážení pánové, hasiči, policisté, záchranáři a nově také vojáci. Nikdo z nás běžných lidí si neumí představit nasazení, které v těchto dnech podstupují hasiči, ať už dobrovolní, nebo profesionální. Do pěti minut od povelu vyráží v plné výstroji z garáží hasičáren xkrát za noc, xkrát za den. Stojí v první linii, když ostatní hledají úkryt. Riskují vlastní životy, aby ochránili nás všechny.

To, co dělají, není jen práce, je to poslání a za jejich naprostou profesionalitu patří a je na místě nyní smeknout a poděkovat jim. (Potlesk.) Děkuji.

A proto nemůže být vhodnější okamžik než dnes, abych připomněla to, čemu tady dlouhodobě není dopřáváno slechu. Je tomu přesně měsíc, co se vláda rozhodla, že odklopí zrak od zaměstnanců státu a k 1. září nepřidá ani korunu. Tehdy naše stínová vláda uspořádala tiskovou konferenci, kde jsme mimo jiné upozornili, že jedněmi z nejpodfinancovanějších skupin jsou hasiči. Bez sebemenšího zájmu vlády jsem tam konstatovala suchý fakt, že hasiči za této vlády přišli o 22 % svých reálných platů, že nástupní plat hasiče, člověka, který v zaměstnání riskuje svůj život, je 31 000 korun hrubého.

Dovolte mi, abych vám přečetla SMS zprávu od jednoho neznámého hasiče ze Slezska, kterou mi poslal o víkendu. On se tedy představil, ale požádal mě, abych jeho jméno neuváděla, a dovolil mi vás s obsahem seznámit. Cituji: "Dnes ráno, chlapi, bude potřeba postavit třetí výjezd. Z města přijde velká povodňová vlna. Vím, končí vám šichta, je sobota, musíme postavit na výjezd ještě Tatru. Potřebuju tři chlapy. Chlapi, díky, už je vás šest. O peníze na výplatu se rvát moc neumíme. To za nás musí udělat politici, ale když jde do tuhého, nezradíme. Děkujeme." Konec citace. (Potlesk.)

Já vím, že teď musíme řešit akutně vybílenou rozpočtovou rezervu, humanitární pomoc, pitnou vodu, energie, vysoušeče. Ale taky vím, že tento okamžik nesmí zůstat promarněn, co se týče apelu na ostudnou platovou politiku vlády směrem ke svým zaměstnancům. Jak vidíte, stát potřebujeme. Potřebujeme ho, když je nám nejhůře, potřebujeme ho, aby ochránil naše zdraví, životy, náš majetek, aby nejen vybudoval, ale i ochránil infrastrukturu, kterou každodenně využíváme. A zaměstnanci státu si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno slušně a férově, a taky aby jejich reálné mzdy třetí rok po sobě neklesaly.

A ještě bych byla velice ráda, abychom dnešní situaci využili k tomu, že si definitivně vyjasníme některé pojmy, abychom si dobře rozuměli, protože o skutečných prioritách tady žádný politický spor být nemůže. Těmi prioritami je za mě impuls k rychlému dokončení strategických protipovodňových investic typu Nové Heřminovy, posilování drobných protipovodňových opatření, záchrana a následná obnova území.

To všechno je důležitější než rozpočtová odpovědnost, nejsou-li v rozpočtu dostatečné rezervy, případně byly-li v průběhu roku využity na běžné výdaje.

A teď k těm pojmům, které je čas si vyjasnit. Obracím se zejména na pana ministra financí Stanjuru. Pane ministře, ani zadržování vody v krajině, ani podpora spolkové činnosti dobrovolných hasičů, ani podpora integrovaného záchranného systému, ochrany obyvatelstva a krizového řízení, ani podpora akceschopnosti vodní záchranné služby českého Červeného kříže, nic z toho není národní dotační byznys. Nechci a nebudu dále rozviřovat politické sváry, ale pan ministr velmi dobře ví, o čem mluvím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Ten dokument se jmenuje Úsporná opatření, dotace 2024, konsolidační balíček a je od září minulého roku dostupný na webových stránkách Ministerstva financí. A rovnou říkám, že ani výdaje státního rozpočtu na příští rok v tomto ohledu rozhodně nejsou v pořádku a s největší pravděpodobností by znamenaly omezení nebo zastavení protipovodňových investic. Na ochranu přírody a krajiny hodláte v roce 2025 uvolnit 1,7 miliardy korun, což je, vážená vládo, zhruba třetina alokace v roce 2021, s přihlédnutím k inflaci pak sotva čtvrtina.

Prosím berte tuto informaci velmi vážně, protože vím, že v těchto dnech bude vláda finalizovat návrh rozpočtu na příští rok a dost možná novelizovat i ten letošní.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy s přednostním právem přihlášený pan předseda Okamura. Pan předseda Fiala stáhl svoji přihlášku, ale naopak se přihlásil s přednostním právem pan místopředseda Havlíček, takže ten bude následně po panu Okamurovi vystupovat. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, dovolte mi jménem hnutí SPD vyslovit velké poděkování hasičům, vojákům, policistům, záchranářům i všem ostatním, kteří se zásadním způsobem podílejí na zmírnění dopadů aktuálních povodní. Fialova vláda jim ale dlouhodobě odmítá kompenzovat propad jejich reálných platů. Velké poděkování samozřejmě platí také všem dobrovolníkům. Zásadní na zvládání celé situace jsou také fungující pravidla krizového řízení, která byla legislativně přijata již v minulosti jako reakce na povodně v roce 1997. Vláda Petra Fialy bohužel odmítla zvýšit platy hasičům, policistům a vojákům od 1. října o 10 procent, přestože jim to slíbila, a nyní se jejich prací chlubí. To je velice pokrytecké. Podle názoru SPD musí být veškeré rezervy státního rozpočtu nyní použity výhradně na pomoc českým občanům postiženým povodněmi.

Zároveň je potřeba pomáhat našim lidem, kteří přišli v důsledku povodní o svůj majetek, a nikoliv dále podporovat Ukrajinu. Protože jak jsme se dozvěděli z vyjádření Ministerstva financí, konkrétně ministra financí Stanjury z ODS, tak z 11miliardové rozpočtové rezervy, co měla vláda na letošní rok, zbývá na naše občany miliarda, protože vláda použila rozpočtovou rezervu mimo jiné na ukrajinské imigranty.

Takže to je opravdu tristní stav v situaci, že vláda vládní rozpočtovou rezervu použila na cizí lidi a nyní v této situaci na naše občany vyhlašují humanitární organizace, například organizace ADRA nebo Červený kříž, sbírku. To znamená, vláda na naše občany nemá a poslala to cizincům, Ukrajincům. A na naše občany, kteří teďka jsou v nouzi a potřebují peníze, tak humanitární organizace vyhlašují sbírku. To je opravdu tristní výsledek politiky Fialovy vládní pětikoalice. Takže zase se mají na všechno lidé skládat sami, zatímco Fialova vláda poslala na Ukrajinu a Ukrajincům 124 miliard a teď Fialova vláda nenajde peníze na to, aby opravila nebo postavila lidem nové domy. Připomínám, že za posledních deset let se výdaje státního rozpočtu navýšily o bilion korun a o stejnou částku za tři roky této vlády také státní dluh. Peněz tedy mají dost, ale vláda s těmi penězi neumí hospodařit.

My budeme dále vytvářet politický tlak na vládu za to, aby se pomoc dostala k těm nejzranitelnějším a k těm potřebným a aby se na nikoho nezapomnělo, protože Fialova vládní koalice, tahleta politika je opravdu tristní, a to zvláště v situaci, že za necelé tři roky fungování Fialovy vlády se lidem znehodnotily úspory téměř o třetinu. Srpnová inflace totiž přesáhla odhady ekonomů i České národní banky a byla vyšší, než se očekávalo. Meziročně dosáhla úrovně 2,2 procenta, přičemž za necelé tři roky fungování Fialovy vlády je téměř na hranici 30 procent, což mimo jiné znamená třetinové znehodnocení úspor českých občanů a dramatický propad jejich reálných příjmů, mezd a platů, který se v mnoha případech například u státních zaměstnanců, pohybuje okolo 20 procent.

Varující je průměrný meziroční růst cen služeb o 5 procent. Meziměsíčně opět značně rostly ceny mnoha druhů potravin, zejména uzenin, ovoce, mléka, másla, které pak meziročně zdražilo o 22 procent. Na meziroční růst cenové hladiny měly v srpnu už tradičně největší vliv ceny bydlení. Nájemné zdražilo o 6,6 procenta, vodné o 10,9 procenta, stočné o 13,4 procenta, elektřina o 8,2 procenta. Všechny tyto údaje jsou údaje Českého statistického úřadu a jasně ukazují, že premiér Fiala a další ministři nemluví pravdu, když hovoří o zvládnuté inflaci, o poklesu cen potravin a podobně. Jsou to zase jenom jejich lži. Růst cen základních životních potřeb během funkčního období Fialovy vlády je katastrofální a ničí životní úroveň širokých vrstev občanů včetně všech pracujících. Vláda Petra "Drahoty" na boj proti inflaci vědomě a záměrně rezignovala. Naopak její růst ohromnými deficity státního rozpočtu a zvyšováním nepřímých daní podporuje.

Závěrem v rámci navržení tohoto bodu na program schůze, bod bude mít název Za fungování Fialovy vlády se lidem znehodnotily úspory téměř o třetinu a ještě k tomu dodám druhou větu v rámci názvu: Pětikoalice ničí životní úroveň širokých vrstev občanů, tak já bych ještě jednou chtěl poděkovat složkám integrovaného záchranného systému a všem lidem, kteří pomáhají překonat obtížnou situaci v místech zasažených povodní. Přeji všem lidem, kteří jsou zasaženi nebo se museli evakuovat, aby se co nejrychleji mohli vrátit do svých domovů.

Takže já bych jako bod číslo 1 na schůzi dnešní Poslanecké sněmovny chtěl navrhnout bod s názvem Za necelé tři roky fungování Fialovy vlády se lidem znehodnotily úspory téměř o třetinu. Pětikoalice ničí životní úroveň širokých vrstev občanů.

Jako bod 2 na schůzi dnešní Poslanecké sněmovny bych chtěl navrhnout velice aktuální bod, protože České republice hrozí, že nelegální imigranti zůstanou v České republice na náklady našeho státu. Německo totiž zavádí od 16. září kontroly na všech svých pozemních hranicích. Proto hrozí, a je to zároveň i název mého bodu, hrozí, že nelegální imigranti zůstanou v České republice na náklady našeho státu. Německá vláda tímto opatřením, to znamená, že zavádí kontroly na všech svých pozemních hranicích, de facto přiznává zásadní nebezpečí a nezvládnutí současné vlny nelegální migrace do států Evropské unie, kterou v období vlády kancléřky Merkelové v roce 2015 samo nastartovalo a eskalovalo.

Za hnutí SPD znovu opakuji, že požadujeme trvalou kontrolu českých státních hranic a nulovou toleranci nelegální migrace. Nelegální migrace do států Evropské unie z islámských a afrických zemí je bezesporu největším současným evropským bezpečnostním rizikem, a to i z hlediska České republiky. Fialova vláda a ministr Rakušan na boj proti této migraci fakticky rezignovali, protože permanentní kontroly na hranicích při vstupu do České republiky neprobíhají. Reálně tedy hrozí, že nelegální migranti zachycení na česko-německých hranicích budou muset zůstat v České republice na naše náklady.

A z čeho tyto obavy pramení? Podle německých statistik podali cizinci v Německu od začátku letošního roku do konce července zhruba 153 tisíc žádostí o azyl. Do konce roku by to mohlo být až 263 tisíc. V loňském roce to bylo 352 tisíc žádostí cizinců o azyl, tedy přes 600 tisíc migrantů za dva roky. Německý přístup k masové migraci je navíc pochybný a nevěrohodný, protože v minulých dnech uzavřel německý kancléř Olaf Scholz s prezidentem africké Keni Williamem Rutem dohodu o příchodu 250 tisíc migrantů, tedy čtvrt milionu migrantů z této africké země, do Německa.

 

 

 

Poslanec Tomio Okamura: V zájmu bezpečnosti našeho státu a našich občanů požadujeme trvalou kontrolu českých státních hranic a nulovou toleranci nelegální migrace. Odmítáme se podřídit migračním kvótám Evropské unie. Opět zdůrazním, že pakliže by bylo SPD po příštích volbách ve vládě, tak nebudeme respektovat migrační pakt EU, který tady odsouhlasila Fialova vláda. Chtěl bych se zeptat v rámci tohoto bodu - proto to navrhuji jako bod číslo 2 na schůzi dnešní Poslanecké sněmovny - právě zástupců Fialovy vlády, jak to chtějí řešit? Když tedy Němci zavedli od včerejška kontroly na všech svých pozemních hranicích a Česká republika ty kontroly zavedeny nemá, tak jak se tahleta situace bude tedy v České republice řešit a co má vláda v plánu? Takže tohleto je druhý bod.

V rámci prvního bodu mě samozřejmě zajímá, jakým způsobem, odkud a jak bude Fialova vláda tedy financovat nebo finančně pomáhat, co teda hodlá dělat při pomoci občanům zasaženým povodněmi? Protože to, co jsme zatím slyšeli včera, bylo, že Fialova vláda zoufale přiznala, že peníze z té rozpočtové rezervy prošustrovala na jiné účely a na české občany, na jejich pomoc, tedy na pomoc českým občanům, nemá peníze. Tu druhou informaci už jsem tady říkal, že v reakci na to české humanitární organizace vyhlašují sbírky pro naše občany, aby jim vůbec mohly pomoci. Takže to je opravdu mimořádně tristní a ostudný stav. Chtěl bych se tedy zeptat - protože to je aktuální věc a občané se nás na to také ptají - jakým způsobem, v jaké finanční výši a jak to tedy bude vlastně probíhat, co má Fialova vláda v plánu v tom, aby finančně pomohla českým občanům, které postihla tato živelná katastrofa? Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí s přednostním právem pan místopředseda Havlíček, následují řádně přihlášení poslanci, paní poslankyně Maříková, následuje paní poslankyně Pošarová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení páni ministři, kteří nejsou v Moravskoslezském kraji - jsou zde dva - já se ještě vrátím ke stavebnímu řízení, ke stavebnímu zákonu. Protože kolaps stavebního řízení a doslova a do písmene blamáž vyplývající z digitalizace nabývá právě ve vztahu s povodněmi dalšího rozměru. Pojďme se podívat, v jakém stavu je dneska stavební zákon opět po několika dnech a poté, co to může znamenat pro postižené oblasti.

Zásadní sdělení, které zde padlo už mnohokrát. Zničili jste, co fungovalo, a zavedli jste, co nefunguje. 79. den je za námi, kdy v ostrém provozu nefunguje ani Portál stavebníka, nefunguje ani Informační systém stavebního řízení pro úřady a nefunguje ani geoportál. Sečteno a podtrženo, ani jeden ze zásadních pilířů stavebního řízení v novém režimu nefunguje. Podotýkám v novém režimu, který jste si vy sami nadesignovali, vy sami jste si ho prosadili, vy jste shodili náš stavební zákon. Je třeba opakovat - protože byl připraven - že jste zrušili všechny soutěžní dialogy pro digitální řešení. Já to připomínám proto, protože vy jste převzali komplet odpovědnost za stavební řízení.

Výsledkem toho je, že - opakuji - po 79 dnech jsou stále zásadně omezeni stavebníci, investoři, developeři, projektanti, architekti a tak dále. Zcela jste paralyzovali dotčené obce, zcela jste destabilizovali dotčené stavební úřady. Vznikají miliardové škody, které každým dnem narůstají, a ještě jenom podotýkám, že vám expiruje smlouva s dodavatelem digitálního řešení. Ona expiruje, protože vám ÚOHS sebral možnost s ním dále spolupracovat čistě jednoduše proto, protože jste to netransparentně vysoutěžili. Více se na tom už zkazit nedalo.

Můžeme dlouze řešit a diskutovat, co bylo tou příčinou. Ale faktem je to - teď budu citovat platformu pro zdraví, stavební zákon, která tvrdí, že systém nebyl včas připraven, nebyl dostatečně otestován, nebyl zkoordinován s novým stavebním zákonem, a to navzdory varování odborné veřejnosti. Toto jenom připomínám, říkali jsme si to zde minule. Odborná veřejnost rovná se drtivá většina profesních svazů, spolků, asociací zaměřených na projektování, zaměřených na developerství nebo na stavební činnost. Za 79 dní jste nezvládli nic zásadního. Ten projekt nedokážete manažersky řídit a vaše politické ambice - a to vám vyčítám nejvíc - jste povýšili nad to, co máte činit, a to je služba veřejnosti, služba vůči firmám, služba vůči drobným stavebníkům nebo domácnostem. Co hůře, absolutně nereflektujete ani v této kritické chvíli ve smyslu stavebního zákona zpětnou vazbu od odborné veřejnosti.

Teď se pojďme podívat, co to znamená pro dotčené obce nebo postižené oblasti. Představte si, že v této chvíli jsme v situaci, kdy, ad jedna, jsou stavební úřady - pochopitelně v těch postižených oblastech - zavalené žádostmi, které se nakumulovaly k 30. 6., protože jste všechny vyzvali, když už jste věděli, že to nebude fungovat, ať rychle začínají podávat žádosti o stavební povolení. Takže jsou totálně zahlcené. K tomu nejsou schopni řádně zadministrovávat to, co už jede od 1. 7, čili v režimu nového stavebního zákona, v režimu té zpackané digitalizace. To, co se dělalo dříve 10 minut, se nyní dělá 3 hodiny, a to ještě často s výsledkem, který neuspokojí. Do toho všeho si představte, že jim začnou padat žádosti o rekonstrukci, novou stavbu a tak dále, všech zničených objektů.

Takže v tuto chvíli máme jednu jedinou prioritu - to je na vás, členové pětikoalice - abyste už konečně přestali strkat hlavu do písku. Velmi dobře víte - s výjimkou Pirátů, kteří se nějakým způsobem staví za svého předsedu - že je ta situace katastrofální. Nechápu, proč to neustále omlouváte. Přece i vy musíte být vystaveni obrovským tlakům ve vašich regionech. Ale dobře, je to vaše odpovědnost, premiér nebyl schopen si zjednat pořádek, nebyli jste schopni vymyslet jiné řešení než to, že to neustále před sebou posouváte. Budiž, je to tedy zcela za vámi, ale přesto alespoň v tuto chvíli přestaňme, opakovaně říkám, strkat hlavu do písku a pojďme se snažit pomoci alespoň těm lidem, kteří přišli o střechu nad hlavou a budou potřebovat rychlé stavební řízení. Čili pojďme společně najít řešení, které umožní okamžitou pomoc a obnovu, přičemž je třeba u toho sdělit jednu důležitou věc.

Opět vůbec nechápu, proč ministr pro místní rozvoj toto ještě nekomunikuje. Já jsem čekal bláhově, že na té včerejší šílené tiskové konferenci, kde místo toho, abyste řekli, co nastane, co mají lidé dělat, tak jste tam tři čtvrtě hodiny hovořili o tom, co všechno nastalo v těch posledních 34 dnech, což si ti lidé buď dohledají, nebo to vědí, opakovali jste to, co všichni už dávno znají. Tak jste měli říct, na co se ti lidé mají připravit. Čekal jsem, že když dostal slovo ministr pro místní rozvoj, že jeho největší průšvih, který je spojený s nefungujícím stavebním řízením, tak pro lidi, kteří si budou muset o to stavební řízení nějakým způsobem žádat, anebo budou do něj namočeni, tak že jim vysvětlí, co mají dělat. Ani slovo k tomu nepadlo. To opravdu nechápu. Nemá jinou agendu, nemá důležitější agendu, nemá tady větší průšvih než toto. On k tomu neřekl ani popel, ačkoliv velmi dobře věděl, že ti lidé čekají na to, jakým způsobem si mají v novém nebo starém režimu žádat o to, aby si postavili nebo zrekonstruovali garáž, plot nebo celý domek.

Proč to říkám? Protože do stavebního zákona dala v minulosti vláda hnutí ANO jedno ustanovení, a to je zásadní věc. Je to o tom, že během živelných pohrom - například jako jsou tedy povodně - mohou lidé zničenou stavbu obnovit - dobře poslouchejme - podle původního povolení nebo podle původní dokumentace. Jinými slovy, úřad jim má povinnost kopie dokumentace vydat, kdyby ji třeba neměli, někde uplavala nebo shořela nebo nevím, cokoliv jiného. To jsme tam vložili my. Zaplaťpánbůh, že se to tam vložilo. Teď je možné to zaktivovat.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: A my se domníváme, ale nejsme si tím jisti, a to musí sdělit v tuhletu chvíli ministr, že v těchto krizových případech není potřeba využívat digitalizace stavebního řízení, jinými slovy ten nefungující systém. A proto tedy žádáme ministra nebo kohokoliv z vlády, kdo je schopen se vyjádřit, aby poté tedy, co se vrátí ze své slavné cesty do Moravskoslezského kraje, kde jich dneska je devět a zdržují tam úplně všechny, místo toho, aby řešili tyhlety zásadní věci, tak aby se vyjádřili a případně potvrdili, že není nutné ten portál stavebníka, případně teda celý ten systém toho stavebního řízení digitální využívat, aby tak uklidnil ty dotčené domácnosti a firmy. Protože jestliže píší mně, a to s tím nejsem bezprostředně spjat, je mi jasné, že logicky musí psát přece i na ten resort, anebo alespoň na nějaké úřady, a ty to předávají tomu rezortu místního rozvoje.

Za další vyzýváme, aby ministr nebo kdokoliv z vlády vydal pokyn stavebnímu úřadu, aby v případě chybějící dokumentace, což může nastat, jim uplavala nebo něco, neuplatňovali pokutu, která je v zákoně, a to je až do výše 400 000 korun. To je váš zákon, který jste si tam dali. Opět. Lidé se ptají, nenašel jsem dokumentaci, mám jet podle nového systému a budu muset platit 400 000 pokutu? Já předpokládám, že nikoliv. Myslím, že jsme všichni natolik gramotní, že pokud by to zákon vyžadoval, tak ho dokážeme snad rychle změnit, ale musíte se k tomu vyjádřit. Nebo na co čekáte? Ti lidé nemají střechu nad hlavou v tuhletu chvíli, tohle máte řešit. To jsou praktické věci. To jsou věci spojené s tím, co od vás lidé očekávají. Já rozumím tomu, že komunikujete, já i rozumím tomu, že se někde vyfotíte, budiž, nerozumím tomu, proč vás tam jelo devět dneska. Myslím, že kdyby tam jel premiér s jedním, dvěma ministry, takže by to stačilo, ale budiž.

Řešte hlavně věci, na které ti lidé čekají, tím jim pomůžete. Takže uvědomte si, že ti lidé mohli přijít o počítač, mohli přijít o projektovou dokumentaci, a vy byste jim měli dát naprostou jistotu, že tedy nemusí využívat ten nový digitální systém. Musíte jim dát jednoduchý návod, jasný návod, který jim dá jistotu, jak tedy psychologickou, tak ale tu právní jistotu, protože pravděpodobně se bude muset upravit zákon v tomto, a proto potřebujeme a chceme jeho rychlou změnu. Já myslím, že to snad je normální někde jinde to řešit než na půdě Sněmovny, ale to jste měli vyřešit, vy už jste měli za námi přijít a říct prosím vás, tohle potřebujeme rychle během dneška změnit. Vůbec nechápu, proč s tím ministr nepřišel.

Vaše mediální prohlášení jsou nezávazná, navíc ještě jste žádné k tomu ani nevydali. Lidé potřebují mít jistotu, že nebudou platit pokutu. Takže my jsme připraveni podpořit vyhlášení stavu legislativní nouze v této situaci, abychom v tom zrychleném procesu byli schopni přijmout změnu stavebního zákona, a proto vyzýváme všechny napříč Sněmovnou, aby tedy v této mimořádné situaci přestali chvíli řešit politiku a nadcházející volby o víkendu a zaměřili se pokud možno na rychlé a hlavně věcné řešení.

My jsme už na tom začali pracovat v rámci hnutí ANO, pracujeme na tom s odbornou obcí, jsme v kontaktu s tou platformou pro zdraví. Stavební zákon, který sdružuje většinu těch svazů, asociací a komor, které jste nekompromisním způsobem odrazili, protože jste se s ním vůbec nebavili, a když oni řekli svůj názor, tak jste se jim vysmáli. Nicméně věřím, že snad to aspoň v čase uznáte, že bez té odborné obce to nedáte nikdy, nikdy dohromady. Takže pracujeme na tom a jsme přesvědčeni, že se to uhrát dá. Pozor, i když bude v tuto chvíli vámi potvrzeno, že se dá podávat v tom mimořádném režimu, to znamená, ne jaksi tady s nutností té digitalizace, a musíte to potvrdit, ještě jednou opakuji, vy, pane ministře, tak stejně na to bude už poté navazovat standardní proces. A tam jsme, kde jsme byli před pár dny. To znamená, jsme v situaci, kdy v současném znění zákona se neobejdeme bez toho digitálního řešení.

Takže opakovaně vyzýváme vládu, aby urychleně přijala legislativní opatření, které umožní alternativní podání a vyřízení, tedy žádosti stavební úřady, a pochopitelně všemi procesy s tím spojenými, jako je rozhodnutí dotčených orgánů a tak dále. Protože je nepřípustné, aby v současné době zdlouhavé nebo nefunkční vůbec ty digitální systémy, které jste zpackali, tak aby bránily nejenom běžné výstavbě, ale zejména dneska rychlé obnově v těch postižených oblastech.

Takže poprosím o mimořádný bod, který by se nazýval Digitalizace stavebního řízení, anebo jinak Stavební řízení v postižených oblastech a byl by to bod, který by byl hned první. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí se svým příspěvkem, návrhem paní poslankyně Maříková a následuje paní poslankyně Pošarová. Upozorňuji, že teď už se tedy týká vystupujících pětiminutový limit. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes bych se zaměřila při navrhování nového bodu na velmi závažné téma, které ovlivňuje každého z nás - zadlužování naší země pod vedením vlády Petra Fialy. Během svého působení vláda Petra Fialy přijala několik rozhodnutí, které mají dalekosáhlé důsledky pro naši ekonomiku a budoucnost našich dětí. Začněme fakty od nástupu této vlády do funkce jsme svědky neustálého nárůstu státního dluhu, přestože vláda slibovala fiskální odpovědnost, skutečnost je jiná, státní dluh překročil historická maxima a tento trend nevypadá, že by se měl zastavit. Jak je možné, že vláda, která se prezentovala jako zodpovědný správce veřejných financí, nás dostala do této situace? Je důležité si uvědomit, že každé nové zadlužení bude muset být jednou splaceno, a kdo to bude platit? My všichni, naše děti a vnuci budou muset nést tíhu těchto dluhů, které se nahromadily kvůli neodpovědným rozhodnutím současné vlády.

Jedním z hlavních problémů je absence dlouhodobé strategie na snižování deficitu. Vláda se zaměřuje na krátkodobé populistické kroky, které mohou krátkodobě zlepšit jejich popularitu, ale dlouhodobě vedou k neudržitelnému růstu dluhu. Například neustálé zvyšování sociálních výdajů bez odpovídajících příjmů je cestou do ekonomické katastrofy. Kde je podpora pro rodinné politiky, aby se rodilo více dětí, aby mladí lidé měli naději na lepší budoucnost, chtěli založit vlastní rodiny. Bohužel realita je taková, že mnoho lidí se obává nejen nákladů na bydlení a energie, ale i toho, zda budou schopni uživit své rodiny. A nejsou to jen mladí, kteří se obávají budoucnosti. Nedostatečná podpora seniorů a dalších zranitelných skupin ukazuje, jak málo si vláda váží svých občanů. Namísto efektivních sociálních programů jsme svědky byrokratického aparátu, který komplikuje život těm, kteří potřebují skutečně pomoc.

Dalším kritickým bodem je neefektivní správa veřejných prostředků. Miliardy korun se vynakládají na projekty, které nepřinášejí očekávané výsledky. Korupce a nehospodárnost jsou stále běžnými jevy. Jak můžeme věřit vládě, která nedokáže efektivně spravovat naše finance? Je třeba také zmínit nedostatečná investice do klíčových oblastí, jako je vzdělání, zdravotnictví a infrastruktura. Zadlužujeme se, ale tyto peníze neinvestujeme do oblastí, které by mohly přinést dlouhodobý ekonomický růst. Místo toho se peníze často rozplynou v neefektivních a zbytečných projektech. Nesmíme zapomenout ani na mezinárodní kontext. Vysoká úroveň zadlužení může ohrozit naši schopnost reagovat na budoucí ekonomické krize. Snížená důvěra investorů a vyšší úrokové sazby mohou vést ještě k větším problémům.

Tato vláda není schopna přijmout odpovědnost za své činy a není schopna jednat v zájmu nás všech. Potřebujeme zodpovědnou fiskální politiku, která zajistí udržitelný ekonomický růst a nezatíží budoucí generace neúnosnými dluhy. Je čas přestat s populistickými kroky a zaměřit se na dlouhodobou stabilitu a prosperitu naší země. Je načase říci, a dost Fialově vládě. Potřebujeme zvláště v této těžké době vedení země, které bude skutečně hájit naše zájmy, podporovat naše podniky, zlepšovat zdravotnictví a vzdělání a chránit životní prostředí a poskytovat účinnou sociální podporu. Tento bod bych chtěla navrhnout po pevně zařazených. Děkuji.

 

Markéta Pekarová Adamová: Tady je s názvem A dost Fialově vládě, jestli jsem to správně vyrozuměla. Děkuji. Nyní tedy vystoupí se svým návrhem paní poslankyně Pošarová, následuje pan poslanec Vondráček. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, profesionální hasiči měli dostat přidáno od září 10 procent, a vy jste jim přidali nulu, rovnou nulu. Nemyslíte, že jim toto přidání dlužíte? Co se týká dobrovolných hasičů, ti kteří jsou v režimu výjezdové jednotky, jsou placeni obcí, když musí jet k zásahu a nemohou vykonávat práci ve firmách. Ale co ostatní dobrovolní hasiči, mimo ty, kteří nejsou v pohotovosti nedostanou od státu ani korunu, a to vidím jako velké selhání tohoto státu, této vlády.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Dobrovolní hasiči zdarma ve svém volném čase v Plzeňském kraji dávali písek do pytlů pro postižené kraje, a přesto dostávají dobrovolní hasiči méně a méně peněz na své vybavení. Ti lidé, pokud mohou, jdou po dlouhých hodinách po zásahu opět do práce, spí minimálně hodin a po práci opět pomáhají. Ty stát nijak neodmění. A já se ptám, kde je armáda? Kde je pomoc armády?

Ráda bych tento bod zařadila jako první bod k projednání, a to: Dobrovolní hasiči a profesionální hasiči a jejich plat. Díky.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Eviduji váš návrh. Nyní tedy vystoupí se svým návrhem pan poslanec Vondráček. Následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tento můj návrh vychází z jednání poslaneckého klubu hnutí ANO. Vláda České republiky rozhodla na svém posledním zasedání, že se uskuteční volby do krajů a části Senátu tento víkend. My jsme ve fázi, kdy jsme ještě snad mohli podle Ústavního zákona o bezpečnosti státu tyto volby odložit. Nicméně rozhodnutí padlo. My jako opozice ho respektujeme.

Pouze žádáme, abychom toto téma mohli projednat i na půdě parlamentu, protože se jedná o tak závažnou věc, jako jsou svobodné, regulérní volby. Jestliže vláda řekla, že se volby uskuteční, což má nějaké ústavní, zákonné a racionální důvody, které dokážu pochopit, pak tedy ale chceme slyšet tvrdá data. Chtěli bychom vědět, kterých volebních okrsků se vlastně týkají kalamita, povodně, kolik občanů vlastně bylo zasaženo, voličů, kolik bylo zasaženo povodněmi a mají teď ztíženou možnost jít volit.

Jsou to vlastně dvě kategorie, jednak okrsky, kde skutečně reálně proběhly povodně a už neexistují ani ty volební místnosti, respektive nejsou v provozu a bude potřeba volit v náhradních prostorech, a pak jsou to osoby a pak jsou to voliči, kteří mají ztížený přístup k volbám, kteří měli zatopené nemovitosti a mají trochu i jiné starosti než volby. Což by byla škoda, protože opravdu tady to slyšíme často: volby jsou svátkem demokracie.

Takže chtěli bychom slyšet analýzu, kolika občanů a okrsků se to týká? Chtěli bychom vědět, jak bude pomoženo seniorům, osobám se zdravotním postižením, jak budou naplněny volební okrskové komise? Protože já si těžko umím představit, že když je někdo zatopený, že stráví dva dny tím, že bude sedět někde u komise. Samozřejmě bude doma a bude uklízet a bude se snažit odstraňovat škody. To je život, to je realita.

To, po čem volal pan primátor Opavy pan Navrátil, aby došlo od odložení těch voleb, to bylo autentické, to bylo reálné přání z praxe, kdy viděl, že to město v podstatě není samo schopno zajistit průběh voleb. To znamená, jestliže už vláda rozhodla, že nebudou odloženy, dobrá, ale musí mít tedy už nějaký plán. A já myslím, že Poslanecká sněmovna je skutečně to místo, kde bychom měli být s tímto plánem seznámeni, měli bychom být schopni na něho třeba i my z opozice reagovat, měl by to být možná trošku i takový brainstorming a hlavně bychom měli dojít k nějakému konsenzu, k nějakému společnému řešení.

Je to vysoce politická otázka, ale měla by to být nadstranická otázka, protože všem nám jde o to, aby byla zajištěna zhruba stejná volební účast, aby ti lidé měli možnost k volbám jít, aby byly naplněny okrskové komise, aby byly zajištěny prostory... A tak bych mohl pokračovat.

Já to navrhuji jako nový bod, který by se jmenoval Zajištění voleb. A já ještě nebudu navrhovat jeho pevné zařazení. Já vím, že tady dnes pan ministr vnitra Vít Rakušan není, že je v Ostravě, že by nemohl reagovat v debatě. Já jsem s ním telefonoval už v pátek. Já jsem se ho na to ptal už v pátek, jak budeme řešit případně volby?

Nakonec ta situace v Jeseníku, v Krnově, v Opavě je možná ještě horší, než jsme si představovali, a těžko si představit tam regulérní průběh voleb. Ale musí tam proběhnout. Už to asi nestihneme. Jinak to nejde. A je tedy samozřejmě na státu, aby těm obcím, těm lidem na úřadech, kteří jsou teď vyčerpaní, byli vyčerpáni i tenkrát, zažil jsem to v roce 1997, a aby nepropadli opravdu už vyloženě zoufalství, co si to na ně vymýšlíme, tak jim musíme nějak pomoct. Slyšel jsem o nějakém zapojení hasičů. Slyšel jsem různé návrhy. Ale jestli by to někdo měl slyšet, tak jsme to my, poslanci v Poslanecké sněmovně. A určitě tady nebudou nějaké politické projevy. Bude to věcná debata, která by nemusela trvat dlouho. Předpokládám, že bychom ten bod po dohodě všech zařadili zítra třeba jako první. Ale navrhneme to až zítra. Teď chci jenom nový bod. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano. Děkuji za dodržení času. Nyní tedy vystoupí se svým návrhem na změnu pořadu schůze paní poslankyně Mračková Vildumetzová a jako poslední je po ní přihlášený pan poslanec Síla. Prosím, máte slovo. A ještě prosím o ztišení.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, i já bych ráda z tohoto místa chtěla poděkovat všem složkám integrovaného záchranného systému za jejich obětavost, nasazení a především příkladný přístup v krizové situaci, která nás postihla. Já jsem včera velmi bedlivě, asi jako další občané, poslouchala tiskovou konferenci po jednání vlády. Nejdříve vystoupil pan premiér Petr Fiala. Co nám řekl? Hasiči a složky integrovaného záchranného systému si zaslouží obrovský respekt, poděkování, podporu. Pomáhají nám. Je to velmi náročné fyzicky a psychicky. Poté vystoupil ministr vnitra Vít Rakušan. A co nám řekl? Hasiči jak dobrovolní, tak profesionální mají ročně v průměru 170 000 zásahů. Teď v této krizové situaci, za těchto pár dní už těch zásahů měli přes 20 000.

Vážení kolegové a vážené kolegyně, vy víte, že my neustále vyzýváme k tomu, aby prioritou této vlády byla vnitřní bezpečnost a aby tato vláda dávala finanční prostředky do vnitřní bezpečnosti. A není možné, aby se na rok 2024 vzaly 2,2 miliardy právě těm, kteří nám v těchto dnech pomáhají, a to jsou hasiči a policisté. Chtěla bych vás opravdu požádat, zda byste nezvážili zařazení dnešního bodu na jednání Sněmovny s názvem Poděkování složkám integrovaného záchranného systému, kde by došlo ke shodě napříč všemi politickými kluby, kdy bychom poděkovali za jejich práci, a zároveň bychom se tady shodli na tom, že si opravdu zaslouží to poděkování i formou buď navýšení platu, nebo nějaké finanční odměny.

Řada z vás může v tuto chvíli říct, že od příštího roku, tak jak jsme se dozvěděli, to navýšení a tak, jak se teď dozvídáme, má být u někoho 3 %, u někoho 5 %. Já vám mohu říct, že na mě se obrací řada hasičů a řada policistů a opravdu oni jsou rozhodnuti, že ty bezpečnostní sbory opustí. Jenom v Karlovarském kraji dnes chybí 269 policistů. A už nám začínají chybět i hasiči.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Jste tady, prosím, ze všech krajů. A já si myslím, že řada z vás si uvědomuje, že bezpečnost je jedna z nejdůležitějších oblastí a že pokud ty hasiče a policisty nebudeme mít - a oni to řeknou jasně, že ten důvod je opravdu finanční - nástupní plat policisty dnes činí 30 100 korun. A ti policisté a ti hasiči, ti, kteří mají třeba již nárok na výsluhu, neodchází, ale jsou to ti, kteří jsou tam pět, šest let, říkají jasně, že jim prostě ty finanční prostředky, které v současné chvíli dostávají, nestačí na zaplacení všech věcí, které zaplatit musí.

Žádám vás z tohoto místa a prosím vás, abyste opravdu takto důležitý bod dnes podpořili. A já věřím -mám už připravený i návrh na usnesení, že se napříč politickými kluby shodneme a že tento návrh usnesení, který zní, že poděkujeme za jejich práci a zároveň vyzveme vládu České republiky, aby navýšila platy v rámci hasičů a policistů, popřípadě je za jejich práci nějakým způsobem odměnila. Děkuju vám za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se ještě z místa přihlásil s přednostním právem pan předseda Babiš, takže pana poslance Sílu prosím o strpení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Andrej Babiš: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení spoluobčané. V pátek nás čekají krajské a senátní volby a kdyby nebylo těch povodní, tak bych tady mluvil minimálně tři hodiny o tom, jak tato vláda devastuje naši zemi. A tahle katastrofa, která se děje, ji poprvé přinutila k tomu, aby se skutečně snažili pomoct. A jak to bude vypadat, to uvidíme samozřejmě v rychlosti té pomoci a v rozsahu té pomoci.

Mohl bych tady mluvit o tom, jak české předsednictví šlo na ruku Ursule von der Leyen, jak jsme byli servilní, jak jsme všechno akceptovali, jak Ursula byla tady u nás na Globsecu a jak vlastně pan premiér nepochopil, že bruselská chobotnice funguje úplně jinak, že slabé kusy nejsou úspěšné. A pro nás je velké štěstí, že pan Síkela, který tři roky devastuje naši zemi nejvyššími cenami energií, naštěstí už nebude mít na starosti ani Českou republiku, ani Evropu, a bude se starat o Afriku. Takže jsme rádi a držíme mu palce. (Potlesk poslanců ANO.)

Já dneska chci tady mluvit, paní předsedkyně, a možná budete překvapena, o tom, jak chodím tady do Besedy na čočku na kyselo. Já jsem se na ni těšil a pan kuchař mi řekl, že už nikdy nebude. A víte proč? Nevím, jestli vy víte vůbec, jaká je situace v gastru tady ve Sněmovně? A jako bývalý podnikatel a toho času politik, bohužel politik, vím, že to nejcennější, co je, jsou zaměstnanci, jsou lidé tady, jak jsme o tom mluvili, ti hasiči, na které jste zapomněli, ti vojáci, policisté, ti úředníci na úřadech práce, kteří dneska sami žádají o příspěvek na bydlení.

Já jsem vás chtěl poprosit. Prosím vás, v té Besedě je skvělý kuchař. A ten kuchař nemá pomocnou sílu. Víte vůbec, kolik vy nabízíte jako pomocnou sílu? Údajně 18 - 21 000 korun čistého. A za poslední období tady odešlo 10 lidí z gastra. Ten kuchař už nevaří, ten kuchař dneska je vlastně servírka a nemůže vařit, protože nemá tu sílu, a proto mu tam nosí jídlo z jiné restaurace. Může to být směšné, můžete se všichni tady smát. Ale prosím vás, když už jste teda několikrát přečerpala o desítky milionů rozpočet, jestli byste nemohli zaplatit lidi v tom gastru. (Potlesk poslanců ANO.) Protože v centru Prahy kuchař nejde pod 80 000. A já předpokládám, že vy neplatíte lidi tady cash - jak to tam dělají, když jste tady zavedli tu šedou ekonomiku a EET jste zrušili, nikdo neplatí daně v těchto zařízeních. Tak chci vás poprosit, jestli byste se na to nepodívala, jestli byste ty lidi nemohla pořádně zaplatit, když už teda máte neschopného kancléře, který to neřeší. Údajně o tom jednali odboráři, řeší se to rok. Údajně jste teda vydala pokyn šetřit, to já kvituju, ale prosím vás, můžete ušetřit na zahraničních cestách, zkuste snížit rozpočet poslancům nebo jiné cesty a zkuste tyhle lidi zaplatit, protože považuju skutečně za skandální, že tady, co jsme teda ta elita národa, jak se někteří tváří, tito lidé berou - ten kuchař údajně bere 30 000, to je neuvěřitelné. A ty pomocné síly 21 - 26 000, tak to je skutečně skandální. A skandální je i to, že ta čočka na kyselo stojí 77 korun.

Takže chci vás poprosit, zkuste s tím něco udělat, protože se stydím za nás všechny, když ti lidi nás obsluhují a když ten kuchař říká - nemůžu vařit, protože nemám tu pomocnou sílu. Já vám za to děkuju. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: I mě je potřeba oslovovat prostřednictvím, byť to je zvláštní možná pro někoho. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Síla se svým návrhem jakožto poslední vystupující. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Páni poslanci, vládo, dovolte, abych se taky vyjádřil a poděkoval Integrovanému záchrannému systému, který v Moravskoslezském kraji dělá první a poslední pro lidi, pro které je to katastrofální situace. Já jsem zažil povodně v roce 1997 velmi aktivně v Olomouci, když jsem pomáhal osobně, kdy moji rodiče přišli naprosto o všecko, i o svatební fotky. A dneska je tatáž situace na severu Moravskoslezského kraje, Krnovsko, kam já jezdím jeden den operovat, nemocnice je úplně prakticky paralyzovaná a bude minimálně týden, mám zprávy, že mám zrušit operační programy, nic nefunguje, všichni dělají, co mohou.

Nicméně já bych právě proto chtěl poděkovat ještě zvlášť zdravotníkům jako takovým, kteří teď tam pracují velmi intenzivně, a v této souvislosti bych se chtěl zmínit o hospodářství privátních, přímo řízených a ostatních veřejnoprávních nemocnic.

V současné době se snaží vláda stabilizovat finanční systém veřejného zdravotního pojištění, soukromé nebo přímo řízené nemocnice přitom v posledních letech vykazují kladné hospodářské výsledky a zisky, zatímco celková bilance veřejného zdravotního pojištění je opakovaně v deficitu. Navíc Senát současně schválil novelu zákona 592/1992, o pojistném na zdravotním pojištění, kde došlo k zásadní změně, jež se má týkat pojištěnců, kteří jsou vojáky v činné službě, a studentů vojenských škol. Tato novela má připravit zdravotní pojišťovny všechny beze zbytku o zhruba další 2 miliardy korun. Jde o naprosto nesystémovou a iracionální změnu, protože vojenská zdravotní pojišťovna má v této době 1,6 miliardy korun rezervu. Pokud jsou někteří poskytovatelé zdravotních služeb schopni vytvořit z příjmů zdravotních pojišťoven takový zisk, že z něho dokonce platí státu daně, divím se nebo ptám se, proč potřebujeme shánět další nové zdroje do zdravotnictví typu reforma, restrukturalizace, prakticky likvidace regionálních malých nemocnic.

 

Poslanec Jan Síla: Svědčí to o jednoznačném faktu, že peníze ze zdravotní pojišťovny nejsou alokovány účelně, ale spíš účelově. Děkuji za pozornost. Jinak ten bod bych chtěl zařadit za pevné body a je to Hospodaření privátních, přímo řízených a ostatních veřejnoprávních nemocnic.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji - za pevně zařazené body. Nyní tedy už není nikdo další přihlášený k změně pořadu? Ještě ano, ještě pan předseda Benda se hlásí. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já jenom naprosto ve stručnosti chci zareagovat na návrhy, které zde zazněly. Podpoříme jako vládní koalice návrh pana kolegy Vondráčka, aby zítra zazněla informace o rozhodnutí, proč neodložit volby. A budeme se nějak bavit s opozicí o tom, jaký časový horizont na to zítra vyčleníme. Současně bych chtěl říct, že já doporučuji svým kolegům, abychom se v případě návrhu paní kolegyně Vildumetzové zdrželi hlasování. Poděkování složkám integrovaného záchranného systému zaznělo na každé tiskové konferenci vlády, v každém vystoupení hejtmana - dnes zaznělo od paní předsedkyně Schillerové, celá tato Sněmovna jí zatleskala. Všechno ostatní už pokládám jenom za snahu vytvořit z toho nějaký politický příběh, která mi připadá opravdu v tuto chvíli neadekvátní situaci.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy budeme - paní předsedkyně Schillerová se ještě hlásí.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Nedělejme z toho politiku, pane předsedo Bendo, prostřednictvím paní předsedkyně. Tam byla konkrétní výzva - bude se jednat o rozpočtu, nemáte v platech, v rozpočtu, váš ministr financí, ani korunu - tam byla jasná výzva, jak od mé ctěné kolegyně Jany Mračkové Vildumetzové, tak ode mě, tak od dalších. Nic jiného v tom není. Řekněte na rovinu, jestli (se) tomu budete věnovat, že se jejich platy prostě zvýšíte, že budete apelovat na svého ministra financí a na svého premiéra, aby to (vyřešili?) - a nemáme co řešit, když jim tady všichni tak děkujeme.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní bychom tedy měli hlasovat o navržených změnách. Já přivolám kolegyně a kolegy z předsálí. Ještě vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

Přečtu došlé omluvy. Paní poslankyně Němečková Crkvenjaš Zdeňka se omlouvá z celého jednacího dne z pracovních důvodů. A ministři Bek Mikuláš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Kupka Martin z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Lipavský Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů a ministr Ženíšek bere zpět svou omluvu.

 

Nyní bychom tedy se vypořádali s návrhy z grémia. Je zájem, abych je znovu četla? Pokud není, vidím, že není, tak jedním hlasováním, pokud není námitek, bychom se vypořádali se všemi návrhy tak, jak jsem je v úvodu dnešního jednání načetla.

Zahajuji tedy hlasování a ptám se, kdo je pro návrhy z grémia? Kdo je proti?

V hlasování číslo 88 hlasování je přihlášeno 134 přítomných, pro 134, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní tedy budu číst návrhy tak, jak byly předneseny v daném pořadí.

 

Pan předseda Benda navrhuje bod číslo 50, tedy sněmovní tisk 759, kybernetická bezpečnost, zařadit pevně za bod číslo 104.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 89 je přihlášeno 136 přítomných, pro 123, proti 11. Návrh byl přijat.

 

Následující návrh je bod číslo 51, tedy sněmovní tisk 76, kybernetická bezpečnost související, zařadit za bod 50.

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 90 je přihlášeno 136 přítomných, pro 123, proti 11. I tento návrh byl přijat.

 

Pan předseda Benda dále navrhuje bod číslo 61, tedy tisk 778, volební kampaně, zařadit za bod 51.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 91, je přihlášeno 136 přítomných, pro 125, proti 11. Návrh byl taktéž přijat.

 

Bod číslo 62, tedy sněmovní tisk 779, volební kampaně související, zařadit za bod číslo 61.

Zahájila jsem hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 92 je přihlášeno 137 přítomných, pro 125, proti 11. Návrh byl přijat.

 

Další bod je bod číslo 48, tedy tisk 755, občanský zákoník, zařadit za bod číslo 47.

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 93 je přihlášeno 137 přítomných, pro 76, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Dále bod 52, sněmovní tisk 761, cestovní ruch, zařadit za bod 67.

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 94 je přihlášeno 137 přítomných, pro 125, proti 11. Návrh byl přijat.

 

Bod číslo 22, sněmovní tisk 697, obchod s povolenkami, zařadit za bod 200 - je další návrh.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 95 je přihlášeno 137 přítomných, pro 74, proti 60. Návrh byl přijat.

 

Dále bod 37, sněmovní tisk 731, podnikání EU, zařadit za bod 22.

Zahájila jsem hlasování a ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 96 je přihlášeno 138 přítomných, pro 74, proti 62. Návrh byl přijat.

 

Dále bod číslo 63, sněmovní tisk 780, ozdravné postupy, zařadit za bod 55.

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo jste pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 97 je přihlášeno 138 přítomných, pro 124, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Poslední návrh pana předsedy Bendy je návrh na zařazení bodu číslo 217, tedy sněmovního dokumentu 4516, odvolání Lubomíra Veselého, na středu 18. 9. na konec jednání, nejpozději však v 19 hodin.

Zahájila jsem hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 98 přihlášeno 138 přítomných, pro 75, proti 62. Návrh byl přijat.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní několik návrhů od pana předsedy Okamury. Je to zařazení nového bodu s názvem Za tři roky Fialovy vlády se lidem znehodnotily úspory o téměř jednu třetinu. Pětikoalice ničí životní úroveň našich spoluobčanů.

Zahájila jsem hlasování, kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?

V hlasování číslo 99 je přihlášeno 139 přítomných, pro 64, proti 71. Návrh byl zamítnut.

 

Dále pan Okamura navrhuje nový bod s názvem Hrozí, že nelegální imigranti zůstanou na naše náklady na území našeho státu.

Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování číslo 100 je přihlášeno 139 přítomných, pro 59, proti 74. Návrh byl zamítnut.

 

Pan místopředseda Havlíček navrhuje nový bod pod názvem Stavební řízení v postižených oblastech.

Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu a ptám se, kdo jste pro. Kdo je proti?

V hlasování číslo 101 je přihlášeno 139 přítomných, pro 61, proti 65. Návrh byl zamítnut.

 

Paní poslankyně Maříková navrhuje nový bod, a to pod názvem A dost Fialově vládě. Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro.

Hlasování číslo 102, je přihlášeno 139 přítomných, pro 63, proti 69. Návrh byl zamítnut.

 

Paní poslankyně Pošarová navrhuje nový bod Dobrovolní hasiči a profesionální hasiči a jejich plat.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V  hlasování číslo 103 je přihlášeno 139 přítomných, pro 63, proti 29. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Vondráček navrhuje nový bod Zajištění voleb.

Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování číslo 104 je přihlášeno 139 přítomných, pro 131, proti 4. Návrh byl přijat. Pevné zařazení bodu pan poslanec zatím nenavrhuje.

 

Nyní tedy k dalšímu návrhu. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová navrhla nový bod Poděkování složkám IZS. Zahájila jsem hlasování a ptám se, kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?

V hlasování číslo 105 je přihlášeno 138 přítomných, pro 59, proti 9. Návrh byl zamítnut.

 

A konečně návrh pana poslance Síly na zařazení nového bodu pod názvem Hospodaření privátních, přímo řízených a ostatních veřejnoprávních nemocnic.

Zahájila jsem hlasování, ptám se, kdo je pro zařazení nového bodu, Kdo je proti?

V hlasování číslo 106 je přihlášeno 139 přítomných, pro 60, proti 51. Návrh byl zamítnut. Pokud se nemýlím, tak jsme se vypořádali se všemi navrženými body, máme tedy schválené změny pořadu schůze.

 

Nyní otevírám projednávání bodu číslo

 

Následující zahájení jednacího dne schůze

Aktualizováno 18. 9. 2024 v 20:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP