(12.30 hodin)
(pokračuje Weberová)

Myslím, že je velice pozitivní, že v případě současných možností odklonu, které jsou již v současné době uvedeny v trestním řádu, se napříště umožní vlastně zavedením dodatečných podmínek, které musí obsahovat podmíněné zastavení trestního stíhání, efektivnější využití tohoto institutu u širšího spektra věcí, u kterých v současné době dochází k podávání obžaloby právě pouze proto, že tady tyto podmínky v současné době není možné naplnit.

Také souhlasím s tím, že v případě nově zaváděného institutu dohody o vině a trestu by bylo vhodné, alespoň zpočátku, pokud je to zcela nový institut a pro kontinentální právo neznámý - tohoto institutu se užívá převážně v anglosaském systému -, tak souhlasím s názorem, že by pro začátek bylo vhodné zavést jej pouze pro méně závažné trestné činy a potom, podle toho, jak se uvidí, že se v praxi bude užívat a osvědčovat, by se mohlo uvažovat o jeho případném plošnějším rozšíření nebo užití i na více trestných věcí. Pouze uvedu, že dohodu o vině a trestu může iniciovat, nebo její uzavření je možné na návrh obviněného, nebo i bez jeho návrhu, se státním zástupcem. Obviněný v tomto případě musí mít svého obhájce, to znamená, je to tedy dalším důvodem k zavedení, nebo je to dalším novým důvodem pro nutnou obhajobu. Takovou dohodu, která je uzavřena a musí kromě obecných náležitostí obsahovat popis skutku, pro který je obviněný stíhán, prohlášení obviněného, že spáchal skutek, pro který je stíhán, dohodnutý druh a výměru a způsobu výkonu trestu a rozsah a způsob náhrady škody, takovou dohodu potom musí schválit soud ve formě odsuzujícího rozsudku.

Důvodová zpráva uvádí, že tento návrh je v souladu s Ústavou a s Listinou základních práv a svobod, nicméně je tam též uvedeno, že pro soulad s článkem 6 Úmluvy o ochraně základních práv a svobod je nutné vlastně sledovat hlavně proporcionalitu nebo přiměřenost snížení výměry trestu v případě, že dojde k uzavření dohody o vině a trestu.

Pokud se týká prohloubení institutu spolupracujícího obviněného, pak k zavedení tohoto instrumentu se vláda zavázala ve své strategii vlády boj proti korupci. Zde bych se přimlouvala za to, aby se širší pravomoc rozhodnout o podmíněném zastavení trestního stíhání u tohoto spolupracujícího obviněného přesunula spíše - to těžiště rozhodování přesunulo spíše do rukou soudu než státního zastupitelství.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu. Do ní je přihlášena paní poslankyně Nedvědová. Ještě vidím, že se hlásí pan poslanec a předseda Jeroným Tejc.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi požádat o přestávku v délce 8 až 10 minut od této chvíle, protože se blíží čas, kdy bude ukončeno podávání nominací. Rád bych tedy požádal o tuto pauzu na dobu jednání poslaneckého klubu sociální demokracie, s tím, že bychom se sešli teď hned ve Státních aktech.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Vyhlašuji přestávku na žádost klubu ČSSD do 12.45 hodin.

 

(Jednání bylo přerušeno ve 12.35 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP