(18.00 hodin)
(pokračuje Doktor)
Nejednáme tedy o žádosti vlády řekněme udržovací, nýbrž o mandátu vlády výslovně ofenzivní a to je jiná vláda, než se nám pokouší Jiří Rusnok a někteří její členové namluvit. Rád bych řekl, že na členy vlády, a to myslím se vší vážností, přinejmenším na některé z nich pohlížím s naprostým respektem jako na dobře vycvičené a ostřílené rutinéry. Žádní pokusní králíčci, abych si pomohl slovy Miroslava Kalouska, nýbrž pečlivě vybraní ženisté pokládající nástup Zemanovo desetiletého, nikoliv pětiletého, desetiletého mocenského období, a doufám, že projev pana prezidenta nenechal v tomto ohledu a v duchu mého závěru nikoho na pochybách. Ano, za pomoci rozlomeného týlu sociální demokracie. To je také věc, která stojí za úvahu a za pozornost. A já tedy dodávám, že nezíská-li vláda sedící za mnou důvěru, nezíská-li Miloš Zeman pro svou vládu důvěru v dnešním hlasování v Poslanecké sněmovně, rozlomí Miloš Zeman týl další politické strany. Rovněž za pomoci mužů na speciální práci.
O důvěru nás žádají lidé bez odpovědnosti ke sboru volitelů, bez rizika účtu skládaného v budoucnosti voličům. Tak jako se toho jistě musí bát vláda, která skončila demisí Petra Nečase.
Nalezl jsem v programovém prohlášení vlády odkaz dotýkající se zákonnosti a dobrých mravů. Víte, poslanci bývají velmi často vysazováni na pomyslný ostrov stojící mimo, nad životy občanů naší země, jakoby mimo čas a prostor všední reality a jejich každodenních starostí.
Vážený pane ministře financí, já si netroufám a ani nechci být soudcem ve věci disproporce mezi náklady a zdroji vaší prezidentské kampaně. Naprosto ale vím, co by postihlo mé přátele, mé známé, lidi, se kterými se pravidelně i nahodile setkávám ve svém volebním kraji, lidi provozující firmy a podnikatelské subjekty zaměstnávající stovky a tisíce lidí, poté, a odpusťte mi prosím ten výraz, co by jim na účtu v bance přistálo několik milionů korun v hotovosti. Pokud tedy nejsou standardem vašich bankovních operací milionové vklady, protože pakliže by to tak bylo, pak by banka vašeho účtu pohlížela na vklad v řádu několika milionů korun v hotovosti opakovaný třeba několikrát v roce jako standardní operaci, která nemá vést k alarmujícímu zjištění a spuštění ochranných mechanismů, přezkumu, který má zabránit například financování peněz pocházejících a sloužících k financování terorismu a praní špinavých peněz, pak by se na vás musel jako na každého jiného občana této země zaměřit Finančněanalytický útvar Ministerstva financí České republiky se všemi právy přezkumu a pozastavením dispozice na několik dnů, přičemž to nejmenší pozastavení, které z hlediska instrumentálně Finančněanalytický útvar může provést každému jinému občanovi této země bez toho, že by musel zdůvodňovat, proč tak učinil, je tři dny, a vy jako ministr financí to velmi dobře víte. A ta maximální lhůta je ještě větší a stát přitom nemusí nikomu z těch občanů, kterým toto učiní, nic moc vysvětlovat a hlavně platit újmu, a to žádnou. Měla by se na vás zaměřit související kontrola Policie České republiky, finanční správa. Já nechci být osobní, to vůbec ne, ale na druhou stranu je Jan Fischer ministrem resortu, který má zkoumat právě v tuto chvíli jeho samotného. V mých očích je tedy ministrem s otevřeným a jasně definovaným střetem zájmů.
Nalezl jsem i druhé klíčové slovo - a prosím pány poslance, aby nepokřikovali nesmysly, které zjevně nejsou pravda.
Nalezl jsem druhé klíčové slovo, kterým je slovo odvaha. Důraz na ni jsem nalezl také na první straně. A připouštím, a tady je to sdělení řekněme i velmi osobní, že jsem její obraz těžko hledal především v části, kterou jsem sám očekával.
Abych tedy uvedl věc, v níž vládu pochválím, anebo řeknu, že cítím soulad s její ambicí, pak tedy chválím vládu za ambici bojovat s daňovými úniky, zavést registrační pokladny, a každý, do zná mé názory z roku dvou let zpět, ví, že toto není žádný veletoč. Registrační pokladny dnes nemají pouze ti, kteří chtějí šidit stát, resp. krátit svou daňovou povinnost. Všichni rozumní, kteří nechtějí být okrádáni zaměstnanci, chtějí řádně zvládnout logistiku svého podnikání, vidět soulad mezi prodejem a zásobami v reálném čase, už dávno registrační pokladny mají, a z hlediska zásahu vyšší moci do ekonomiky, s ohledem na to, že se vyskytujeme v úplně jiném čase stavu ekonomiky, cen konečných produktů, by rozhodně zavedení registračních pokladen neznamenalo takovou hrůzu a takové vícenáklady, jako tomu bylo v době, kdy o tom uvažovala sociální demokracie. Pouze v oblasti tzv. tvrdé spotřeby, tedy působnosti daně z přidané hodnoty, resp. daně spotřební, leží na ulici v oblasti zdanění tabákových výrobků a zdanění alkoholu 10 až 12 milionů korun. A většina z poslanců členů rozpočtového výboru velmi dobře ví, že česká specialita jsou výpadky a neschopnost spravovat daň z přidané hodnoty, vybírat DPH.
Co však zcela postrádám, a tady jsem řekněme v té osobní rovině, je věcně propracovaná zmínka týkající se důchodového systému České republiky. A připouštím, že to je věc, kterou jsem u vlády vedené Jiřím Rusnokem očekával. Nerozumím tomu. Obávám se, že je to daň za podporu dostatečné většiny hlasů klubu sociální demokracie, přičemž velmi dobře vím a zdůrazňuj a zopakuji, doufám, že to nebude považovat pan premiér za útok, že v oblasti požadavků na stabilizaci důchodového systému jako celku, návrhu na změny týkající se například stabilizace a zatraktivnění druhého pilíře, jemuž hrozí zásadní kolaps, se mé názory s jeho názory potkávají daleko více než s většinou bývalých kolegů ODS. Považuji absenci právě tohoto tématu jako za největší prohru, nebo za jednoznačně největší absentující bod ve vládě, kterou bych já byl schopen vnímat a označit jako vládu úředníků, případně, chcete-li tedy, vládu nadstranickou, protože nadstranická vláda kvalifikovaných úředníků by měla vědět, že v málokteré oblasti stability veřejných systémů, finančních systémů České republiky, leží takový problém jako právě v dlouhodobé stabilitě důchodového systému.
Rád bych ovšem sdělil i pár jasných slov svým kolegům v koalici. Nebudu škemrat ani vyčkávat v roli prosebníka na podmínky, za kterých smím běžet vedle panského kočáru. Nehodlám se dozvídat o tzv. personálních dohodách a změnách, věcných záměrech toho či onoho a rozpočtovém rozvrhu tzv. stínové vlády z médií. Rozpočet roku 2014 je pro zemi souženou po dva roky trvající stagnací ekonomiky zákonem o přežití země. A takto zní základní preambule mého uvažování o rozpočtu na rok 2014: Každé další změkčení takového pohledu, dohady o tom, jestli rozpočet má být rozpočtem vlády, anebo nahodilé koalice, ad hoc koalice složené v Poslanecké sněmovně, považuji za sdělení druhořadé.***