Středa 11. září 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

4.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 659/5/ - vrácený Senátem

Je opět vrácený Senátem. Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 659/6. Informace k pozměňovacímu návrhu vám byla rozeslána elektronickou poštou.

Opět mezi námi vítám zástupce Senátu, a sice pana senátora Jana Paparegu.

Nejprve požádám, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem ten návrh podrobně představoval v prvním, druhém a ve třetím čtení. Pokud si vzpomenete, tak jsme to přijali velkou parlamentní většinou bez ohledu na to, zda to byli poslanci a poslankyně z koalice, nebo z opozice. Za to bych chtěl ještě jednou poděkovat. Pokud bude zájem, můžu vám znovu připomenout podrobně tento návrh zákona.

Já bych spíš jenom okomentoval pozměňovací návrh, který byl přijat v Senátu, kdy už v Senátu jsem říkal, když se o tom debatovalo, že budu navrhovat v Poslanecké sněmovně, abychom přehlasovali tento přístup Senátu. A ten důvod je jednoduchý. Česká republika postupuje pravidelné hodnocení toho, jak si stojíme v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a praní špinavých peněz, jak plníme takzvanou AML směrnici. A jednou z částí navrhované novely, kterou Sněmovna schválila, je, že slova - politicky exponované osoby jsou členové statutárních orgánů, podotýkám obchodních korporací ovládaných státem (zdůrazňuje), je to velmi omezený (?) počet, se nahrazují slovy řídících a kontrolních orgánů podle požadavků a doporučení tohoto výboru MONEYVAL.

Navíc je třeba říct, že se materiálně nezmění vůbec nic, protože v této chvíli podle metodiky, kterou vydává FAO na základě zákonného zmocnění, stejně identifikuje členy řídících i kontrolních orgánů a jsou povinni stejně jako my být v postavení politicky exponované osoby.

1. prosince proběhne zasedání výboru MONEYVAL a pokud do té doby neschválíme to znění, jak už jednou schválila Sněmovna, tak velmi pravděpodobně bude konstatováno, že Česká republika nesplnila výtky z pátého kola hodnocení, a bude uspořádána mise na nejvyšší úrovni, kdy přijedou experti MONEYVALu, budou chtít jednání s příslušnými ministry, s řediteli institucí, jako s ředitelem FAO a budou se ptát, proč jsme to nesplnili. Navíc při té novelizaci AML směrnice od 1. ledna 2027 to bude explicitně v té evropské směrnici.

Takže já doporučuji, abychom přehlasovali veto Senátu, abychom opravdu udělali tu drobnou změnu, to znamená, že místo statutárních vypíšeme řídících a kontrolních orgánů tak, abychom to nemuseli dále vysvětlovat v rámci MONEYVALu, abychom nebyli obviňováni z toho, že neplníme ty cíle. Ono to vypadá jako marginálie. Někdo může říct, co to je výbor MONEYVAL, proč do toho mluví, ale chci říct, že to negativní hodnocení může mít velmi negativní dopad na bankovní sektor v České republice.

Tak ještě jednou vás žádám, abyste podpořili verzi, kterou schválila už jednou Poslanecká sněmovna. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní požádám, aby se slova ujal pan senátor Jan Paparega. Prosím.

 

Senátor Jan Paparega: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, Senát vrací, jak zde bylo řečeno, návrh zákona 253/2008, o některých opatřeních proti legalizaci trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů a dalších souvisejících zákonů, který spočívá zejména ve vyjmutí bodu 5, čl. 1. Tento bod se týká, jak již tedy upozorňoval pan ministr, doplnění demonstrativního výčtu takzvaných politicky exponovaných osob, které jsou obsaženy v ustanovení § 4 odst. 5 písm. a) zákona č. 253/2008. Stávající znění zákona pak zahrnuje v demonstrativním výčtu právě pod pojmem politicky exponovaných osob členy statutárních orgánů a obchodních korporací ovládané státem. Navržené znění pak vzešlé z Poslanecké sněmovny tento výčet rozšiřuje i o členy právě řídících a kontrolních orgánů obchodních společností, a to s argumentem, že se jedná právě o doporučení vzešlá z MONEYVAL výboru, jak zde zaznělo, který v této věci dle Ministerstva financí poukazoval na určitý nesoulad platného metodického pokynu číslo 7 s textací právě stávajícího zákona. Samotná směrnice AML v čl. 3 bod 9 písmena g) pak zahrnuje členy správních, řídících nebo dozorčích orgánů podniků ve vlastnictví státu automaticky za osoby politicky exponované.

Z tohoto důvodu se jeví dost pochybně argumentace vlády v důvodové zprávě k čl. 1 bodu 5 návrhu zákona, a to podotýkám dle Senátu, že vždy bude nezbytné splnit podmínku, že se jedná o významnou veřejnou funkci, protože směrnice zkrátka říká, že všechny osoby čl. 3 bodu 9 písmene g) jsou vždy politicky exponovanými osobami.

Současné znění ustavení § 4 odst. 5 písm. a) zákona 253/2008 Sb. je v souladu se směrnicí, protože označuje za politicky exponované osoby právě ty, které jsou ve významné veřejné funkci, a dále uvádí už jen demonstrativní výčet těchto funkcí. Senát se proto svým hlasováním přiklonil jednoznačně k názoru, že další ad hoc doplňování demonstrativního výčtu politicky exponovaných osob v AML zákoně je nadbytečné.

Je třeba si pak uvědomit, že směrnice definuje politicky exponovanou osobu jako fyzickou osobu, která zastává nebo zastávala významnou veřejnou funkci, přičemž uvádí v taxativním výčtu, o jaké osoby se jedná. To znamená, že každá tam uvedená osoba, stejně jako další osoby uvedené v metodickém pokynu číslo 7 Finančního analytického úřadu patří do okruhu osob, kde z hlediska legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu můžeme čekat vyšší míru rizika. Samozřejmě pak záleží na tom, v jakém rozsahu, v jaké míře, někdy bohužel až hraničící s šikanózními prvky, pak jednotlivé povinné osoby, banky, obchodníci s cennými papíry a třeba i pojišťovny k hodnocení míry rizika přistupují. A protože se nadále nedaří aspoň nějak metodicky sjednotit to, co je ještě naplnění smyslu AML směrnice důvodné, a co bezdůvodné šikanování politických exponovaných osob, je potřeba každou změnu ve vztahu k politicky exponovaným osobám v našem AML zákoně posuzovat s největší opatrností a pozorností. S ohledem na dopady politicky exponovaných osob do jejich individuálních práv, někdy spočívající v rozsahu služeb ze strany povinných osob by AML zákon měl napříště přímo v jeho příloze uvést přesný výčet těchto osob s jistou mírou zdrženlivosti, případně zvolit k tomu na základě zákonného zmocnění vydání nařízení vlády či vyhlášky Ministerstva financí.

Je pak otázkou, zda by obstál v přezkumu ústavnosti stávající způsob stanovení přesného výčtu politicky exponovaných osob formou metodických pokynů FAU. To i z toho důvodu, že do rizikových osob v souvislosti s politicky exponovanými osobami jsou zahrnuty osoby blízké, mezi které patří vedle manželů, manželek, partnerek, partnerů, také sourozenci, či osoby sešvagřené.

Nad rámec Senátu je pak potřeba uvést, že samotná směrnice uvádí v taxativním výčtu pouze osoby, které zastávají významnou veřejnou funkci celostátního či mezinárodního rozsahu, nikoliv například starosty. Dámy a pánové, děkuji za pozornost a dovolím se požádat o podporu návrhu, který přišel ze Senátu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se táži, zda se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Hana Naiclerová? (Poslankyně Naiclerová: Nechci.)

Asi nikoliv, a tím pádem mohu otevřít rozpravu. Tu otevírám a do té mám přihlášeného pana poslance Milana Ferance. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Vážení páni ministři, pane senátore, dámy a pánové, jenom krátce. Podpořím to, co tady říkal pan ministr financí, podporu sněmovní verze a vysvětlím krátce i ten důvod, v čem je podstata té senátní změny.

Na úvod. My všichni, co tady sedíme, jsme politické exponované osoby a potkáváme se s různou mírou šikany ze strany bank a tak dále a tak dále. To tak je. Nicméně to není podstata tady tohoto. Ta podstata - Sněmovna schválila, že mezi politicky exponované osoby patří - jasně, je tam to "zejména" - členové řídících a kontrolních orgánů státem ovládaných obchodních korporací. Senát říká jenom členové statutárního orgánu, překládám představenstvo. Ale pozor. Které jsou nejvýznačnější obchodní korporace ovládané státem? ČEZ, České dráhy, asi ČD Cargo? Teď si nevzpomenu na další. Všechny tyto tři společnosti mají takzvaný německý model řízení. Co to znamená? Dozorčí rada volí představenstvo. Tak by bylo celkem absurdní, aby do té kategorie spadali oprávněně členové představenstva, ale ti, co je volí, co rozhodují, by do toho nespadali. Nedává mi to žádnou logiku, ať si o tom myslím cokoliv.

Takže to je praktický důvod, proč podpoříme - myslím, že mluvím i za klub - tu původní sněmovní verzi.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. S faktickou nyní vystoupí pan poslanec Michal Zuna, prosím.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené poslankyně, poslanci, jenom velmi krátce. Tak, jak ten spor mezi panem ministrem a návrhem Senátu vnímám, tak jestli je podstatnější to, abychom naplnili požadavky v rámci hodnocení výboru Moneyval, anebo hledali možné cesty, skulinky v textaci směrnice, co by nám v rámci směrnice AML umožnila. Z mého pohledu je rozhodně důležitější řídit se tím, co výbor Moneyval po České republice chce, protože je to výbor expertů, který hodnotí opatření proti praní špinavých peněz. Tak, jak tady od pana ministra zaznělo, nedodržování těch doporučení výboru Moneyval má zásadní dopady na Českou republiku. Není to jen bankovní sektor, ale prostřednictvím potenciálně zhoršeného ratingu je to i reputační riziko a celá řada dalších rizik. Takže se přikláním k tomu původnímu návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Tím jsme vyčerpali přihlášky do debaty. Ještě se jednou rozhlédnu. Nikdo se už dále nehlásí, a proto rozpravu končím. Pro pořádek se táži, zda je zájem o závěrečná slova? (Ministr Stanjura: Ano.) Pan ministr má zájem. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji. Využiji této příležitosti, abych odpověděl na to, co říkal pan poslanec Feranec, když správně řekl, že to není předmětem tohoto návrhu zákona. Chci informovat, že vnímám výtky ze strany poslanců, senátorů a dalších dotčených osob ohledně zacházení s politicky exponovanými osobami a jejich rodinnými příslušníky ze strany některých dotčených a povinných osob. Jak jsem avizoval již v Senátu, tak jsme jednali na toto téma s Českou bankovní asociací. Finanční analytický úřad vydal metodický pokyn, ale současně je to i v kompetenci nezávislého regulátora České národní banky. Na toto téma mám s nimi domluvené jednání v příštích dnech, a pokud bude zájem, tak můžu na rozpočtovém výboru nebo jinde informovat. Jde o to, aby ten postup byl jednotný a aby byl důstojný pro všechny. My všichni víme, že jsme politicky exponované osoby, s tím jsme kandidovali, ale opravdu chování některých povinných osob podle mě nenaplňuje ten požadavek, aby to bylo důstojné pro obě dvě strany, a v tomhle činíme nezbytné kroky. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě se táži, zda pan senátor? (Ne.) Nikoliv. Přistoupíme k hlasování na dvě věci. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, ale současně vás všechny odhlásím a požádám, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

Přistoupíme tedy k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Jenom upozorním, že je potřeba se přihlásit identifikačními kartami, protože byli všichni odhlášeni.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 659/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 659/6."

Nyní tedy zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování číslo 54 se účastnilo 154 hlasujících, pro 1, proti 105. Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

 

Budeme tedy hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, přičemž k přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců. Na souhlas 101 poslanců a poslankyň už máme nastavené nové kvorum.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 659/5."

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 55 se účastnilo 157 poslankyň a poslanců, pro 157, proti 0. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Děkuji panu senátorovi, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto tisku a tohoto bodu, končím tento bod.

 

Ještě se omlouvá pan ministr Vlastimil Válek, a to do 11.30 hodin z pracovních důvodů.

 

Aktualizováno 26. 9. 2024 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP