Čtvrtek 12. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

27.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 705/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede za ministra dopravy pan ministr kultury Martin Baxa. Prosím, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Dobrý den, paní předsedkyně, dámy a pánové. Já si dovoluji předložit ve druhém čtení tento návrh zákona jménem pana ministra Kupky, který mě včera požádal, abych z těch věcí, které se týkají tohoto návrhu zákona, zdůraznil především to, že tímto návrhem dochází ke zrušení speciální úpravy týkající se nakládání s majetkem a dojde k dílčímu zjednodušení postupu v dané oblasti, kdy pro některé typy transakcí odpadne povinnost jejich schválení vládou, zároveň však dotčenému majetku bude zajištěna dostatečná míra ochrany, kdy pro nakládání s tímto majetkem bude nutné dosáhnout předchozího schválení ze strany Ministerstva dopravy. Vše ostatní je uvedeno v příslušném tisku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Jenom podotýkám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 705/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Michael Rataj. (Poznámky z pléna. Poslanec Rataj je omluven.) Je omluven. Tak kdo si to vezme za něj, prosím? (Chvíli domluva mimo mikrofon.)

 

Poslanec Ivan Adamec: Dámy a pánové, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Já se ujmu v tuto chvíli zpravodajství pro druhé čtení a seznámím vás s usnesením ze 45. schůze hospodářského výboru k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 705.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního výkladu vrchního ředitele sekce legislativní a právní Ministerstva dopravy České republiky Jakuba Kopřivy, zpravodajské zprávě poslance Michala Rataje, zastoupeného Janem Bauerem, po obecné a podrobné rozpravě, doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 705, ve znění předloženého vládního návrhu.

Pak jsou tam ty další věci, co ještě máme udělat, nicméně jsme v druhém čtení, v tuto chvíli je prostor pro případné podávání dalších pozměňovacích návrhů. Kdo máte chuť, tak tak učiňte. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, čímž tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Blaha.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vám krátce představil svůj pozměňovací návrh číslo 4857, který jsem dnes dopoledne zaregistroval do systému. Ten návrh je samozřejmě podrobně zdůvodněn v tom samotném podání, proto alespoň stručně v tuto chvíli.

Státní organizace Správa železnic v rámci plnění svého účelu užívá pozemky a stavby ve vlastnictví subjektů odlišných od státu, pokud je to nezbytné pro zabezpečení rozvoje, modernizace, údržby nebo opravy celostátní dráhy nebo drah regionálních ve vlastnictví státu. Hlavní podstatou mého pozměňovacího návrhu je v této souvislosti skutečnost, že předmětné pozemky a stavby jsou užívány za účelem péče o veřejnou infrastrukturu, a to ve veřejném zájmu, nikoliv pro podnikatelskou činnost. Důvodem pro zákonné zakotvení cenové regulace je tak snaha o snížení finančního rizika a snížení finančních nákladů pro stát v případě péče o veřejnou infrastrukturu.

Chci zdůraznit, že obdobná regulace byla přijata pro státní podnik Ředitelství silnic a dálnic a to v § 17 odst. 4 zákona o pozemních komunikacích, ve znění zákona 184/2023 Sb. Pokud bude nadále zachována nerovnost přístupu k výstavbě dráhy celostátní a drah regionálních ve vlastnictví státu vůči výstavbě dálnic a silnic první třídy a nájemné sjednávané Správou železnic nebude podléhat regulaci, rozpočet správy železnic by to nepřiměřeně finančně zatížilo, čímž by samozřejmě docházelo k nepřiměřené a nepředvídatelné zátěži taktéž pro státní rozpočet. Já se k tomuto návrhu samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde pana poslance Ferance, který se hlásí do obecné rozpravy.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, já bych chtěl využít tuto rozpravu a mám jeden dotaz k tomuto zákonu. Nepředpokládám, že by mi pan ministr kultury odpověděl, nicméně nepochybně bude tlumočit ten dotaz pan ministr dopravy. Mně se jedná o jednu změnu tohoto zákona, takzvaného transformačního zákona 77/2002, kterým vlastně vznikly nebo se osamostatnily České dráhy a tak dále. Jedná se mi o vypuštění § 12 odst. 4, kde je uvedeno - ten paragraf řeší vlastně postavení řídícího výboru. Vypouští se věta - "Právní úkon učiněný v rozporu s rozhodnutím řídícího výboru je neplatný."

Jenom vysvětlím. Řídící výbor v rámci Českých drah vykonává působnost valné hromady. Jsou tam zástupci pěti ministerstev - doprava, Ministerstvo pro místní rozvoj, obrana, finance a průmysl a obchod. (Nesroz.) K tomu jsou upravené i stanovy Českých drah, které říkají, že určité věci musí projednat řídící výbor. Jsou to nejdůležitější rozhodnutí v rámci společnosti týkající se například převodu nebo zastavení závodu, pachtu závodu, souhlasu představenstvu, prodeje majetkových podílů, přijetí úvěrů nebo vydání dluhopisů nad jednu miliardu korun českých. Eventuálně nabytí majetku nad jednu miliardu korun českých.

Jenom znovu zopakuji, princip je ten, že valná hromada, řídící výbor, než představenstvo přijme rozhodnutí, musí s tím vyslovit souhlas. Zákon říkal, že jinak by to bylo neplatné. Pokud odstraníme tuto pojistku ze zákona, tak se jenom ptám, jestli za A nedojde k určitému oslabení kontroly státu - toho řídícího výboru, jak jsem říkal, zástupci ministerstev - nad základními úkony Českých drah a jestli potom eventuálně se budou upravovat i stanovy. Pokud jsem si četl důvodovou zprávu, tak ten důvod pro vypuštění jsou určité pochybnosti Evropské komise, jestli - a ta věta v tom zákoně je správná - je úplně v souladu ze zákonem o obchodních společnostech. Ale České dráhy vznikly samostatným zákonem a skutečně úmyslem byla kontrola ministerstev nad hospodařením.

Takže jenom ten dotaz, jestli si nemyslí, že by mohlo dojít k určitému oslabení a jestli eventuálně se budou upravovat stanovy Českých drah, které by trošku znemožnily kontrolu státu nad hospodařením nebo majetkovými úkony Českých drah. Tak to je ten dotaz. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a dívám se, žádný další zájem o vystoupení už tady nikdo nemá. Vidím ještě Martina Kolovratníka.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré dopoledne. Říkal jsem si, jestli bych neměl dštít síru, že tu koalice nemá ani pana ministra, ani zpravodaje, ale nebudu. To je zbytečné, protože považuji tady tu novelu za bezproblémovou nebo nekonfliktní. Takhle jsem se vyjádřil jak v prvním čtení, tak i na hospodářském výboru. Je jasné, že pan ministr kultury v zastoupení na kolegu Ferance nemůže reagovat, to je pochopitelné. Tak to asi necháme, kolegové, na vás, jestli pak buď někdy do hospodářského výboru, nebo asi ve třetím čtení, pan ministr Kupka tyhle otázky k Českým drahám zodpoví.

Já jsem chtěl říct za nás, za garanta klubu hnutí ANO, že tam opravdu žádný problém nevidíme. To, co asi považuji na té novele za zásadní, je bod, který neřeší České dráhy, ale Správu železnic a tuto problematiku takzvaného zcizování majetku, tedy prodejů, odprodejů, majetku. Jsou to takové ty velké tisky často malých proužků nějakých pozemků, garáží a podobně. Dosavadní praxe taky v souladu se zákonem byla taková, že poté, co proběhlo to interní kolečko, opravdu velmi precizní uvnitř Správy železnic, tak o tom rozhoduje správní rada. Pak to ještě celé šlo na vládu a tenhle byrokratický krok, to zasílání na vládu, se z toho systému odstraňuje.

Už když to bylo v mezirezortním řízení, tenhle návrh, tak jsem vznášel připomínku nebo se dotazoval, jestli těch pojistek není málo, že to vlastně zůstane jenom na správní radě. Shodou okolností se podobně vyjadřovala Legislativní rada vlády a kvituji, že nakonec do toho finálního znění, které odsouhlasila vláda a poslala ho k nám do Sněmovny, tam nakonec ta pojistka je a je tam dáno, že tady ty prodeje majetku za prvé musí finálně odsouhlasit Ministerstvo dopravy. To znamená, nahrazuje vlastně tím krokem vládu a hlavně, že to musí být i zveřejněno elektronickým dálkovým přístupem na webových stránkách - teď si nejsem jist - tuším, že do 15 dnů, jinak by to bylo neplatné. Takže ty pojistky tam vidím. Koneckonců sám jsem členem té správní rady a nevidím v tom zásadní problém. Je to fakt zjednodušení té byrokracie a je to za nás v pořádku.

Jinak na hospodářském výboru, jak říkal pan předseda, žádné pozměňovací návrhy nebyly. Teď se jenom chci zeptat formálně na kolegu Blahu. Vy tam, pane kolego, máte v systému ty pozměňovací návrhy dva, a jestli je to jenom technický omyl, nebo jestli se v něčem liší. Vy jste říkal, že se přihlašujete k jednomu, ale je tam asi 20 minut od sebe něco nahráno dvakrát dneska dopoledne. Když jsem se teď rychle díval, tak to vypadalo, jakože mají stejné znění. Tak se jenom ptám, jestli to je nějaká technikálie, jestli platí, že budete tedy podávat jenom ten jeden z nich, což podle toho čísla je ten druhý na časové ose. Tak jen pro upřesnění. Děkuji moc

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pokud se již nikdo nehlásí dále do obecné rozpravy, tak ji končím. Máte zájem, pane ministře, vystoupit v rámci obecné rozpravy? (Nemám.) Nikoliv. Pan zpravodaj? (Ne.) Také ne. V tom případě můžeme jít na podrobnou rozpravu. Jen připomínám opět, že pozměňovací a jiné návrhy, které budou přednesené v rámci podrobné rozpravy, musí být vždy odůvodněny. O slovo se hlásí pan poslanec Blaha.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, jak jsem již avizoval v obecné rozpravě, chci se nyní, a tímto to i činím, přihlásit k pozměňovacímu návrhu, registrovanému pod číslem 4857, tedy jenom jednomu. On tam vznikl nějaký technický problém při zadávání toho návrhu do systému. To podání, ten návrh, vlastně obsahuje i podrobné zdůvodnění, takže děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Zaregistroval jsem, že zájem v podrobné rozpravě vystoupit má i pan poslanec Kolovratník, aniž bych ho tím chtěl vyzývat. Nikoliv? Takže nikdo už nemá zájem vystoupit v podrobné rozpravě, tím jí tedy končím.

A protože není teď co k hlasování, tak končím rovněž druhé čtení tohoto návrhu a děkuji všem za spolupráci.

Můžeme jít k dalšímu bodu číslo 

 

Aktualizováno 26. 9. 2024 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP