(17.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji. Ještě někdo se hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu? Pokud tomu tak není, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem ze strany ministryně nebo ze strany pana zpravodaje o závěrečná slova. Není. Nezazněly ani žádné návrhy, které bychom měli v tuto chvíli hlasovat.

Takže já zahajuji rozpravu podrobnou, do které je jako první přihlášený pan poslanec Řehounek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Řehounek: Děkuji, pane předsedající. Já už se tady pouze formálně přihlásím k těm dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem tady okomentoval. Jedná se o pozměňovací návrhy pod čísly 3307 a 3449. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím pana poslance Juříčka.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Já se také ještě jednou formálně hlásím k tomu pozměňovacímu návrhu 3325. Jak jsem signalizoval, je to v podstatě zvýšení ochrany spotřebitelů tak, aby nemohlo docházet k potenciálním nebo existujícím některým, jak jsem lehce řekl, distorzím trhu. A je to především postaveno na několika paragrafech. Já je tady nebudu číst, ale v podstatě se zvyšuje jakási odpovědnost pojišťoven a zvyšuje se možnost České národní banky k dohledu nad tím, co se na tom pojistném trhu děje, tak aby případě mohly zasáhnout právě v případě některých nejistot. Musím říct, že Asociace pojišťoven s tím taktéž souhlasila, protože si uvědomovala, že ne všechno je naprosto košer. A pokud i dále by existovala některá potenciální rizika, tak v budoucnosti bychom případně mohli přistoupit i k plné tvrdé harmonizaci distribuce pojištění, tak jak je to např. v Belgii. Ale pro tuto chvíli jsme chtěli tento trh nadále nechat relativně otevřený, ale s možnostmi dostatečného dozoru jak Ministerstva financí, tak České národní banky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. To byla poslední přihláška do podrobné rozpravy, takže pokud se nikdo další nehlásí, končím podrobnou rozpravu. Opět se zeptám, jestli je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě ze strany ministryně nebo zpravodaje. Pokud tomu tak není, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji paní ministryni i panu zpravodaji. A posuneme se dál.

 

Dalším bodem dnešního programu je bod číslo

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,
o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 412/ - druhé čtení

Prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dovolte, kolegyně, kolegové, abych vám stručně připomněla obsah návrhu novely zákona, kterým se mění zákon o Státním fondu rozvoje bydlení.

Cílem návrhu zákona je zejména rozšíření působnosti stávajícího Státního fondu rozvoje bydlení o další aktivity, které se vztahují k podpoře regionálního rozvoje a které jsou v kompetenci Ministerstva pro místní rozvoj. Nejedná se tedy v žádném případě o návrh na zrušení tohoto fondu ani na změnu jeho zaměření, ale naopak na rozšíření jeho stávajících činností. Rozhodně nebude bydlení nijak ochuzeno, naopak pro příští období počítáme s každoroční dotací ze státního rozpočtu a navýšením aktivit zejména např. o družstevní bydlení a další samozřejmě aktivity s bydlením související. Postupně převedeme vybrané podpory i Ministerstva pro místní rozvoj, které jsou zaměřeny na obce a regiony, na tento státní fond, tak abychom všechny dotační tituly a nástroje měli, jak se říká, pod jednou střechou.

Proto také navrhujeme změnu názvu Státního fondu rozvoje bydlení na Státní fond podpory investic. Název byl předmětem hlubokých debat a nejlépe reflektuje náš záměr komplexněji investičně podpořit rozvoj měst a obcí v různých aspektech kvality života tamních obyvatel. Budeme nadále podporovat investice nejen do bydlení, ale i do udržitelného rozvoje obcí, měst a regionů a do územního plánování, ale i např. do cestovního ruchu. Záměry však musí být v souladu se strategickými dokumenty a s koncepcemi schválenými vládou České republiky, např. s koncepcí bytové politiky nebo se strategií regionálního rozvoje a samozřejmě v souladu s veřejným zájmem. Rozpočet fondu však zůstane schvalován Poslaneckou sněmovnou, takže sami uvidíte, že výdaje na bydlení z tohoto fondu nebudeme nijak redukovat.

V návrhu zákona se nově upravuje základní právní rámec způsobu a postupu fondu při poskytování podpor, který byl dosud stanoven v jednotlivých prováděcích předpisech, přičemž tato úprava nebyla vždy jednotná. Podrobnosti pak budou i nadále uvedeny v prováděcích předpisech.

Z věcného hlediska bych chtěla podtrhnout také navrhované rozšíření možnosti poskytování dotací právě na družstevní podíly. Státní fond v současné době neposkytuje úvěry pro mladé na družstevní byty, protože zákon neumožňuje poskytovat dotace na družstevní podíly, tedy ani na odpočet na narozené dítě, který činí 30 tisíc korun. Protože máme záměr výrazněji podporovat družstevnictví, je tato právní úprava nezbytná.

Dále se navrhuje doplnění ustanovení o využívání údajů z informačních systémů státní správy, které fond potřebuje ke své řádné činnosti. V souvislosti s kontrolní činností Státního fondu podpory investic je třeba výslovně zakotvit aplikaci zákona o finanční kontrole na postup tohoto fondu při provádění kontroly správnosti údajů uvedených v žádostech a dodržování podmínek poskytnutí a čerpání peněžních prostředků.

Závěrem bych si tedy ještě jednou dovolila zopakovat, že přejmenováním Státního fondu rozvoje bydlení podpora bydlení nezaniká, pouze se otevírá prostor k realizaci dalších podpůrných opatření s bydlením přímo nebo nepřímo souvisejících. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já vás seznámím s omluvenkou. Pan poslanec Válek se nám omlouvá dnes mezi 17. a 18. hodinou z pracovních důvodů.

Nyní budeme pokračovat. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 412/1 a 2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Ivan Bartoš, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 24. schůzi 27. 6. po odůvodnění předlohy panem Ing. Davidem Koppitzem, náměstkem ministryně pro místní rozvoj, a po zpravodajské zprávě poslance Ivana Bartoše a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 412/0 projednat a schválit ve znění předloženého návrhu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Richterová a poté pan poslanec Bartoš. Takže já prosím paní poslankyni Richterovou.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení představitelé vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych ráda navázala na slova paní ministryně týkající se toho, že samozřejmě investice z nového, nebo přejmenovaného fondu budou navázané třeba na státní koncepci bytové politiky. Já si dovolím při představování toho, proč podávám pozměňovací návrh č. 3310, který pak samozřejmě načtu v podrobné rozpravě, odcitovat usnesení vlády z vládního dokumentu nazvaného Koncepce bydlení České republiky do roku 2020. Je to něco, co se schvalovalo 27. července 2016, čili pouhé tři roky zpátky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP