Úterý 9. dubna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

13.
Návrh poslanců Jiřího Havránka, Roberta Králíčka, Petra Letochy, Michala Zuny,
Jiřího Horáka, Marie Pošarové a Romana Kubíčka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 576/ - druhé čtení

(Hluk v sále.) Kolegyně a kolegové, než udělím slovo, požádám vás - vy, kteří diskutujete, kolegyně, kolegové, vy, kteří diskutujete - abyste své diskuse přenesli do předsálí. (Předsedající zvoní zvoncem.)

Poprosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Jiří Havránek. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Jiří Havránek: Tak, teď již děkuji ještě jednou za slovo a za zjednání klidu a pořádku, pane předsedající. Krásný den, kolegyně, kolegové, vracíme se po dvou měsících k projednávání novely zákona o archivnictví a spisové službě.

Jelikož jsem ho velmi podrobně odůvodnil v prvém čtení, dnes budu veskrze kratší. Shrnu základní navrhované změny, kdy tedy předkládanou novelou se navrhuje za prvé odložit povinnost veřejnoprávních původců používat atestovaný elektronický systém spisové služby z 1. ledna 2026 na 1. ledna 2027, dále odložit zákaz dodávat neatestované elektronické systémy spisových služeb veřejnoprávním původcům z 1. července 2024 na 1. ledna 2025; dále vyjmout z povinnosti mít atestovaný elektronický systém spisové služby obcím prvního typu, jimi zřizovanými právnickými osobami a organizačními složkami státu těchto obcí a také školy a školská zařízení; dále vyjmout z povinnosti mít atestovaný elektronický systém spisové služby ty systémy, které jsou součástí informačního systému pro nakládání s utajovanými informacemi; prodloužit platnost atestu ze dvou na tři roky; vypustit pravidlo, podle kterého pozbývá atest platnosti jeden rok po změnách atestovaných požadavků a namísto něj upravit povinnost zřizovatele potvrdit shodu systému se změněnými pravidly nebo potvrdit shodu změněného systému s platnými pravidly a poslední změna - umožnit Kanceláři prezidenta republiky zřizovat bezpečnostní archiv.

Já bych si dovolil poděkovat, v průběhu těch dvou měsíců proběhla celá řada jednání, proběhlo i jednání garančního výboru pro veřejnou správu, o němž vás jistě bude informovat paní kolegyně zpravodajka. Opravdu jsme jednali se zástupci Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany, ale i s experty na spisové služby a u těch míst, kde ještě docházelo k nějakým - jak to říci - k nějakým nevyjasněným okolnostem, si myslím, že v tuto chvíli jsme našli konsenzus a tento konsenzus potvrzují i pozměňovací návrhy, kdy některé již byly načteny na garančním výboru, jiné načteme ještě v průběhu tohoto druhého čtení.

Mrzí mě po předešlém bodu, že tu není pan kolega Nacher, který mě nařkl z toho, že mě nudí - bohužel, on tu není. Je to příklad klasického nacherovského dvojího metru.

Děkuji za vaši pozornost a budu se těšit ještě při dalším vystoupení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 576/2. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslankyně Milada Voborská, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnila. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Milada Voborská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, první čtení novely zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci, ve znění pozdějších předpisů, proběhlo na 86. schůzi Sněmovny dne 13. prosince 2023. Navrhovatelé navrhli Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení, ale Sněmovna s tím nesouhlasila a byla zkrácena lhůta na projednání ve výborech na 30 dnů, to je do 12. ledna. Garančním výborem byl tedy vybrán výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, žádnému jinému výboru tisk přikázán nebyl. (Neustálý hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, ale požádám zvlášť v levém sálu kolegy a kolegyně o ztišení. Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Milada Voborská: Ve stanovené lhůtě byly předloženy dva pozměňovací návrhy, pozměňovací návrh pana poslance Michálka a pánů poslanců Králíčka a Havránka. Stanoviska Ministerstva vnitra k předloženým pozměňovacím návrhům byla doručena a rozeslána v pátek 12. ledna a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal pozměňovací návrhy ve svém zasedání dne 16. ledna 2024. Přijal následující usnesení, které bylo doručeno poslancům jako tisk 576/2 včetně pozměňovacích návrhů přijatých výborem. Toto 105. usnesení zní tedy, že "výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po odůvodnění předlohy panem poslancem inženýrem Jiřím Havránkem, po zpravodajské zprávě paní poslankyně Milady Voborské a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 576 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Za druhé zmocňuje zpravodajku výboru, aby s usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu, a pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslala předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Vše bylo tedy splněno, děkuji za pozornost a předávám slovo dalším diskutujícím.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec David Šimek a připraví se pan poslanec Jan Lacina. Máte slovo.

 

Poslanec David Šimek: Moc děkuji, Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych předložil jeden pozměňovací návrh, který se týká úpravy účinnosti povinnosti automatizovaně vytvářet a zpracovat metadata, což je vlastně obsahem pozměňovacího návrhu k pozměňovacímu návrhu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj k přijatému usnesení číslo 105 ze dne 16. ledna 2024. Jelikož tato účinnost povinnosti automatizovaně vytvářet a zpracovávat metadata zasáhne všechny informační systémy spravující dokumenty nejen elektronické, a to i nejen systémy elektronické spisové služby, domnívám se, že na tuto technicko-organizační přípravu uvedených systémů je skutečně velmi krátká lhůta, a to pouze šest měsíců, protože má tato novela nabýt účinnosti od 1. ledna 2025. Jelikož se domnívám, že šest měsíců na přípravu je skutečně velmi krátká lhůta, navrhuji, aby účinnost této nové povinnosti, která má být zavedena pozměňovacím návrhem výboru pro veřejnou správu, byla upravena z 1. ledna 2025 na 1. ledna 2027. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Lacina v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Jan Lacina: Dobré odpoledne vám přeji všem. Děkuji za slovo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám představil a načetl pozměňovací návrh, který jsem do systému vložil pod číslem 4149.

Navrhovaným ustanovením se Česká tisková kancelář zařazuje mezi takzvané soukromoprávní původce, kteří mají povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií, ale nejsou povinni vykonávat spisovou službu. ČTK má jako právnická osoba zřízená zákonem podle zákona o archivnictví a spisové služby povinnost vykonávat spisovou službu. Toto je však v praxi těžko realizovatelné neboť Česká tisková kancelář neprodukuje ani nejsou doručovány dokumenty, které by bylo třeba ve spisové službě evidovat. ČTK nevydává žádná rozhodnutí týkající se práv občanů ve srovnání s dalšími povinnými subjekty uvedenými v důvodové zprávě k zákonu č. 499/2004 Sb. Nevede například řízení o vymáhání poplatků. Naopak ČTK pracuje s dokumenty, jejichž vynucené zpracování v systému spisové služby nedává smysl, protože se jedná o dokumenty z velké části samostatné, z nichž z podstaty věci žádný spis vytvořit nelze. Jedná se tak o sice propracovanější, ale výrazně dražší a neefektivní systém pro sdílení a archivaci firemní dokumentace.

Česká tisková kancelář je zřízena zákonem, ale není financována ze státního rozpočtu, a na povinný provoz systému i spisové služby si tak musí vydělat. Aktuálními požadavky na atestity těchto systémů se náklady ještě zvýší, proto je situace urgentní. Obecně zahrnutí všech právnických osob zřízených zákonem do povinnosti vést spisovou službu je v konkrétním případě nesmyslné a působí spíše jako pohodlnost tehdejšího zákonodárce než promyšlený akt. Zákon už obsahuje výjimky z tohoto generického pravidla. Profesním komorám, přestože jsou také zřízeny zákonem, ukládá jen povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií. Jsou zařazeny mezi soukromoprávní původce a spisovou službu vykonávat nemusejí, respektive je u nich vedení spisové služby dobrovolné. ČTK je sice zřízena zákonem, ale nejvíce se podobá nadaci, vznikla procesem odstátňování médií, oddělením a sdružením majetku, který trvale slouží užitečnému účelu. Nadace jsou přitom také zařazeny mezi soukromoprávní původce.

Podle schváleného unijního Media Freedom Actu je veřejnoprávním médiem poskytovatel mediálních služeb, který je podle vnitrostátního práva pověřen plněním veřejné služby a který za tímto účelem čerpá vnitrostátní veřejné finanční prostředky, což ČTK nečerpá. Tedy její zařazení mezi veřejnoprávní původce není žádoucí. V důsledku tak ČTK ušetří neúčelně vynakládané finanční a lidské zdroje a investuje do kvalitní veřejné služby poskytování objektivních a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů.

Děkuji vám za pozornost a za podporu tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ještě se do obecné rozpravy hlásí pan poslanec Havránek. Prosím, pane navrhovateli.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji ještě jenom za slovo. V tuto chvíli já se opravdu podívám na odůvodnění svých pozměňovacích návrhů, které naleznete v systému.

Nejprve ke sněmovnímu dokumentu 4011, což je pozměňovací návrh můj a kolegy Roberta Králíčka, který vlastně nastavuje pravidla pro určené původce, kteří nejsou orgánem veřejné moci, a dávají tedy jejich možnosti s nakládání s údaji ve vybrané skupině na roveň s těmi, kteří jsou orgánem veřejné moci.

Následně pozměňovací návrh, který naleznete pod sněmovním číslem sněmovního dokumentu 4012. To je opravdu pozměňovací návrh, který reaguje už na to, co bylo přijato v usnesení garančního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kdy vlastně pozměňovacím návrhem tehdy kolegy Králíčka došlo k rozšíření návrhu zákona tak, že ještě se tam věnujeme oblastem nakládání s dokumenty označenými "omezený přístup". Je to dojednaný kompromis mezi Ministerstvem vnitra, Ministerstvem obrany, jednotlivými předkladateli návrhu zákona, protože pod tímto pozměňujícím návrhem kromě mě je podepsán kolega Králíček, kolega pan předseda Jakub Michálek, pan kolega Petr Letocha, pan kolega Michal Zuna a pan kolega Jiří Horák.

A poslední pozměňovací návrh, který jsme s kolegy z Ministerstva vnitra ladili do poslední chvíle, byl předložen dnes a naleznete ho pod sněmovním dokumentem 4172, se týká prodloužení původně navrhovaného odkladu zákazu nabízet a dodávat neatestované systémy spisových služeb o půl roku, z logického důvodu - pokud se podíváte na to, kdy jsme předkládali tento náš návrh zákona, a jako předkladatelé jsme mluvili o jednoleté implementační lhůtě, tak bohužel tím, že nebyl tehdy přijat v devadesátce, dostali jsme se dnes do dubna, třetí čtení, a následně Senát - věřím, že stihneme do prázdnin, nicméně je tam ten průtah o půl roku, a proto tedy tento o půl roku prodloužený odklad.

Děkuji za slovo a ještě se samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do obecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Ptám se na závěrečná slova. Pan zpravodaj, paní zpravodajka, pan navrhovatel? Nechcete závěrečná slova? Dobře, děkuji.

Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňující a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nejprve se s přednostním právem hlásí pan předseda Michálek. Máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se hlásím k pozměňovacímu návrhu, který je evidován v systému pod číslem 3863. Je to pozměňovací návrh, který upravuje čistě jenom jednu větu technicky, a to problematiku toho, jak se přistupuje ke spisovým službám, které jsou součástí systému pro utajované informace, a potom k pozměňovacímu návrhu, který je evidován jako sněmovní dokument 4109, který upravuje přechodná ustanovení k problematice, která byla schválena v rámci výborového pozměňovacího návrhu, týká se přechodných ustanovení.

Jinak tedy vystupuji pouze v této podrobné rozpravě a chtěl jsem taky poděkovat za spolupráci. Domnívám se, že v rámci toho kompromisu se nám podařilo najít takové řešení, které skutečně pomůže pohnout zase s digitálním oběhem dokumentů tak, aby lidi nemuseli řešit některé věci fyzicky a aby se nezdržovalo projednávání žádostí tím, že budou ležet na podatelně nebo že to tam někdo bude datovat z jednoho systému do druhého.

Odůvodnění k těmto dvěma pozměňovacím návrhům jsou potom podrobněji rozvedena v písemném vyhotovení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další vystoupí v podrobné rozpravě pan poslanec David Šimek a po něm pan poslanec Jan Lacina. Prosím.

 

Poslanec David Šimek: Také moc děkuji. Já si dovolím přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl nahrán do systému pod číslem 4175. Jinak jsem je odůvodnil v předchozí rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Nyní pan poslanec Jan Lacina. Prosím.

 

Poslanec Jan Lacina: Děkuji za slovo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu číslo 4149, který jsem představil a zdůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Havránek, prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. A na závěr už se opravdu pouze hlásím k pozměňovacím návrhům číslo 4179, číslo 4011 a číslo 4012. Všechny tři pozměňovací návrhy samozřejmě naleznete v systému Poslanecké sněmovny a odůvodnil jsem je v obecné rozpravě. Všem vám moc děkuju za pozornost při projednávání tohoto návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda ještě někdo další se hlásí v podrobné rozpravě? Nikoho takového nevidím, končím podrobnou rozpravu.

Ptám se paní zpravodajky nebo pana navrhovatele na závěrečné slovo - není tomu tak. Vzhledem k tomu, že žádný další hlasovatelný návrh nepadl, končím druhé čtení tohoto návrhu.

Přečtu omluvu. Dnes od 18 hodin z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Ondřej Babka.

 

A já otevírám další bod dnešního jednání, a to je

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 7:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP