Úterý 16. dubna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb.,
o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 648/ - prvé čtení

Z pověření vlády nyní předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Dobrý večer. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, novela zákona, kterou máte dnes před sebou, má jeden hlavní cíl - mění správce základního Registru obyvatel, kterým je nyní Ministerstvo vnitra, a základního Registru osob, kterým je Český statistický úřad. Správcem obou registrů bude, pokud tento zákon projednáme a schválíme, nově Digitální a informační agentura, která doposavad je správcem základního Registru práv a povinností, též známého pod zkratkou RPP.

Cílem tohoto řešení je efektivnější správa obou zmíněných základních registrů, sjednocení jejich spravování včetně sjednocení personálního, tedy zejména i sjednocení know-how, technického a programového vybavení a odstranění v tuto chvíli nežádoucích duplicit a s nimi souvisejících nákladů. Popsaná změna je součástí projektu upgradu a obnovy kritické infrastruktury základních registrů. Jak je známo, základní registry už historicky překračují svoji původní kapacitu, trápí je technologický dluh, proto už loni a vlastně i letos investujeme do rozsáhlé obnovy a zvýšení výkonu registrů jako takových, abychom obsloužili stále a další nové služby, které se v rámci eGovernmentu vystavují pro občany.

Tento zákon by měl do budoucna umožnit investovat do základních registrů významně efektivněji, protože proč některé věci kupovat třikrát, čtyřikrát pro různé úřady, když se dají v rámci upgradu a možná i budoucího přesunu do cloudu řešit a koupit pouze jednou a efektivně vlastně i ty zdroje sdílet. Základní registry pod jednou střechou může například obsluhovat i jeden manažer kybernetické bezpečnosti a dochází tam k úbytku doposud duplicitních rolí.

Ta změna se týká toliko tří zmíněných státních orgánů. Z pohledu klientů veřejné správy, tedy občanů a firem, ani pro žádné další úřady včetně úřady obcí či krajů se navenek nic nemění.

Schválením tohoto zákona se pak DIA stane centrálním bodem pro správu, rozvoj a inovaci základních registrů jako celku a v danou chvíli se již startují projekty ve stávajícím RPP, do kterých budou tyto zahrnuty. Plánuje se řada inovací a vylepšení včetně aktualizace technologické infrastruktury, zlepšení bezpečnostních protokolů a dále rozvoje nových funkcionalit, které usnadní do budoucna přístup s daty.

Mezi prioritní projekty, které bych chtěl zmínit, a pak se týkají těch registrů, patří integrace umělé inteligence pro lepší analýzu dat, vývoj uživatelsky přívětivějších on-line portálů pro snadnější přístup k informacím a posílení spolupráce mezi dalšími státními institucemi i soukromým sektorem, který část dat, které tyto registry poskytují, samozřejmě v souladu se zákonem využívá. Poměrně detailní informace jsou pak uvedeny v důvodové zprávě.

Já jsem vás chtěl požádat o posun tohoto zákona do druhého čtení, a máte-li nějaké dotazy, buď vám je zodpovím osobně, nebo případně na výboru. Nebudu zdržovat, byť bych mohl jít do těch ještě nějakých dalších kroků, které jsou spíše technicistní, týkající se toho ROB a ROS, což jsou ty zkratky jednotlivých registrů, ale v tuto chvíli si myslím, že jako úvod toto stačí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní požádám, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Robert Králíček. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, na četnou žádost svých kolegů přečtu celou důvodovou zprávu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento návrh přináší, jak již bylo zmíněno, změnu správcovství základních registrů obyvatel a základního registru osob, kde namísto stávajících správců Ministerstva vnitra, respektive Českého statistického úřadu, přechází správa do rukou Digitální a informační agentury. Tento krok umožní centralizaci nejen organizačního a technického zázemí, ale i potřebných znalostí a know-how, což by mělo vést k eliminaci rozdílných přístupů a duplicit. Díky této změně by měly mít zmíněné základní registry dostatečnou prioritu a měly by lépe zajišťovat příslušné rozpočtové prostředky.

Je důležité zdůraznit, že cílem návrhu není změnit správcovství agendových informačních systémů, ale posílit centrální správu pro základní registry, které jsou klíčové pro efektivní fungování státní správy.

Z hlediska finančních dopadů tento návrh zákona vyžaduje pozornost. V personálních nákladech se očekává celkový nárůst až o 20 pracovníků, avšak většina z nich bude zajištěna převodem stávajících pracovníků z ministerstev a dalších státních orgánů. Tento přesun neznamená významné navýšení nákladů pro státní rozpočet, neboť se předpokládá, že finanční zdroje budou přerozděleny z rozpočtových kapitol současných správců na nového správce. Maximální možná výše nákladů, pokud by nedošlo k převodu těchto pracovníků, je odhadována na 18 milionů ročně, avšak při úspěšné delimitaci pracovníků se očekává, že zvýšení nákladů nepřesáhne 13 milionů korun ročně. V dlouhodobém horizontu se předpokládá, že tato změna by měla vést k úsporám díky efektivnější správě a eliminaci duplicit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Hlásí se pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Nebudu dlouhý, jenom aby to zaznělo. My dlouhodobě principiálně nesouhlasíme s tím, co se tu děje, a to sice převelení agendy z Ministerstva vnitra na Digitální informační agenturu. Nepodpořili jsme její vznik a nepodporujeme ho dále, protože se domníváme, že to není šťastné řešení. Takže jen spíš proto, abychom zůstali konzistentní a stojíme si za svým názorem, tento zákon nepodpoříme, nicméně nebudeme ho obstruovat.

Měl jsem takovou škádlivou myšlenku, že bych navrhl zamítnutí v prvním čtení, abyste se proběhli, ale je vás tady víc, tak nebudu zkoušet vaše fyzické zdatnosti. Ale jen proto, že z naší strany ten názor je stále stejný, takže nepodpoříme tento zákon. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě se do obecné rozpravy hlásí paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji. Takže já se krátce také vyjádřím ke sněmovnímu tisku 648 zákona o registrech. Co se týče využití základních registrů, za dobu jejich fungování se výrazně samozřejmě zvýšilo. Dnes realizují desítky milionů transakcí měsíčně a tyto počty by se měly s dalším rozvojem digitalizace významně zvýšit. Navrhovaná právní úprava mění správcovství základního Registru obyvatel, jehož správcem bude namísto Ministerstva vnitra nově Digitální a informační agentura, což je pro nás nepřijatelné. Tento zásadní veřejný informační registr má být podřízen řádnému ministerstvu a musí za něj zodpovídat člen vlády, nikoliv vládní agentura nižšího řádu bez přímé zodpovědnosti.

Navrhovaná právní úprava mění správcovství základního Registru osob, jehož správcem bude namísto Českého statistického úřadu nově rovněž Digitální a informační agentura. Opět je to pro nás nepřijatelné. Český statistický úřad je dlouhodobě špičkově fungujícím ústředním orgánem státní správy a i v mezinárodním měřítku vynikajícím odborným pracovištěm.

V podstatě zbytečná Digitální a informační agentura se má zabývat pouze koordinací digitalizace státní správy, nikoliv spravovat tyto základní registry. Jde o umělé vytváření agend pro tuto zbytnou instituci. Změna bude generovat samozřejmě i problémy v personální oblasti, zbytečně složité převody zaměstnanců, kteří s nimi nemusí souhlasit. Je zde riziko ztráty know-how a zkušených proškolených státních zaměstnanců, problémy se systematizací takzvaných služebních míst, a my samozřejmě dáváme návrh na zamítnutí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, takže byl přednesen návrh na zamítnutí a já se táži, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě? Není tomu tak, takže obecnou rozpravu končím.

Je zájem o závěrečné slovo? Pro pořádek se ptám pana ministra - hlásí se. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za stručnost v reakcích a vlastně i za korektnost pana místopředsedy ANO, pana poslance Králíčka. Asi nebudu zabíhat do filozofických debat, jaká byla i předcovidová trajektorie, která měla vést ke sloučení NAKITu a SPCS do entity, která by podobnou agendu, jako v tuto chvíli má na starost Digitální a informační agentura, měla zajišťovat, nicméně v reakci na to druhé vystoupení jsem chtěl také zdůraznit, že podíváte-li se do zákona, kterým se zřizovala Digitální a informační agentura, kde jsou explicitně vyjmenovány kompetence a úkoly, které tato agentura právě ze zákona má plnit, tak správa a rozvoj centrálních registrů po technické stránce pod tuto agenturu samozřejmě spadá, v tom praktickém výkonu činnosti tedy. Český statistický úřad, jehož erudici a renomé nikterak nezpochybňuji, samozřejmě ve svých činnostech pokračuje, a naopak ty registry, které jsou využívány jako zdroj informací pro ukládání výsledků, ale zároveň čtení v rámci dalších agend, logicky je lépe sdružovat na jednom místě.

Pouze jsem se chtěl vyjádřit k tomu, že v definici kompetencí Digitální informační agentury není pouze koordinační role strategie pro rozvoj digitálního Česka a řešení nadrzortních systémů, ale zároveň i správa a rozvoj centrálních registrů a centrálně sdílených služeb, jako je třeba Národní identifikační bod a další. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. Ještě pro pořádek pan zpravodaj? Zájem o závěrečné slovo? Nikoliv, a my tedy můžeme přistoupit.

Já jsem přivolala kolegyně a kolegy z předsálí k hlasování o návrhu, který předložila paní poslankyně Pošarová, a sice návrhu na zamítnutí.

Vnímám žádost o odhlášení, takže všecky odhlašuji. Prosím, opět se přihlaste svými identifikačními kartami - takže je třeba se opět přihlásit.

Nyní budeme hlasovat o návrhu předneseném paní poslankyní Pošarovou na zamítnutí předloženého návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu na zamítnutí?

Hlasování číslo 127 se účastnilo 113 poslankyň a poslanců, pro 47, proti 63. Návrh na zamítnutí nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, my tedy přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 128 se účastnilo 114 poslankyň a poslanců, pro 114, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má zde někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.

Čili konstatuji, že můžeme ukončit projednávání prvního čtení tohoto tisku. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

A přikročíme k bodu

Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP