(17.10 hodin)
(pokračuje Richterová)

V tom vládním dokumentu koncepce bydlení je poměrně zajímavá stránka 37, kde je právě jako ohrožení koncepce bydlení a bytové politiky popsáno možné převzetí Státního fondu rozvoje bydlení nově zamýšlenou národní investiční institucí. Takže já bych ráda řekla, že samozřejmě slyšíme-li tady ujištění, že veškeré koncepce budou dodržovány a bydlení bude podporováno, tak to je jedna věc. Ale ráda bych měla nějakou pojistku. Proto za Piráty navrhujeme takové jednoduché řešení, a sice opravdu poměrně myslíme si kompromisním návrhem, aby se doplnil nový odstavec, že zkrátka nejméně 70 % těch peněžních prostředků určených na hospodaření fondu v daném roce půjde na aktivity týkající se bydlení. Jde zkrátka o to, že ten fond má historicky naplňovat nějakou vládní politiku bydlení. V této zemi chybí zejména ve větších městech byty a my nechceme, aby došlo k další situaci, kdy se peníze rozpustí na rozhledny, na brožury na lesklém papíře a cokoliv dalšího, co by se mohlo nazvat rozvojem regionů. Rádi bychom tedy přesně stanovili míru čerpání prostředků určených specificky na bydlení, zachovali tak kontinuitu s tím původním nástrojem, s původním fondem rozvoje bydlení, a chceme zamezit tomu, aby se odlévaly, aby odtékaly peníze určené na bydlení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. A jako další je přihlášen do rozpravy pan poslanec Bartoš. Prosím.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Vážené dámy a pánové, já bych chtěl jenom v krátkosti oznámit pozměňovací návrh, ke kterému se později přihlásím. Je to pozměňovací návrh, na kterém jsme se domluvili. Je to k tisku 412 pozměňovací návrh pod číslem 3531 a jedná se pouze o změnu účinnosti, protože původní účinnost už nestíháme. Mění se tam jedna věta. To nové znění je: "Nabývá účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení." Takže to je pouze změna, která dává smysl tomu, jak se posunulo schvalování tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a paní ministryně Dostálová se hlásí s faktickou poznámkou, tak prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji. Já jenom opravdu jednu větu jenom k paní poslankyni Richterové. Jenom jak jste mluvila o tom, že by to mohl převzít nějaký jiný národní investiční fond, tak jenom pro vysvětlení. V roce 2016 se hovořilo na půdě (?), že bude fond fondů. To znamená, že by byly zrušeny všechny fondy a někdo by to jakoby převzal centrálně. Proto my jsme tam to riziko dali, ale to se netýkalo samostatné působnosti fondů, ale právě toho fondu fondů, kde to riziko jsme skutečně vnímali.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla faktická poznámka. V tuto chvíli neeviduji žádné faktické poznámky ani přihlášky do rozpravy, takže pokud se nikdo další nehlásí, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je ze strany ministryně nebo ze strany zpravodaje zájem o závěrečná slova v obecné rozpravě. Pokud tomu tak není, nezazněly žádné návrhy, takže zahajuji rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být řádně odůvodněny. Jako první je přihlášena paní poslankyně Richterová. Prosím. Připraví se pan poslanec Feri.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo, vážené dámy, vážení pánové. Já bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu číslo 3310 a tím odůvodněním zkrátka je, abychom nezapomněli na tu zásadní problematiku bydlení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Teď se mi s přednostním právem přihlásil pan zpravodaj a předseda Bartoš, takže prosím. Pan poslanec Feri ještě chvilku počká.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Já taky jenom velmi krátce. Jak jsem avizoval, hlásím se k pozměňovacímu návrhu pod číslem 3531. Odůvodnění je jednoduché - účelem tohoto pozměňovacího návrhu je nahradit původně navržený a dnes již z hlediska času potřebného k řádnému dokončení celého procesu nereálný pevný termín účinnosti zákona, tam byl stanoven 1. leden 2020 a nahradíme ho tedy termínem flexibilním, jak jsem již v předchozí rozpravě uvedl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a nyní prosím pana poslance Feriho.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, já se chci přihlásit ke sněmovním dokumentům 3545 a 3547. Jedná se o reakci - již v prvém čtení jsem to tu zmiňoval - na změnu složení výboru fondu, kdy by na úkor nezávislých odborníků Ministerstvo pro místní rozvoj mělo v tom výboru většinu. Teď jsou tři nezávislí odborníci a tři paritně za vládu, za ministerstva, nyní by to bylo na úkor těchto odborníků většinově Ministerstvo pro místní rozvoj, takže se těmito pozměňovacími návrhy ruší novelizační ustanovení, která toto mění. Díky.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Myslím, že zaznělo vše, co mělo, takže pokud se nikdo další do podrobné rozpravy nehlásí, podrobnou rozpravu končím. Ptám se znovu, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany ministryně nebo pana zpravodaje. Není tomu tak. V tom případě nezazněly žádné návrhy, o kterých by se mělo hlasovat, a já končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Posuneme se dál. Dalším bodem je

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 431/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Vladimír Kremlík. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem tohoto předkládaného návrhu je především revize právní úpravy taxislužby a provedení některých dílčích změn v dalších oblastech upravených zákonem o silniční dopravě.

V oblasti taxislužby se v souvislosti s její liberalizací jednoznačně upravují pravidla pro provozování taxislužby za využití populárních mobilních aplikací a dalších elektronických komunikačních prostředků spočívajících v upuštění od požadavku na plnění některých povinností, a to povinného použití taxametru a označení vozidel střešní svítilnou. Současně se navrhuje redukce povinností dopravců a řidičů taxislužby tak, aby nedocházelo k nedůvodnému zvýhodnění poskytování taxislužby tzv. alternativními způsoby.

Právní úprava taxislužby se ale zároveň doplňuje o některé instituty, které povedou k lepší ochraně a vymahatelnosti práv zákazníků. A o to nám přece jde. Jedním z nich je nový institut zprostředkovatele taxislužby, kterému se pro výkon jeho činnosti stanoví určité povinnosti, které směřují zejména k tomu, aby předmět zprostředkování byly pouze služby legální, tj. služby poskytované k tomu oprávněnými subjekty, dopravcem a řidičem, kteří jsou držiteli potřebných povolení, koncese dopravce a oprávnění řidiče taxislužby. Dále se zavádí nový způsob označování vozidel taxislužby tak, aby i vozidla, která nebudou vybavena střešní svítilnou, byla jednoznačně identifikovatelná jak pro zákazníky, tak pro kontrolní orgány. Tímto novým identifikátorem bude evidenční nálepka vozidla taxislužby, kterou budou vydávat dopravní úřady a kterou bude muset být označeno každé vozidlo, kterým bude provozována taxislužba.

Návrhem dochází rovněž k omezení rozsahu zmocnění obcí k regulaci taxislužby na svém území. Zcela se vypouští možnost obcí stanovit řidičům taxislužby povinnost prokázat zkoušku znalosti místopisu, obsluhy taxametru a příslušných právních předpisů a dále se vypouští možnost obcí stanovit požadavek na barvu karoserie a minimální rozměry vozidla taxislužby. Mimo oblast taxislužby se ve prospěch adresátů právní regulace upouští od povinného označování velkých vozidel obchodním jménem podnikatele v silniční dopravě a dochází k dílčím změnám v úpravě povinností při přepravě nebezpečných věcí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP