Středa 10. dubna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

122.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb.,
o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 519/ - třetí čtení

Děkuji, že už místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele zástupce navrhovatele, pan ministr Pavel Blažek, pak tady mám uvedeného pana předsedu vlády. Uvede to pan ministr Blažek. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Hlavním účelem navrhované právní úpravy je legislativní změna institutu a požadavků v oblasti ochrany utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti, které činí v aplikační praxi potíže, zapracování požadavků vyplývajících ze směrnic NATO a snížení administrativní zátěže jak fyzických osob, tak podnikatelů. Do návrhu zákona byly doplněny úpravy, které reagují na poznatky z praxe, například v oblasti zadávání veřejných zakázek. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 519/2, který byl doručen dne 28. února 2024.

Jsem ráda, že místo u stolku zpravodajů zaujal také zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Martin Major.

Ještě konstatuji, že garanční výbor návrh zákona dosud neprojednal.

Otevírám rozpravu do rozpravy mám přihlášeného pana poslance Karla Haase.

Ještě načtu omluvu, co v mezičase dorazila, paní poslankyně Jaroslavy Pokorné Jermanové, která se omlouvá od 12.30 hodin z pracovních důvodů.

A nyní je prostor pro vystoupení pana poslance Haase. (Trvalý silný hluk v sále.)

Chci ale opravdu důrazně opět požádat, opět kolegyně, kolegové na pravé straně sálu, je tam velice výrazný hluk. Pan ministr, děkuji. Děkuji za ztišení.

Prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát. Dobré dopoledne, vážené dámy, vážení pánové, vážená paní předsedající. Já se hlásím ne s věcnou, ale procedurální věcí. Já jsem k tomuto sněmovnímu tisku, k novele zákona o ochraně utajovaných informací, načetl pozměňovací návrh, který máte v hlasovací proceduře pod písmenem C. Je to sněmovní dokument 4008, to říkám pro úplnost a pro záznam. Obsahem toho pozměňovacího návrhu je v zásadě ponechání stávající praxe, kdy odpovědnou osobou u právnické osoby právě pro oblast ochrany utajovaných informací může být i osoba stojící mimo představenstvo nebo mimo statutární orgán dané společnosti.

Já jsem, nebo snažím se být poslancem naslouchajícím. K pozměňovacímu návrhu jsem dostal negativní stanovisko, negativní stanovisko Národního bezpečnostního úřadu, které plně respektuji, takže já jsem chtěl takto navrhnout v souladu - nebo vzít zpět v souladu s § 64 jednacího řádu tento svůj pozměňovací návrh. Ten problém jsem nasvítil, ale je nutné ho řešit nějakým způsobem, nikoliv pozměňovacím poslaneckým návrhem, ale v součinnosti příslušných státních institucí.

Takže pozměňovací návrh k hlasovací proceduře pod písmenem C, sněmovní dokument 4008, beru jako navrhovatel tohoto pozměňovacího návrhu zpět. Děkuji mnohokrát.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, mám to zaznamenáno. Jako dalšího mám zde přihlášeného pana poslance Roberta Králíčka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, kolegyně, kolegové, já zde vystupuji s věcným vystoupením, a sice jsem překvapen, že jsme ve třetím čtení, protože my jsme nedořešili ten zásadní rozpor, který jsme diskutovali na výboru pro bezpečnost.

Vy jste sama zmínila, že tento tisk před třetím čtením vůbec ten garanční výbor neprojednal. My jsme identifikovali společně rozpor mezi zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a tímto navrhovaným zákonem. Požádali jsme tehdy ve druhém čtení, pokud si pamatujete dobře, legislativu Poslanecké sněmovny, aby nám k tomu vypracovala stanovisko. Legislativa to stanovisko vypracovala, zaslala nám ho a já jsem předpokládal, že se tomu budeme věnovat na garančním výboru, abychom tento rozpor před třetím čtením vyjasnili. Nestalo se tak, takže já zde vystupuji a budu vám citovat z toho stanoviska legislativy. Tam bylo několik otázek, které se primárně týkaly účasti poslanců na jednání výboru, a pokud jsou členy a nejsou členy, aby měli přístup k utajovaným informacím, a to zejména i ze zahraničí. Legislativa k těmto otázkám píše a budu citovat: "Dále je třeba věc posoudit z hlediska právní úpravy ochrany utajovaných informací. Právní úprava se v tomto ohledu návrhem novely zákona o ochraně utajovaných informací obsažených ve sněmovním tisku 519 nemění. Podle § 58 odst. 1. písm. b) zákona o ochraně utajovaných informací mají poslanci přístup k utajované informaci všech stupňů bez platného osvědčení fyzické osoby a poučení. Podle téhož paragrafu odst. 2 zákona o ochraně utajovaných informací mají poslanci přístup k utajované informaci ode dne zvolení po dobu výkonu funkce, u poslanců mandátu poslance, a v rozsahu nezbytném pro výkon funkce, u poslanců mandátu poslance. Pokud se poslanec má v souladu s jednacím řádem Sněmovny zúčastnit jednání schůze výboru, na kterém jsou projednávány utajované informace, je tím podle našeho názoru splněna podmínka need to know, neboť se jedná o výkon mandátu poslance v souladu s jednacím řádem Sněmovny. Aby mohl poslanec realizovat výkon mandátu poslance tím, že se zúčastní jednání výboru, nezbytně k tomu potřebuje přístup k utajované informaci." Tak hovoří legislativa Poslanecké sněmovny. Dále se v tom dokumentu píše: "Považujeme ovšem za nezbytné poznamenat, že jsme otázku přístupu poslanců k utajovaným informacím neformálně konzultovali s pracovníky Národního bezpečnostního úřadu a ti k tomu zastávají odlišné stanovisko." To znamená, tady je doporučení na konci: "Doporučujeme proto požádat Národní bezpečnostní úřad o písemné stanovisko k této otázce. Nelze totiž opomenout, že Národní bezpečnostní úřad je ústředním správním úřadem v oblasti ochrany utajovaných informací, kontroluje dodržování právních předmětů této oblasti a ukládá sankce. Předsedové výborů, jejich členové i další poslanci by měli jednat s plnou znalostí věcí a při vědomí možných následků."

Já se domnívám, že vzhledem k tomu, že tyto věci nejsou vydiskutované a my vlastně nevíme, co je legislativně správně, tudíž nemůžeme naplnit tu poslední větu a nemůžeme jednat s plnou znalostí věcí a při vědomí možných následků. Domnívám se, že tento zákon by měl být, nebo to třetí čtení by mělo být přerušeno do doby projednání garančním výborem, a proto navrhuji, abychom tento zákon přerušili do doby projednání garančního výboru, což je výbor pro bezpečnost. Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Táži se tedy - jde o návrh procedurální, podmíněný, takže předpokládám, že je přání hlasovat ho bezprostředně? Jenom se ujišťuji u pana poslance.

Přivolávám kolegyně a kolegy z předsálí a konstatuji, že v pořadí máme přihlášeného s faktickou pana poslance Pavla Žáčka na mezičas.

Takže máme tady návrh pana poslance Roberta Králíčka. Ještě jednou přivolám kolegyně a kolegy na přerušení projednávání tohoto tisku do doby projednání garančním výborem, je to tak?

Ano, žádost o odhlášení všech, všechny odhlašuji, prosím, opět se přihlaste svými identifikačními kartami.

 

Aby všichni věděli, o čem budeme hlasovat: Pan poslanec Králíček přednesl návrh na přerušení tohoto tisku do té doby, než to bude projednáno garančním výborem. Všichni byli odhlášeni, tak poprosím o opětovné přihlášení vašimi identifikačními kartami.

Nyní zahajuji hlasování. Kdo je pro přerušení? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 41, bylo přihlášeno 157 hlasujících, pro 70, proti 16. Konstatuji, návrh na přerušení nebyl přijat.

 

My se nyní vracíme do rozpravy, kde mám s faktickou poznámkou přihlášeného pana poslance Pavla Žáčka.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuju za slovo. Já se k tomu vyjádřím. Je to věc, kterou diskutujeme, netýká se jenom výboru pro bezpečnost, týká se i minimálně dvou dalších výborů, výboru pro obranu a pro zahraniční záležitosti, protože ty se nejvíc seznamují nebo jsou konfrontovány s utajovanými informacemi. Řešíme to nějakým způsobem v každém konkretním případě, když uzavíráme ten výbor do režimového módu. Ano, máme stanovisko jedno písemné naší legislativy. Očekáváme a tohle trošku beru za mojí špatnou komunikaci s paní tajemnicí, vyžádáme si od Národního bezpečnostního úřadu, protože máme od nich jenom ústní stanovisko. Nebylo to součástí toho návrhu, čili v tomto smyslu vlastně mi nevadí to, že to nebudeme projednávat, určitě se k tomu budeme muset vrátit.

Ale jestli jsem tomu dobře rozuměl, legislativa v podstatě navrhovala udělat to nějakou vnitřní normou, která by doporučovala předsedům výborů, potenciálně i některým dalším, kdy by nějaký materiál došel na některý další výbor, tedy materiál utajovaný, aby se podle toho mohli řádně chovat, aby věděli, kdy je nutné speciálně reagovat, když přijde člen jiného výboru, když přijde poslanec, který formálně má rovnost před zákonem, ale faktem je, že má jiné pověření. My, kteří jsme byli zvoleni do výborů a komisí, jsme prostě delegováni mít tu know vlastními politickými subjekty a celou Poslaneckou sněmovnou. Nicméně abychom se nedotkli práv jiných poslanců, kteří vlastně na těch výborech chtějí být - hlasovat nemohou, to víme, ale chtějí být účastni některých těchto záležitostí, čili měli bychom v tom mít jasno. Řešíme to individuálně a řešíme to tím, že je hlasujeme a vlastně schvalujeme jejich pobyt. Může nastat situace, kdy bychom to třeba někdy schválit nechtěli. A je tam ještě situace taková, že bychom vlastně měli se předem ptát... (Předsedající: Čas, čas prosím.)... těch. Tak já to ještě doplním.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Omlouvám se, musím opravdu měřit všem stejně. Nyní je s faktickou přihlášen pan poslanec Radek Koten a poté pan poslanec Robert Králíček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Koten: Dobrý den, dámy a pánové. Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Skutečně já si nepamatuji, že v minulém volebním období bychom dělili poslance na ty, kteří jsou delegováni do výboru pro bezpečnost nebo do některého jiného výboru, ať je to pro obranu, nebo pro zahraniční záležitosti, a řešili bychom rovnost poslanců před zákonem, a tedy před výkonem jejich mandátu, zda tedy mohou si vyslechnout informace, které jsou určeny třeba pro poslance výboru pro bezpečnost nebo pro obranu nebo pro zahraniční záležitosti. Opět tady může docházet k jakémusi dělení poslanců na ty, kteří jsou kvalifikováni, a na ty, kteří se k těm informacím dostat nemohou. Já si myslím, že pokud se tady hlasují mezinárodní smlouvy a další věci, které se týkají bezpečnosti, týká se to tedy i zákonů, které tady hlasujeme všichni, tak by ti poslanci měli být informováni. A v případě, že mají zájem a přijdou na výbor, kde se tyto záležitosti probírají, tak si myslím, že je naprosto legitimní, aby měli možnost si ty informace vyslechnout.

Já se jenom obávám, že je to jedna z dalších věcí, která bude vylučovat poslance, kteří nebudou přítomni v tom výboru, tak je bude v podstatě kádrovat a vylučovat z rozhodování, s já si nemyslím, že by to bylo úplně dobře a měli bychom skutečně o tom diskutovat, protože pětikoalice má nyní v těch výborech většinu, protože mají stoosmičku, také v těch výborech mají převahu, a dá se říci, že opoziční poslanci budou tím pádem vylučováni z těch zasedání výborů, pokud nebudou přímo členové těch výborů, a to si myslím, že je špatně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní se svou faktickou vystoupí pan poslanec Robert Králíček, poté paní poslankyně Helena Válková. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Já vám uvedu konkrétní příklad. Pokud schválíme ten zákon, jak je, tak teď budu čistě hypoteticky jmenovat. Paní ministryně přijde na výbor pro obranu s novými informacemi o nějakém strategickém nákupu nebo o něčem podobném. Budou tam informace ze zahraničí. Ona rozhodne, že na výboru mohou být - čistě hypoteticky - že na výboru mohou být pouze členové výboru pro obranu. Podle tohoto zákona ale na ten výbor pro obranu může ministr kultury, ministr zemědělství, který při vší úctě s tou problematikou nemá vůbec nic společného, ale například kolega Lochman nebo já, kdy jsme místopředsedové parlamentních shromáždění NATO, už na to setkání nesmíme, protože jsme jenom poslanci, ale pan ministr kultury je poslanec a zároveň ministr, protože podle nového zákona, který dneska schvalujeme, ministři mají automaticky právo, i ti, kteří jsou poslanci, mít přístup k utajovaným informacím všech stupňů i ze zahraničí. Takže takovýto paradox bude. Ministr kultury bude vědět všechno o strategických nákupech ze zahraničí, ale kolegové jak z koalice, tak opozice, kteří nejsou členy výboru, máte smůlu. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní se svou reakcí paní poslankyně Helena Válková, poté pan poslanec Pavel Žáček. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Možná, že předbíhám pana předsedu Žáčka, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně a že nám to vysvětlí. Já jsem totiž nevěřila svým uším, protože tady nejsme v ÚSTRKu, ale jsme v Poslanecké sněmovně, a předpokládám, že si nepletete vědeckovýzkumné pracoviště a dokumentační pracoviště s Poslaneckou sněmovnou. (Potlesk poslanců hnutí ANO.) Byla bych ráda, kdybyste nám to vysvětlil, protože já jsem tady třetí volební období, ale tohle jsem ještě nikdy neslyšela. A navíc my všichni máme nějakou zkušenost, nebo téměř všichni, jsme v různých podvýborech, čili bude to těžké, jak budete dělat tu selekci. To bude velmi těžké. Já jsem například členkou vašeho podvýboru bezpečnostního výboru, pane předsedo, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, pro vězeňství, a máme tam řadu citlivých nejenom organizačních, i personálních informací. Nikdy by mě nenapadlo, že by kolega, například váš kolega z koalice, pan předseda podvýboru pro ochranu lidských práv, petičního výboru, neměl mít přístup, když jednáme o stejných věcech. My si ho rádi odsouhlasíme. Čili na těch konkrétních případech je vidět, že to je nesmysl a že my jako suverén si nenecháme právo být rovnými poslanci i ve všech pracovních orgánech Poslanecké sněmovny úplně snadno vzít. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO, výkřik.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Pavel Žáček, poté paní ministryně Černochová. Prosím.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuji. Za prvé bych si dovolil říct, že to nemá nic společného s ÚSTRem, nikoliv ÚSTRkem. Ano, je pravda, že v Radě ÚSTRu nemůžou být bývalí komunisté, ale to je prostě ochranné opatření, aby se nefalšovaly naše dějiny ještě třicet let po revoluci. (Nesouhlasná stanoviska hnutí ANO.) Čili to k tomu.

Ale já jsem nemohl doříct, protože jsem to měl trošku delší. Zároveň pan kolega Koten asi, vaším prostřednictvím, potvrdí, že se nestala situace na výboru pro bezpečnost, kde by někdo z opozice byl vyloučen nebo nemohl se účastnit té diskuse. Naopak, chodí tam se svým kolegou z SPD a jenom je prostě prohlasujeme, čili tady si myslím, že já žádný problém nevidím v nějaké nevstřícnosti ze strany třeba vedení výboru. Ale vidím tady problém, že to není upraveno a že na to ten zákon nemyslí. A právě jsem chtěl dodat, aby nenastala situace - a to bylo to, co jsem nestihl říct - že by o tom, který poslanec bude, a takto jsou nastaveny naše zákony, paní profesorko, prostřednictvím, dlouhou dobu, že ten, kdo tu informaci sděluje, určuje, komu je určena, komu ji řekne, čili nastala by situace, které já jsem se chtěl vyhnout, aby například šéfové bezpečnostních složek nebo zpravodajských služeb přišli na výbor a řekli: zůstanou tady jenom členové výboru nebo komise. To je přesně ta situace, která dneska je, protože jestliže tohleto nebudeme akceptovat, tak oni nám ty informace neřeknou, čili dostaneme se do situace, že ty informace se nedozvíme. A o tom je dneska to need to know - oni cítí zodpovědnost za to, že vyprodukují ty informace, tím spíše jsou třeba ty informace propojené se zahraničím. Čili tomuhle bychom se měli vyhnout a měli bychom si vyjasnit pravidla. K tomu směřuje ta diskuse.

Nicméně ten návrh zákona, který připravovala, jestli se nepletu, dokonce i Poslanecká sněmovna, legislativa s NBÚ, toto úplně neřeší. Postavení ministrů je prostě postavení ministrů. Oni se s těmi informacemi seznamují stejně. (Předsedající: Čas.) My musíme upravit jenom ty poslance.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Přečtu pořadí řečníků přihlášených k faktickým. Teď bude vystupovat paní ministryně Jana Černochová a poté jsou přihlášeni poslanci Zuzana Ožanová, Igor Hendrych, Helena Válková a Jiří Mašek. Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuju, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, možná vás překvapí to, co teď řeknu, prosím, abyste mi věnovali pozornost. Vraťme se do roku 2013 na mandátový a imunitní výbor, kterému tehdy předsedal pan Bohumil Sobotka... nebo Bohuslav Sobotka? Promiňte, už jsem zapomněla křestní jméno pana bývalého premiéra. A tehdy mandátový a imunitní výbor měl diskutovat o vydání či nevydání bývalé ministryně obrany paní Vlasty Parkanové. Já jsem tehdy byla členkou výborů pro obranu, pro bezpečnost, možná nějakých podvýborů, a chtěla jsem na ten mandátový a imunitní výbor přijít a poslechnout si celou anabázi, která se tehdy týkala paní ministryně. Bylo mi to znemožněno. Výbor mandátový a imunitní tehdy hlasoval o tom, jestli můžu být na tomto výboru přítomna, a znemožnil mi to. Nehlasovali poslanci pro to, abych mohla na výboru sedět a slyšet tuto kauzu. Tehdy se na mě obracela celá řada ústavních právníků, kteří říkali: paní poslankyně, my vás můžeme zastupovat před Ústavním soudem, Nejvyšším správním soudem a pak samozřejmě, když by to došlo před Ústavní soud, i tam, protože máme za to, že tím bylo zásadním způsobem porušeno vaše právo poslankyně.

Prosím, naložte si s touto informací, jak chcete. Každopádně je to dohledatelné tady v análech Poslanecké sněmovny, že mandátový a imunitní výbor mně jako poslankyni znemožnil slyšet jednání, které se týkalo mojí kolegyně Vlasty Parkanové.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní vystoupí paní poslankyně Zuzana Ožanová a připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, já zírám. Dostali jste knížku: Jednací řád Poslanecké sněmovny. (Ukazuje ji.) Možná by bylo dobré si ji přečíst. § 37, třetí věta: "Schůze výboru nebo její části, která byla prohlášena za neveřejnou, se mohou zúčastnit poslanci, prezident republiky, členové vlády a osoby, které se mohou zúčastnit schůze Sněmovny a jejích orgánů ze zákona. Jiné osoby mohou být přítomny jen se souhlasem výboru." Jak si můžete vůbec dovolit hlasovat o tom, jestli ten poslanec tam bude, nebo ne? On má nárok!

A co se týče mandátového a imunitního výboru, tam je speciální ustanovení. Tam je speciální - jenom ke kolegyni Černochové - to je zase § 45 odst. 2 a tam je speciální, že jednání mandátového a imunitního výboru je vždy neveřejné a mohou se jich zúčastnit jen jeho členové a další osoby, u kterých to stanoví ústava. Tam je lex specialis, to je zřejmé, ale u výboru bezpečnostního lex specialis nevidím. A vidím to, že já, když přijdu jako poslanec na jiný výbor, i když bude ten výbor neveřejný, tak tam smím být. Prosím vás, neberte mi má práva!

A víte, proč to vím? Protože jsem šla na nějaký výbor, kde mi někdo řekl: Ale budeme o tobě hlasovat. Já jsem si říkala: to snad nemyslíte vážně, že budete hlasovat, jestli smím jít na jiný výbor, nebo ne? Tak jsem se na to podívala, zjistila jsem, že nemusím a že tam můžu přijít. Ale je pravda, že jsem knížečku měla s sebou. Doporučuji nosit, mít v lavici a občas přečíst. Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, děkuji pěkně. Nyní pan poslanec Igor Hendrych, poté opět paní poslankyně Válková. Prosím.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Jenom stručně. Chtěl bych se také připojit do této debaty a ukázat na absurditu tady této změny případné. Já jsem členem komise pro kontrolu Úřadu pro zahraniční styky a informace a z tohoto titulu mám nárok automaticky, abych byl informován o některých závažných utajovaných skutečnostech, ale zároveň nejsem členem bezpečnostního výboru.

Řeknu vám příklad. Někdy před rokem a půl se řešila kauza Dozimetr, byl pozván pan bývalý ředitel Mlejnek jak na bezpečnostní výbor, tak na tu příslušnou komisi a my jsme se samozřejmě s paní předsedkyní Malou zúčastnili jako poslanci jednání bezpečnostního výboru, jako hosté bez možnosti hlasovat. Následně po ukončení bezpečnostního výboru byla sjednána komise, kde tedy už ten okruh byl užší, a tak dál. Takže ta absurdita by byla, že já bych přišel na bezpečnostní výbor, aby mi řekli: Ne, ne, pane poslanče, tady na tomto fóru nárok na informace nemáte, počkejte si, až začne příslušná komise a tam se to dozvíte. Jo? Takže to je jeden z možných příkladů, jak je tohle toto prostě nesmyslné, tahleta úprava případná. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji opět i za dodržení času a nyní další přihlášenou je paní poslankyně Helena Válková. Připravit se může posléze pan poslanec Jiří Mašek, Pavel Kašník, Martin Major, Jan Volný a Pavel Žáček. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Na rozdíl od mých jiných předřečníků nebudu osobní, nebudu vzpomínat, kdo, kdy, co, jak byl, a děkuji za opravu přesného názvu panu předsedovi bezpečnostního výboru, ale o to tady nejde teď.

My se tady snažíme uhájit si svá práva, která máme zakotvená v ústavním pořádku a samozřejmě rozvedená v jednacím řádu. Mimochodem, paní ministryně, jednací řád (otáčí se do vládní lavice) - už tady není - je z roku 1995, takže v roce 2013 skutečně už platil dlouho, byl novelizovaný, ale to ustanovení tam zůstalo o mandátovém a imunitním výboru, že je zásadně neveřejné a že se ho mohou zúčastnit jenom osoby, o kterých to stanoví ústava. Tenkrát jste tedy ministryní obrany, pokud vím, nebyla.

Já jsem se chtěla ještě jednou vrátit k tomu, co tady řekla paní poslankyně Ožanová, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, protože ona citovala ustanovení, která se v praxi nikdy nezpochybňovala. Já totiž si myslím, že si tady naprosto uměle vytváříme problém, který - a také už mám nějaké politické zkušenosti - bude zřejmě vyvolán nějakou potřebou, a ta potřeba je často personifikovatelná. Čili mě by zajímalo cui bono, v čí prospěch je vůbec tahle změna? V náš prospěch jako poslanců rozhodně není! A tak bych ráda věděla, pane předsedo bezpečnostního výboru, vaším prostřednictvím, jestli byste nám prozradil hlubší motivaci této změny. Já jsem ji nepochopila. Možná že jsem tupá a že ty argumenty, které jste tady už předestřel, jsou natolik jasné, ale jak vidím, i ostatní poslanci to zatím nepochopili. (Předsedající: Čas, prosím.) Takže prosím o jasné vysvětlení i pro mě. (Předsedající: Čas, prosím.) Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Mašek, připraví se pan poslanec Kašník. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, chtěl bych ke svému ctěnému kolegovi, vaším prostřednictvím, Pavlu Žáčkovi. Pavle, my se scházíme na výboru v sestavě, kterou si vždycky odsouhlasíme. Nezažil jsem, že bychom někomu nepovolili tam vystoupit. Předpokládám, že totéž by mělo být na obraně. A souhlasí to vlastně se zněním jednacího řádu, jak to říkala tady kolegyně Ožanová. V podstatě není o čem mluvit. Ale problém je, že mnohdy na těch výborech opravdu není o čem mluvit, protože jsme v režimu tajném, kdy my z toho nesmíme nic říkat, a od ředitelů služeb se skutečně dozvídáme útržky.

Nicméně teď se událo to, že včera například jsi poskytl rozhovor do médií, kde jsi informoval o toku velkých financí v řádu statisíců eur z Polska k určitým osobám. A když se tě novináři ptali, jak je možné, že jsi to sdělil i zahraničním médiím, tak jsi řekl, že poslanec, který se ptá, si umí informace získat. Na přímý dotaz, jestli jsi byl za ředitelem BIS, jsi neodpověděl, řekl jsi, že to necháš bez komentáře. My jsme dopadli tak, že na výboru pro bezpečnost se nedozvíme nic! Dostáváme začerněné zprávy. Je nám argumentováno tím (Reakce v sále.) - ano, je to tak - je nám argumentováno tím, že si máme počkat půl roku, tři čtvrtě roku na nějaké vyšetření. Ale dočíst se od předsedy bezpečnostního výboru, že kdo chce, si informace získá, to je pro mě naprosto neuvěřitelné.

Takže ctít jednací řád, přístup tam, kam ten přístup jako poslanci máme, dostávat informace, které máme dostávat, a informovat média o tom, o čem můžeme. Já si prostě vyprošuji tuhletu cestu, a ještě se vysmívat poslancům opozičního hnutí, že si neumí získat informace, to je pro mě neuvěřitelné. (Bouřlivý potlesk z levé strany sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Pan poslanec Pavel Kašník, prosím.

 

Poslanec Pavel Kašník: Milé kolegyně, kolegové, já jsem člověk velmi klidný, snažím se dívat vždycky do jádra věci a nebudu se tady vyjadřovat k tomu, kdo může, nemůže. V každém případě si myslím, že ten zákon nám nedává pravidlo, že budeme pokaždé hlasovat, ale dává nám možnost ve výjimečných případech to udělat. Ale v každém případě vám jenom možná odpovím na to, komu to má prospět, jo? Takže podívejme se na název toho zákona, a řeknu pouze jednu svou myšlenku: čím více osob se seznámí s utajovanou informací, tím více se blíží pravděpodobnost, že tato informace utajovaná přestane být. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Martin Major a poté pan poslanec Jan Volný, prosím.

 

Poslanec Martin Major: Vážená paní předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, prosím, nedělejme z toho zákona něco, co není. Já vám jenom přečtu, v čem se liší novelizovaná úprava od té původní. Podle § 58 odst. 6 současně platného znění zákona nemají poslanci zvláštní přístup k utajované informaci cizí moci bez poučení a osvědčení. Takový přístup mají ve Sněmovně pouze její předseda, v našem případě předsedkyně, a poslanci, kteří jsou poučeni a disponují příslušným osvědčením.

Z členů vlády mají přístup k utajované informaci cizí moci předseda vlády a ministr zahraničních věcí. Novelizovaná úprava oprávnění poslanců nerozšiřuje, nově však mají přístup k této informaci členové vlády. Takže se mění pouze ten dosavadní výčet z ministra zahraničních věcí na vládu jako celek. To je celé, co je v této oblasti, v tomto zákoně, nového. Nic nového zde prosím nehledejme.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní pan poslanec Jan Volný, poté pan poslanec Pavel Žáček, prosím.

 

Poslanec Jan Volný: Paní předsedající, děkuji. Kolegové, kolegyně, nebudu hodnotit správnost nebo nesprávnost tohoto návrhu a této materie. Mě trošičku vytočilo vyjádření pana předsedy Žáčka, který řekl přesně toto: Pokud nebudeme segregovat lidi, kteří budou na výboru, a nevytřídíme ty lidi, kteří tam mají být podle našeho mínění, tak se může stát, že ministerští pracovníci nám ty informace prostě neřeknou. Pane předsedo, jak tohleto můžete říct? Takže tam bude řada úředníků, kteří je budou vědět, a neřeknou to poslancům? Uvědomujete si, že poslanec je nadřízený ministerstvu, že poslanci v podstatě schvalují vládu? Takže tady je 200 lidí, kteří jsou řádně zvoleni, a nemůžou mít informaci, protože kdejaký úředník ji má a ten úředník si sám rozhodne podle toho, jestli řekne: No jo, tady je moc lidí, co řekne a co neřekne? No, kde to jsme? Jak toto můžete říct? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní pan poslanec Pavel Žáček, připraví se pan poslanec Patrik Nacher.

 

Poslanec Pavel Žáček: Já vám řeknu ještě horší věc, která se prostě stala v minulém volebním období, za vaší vlády. Přijeli jsme na nejmenovanou zpravodajskou službu, kterou jsme měli kontrolovat z titulu našeho ústavního postavení, a ti příslušní funkcionáři té služby říkali: My vám nic říct nemůžeme, protože v čele vašeho výboru stojí pan Koten. Pan Koten v té době měl prověrku, jestli se nepletu, na T nebo na D. Čili jinými slovy, oni ten pocit zodpovědnosti... Bavíme se o specifické oblasti utajovaných informací, nikoliv o veřejně diskutovaných politických záležitostech, ke kterým jsme všichni kompetentní. I když nejsem vzdělán v oblasti zemědělství, třeba se k tomu vyjádřím, i když jste vzdělán v oblasti, já nevím, jiné, vyjadřujete se k tomu. Je to prostě politická věc. Součást toho systému, který je mezinárodní, jehož garantem je Národní bezpečnostní úřad, který prostě má jiné stanovisko k tomu, jak tu situaci ve vztahu k nám a v náš prospěch vyložila legislativa Poslanecké sněmovny, je taková, že vám řeknou takovouhle šílenou věc.

Ano, máte pravdu, ale my máme jiný systém kontroly zpravodajských služeb, než je třeba ve Velké Británii nebo ve Spojených státech. My máme pocit - a tady i z některých ctěných kolegů to cítím z těch jejich proslovů, i z výboru pro bezpečnost - že si myslí, že my schvalujeme ty akce. Ne, ne, ne, my je následně kontrolujeme v intencích svých možností. Ale když budou cítit nějaké ohrožení úniku, tím spíš, když jsou třeba ty akce spjaté se zahraničím, tak nám je prostě neřeknou, aby se nenechali ti ředitelé, náměstci a další kompetenti zavřít. Taková je realita.

My se je tedy snažíme upravit a vyjít vstříc celému tomu systému, který není jenom v České republice, je mezinárodní, abychom mohli vlastně svoji ústavní kontrolní roli plnit, to znamená, abychom měli co nejvíce informací. Ale jestli si to sami zablokujeme, tak ty informace mít nebudeme a nebudeme svoji kontrolní roli plnit. Tak to prostě je.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, poté paní poslankyně Zuzana Ožanová, pan poslanec Robert Králíček a Radek Koten, prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. No, já vás překvapím. Já jsem původně k tomuhle bodu nechtěl hovořit, nejsem na tohle expert. Ale posloucháte tady tu rozpravu? Posloucháte, co tady všechno zaznělo na mikrofon a bude ve stenozáznamu? Vždyť tahleta věc je sama o sobě kontroverzní, to přece musíte uznat. Nerozumím tomu, proč se tak bráníte tomu, aby to projednal gesční výbor. Jak řekl můj kolega Robert Králíček, tady to projednáváme ve třetím čtení bez projednání gesčního výboru. Vy víte, že gesční výbor se většinou nezabývá normami, kde není žádný pozměňovací návrh. To je ten případ následujícího tisku, to je ta redefinice znásilnění, je to tak? Tam není ani jeden pozměňovací návrh, proto to můžeme projednat bez gesčního výboru. Tady pozměňovací návrhy podle tabulky, kterou jsem dostal, jsou.

Proč se tomu tak bráníte? Můžete mi to tady vysvětlit někdo? Je to kontroverzní? Je. Tak si to tady politicky - dobře - většinou si to tady prosadíte. Ale proč nepočkáme na projednání na gesčním výboru, kde se nám k tomu třeba vyjádří NBÚ a další instituce? Kam tak spěcháte? Může tady někdo na mikrofon, třeba ministr nebo někdo jiný, vysvětlit, proč u této věci tak spěcháte, že vynecháváte projednání gesčního výboru? V čem je ten problém? Vždyť vy na to nasvěcujete ještě víc, než kdybyste to projednali. Ta diskuse tady dokládá, že to je víc než nutné, abyste na výboru o tom debatovali. Takže může tady prosím někdo vystoupit na mikrofon a odpovědět mně a Robertovi Králíčkovi, proč se tak zuby nehty bráníte, aby to projednal gesční výbor? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. Nyní přistoupíme k reakci na průběh rozpravy paní poslankyně Zuzany Ožanové, prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Já se jenom vrátím k tomu, kdo smí být, nebo nesmí být na výboru, protože po té diskusi, co jsme rozvířili s kolegyní profesorkou Válkovou, jsem tu opět zaslechla, že přece když bude nutno, můžete někoho vylučovat z jednání výboru. Opravdu nemůžete. Prosím vás, kolegové, dřív než něco takového řeknete, podívejte se na to.

Chápu ale na druhé straně kolegu Žáčka, vaším prostřednictvím, protože v minulém volebním období se stalo, že ten poslanec z utajovaného - bylo to v režimu tajné - něco vynesl. Byl to poslanec tehdejší opozice. myslím, že to byl i bývalý náměstek ministra vnitra. Řešilo se, jak to, že vynesl novinářům informace, které neměl vynést. Chápu, ale promiňte mi, byla to osobní zodpovědnost dotyčného poslance. Je to i zodpovědnost vás, že víte, jak se máte chovat. V této Sněmovně si nedokážu představit, že by se našel někdo, kdo by vynášel utajované informace. Promiňte mi, mám ve vás svou důvěru, tak zkuste mít i vy důvěru ve své kolegy.

Připomínám, v minulém volebním období poslanec za Českou pirátskou stranu vynesl informace, které byly utajované, a tehdy jste to opravdu nikdo moc neřešili. Chápu, že obavy mohou být, že to bude vždycky dělat opozice, ale prosím vás, je to (Důrazně.) o osobních kvalitách člověka, o tom, zda ví, kdy má mluvit, kdy ne, a o jeho osobní zodpovědnosti. Ani zákon tomu nepomůže. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za dodržení času. Nyní je přihlášen k faktické pan poslanec Robert Králíček, poté pan poslanec Radek Koten. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní místopředsedkyně, budu reagovat na pana zpravodaje. Tady v tom stanovisku legislativního odboru to je. Tam ten problém prostě je v tom, že NBÚ zapomnělo, že někteří ministři jsou zároveň poslanci, a už to tady, myslím, říkal kolega Mašek. Nezlobte se na mě, když... Poslanecká sněmovna je přece kontrolním orgánem vlády, ta kontroluje vládu. Takže pan ministr kultury může mít přístup k informacím, já jako poslanec ne, ale mám kontrolovat pan ministra? No, to mi přijde už jako na hlavu postavené. Tak buď k nim budeme mít přístup stejně, anebo nikdo, přece! Jak já mám kontrolovat pana ministra, když mi ten zákon neumožňuje se dostat k těm informacím?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji opět za dodržení času. (Ministr Blažek se zvednutím ruky hlásí o slovo.) Vnímám přihlášku. Táži se, zda to je s přednostním právem, anebo jako faktická? (Ministr Blažek hovoří mimo mikrofon.) S přednostním.

Nyní máme pana poslance Radka Kotena, protože faktické mají přednost, dokud jsou, a pak je tam ještě paní poslankyně Válková.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já bych se tady velice rád ohradil a vymezil proti tomu, že některé tajné služby se bály říkat informace člověku, který měl prověrku, jak tedy Národního bezpečnostního úřadu na stupeň tajné, tak prověrku NATO. Připadá mi to dost bizarní. A pokud to tedy někde na nějakém setkání osobním pana nynějšího předsedy Žáčka zaznělo s některým z tajných služeb, tak já se pouze ptám tedy, kdo má řídit tuto republiku? Zda tedy tuto republiku mají řídit (Důrazně.) tajné služby, a mají tedy mít mandát od občanů, anebo zda stát řídí poslanci a vláda, protože mně připadá, že se ocitáme v padesátých letech ve Spojených státech, kde tam probíhaly hony na čarodějnice a hledali se cizí agenti, a opravdu mi to nepřipadá důstojné v této Poslanecké sněmovně, že bychom se měli tímto způsobem k sobě chovat. Ale hlavně si myslím, že všichni poslanci by měli mít rovný přístup k informacím, aby se mohli ve svých hlasováních o jednotlivých zákonech rozhodovat. A pokud tedy tady chceme udělat vládu několika tajných služeb - dobře, OK. A komu budou podřízené ty tajné služby? Budou podřízené kolegům ze zahraničí? Nebo komu budou podřízené? Mě by to tedy celkem zajímalo. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní je přihlášena paní poslankyně Helena Válková, poté pan poslanec Pavel Žáček a poté s přednostním právem pan ministr. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji. No, mně z toho průběhu vyplývá jedna jednoznačně potřeba přerušení - v každém případě - jednání, protože tady supluje - a neříkám, že nekvalitně - ale supluje tady roli příslušných ministrů, asi ministra vnitra a předsedy vlády, kteří by měli být kompetentní k tomu, mají svoje legislativní odbory a poradce, aby mohli okamžitě zasáhnout do takové diskuse, která se tedy opravdu vyvíjí směrem - já taky na to nejsem připravena a jsem vděčná za to, že pan zpravodaj nás informoval hlouběji, ale nemohla jsem mlčet, když jsem viděla nebo slyšela spíš tu argumentaci, která je absolutně, ale absolutně pro mě nepřípustná, pokud by měla vést k omezení našich práv jako poslanců.

Čili návrh na přerušení s tím, aby tady byli přítomni projednávání tohoto tisku ti, kteří jsou za to zodpovědní v rámci exekutivy, čili předseda vlády, ministr vnitra a - nechci říct chudák - pan ministr spravedlnosti, ale dovedu si představit, kdybych byla v jeho roli, tak nevím, jak bych narychlo reagovala tak, aby ta reakce byla přesvědčivá. Zatím nereagoval, možná že teď přesvědčivě reagovat bude. Takže z mé strany děkuji panu zpravodajovi, že se snaží, jak může, ale určité kompetence prostě nemá. Děkuji. (Poslanec Králíček se nahýbá k poslankyni Válkové u pultíku, gestikuluje a cosi šeptem sděluje.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Paní poslankyně, ten návrh na přerušení musí být úplně jednoznačný...

 

Poslankyně Helena Válková: Aha, takže já tedy stahuji svůj návrh, protože jsem slyšela teď, že bude totožný návrh následovat, myslím návrh na přerušení.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za stažení tohoto návrhu. Je přihlášen pan poslanec Pavel Žáček. Prosím.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuju. Jenom pár slov na závěr. Já jsem jenom popsal situaci, která byla v minulém volebním období za jiné vlády - to se prostě stalo. Je to otázka, každý cítí tu zodpovědnost jinak. Někdo ji cítí za utajované informace, s kterými celý svůj služební život pracuje. A my tady o tom diskutujeme, jak máme vlastně celý aparát kontrolovat. Nicméně, vaším prostřednictvím, si dovolím pana kolegu Kotena ujistit, že tady vládne vláda České republiky, vždycky vládla, nese svou zodpovědnost, a to i v oblasti utajovaných informací, a to i v oblasti, která spadá do kompetence bezpečnostního aparátu zpravodajských služeb. Akorát se bavíme o tom, jaká je naše kompetence, jaký je náš přístup. Já bych také byl pro to, ale nezakládal jsem a nevytvářel jsem systém kontrolní na začátku devadesátých let, to by nám možná mohl říct Marek Benda. Já jsem také pro to, abychom se blížili k plné zodpovědnosti, která je třeba ve Velké Británii, kterou jsme měli možnost - náš partnerský výbor - navštívit, anebo která je ve Spojených státech. Čemu bych se bránil - vytvářet pocit, že my jako poslanci rozhodujeme o těch operacích, my je určujeme. Myslím si, že ta kontrolní funkce zpětně, až to všechno skončí, a to vyhodnocení nám úplně stačí. Děkuju. (Předsedající: A ten návrh?) A jinak podporuji ten návrh, který přednese pan ministr. Nemám s tím problém, 25. dubna je výbor pro bezpečnost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dobře. Takže já to vnímám, že tady byla shoda, že má přednést pan ministr návrh na přerušení, nicméně mám ještě reálně zde přihlášku k faktické od pana poslance Martina Majora, čili musím pouze požádat, zda stahuje tu přihlášku? A pana poslance Milana Brázdila opět se musím otázat, protože zkrátka pořadí je jednoznačně dané, pan poslanec se přihlásil a faktické mají přednost. Takže prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Brázdil: Dovolte mi reakci na pana kolegu Kotena - pardon, pana Žáčka, promiňte. Popsal, v minulém volební období že se něco událo. Já bych mu chtěl připomenout jeho vlastní pochybení, když mě jako nejstaršího, služebně nejstaršího člena bezpečnostního výboru, nenechal načíst a hlasovat o mém pozměňovacím návrhu. A já jsem se strašně odvolával. (Důrazně.) Pak ho řešil imunitní a mandátový výbor. A teď on popisuje - já mu nevěřím ani nos mezi očima, co řekl. Promiňte.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě zde mám faktickou přihlášku pana poslance Pavla Bělobrádka a opakuji, že poté je přihlášen s přednostním právem pan ministr spravedlnosti. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, kolegové, já jsem podpořil návrh opozice, ale jen chci několik faktických věcí. Samozřejmě, ani Poslanecká sněmovna a v zásadě nikdo nemůže řídit tajnou službu kromě té tajné služby samotné, protože pak to ztrácí smysl. Poslanecká sněmovna kontroluje - já myslím, že to tady bylo řečeno správně. Samozřejmě že může tajné služby a musí úkolovat, někteří ústavní činitelé, to je logické, ale rozhodně to není Poslanecká sněmovna. Tak to jenom, abychom si řekli na začátek.

A na druhou stranu myslím, že skutečně pojďme to vrátit zpátky, znovu prodiskutovat. Myslím si, že projít to garančním výborem je rozumné, proto jsem to taky podpořil, nicméně jenom jedno připomenutí. To, co tady zaznělo - souhlasím s paní kolegyní Ožanovou a dobře si vzpomínám, jak nepříjemné bylo, když ministr obrany Stropnický z hnutí ANO tehdy také prozradil některé informace, které mohly ohrozit naše pracovníky v zahraničí, a pak říkal, že přece médiím nebude flagrantně lhát. Tak já myslím, že to skutečně vždycky záleží na osobním přístupu jednotlivců, a myslím si, že skutečně pokud má člověk, který zná utajované informace, před sebou dotaz, nemusí flagrantně lhát, ale některé věci prostě říkat nesmí veřejně.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a nyní pan ministr spravedlnosti. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Podívejte, ono se občas stane, že se opozice na něco ptá, a když to člověk neví - a já nevím v tuhle chvilku, proč to nebylo v garančním výboru - tak má dvě možnosti: buď neříkat nic, aby neřekl, že to neví, to potom by byl zcela oprávněně obviněn z arogance - takže já to nevím. Myslím si, že není moudré, aby se ty zavedené postupy při projednávání jakéhokoliv zákona měnily.

Proto navrhuji přerušení tohoto bodu, a nechť to ještě projedná garanční výbor. Myslím, že to je správné řešení. Děkuju. (Potlesk opozičních poslanců.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Návrh na přerušení je tedy do projednání garančním výborem, aby to bylo úplně jasno, ujišťovala jsem se u pana ministra.

Zopakuji tedy, aby všichni věděli, o čem se bude hlasovat. Je zde přednesen návrh na přerušení projednávání do projednání garančním výborem. Nicméně to je návrh, který už jsme jednou hlasovali a byl zamítnut, úplně ten stejný. Já tímto navrhuji, abychom hlasovali čistě návrh na přerušení tohoto bodu, takto stručně. Táži se, zda jsou proti tomuto postupu nějaké námitky? (Někteří poslanci se shlukují u stolku zpravodajů.)

Vnímám tam ještě ujasňování... Víte co, dvě minutky přerušení, abychom se poradili o dalším postupu. Přerušuji jednání do 10.23.

 

(Jednání přerušeno od 10.21 do 10.23 hodin.)

 

Děkuji. Kratičká pauza skončila a já nyní požádám opět o vystoupení pana ministra spravedlnosti. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Takže já navrhuji, abychom odhlasovali přerušení tohoto bodu. Tečka. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ano, takto budeme hlasovat tento návrh. Přivolala jsem kolegyně a kolegy z předsálí, ale už jsme zde patrně všichni.

 

Budeme hlasovat návrh na přerušení tohoto bodu.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 42 se zúčastnilo 171 poslanců a poslankyň, pro 165, proti 0. Konstatuji, že návrh byl přijat.

 

Přerušili jsme tedy projednávání tohoto bodu, čímž já tento bod pro tuto chvíli končím.

 

Načtu omluvy, které v mezičase dorazily. Omlouvá se pan poslanec Josef Bělica, a sice z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Josef Bernard od 9.45 do 11 hodin z pracovních důvodů - odůvodňuje zákon v Senátu, Vladimíra Lesenská od 10 do 12.30 hodin z pracovních důvodů, Jan Richter do 11.15 hodin z rodinných důvodů.

 

A nyní tedy otevírám bod číslo

Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP