Středa 16. října 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 431/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Vladimír Kremlík. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem tohoto předkládaného návrhu je především revize právní úpravy taxislužby a provedení některých dílčích změn v dalších oblastech upravených zákonem o silniční dopravě.

V oblasti taxislužby se v souvislosti s její liberalizací jednoznačně upravují pravidla pro provozování taxislužby za využití populárních mobilních aplikací a dalších elektronických komunikačních prostředků spočívajících v upuštění od požadavku na plnění některých povinností, a to povinného použití taxametru a označení vozidel střešní svítilnou. Současně se navrhuje redukce povinností dopravců a řidičů taxislužby tak, aby nedocházelo k nedůvodnému zvýhodnění poskytování taxislužby tzv. alternativními způsoby.

Právní úprava taxislužby se ale zároveň doplňuje o některé instituty, které povedou k lepší ochraně a vymahatelnosti práv zákazníků. A o to nám přece jde. Jedním z nich je nový institut zprostředkovatele taxislužby, kterému se pro výkon jeho činnosti stanoví určité povinnosti, které směřují zejména k tomu, aby předmět zprostředkování byly pouze služby legální, tj. služby poskytované k tomu oprávněnými subjekty, dopravcem a řidičem, kteří jsou držiteli potřebných povolení, koncese dopravce a oprávnění řidiče taxislužby. Dále se zavádí nový způsob označování vozidel taxislužby tak, aby i vozidla, která nebudou vybavena střešní svítilnou, byla jednoznačně identifikovatelná jak pro zákazníky, tak pro kontrolní orgány. Tímto novým identifikátorem bude evidenční nálepka vozidla taxislužby, kterou budou vydávat dopravní úřady a kterou bude muset být označeno každé vozidlo, kterým bude provozována taxislužba.

Návrhem dochází rovněž k omezení rozsahu zmocnění obcí k regulaci taxislužby na svém území. Zcela se vypouští možnost obcí stanovit řidičům taxislužby povinnost prokázat zkoušku znalosti místopisu, obsluhy taxametru a příslušných právních předpisů a dále se vypouští možnost obcí stanovit požadavek na barvu karoserie a minimální rozměry vozidla taxislužby. Mimo oblast taxislužby se ve prospěch adresátů právní regulace upouští od povinného označování velkých vozidel obchodním jménem podnikatele v silniční dopravě a dochází k dílčím změnám v úpravě povinností při přepravě nebezpečných věcí.

Do zákona o silniční dopravě se dále včleňuje speciální úprava vůči zákonu o zaměstnanosti, která navazuje na unijní předpisy v oblasti vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb, a navrhuje se stanovit, že kopie dokladů prokazujících pracovněprávní vztah s řidičem budou muset být v případě zahraničních dopravců k dispozici ve vozidle. Zakotvení předmětné povinnosti do zákona o silniční dopravě umožní projednávání příslušného přestupku dopravními úřady, což zefektivní správní postih, jenž v současnosti není ze strany inspektorátů práce prováděn v dostačujícím rozsahu.

Změny obsažené v předloženém návrhu se dotýkají též licenčního řízení, ve kterém dochází k dílčímu upřesnění postupů při vydávání závazných stanovisek dotčených úřadů tak, aby v důsledku nečinnosti těchto úřadů nedocházelo k excesivnímu prodlužování licenčního řízení. V návaznosti na poznatky z aplikační praxe se provádí i další dílčí úprava v zákoně o silniční dopravě.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 431/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Jan Bauer, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, vážené kolegyně, vážení kolegové, podstatou tohoto zákona jsme se zabývali a byla řečena v rámci prvého čtení a i z úst pana ministra. Tady ty základní teze zazněly před malou chvílí, takže se nebudu opakovat. Chtěl bych vás jenom informovat, že hospodářský výbor se tímto návrhem zákona zabýval na dvou svých schůzích a na té druhé schůzi, což byla 30. schůze z 25. června 2019, jsme k tomu návrhu zákona přijali usnesení, které, jak již bylo řečeno, je zapsáno do systému pod číslem 431/2 jako usnesení garančního výboru. Všichni ho tímto máte plně k dispozici, takže si dovoluji ho celé nečíst. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášeno pět poslanců. Jako první pan poslanec Pavel Staněk. Než dorazí k mikrofonu, seznámím vás s omluvou. Pan poslanec Třešňák se nám omlouvá od 18.00 do 18.45 z pracovních důvodů. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Staněk: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych ve velice stručném vystoupení chtěl jenom poděkovat vládě za návrh nového zákona, který výrazně liberalizuje podmínky pro vozy taxislužby, nicméně přesto jsou z mého pohledu dvě oblasti, které by bylo vhodné mírně upravit.

Jednou z nich se zabývá pozměňovací návrh k umožnění získání licence taxislužby i mimo trvalé bydliště. Současná úprava navrhovaná novelou definuje pouze několik málo míst, kde je možné požádat o oprávnění řidiče taxislužby. Konkrétně jsou to pouze dopravní úřady příslušné podle místa trvalého, dlouhodobého, přechodného nebo jiného povoleného pobytu žadatele. Vzhledem k aktuálnímu technologickému vývoji to považuji za nepřijatelné omezení, které je v rozporu s aktuálními trendy v oblasti digitalizace a umožnění lepšího přístupu občanů ke službám státní správy. Jako příklad, který podporuje tenhle trend, bych uvedl aktivitu většiny poslanců, kteří podporují návrh zákona o právu na digitální službu. Takže proto i na základě dalších jednání se zástupci Ministerstva dopravy a také s podporou Svazu měst a obcí České republiky navrhuji, aby se tenhle institut změnil na kterýkoliv dopravní úřad. Samozřejmě se v podrobné rozpravě přihlásím ke konkrétnímu dokumentu.

Druhou oblastí, která podobně opět omezuje do jisté míry efektivnost celého návrhu zákona, je oblast evidence jízd v aplikaci, respektive stávající návrh, respektive současné znění ukládá řidičům povinnost uchovávat záznam o přepravě nebo jeho kopii ve vozidle taxislužby, kterým byla přeprava poskytnuta. V případě řidičů, kteří poskytují přepravu na základě objednávky provedené elektronickými prostředky, považuji současné ustanovení za nepraktické a neadekvátní. Řidiči využívající digitální platformy mají záznam o přepravě v mobilním zařízení a asi není úplně praktické, aby mobilní zařízení nechávali stále ve vozidle, i když ho opustí. Proto navrhuji znění upravit tak, aby záznam o přepravě, nebo potvrzení o přepravě bylo po zbývající část dne, ve kterém byla přeprava poskytnuta, k dispozici u řidiče taxislužby, který přepravu poskytl. Opět se k tomu přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a nyní prosím pana poslance Ferance, který je přihlášen do obecné rozpravy, připraví se pan poslanec Luzar. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás krátce seznámil se svým pozměňovacím návrhem k tomuto sněmovnímu tisku. Na úvod uvádím, že tento pozměňovací návrh byl zpracován ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a týká se paragrafu 35. Když to zobecním, jedná se o odpovědnost zprostředkovatele taxislužby. Obecně zprostředkovatel odpovídá za to, že ta taxislužba nebo ta přeprava je prováděna legálně, to znamená, odpovídá za to, že je poskytnuta dopravcem, který je držitelem příslušné koncese, vozidlem, které je zapsáno v evidenci vozidel taxislužby, a řidičem, který je držitelem oprávnění řidiče taxislužby. Při opakované recidivě, porušování těchto povinností, je až nejvyšší trest - zákaz činnosti na tři roky.

Podstata pozměňovacího návrhu spočívá v tom, že se omezí možnost použít tento zákaz činnosti jenom na případy, které jsou společensky asi nejnebezpečnější, respektive které ten zprostředkovatel může sám ovlivnit. Jednalo by se tedy jenom o případ, že by poskytoval taxislužbu dopravcem, který není držitelem příslušné koncese, a pokud by nevedl požadovanou evidenci zprostředkovaných přeprav. To je věc, kterou může zprostředkovatel ovlivnit sám. Netýkalo by se to už přestupků, kde ten zprostředkovatel nemůže vlastně stoprocentně zajistit plnění všech povinností. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a nyní prosím pana poslance Luzara, který je přihlášen do obecné rozpravy. Připraví se pan poslanec Polanský.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, já budu velice rychlý a krátký. Tento návrh zákona byl velice obsáhle diskutován na hospodářském výboru. Zabývali jsme se tím při mnoha jednáních i seminářích, které byly pořádány. Samozřejmě stojí tady proti sobě stávající princip taxislužby oproti novým způsobům poskytování přepravy osob. Všichni jsme byli v průběhu toho projednávání zásobováni různými maily a různými návštěvami z obou dvou skupin. Čili tento návrh, které je návrhem kompromisním, k tomu se také přikláním, že asi nejlepší cesta je kompromis, a z toho titulu podpořím ty návrhy, které byly tady předloženy, vím o mnohých a u některých jsem taky připodepsán.

Můj konkrétní návrh, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě, se týká jednoho problému, na který se úplně zapomnělo, který jsem již avizoval při jednání s konkrétními členy, a to že existuje i speciální přeprava vozidel, jmenovitě, lidově řečeno, alkohol taxi. Jinými slovy, že vy si objednáváte službu, ale ta služba probíhá vaším osobním vozem a přijede pouze řidič, který vás odveze. Na tohle se v přípravě tohoto materiálu zapomnělo, proto můj pozměňovací návrh tuto problematiku řeší a umožňuje i nadále tuto službu nabízet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a prosím pana poslance Polanského, připraví se pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Dobrý podvečer, dámy a pánové. Dovolte mi, abych krátce představil svůj pozměňovací návrh, který se skládá vlastně ze dvou částí. Podle mého názoru se snaží odstranit dva nedostatky předkládané novely.

První nedostatek vychází ze zkušeností v Praze, vychází z toho, že zprostředkovatel taxislužby může za určitých okolností převést uživatele do zvláštního režimu, kdy jsou mu do jisté míry zkresleny informace, které mu jdou. Toto se stává ve chvíli, kdy on zjistí, že uživatelem je úřední osoba ve výkonu nějakého druhu kontroly. Tento pozměňovací návrh doplňuje do zákona ustanovení, které zakazuje v těchto případech službu omezovat. V souvislosti s tím potom rozšiřuje výčet přestupků zprostředkovatele o činy směřující proti této navrhované změně.

Druhý dodatek spočívá ve formulaci ustanovení v novelizačním bodě 60. Je to objektivní odpovědnost za splnění kritérií, která nemusí být po celou dobu existence kontraktu mezi zprostředkovatelem a dopravcem pod jeho kontrolou. Proto se Ministerstvu dopravy ukládá zpřístupnit dálkově přístupné rozhraní, pomocí kterého bude moci zprostředkovatel zmíněnou povinnost ověřit před každou jízdou v reálném čase.

Děkuji vám za pozornost. K číslu dokumentu se potom přihlásím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Dobrý podvečer. Jsme v obecné rozpravě. Dalším v pořadí je pan poslanec Martin Kolovratník, kterému dávám tímto slovo. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý podvečer. Děkuji za pozornost s vědomím toho, že druhé čtení tohoto zákona není zřejmě až tak atraktivní. Při pohledu do lavic i na mé tři blonďaté kolegyně (v levé části sálu), které nedávají pozor, budu při svém vystoupení velmi stručný. (S úsměvem.)

A teď už vážněji. Okomentuji svůj pozměňovací návrh, který se, kolegové a kolegyně, překvapivě netýká taxislužeb na rozdíl od všech mých předřečníků. Já chci svým pozměňovacím návrhem v tomto zákoně pomoci dopravním podnikům, a to v problematice vymáhání pohledávek u nezletilých osob, tedy u dětí, u mladistvých, kteří ještě nedosáhli plnoletosti 18 let věku a jsou revizorem přistiženi, tedy chyceni při jízdě načerno. V kostce jde o to, že současná úprava naší legislativy a navazující zákony, ať již občanský zákoník, legislativa týkající se ochrany osobních údajů, neumožňují dopravním podnikům a policii, a to na ploše celé České republiky, chtít po nezletilých osobách kontaktní osobní údaje zákonného zástupce, rodičů, a nemohou tak na to dosáhnout a informovat rodiče o tom, že mládežník jel načerno a že například má nějakou pokutu. Víte, že tuhle problematiku jsme tady několikrát řešili, a váže se i na ony exekuce u nezletilých, u mladistvých, kdy pokud děti nedají svým rodičům vědět, tak potom do života, do plnoletosti mohou vstoupit s nějakým skrytým nebo několikaletým dluhem, který se hromadí a kupí.

Já jsem tuto věc projednával se zástupci takzvaného Sdružení dopravních podniků. Společně jsme připravili pozměňovací návrh, který nemá žádné rozpočtové nároky. Z naší analýzy vycházíme z toho, že je v souladu s evropskou i naší legislativou, a tento pozměňovací návrh pouze upravuje ustanovení o vztazích mezi cestujícím a dopravcem veřejné linkové dopravy. V jedné větě tedy doplňuje, že dopravce na výzvu pověřené osoby může žádat po nezletilé osobě právě osobní údaje zákonného zástupce v rozsahu jméno, příjmení, datum narození a adresa pro doručování. Technicky ještě upřesňuji, že dopravní podniky provozují také takzvanou drážní dopravu, typicky tramvajovou nebo trolejbusovou, proto stejné ustanovení, stejné znění navrhujeme jak do tohoto zákona č. 111 do § 18a, tak také do zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, konkrétně do § 37. Na hospodářském výborům samozřejmě kolegům svůj záměr ještě znovu vysvětlím a vás poprosím o podporu tohoto návrhu.

Děkuji všem za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S přednostním právem pan předseda klubu Pirátů Michálek. (Námitka.) Faktickou?

 

Poslanec Jakub Michálek: Je to standardní vystoupení na konci rozpravy. (Předsedající: Hlásil jste se do rozpravy?) Ano, děkuji za slovo.

Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já moc děkuji, že projednáváme tento zákon. Já tento zákon podporuji. Myslím si, že je to správná věc, na které jsme se podíleli s panem Ťokem. Mám tam dva krátké pozměňovací návrhy.

První pozměňovací návrh se týká odlišení standardního poskytování taxislužby v podobě profesionálních řidičů, kteří to dělají na plný úvazek, ti by měli mít jeden režim, a druhý režim by měli mít lidé, kteří to dělají takzvaně v rámci sdílené ekonomiky. Navrhuji, aby to bylo vymezeno deseti hodinami za posledních 14 dnů, které odjezdí řidič. Pokud má do 10 hodin za 14 dní, tak by nemusel procházet žádnou složitou registrací, prostě by se akorát přihlásil na nějaký portál, který to zprostředkovává. Pokud má víc a dělá to na plný úvazek, pak by tam měly zůstat aspoň nějaké základní registrační povinnosti, aby se vůbec o lidech vědělo.

Druhý pozměňovací návrh se týká toho, že tady máme tisíc cizinců ročně, kteří se na pražském magistrátu přihlásí, že budou jezdit s taxíkem. Nikdo nekontroluje, jestli mají rejstřík trestů, jestli mají pracovní povolení a tak dále. Takhle by to asi opravdu fungovat nemělo. Proto druhý pozměňovací návrh, který budu načítat, se týká toho, aby v případě cizinců existovala povinnost doložit základní dokumenty, jako je rejstřík trestů ze státu původu a pracovní povolení, respektive aby byla možnost tyto dokumenty vyžadovat, protože jinak se samosprávy potýkají, zejména hlavní město Praha, s velkým náporem cizinců, kde absolutně neexistuje žádná regulace a taxikářem v podstatě může být úplně kdekdo.

A nemyslím si, že bychom to měli s regulací přehnat. Jsem zastáncem spíše volného obchodu, fungování trhu. Myslím si, že řada problémů s problémovými taxikáři by se vyřešila volnějším trhem, ale tohle je asi věc, kterou bychom v rámci projednávání mohli zvážit.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Není nikdo další přihlášen do obecné rozpravy. Podívám se, jestli se nehlásí nikdo z místa. Pokud se nehlásí, končím obecnou rozpravu. Zeptám se na případná závěrečná slova jak pana předkladatele, tak zpravodaje? Není zájem. Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Prvním přihlášeným je pan poslanec Pavel Staněk. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji za slovo. Já se tedy u pozměňovacího návrhu jenom formálně přihlásím k umožnění získat taxi licenci i mimo trvalé bydliště, ke sněmovnímu dokumentu č. 3481. Podrobné zdůvodnění jsem řekl v obecné rozpravě a samozřejmě je uvedeno v předmětném pozměňovacím návrhu.

Stejně tak u pozměňovacího návrhu k umožnění evidenci jízd v aplikaci se přihlašuji ke sněmovnímu dokumentu č. 3513 a taktéž jsem odůvodnil návrh v obecné rozpravě a je i obsažen v předmětném dokumentu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Dalším v pořadí je pan poslanec Milan Feranec. Připraví se pan poslanec Jan Bauer. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Tímto se hlásím k pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument č. 3535. Co se týká odůvodnění, odkazuji se na to, co jsem přednesl v obecné rozpravě, a na písemné odůvodnění, které je součástí tohoto sněmovního dokumentu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Bauer. Připraví se pan poslanec Leo Luzar.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, já bych se tímto chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl načten do systému pod č. 3472. Samozřejmě jeho nedílnou součástí je i podrobné odůvodnění. Nicméně v jedné větě, jedná se o zpřesnění sankcí za přestupky spáchané zprostředkovatelem taxislužby. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Leo Luzar. Připraví se pan poslanec Polanský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Jenom se formálně přihlásím k již odůvodněnému sněmovnímu dokumentu č. 3363 týkajícímu se alkohol taxi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji vám. Pan poslanec Polanský. Připraví se pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Já se tímto formálně přihlašuji k pozměňovacímu návrhu ve sněmovním dokumentu č. 3532, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Martin Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Hlásím se k podanému pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3404. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Hlásím se k pozměňovacím návrhům č. 3541 a 3542.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: V tuto chvíli nemám v podrobné rozpravě přihlášeného žádného poslance nebo poslankyni. Končím podrobnou rozpravu a končím druhé čtení tohoto návrhu.

Dalším bodem je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP