(10.00 hodin)

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové, já bych jenom si dovolil připojit velmi stručný komentář k tomu interpretačnímu prohlášení. Když se objevilo, tak v rámci diskusí při přípravě materiálů pro návrh ratifikace této úmluvy se ozvali někteří bojovníci proti kouření, že toto interpretační prohlášení úmluvu oslabuje. My jsme konzultovali právní experty v této oblasti a byli jsme ujištěni, že nikoliv, že to je jenom jakési symbolické zdůraznění věcí, které stejně v úmluvě zakotveny jsou, a že její dopad pro ČR a její chování v podstatě žádný nebude a je to jenom jakési symbolické vyjádření potřeb, které ČR má.

Jinak bych k tomu sám za sebe řekl, že samozřejmě respektuji všechny postoje, včetně liberálních, ke kouření, ale jistě uznáte, že bych byl velmi špatným ministrem zdravotnictví, kdybych v tomto případě své liberální tendence nepotlačil a proti kouření se neozval.

A abych řekl také něco emotivního, protože to v těchto případech jsou obvykle hlavní argumenty, tak já při hovorech o škodlivosti kouření vždycky vzpomínám na kiosek v areálu tzv. staré nemocnice, která patří Fakultní nemocnici v Hradci Králové, kde v rámci protetiky a rehabilitační kliniky je vždycky řada pacientů na vozících, kteří mají čerstvě či méně čerstvě uříznuté nohy a vydatně tam podporují tento zlozvyk a kouří. Myslím si, že to je jeden z obrázků, který by zasloužil zakomponovat do výchovy proti kouření.

Děkuji vám za podporu tohoto návrhu ještě jednou.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní o slovo pana poslance Borise Šťastného.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy a pánové, já nechci prolongovat debatu, jenom velice stručně bych zareagoval na některé věci, které v ní zaznívají nebo které zazněly ze strany mých předřečníků.

Je potřeba si uvědomit, že v zákoně 295 jsme v podstatě všechny záležitosti, nebo naprostou většinu záležitostí týkajících se regulace kouření vyplývajících z této normy, z této úmluvy, už zahrnuli. Současně Ministerstvo zdravotnictví nyní pracuje na dopracování některých záležitostí ve spolupráci se mnou a v budoucnu bude možné o tom ještě hovořit.

Chci říci, že co se týče toho dodatku, abychom nepropadali panice. Já jako myslím si v této Sněmovně nejsilnější bojovník za ochranu nekuřáků - záměrně říkám za ochranu nekuřáků, nikoliv bojovník proti kuřákům - musím říci, že s veškerými náležitostmi nebo obsahem tohoto dodatku myslím můžeme být konformní. Skutečnost, že politici, státní správa, poslanci by měli mít možnost diskutovat i se zástupci tabákového průmyslu, já pokládám přes všechny své velice tvrdé názory týkající se ochrany nekuřáků za legitimní. Je přeci evidentní, že stát tento průmysl legalizoval, legalizovali jsme výrobu jediné návykové látky, která, je-li užívána k tomu, čemu byla vyrobena, způsobuje jasnou závislost, vážná onemocnění a smrt, prokazatelně, ale současně jsme legalizovali výrobu, distribuci a prodej těchto výrobků. Čili by bylo zcela nelogické, abychom znemožňovali zástupcům Parlamentu diskutovat, hovořit či přijímat stanoviska průmyslu, který jsme sami legalizovali. To je podle mě nejvíce diskutovaná záležitost dodatku a ty ostatní si myslím, že můžeme akceptovat též. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Šťastnému a nyní se zeptám, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nehlásí se nikdo, končím tedy rozpravu a přikročíme k hlasování o navržených usneseních. Pan zpravodaj Bauer, prosím, aby se ujal této role jako první vystupující a oznámil Sněmovně ještě jednou, jenom s odkazem na materiál, který máme k dispozici, o čem budeme hlasovat.

 

Poslanec Jan Bauer: Vážená paní předsedkyně, milé dámy a pánové, hlasovali bychom o návrhu nebo doporučení zahraničního výboru, který jsem tady před malou chvílí přečetl, to znamená, že Poslanecká sněmovna dává souhlas k této ratifikaci úmluvy a k tomu, aby ČR při příležitosti uložení ratifikační listiny učinila prohlášení, jehož text je uveden v příloze tohoto usnesení, s tím, že se odvolávám, že jsem před malým okamžikem text tohoto prohlášení taktéž přednesl, takže si myslím, že všichni vědí, o čem budeme hlasovat.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Zahajuji hlasování číslo 96 a táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení. Kdo je proti návrhu?

Hlasování pořadové číslo 96, přítomno 156, pro 118, proti 3. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas. Tím jsme projednali bod 66, sněmovní tisk 421.

 

A já vás seznamuji s tím, že pan poslanec Jiří Paroubek má náhradní kartu číslo 18 a z dnešního jednání se od 12 hodin omlouvá pan poslanec Roman Váňa, a to z pracovních důvodů.

 

Nyní se budeme věnovat bodu číslo

 

32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních
službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách),
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 535/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Prosím, pane ministře, o vaše úvodní slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kuba Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi úvodní slovo k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.

Hlavním cílem této novely je transpozice směrnice 2008/6, tzv. třetí poštovní směrnice, kterou se završuje postupný proces liberalizace evropského poštovního trhu. Tato směrnice musí být transponována do českého právního řádu nejpozději do 31. prosince 2012, přičemž ČR využila možnost danou touto směrnicí pro některé členské státy a požádala o odklad transpozice o dva roky. Ostatní členské státy již ji musely tedy transponovat do roku 2010.

Liberalizace poštovního trhu znamená, že musí být zrušena zbývající část dosavadního monopolu vztahující se na zásilky s písemnostmi do 50 gramů nebo s cenou do 18 korun a odstraněny další právní a ekonomické bariéry, které brání vstupu na poštovní trh. Současně zůstává zachována povinnost státu zajistit trvale udržitelné základní poštovní služby, často je v této souvislosti používán pojem univerzální služba. Jinými slovy, veřejnosti musí být poskytován minimální rozsah základních poštovních služeb ve stanovené kvalitě a za dostupné ceny, a to na celém území ČR.

Pro zajištění transpozice třetí poštovní směrnice upravuje předkládaný návrh novely zákona o poštovních službách zejména tyto oblasti, které bych teď krátce popsal.

První oblast je upřesnění vymezení trhu poštovních služeb. Cílem změny je zpřesnit, které služby budou podléhat režimu zákona o poštovních službách. Provozovatelé těchto služeb se budou registrovat u Českého telekomunikačního úřadu a budou podléhat jeho dohledové činnosti. Současně se tím také stanou potenciálními přispěvateli na financování případných čistých nákladů základních poskytovaných služeb.

Další oblast je rozsah stanovení těchto služeb. Stávající mechanismus, ve kterém rozsah základních služeb stanoví ČTÚ, se ve veřejném zájmu nahrazuje stanovením rozsahu těchto služeb přímo v zákoně. Rozsah základních služeb se přitom ve srovnání se stávající praxí v podstatě v zásadě nemění. Prováděcí předpis pak stanoví podrobnou specifikaci uvedených služeb a kvalitativní požadavky na jejich zajištění.

Třetí oblast, které se nová úprava týká, je přístup k prvkům poštovní infrastruktury. Upravuje se zcela nový princip, jehož účelem je zejména zkvalitnění poštovních služeb a podpora rozvoje konkurence. Z těchto důvodů je v zákoně pro držitele poštovní licence také stanovena povinnost za úplatu sdílet některé služby a vybrané prvky jeho poštovní infrastruktury s ostatními provozovateli. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP