(9.50 hodin)
(pokračuje Braný)

Takže možná budeme mít dobrý pocit, když se k něčemu připojíme, ale tady, chtěl bych věřit, že to nebude opak, se asi dlouho nepřipojíme, aby tady byla další cesta. Nejdříve jsme tedy vykuřovali skleníky, a to jsme to tedy brali několik let. Když jsme to nakonec zvládli, že skleníky se řeší jiným způsobem proti hmyzu, tak se tady objevují zase tzv. doutníkové obchody. A tyto doutníky jsou dováženy ve velké míře. A tak bych mohl hovořit o některých dalších našich cenových úvahách v oblasti spotřebních daní u tabáku.

Takže chtěl bych, aby i v mysli nejenom zahraničního výboru, který je velmi vstřícný, ale i výborů dalších a pak pléna byla i snaha srovnat na stejnou úroveň spotřební daně z hlediska každé komodity, a tady zrovna hovořím, to znamená, aby nebyly výjimky a nekupoval se zde velmi levný tabák různé kvality, který potom zdatně kouří zejména ti, o které nám jde nejvíce, to je mládež.

Děkuji za pozornost. (Potlesk klubu poslanců KSČM.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak to byl pan poslanec Petr Braný. Nyní prosím o slovo paní poslankyni Janu Černochovou. Prosím.

 

Poslankyně Jana Černochová: Vážená paní předsedkyně, páni ministři, dámy a pánové, projednáváme v tuto chvíli ratifikaci rámcové úmluvy o kontrole tabáku. Mohlo by se zdát, že souhlas s ratifikací této úmluvy, podepsané v červnu 2003, přichází pozdě a že jsme se tím dostali do společnosti států, které jsou mimo hlavní proud civilizovaných zemí bojujících proti tabákové závislosti dětí a mladistvých. To však zdaleka není pravda. Mezi státy, které smlouvu doposud neratifikovaly, patří mimo jiné Švýcarsko a Spojené státy americké, známé svým progresivním přístupem k ochraně veřejného zdraví. To, co nás doposud jako obě komory Parlamentu vedlo k tomu, že jsme ratifikaci odmítli, byla některá ustanovení úmluvy, která nemají s rozumnou regulací v této oblasti nic společného.

Stávající legislativní rámec regulující oblast tabákových výrobků v České republice je možné považovat za dostačující. Většina požadavků, které úmluva navrhuje, již v českém právním řádu existuje, a proto je otázkou, jestli úmluva přináší něco nového. Považuji v tuto chvíli ratifikaci za víceméně formální krok, ale vítám ho, protože nám umožní aktivně se podílet na formulaci případných prováděcích pokynů. Navíc, vláda nám doporučila schválit ratifikaci s prohlášením, podle kterého případné prováděcí pokyny nepovažujeme za právně závazné. To samo o sobě mě vede k tomu, že ratifikaci úmluvy podpořím.

Prováděcí pokyny a protokoly úmluvy jsou totiž primárně zaměřeny na omezování poptávky a nabídky tabákových výrobků. Přitom je známo, že rozhodujícími faktory v rozhodování dětí a mladistvých, zda začít kouřit, je prevence, osvěta a cenová dostupnost. Nesouhlasím zásadně s nápady, které vedou k omezování autorských práv a omezení hospodářské soutěže v této oblasti. Myslím, že všichni bychom se už konečně měli poučit z historie, že restrikce může mít přesně opačné než zamýšlené důsledky. Zdaleka nejsem proti regulaci, tvrdím jen to, že musí být založena na ověřitelných a měřitelných faktech a číslech a musí vést k zamýšlenému výsledku. Zkušenosti z některých zemí však ukazují, že míra závislosti na tabáku u mladistvých je nepřímo úměrná míře regulace. Vše má prostě dvojí míru.

Česká republika modifikovala svoji regulaci kouření ve veřejných prostorech před velmi krátkou dobou. Jsem přesvědčena, že je potřeba nejprve vyhodnotit dopady této regulace, a teprve poté posoudit, zda trh sám nenastavil taková pravidla, aby soužití kuřáků a nekuřáků bylo společensky vyvážené.

Je nezanedbatelným faktem, že výnos spotřebních daní z tabákových výrobků činil v minulém roce 42 miliard korun. Nemluvím o tom proto, že bych chtěla jakoukoliv selskou matematikou porovnávat výnosy do státního rozpočtu s dopady na zdraví lidské populace. Uvádím to proto, že Česká republika by měla mít a najít dostatek prostředků právě na preventivní programy zaměřené na mladistvé. Považuji navíc stávající, již značně vysokou míru zdanění tabákových výrobků, kdy daň samotná tvoří téměř 80 % ceny tabákových výrobků, za vyváženou. Za tento fakt patří dík především racionálnímu postoji Ministerstva financí. Naopak, zvyšování daňové zátěže by velmi pravděpodobně vedlo ke zvýšenému přílivu padělků a nelegálnímu dovozu, což by se mohlo negativně projevit nejenom na výnosu ze spotřební daně, ale i na zdraví lidí, nemluvě o související trestné činnosti. Je však pravdou, že v České republice se zvyšuje podíl levných cigaret. Nejlevnější cigarety jsou dostupné již pod 60 korun za krabičku. Proto bychom, pokud vůbec a s ohledem na ekonomickou dostupnost cigaret pro mladistvé, měli uvažovat spíše o daňové struktuře v této oblasti.

Přimlouvám se proto za souhlas s ratifikací rámcové úmluvy o kontrole tabáku, protože je to racionální krok, a velmi mě těší, že se ve svých postojích tentokrát v poměrně hodně bodech shoduji i se známým to odpůrcem kouření Borisem Šťastným.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Černochové. Prosím nyní o slovo pana kolegu Miroslava Opálku - pan ministr též chce vystoupit s přednostním právem? (Ministr Heger naznačuje, že nikoliv.) Ne, takže pan poslanec Opálka.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, ono je to často i o symbolech, nejenom o tom, co již máme v právním řádu a co nám vadí na té úmluvě. Já musím říci, že jsem svědkem toho, že se potýkáme s tímto dokumentem už třetí volební období. Mohl bych popsat všechny peripetie, které k tomu byly zde v Poslanecké sněmovně, a co zde bylo vše sneseno za důvody pro a proti.

Výbor pro sociální politiku minulý týden pobýval, tedy jeho delegace, v Ženevě, a když jsme měli před setkáním na půdě mezinárodní zdravotnické organizace svůj program, diskutovali jsme také postoje České republiky na stálé misi a tam nám pracovníci oznámili, že problém, že jsme ještě nepřistoupili k ratifikaci této úmluvy, vede k neustálým otázkám ze strany partnerů na důvody, na postoje, a ptali se, jak to tedy dopadne v Poslanecké sněmovně.

Myslím si, že jakés takés řešení prostřednictvím dlouhého usnesení je nasnadě. Je jistě lepší něco než nic, i když, přiznám se, že mně by nevadilo připojit se k této úmluvě i bez tohoto usnesení. Česká republika je v řadě postojů k různým nešvarům a negativům velice liberální. Doufám, že dnes uzavřeme alespoň jednu etapu, a i když, jak bylo řečeno paní kolegyní, náš právní řád už řadu těchto ujednání respektuje, přesto si myslím, že je třeba vyslat do světa signál, že se připojujeme k té většině, která tuto úmluvu podporuje. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Opálkovi. Pan ministr Heger, poté je tu ještě přihláška pana poslance Šťastného. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP