Úterý 9. dubna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Skopeček)
4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 573/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Marian Jurečka, ale nevidím ho.
Hlásí se pan předseda.
Poslanec Aleš Dufek: Já mám zprávu, že pan ministr je na cestě - minuta, dvě. Já bych si dovolil požádat o přestávku našeho klubu po dobu 2 minut.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrá, čili vyhlašuji přestávku...
Poslanec Aleš Dufek: (Ministr Jurečka vchází do jednacího sálu.) Beru zpět, beru zpět, beru zpět. Pan ministr se dostavil. (Pobavení v sále.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak, pane ministře, můžete rovnou k řečnickému pultíku a poprosím vás, abyste z pověření vlády uvedl sněmovní tisk 573, jsme ve druhém čtení. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, omlouvám se za drobné zpoždění. Jenom chci říct velmi stručně, jsme u sněmovního tisku 573, novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí, ve druhém čtení. Já jsem tento tisk tady uváděl poměrně velmi podrobně v rámci prvního čtení.
Tato novela reaguje na několik věcí. Tím prvotním základním cílem je zjednodušit, zpřístupnit problematiku pěstounské péče, vyřešit základní věci, které se týkají zajištění odbornosti pěstounů, zjednodušení a zrychlení toho procesu. Zároveň jsou tady věci, které navazují na další věci, které byly poměrně podrobně diskutovány v rámci sociálního výboru, byly doplňovány v rámci pozměňujících návrhů, které byly avizovány, že teď ve druhém čtení budou načteny, a budu velmi rád, když o tom tady budeme mít prostor vést debatu.
Takže nechci uvádět a zdržovat dlouze tisk celým tím stanoviskem, které jsem tady říkal v úvodu v rámci prvního čtení, a myslím si, že na úvod toto stačí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 573/1 a 573/2 a já poprosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku, paní poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková, informovala nás o projednání návrhu výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, budu velmi stručná. Garanční výbor pro sociální politiku projednal návrh novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí na svém jednání dne 10. 1. 2024, kdy přerušil projednávání, a 11. 1. 2024 vydal usnesení doručené poslancům jako tisk 573/1. Sněmovní tisk znovu projednal garanční výbor pro sociální politiku dne 15. 2. 2024 a své usnesení se všemi pozměňovacími návrhy bylo doručeno poslancům jako tisk 573/2. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju vám, paní poslankyně, a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci... jako první vystoupí paní poslankyně Golasowská.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představila pozměňovací návrh, jehož cílem je zlepšit kvalitu podpory a péče o týrané děti, poskytnout jim bezpečný a neutrální prostor pro jejich setkávání se zástupci dalších institucí.
A nyní tedy k jednotlivým úpravám. To znamená, první úpravou je to, že dětem se poskytuje služba spočívající v ochraně a pomoci nejen ambulantní, ale i terénní formou. Další úpravou je, že účelem služby je rovněž předcházení vzniku druhotné újmy dítěte při řešení případu a to, že podpora a pomoc se neposkytuje osobě, se kterou je vedeno trestní řízení pro domácí násilí. Asi víme, že týrání na dětech se velmi často dopouštějí příbuzní nebo prostě nějaký okruh blízkých osob. Dále se rozšiřuje výčet činností, které ochrana a pomoc podle odst. 1 obsahují, a to sice o zprostředkování zdravotních služeb, psychologické a jiné obdobné péče. O tento bod jsou ty služby rozšířeny. A poslední důležitá věc, že se zřizuje zajištění mezioborové spolupráce a vzájemné informovanosti dotčených subjektů a možnost pořádání takzvaných případových setkání.
To je za mě všechno a já se potom v podrobné rozpravě přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní se z místa hlásí pan poslanec Juchelka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Na úvod bych chtěl poděkovat panu ministrovi i Ministerstvu práce a sociálních věcí, že jsme opravdu vedli velmi seriózně diskusi na výboru pro sociální politiku, že vlastně i některé naše výtky i pozměňovací návrhy a obecně návrhy byly zahrnuty do sněmovního tisku jako takového. Nicméně v tuto chvíli vidíme, že není shoda na centrech dětí bez násilí. Tam já nerozumím skutečnosti , že nějaká vyprofilovaná nezisková organizace přijde na ministerstvo nebo za některým z poslanců a bude chtít být v rámci zákona o sociálně-právní ochraně dětí, když za prvé spíše patří do sociálních služeb, a ne tady do tohoto zákona, a za druhé je to velmi nestandardní způsob. Každopádně pokud se týká tady tohoto, tak už OSPODy mají to, co se navrhuje tady v tomto pozměňovacím návrhu, ve své gesci. Centrum dětí bez násilí nahrazuje činnost současného intervenčního centra v rámci sociálních služeb, které rovněž pracuje s dětskými oběťmi násilí a samozřejmě i s celým rodinným systémem kolem toho. Činnost tady těchto center zasahuje v některých oblastech tedy i do činnosti OSPODu a ten je dle zákona o sociálně-právní ochraně dětí jediným orgánem, který se komplexně zabývá ohroženými dětmi, týranými dětmi a dětmi, které jsou zanedbávané. Vložením úplně stejných pravomocí právě tady do tohoto zákona, jaké má OSPOD, dalšímu subjektu bude znamenat značnou bych řekl kompetenční nepřehlednost. Ale ze zkušeností z praxe OSPOD je patrné, tam je zřejmé, že bývá pro rodinu jako celek značně nevýhodné, pokud se vedení případu ujímá organizace odborně jen úzce vyprofilovaná, poněvadž tam nemůže pracovat s celou atmosférou v té rodině. OSPOD je také jediným orgánem, který organizuje a koordinuje postup vůči dítěti ohroženému nejenom domácím násilím. Domácí násilí je pouze jedním z typů možného ohrožení dítěte, těch je opravdu celá řada. Taktéž OSPOD je jediným, kdo může jako manažer případu ohroženého dítěte svolávat případovou konferenci, a to vždy v zájmu dítěte a jeho rodiny. Je to v zákonu o sociálně-právní ochraně dětí, paragraf číslo 14. OSPOD je vázán také různými kvalitativními měřítky, metodikami standardu kvality, kdy jeho činnost vykazuje určitou míru zajištění kvality, a to je dáno různými vyhláškami, tady v tomto případě je to vyhláška č. 473/2012, a tak dále.
Já bych tady mohl v tom pokračovat. Domnívám se, že ta centra dětí bez násilí v tuto chvíli do tohoto zákona nepatří. Nemůžeme tam dávat služby jedné konkrétní neziskovky. Vůbec nikde by nemělo být v zákonech obecně něco, co je napasováno na jednu nějakou konkrétní službu. Domnívám se, že spíše, pokud bychom tedy chtěli jít tady tímto směrem, to patří do zákona o sociálních službách. Děkuji moc.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. S přednostním právem se hlásí pan ministr.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, já se ještě hlásím také do obecné rozpravy. Chtěl bych tady stručně ještě odůvodnit dva pozměňovací návrhy, které k tomuto tisku jako poslanec doplňuji na základě právě diskuse, která byla v posledních dvou, třech měsících s odbornou veřejností, i na základě debat, které zaznívaly právě i na půdě sociálního výboru. První pozměňovací návrh, ten se týká věcí, které řeší otázku možnosti uzavření veřejnoprávní smlouvy ve věci přijímání podání v řízení o dávkách pěstounské péče a zaopatřovacích příspěvcích. Pak tady řešíme, to se týká § 4a, § 60 odst. 3, pak také v § 6a, formulační úpravy, které se týkají drobných popsaných změn, které jsou uvedeny v tomto návrhu tak, aby zaměstnanec obce s rozšířenou působností zařazený do obecního úřadu a zaměstnanec obce zařazený do obecního úřadu při výkonu sociálně-právní ochrany dětí podle § 6. Ministerstvo vnitra v mezirezortním připomínkovém řízení tady vzneslo připomínku, takže my tady uplatňujeme a řešíme tuto záležitost ještě na základě diskuse právě i s kolegy v rámci diskuse s představiteli praxe OSPODů.
Pak tady upravujeme také ještě záležitosti, které se týkají možnosti OSPODů navrhnout soudu zrušení svěřenectví, to jsou věci, které se týkají § 14. Pak také ještě body 5 a 6, které se týkají § 47, § 50, změna výše opakujících se dávek na základě nařízení vlády nebo novelizací zákona. Pak ještě záležitosti, které se týkají poručenského, opatrovnického spisu. Všechny tyto věci jsou v tomto pozměňovacím návrhu velmi podrobně popsány.
A druhý pozměňovací návrh, ten se týká záležitosti zvýšení státního příspěvku na výkon dlouhodobé pěstounské péče tak, abychom ho zvýšili především tam, kde máme náhradní rodiny, které mají tři a více dětí či děti zdravotně postižené, protože ta náročnost a doprovázení a podpora těchto rodin si vyžaduje větší úsilí, větší rozsah podpory, takže proto tento pozměňující návrh, který cílí tady tímto směrem.
Tolik v obecné rozpravě k těmto dvěma pozměňovacím návrhům. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Golasowská.
Načtu omluvy, než dorazí k pultíku. Pan poslanec Kučera se omlouvá od 19 hodin z osobních důvodů, pan poslanec Lang Hubert od 19 hodin ze zdravotních důvodů a paní poslankyně Mračková Vildumetzová Jana se omlouvá od 18.45 z rodinných důvodů.
Tak, a vaše faktická poznámka, paní poslankyně.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Děkuji za ty poznámky kolegovi Juchelkovi, kterého teď tady nevidím, takže se pokusím vejít do těch dvou minut, abych to odůvodnila, to znamená, proč v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí - protože si myslím, že to má být pomoc garantovaná státem, která je pomocí právě týraným dětem, což zákon o sociálních službách řeší na úplně jiné platformě. Pak to nejsou služby jedné konkrétní neziskovky.
Proběhlo v minulých letech několik kulatých stolů, na které byli zváni všichni poslanci, dokonce první kulatý stůl byl už v minulém volebním období, pak v roce 2022, pak v loňském roce byly tři kulaté stoly, proběhly také dva kulaté stoly se zástupci ministerstev, a to jak vnitra, spravedlnosti, MPSV, školství a také se zástupkyní státního zastupitelství. Všichni se vyjádřili, že je potřeba udělat alespoň něco, alespoň malou úpravu, co se týká podpory a pomoci týraným dětem. Ta pomoc, jak vlastně říkají ty organizace, a není to jenom organizace Locika, kterou měl asi kolega Juchelka na mysli, ale jak už jsem tady říkala, jsou to další organizace jako Spondea, jako Dětské krizové centrum, všichni s tím jsou srozuměni a říkali, že je to potřeba udělat, aby se pomoci týraným dětem dostalo rychle, na jednom místě a aby děti nemusely čekat na tuto pomoc několik měsíců anebo také několik let, protože víme, že bez rychlé a účinné pomoci se traumata týraných dětí pak přenášejí vlastně do dospělosti. Děkuji. To je všechno za mě.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Další se s faktickou poznámkou hlásí paní poslankyně Bělohlávková. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Romana Bělohlávková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Sama jsem velkým zastáncem toho, aby opravdu stát se nikdy nezřekl své odpovědnosti a péče o děti v jakékoliv fázi jejich života, obzvlášť o děti nějakým způsobem znevýhodněné. Vím, že jedna věc je nějaká dlouhodobá politika nebo dlouhodobé směřování, ale druhá věc je opravdu konkrétní, rychlá a účinná pomoc konkrétním dětem, a jako pediatr jsem opravdu přesvědčena, že myšlenka dětských advokačních center, která vznikla na Islandu před desítkami let zpátky, je myšlenka výborná a je to myšlenka, která je dobrá pro děti, které opravdu jsou velice znevýhodněny prostředím, ve kterém žijí, nebo nějakým traumatem, které musely zažít. Pro to dítě je opravdu velikánský rozdíl, jestli se musí podrobovat různým výslechům, vyšetřením a péči třeba na pěti různých místech, v pětkrát různém prostředí s účastí různých osob, anebo jestli to bude opravdu na jednom místě, které pro to dítě bude přívětivé, vstřícné, které bude znát a kde ti odborníci budou docházet za tím dítětem. To znamená, toto je opravdu pozměňovací návrh, který z mého pohledu jako pediatra je ve prospěch dětí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy z místa? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Neeviduji.
Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přenesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo do podrobné rozpravy se přihlásil jako první pan poslanec Bauer, připraví se paní poslankyně Golasowská.
Poslanec Jan Bauer: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych se tímto přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zanesen pod číslem 4170. Nedílnou součástí tohoto pozměňovacího návrhu je i podrobná důvodová zpráva. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní poprosím paní poslankyni Golasowskou.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo. Já se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 4162, který jsem odůvodnila v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Z místa se hlásí pan vicepremiér Jurečka. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já se chci přihlásit ke dvěma pozměňovacím návrhům, ten první je pod sněmovním číslem 4116, ten druhý pod 4117. Tyto pozměňovací návrhy mají ve své písemné části podrobné odůvodnění a stručně jsem se snažil tyto pozměňovací návrhy odůvodnit i v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy k tomuto tisku? Pokud tomu tak není, končím podrobnou rozpravu.
Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečná slova.
A protože nezazněly návrhy na vrácení, zkrácení lhůt ani jiné návrhy, které bychom mohli hlasovat, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Budeme pokračovat bodem
Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.