(10.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Koubek a připraví se pan poslanec Petr Bendl. Je zde pan poslanec Jiří Koubek? Není. V tom případě odkládám jeho přihlášku a vystoupí pan poslanec Petr Bendl, připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane premiére, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se zcela výjimečně, neboť nebývá mým zvykem, abych vystupoval se změnou programu, ale inspirovalo mě k tomu posledních několik dnů jednání Poslanecké sněmovny, kdy jsme se zabývali z mého pohledu opravdu hloupostmi, které Česká republika ke své prosperitě a budoucnosti vůbec nepotřebuje. Mám na mysli zákon o státních svátcích, který jsme včera, když nám jej vrátil Senát, úspěšně zamítli. A zákon, kterým navrhovali senátoři, abychom regulovali otevírací dobu obchodů nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy, což považuji za absolutní nesmysl. Proto si vám dovolím navrhnout vypuštění podobných nesmyslů z jednání programu, schválených jednání programu Poslanecké sněmovny, a to v první řadě bod č. 54, sněmovní tisk 763.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Chci se pouze zeptat, pane poslanče, tady uvádíte bod 64. Tedy 54?
Poslanec Petr Bendl: Bod 54. Bod 64 navrhuji ke stanovení přesného času a přesunutí na konkrétní dobu, neboť bod 64, pokud spolu můžeme takto diskutovat, pane předsedající, když jste mi do toho vstoupil, to je zákon o šlechtění a plemenitbě. To je zákon, který už si vlečeme několik schůzí za sebou. Zákon, který je důležitý, který aspoň ti z vás, kteří se orientují v oblasti zemědělství a vědí, že živočišná výroba a vše, co s ní souvisí, je pro Českou republiku podstatné. A já bych nerad, aby tento návrh zákona vypadl z jednání Sněmovny, abychom jej znovu nestihli projednat. Proto ve svém návrhu, který jsem vám předal, pane předsedající, navrhuji, aby bod 64, sněmovní tisk 616, tím tedy začnu, byl přesunut, a to na pátek tento týden, 22. 4., po všech pevně zařazených bodech. Nebo variantně na úterý 3. 4. zase po pevně stanovených bodech, pokud nebudou, tak jako první bod. A v případě, že to neprojde, tak na středu 4. 5. Protože myslím si, že by nebylo dobře, abychom tento zákon neprojednali.
Naopak navrhuji vyřadit dva body. Tím prvním je bod 54, sněmovní tisk 763. Už jenom poslouchejte název toho zákona: zákon o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. Už ten návrh (název?) zákona říká, že není něco úplně v pořádku. Ocituji vám jenom z důvodové zprávy, neboť v důvodové zprávě je uváděno, že existuje i variantní řešení, a to je pro stát novela zákona o elektronickém podpisu. Ale v důvodové zprávě je uvedeno, že kdybychom novelizovali zákon o elektronickém podpisu, musela by se významná část zákona novelizovat a některé paragrafy by byly nové, čímž by utrpěla přehlednost právního předpisu, proto musíme mít zákon zcela nový s názvem zákon o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. Považuji to za další z nesmyslů, který přišel na jednání Poslanecké sněmovny, a navrhuji vypuštění z pořadu tohoto jednání Sněmovny.
A pak tam máme další pikanterii a ta se týká bodu č. 47, sněmovní tisk 746, a tam bych obrátil pozornost zejména těch, kteří jsou v lavicích zastupitelských orgánů, ať už zástupců obcí, krajů, případně se podílejí na práci jednotlivých státních organizací a podobně, neboť je to zákon o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí. Týká se to všech složek státu, státních fondů, příspěvkových organizací, všech vysokých škol, všech výzkumných ústavů, krajů, svazků obcí, obcí a podobně a jde o podávání čtvrtletních informací o finanční situaci jednotlivých těchto subjektů, které jsem vyjmenoval. Čtvrtletně budou muset všichni posílat na Ministerstvo financí hlášení o tom, jak vypadá jejich finanční situace. A znovu zopakuji: složky státu, státní fondy, příspěvkové organizace, vysoké školy, výzkumné ústavy, kraje jako takové, svazky obcí a podobně budou muset povinně informovat, jak jsou na tom finančně třeba v partnerských projektech. Budou muset podávat zprávy, a podotýkám pod sankcemi, budou muset informovat Ministerstvo financí tyto instituce a podávat hlášení. Budou muset každých čtvrt roku, a některé věci jednou za rok, abych byl objektivní, i když to považuji za absolutní nesmysl, informovat Ministerstvo financí o tom, jaké finanční transakce a závazky tam probíhají. Velmi podotýkám, že se to týká samosprávných subjektů.
Nepovažuji tento návrh zákona za něco, co by bylo přínosem, neboť všichni víme, že pokud si chce sáhnout Ministerstvo financí či kterýkoli z ministrů české vlády na nějakou informaci týkající se právnických osob, které ministerstva zřizují, a chce se o nich cokoliv dozvědět, a nejenom čtvrtletně či jednou za rok, ale i měsíčně či týdně, může to tak učinit z titulu svého rozhodnutí. Rozhodně k ničemu takovému nepotřebujeme další návrh zákona. Je to další byrokracie, další evidence, která nebude k ničemu. Samosprávné celky jsou zastoupeny volenými orgány, mají svoji samostatnost. Nevím, k čemu takový zákon vlastně by měl vést. V důvodové zprávě se něco takového, řeknu, užitečného, k čemu Ministerstvo financí potřebuje čtvrtletní hlášení těchto subjektů, které jsem jmenoval, co s tím vlastně bude dělat a v jakém smyslu slova to může pomoct státnímu rozpočtu apod. Myslím, že stačí vždycky uzávěrka, z té jsou patrné jak závazky, tak pohledávky, tak jednotlivé rozpočty a detaily rozpočtu. A pokud něco Ministerstvu financí není jasné, myslím, že by bylo schopné se na cokoliv dotázat a každý z těch subjektů, které jsem jmenoval, je povinen tu informaci podat. (Upozornění na čas.) Proto navrhuji vypuštění bodu 47, potom také bod 54 a přesunutí na pevně stanovený čas bodu 63. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová a připraví se pan poslanec Václav Votava. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím navrhnout zařazení bodu 86, což je sněmovní tisk č. 249. Jedná se o návrh již bývalého poslance Stanislava Polčáka a poslankyně Věry Kovářové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích. Dovoluji si tento bod navrhnout na středu 4. 5. odpoledne jako druhý bod po pevně zařazených bodech. Tento tisk si nepochybně zaslouží naši pozornost jednak tím, že byl podán před téměř dvěma lety, a jednak tím, že od té doby nebyl projednán ještě ani v prvním čtení. Ale samozřejmě si naši pozornost zaslouží hlavně svým obsahem.***