(9.10 hodin)
(pokračuje Hamáček)

Pan poslanec Sklenák navrhuje zařadit do schůze tisky 840 a 841. Tisk 841 byl vetován, to znamená, že budeme hlasovat o tisku 840.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 38, přihlášeno je 134, pro 97, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Pan předseda Mihola navrhoval tisky 752 a 839, což je legalizace trestné činnosti a zelená nafta, pokud se nepletu. Je to tak, pane poslanče? Zeptám se, zda můžeme hlasovat najednou. Chviličku strpení. Pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Jestli jsem to správně pochopil, tak pan předseda Mihola navrhuje zařazení nových bodů, pane předsedo? (Ano.) Takže jménem dvou poslaneckých klubů, ODS a TOP 09, vetuji zařazení těchto dvou nových bodů.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Tím je to tedy vyřešeno. Mám pocit, že jsem nechal hlasovat o všech návrzích, které zde padly. Není proti tomu námitek.

Nevím, jestli jsem informoval, že pan poslanec Zemánek má kartu číslo 20, tak pro jistotu možná ještě jednou. To je z mojí strany asi vše.

 

Nic nám nebrání, abychom otevřeli bod

 

147.
Vládní návrh zákona o službách
vytvářejících důvěru pro elektronické transakce
/sněmovní tisk 763/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr vnitra a zpravodajka garančního výboru, což je paní poslankyně Kovářová.

Pozměňovací návrh je uveden v tisku 763/4. Ten byl doručen 26. května. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 763/5.

Zeptám se pana navrhovatele, zda chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych jen ve stručnosti připomněl vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. Cílem předkládaného návrhu zákona je adaptace právního řádu České republiky na přijetí unijního nařízení o elektronických identifikacích a službách, které vytvářejí důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu Evropské unie.

Pokud jde o adaptaci na část nařízení týkajících se elektronické identifikace, ta bude realizována samostatně, a to z důvodu relativní samostatnosti -

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pane ministře, já se velmi omlouvám. Prosím skupinky, aby se rozpustily, a všechny ostatní, aby se ztišili. Děkuji.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Pokud jde o adaptaci na část nařízení týkajících se elektronické identifikace, ta bude realizována samostatně, a to z důvodu relativní samostatnosti této problematiky a pozdějšího adaptačního termínu.

Vše ostatní jsme uváděli při úvodním slově k tomuto tématu.

S pozměňovacím návrhem, který byl obsažen v usnesení garančního výboru, souhlasím.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Otevírám rozpravu. Mám do ní jednu přihlášku. Je to přihláška pana poslance Pilného. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dobrý den, vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády. Já vystupuji ve třetím čtení, protože v garančním výboru bylo přijato také doprovodné usnesení, se kterým se měli možnost seznámit jenom přítomní členové garančního výboru a ne tedy Poslanecká sněmovna.

První věc, kterou bych chtěl říci, je to, že tento zákon není zákonem o elektronické identitě. Já se k tomu vysvětlení ještě dostanu. Dá se říci, že to je transpozice evropské směrnice v takzvané minimalistické verzi, to znamená, že je v podstatě, dalo by se říci, o ničem. Když jsem hledal nějakou paralelu, o čem ten zákon je, tak mě napadl takový film, který jste jistě viděli, Vrchní, prchni, a tam pan Abrhám říká o vozítku Velorex: "To je hadrák, ten neublíží, čeho se dotkne, to leští." Bohužel, tento zákon nemá tenhle charakter, protože jsou v něm tři věci, které překračují rámec evropské směrnice.

První věcí jsou otevřená data. Kromě toho, že to do tohoto zákona vůbec nepatří a směrnice eIDAS Evropské unie nic takového nevyžaduje, tak vlastně zabraňuje diskusi o tom, co jsou otevřená data, protože ta se dají využít nejenom pro komerci, ale také by je měl využívat stát ve prospěch svých občanů. A většina těch dat už v současné době vlastně není generována lidmi, ale je generována automaty. Ta diskuse prostě neproběhla.

Druhou věcí, která tam není zahrnuta v té směrnici, je přidělení další komerční činnosti úřadům státní správy. My díky tomu, že jsme přijali služební zákon, který zabetonoval přijímací řízení do státní správy, tak přijímáme velmi často okliky, které to napravují. Takhle jsme rozdělili CzechInvest, vytvořili jsme státní podnik z České pošty a teď tedy dáváme další komerční činnost státní správě. Kromě toho, že to je špatně, protože opravou je novela služebního zákona, tak také tato záležitost přináší takzvaná inhouse řešení. (Odmlka pro hluk v sále.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Kolegyně, kolegové, já ještě jednou a doufám, že naposledy, prosím o klid. Děkuji.

 

Poslanec Ivan Pilný: Inhouse řešení mají jednu zásadní vadu, totiž že obcházejí zákon o veřejných zakázkách. Já bych tady mohl jmenovat řadu příkladů, kdy se tak stalo, ale nebudu tím zdržovat. Je to prostě klička kolem, i když to bude používáno jako inhouse řešení.

Třetí věc, která se týká doprovodného usnesení garančního výboru, je směrovka, která ukazuje na takzvané elektronické občanské průkazy s čipem. Na semináři, který inicioval pan ministr vnitra, byla ukázka toho, co ta elektronická občanka případně dovede. Elektronickou občanku můžete klidně vložit do kapsy, ale zaručeně ji nevložíte do žádného přístroje, který máte ve svých taškách nebo na svých lavicích. I když to tvrdil pan ředitel Vrba, tak já jsem takový přístroj už dlouho neviděl. To znamená, budete si k tomu muset koupit takový kousek s kšandou, který stojí asi 200 nebo 300 korun, a do toho tu občanku zasunete, budete-li ji chtít používat. Jinak to prostě nejde. Tohle museli udělat i Estonci, kteří jsou nejdále v použití té plastové karty s čipem.

Ta technologie je samozřejmě zastaralá a existují řešení, která jsou podstatně jednodušší. Abych tady nedělal nějakou přednášku o tom, co to je, tak se jenom zkusme zamyslet, kolikrát jste už dnes museli prokázat svoji identitu. Potřebovali jste se dostat do auta, potřebovali jste se dostat do Sněmovny, možná do své kanceláře, zasunuli jste tady hlasovací kartu, možná se někteří z vás napojili na web Poslanecké sněmovny, někteří z vás se napojili na Facebook, Twitter, LinkedIn a další záležitosti, některým z vás možná došly peníze, takže museli jít do bankomatu, nebo dokonce vykonávali nějakou transakci elektronického bankovnictví. Ve všech těchto případech jste museli prokazovat identitu a pokaždé jiným způsobem.

Tento zákon ani občanka s čipem tento problém prostě neřeší. To, co ten problém může řešit, je to, když si sáhnete do kapsy nebo se podíváte na svůj stůl, tak tam máte kouzelný přístroj, mobil, který tohle všechno dokáže. Už teď dokáže i mnohem složitější věci, než v současné době je díky těm aplikacím možné. Stačí k tomu přiložit prst nebo využít jiného způsobu, jak se identifikujete, a všechny tyto problémy jsou vyřešeny.

Já se nedomnívám, že Ministerstvo vnitra a jeho pracovníci, když nedokázali po mnoho měsíců, kdy byla tato směrnice eIDAS na stole, se zabývat tou elektronickou identitou, že to dokážou během pár měsíců, ke kterým je vyzývá doprovodné usnesení garančního výboru. Ale to není to důležité, protože to opravdu není o elektronické občance, která v tom, jak nám byla předvedena, trošku připomíná Opencard, akorát ten experiment bude mnohem dražší a bude se týkat téměř každého občana České republiky.

To je důvod, proč nemohu pro tento zákon hlasovat. Je samozřejmě na vás, abyste se řídili buď nějakým politikařením, anebo obsahem tohoto zákona, který je opravdu zbytečný. A zbytečné zákony jsou prostě drahé.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji a prosím pana poslance Bendla, který je zatím posledním přihlášeným do rozpravy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP